3 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

3 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

——— —— 3-5-939 Eğitmen Kutlu Oba köyünün çocukları Hacıköyü Eğitmenli Okulunda okuyan yavrular Bayramiç, (TAN) — Beş ay evvel kazamızda faaliyete geçmiş olan on tane eğitmenli mektepten çok iyi ne- ticeler alınmıştır. Eğitmenler çocuk- ları hergün gazete okuyup takip ede- bilecek dereceye getirmişler, gece ——— TE ayramiç Köylerinde Ahmetçeili Eğitmenli Okulu talebeleri TA İŞE b Devrekte Yol İhtiyacı Devrek, (TAN) Kasabamtzı Zonguldağa bağlıyan yol, haha ida- resinin daimi kontrolü altinda bu- lunmakta ise de her sene kahunuev. ivelden şubat nihayetine kadar de- | Yam eden kar, yüksek olan bu yolu tamamen kapamaktadır. O vakit bu- tada yiyecek ve giyecek maddeleri pabalılanmakta, operatörün müda- , | halesine mühtaç hastalar: Zongulda- İğa götürmek kabil olmadığından bu yüzden ölümler bile olmaktadır. Kasabamızı tren yolile Zongulda- ğa bağlıyan ve buradan on yedi kilo. | metre mesafede bulunan Tefen $0s0-| si de nakil vasıtalarının İşliyemiye- ceği kadar bozulmuştur. Geçen sene | bu yol köylüye imece suretile tâmir | ettirilmek istenilmişse de İyi netice alınamamış ve faaliyet tatil olun. muştur. Okulları Devrek - Tefen yolunun nafıa ida- resince tâmir ettirilmesi, kasabamı- | zı ihya eden bir hizmet olacaktır. Seyitgazide Yağcılık Seyitgazi, (TAN) — Halka ev- velee bağ yerleri tevzi eden beledi- ye şimdi de getirttiği kokulu ve çe- p Bergama Kermesi İç Hazırlık in Başladı Bergama Ciritçileri Bergama (TAN) — Üçüncü büyük kermes hazırlıkları hararetle devam ediyor, Bergamaya bir çok ziyatetçi çeken kermesin geçen senelerdekin- den daha iyi olması için hiçbir şev esirgenmemektedir. 4 milyon fıstık çamın: kucağında toplamış olan Ko- zak yaylasının bu sene daha büyük bir ziyaretçi kafilesine sahne olacağı umulmaktadır. Tabit güzelliği fevkalâde olan bu yerdeki fıstık ağaçlarının tepeleri makasla kesilmiş gibi ayni seviye- de olarak kilometrelerce uzanması, görenleri bir kat daha cezbetmekte- dir, Kozakta yapılmakta olan 28 odalı otelin inşasi çok ilerlemiştir, Her tür- lü konforu ihtiva edecek olan otel, kermes başladığı zaman bitmiş ve şitli mahsul veren 120 bin bağ çu- buğunu dağıtmaktadır. Atatürk'ün —— raya Yazan Ziya Şakir derslerine devam eden yaşlılar da ©- kuma yazma öğrenmişlerdir.Bazı eğit menli mekteplerde muvaffakıyet de- recesinin yüzde yüz olduğu memmu- niyetle görülmüştür. Kozanda Beş Senelik Program Kozan (TAN) -- Belediye meclisi Içtimalarına devam ediyor. Yeni se- ne bütçesini denk olatak 17.700 lira Üzerinden tanzim ve beş yıllık mesai Programını dâ tesbit ederek kayma» kamlığa vermiştir, Bu programa göre, ezcümle 1939 Senesinde çocuk bahçesi ve göz de- posu yapılacak, mezbaha ıslah edi lecek, su deposu ve belediye gazi- hosu vücüde getirilecektir. 940 da içme suyu getirtilecek, koşu mahalli ve fidanlık yapılacaktır. 941 de itfa- İye vo sulama teşkilâtı yapılacak, v- Mumi yollar ıslah edilecektir. 942 de hamam, 943 te de kasabamızın haritası ve elektrik tesisatı yapıla" “ aktır, Babaeskide Bir Maç Babaeski (TAN) — Buraya gelen Uzunköprü - Pehlivanköyü muhteli- & ile Babaeski Halkspor takımı ara” #ında yapılan maçı, Babacskililer bi- re karşı iki sayt ile kazanmışlardır. Kütahya - Uşak Yolu Kütahya (TAN) — Uşak Halkevi sporcuları buraya gelmişler, Kütah-| yalılarla yaptıkları futbol maçında iki ikiye berabere kalmışlardır. ——— Nevşehire İspirto Fabrikası Lâzim Nevşehir (TAN) — Burada senevt üzüm istihsalâtı 75 milyon kiloya bulmaktadır. Bundan daha büyük istifadeler temini için bir İspirto fabrikası açılması temenni ediliyor. . Yozgatta Spor Hareketleri Yozgat (TAN) — Her pazar günü atlı cirit oyunları oynanılmakta ve bu müli spor gittikçe rağbet kazan- maktadır. 28 mayısta spor bölgesi menfaati- ne at koşuları yapılacaktır. Gençlerin futbola da &hemmiyet verdikleri görülmekte, atıcılık ve gü- reşin ilerlemesi için tedbirler ittihaz edilmektedir. Yakında, spor bölgesi! mehfâatine pehlivan güreşleri tertip olunacaktır. Spor sahasında bir yüzme havuzu inşası tekarrür etmiş, nafıaca keşif yaptırılmıştır. — mekke Nazillide Muallim Mesken Bedelleri Nazilli (TAN) —- Muallimlerin mesken üeretleri Aydın bölgesi il vo ilçelerinde 6, karmın ve köylerinde 5 lira olarak tesbit olunmuştur. 938 yılının haziran ve temmuz mesken bedelleri geçenlerde verilmiştir. Mü-| 11-12 — Demokrasi ne demektir? Engizisyon Clement Wood tebakisi 920 bütçesinden ödenecek, dümen Biri 939 mesken bedelleri de munlaza- 13 — Büyük Katerine ve man verilecektir. âşıkları —— — Leo Markun Dokuma Tezgâhlarında | 14-15 — Karmen Islahat Proapâre Merime 16 — Yirmi yıl sonra Mih. Zoyçenko 17 — 26 erkek ve bir kız Makilm Gerky 18 — Kendi kendimizi tahlil Daniel, M. Bonus Kayseri — Bez fabrikasındaki us- talardan İzmirli Hasan Fehmi oğlu Rüştü Bumen: dokuma makineleri üzerinde mühim ve çok İstifadeli bir değişiklik yapmıştır. Bundan dolayı kendisine Sümerbank umumi mü- dürlüğünce nakdi mükâfat ve takdir- name verilmistir. Cep Kitapları Kadar Neşreitiğ açılmış olacaktır, Kazazede Guy de Ve EŞ Cihan Harbinin Bir Hulâsası Waldo Emerson Uykulu Kuytu Nefse İtimat Menkihesi Waşingion İrving Na ZE Dm Zamanında bir eşi daha dünyada bulunmıyan tarihi Bergama sağlık yurdunun yüzlerce sene evvel vuku lede devrilmiş, dağıl- mış ve hafriyat neticesinde meyda- na çıkarılmış olan ç sütunları, müze direktörlüğü tarafın bulan bir zelzi * sıralı mermer dan yerlerine konulmaktadır. Bu sü- tunların tâ Marmara ve Kütahyadan, vesait namına pek az şey bulunan eski zamanlarda buraya kadar nasr) getirilmiş olduğu merakı tahrik © den bir hâdisedir. Bu işlenmiş ve yekpare sütunlar içinde otuz beş ton sıkletinde olanlar da vardır. Bir vakitler cihana nam salmış o- lan sağlık yurdu sütunlarının eski şeklinde yerlerine konulması, Berga- manın tarihi zenginliklerine kıymet- li bir ilâve teşkil edecektir. vi Bunlardan Başka Çıkanlar 19 — Kleopatra ve aşkları Gisment Wosd 20 — Sütnine Prandelte 21 — Aşkm tekâmülü 22 — Kabahat kimde? 0. Henry 23 — Kırmızı saçlılar cemiyeti Konan Deyi 24 — Çinin kurtuluş kavgası Ali Riza Çelik pey eye 25 — Ablam nasil evlendi? Jarsslav Haşek 26 — Tarihin meşhur kadınları Leo Markun 27 — İtalyan hikâyeleri Bocencelo, Danunele vesaire 28 — İspanyada istiklâl savaşt AN Rıza Çelik 29 — Eşe kıyılarından Halikarnas Balıkşım 30 — Lord Nelsonla Lady Ha- "Adres: Ankara Caddesi Reşit Efendi Hanı, Birinci Kat. Posta Kutusu 97 Nasrettin Hocanın Hayatı ve Hikâyeleri Ziya Şakir Araçta Yeni Eğitmenli | Okullar Araç, (TAN) — Üç nahiyesi ve Yüz elli köyü olan kazamızda, biri A- Taçta, diğeri Mergüze nahiyesi mer- kezinde yatılı olmak üzere tam teşki- Iâth iki mektep vardır. Köylerde üç sınıflı on bir mektep ve dokuz tane yeni eğitmenli mektep mevcuttur. 70 kız talebe, köy mekteplerinde 960 jerkek ve 195 kız talebe, | Merkez ilk okulunda 312 erkek ve eğitmenli mekteplerde de 182 erkek ve 111 kiz islebe okumaktadır. Bunların yekü- nu 1630 ediyor. Halbuki kazamızda okuma çağında beş bine yakın çocuk vardır. Eğitmenli dokuz köy mektebinin hepsi şimdilik sıhhi şeraltten uzak- tir ve bunlar, köy odularında kurul muştur. Maamafih 930 mali yılı içinde yeni plânlara göre eğitmenli mekteplerin inşası için hazırlığa baş Yamılmıştır. Eğitmenli mekteplere, küçük talebeden başka, 260 vatandaş da devam etmektedir. Yine mali sene içinde İğdir nahi- yesinin Uğru ve Kizilveren, Boyalı nahiyesinin de Çavuş köylerinde bi- rer ilk okul inşası tasavvur edilmek. tedir, Bunlar yapıldığı ve merkezdeki yatılı ilkokul da ikmal edildiği tak- dirde, kazamızdaki okuma çağında bulunan çocukların yârısından f42- Jası tahsil imkânını bulacaklardır. Acemi Bir Köylü Kızı A. Puskin miltonun müaşakaları Leo Markun 31 — Yahudi düşmanları Arthur Sehnitzler 32 — İngilterede sanayi inkrlâbı iten Hayeğ 33 — Artistin öl A, Çehet 34 — Tolstoy'un hayatı ve eserleri 5 Edward Garnett 36 — Sanayi krah Upton Binelafr di yo