15 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

15 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Arayan Ya Alman Boksörü Denemek Için Ameri Amerikalı spora sermayesini'ya « erirken merhametini kalın bir kasa- ya kilitler, Amerikalı organizatör İ- çin mücadele sporlarının heyecanını arttıracak her türlü tesadüf, her ne- “ Mevlâsin Bulur, Ya Belösm Şimeling Taliini Yazan: Eşref Şefik vi kaza ve belâ makbuldür. da fenerle aramak lâzımdır. Eski cihan şampiyonu o Dempsey şöhretinin en yüksek mertebesine, Billi Brenov isminde genç hasmırın galasını çatlatıp öldüren yumruğu - nu vurduktan sonra erişmişti. Billi Brenov hastahanede can verirken Demseyin organizatörü iki ay sonra yapacağı maçtan ve temin edeceği büyük hasılattan bahsediyordu. Yeni cihan şampiyonu zenci Cog Luvizin fiyatı Alman boksörü Si melirig'in belkemiğini kırdığı gün - « denberi iki misline çıktı. Kazalı ve belâlı müsabakaların 88 yirciler üstünde derin tesirler bı - raktığı malümdür. Yaz mevsimi yaklaşıyor. Ameri- p kada mücadele sporlarına konan ser- mayenin şahlanması haziran, tem - muz. ve ağustos aylarına tesadüf e - der. Çünkü o aylarda açık hava mü- sabakaları yapılır. Yağmur, fırtına gibi müşküller az olur. Yani maçın tehiri yüzünden boksörlere ve saha sahiplerine binlerce dolarlık tazmi - nat vermek ihtimalleri hafifleşir. Ka pal salonlarda yapılması mümkün olmayan seyirci rekoru temin edile — bilir. Velhasıl yaz mevsimi organi- Zatörlerin sihen — garmpiymili im gözledikleri büyük bayramdır. © — Bugün temaşası çok değerli gö - rülen bir zenci boksör meydana çık « © mıştır. Amerikalı organizatör harıl harıl reklâm ettiği zencinin en yük- sek kazanç vasıtası olmasını tabia - #iyle istiyor. Fakat zenel yüzünden — halkın parasını sızdırabilmek için lâ- ım olan esaslı şartlardan biri orta - | © getirecek kıratta bir hasım bulama- mak vaziyeti meydana çıkmıştır. © bi oynamağa alışmış olan organiza - törler buna bir çare düşünüyorlar. Siyah kaplana bir rakip icat etmek tiler galiba... çıkmamıştır; Coe Luviz'in ilk kar - şılaşmaları Amerikayı altüst edecek şekilde neticelenmişti, Herkes zen - — einin galebesini beklerken Alman on ikinci devrede zenciyi yere serdi. © müsabakada yine Almanın galebesi © beklenirken o sefer de zenci hesmı- m mahvetti. Belkemiğini catlatacak şekilde dövüştü. O iki müsabakanın da heyecanlı © ve kazalı neticelenmek yüzünden a - © “balide derin bir tesir bıraktığını he- İ saplayan Amerikan sermayesi üçün- çü müsabakayı tertip etmek istiyor. Almanı bu maksada yanaştırmak üzere Amerikaya çağırdılar. Dolar - ların yeşil gözlerine dayanamayan Şimeling arzusile kendini bekliyen a- © Kıbete doğru yola çıktı. Yaza kadar ihtimal Almana bir iki müsabaka kazandıracaklardır. Bu suretle üçüncü müsabakanın hızı art- tırılmış olacaktır, Eğer üçüncü mü- subakada bazı para sebebleri rol oy- namazsa, Şimeling'in işi bu defa da- © ha feci olur sanırım. İkinci dövüşte belkemiğini kurtulabilen Alman ihtimal bu Bir boksörün daha ziyade şöhret bulması için rakibini bir yumrukla öbür dünyaya yollamasını için için istemeyen organizatörü yeni dünya - Son zamanda ortada zenciye ra -| olmak üzere Ankarada kurulan gü - kip gibi görünen ağır (£ sikletlerden |T©$ Kampına bundan evvel © hiç birinin boks meraklılarını alev - Mehmet, büyük Mustafa davet edil. mecburiyetinde olan Amerikalılar) güroşçilerinden Yaşar, Saim, Yusuf © kurban olarak Alman Şimeling'i s6ç-| Arslan bu kampa iştirak ettirilmiye- Okuyucularm tabii hatırlarından| bebler ileri sürülmektedir. İkinel müsabaka büyük bir me -| göre Kayit muamelesi yedi bini aşar- © eak havası içinde hazırlandı. İkinci|ken yeni tescilden sonra bütün klüp- Alman ikinci dövüşünde siyah kaplanın önünde mum gibi böyle Güreşçiler Ankarada Toplanıyor Avrupa şanipiyonasna hazırlık Çoban mişler ve gitmişlerdi. Dün de milli takım güreşçilerin- den Adnan ve Kenan kampa girmek üzere Ankaraya gitmişlerdir. Öğrendiğimize göre milli takım ceklerdir. Bu hususta bazı İdari se - en Bölgedeki Kayıtlar Silinecek İstanbul bölgesinde eski tescile İler tarafından kaydettirilen faal a- za adedi ancak bin beş yüz kişi ka- dardır. Genel Direktörlük İstanbul böl - gesine verdiği bir emirle yeni teseil edilenler haricinde kalan bilümum müseceel azanın kayitlerinin iptal e- dilmesini bölgesine bildirmiştir. Bu emre göre bir klüp tarafın - dan yeniden tescil edilmemiş olan - lar herhangi bir klübe müddet bek- lemeden girebileceklerdir. üçüncü vuruşmada hayatını güç kur- taracaktır. Bir söz vardır “arayan ya mevlâ- sını ya belâsını bulur, derler. Bana öyle geliyor ki, bugünkü Coe Lu - yizle beli kırıldığı günden daha ihti- yarlamış olan Alman (dövüşürse, mevlâsını bulmazsa belâsını behme- kaya Gitti Gazetelerle SAKALAR? Hafif Neşriyat Yazan: Naci Sadullah, ürk toprağına göz diken- T ler vardır da, en büyük ve en ciddi gazetelerimiz ri - çin susarlar? Yoksa “Cumhu. riyet”, “Son Pasta, gazetele- ri Faşist midirler, ve yabancı bir devletin emelleri, i hiz met ederler?,, yine e Yukariki sail dünkü “Cüm- huriyet, Ehzetesinde okudum; “Cümhuriyet,, gatötesiniy . içine Türk topraklarını da alan Roma imparatorluğu haritasından bah - setmemesini gören okuyucular. ken di kendilerine yukarki sunlleri sora caklarmış. “Cümhuriyet mini, bende ev dı: Çünkü şu günlerde ben, hiç kimsenin; “Cümhuriyet,, gazetesi » nin Faşist olduğundan şüphe ettiği- ni duymadım. Sonra yine bur arkadaşın, kendi- sini “Türkiyenin en büyük, gaze - tesi, sanışına da şaştam : Florinah Nâzrmin xavallı başın- daki gülünç kıralık tacı, hu kabil büyüklüğün iddialarına kalkışma - sının cezasıydı: azctesinin bu tah hayret uyandır. Bu gidişle, hu refikimiz de ay- ni cezaya uğrayacak gibi görünü - yorlar, nusanan evhamlı. refikimiz, ne - dense, kendisini müdafaa etmek lü- zumunu duyrmuş. Sayın refikimiz, kendi hakkın » da beslenen şüphelerin kokusunu benden daha isabetle anlayahile - cek mevkide bulunduğu için, hu tahminlerinde yanıldığını iddiaya kalkışamam Bu itibarla, refikimiz, sadece kendisini müdafaa ile ikti- fa etseydi: “ — Hakkıdır!,, deyip geçecek « tim, , a ENKA etiğe arineley Saran fana İdarruza da © kalkışıyor. Bu maksatla: “Hafif neşriyat, başlık- h bir yanı yazmış: Güya, refikimiz erimişti.. Fenerbahçe Güneş Maçına Jtiraz Etmiştir Fenerbahçe spor klübünün Gü »| neş-Fenerbahçe maçının neticesine İ-| tirazla bir puvanlarının geri veril - mesi hususunda futbol federasyo - nuna müracaatte bulunduklarını ev- velâ bir haber olarak yazmış ve dün d€ bu itirazlarının halen tetbik edil- mekte olan Türk spor kurumu nizam. namesine göre çürütmenin imkânsız olduğunu kaydetmiştik. Dünkü Akşam refikimiz, gazete - mizde çıkan bu havadisin yaptıkları tahkikatta doğru olmadığını ve bul husustaki neşriyatın hayretle karşı - Jandığını yazmaktadır. Bu vaziyet karşısında verdiğimiz haberin doğruluğunu isbat (etmek mecburiyetinde kaldık. Bundan dört beş gün evvel İstan- bul Beden Terbiyesi Direktörlüğü merkezinde Fenerbahçe klü re- cisi Bay Şakir Beşe mıntakanın sa - lâhiyettar erkânı önünde Güneş “Fe- merbahçe maçı neticesine itirazda bü: | lunduklerını, bir puvanlarının veril- mesi icabettiğini, esasen futbol fede- rasyonunun yaptıklar titiraza müs - bet veya menfi bir cevap vermediği: ni, Ankarada bulunan murahbâsları vasıtasiyle yaptıklar tahkikatta fe - derasyonun bu meseleyi F. İ. F. A. 'dan sormağa karar verdiğini öğren - diklerini bizzat söylemiştir. Akşam tefikimizin bu yazısı üze - rine dün ayrıca Fenerbahçe klübü idare heyetinden bir zatla da görüş- tük. Bize şunları söyledi: “— Biz bu itirazı yaptık ve bugü- ne kadar da müsbet veya menfi bir cevap almadık. Yazdığınız haber doğ- hal bulur. rudur.,, dedi. yazıyı, Ankaradan © telefonla al - mış. Ankaradan, telefonla bildirdi- £i iddin olunan bu haberlere inan - mak lâzım gelirse, bizim meşriya - tımız, Ankarada fena bir tesir u - yandırmış. Neşriyatımız, hakikaten Anka - rada “hafif,, görülmüş olabilir; Çünkü, Türk topraklarına göz koyanlara karşı, daha “ağır, bir li- san kullanmamız lâzımdı. Biz buna rağmen, soğuk kan - Lı davranmayı tercih ettik. Fakat relikimiz unutuyor ki, Ne$ riyatımız menfi bir tesir uyandı - rırsa, Devlet (edindiği | intibak, “GCümhuriyet,, refikimizden çok ev- vel bize bildirir! Cumhuriyet gözetesi, İtalya - nın topraklarımızda gözü olmadı - Eıni da yanıyor. Bizim, neşriyat yaparken, bü - yük bir sabırsızlıkla beklediğimiz ve istediğimiz netice, çek kati bir İ lisanla tekzip edilmekti: Fakat res- mi ve temsili bir sıfatı olmayan “Cumhuriyet, gazeti tarafından değil, doğrudan doğruya alâkadar. ları tarafından! Çünkü “Cumhurj- yat,, in Romayı müdafaa etmesi, halen mer'i olan avukatlık kanu - nunun ahkâmina uymaz. ““Cumhuriyet,, refikimizin bi « ze taarruz eden sütununun serlev. hası da şuydu: “Kendi kendimizi tenkit!,, Halbuki, altındaki yazılar, bu serlevhayı tekzip ediyor: Çünkü refikimiz, o serlevha altında, ken- dinden ziyade başkalarını tenkit ediyor, Halbuki, refikimizin neşriyatı, bu sütuna hergün mevzu olabile - cek gaflarla doludur, Meselâ, ev - velki günkü nüshasında © “Server Bedi,, imzasiyle intişar eden şu sa- tırlara bakın: “Şimdi, bir çok Fransız gazete - leri, İtalyanın müttefiki Ç general Yrankonun büyük, ve muzaffer bir kumandan olduğunu © yazıyorlar. Fransada, general Frankonun bu kadar alkışlandığını görüp de bu - Paşistliğinden şüphe olunduğu- | İthalâtçılarımıza Müteallik İsameleler İNŞ Kliring mukavelelerinin . tatbiki | ve hesaplarının takibi Cümhuriyet Merkez bankasına verilmiş bir vazi- fe olduğundan kliringi, memleket - lerden ithal edilecek her malı güm- rük idaresi teslim etmeden evvel kliring Müsmelesi yapılmak üzere sahibini Merkez bankasına sevke - der. Merkez bankasına ibraz edilecek vesaik şunlardır; 1 — Gümrüğün tezkeresi, 2 — Fatura, 3 — Menşe şahadetnamesi (her kliting muamelesine merbut nümu- meye tevfikan karşı memleket ma - kamatınaa verilmiş Ve Türk güm - rüklerince damgalanmış menşe Şa - hadetnâmesi B nüshası) (1) Mal bedelinin peşiu ödenmesi şart ise Merkez bankası Pürayı der- bal tahsil ederek kliring hesabına geçirir. Merkez bankası mal bede - Mini tahsil ederken fatura bedelini, mukavelenin tesbit ettiği şartlara göre: 1 — Ya muamelenin tesbit ettiği muayyen bir rayiçten, 2 — Ya Merkez bankasının tesbit edeceği rayiçten, 3 — Yahut bilâhare taayyün ede- cek kat'i rayicin tahakkukunda he- saplaşmak üzere muvakkat bir Ta yiçten hesap eder. Mal bedeli vadelere raptolun - müşsa, keyfiyet ya imzalı fatura ya- hut herhangi imzalı mektup veya banka mektubu ile Merkez bankası- (na isbat olunmalıdır. O takdirde İ Merkez bankası satıcının verdiği vâ- | deleri müvazi vâdeleri tesbit, meter, vadesine Yaza Ker sabına yazılacağına dairdir. Taah - hütnamesini beraber getirmiyen tüc | çar icra ve Hlâs takibatına değil Türk parasını koruma kanunlarına muhalefetinden dolayı hukuku âm - me tökibatıma maruzdur. Ancak Merkez bankası, : vâdeli wuamelâtta bazı prensiplerle hare- ket etmektedirler; Bu prensipleri şu iki noktada toplyabiliriz: 1 — İstihssle yarıyan makineler, ziraat makineleri, tıbbf cihazlar için satıcının verdiği vâdeler ne kadar ayım olsa da şayanı kabuldür. 2 — Bunun haricindeki mallar için: A — Türkiyedeki kliring hesabı ———————— na kızanlar, artik yalnız komünist- lerdir. Önümde, bu iddiayı tekzip e - den yazılarla dolu Fransız gazete- leri yar: Hepsi de, Fransanın ©n sok okuman gazeteleri. Bunların 8» rasında, yalnız komünistlerin ga - zetesi yok. Server Bedi, hu © gazetelerde, Frankoya hitap eden yazıları oku - #a, Frnasız dilinin bütün küfürleri hi öğrenmiş olur. Haydi, Server Bedi, bunları an- layacak kadar Fransizca bilmiyor diyelim, Çünkü Peyami Safa ağa- beysi, meşhur Paris seyahatine, o- 15-2-939 EK O'N©G Mi Ithalât ve Ihracatımıza Müteallik Kliring Muamelesi Esasları alacaklı olan memleket müvaredatı- na âzami 6 ay, B — Türkiyedeki kliring hesabı borçlu olan memleket müvaredatına özami üç ay. Vâde kabul edilir. Kliring hesap- larinın alacaklı veya borçlu olduğu her on beş günde bir bankanın gaze- telerde neşrettiği kliring hesap va - ziyetlerinden takip edilmelidir. Hâ - len (B) kısmına giren, yani kliring hesabında bize borçlu bulunan mem leketler şunlardır: Almanya, Estonya, Polonya, Yu- nanistan. Binaenaleyh bu dört mem- leketten ithal edilecek istihsale ait makinelerden başka mallar için âza- mi üç ay, diğer kliringii memleket- ler müvaredatına âzami altı ay vâde verilir. Türkiyeye bilâhare satış yapıl - mak üzere emaneten (en consignat - İion) gönderilen mallara umumi - yetle altı ay vâde verilir ve altı ay sonunda da ancak bir banka garan- ti mektubiyle daha alti ay temdit edilir. Devlet dairelerinin kendi namla- rına ithal edecekleri eşyanın mua - yeneden sonra tesellümü için müh- let verilmektedir. Kitap mecmua ve gazete bedelle- rinin her ay şahıs başına 25 lirayı geçmemek üzere Deniz bankası ta - rafından kliring yoliyle ( gönderil. mesine müsaade olunur. Gerek kıymetsiz olduğundan ge rekse hediye veya herhangi bir su- retle bedeli ödenmeden ithali icap eden oşyanın ithaline ait müsaadeyi Merkez bankası değil, kambiyo mü- , "de Merkez Bankasında YANE YE mal edilince, banka malın ithalinde bir mahzur olmadığına dair bir tez- kere verir ve ancak bu tezkerenin ibrazı suretile mal gümrükten tesel- lüm olunabilir. Eğer mal henüz Türkiyeye vasıl olmadan peşin olarak bir miktar pa- Ta gönderilmesi İâzım geliyorsa Mer kez bankasi mal bedeline mahsuben kliring hesabına yazılacak olan bu nevi paraları da kabul eder. Yalmz malın üç ay zarfında ithal edilece - ğine dair bir taahhütname İmza et- tirir. Veyahut tediyeyi okonşmento fatura ve sair vesikalarının tevdii mukabilinde yapmayı kabul eder. Net — Almanyadan ityal edilecek eşya için menşe şahadetnsmesi aranmaz. Sofya nu da beraber götürmemiş olabilir. Fakat bu delikanlı Türkçe de bil - mez mi? Tramvayda, kahvede, ga- zinoda, halka kulak © vermez mi? Milletini ve vatanını satan bu 8 - dama karşı, vatamna tapan Türk milletinin, Türk halkının ne his - settiğini de mi anlamaz? Yoksa, Frankoya âşık olmadığı için, bü - tün Türk miletini, hattâ Faşist dilnyası dışındaki bütün insanları komünistlikle mi itham edeceğiz? Boşuna yayret etme Server Be- di! Frankoya sempati ( toplamak, halka Cingöz Recai'yi sevdirmek kadar kolay değildir: Çnkü, Frankonun İtalyan tang- ları, İtalyan topları, İtalyan tayya- releriyle, ve onların yanında çok zavallı bir silâh olarak kalan se - nin kaleminle zaptedemeyeceği sa- yısiz kalelerden birisi de: İnsanlı- ğın kalbidir!!! Prag 42325 Madrid 3.9215 Varşova 218023 Budapeşla 249015 Bükreş 00050 Belgrad 20390 “Yokoama 346050 Stokholm 20.8425 Moskova 232625 ESHAM VE TAHVİLÂT Türk borcu TI Peşin 1925 Ergani 19.75 Sıvas « Erzurum TT 1910 — ——— — —— Yugoslavya « Alman Maçı Belgrad, 14 (A.A.) — Ayın 26 sin- da Berliiğde Yugoslavya ile Alman - ya arasında beynelmilel bir futbol maçı yapılacaktır. Giazer, Hugel, Lehner ve Koko- toviç'in Berline gidecek olan milli Yugoslav ekibine iştirak edecekleri muhakkak addedilmektedir.