16 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

16 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

RE A EY ———— 3s 580,6000,000 İngiliz Lirası na” (Başı 1 incide) zırhlısı daha yapılacak ve bunların sayısı da 6 olacaktır. Tahtelbahirle - te karşı Iki muhrip filotillâsı, 6 pus- luk toplarla mücehhez 6 yeni kruva- Gör yapılacaktır. Beş senelik teslihat programının 1500 milyon İsterlin tutması bekleni. yordu. Bu paranın (1000) milyonu Uk üç senede sarfedilecekti, akat 5 senenin nihayetinde sarfolunan pa - tanın çok fazla olacağı anlaşılıyor. Şimdiye kadar tatbik olunan pro- yam safhaları, istihsalin mütema - âi artmasinı temin etmiştir. Sunday Expres gözetesi, İngiliz tayyare inşaatının bir ka; hafta için- de Alman tayyare inşaatının seviye- | sine çıkacağını yazıyor. Bu yaz sonlarına doğru İnşmat Ak man inşaatını geçecektir. Bazı s- perlere göre, o zaman Alnıanya, İn- giltereyi takip etmekte güçlük çek- miyecektir. Fransanın tayyare siparişi Diğer taraftan verilen malümata göre, Fransız hava heyeti, Amerika ya beş yüzden fazla tayyar? bir sipariş daha yapmı danberi Fransanın Amerikaya y tığı siparişler 200 Curtiss avcı tay. yaresi, 100 Glenmartin hafif bom - bardıman tayyaresi, 200 North Ame- rican hafif bombardıman $ ve 100 kadar Dougla bombardıman tayy ni mektedir. * Varşova, 15 (A.A) — meclisinde hava teslihatı dın ana hatlarına karşı hiç lefet gösterilmemiştir. 7: ayısını 5500 e çıkarmak hi zaruretinde herkes İttifak etmiştir. Urfada Gece Hayatı Urfa, (TAN) — Burada gece ve eğlence hayatından eser yok gibidir. Buna mukabil “Sıra,, denilen nane devam etmekte ve bu ar hem nğlence yerine geçmekte, h de faydalı olmaktadır. Sıra denilen Ankara, 15 (Tan Muhabirinden)— Dahiliye Vekâleti zirai asayiş ka- nunu projesi Üzerindeki tetkiklerine başlamıştır. Bu proje geçen sene Bü- yük Millet Meclisine verilmiş, fakat asayiş memleketmizde yeni bir mevzu olduğu için proje çiltçi mallarının korunması, zirai asayişin temini, zirai suçların süratle tahkik ve takibi gibi mühim davalara karşı- lik verecek şekilde hazırlanmıştır. Sekiz maddeden ibaret olan kır ri hakkındaki kanun bu ga- yeyi temin edememektedir. Çarşı ve mahalle bekçilerinden aneek şe- hir ve kasabalar faydalanmaktadır. Belediyeler kanununda çiftçi malla rının korunması için hüküm varsa da karşılığı temin edilmemiş olduğun » dan bugüne kadar hemen hemen hiç tatbik edilmemiştir. kimleri bu sa- mallarının korun- ması üzerinde temerküz ettirilmek» tedir. Köy merkezleri de bu zirat sa- Imz ormanlar hu- ğu yılmakta ha içindeki ha içine alınm: Bu sahalar icinde ekilmiş, dikilmiş yerlerle umumun £ edilen menku!, gayri menkul mallar elediye sınırı içinde bu- sahalar ayrı ayrı birer zi- rai daire it'bar edilmektedir. Her zira dairede bir zirai sicil ve çiftçi meclisi bulunacaktır. Projede çitçi mallarının korunma servisleri, bunların kuruluş tarzı ve vazifeleri de tesbit olunmuştur. umumuna e şey şudur; Aşağı yukarı ayni yaşta bulunan on, on beş arkadaş her gece sira ile kendi evlerinden birinde toplanmak- ta, çay, kahve içmekte, meyva ye- mektedir. Bu sohbetlerde Urfanın çok maruf olan “çiy köftesi,, de mut- İska bulundurulmaktadır. Bohbet es- | nasında biri, şayanı istifade bir e- ser olmukta, diğerleri bunu dinle - mektedir. İşte Urfanın gece hayatı böyle geçiyor. Hava Kurumu menfaatine müsamere Urfa, (TAN )— Hava kurumu men İaatine bir müsamere verilmiş, “Sö- nen o ocak,, adlı piyes oynanmış, bun dan sonra da bir film gösterilmiştir. Zirai Asayiş Kanunu Projesi Hazırlandı TAN bağlanması zarurt görüldüğünden ve et merkezinde bir mürakabe he- yeti teşkil edildiği gibi çiftçi malla- tının derpiş, tanzim ve tatbiklerini murakabe maksadile de merkezlerde alâkalı vekillik ve daire mümessille- | rinden müteşekkil bir konsey vücu- de getirilecektir. Çiftçi meclisi azolığına seçilecek | olanların haiz olmaları lâzım gelen vasıflar ile bu meclislerin zaman ve toplanma şekilleri bu fasılda göste- rilmiş, teferrüata ait hükümler ni- zamnameye bırakılmıştır. 14—15 nci maddelerden terekküp eden üçüncü fasıl, çiftçi meclisleri- nin vazife ve salâhiyetlerine, karar» | larının tetkik ve itiraz mercilerine ve ne şekilde katileşeceijine sit hü- kümleri ihtiya etmektedir. Dürdün- cü fasıl yalnız bir maddeden ibaret olup burada kontrol meclislerinin va zife ve salâhiyeti mütalea edilmiştir. Sofyada Kimya Harbine Karşı Tedbirler Alınıyor Sofya, 15 (Hususi) — Gaz ve kim- | ya harbine karşı tedbirler alınmak- tadır, Bu maksatla Üniversitenin ü-| zerine kuvvetli bir düdük konul muştur. Yakında bunun gibi şehrin kenar mahâllelerine yüksek Yerlere enfaat'ne tahsis İtir. Belediyenin verdiği karara göre, itımıza mütenazir olarak | sığınaklar da yapı birkaç düdük duha yerleştirilecek- yeni binalarda zehirli gazlara karşt aktar, Hazırlanan gaz, kimya harbi mü- dafaası plânında Sofyada Rakovska enddesinin altımda bir tunel kazdı- rılması projesi de mevcuttur. Sof- yanın yeni bütçesinin yüzde ikisinin gaz ve kimya harbi müdafaası hazır. lığına sarfedilmesi de mukarrerdir. “Gaz ve kimya harbi müdafaası, is minde Bulgaristanda bir cemiyet *e | vardır. Bu cemiyetin âzaları ünifor- malıdırlar, emi kümetinin bütün imtiyazları dilmiş ve alelâde bir vil İspanyaya ilhak olunmuştur. En büyük sergilerde 18 diploma 48 madalya kazanmıştır. Böyle güzel dişler yalarz RADYOLİN kullananların dişleridir Diş Tabipleri Diyor ki: “Dişlerin ve ağzın sıhhat sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra dişleri temizlemekle kabildir.” AKA GÜNDÜZ E Beyefendi! Sen de çok ser acımadın ama iyi oldu, temiz oldu. davrandın, hiç Bazı kadınlar © bulunuyorlardı lerdi, Öyle saygılı davranıyorlar, öyle TEFRİKA No. 41 ikramlarda ki bilmeyen, Meliyi bir misafir, İ miştir. Bu | Hitlerden aldığı temin İ sivil hizmete çevrildikleri lan bir suale cevap veren Chamber- da düşman topçusu ateş açtı, Hükü- metin tekrar payitahta yerleştiğin » denberi düşmanın bi günüdür. rini bombardıman etmiye etmiş ise de cümhuriyet tayyareleri tarafından tardedilmişlerdi sinin Toulus'dan öğren Puigcerda ci olan cümhuriy kibe memur Franco Kıtaatı aras çok şiddetli müsademeler devum et- mektedir. ber kazamız dahiline başlamıştır. çamaşıra benzerler, ne kadar #pekli olursa olsun- lar, yine değişmek ister, Keyfine bak, bunca gün- dür üzüldüklerin yeter olsun, : ' Küçük Eleniden şu puslayı aldı: (Yarin vapur ilan gidezekler Galatadan. Alıci kadin hem ben kalaca- yiz apartimanda. Gelesiniz çabuk.) Gazetelere baktı, yarın gidecek vapuru öğrendi. Rıhtıma gitmeli mi gitmemeli mi? Uzun uzadıya bir düşünce mücadelesinden sonra gitmek kararını ver- di ve gitti. Vapura girmek vesikasını alınca gizli bir utanç hissetti. Bir yolcu uğurlyacağım diye yalan söylemişti. Meliyi uğurlıyamazdı, ayrılış şekli buna mâniydi. Yolcular arasında bari bir bildiğe rastla- sa ne iyi olacak, Meli için gelmediğini göstermek lâ- zım. Üst güvertenin salonunda oturdu, Bir şişe kiyan- 4 ısmarladı. Şarabın ilk kadehini içerken bir kur- nazlık düşündü, bir kadeh daha getirtti, Onada p koydu. Bu süretle kim görse yalnız olmadı. İana, bir arkadaşı bulunduğuna hükmedecek. Dışarıda şen bir gürültü. Hamallar, Süslü valiz. ler. Arkasından birkaç bayanla birkaç madam, Me. Mi. Levinski. Sermet. Duran. Petiroğlu. Ve daha - hayretini çeken - birkaç zat. Ötekiler neyse De, #ukat bu birkaç zat ta Meliyi uğurlamağa gelmiş şaraj ecnebi prenses sanır, Meli bütün neşesini, zarif bir gurur İçinde toplamış sağına soluna lütfen iltifat- lar saçıyordu. Meli, Vurgunun burnu ucundan geçtiği ve yüzü- ne baktığı halde öyle anlatmak isteyen bir suni gör- mezlikten geldi k! az kaldı Vurgun fırlayıp çok çir- kin hir hâdise çıkaracaktı. Kendin: güç zaptetti. Ne- şe kümesi karşıda oturdular. Şaraplar, viskiler 15 marlandı, Melinin eldiveni düştü. Hemen almak için yere kapanan üç zatın kafaları toslaştı, Vurgun gül memek için dudaklarım ısırdı. — Demek bu pörsük kadına âşık ölen yalniz ben değilim, benden ileri olanlar da varmış. Sonra bu zannını reddetti, — Hayır! Sevgi değil, Bu kadının getireceği ka- zanç materiyelleri için bunlar, Şirket kurulmuşa benziyor! Göğsünün içinde bir demir gülle var. Çenesini kafasına bağlıyan iki mafsal sancıyor. Yapayalnız. oturmaktan doğan can sıkıntısı, gülünçlük merte- besine varmak üzere. Meli görmezlikten gelmesinde devam. Levinski birkaç defa gözgöze geldiği halde hiç tanımıyor. Ötekiler Meli ile meşgul, Görebilse- ler belki selâm verecekler. Vaziyet o derece nazik- leşti ki salondan güverteye çıkmak mecburiyetinde kaldı, İngiltere Kabinesi | FrankoyuTanıyor (Büz: 1 neide) tesisi lâzım geldiğine Burgosa hareket edeceğini lere söylemiştir. Hariciye nazırı Bonnet, Leon Be- rard'ı kabul ederek iki sant görüş müştür. Leon Berard, müteakıben Pariste bulunmakta olan Fransanın cümhu- riyetçi İspanya büyük elçisi Jules Henry'yi ziyaret ederek görüşmüş. | İdolu mallârından Yapak Satışları Yerli fabrikalarımızdan biri dün| kilosu 55 — 60 kuruş aresımda Ana'li dolu mallarından 2500 balya yapakli almıştır. İhracat için de denberi durgun olan piyasada işler 16-2.939 | Çimento Buhranı Yol Şehrimizde bulunan çimento b şirketleri hata göre memlekette ne Arm:|stokunun mevcut ol ve kilosu 51 ku-İdaki haber teeyyüt e | İruştan 600 balya yapak satilmışlır. | Elyevm fâbrikaların stok olarak Bu satışlar yüzünden birkaç ağa |bih ton çimentosu mevcut olduğ ve stoklarm artmış olması yüzü, n-İden bazıfabrikalarm muvakkat b tür. Bu iki mülükattan sonra yaptığı beyanatta Leon Berard kendisine ve- rilen vazifenin Burgos hükümetinin bilfiil tanınmasını tazammun edece- ğini söylemiştir. Parlâmento hariciye encümeni re- isi Mistrer, Fransadaki İspanyol mül tecileri hakkında da .maltimat ver- Fransada 163107 si ve takriben de 180 bin İspanyol as- keri bulunmaktadır, Mister Chamberlain, bugün Avam | Kamarasında İt Almanla. | rin İspanyadan çekilmelerine ait su- ellerle karşılaşmış ve Mu: i ile hatırlata- rak bunların o zamanki ni temayülleri ifade ettiğini sö Bugün İspany: takdirde İngiliz' — İtalyan anlaşmasının bo- zulup bozulmıyacağı hakkında soru» Pirinç Mercimek Bezelye Yulaf Patates Isin “o zaman vaziyet değişir” de- mekle mukabele etmiştir. Madrit yine bombardıman edildi Madrid, 15 (A.A.) — Saat 21; Kornflör yüz çapta o'yis- ler kullanmıya başladığının üçüncü Beş İtalyan tayyaresi, Valans seh-| Bakla teşebbüs Fasulya Paris, 15 (A.A,) — Nohut Matin gâzete- ne göre, arında dağları tutmuş çi çetelerle te Franko tarafından neşredilen bir amele muhtar Katalotiya löğve- | Miz Sındırgıya Kar Yağıyor | Sındırgı (TAN) — Şubatla bera- kar yağmıya Odun ve kömür fiyat- ları yükselmiştir. İntihabat hazırlıkları Sındırgı (TAN) — Yeni mobus in- tihabatı için faaliyete geçilmişt Bütün memurlar bayramda da çalı- şarak, nüfus kuyudalmı çıkarmıya başlamışlardır. ya Meli ekipi salondan çıktılar. Merdiven başında son sözler. Vurgun yaralı bir muharip iztirabile kendine yol açıp inmeğe çalışırken Meli ancak şi di görmüş gibi, fakat tam bir ince istihza ile ses- lendi: —Vay, Bay Vurgun! Burada ne arıyorsünuz” Vurgun oradakilerin işitebilecekleri bir sesle ce- vap verdi: — Sen ne karışıyorsun? Meli anlamazlıktan gelerek elini uzattı: — Vedalaşalım Bay Vurgun. zünü ikrah ve pefretle buruşturarak ayni ses- le: — Sen kimsin? Ben seni — Fakat Bay... — Kaltak! ; Vurgun Haydamak çıldırmıştı. Bu kelime © ka- dar sert gümledi ki oradakiler donakaldılar. Vur- gun merdivenlerden ağır ağır iniyordu. Istiyordu ki arkasından söylenen bir söz, bir cümle, bir muka- bele işitsin. Işitirse ne olacak? Bunu da kestiremi yordu. Rıhtıma indiği zaman arkasına bakmadan dü. Meliyi uğurlamağa gelen üç zattan birisi 4 bir sesle ve epeyce yüksek perdeden: —Bay Vurgun! dedi. Bir bayana karşı yaptığınız bu hakaretin ağırlığını terbiyenizle telif edebildi. niz mi? Vürgun o zatın yüzüne dik dik baktı ve senli ben- U bir söyleyişle sordu: — Sen de kim oluyorsun? — Benim kim olduğumu siz bilmezsiniz. fakat ben #izi pek iyi tanırım. Onun için bunu sizden ummadığımı söylemek istedim. — Ben de seni tanıyorum, hem senin kadar. Işte buna kızıyorum ya. Senin gibi bir zat, yanlış söy» ledim, sizin gibi zatlar böylelerini uğurlamağa ge lirlerse bu memleketin gücüne gider. — Asil bir hanımefendiyi uğur. maması İcabında günde 3 kaşe alınabilir. Pirinç Nişastası | (Mısır Hülâsası) Arpa ve saire Hububat unları Bu mükemmel ve eşsiz müstohzeret tabii Ihtivacımızın hakiki k Tasibi.tesisi 1915-“M; NURİ ÇARR DARA BARA KARA ARI VU NEVROZIN lığıdır. i APA Beşiktaş Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma Nevralji, kırıklık, ve bütün ağrılarınızi derhal keser. Ne diyorsun beyeten: (leri! Hanımefen. di dediğin o kadını biliyor musun da mesine düsü- — Meli denilen o kadm; şu halkın boğazıma gire- cök bir lokma ekmeğin düşmanıdır. Yoksa şirkete siz de mi ortak oldunuz. — Meli denilen bu kadm? e — Gene hakaret mi edeceksiniz? — Hayır, sadece adını, sıfatını söyliyeceğim. O bir gübre insan, bir insan gübresidir. Bir milyon sokak aşiftesini imbikten çekip esansını alsan Meli- nin zerresi etmez! — Siz bir mütecavizsiniz! — Hadi be sen de, hımbıl! Bu memleket! sokak #şiftelerinin ve. İstersen sizi de katarım.. ama şim- dilik yalnız böyle söyliyeyim. bu memleketi sokak aşiftelerinin kurdukları ağların içine attırmıyaca- 8ız!, Anladın mı kakavan! Uçü de sarardı, Asılsüretli görünen cevap ver- mek istedi Vurgun sert sert sözünü kesti: — Kafamı kızdırmayın, yoksa baska türlü mua- mele edeceğim ha! — Sizi polise şikâyet edeceğiz. — İşte burada duruyorum! Hadi, çabuk. (Oradan geçen bir memura) Bay memur, bunların benden şikâyetleri yar. Üç arkadaş duymazlıktan gelerek caddeyi tuttu- lar! Vurgun ,yolunun üstündeki ilk seraneve dalın beş on damla nevrol aldı. Eleninin çağırdığını hatırladı. — Kızın mutlaka başka' söyliyecekleri var, Türk gesi kıt olduğu için yazamadı. Apartımandan girince şaştı, Hizmetçi Eleni öz hanımefendisi gibi şık giyinm Anladı ki Mek bütün daireyi, gardrobu ile sevgili Elenisine emanet etmiş! Ve Eleni de bu emanetleri ilk dakikasından- beri yerli yerinde kullanıyor. - (Deramı var)