May 3, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

May 3, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Neşriyat kongresi dün Başvekilin nutkile açıldı, müzakere başladı karşı hazır Danzigde Nazi darbesi olursa Polonya Danzig üzerinde kendi himayesinin tesis Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: gu ve Kraliçe sabaha edilmesini istiyor 20165 — İdare: 20681 — Müdür: 20499 karşı şehrimize geldiler Polonya askeri hemen şehre sirecek Kralın maiyetile birlikte Büyük- adada yerleşeceği söyleniyor Ingiltere ve Fransa e) Danzig şehrinden bir görünüş Varşova 2 — İyi malümet alan bazı Polonya mahafiline ” göre Hari- ciye Nazırı B. Beck 5 Mayısta Leh Diyet Meclisinde söyliyeceği nutukta Dangig şehri üzerinde Polonyanın yardım teminatını tekrar ettiler himaye tesisini istiyecek ve bu isteği Şöyle izah edecektir; 1 — Danzig'in Polonya ordu ve donanması tarafından “işgali. 2 — Polonya İçin Danziş üâyan meclisinin karalarını red etmek hak- kının tanınması, 3 — Almanyaya silâh ve mühim. mat vermemek için Danzig'deki ağır sanayi üzerinde Polonya kontrolü, Ayni mahafilin beyanına göre Al- manyanın hattı hareketini, B, Hitle- rin blöf mu yaptığını yoksa Polonya ile anlaşmak mu istediğini isbat ede- cektir, Almanya anlaşmak istediği taktirde iki taraf iddialarını tahfif edecekler ve bir uzlaşmaya varacak- lardır, Polonya askeri mahafili, her hususta Almanyaya karşı azimkâr bir vaziyet alınmasını istemekte veşu lkri ileri sürmektedir: «Almanlar Danzing'i üç saat içinde alabilecekle- rini söylemekle övünüyorlar, Polon- yalılar Almanlardan evvel Danzig'e varacaklardır, Şarki Prusya, Danzig'e tek şimendifer hattı ve tek şoseile bağlı bulunmakta ve bunlar da Dan- (Devami 8 nci sahifede) İrfan hayatımızda ehemmiyetli bir hareket Başvekil dün bir mulakla neşriyat kongresini açtı. Maarif Vekili de nutkunda kongrenin maksad ve gayelerini anlattı Gerek B, Refik Saydamin, gerekse B. Hasan - Âli Yücelin nutukları çok alkışlandı. Ayrılan komisyonlar çalış- malarına başladılar, Bir gençlik kütüphanesi açılacak Yukarıda Başvekil Neşriyat sergisini açıyor, aşağıda Maarif Vekili, Baş. | vekil ve İngiliz sefiri ire 2 (Telefonla) — Birinci İnak €şriyat kongresi bugün İsmet Ni Kız Enstitüsü konferans salo- nda İlk toplantısını yapmığtır. Sa. at tam onda Başvekil B. Refik Say | Sen içtima salonuna girerek riyaset | Akamını işgal eylemiş ve bütün de- sergiyi geziyorlar İ legeler tarafından ayakta karşılan. muştar. Başvekil B, Refik Saydam kongreyi şu nutukla açmıştır; «Birinci Türk Neşriyat kongresinin içtimamı açıyorum. Neşriyat kongre. (Devam: 10 uncu sahifede) Reisicümhur kabul etti Ankara 2 (A.A.) — Reisicümhur İsmet İnönü bugün saat 17 de gene- ral Weygandı kabul buyurmuşlardır. Kabul esnasında Hariciye Vekili Şük- rü Saracoğlu ve Fransız büyük elçisi Massigiy hazır bulunmuşlardır. Ankara 2 (A.A.) — Genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çikmak bu lç (Devamı 8 inci sahifede) Dikkatle rs: 16081 İ “En büyük kütüphanelerimizden biri, Beyaziddaki sayılıyor. Bunda 15,000 nüsha eser varmış. Gazetelerde şu haber intişar edis yor: eser basılmış! Aaradaki rakam farkından derhal şu mecbüri tenkid fışkırmıyor ma: Bülün umumi kütüphanelerimiz yeni çıkan her eserden lâakal bir ta- ne alıp saklamağ: niçin prensip itti. haz etmemişler? Hattâ mecmuaları, gazeteleri kol. leksiyon halinde cildletip muhafaza etmeleri lâzundir. Şu on sene içinde kolaylıkla tahak- kuku mümkün kaçırılan fırsat 16081 gü milhim. bir rakamla yor... Ve seneler geçmektedir... Maddi ve manevi hazinelerin birikmesi için ne bekliyoruz? Klâsikler ve tercüme j (Neşriyat kongresi münasebetile) Yazan: Halide Edib Yarınki AKŞAM sütunlarında igeneral Weygandı gün general Weygand şerefine Anka. | ————————— On yıl içinde, yeni harflerle 16081 | , ifade edili. | Kral, Kraliçe ve mürebbiyenin kucağında çocukları istasyondan çıkarlarken | Kral Zogu ve Kraliçe Jeraldin ma- iyetlerile birlikte bu gece saat üçü | yedi geçe hususi trenle şehrimize gelmişlerdir. Kralla kraliçeyi görmek merakına | kapılan kesif bir halk kütlesi dün ge- | İ ce saat 22 den itibaren Sirkeci garı i ve civarını doldurmuştu. Bunlar ara- sında tektük kadın da göze çarpıyor- du. Türk gazetecilerle bütün ecnebi gazetelerin şehrimizdeki muhabirleri | İ İl de 23 den itibaren istasyonda toplan. mağa başlamışlardı. Polisin aldığı sıkı tertibatla halkın bir kısmı İstas. yon haricinde bırakılmıştı. Eralla maliyetini getiren hususi | A ALACA 6 Ar ANİ Bahama Le — Kavga mı?... — Hayır pölis trenin gece yarısından sonra saat 1'de geleceği söylendiği hâlde kalabalık is- tasyondan ayrılmıyordu. Fakat tren bu saatte de gelmedi, çok gecikeceği şayi olduğundan Kalabalığın da yavaş yavaş dağılmaya başladığı görüldü. Saat ikiden sonra zabıta aldığı ter- tibatı daha sıkılaştırarak bütün halkı istasyon ve civarından uzaklaştırdığı gibi Polis müdürü B. Sadri Akanın verdiği emirle mevcut gazeteciler de tamamen istasyondan o çıkarıldılar. Fakat bu hadisenin hiç olmazsa f0- toğrafla tesbiti münasib görülmüş olacak ki yalnız gazete fotogtafçıla- (Devami 10 ncu sahifede) BDARIL' amca, iki ahbap birbirini bilet ikram ediyorlar!...