2 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

2 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

SALI 2 MAYIS 1 İ l Komiseri Voroşilof NEŞRİYAT Kongresinden . ....* Beklediklerimiz Yazan: M. Zekeriya SERTEL D ün Ankarada, Türkiyenin ilk Neşriyat Kongresi açıl- dı. Kültür hayatımızda yeni bir devrin başlangıcına delâlet eden bu mühim toplantıdan bü- yük ve mesut neticeler - bekli- yoruz. Neşriyat Kongresinden beklenen en mesut neticeler neşriyatımızın plânlaştırılmasıdır. Bir çokları için garip görünecek olan bu tâbirin lüzum ve ehemmiye- tini anlatmak için biraz izaheta ihti- Yaç vardır. Türkiye her sahada az zamanda çok mesafe kat'ını temin eden bir ça- lışma metodu takibine mecburdur. On beş senelik inkılâp devrinde bazı sahalarda yarım asırlık, belki bir asırlık bir mesafeyi aşıp geçebilmiş- sek, bunu birez inkılâpçı hamleleri- mizdeki kudrete, biraz da takip etti- ğimiz metoda medyunuz. Neşriyat işinde de her milletten ziyade rasyonel bir tarzda çalışmağa, memleketin şiddetle muhtaç olduğu yerli ve beynelmilel eserleri asgari| bir zaman içinde irfan kütliphanemi- 26 mal etmeğe mecburuz. Bu mecbu- riyet neşriyat işinde programlı ve plânlı bir çalışma sistemi kurmamızı icabet! apılan istatistikler gösteriyor ki Türkiyede kitep basım ve satışı e- neden seneye artıyor. Eski harflerle alâkasını kesmiş yeni nesil, yepyeni ve zengin bir kütüphane ihtiyacı kar-| sısındadır. Okuyacak kitap arıyor, A N İstanbul Ankara caddesi 102 TELGRAF: TAN. İSTANBUL İ TELEFON: 24310. 24318. 24319 BEŞİNCİ YIL — No: 7347 5 KURUŞ Rusya da T Romanyadan Başka PolonyayadaGaranti Vereceği Anlaşılıyor Chamberlain Temasın vi ... iğini İlerled Voroşilof, Nutkunda Sovyet Ordusunun Büyük Harpte Dövüşecek Vaziyette Olduğunu Anlattı Moskova, 1 (Hususi) — Sovyet Birliği Harbiye Komise- ri Voroşilof, bugün bir buçuk milyon asker ve sivilin iştirakile yapılan Bir Mayıs Bayramı münasebetiyle söyledi Sovyet ordusunun kudretinden maceraya atılmak fikrinde olmadığını, fakat Sovyet ordusu- nun büyük bir harpte dövüşecek vaziyette olduğunu anlat- mıştır. Tecavüze Karşı Cephe habirinden aldığı malümata gö- re, Sovyet Birliğinin, İngiltere ve Fransa ile karşılıklı yardım- da bulunmak için takdim ettiği teklifler şu şekilde hulâsa edi - lebilir. 1 — Sovyetler Birliği, Fransa ve İngiltere arasında bir garanti teatisi, 2 — Sovyetlerin İngiltere ve Fransa tarafından Polonya ve Romanyaya verilen garantilere iştirakleri, 3 — Fransız - İngiliz garantile- rinin “Litvanya, Letonya ve Es- tonyaya da teşmili, 4 — Holanda, Belçika ve İsviç- reye verilen garantilere Sovyetle. rin iştiraki, Rus diplomasisine göre, madem ki Rusya, İngiltere ve Fransadan baş- ka Belçika, Holanda, İsviçre, Yuna- mİstan veya Romanya taarsuza uğra- dığı takdirde Almanyaya karşı harp Hânma davet olunmaktadır, o halde Rusyanın kendi istiklâline , mesnet tanıdığı komşu milletlerin ayni şe kilde garanti edilmesi icap eder. Bundan başka Rusyanın, İngilte- re - Lehistan muahedesini ve çoktan beri mevcut olan Lehistan - Roman- ya muahedesini, bu devletlerin a- leyhine dönmemesini temin eden bir tarzda tidil ettirmek niyetinde olduğu “bildirilmektedir. Lehistan - Romanya muahedesi, esas itibarile Rusyaya karşı yapılmıştı. Daily Telegraph, bu sistemin ta- hakkukundan ümitli olmakla bera- ber, bundaki başlıca zaafın, mesuli- yetin yalnız bazı memleketlere inhi- sar ettirilmesinde olduğunu yazmak tadır. Meselâ İngiltere ile Fransa, Yunanistana yaptıkları tashhüdü i- fa etmek mecburiyetinde kaldıkları takdirde Polonya ne yapacaktır? News Chroniele, şöyle yaziyor: “Sovyet hükümetinin cesaretle ortaya attığı yapıcı plânm âmeli bir tesir icra edebilmesi için der- hal siyasi ve askeri görüşmelere! başlamak lâzımdır.” fakat çok defa aradığını bulamıyor. Kitap satışı artıyor, fakat kültür. ih- tiyacımızı tatmine kâfi gelmiyor. Bu vaziyet de bizi neşriyatta pro- (Sonu Sa'10, Sü 4 de) Daily Mail gazetesine göre sulh cephesi ancak kendisini meydana getirmiş olan ideale müsteniden te- GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ peeeemsesesereeasere İngiliz Müdafaa Nazır? Bildiriyor ği nutukta bahsetmiş ve Rusyanın hiç bir Askeri kuvvetlere ait lâyihayı hağırlıyan HOR* BELİŞA İdevam ederek Diyarbakıra vardığı ÇOCUK A Muallimlerin ve mektep talebesinin dımcısı, çocuğun en zengin kütüphenesidir. Çocuğunu se. ven ber babanin yavrusuna verebileceği en güzel hediye NSİKLOPEDİSİ en kuvveti yer. dir. Mücssesemiz tarafından neşredilmiştir. Evinizde bir tane bulundurunuz. Hâdise, Sis Yüzünden biri bildiriyor; 29 Nis reket etmiş olan tayyare filomu; Filo içerisinden yalnız bir tayya- nin bütün müşkülâta rağmen yoluna İoredan gelen telgraftan anlaşılmış - tır, | Ta ları ve tekrar uçarak memlekete avdet et - meleri mukarrerdir. Harbiye vezir -| liği ile Türkiye büyük elçiliği arasın-| da tayyarecilerimize âzami yardım! gösterilmesi için temasi tadır, relerin Tebrizde toplanma- va olduğu takdirde a n ikisi mecburi bir iniş neticesinde kazaya uğramış ve her bir! mürettebatindan — Birini Bal iiünsedklekelğn Zogo Yunanistandan Istanbula Hareket Etti Kendisine, Kraliçe, Veliaht ve Maiyeti Refakat Ediyorlar, Ankaraya Gideceği Bildiriliyor Kral Zogo'nun, kızkardeşlerinden biri ile beraber alınmış son resimlerinden biri.. Atina: 1 (Hususi Muhabiri - mizden telefonla) — Eski Ar - navutluk kralı Ahmet Zogo, bu sabah saat 10.40 treniile La- rissadan hareket etmiştir. Kraliçe Jeraldin, veliaht, kralın kız kardeşleri, eöki Ar-| navutluk ordusu başkumandarı| Aranti, bir kaç nazır ve maiye- tindeki diğer zevat kendisine refakat ediyorlar. Zogo, doğruca İstanbula gi- decektir. Orada bir gün kaldık- tan sonra Ankaraya hareket e- deceği anlaşılıyor. | Zogonun Türkiyede ikameti arzu etmekte olduğu ötedenberi söyleniyordu. Fakat, bu defa orada ne kadar kalacağı hak - Galatasaray Fenerbahçeyi 4-1 Yendi Galatasaray ve Fenerbahçe ta- kımları, gazetemiz tarafından ko- nulan “Tan kupası” için dün Tak- sim stadında &karşılaşmışlardır. Maç, 4 - 1 gibi bir farkla Galata- saray takımının galibiyeti ile ne- ticelenmiştir. Maçm bütün tafsilâtını ve re- simlerini spor sayfamızda veriyo- ruz. “Tan kupası, | karşılaşmasının ikincisi 9 mayıs pazartesi günü Yapılacak ve dünkü müsabakanın (Sonu Sa. 10 Sü. 1) MN kında burada malümat yoktur. ! revanşı olacaktır. maalesef şehit vermiştir. Diğer mü - rettebst sıhhattedir. © zranmeren n teessür Tahran 1 (A.A) — Tayyarelerimi- zin memlekete dönmek üzere martesi günü uçuşları esnasında iki tayyarecimizin şehadeti ile neticele- nen ve hepimizi mateme grkeden müessif kaza karşısında dost ve kar- deş İran çok candan alâka göstermiş ve bü acimizı samimi ve içten pı aşmıştır. Müessif kazan ve iki tayyareci- mizin şehadetinin tahakkuku üzeri - ne dün sabah Hariciye Veziri Âlâm, Türk heyetinin misafir bulunduğu konağa gelerek heyetimiz reisi Ali Râna Tarhana ve Türk heyetine Alâ- hazreti Hümayun Şehinşah ve İran hükümeti adına taziyede bulunmuş- j tur. İ Harlelye Veziri, Genel Kurmay Başkanı ve hava komutanı da Türk heyetine ve Orgeneral Kâzım Orba- ya ayrıca taziyede bulunmuşlardır. Hariciye Veziri Âlâm, büyük elçiliğe de giderek büyük elçiyi Şehinşah ve hükümet namına taziye etmiştir. »minata İştirak Ediyor Ns" Tebrizde 2 Tayyaremiz Kazaya Uğradı ve Iki Pilotumuz Şehit Düştü Vukua Geldi ve Bu Kaza, İranda da Büyük Teessür Uyandırdı Tahran 30 (A. A.) — Anadolu Ajansının hususi muha- n sabahı memlekete dönmek üzere Tahrandan ha- saat 10.30 raddelerinde Tib- Z riz üstünde şiddetli bir sis tabakasiyle ihata edilmiş ve şimdi- ye kadar gelen malümata nazaran tayyarelerimizden bir kıs- mı Tebrize, bir kısmı Miskin köyü civarına ve biri de ederek Tahrana inmeğe mecbur kalmışlardır. avdet Neşriyat Sergisi Dün Açıldı Maarif Vekili Bir Nutuk Söyledi | | Sergiyi açan Başvekil Dr. Refik SAYDAM (Sonu; Sa: 10; Sü: 3) (Yazısı 10 uncuda) Teminat Varşova, 1 (Hususi) — Hariciye Nazırı Bay Beck, Almanyanın ade- mi tecavüz misakını ilgaya ait muh- tırasına vereceği cevabı hazırlamak- tadır. Lehistanın Berlin sefiri de nâ- gitmiştir. Iyi malümat almakta olan mahafile göre, Beck, vereceği cevap- ta “Polonyanın Danzigteki hukuku- nun muhafazası” için garantiler isti- yecektir. Bu garantilerin mahiyeti hakkında hiçbir şey söylenmemektedir. Ancak bir çok gazeteler, serbest şebir üze: | rinde Polonya himayesinin tesisi ta- lebinde bulunmaktattırlar, Kurier Varszvski gazetesi, Danzi- Polonya, Danzig Için Almanyadan zira yardım etmek üzere Varşovaya | Istiyecek Danzigteki Polonya Kilisesi Taşlandı Igin Polonya tarafmdan işgali ihtima- Mnin de nazarı dikkatten dur tutuk maması icap ettiğini yazmaktadır. Polonya Hariciye Nazırı Beck Fransız sefiri Noeli kabul etmiştir. Diğer taraftan dün Varşovaya 4ö- nen Polonyanın Berlin ük elşisi Lipski ile de önümüzdeki hafta Al man muhtırasına vereceği cevap kus susunda görüşmüştür. Faşizm tehlikesine karşı Sosyalist partisi yaptığı bir top « lantıda, bugün Hitlerci Almanya şek linde tezahür eden © Enternasyonal faşist tehlikesine karşı durmak za « (Sonu Sa: 10, Sü 4 de)