3 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

3 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Beden terbiyesi müdürl ğu Kurtdereli kemeri alâkayı arttırdı Edirnede her yi Sarayiçi me- » #iresinde yapıl - * makta olan ana- nevi «Kırkpınar güreşleri bu se- ndş$5,6 ve mayıs günlerin. de tekrarlana caktır, Müsabakalara iş- tirak edecek yeni M, Koca Yusuf, (o pehlivanlardan Adalı Hali Hüseyin Kara Ahmed, Kara Emin gibi pehlk vanlar arasında dünya şampiyonlu- gunu kazanmış pehlivanlar hep Kırk» pınar güreşlerinde ün almışlar ve bu- rada yetişerek kendilerini tanıtmış- Trakya umumi müfettişliğinin Be- den terbiyesi genel direktörlüğü nes- dinde yaptığı teşebbüs üzerine 1-19 mayıs tarihlerinde Türkiyenin hiçbir yerinde serbes güreş yapılmaması te min edilmiş ve genel direktörlükçe bu yolda bütün bölgelere tamim ya- palmıştar. Geçen sene olduğu gibi, bu sene de müsabakalara girecek pehlivanlara alacakları derecelere göre, 90 - 200 Hira arasında mükâfat verileceği gi- Demirspor -Fenerbahçe karşılaşmaları Maçtan sonraki hadiseler dolayısile federasyon asbaşkanının beyanatı Bay Ziye Ateş müsebbiblerin şiddetle #ecziye edileceğini söylüyor eden müessif hâdise etrafında görüş- tüğümüz Fufbol federasyonu asbaş- kanı Ziya Ateş bu husustaki düşün- celerini gazetemize bildirmiştir. Bu gibi, vukuu arzu edilmiyen hâ- âiselerin tekerrür etmemesi için çok cezri hareket edilerek, müsebbiplerin siddetle tecziye edileceğini söyliyen B. Ziya Aleşin. Ankara şampiyanu De- mirsporun şehrimizde yaptığı iki maç Me son hâdise hakkındaki mütalâa. Aarını aynen bildiriyoruz: 4— Hususi bazı işletim için genel direktörden birkaç gün izin alarak İstaribula geldim. Bü frrsattan isti. fade ederek, her iki maçı da seyret- tim. Görüşüme göre, vakit vakit mü- savi şartlar altında devam eden bi rinci maçın Son dakikülarında, fır sattan istifade etmesini bilen Gala- tasaraylılar, maçı kendi lehlerine bi- tlrdiler. Bu sahada, kapalı tribünle. rin karşı tarafındaki bir kısım halk müstesna olmak üzere, diğer halk da- ha mutedil ve sakin idiler, Oyun da kımıcı değildi. Peşinen şunu söylemek Wzimgelir. ki, ikinci maç baştan sana kadar Fenerin hâkimiyeti alında göğ« ti, denilebilir. Salk ne olursa olsun, Ankarahlar, ' İstanbulda hiçbir oyun göstermediler ve mağlüp oldular. İkinci maçta hakem B. Halid Galip Kirkgizi güreşleri cumaya başlıyor ... bi, C. H. Partisi genel kurulunca gön- derilen 12 tane kıymetli saat te hedi- ye edilecektir. Kırkpınar güreşlerinin eski senele- re nazaran daha üstün bir şekilde ya- pılması için gereken hazırlıklara de- vam edilmektedir. Ankara | (Akşam) — Kıymetli Türk pehlivanı Kurtdereli Mehmedin hatırası, her sene ölümü gününe te- sadüf eden İl nisanda merasimle anılacaktır. Beden terbiyesi umum müdürlüğü İ tarafından” büyük Türk pehlivanı için yaptırılacak kabrin inşasına yör kında başlanacaktır. Diğer taraftan genel direktörlükçe İ Eğimenin Sarayiçinde her sene ya- © mümuştı. Som gümüşten ve çift al tın suyu ile galvanize edilecek olan kemerin tokası da gümüş olacaktır, Gçen seneki karşılaşmalara » her iki trafın leh ve aleyhi mevzu- ubahis olmamak “Üzere - kararların- da çok mütereddid ve isabetsiz Otorite teminine muvalflak olamadı, Belki de halkın ve oyuncuların, ifrat derecesini de aşan ve tabir caizse, Çi- ğırndan çikan müduhalelerinden ambale oldu. Ben dün sol taraf kapalı tribünle- rinde halk arasında oturuyordum. Bi- risi önümdeki ve birisi de arkamdaki Sıralarda yer almış iki gencin ve bun- Jarın ardına katılan bir kısım halkın iltizam ettiği hareketi esefle ifade et- mekten başka bir tabir bulamıyorum. Şu kadarcık olsun tavzih edeyim ki, en hafifi (hakemi çöplüğe) diye ba- ğırmalarıdır. Maamafih oyun saha- sı da bir muhardbe meydanına dön- müştü ya. Vuran, kıran, hakemin üstüne yürüyen, hülüsa hepsi vardı, Nerede o güzelim ince, zarif, bilârdo gibi futbol. Kısa bir tabirle seyirci ve oyuncu itidallerini tamamile kaybetmişlerdi, Halkın bir tarafa meylini en tabii bir hak telâkki ederim. Fakat bunun hu- dudu, yalnız kendi tarafını teşçi et- mek derecesini aşmamalıdır. İzzeti nefse her zaman ve her yerde hürmet etmek lâzımdır. Rekabetle husumeti ölçmek kabil mi? Hele oyundan sonraki hâdise için söyliyecek tek kelime bulamıyorum Kendini bilen herkes bu hâdiseden çok müteessir oldu. o Aralarında ol. madığım için, sebebini yakinen bil- miyorum amma, saik her ne olursa rlüğünün koydu- Kemerin halkalarına zincirle asılı on yazısız madalya bulunacak ve bunlara her sene kazanan baş pehli- vanın ismi yazılacaklır. Bu kemer, on sene içinde en az üç defa ismini yazdırmağa muvaffak olan baş pehlivana hediye edilecektir, On sene içinde üç defa birinciliği almı- yan olursa kemer genel direktörlük müzesine gönderilecektir, Genel direktörlük Kurtdereli Meh- med pehlivan için bir broşür hazır- lamaktadır. Bu broşür Kırkpınar gü- reşlerinde bulunacak. seyircilere pâ- rasız olarak dağılacak ve bütün spor klüplerine gönderilecektir, Beden Terbiyesi Umum müdürü Edirneye gidiyor Haber verildiğine göre Beden ter- biyesi umym müdürü tümgeneral Cemil Tahir Taner, Edirnede Saray- içinde yapılacak Kırkpınar güreşle- rinde bulunmak üzere bu ay Ankir radan İstanbula ve buradan da Edir giren pehlivanlardan bir grup e a pe icap etti- Bunun böyle olmasını recek birçok sebepler var: Sporimenlik, misafirsevedik, mağ. Yüba hürmet ve saire... Bilhassa mi- salirseverlik, Türkün en İleri fazilet. lerinden biridir, Bu güzel âdet ve an anenin bir kısım sporcular tarafın- Gan ihmmi ve ihiği edilmesi ne kadar acı bir şeydir. Mağlüba hürmet lâ- zimesine gelince, tarihler de gösterir ki, Türk, yumruğunu ve kılıcını da- ima kendisinden kuvvetlisine savur. muştur. Esasen bu devletin ilk kuru- luşu da, böyle olmamış mıdır? Eski idareciler ve sporcular, hepsi dövmüştü, Hüsameddin de biraz asa- bilikler göstermişti. Anlaşılıyor ki, bu sahada daha ciddi tedbirler almak lâzım. Bunu Ankaraya dönüşümde genel direktöre bütün ehemmiyetile arzedeceğim. Ben şuna-kâtiyen kani. im Ki, kardeşin kardeşe tecavüz et- mesine sahne olmalarından dolayı sahalar bile, için için mütecezzi ve muztariptirler» karşı Polonya her ihtimale hazır ““Baştarafı 1 nci sahifede) xig'e varmazdan evvel Leh arazisi ara» sından geçmektedir.» Polonya, bütün arazisinde her ihti- male karşı hazırlanmaktadır. İngiliz sefiri, Polonyanın kendisini tehdide maruz hissettiği ve Danzigde Polonyanm askeri müdahalesine se- bebiyet verecek olan bir nazi darbesi vüku bulduğu takdirde, İngilterenin mutlak ve şarisiz yardımına güvene- bileceğini B. Beck'e tekrar temin ve teyid etmiştir. Fransa da Polonyaya ayni teminatı vermiştir. Almanyanın, iki memleketten bi- rini tehdid ettiği takdirde, Polonya ile Litvanyanın müşterek hareketi im- kânları yakında tedkik edilecektir. Varşova 2 — Londrudan güzetelere bildiriliyor: İngiliz siyasi mabafili, Polonya kendini tehdid altında his- seder etmez, gerek İngilterenin, gerek Fransanın derhal yardıma koşacakla- rını tekrar etmiştir. Polonya Hariciye Nazırı Parise gidecek Paris 2 (A.A) — Dün Varşovada Polonya Hariciye Nazırı Beckle Fransa büyük elçisi arasnda yapılımş olan müzakerattan bahseden Paris Midi gazetesi Fransız - Polonya ittifakının takviyesi ve Polonya Hariciye Nazırı nın Parisi ziyareti meselesinin görü- güldüğünü yazmaktadır. Reisicümhura salâhiyet Varşova 2 (A.A.) — Kabine bugün Relsicümhurun riyasetinde yaptığı toplantıda, parlâmentonun ölelâde içtima devresi açılıncaya kadar Reisi- cümhura mili müdafaayı, maliyeyi ve ekonomiyi alâkadar eden meselelerde kararnameler neşrine selâhiyet veren bir kanun lâyihasını tasvib etiniştir. Paranın istikrarına aid meselelere bu kanun lâyihasının şümulü olmıya» caktır, Polonya kuvvet önünde boyun eğmiyecekmiş Nevyork 2 (A.A) — Polonya bü- yük elçisi şu beyanatta bulunmuştur. «Polonya, Çek - Slovakya değildir. Almanyanın Danziğe karşı her hangi bir hareketi bir harp sebebi olarak te- Mâkki edilecektir. Hitlerin koridordan geçen bir şerit talebine gelince, bu talep Polonyanın denizle irtibatını kesmek, ekonomik ve belki de politik istiklâlini azaltmak arzusudur» Büyük elçi, Polonyanın Danzig me- selesini müzakereye âdade bulundu- ğunu ve fakat kuvvet önünde boyun eğmiyeceğini kaydetmiştir. Bir Leh gazetesinin isteği Varşova 2 (A.A.) — İllustrowanny Kurjer Codzienny, bugün yazdığı bir makalede Silezya ile şarki Prusya min- Varşovada gazete müvezzi- lerinin bir kararı Varşova 2 (A.A.y — Gazete müvez- gileri, dün yaptıkları bir toplantı 80- nunda Alman matbualının son gün- lerâe aldığı vaziyete karşı protesto makamında olarak, Danzig ve Alman- ya gazele ve mecmunlarına boykot etmeğe karar vermişlerdir. Boykotaj, vereceği temsile mani olmak üzere, tiyatro binasını sarmışlar ve temsile mani olmuşlardır, Temsil heyeti reisi bulunan Katowiç tiyatrosu direktörü, fena muameleye maruz kalmış ve arabâsının lâstikleri palâtılmıştır. Mülecavizler, ayni Zamanda tiyat tö binası civarında toplanmış bülü. Han birçok Polonyalıları hırpaladık- ları gibi, polonyalllara âlâ evlerin camlarını da kırmığlardır, Varşova 2 (AA.) — Grossteetz'de Katoviç Polonya tiyatro trupuna kar. gı yapılan tecavüz hakkında Kurjer Poranny gazetesi, 930 da Oppelu'da Katoviç'ten Alman hudut mıntakası- na gelen Polonyalı aktörlerin gene müfrit Alman vatanperverlerinin te- cavüzüne Uğrumış olduklarım hatır- Tatmaktadır. Bu güzele, Polonyada Alman ©i- yatrosunun tam bir serbesti içindö faaliyette bulunduğunu kaydetmek. tedir, Polonyanın cevabı cuma günü verilecek Varşova 2 (A A.) — Matbuatın ai- dığı haberlere göre, Alman muhtıra- sma Polonya tarafından verilecek cevap Hariciye Nazırı Beckin, Diet meclisinde beyanatta bulunacağı gü- nü, yani gelecek cuma günü tevdi edilecektir. Alman gazetelerinin makaleleri Berlin 2 (AA) — Gazeteler,Po- lonyayı harbe teşvikte bulunmakta olmakla ittiham etmeğtedirler. Gaze- te başlıkları manidardır, Hamburger Fermdenblatt, Polonyanın Almanya eleyhindeki tahrikâtından bahset- mektedir. Zelt gazetesi şöyle diyor: «Polonya vaziyeti anlamamazlıktan geliyor» Essen'de çıkmakta olan National Zeitung, şöyle diyor: «Poloriya, bize hakaret ediyor» 'Borsen Zeitung, yazıyor: «Varşova Kilıcımı çekiyor ve harbe teşvik ediyor Reisicümhur gene- ral Weygandı kabul buyurdular (Baştarafı 1 nci sahifede) Ta palasta bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafette Fransız büyük elçisi Mas- sigiy, Hariciye Vekili Şükrü Baracoğ» Ju, Müli Müdafaa Vekili Naci Tınaz ile Mili Müdafaa ve genel kurmay, Hariciye Vekâleti ve Fransız büyük elçiliği erkânı hazır bulunmuşlar. âır. Ankara 2 (A.A.) — General Wey- gand şerefine bu akşam Fransız bü- yük elçisi B. Massigiy tarafından bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette Başvekil B, Refik Say- dam, Hariciye Vekili Şükrü Saracoğ- ta, Mili Müdafan Vekili Naci Tınaz fe İran, İngiltere, Polonya, Roman- ya büyük elçileri, Yunan elçisile sair sevat bulunmuşlardır. Ziyafeti parlak bir suare takip et- miştir, Ankara - İstanbul eskrim karşılaşmaları Ankara eskrimcilerile karşılaşmak Üzere Ankaraya giden İstanbul Es- krim takımı dün şehrimize dönmüş- tür. Cumartesi Ve pâzar günleri An- kara Mülkiye mektebi salonlarında Flore, Epe ve Kılıç olmak üzere üç çeşit silâh üzerinde yapılan karsılaş- malar muvaffakıyetle geçmiş ve Flore Ankara bölgesi teftiş atışlarının sonuncusu dün yapılmıştır. Bu haf taki atışlarda yatarak istinadlı va. ziyette 200 metreden 12 daireli he defe üç mermi atılacaktı. Her İsabe- tin sekizden aşağı olmaması, yanl alıcının yekün olarak üç atışta yim mi dördü doldurması şarttı, Bugünkü oltışlarda derece «lan amatörler şunlardır; B. Seyid Kaplah, Yılmaz Mete 'Adnân Göksel, Şimdiye kadar yapilan atışlarda derece alan amatörlere rozet Ve büröve verilöcektir. Bu rozetler, has imillerine ileride yapılacak atiş müs sabakalarına girmek bakkını vers | cektir,