1 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

1 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Dün okuyucularımıza lise, öğret- men, sanat okulları arasında yapıla- cak futbol şampiyonası için gençliği teşvik gayesile ortaya “TAN Şildi,, ismi altında bir şild mükâfatı koydu- © ğumuzu, bu şilde, üç sene zarfında iki defa ismini yazdıran okulun tesa- © hüp edeceğini yazmıştık. © İstanbul maarif idaresi spor bölge- ” sinin tertip etmiş olduğu bu müsa- “ bakalara yarın Taksim stadında baş- | lanacaktır. Uzun bir çalışma netice- sinde hazırlanan bir talimatname ile komite müsabakaların bir intizam dahilinde yapılmasına azami gayret sarietmektedir. Yapılan fikstüre nazaran şampiyo- nanın 13 mayısta bitmesi icap et- | mektedir. Komite, son toplantısında finalin daha ziyade alâkalı olması i- çin 19 Mayıs Atatürk gününde yap- 'mıya karar vermiştir. Ayni günde | kızlar arasındaki atış ve koşu müss | bakalarının finalleri de yapılacaktır. Şampiyona bittikten sonra bütün o- kullar futbolcülerinden kırmızı ve beyaz muhtelitleri yapılacak, bu kar- şılaşmadan sonra İstanbul okulları | futbol muhteliti seçilecektir. Istan- | bul maarif spor komitesi Ankaraya | şehir okullar muhtelitlerinin çarpış- | tırılması için ayrıca teklifte buluna- “ caktır. Okullar futbol müsabakaları- “nı teskilâtın hakehileri İdate edecek» tir. p Komitenin tebliği Yarın yapılacak maçlar hakkında “komitenin gönderdiği tebliği aynen aşağıya alıyoruz: | İstanbul Okulları spor bölgesi ge- | nel sekreterliğinden: 2.4930 pazar günü yapılacak fut. bol maçları: © Bölge sanat okulu — Vefa lisesi, “hakem Nuri Bosut. Saat 15. Pertvv- niyol lisesi - Erkek öğretmen, hakem Feridun Kılıç, 16.10. © 1 — Okul müsabakaları merasimi takip edecek karşılaşmalardan sonra her hafta cumartesi günleri yapıla- “caktır. © 2 — Bu hafta yapılacak maçlarda “stad İdaresi seyircilerden tribün ve “dühuliye için ayni ücreti alacaktır. (12,5 kuruş). balkem (25) kuruştur. 3 — Merasim maçlari İçin Manri? | mahsus olmak üzere verilen daveti- eler de muteber olacaktır. Müten- cektir. 4 — 24.999 pazar günü gişeler sa- at 12 den-ifibaren açılacaktır. | - Galatasaray Klübünün Kongresi © Galatasaray klübü riyasetinden: 1 © Nisan cumartesi günü klübümüzün Nizamnamemizin 17 inci maddesi mucibince kongreye İştirak edecek mizin son sene zarfındaki ai- larını ödemiş olmaları icap etti- Binden azamızın kongre saatinden evvel klüp kâtibine müracaatla bu n ıleyi yapmaları, aksi takdirde İP Kongreye iştirak edemiyecek'eri teb. olunur. - Hakkı Vefaya Girdi © Güneşli futbolcülerin müddet bek- © lemeden istedikleri klüplerde oyna” yabilecekleri hususundaki kararla © İstanbulun bütün klüpleri faaliyete geçtiler. Faruk ve Yusufun Galatasa- “raya kaydından sonra Istanbul bölge- ıkı bugün Ateşspora karşı oyna” Mektepliler Futbol i Şampiyonası Yarın Taksimde Başlıyor Final Müsabakası 19 Mayıs Atatürk Gününde Yapılacak e o Futbolcüler £ Süreyya (E. öğretmen) ç Güneşin Kongresi Güneş klübünden: 25 Mart 939 tarihli fevkalâde kon- grehin mukarreratı veçhile klübün feshi hakkında görüşülüp karar ve- rilmek üzere 8 Nisan 939 cumartesi günü saat 15 te tekrar bir fevkalâde kongre yapılacaktır. Müzakere rüz- namesi munhasıran klübün feshi mev Bugün Nerelere Gidebilirsiniz? Taksim Stadında: Izmi Ateşspor - Vefa, Saat 15 Süleymaniye Şişli - Hilâl Kur- tuluş. Saat 16.45. Karşılaşıyor Süleymaniye - Şişli ve Hilâl - Kurtuluş Günün en mühim maçını er. Vefa, şimdiye kadar yaptığı maçla Fenerbahçe ve Ankaragücüne karşı mağlüp oldu. Buna dıktan sonra Istanbul şampiyonu Be- le mağlüp etti. Maamefih bir hafta | evvel, Ateşin berabere kaldığı takımı büyük bir farkla yenen Beşiktaşın. bu takıma mağlüp oluşu neticenin ta bii olmadığın ortaya koymakla bera- ber Vefa için ihmal edilmiyecek bir kuvvet olduğunu da kabul etmek i- cap eder. Istanbul şampiyonu Beşiktaş ga- libinin burada yapacağı maçlar alâ- ka İle beklenmektedir. Bu karşılaş- ma ayni zamanda bize Izmir futbolü nün derecesini göstermek noktai na- zarından da mühimdir. Onun 'cindir İki netice hakkında evvelden bir şey söylenemez. Diğer karşılaşma da yine Taksim stadında bu maçtan evvel, Süleyma- niye, Şişli muhteliti ile Hilâl, Kur tuluş muhteliti arasında olacaktır. pinine e Barutgücü Sahasında 2 Nisan 939 pazar günü Barutgücü sahasında yapılacak maçlar: 1 — Yıldırım Davutpaşa - Barut- gücü A takımları saat 16 da, 2 — Yıldırım Davutpaşa - Garut- i gücü B takımları, saat 14 te. İftihat Değirmencilik Türk Anonim Şirketinden: 2 inci İlân 15 Mart 939 tarihinde fevkalâde olarak içtima eden umumi heyette ekseriyet hasıl olmadığından aşağı- daki rüznameyi müzakere etmek ü- zere İttihat rak içtimaa davet olunurlar. Müzakere Ruznamesi: temdidi, 2 — Şirket müşteri lübunun temini istifası için müşteri- lü ipotek kabulü veyahut kat'i su - nameye bir madde ilâvesi, 'denin bu suretle tâdili ve tashihi. dar hisselerini Şirket veznesine tes- Um etmeleri ve mukabilinde duhu- liye varakaları almaları lâzımdır. Bankalara tevdi edilen hisseler için alınacak makbuzlar dühüliye Vara- | zaundan ibarettir. Sayın azalarımı- | kasile değiştirilir. Bir hissesi olan zın mezkör gün ve saatte klüp mer- kezine teşrifleri rica olunur, işbu içtimana iştirak edebilir. MECLİSİ İDARE ATEŞSPOR : Vefa İle Muhtelitleri Oynuyorlar | 5 Faksim #tadında, Vefa ile İzmirin Ateş spo- | ru yapacakla iki mukabil, Ateşspor, Doğansporla berabere kal- şiktaşı hiç beklenmiyen bir netice f- Değirmencilik “Yürkİ'him ve XTTI ten XVTİ inci asra sid Anonim Şirketi İılstedaranı 19 Nisan | Türk 939 Çarşamba günü saat onda Güla-| 7” tada Ömer Abit Hanında 12-15 nu-|.. Masedoniyan, Komnen. Paleoloğ maralı yazıhanclerde fevkalâde ola-| devirlerine a'd vazo, kâse ve frak- indeki mat- 3 — Dahili nizamnamenin 45 inci maddesi mucibince müessis «hissele-| inci asra ald Ukranya halısı, hayli es rine verilmekte olan hissel temettü-| ki Çin vazo ve bronz heykeller, Sel- ün Ticaret Kanunu ahkâmına tevti-| cuk tavanlıklar, avize ile, 120 parça kan yüzde ona tenzili ve işbu mad- MUHTIRA: (o Hey'eti umumiyeye| Sevr nadide biblolar, tanınmış dahil olmak için hissedarların içti-! samların imzalarını hâvi yağlı ma gününden bir hafta evveline ka-| Tesimler, Frigider, velhasil yazı! | Buhara, TAN YA ayal NN Hak ve İlhak İ Yazan: Naci SADULLAH / Cahit Yalçın, dünkü makalesinde di- yor ki: “— Sinyor Mussolini, son nutkun- ida, Berlin - Roma mihverinin hare- İkâtına karşı müd: tertibatı alın- dığı takdirde harp kopacağını söy- lüyor. - Bütün ahlâk kıymetlerinin altüst olduğu bir devrede bile - teca- vüz ve İstilânin bir kabahat teşkil etmemesi, fakat müdafaanın bir cü- rüm sayılması zihinlere sığmayucak kadar garip görünür! Boğazı sı - kılmak istenen bir adamı bağırmak- tan bile menetmek, ve bunu bir ka - bahat şeklinde görmek, biraz fazla talepkârlık teşkil etmez mi? Daily Herald gazetesinin. verdiği habere göre, İsviçre, Hollanda ve Belçika hükümetleri, altın stokları - İni, . Alman korkusu ile - ihtiyaten ereye yollayacaklarmış. Yanından geçtiğimiz bir »dam, kleyerek cebindeki cüz - metini temine © çalışırsa, bunda bizim için hoşlanılacak ve if- tihar edilecek bir cihet yoktur. F | kat, böyle İhtiyati bir harekette, bi. ze karşı bir sulikast manası da bula- mayız.” : | Üstadın bu fikirlerinden bir kıs-| mına, ben de -müsaadesiyle - iştirak eylerim, Fakat son cümlelere, Al - manya hesabına itiraz etmemek elim den gelmiyecek: İsviçrenin, Holi. danın ve Belçikanın altınları İngil tereye aşırmalarında o Almanyaya “suikast” yok mu? Üstad Hüseyin Cahit, dünkü gaze- teleri dikkatle gözden geçirmemiş 0- lacak: Ben onlardan birisinde, şu satır- ları okudum: “Son hesaplara göre, Çekoslovak -| nın İşgali münasebetiyle Almanla- | rın eline geçen “analı in kıyme- ti, 360 milyon İngiliz lirasına baliğ olmaktadır.” Simdi iş anlaşılıyor sanırım: Hain Hollanda, açıkgöz Belçika, ve kurnaz İsviçre, altınları Londra. ya aşırmakla hakkından başka bir - şey istemeyen Almanyanın ganai - mine “suikast” yapmış olmuyor mu? Üstada hatırlatırım ki, Almanya- nın daima bahsettiği “hak” katiyen inkâr olunamaz: Zira o: “İlhak” ke- limesinin sonunda mevcuttur: Ve Almanya “hak “hak” da “ilhak” a sıkıfıkı bağlıdır! ———— Açık arttırma İle emsalsiz satış Kıymetli mobilya meraklıları ve! asarı nefise amatörlerile ciddi kol leksiyonerlere büyük fırsat, nisanın | 2 nci pazar günü sabah saat 9,30 Ja Mackada, Teşvikiyede Kâpdhana caddesinde No, 69 Gözem apartıma- nının 2 numaralı dairesinde mevcud nadide ve pek ender tesadüf edilen esya açık arttirma suretile satrlacak- tr. Yüzlerce parçadan ibaret pek mi (Selçuk, Konria, İznik, Kütah- İstanbul) ve Acem Samarkand ve Cin duvar çinileri, vazo. kâseler. man halinde yüzlerce Byzanten sera- Muhterem saylavımız Hüseyin! i Yeni Tesisatın Ankara, 31 (A.A.) — İnşaat ve Wwe sisatı şubat içinde bitirilmiş olan Ergani bakır madeninde 21 marttan- beri yapılmakta olan saf bakır istih- sali tecrübeleri muvaffakıyetle neti- celenmiş ve madende tam bir surette İfasliyete geçilmiştir. Cümhuriyet idaresi altında en mo dern tesisat ve teçhizat ile işletilme- sine muvaffak olunan Ergani bakır madeninin kısa bir tarihçesini kay- detmeği Anadolu Ajansı yerinde gör- mektedir: Hatırlardadır kiı Ergani bakır ma- denini işletmek üzere yarı sermayesi | bir Alman grupu elinde ve müteba. kisi hazine ve İtibarı Mili Bankasi elinde bulunan bir grup tarafından umumi harp İçerisinde imtiyazı alm. mış ve bilâhare bu grup üç milyon lira sermayeli bir şirket haline in kılâp eylemi; Cümhuriyet hükümetinin bir ka- rarı ile Alman ferdi elinde bulunan | hisselerin alınmasına ve diğer hisse. lerle birlikte Etibanka devrine ka- dar geçen müddet zarfında şirket, muhtelif esbap ve avamilin tesiri al- tında tam bir faaliyet gösterememiş- ti. Ekonomi programının esasların-| dan biri olarak ele almış bulunduğu madenlerimizin, sistematik bir tarz- da işletilmesini daima birinci plân- da gözönünde bulunduran eümhuri- yet hükümetinin, büyük bir isabetle almış olduğu kararla, şirket hissele- rinin Etibanka tevdi! ve sermayenin bu değerli servet kaynağının işletil- mesi için lüzumlu bir hadde iblâğın- 4-n eonradır ki. madende tam ma- nasile faaliyete geçilebilmiş ve işicı me tesisatının siparişine girişilmişti Bu çalışmıya başlangı; olan 937 den bugüne kadar geçen devre esna- sında, srazi metanetini yenmek ve iklim şartlarının Müsaadesizliği ile mücadele etmek suretile başta fen beyetleri olmak üzere bütün teknisi- yenler ve işçilerin gösterdikleri, tak- dirle, karşılanmıya değer feragatli mesaiyle inşaat ve tesisat başlangıç- ta tayin edilen müddet zarfında, 939 şubatında, tamamlanmış bulunuyor- du. O tarihten istihsalâta başlandığı güne kadar geçen müddet zarfında İ- se tesisat parti parti tecrübe edilerek iler bir halde olup olmadığı gözden geçirilmiş ve 21 marttan İtibaren dö tedricen artan bir çalışma ile saf ba- kır istihsaline başlanmıştır. Burada vücude getirilen tesişatin senevi is- tihsal kapasitesi 8000 ile 10 bin ton saf bakırdır. Bi tesisat zaruret hâsıl 1-4-939 EKONOMİ ErganiBakırMadeninde Saf Bâkır Istihsali i İçin Faaliyete Geçildi Senelik İstihsal Kabiliyeti 8 - 10 Bin Ton Saf Bakır 01-3. 919 | ÇEKLER Lorâra 50 İ Nevyörk 1268780 | Pari 33590 Milâno 88625 İ Cenevre 283078 Amsterdam 672325 İ Berlin 50315 İ Sevene 312125 | Atm 1.0823 i Sotyu 150 Prag Cescil edilmemiş İ Madriğ 1412 İ Varşova 339025 İ Budapeşte 249075 İ Bükreş 0.8050 İ Belgrad 29075 | Yokohema s2 | Stokheim 3036 | Moskova 23.025 ESHAM VE TAMVİLAN 1938 © 5 İkramiyeli 1934 © $ Herine tahvili 1916 © 5 Ha 9.0 46.— ne tahvili g4 amma m—— istihsalâtımı yüzde 20 İle 50 arasında artırabilecek bir kudrettedir. Bugün tam suratte faaliyete geç- miş bulunan bu güzel eserle memle- ketimizin gelir kaynaklara yeni bir tanesi daha ilâve edilmiş bulurimak- tadır. Cevheri bakımından. klâsik, bir mevkli olması itibarile dış piyasalar. da daima ivi müşteriler bulacak o. Jan, Du.maden, ime. Ingiliz liralık bir dövizle memleke. timizin ticaret muvszenesinde oynıya cağı rolün değeri kadar iş hacmini genişletmek suretile muhitinin eko- nomik ve sosyal kalkınmasında yapa- cağı tesirin de büyük bir ehemmi- yeti vardır. Filhakika dördüncü ümu mi müfettişlik mıntakasında helen faaliyette bulunan Güleman krom madeninde altı yüz, Ergani bakır ma- deninin de 1000 ie 1200 işçiye iş vermeğe başlamış olduğu gözönüne getirilecek olursa bu ebemmiyet da- ha ziyade tebarüz eder. Bugün başarılmış bulunan bu bü- yük eserle Etibank Kıvarshan ma- deninden sonra bakır mşdönlerimizi faaliyete getirmek o husüsunda ken- disine tevdi edilmiş olan yazifeler- den birini daha yerine getirmiş bu- lunuyor. Bunu 940 senesi sonlarına doğru Muğru! madeninin işlemesi örüldüğü takdirde mik, — Eiipsiven, Grek, Greko- Ro- men, Romen Elenistik Bizans devir. 1 — 939 senesi sonunda bitecekllerine aid psermer ve toprak hey- olan Şirket müddetinin otuz sene) keller. — Nadide İngiliz mavun a- ğacından tekmil yemek oda takımı, İngiliz salon takım! vitrinile bera- ber, 3 parca Louis XV kanape ve koltuk, mükemmel yatak oda takr- lerinin gösterecekleri gayrı menkür| mı, Marketeri vitrinler, gül ağacı na- dide Fransız komodlar, hayli Fransız rette teferruğ hakkında dahili nizam-| Yazı ve»salon masaları, (gül ağacın- dan hakiki İtalyan renessans yazı- hane kütübhanelerile. — Koltuklar ve bergerler, Fransız ve İngiliz) 18 Fransız gümüşü çatal, biçak takimi, ! şümüş samdanlar, teps! ve salre, 74 parça bakara kadeh takımı, Sax, si gayrikabil birçok nadide eşyalar. Yemut, Tebriz, Feshane, Heriz ve birçok halı ve seccedeler. Kepek ve Saç dökülmesine karşı Gür da Sar suw kullan Cep Kitaplarının N uncusu Bugün Çıktı. takip edecektir, m man Cep Kitaplarının 1) uncusu Bugün Çıktı. Cep Kitaplarının 29 uncusu olan bu eser, Bodrumun, Ege kıyılarının harikalâde güzelliğini çok canlı bir lisanla tasvir eden ı Abone Şartları : Senelik abone 8 lira. Altı aylık abone 4 3 liradır. ilk eserdir. poya Her Kitapçıda ve Gazete Bayiinde Bulabilirsiniz. Satış Yerleri ; Yeni Kitapçı: Ankara çaddesi 85 No, Senelik abonelere bir küçük kü-İ Ankara satış yeri: Bilgi Akba, Konya satış yeri: Yeni Kütüphane Bilecik satış yeri: Nay Kitabevi, Devrim Kütüp. i tüphane hediye edilir. Adres: oOAnkara caddesi Efendi Hanı birinci kat. Posta su 91. Reşit kuty-| İzmir satış yeri: