12 Mart 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

12 Mart 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İdaresinde Mesuliyet Asıldır B a kaide ve prensibin ih- Mali derhal neticelerini Bösterir, fakat halk ida- elerinde vazifesini iyi pmıyan vatandaş, er- Seç, mesuliyetten veya Yaptığı hatanın hesabını Vermekten kurtulamaz. “an: M. Zekeriya SERTEL alk idaresi mesuliyet e- deyi sasına dayanır, Bütün evlet teşkilâtı biribirine siye leme mesuliyet bağla- Yle bağlıdır. Memur âmiri- yağ Air vekiline, vekil Bü- Maş Millet Meclisine karşı o aldür, Bu mesuliyet zin- Gi iyi işliyebilmesi için ket makinesi iki türlü Birol altında tutulur: Biri #etin teftiş ve mürakabe yetleri, ikincisi matbuat, ** yerde iyi hükümetin ilk tevk Mmesuliyettir. Kanuna, ma- Mak halka karşı hesap ver. Bey, eeburiyetinde bulunmıyan Yay Ya vazifesini iyi yapmaz, nk, İ ve müsamahaya sapar, yı YÜ harekete meyleder, veya imal yoluna düşer. kay, ürün en büyük muharrik A Yeti mesuliyet o korkusudur. ia, ka, veya vazife aşkı memu- der, o in İçin demökrüsilerde me- SUN. âmirin, vekilin bulsa makinesinde çalışan her bap, Mesuliyeti asıl olarak ka Uyeyı İmiştir. Kanunlar bu meso- de, İ€vsik ve teyit edecek şekil İş ırlanmıştır. Bu suretle dev- Rika inesinde bir ârıza, bir bo- Map, bir sakatlık görüldüğü za- Mesulünü tutup kanun karşı- ig, karmak, ve mesul etmek Wi temin edilmiştir. te, * kaide ve prensibin ihmali Barada fena neticelerini ten geri kalmaz. va nba, bunun acı bir tecrübe- Yal sir On sene İstanbulda Meşgg *den eski vali, âdeta gayri- Kan, Pir hale gelmiş, kendisinde Ya, © İevkinde bir kudret tasav- Maleyniye başlamıştı. Onu ne kaniş ri âzlediyor, ne matbuat Yo Vazifesini yapıp gördüğü Taylar teşhir edebiliyordu. şek yg, PU yazifesini yapımı Vee ettiği zaman da Üstün- Beniz hakaret etmekten çekin- Y Bagir in otobüs, mezarlık vesaire yiyen hakkındaki neşriyatı KO gönderilen teftiş heyeti Ün, vazifesini yaparken bile, Yaza dağ teftiş müddetince olsun, akı başından çektirilmemişti. ta tahı, en basit mantık, hakkın. Vaiz kat yapılan bir âmirin, o Yağ sizi sahne olan mahalde â- “eyy, ak bulunmamasını emre- Ür, Ny idağın çekildiği gündenbe- iki, yede ortaya çıkan yolsuz- iç 2P bu gayritabii vaziye- elişg 7 kontrol vazifesiyle mü- İba, olanların vazifelerini hg oalarının neticesidir. Ve Müş, 58, halk idaresinde bir me- dan Mo mesuliyet o duygusun- taş iklaştıracak derecede, faz- olg, pet ve nüfuz vermenin fe- Silgi, dumu gösteren iyi bir mi- Püre halk * alk iderelerinde vazi- ia İyi yapmıyan hiç bir SA kl? Veya memur mesuliyet- Mulamaz, ve yaptığı hata- (Sonu Sa. 10, Sü. 6) 7 i Dün serbest bırakılan Slovak Başvekili Tisso GÜNLÜK SİYASİ Almanyanın Slovak Ibtilâfına Müdahale Etmesi Muhtemel Berlin, Yeni K urulan Slovak Hükümetini Resmen Tanımıyor Paris ve Londra, Almanyanın Bu Vesile İle Şarka Doğru Yayılması Hükümeti Vaziyete Hâ Prag, 11 (Hususi) — Prag hi teren ayrılık hareketini bertaraf etmek için tedbir almakta ve yeni Slovak hükümeti erkânının kimler olacaklarını tesbit et- mektedir. Yeni kabinenin bu gece ilân olunması bekleniyor. Ha- lihazırda Başvekil Naibi olan Si lışıyorsa da Başvekilliği deruhte etmek istemediğini bildirmiş| bulunuyor. Wmbtifasını istifası meselesini görüşmüş ve Cels nunun Baro Reisliği ile idare Hasan Hayri Tan Emir Abdullahın | | Oğlu, İnönünün Fahri Yaveri Oluyor Ankara, 1) (TAN Muhübirinden) — haber aldığıma göre Maverayi Ürdün hü. kümdarı Emir Abdullahın büyük oğlu ve veliahdi, yakında staj görmek üzere Tür- kiyeye gelecek ve Ankara muhüfiz alayı Bin süvari bölüğünde vazifeye başlıyacak- tır. Vellaht, binbaşı rütbesindedir. Mil5 Şefimiz İsmet İnönü ile Emir Ab- dullah arasında cert olar samimi münase- betler dolaywsile, memleketimiz bulun- duğu müddefce, velishdin, Reisicümhuru- muzün fahri yaverliğini ifa etmesi de âY- nen kararlaştırılmış ve MİM Şefimizin bu alâka ve'ijtifniları Emir Abdu'tahın büyük iydliyi mucip olmuştur. Dünkü Toplantı Çok Münakaşalı Geçti, Sekiz Âza Bu Karara Muhalif Kaldılar Baro umumi heyeti, dün saat 14,30 da Ağırceza koridorla- rında fevkalâde bir toplantı yaparak Reis Hasan Hayri Tan'ın istifanın kabul edilmemesine karar vermiştir. yi, İkinci Reis Mekki Hikmet açmış, Avukatlık Kanu- maddelerini ve reisin istifası halinde umumi Baro Umumi Heyeti Reis Hasan Hayrinin Reddetli 8 muhalife karşı ittifakla bul meclisi âzalıkları hakkındaki heyetin verece- ği karara müteallik maddeyi oku -| muştur. Bundan sonra sırasiyle avu- | kat Vedat Ardıhan, Mustafa Hayri Tatarağası, Galip Pektaş, Saim, Fe. rit, Celâl Sofu ve Mahmut söz ak mişlardır. Vedat Ardhan, reis Ha- san Hayri Tan'ın istifasını yeni ka- muna görel itizar mahiyetinde gör düğünü ve kanun 55 yaşını geçmiş olanların itizar etmesine cevaz ver- diği için bu istifanın derhal kabul e dilmesi lâzım gel i söylemiş, fâ- kat söz alan diğer hatipler istifanın kabul edilmemesinde ittifakla israr göstermişlerdir. Yalnız Galip Pektaş işin mahiyeti hakkında Baro inzibat meclisinin meslek! bakımdan tetki- kat yapmasını ve neticenin de umu. mi heyete ve efkâri umumiyeye bil- dirilmesini ileri sürmüştür. Celâl Sofunun sözleri Celâl Sofu: “Dünyanın biç bir ye. rinde 600 azası olan bir müessese böyle adliye koridorlarında toplan. maz,, diye söze başlamış, Sadi Rıza “Bu da bizim şansımızdır,, cümlesile sözünü kesmiştir. Sağdan, soldan gü- rültüler artınca Celâl Sofu, tekrar maksada geçmiş ve şunları söylemiş- tir: — Kanuna göre un beş dakika söz söylemek hakkımdır. söyliyeceğim. Hasan Hayri Tanın istifasma sebep ortaya atılan bazı dedikodulardır. Ba zı gazetelerde yapılan neşriyat, De. nizbankın bir davayı fazla vekâlet ücretile Hasan Hayri Tana vermiş ol- ması esasındadır. Bu neşriyattan “Ha san Hayri Tan Baro reisi ve mebus alması ilibarile hâkimler üzerinde tesir icra edebilir, manası çıkarıla- bilirse de hakikat böyle değildir. İs- tifa daha ziyade Ilasan Hayri Tanım (Sonu Sa: 10, Sü: 2) HALK GAZETESİ ından Endişede, Çek kim Olmıya Çalışıyor ükümeti, Slovakyada Başgös- | Bu Beşinci keşidede dahi en büyük ikramiyeler KA gişesine isabet ve yine birçok yurtdaşları zengin etmiştir. Siz de biletlerinizi mutlaka KADER Gigesinden alınız. Eminönü Arpacılar caddesi No. 19 İşini Ele Belediyede çalışan mülkiye müfettişleri, © vaktile gazete- mizde mevzuubahs olan Çıngır- kıyan arsası meselesini de tet- kik edeceklerdir. Tetkik mev- zuu olacak hâdise şudur: Eski Vali Üstündağ, evvelce bir kısmı çöplük halinde hulu- han bu arsayı satın almış, bele- diyenin temizlik o vasıtalarını kullanmak suretile temizletmiş, civardaki Ermeni mezarlığın. dan da “Mevaddı uzviyeyi faz- la hamil olduğundan bahçe için elverişlidir” diye toprak alıp buraya taşıtmıştır. Bu mezarlı- | ğın bir kısım taşları da arsanın vok meselenin tesviyesi için ça- Sivok, bugün sabık başvekil Teso. nun tahliye olunduğunu ân etmiş, ve yeni hükümetin atonomi icapla- rına tamamile riayet edeceğini an atmıştır. Bu suretle Slovakya, Çe koslovakya esas kanununa bağlı ka lacaktır. Çarpışmalar oldu vun gece Brati x avada b çarpışmalar olmuş ise de bu sabah şehirde sükünet hüküm sürüyordu. Hükümet kuvvetleri ile Hlinka mu hafızları arasındaki çarpışmalarda bir kaç jandarma yaralanmıştır. Alman propaganda şefi Faustk. necht, şehrin meydanında toplanan 300 nümayişçi Slovakın karşısında bir nutuk söyliyerek Çekler! şiddet le tenkit etmiştir. Priestany'de örfi idare ilân edil miştir. Pragdan gelen Sidoru karşı. lamak için 15 bin kişi şehrin istas- yonunda toplanmıştır. Aliye nazırı Vankonun organı olan Naroni Novini gazetesi Hlinkanın muhafızlarından Tuka ve Maçın Slo- vakyanın Macaristanş ilhakını temin etmek üzere bir ihtilâl hazırladıkla. rını yazmaktadır. İhtilâl o pazartesi günü başlıyacaktı. Fakat o gün pek az miktarda taraftar toplanabildiği içim İhtilâlden vazgeçilmiştir. Yeni alınan tedbirler Bratislayadan bildirildiğine göre, bügün Slovakyaya Çek takviye kıta- (Sonu, Sa: 10; Sü: 4) takim | Stalin, So Mütecaviz Sovyet Birliği, Moskova, 11 (Hususi) — Komü- nist Partisinin 18 inci kongresi dün açılmış ve 35 âzadan mürekkep ri- yaset divanı seçilmiştir. Bu âza ars- sında Voroşilov, Kaganoviç, Kalinin; Molotor ve Stalin de bulunmaktadır. Stalin beş dakika süren alkış tufanı arasında karşılanmış ve Parti Mer- kez Komitesinin faaliyeti hakkında» ki raporunu okumıya başlamıştır. Stalin'in harici siyasete ait sözle- ri, Fransa ile İngilterenin siyasetini tenkit esası üzerinde dönüp dalaş- makta idi | Stalin, İngiltere, Fransa ve Ame- rika gibi demokrasilerin, gayri mü- tecavizler hesabına mütecavizlere biribiri ardınca müsaadatta bulun- duklarını izah ettikten sonra “dün- ya yenider paylaşılıyor, fakat bu da gayrimütecavizler hesabına yapıl- maktadır. Bunun asil sebebi, de- mokrasilerin kollektif mukavemet ve kollektif emniyet esasını biraka- (Sonu: Sa, 10, Sü, 3 de) Yurddaşları Seçime Iştirâke Davet Eden Parti Beyannamesi Çıngırlıyan Arsası Aldılar Eski Valinin Şahsi İşlerinde Belediye Vasıtalarını Kullandığı Tahakkuk Ediyor önüne rıhtım olarak yerleşti- rilmiştir. O zaman Dahiliye Ve- kâletine yaplan bir ihbar vali. ye verilmiş, o da mülkiye ml- fettişlerine © havale etmiştir. Tahkikat, iddialarm doğrulu- ğunu ve Üstündağın şahsi işle- rinde belediye £ vasttalarmdan istifade ettiğini göstermiştri. İş- te bu mesele, şimdi İkinci bir tetkikten daha geçecektir. Sular İdaresindeki teftişler halen burada nafın mürakıpla- rı meşgul olduğundan, tehir e- dilmiştir. Bakırköy belediyesin- deki yolsuzluk tahkikatma se- kiz mürakıp memur edilmiştir. vyet Birliği nin Tehditlere Pervası Yoktur, Diyor Hâdiselere Yabancı Kalamaz, Vaziyetini Takviye Etmekte ve Teslihatını Ona Göre Yapmaktadır Stalin Frankistler Madride Yürüdüler — o. | Fakat, Taarruz Akim Kaldı, Komünistlerle Mücadele Bitmedi Paris, 11 (Hususi) — İspanyadan alınan en son haberlere göre, Gene. ral Frankonun kuvvetleri bu gün Madride taarruz etmişler, ik; taraf srasında bir kaç sast devam eden topçu düellosu olmuştur. Neticede Frankistler çekilmişler ve vaziyet eskisi gibi kalmıştır. Madrit dahiline gelince, buradaki vaziyet hakkında siman malümat bi- ribirini tutmamaktadır. Bir rivayete göre, komünist isyam şiddetini oOve vahametini muhafaza ediyor ve ko- (Sonu: Sa. 10, sü, 6)