26 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

26 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

26.-2.939 Avrupadaki Gizli Siyasi Cemiyetler Prine:p adını de çoktur ir mamıştır. Onun den milyonlarca e sürüklenm reketi yüzü! Avusturya veli- a Ferdinandı 28 haziran 1914 de öldürmüş ve bu bir hafta sonre kopan Büyük Harbi ateşlemişti. Unutulmak, katillere en çok lâ- yık olan mükâfattır, Fakat Princip, kendi memleketi olan Yugoslavya da bir kahraman sayılıyor, her yıl heykelinin etrafı çiçeklerle donsni- yor ve vatansever öğretmenler, mektep çocuklarına onun hatırası- ni taziz etmeyi öğretiyorlar. Bizim asıl anlatmak istediğimiz Dokta 1939 Avrupasında da yığın, yığın Princip'lerin © yaşadıklarını söylemektir. Yalnız bir kaç siyasinin, katiller kiralıyarak hasımlarmdan kurtul. dukları siralar. artık geçmiştir. Çünkü şiddet ve tecavüz bugünkü Avrupanın hemen her memleketin de en âdi işler arasmdadır. Dünkü katillerin yarın milli birer kahra- man sayılıp sayılmıyacağımı söyli- yemiyecek vaziyette olduğumuz gi- bi bugün milli kahraman sayılan- ların yarım âdi bir müerim olmıya- cağını da söyliyemiyecek vaziyette bulunuyoruz. Çünkü her gün tenkil hareketle- rine, isyanlara, tasfiyelere dair haberler almaktayız. İş başındaki nezırlar, hıyaneti vataniye cürmi- le itham olunabilmektedirler ve bir adamın zabıta başında bulun- ması, onun yarın yakalanıp tevkif edilmesine mâni olmuyor. eselâ Ernes MRochn'u hatırla- yınız. Bü adam bir aralık ağdaki hücum kıtaları başında idi. Bu adam günün birin- de nazilerin hiderleri tarafından öl dürüldü ve devrimiz tarihinin en büyük tasfiyelerinden birine kur- ban gitti. Rykov'u bilmem hatırlar musi- Bız? Bir zamanlar Sovyet cümhuri- yetler Birliği reisi idi. O da “tasfi- ye edildi ve hiç bir kimse bu adı- mun âkıbetini bilmiyor. Onun âkı- betine uğrıyan, fakat ne oldukla- n bilinmiyen yüzlerce kişi vardır. Üç yıl önce Avusturyada en teh- Wikeli mahpuslara mahsus hapisha- neyi ziyaret imkânını bulmuştum. Pencerelerin birinden içeri bak- tığım zaman iri yarı «dam görerek kim olduğunu sordum ve onun dev- let aleyhinde bir sulkast tertir. etti- ini anladım. Bu gün, bu adam Vi- Yananın zabıta şefidir ve Steinhausel'dir. 1933 de Viyananm bir Yahudi mücevbercisine sit mağaza bomba- lanmış, mal sahibi olan Futterveit ile bir müşterisi maktul düşmüşler» di. Cani kaçmış, fakat takip oluna- Tak yakalanmıştı. Adı Adib Glo boenic'di, Bugün bü adam Viyana- nin nazi hiderliğini yapıyor. ismi “aanananasakemesümeeeeüiee Yazan: ? Willi Freschauer ; #esamesanaeasaneneeasaseze Ve Eugen Lennhoff Modern Princip'lerin niçin hatırlatmak İstedi isimlerini gimi anla mış olacaksınız. Çünkü bunlar, bir işledikten sonra der! küm edilmezlerse muhek! bir şeyler yapmıya hazırlanıyorlar- dır. i 932 de Kral Zogoya karşı Vi- yanada bir suikast yapıldığı sırada ben de orada bulunuyordum. Cani yakalanmış ve Arnavutluğun muvakkat hükümetinde adliye na- zırlığı yapan Ndok Gjeleski oldu- ğunu söylemişti. Zübıta memurü bu adüma sordu: — De edip hükmü tatbik küm — Niçin böyle olmasın? Onun bu cevabı, günün tğini gösteriyor. Arnavutluk Başvekilli Bugünkü Avrupanın 3öz dik» her hangi memleketinde bu gibi hâ vukuu her zaman iselerin beklenebilir. Çünkü Avrupa tam mânasile ger- ginlik içindedir ve yeniden Prin- <ip'ler doğuracak vaziyettedir. Avrupanın hemen her tarafında gizli cemiyetler, perde arkasmda çalışmakta ve bunlar diplomatik | teşebbüslerin mukâddemelerini ba- şarmaktadır. Meselâ Henlein ile | arkadaşlarının. geçen eylül buh- ranından evvel Çekoslovakyada ha. zirladıkları vaziyet, bunun bir ör neğidir. Bu çeşit ajanlar bazan apaçık ça- lışırlar, bazan da ancak yapacakları işi yaptıktan sonra göze çarparlar. Bunlar kimdirler ve ne yapmak- tadırlar? Bu suallerle daima karşılandığım Eugen Lennhipp, ile biğlikte bugünkü Avrupanın iç yüzünü yazmak v için, arkadaşım gizli faaliyetle ri anlatmak istedim Lennhopp İs- viçreli bir gazeteci ve bir müellif- tir. “Gizli cemiyetler” “adlı esöri, | sekiz lisana te Lennhopp, Alman: yı ilhak etmesinden önce. üme edilmiştir. anın Âvuslurya Şuşmig'e taraftar olan Dienna Telegraf gaze- tesinin başmubarriri 'di Sen de ayni işle meşgul olmuş ve gizli si- yasi mahfillerle temas etmiş vulu- nuyordum. 12 sene evvel Viyanada gazeteci- liğe başladığım zaman, Makedonya ihtilâleileri burasını merkez edin- mişlerdi. Ben de o sırada ounların | reisi olan zatla görüşmüş, ve bu zat bana siyasi hasımlarından biri- ni ortadan kaldırmak istediklerini ve bu hasmın çirkin bir-einayet ir- tikâp etmiş olduğunu, hâdisenin üç gün zarfında vuku bulacağin: söy- lemişti. Maksadı, hâdisenin vukuu üzerine matbuatın bunu Adi hir ci- et diye karşılamıyarak onu ir tikâba saik olan vükse' atlar takdir etmesi idi, Men mütoaktp, mensup olduğum zazetenin başmu- harririne değil, doğrudan doğruya zabıta da'resine gittim. Fakat alı. nan tedbirlere rağmen, zabıta bir Bulgar siyasisinin katline möni 0- lamamıştı Bulgar nanın devlet tiyatrosunda öldürül. müş ve cürmü Mencia Cernicin a- dında bir kadın irtikâp ederek on sene hapse mahküm edilmişti Ertesi gün, Makedonya ibtilâ'ci- lerinden aldığım bir tezkerede be- nim. zabıta ile temasımdan hahsö- diyör ve ilerde daha başka gazeteci ile görüşeceklerini enlatıyorlardı. dahs dik- | katli davrandım ve bu sayede bir katillerle Bu tecrübeden sonra çok teröristlerle, siyasi tanıştım. Şimdi de arkadaşım Lennhsff'- Is birlikte bütün bildiklerimizi an Istiyoruz. Bu suretle büyük bir merakı tat- | min edeceğimize eminiz. * (Gelecek ıda Fransanın Ku- kuleteli tethişçilerinin faaliyetini fatinı çok iğrm.,, İleyr onunla kavga etmiş TAN MALLA AAA AAA AAA AAA AAA AA AAA LAAAAAAAAAAA İ DÜNYA MATBUATINDA GÖRDÜKLERİMİZ | il Şu Garip Dünya: Atına Oda Kiralıyan Milvarder Richard God-| Tey İsminde bir Amerikalı Los Angelosta o ken- fsi ve atı için evin ayni katında İki oda kiralamıştır. | Diğer kiracılar, Amerikalının ati- nı eve getirmesini protesto etmişler Çünkü at, milyarder Amerikalının yanı başındaki odaya bağlanmıştır. Bilhassa atin bulunduğu odanm a'- tmda oturmakta olan Ceks nammda biri attan çok şikâyetçidir. Nihayet adliyeye akset- r. Adliyede Amerikalı Godfrey mesele sevdiğini ve bu sebeple ondan ayrılamıya nı ve atın evde yanında bulunması için ev sahil bir mukavele yaptığını söylemiştir. Bu sebeple adliye, milyarderi ev- den çıkaramamıştır. Fakat diğer ki- racılar, evde bulundukları katlarda st kokusundan ve gürültüsünden çıkacaklarını sahibine son bildire ler. Bunun üzerine telâşa düşen ev sahibi 60,000 frank ( tazmi rek Amerikalıyı evinden uzaklaştır. | duramayıp evden ev defa olarak nat vere- mıştır. Milyarder Godfrey bu tazmi-| natı memnuniyetle kabul etmiştir * Enfiye Çeken Kadın Bugünlerde , . İŞ â “Karım Bs yan Emi Ban sın eve dönme sini, rica (ede rim, Çünkü kendimi çok yalnız his-! sediyorum ve onsuz Bu ilân Denhan şehrinde yaşıyan | 82 yaşmda Con Bans isminde bir ih- tiyar tarafından verilmiştir. Con, karısının enfiye kullanmasından do| buna ki zan kadın da evinden çıkıp kaybol- muştur, # Pul Rekoru Kırılmış Filatelistika ile veşgul olan hu- usi İngiliz ga setelerinin yaz-| uklarma göre| dünyada 038 yılında pi- yasaya © çikari- lan yeni pullar 2.558 yekünunu bul- müş ve bu yekün geçen senelere! nisbetle en fazla olup dünya reko-| Tunu kırmıştır. 1936 yılında çıkart lan yeni puller 1890 ve 1937 yılında ürün okuyacaksınız) yaşıyamıyaca- ise 1935 adettir. Tv Doğuran Her Anaya Bir Yüzük Hedive Ediliyor: İngilterede anaları taziz için, anaların değerini tanımak ve tanıtmak için kuvvetli bir cereyan başlamıştır. Bu cereya- na Londra mücevhercileri de iştirak ederek her anaya, çocuk doğurdukça bir yüzük hediye edilmesini münasip görmüşler- dir. Kadın, erkek cocuk doğurursa ona yakutlu. kız doğurursa zebercetli bir yüzük . ikiz doğuranlara ise iki yüzüğün birden hediye edilmesi kararlaştırılmıştır. İngilterede bu'cereyanı hizlandıran amıt/!“dogum betlerinin düşüklüğüdür. İngilterede doğum nisbeti binde 14.8, Fransada 15,2, Amerika Birleşik Cümhuriyetlerinde 16,7, Almanyada 19, İtalyada 22,2, Japonyada 31,6 dır Yu- karıda ve aşağıdaki resimler nişan halkasiyle birlikte bir er- kek ve bir kız evlât sahibi olduğunu gösteren yüzükleri tak» mis mış kadın elini gösteriyor, Nasrettin Hocaya Sorarsanız : İSTANBULUN — En çok kızdığın nelerdir, söyle ba- kayım Hoca? . borç bini aştıktan sonra her gün baklava börek yiyenlere, — ka kimse duymasın .. bünü yalnız sana söylüyorum, baş- diyenlere! rel - Olur olmaz şeye maşallah diyenle- v. Tiyatro ve sinemalarda fındık, fıstık, leblebi yiyenlere... Çok kızarım!