3 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

3 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Çar Aleksandır ile Katerina Dolgoriki 'Tieplavka civarında Rus ordusu manevra yapıyor: Akşama doğru ma- nevralara nezaret eden Çar 2 inci Alek» sandır, tâ u: bir şatoyu göster da görünen büyük ek sordu: Kimin bu şato? — Prens Dolgorikinin. ip birkaç saat dinle. ) çekingisiz, Çara elini uzattı — Hoş geldiniz dedi. evvelâ irkildi, çalıldı. fakat yavaş yavaş afacan i tabii halin- den hoşlandı, gevezeliklerinden zevk duydü ve bir aralık dedi ki: — Karnım $ç, nerede yemek yiye» ceğiz? Kiz omuz silkti: — İstediğiniz yerde; ben kalabalık- İa ağla oturmaktan sıkılırım amma, #izin hatırınız için katlanacağım. Çar «bir içim suv kıza yan gözle Baktı: — Kulabalıktan ben de hoşlarınam dedi, sizinle başbaşa yemek yiyelim. Salonda küçük bir sofra kurdurdu- lar, yemeklerini yediler. Çar hâyatın- dan çok memnundu. Nefis vakıt geçi- Fiyordu, Fakat saat 9 da Katerinamn Fransız matmazeli odaya girdi, selâm verdi; — Yatma zamanı geldi! dedi. Çar kalktı, küçük dostu ile vedalaş- tı. Amma aklisida hep afacanın söyle- dikleri vardı: «Rus veilleti sefalet çeki- İleti istibdad altında inli- se hürriyet vermek lâ- Bu Sözleri bugüne kadar hiç kimse Çara söylemek cesaretini göstereme- mişti. sö z, kim, arka Katerina ö bası iflâs etmiş siz kaldı. Ba- nda borçtan baş” ka birşey bırak; Katerinayı «Smolny« enstitüsüne koydular. Bu terbiye ve tahsil yurdu Çar ile karısı- nın himayesi altında idi. Çar yurdu teftişe gittiği zaman ka- rsi çok hastaydı, kocasına : refakat edememişti. Çar yalnızdı. Bu teftiş sırasında, Çarın, yurdun en çalışkan bir talebesini kızağına alıp gezdirmesi usuldendi. Çar talebelerin arasında küçük dos- tu Katerinayı görür görmez, kızağına derhal onu davet etti Halbuki Kate- rina yurdun en yaramaz, en tembel kızıydı. — Buyurunuz, — Emredersiniz! Katerina kızağa atladı, kırbaçlar şakladı. Çar ile afacanın yarda kalan konuşmaları devam etti. — Görüyorsunuz ya sizi unutma» Mum, görünce hemen tanıdım. — Ben de sizi tanıdım. Çar 2'nci Aleksandır mesud değildi. Etrafında kimseye itimadı yoktu. Ha- Yati her an tehlikede idi. Bu afacan Büzel kızın yanında bütün kayguları- Mi, elemlerini, endişelerini unutuyor- duo günü gene mesud geçirdi. #“ Kışlık sarayda, büyük Sen-Jorj sa- lonunda mükellef, muhteşem bir balo Kadınlar inci ve mücevher içinde Yalnız bir tek kişi var ki, sapsade gi- Yinmiş, ne kulaklarında küpeler parıl- diyor, ne parmaklarında yüzükler, ne de gerdanında gerdanlık. Elmassız bir tek ö'var: Katerina. Genç kizi gören Çarın gözleri Ka- Maştı ve baloyu onunla açtı, ilk önce terina ile dansetti. Bu baloda bulunanlara pek dokun- du; Çarın yaptığı doğrusu rezaletti, ilk “nce büyük dukalardan birinin karı- sile dansetmesi şarttı, bozulmamış bir anane idi, Çar da bunu biliyordu. Fakat güzel myalı kızı görünce, biran evvel ona #arılmak, onu kollarının arasıra al MAk arzusunu yenemedi ve danst- nn dana yam, şaş özne Nakleden: Selâmi Sedes va Bir gün genç kız: — Ben daha faz Çarın canına kı rum deği. Fransaya gitti, 2 nel Aleksandırdan şu mektubu aldı: «Namus ve iffetine hürmet edece- İ im, amma seni hayatımdan fazla se- viyorum, ölünceye kadar da sevece- gim.» sw 1867. 8 üncü Napoldon, 2 inci Alek- sandıri Paris sergisine çağırdı. Çar bu daveti derhal kabul etti: Katerinaya yaklaşacaktı. burada kalırsani lar, ben gidiyo- Umumi meclis dün Vali doktor Lütfi Kırdarın reisliği altında top- Yanmışlır. Dünkü toplantıda 939 se- nesi Belediye adi ve fevkalâde bütçe- leri müzakere ve kabul edilmiştir. Büt. çe encümeni mazbatanın mukaddeme- sinde: «Belediye masraf bütçesinin tanziminde Vilâyet bütçesinde olduğu gibi israfattan tevakki edilerek tâ- rarrufata riayet ve halkın cebinden çıkarı varidatı belediyeyi, yine belde halkının sıhhat ve selâmet ve refahi- 3 üncü Napoldon ile bir arabada geçid resminden dönerlerken bir Polonyalı ateş etti. Tesadüfen kur- tuldular. Çar otele girip soyundu ve derhal kaçıp Neviliy'ye Katerinaya | ni lemin ve şehrinimârmna yaraya- koştu. cak hidematı belediyeye sarf ve Be Artık Katerinada da Kendini naza | Jediye teşkilâlımızın âzeami randıman çekecek küvvet kalmamıştı; Çarın kol.| verecek bir şekilde tanzim edilmesi larına atıldı, Petersburga beraber git. | €sas ve gayelerinin takib edildiği gö- tiler. rTülmüştür.» denildikten sonra encü» Saray erkânı Katerinayı asık surat, | men yeni teşkilât dolayısile hiç bir çatık kaşla karşıladılar. Hattâ Şuva- | memurun açıkta O bırakılmıyacağı lofun bir sözü tarihe geçti: hakkında riyaset makamından aldığı — Kahbeyi geberteceğim!.. izahatı kaydetmektedir, Fakat kahbe Çarın en yakın dostu, Bundan sonra bütçede yapılacak gözdesi, canı gibi sevdiği dildadesiy- '| Yeni değişiklikler hülâsa edilmekte di. Ancak Katerinanın evine gidip ge. | dir: Zeynebkâmil ve Haseki doğuni len Çar suikasdlara maruzdu. Bir | hastanelerinde fakir çocuklara veri- #kisini güçlükle ölümden kurtuldu. Bu-| len doğum takımlarının geri alınma- nu karısı da biliyordu. Çariçe son dem. | ması münasip görülüyor, yapılacak lerini yaşıyor, kocasının da saadetini | yardımlar arasında Esnaf hastanesi- istiyordu. Katerinayı saraya aldı. ne de 31748 lira bir yardım yapılıyordu. *... Mazbatanın bu kısmı okunurken Çariçe öldükten sonra Aleksandır | azadan B. Fuat Fazlı Esnaf hastane Katerina ile gizli nikâh kıydı, çariçe- | si hakkında izahat istedi, Vali doktor nin matemi biter bilmez Katerinanın | Lütfi Kırdar dedi ki: çariçeliğini resmen ilân edecekti... -— Şimdiye kadar esnaf için bir edebilmek için, sarayda memnu olan birşeyi istedi, müzisyenler emretti: — Vals çalsın!... Bu vals Çari bütün bütün teshir et- ti, Katerinanın kulağına fısladı: — Yarın sizinle nerede görüşebili- te Matem müddetinin bitmesine iki gün | hastane yoktu. Ben hastaneyi gezdim, — Parkta... kalmıştı. Katerina, taç giyecek ve bu | tedkik ettim, hastaneden memnunum, — Peki yarın umumi parkta #İZİ | yerasimden söpra Çar meşrutiyet ilin | Burası yeni teşekkül etmiş olduğun- bekliyeceğim. edecekti, Bu yeni çariçenin millete he- | dan yardıma muhtaçtır, Bir kaç sene Katerina güldü: diyesi olacaktı... sonra buna hacet kalmıyacaktır. — Umumi parka nası! gelirsiniz? — Yarın görürsünüz!... sas Petersburgun büyük umumi parkın» | da, genç bir kızla, bir nefer kolkola do- | laşıyorlar... | Nefer kıyafetine giren Çarı kimse tanımanıştı amma, saray erkânı küp- lere bindiler, Büyük dukalar, nazırlar, bilhassa Şuvalof kontu kıza ilânı harp ettiler... Onların öfkesi Çarın nefer kı. yafetine girip aşk randevusuna gitme- si değildi, Katerina, Çarlık rejimi aley. hinde bulunuyor, hürriyetten, meşru. | O Elektrik, Tramvay ve Tünel mües- | okunmuştur. Bu arada sorulan bir tiyetten bahsediyordu. İşin fenalığı Ça-| seselerinin Belediyeye devri üzerine | sual üzerine doktor Tütfi Kırdar rın bu telkinlere aklı yatıyordu.-Genç | bu müesseselerin idare şekline göre | bu sene halk hamamlarının açılaca- kızın Çarı zehirlediğine kanaat getir. | birer mülhak bütçe yapılacaktır. Bu Çar merasimden önce askeri teftişe Belediyeye aid işlerde istişare sure- çıktı. Yolda müthiş bir infilâk oldu. | tile ihtisaslarından istifade edilecek- « Bu sefer Aleksandır hayatını kurtara. | ler ve verilecek hakkıhuzur için 3 bin madı. 300 lira bu seneki bütçeye yeniden konulmuştur. Yeni bütçede şehrin te- mizliğine de fazla ehemmiyet veril miştir. Bu suretle temizlik işleri büt. çesinin muhtelif kısımlarına tahsisat ayrılmış, almacak 20 kamyon ve 10 arozöz için 30 bin lira tefrik edilmiş, mütebaki 110 bin liranında İki se- nede ödenmesi münasib görülmüştür Adi bütçenin fasılları birer birer si Katerina Dolgoriki, gene Fransaya gitti ve ölünceye kadar Neuilly'de, kü çük bir evde basit bir hayat sürdü... Elektrik, tramvay ve tünel için birer mülhak bütçe yapılacak j Sönra bina gezilmiştir. Kesimde vali, komutanlar ve diğer davetliler görünü- mişlerdi. Bu kanaatlerinde yanılmı. | mülhak bütçe için Umumi meclisin . yorlardı. 2 nci Aleksandır yakında İ fevkalâde olarak toplanması ihtimali Müstehcen mı, meşrutiyet ilânına karar verecekti. | vardır. > . is kalisimek için sulkasd tertibatı Gazi köprüsünün iki başından açı- değ il mi? alıyorlar, fakat emniyet müdürü Po- | lacak olan yolların açılma masrafı Ke tapof her teşebbüsü önlüyor, Katerina-| Elektrik ve Tramvay varidatından | Mecmuanın sahibi resimleri yı da himaye ediyordu. temin edilecektir. Güzel sanatlara ait bir mec- müadan iktibas ettiğini * söylüyor Samsun posta binası merasimle açıldı ia Yeni Gün mecmuâsının birinci, ikinci ve üçüncü nüshalarında çıkan bazı resimlerin müstehcen oldukları iddiasile müddetumumilik tarafından bu mecmuanın sahibi B. Celâl Ergun âleyhine açılan davaya asliye birinci ceza mahkemesinde bakılmıştır. Mecmuanın sabihi B. Celâl Ergun bu resimlerin Almanyadan gelmiş ve Güzel sanatlara «it bir mecmuadan iktibas edildiğini, bunların Güzel sa- natlar akademisinde talebeye de gös- terildiğini ve müstehcen mahiyette olmadığını iddia etmiştir. Bunun üzerine mahkeme bu resim- lerin müstehcen olup olmadığının tesbiti için ressam B. Şevket, Güzel sanatlar akademisi muailimlerinden B. Hikmet, avukat B. Kenan Ömerden zaüteşekkfi ve azadan B. Tabsinin na- ibliği altında bir ehli hibre teşkil et- miştir. Heyet, mecmuadaki resimler üzerinde tetkikat yapmış, müddei- umumi muavini B. İ da İetki- katta hazır bulunmuştur. Heyet raporunu verdikten sonra mahkeme bunu tetkik ederek kararı- nf verecektir. Samsun (Akşam) — Yeni yapılan Samsun Nisan çocuk bayramında yapılmıştır. Törende Yali, Asker! ve mülki erkân ve birçok güzide davetliler hazır bulunmuşlardır. ,.— postanesinin açılış töfeni 53 Törende posta direktörü bir "ucuk söylemiş, buna vali mukabelede bu- Yunmuştur. Müteakiben İeryydi maışı çalınmış ve kordelâyı Muhabere ve Mü- nakalâti Yemi Ali Çetinkaya namına vali Fuad Toksal kesmiştir. Bundan yor. 3 Umumi Meclis, Belediye bütçesini müzakere etti Adi bütçe 8,816,626 lira, fevkalâde hütçe de 2,340,036 liradır Belediye bu sene halk hamamları açacak. Florya inşaatı, hava tehlikesi, Eminönü istimlâk işleri için birer lira tahsisat kondu ğını söylemiştir. Bunun için de 26 bi Ura tahsisat konmuştur. Büçenin hastaneler kısmı okunurken, azadanı B. Zahit, İstanbul hastanelerine ge len hastanın çoğunun taşralı oldu- gundan, hastaneler masrafına. taşra belediyelerinin de yardımı lâzim gek diğini söyledi Belediye Sıhhiye müdürü B, S&id, Sıhhiye Vekâletinden gelen bir tebii ğe güre taşradan gelecek hastalar iç günde 75 kuruş tedavi ücreti verile ceğini, bütün vilâyetlerin de haziran dan itibaren bütçelerini buna güre yapacaklarını anlattı, Adi bütçenin diğer fasılları münw kaşalarla kabul edildi. Belediye wi bütçesinin yekümu 4,368,627 ve Bele- diye, Vilâyet müşterek masraflarının umumi yekünu 8,816,626 lira olarak tesbit edilmiştir. Bundan sonra Bele- diye fevkalâde bütçesi okunarak ka- bul edildi. Fevkalâde bütçenin fasıllar rına konulan tahsisat şunlardır: Hastanelerin inşa ve tamiratı İle vesaire mübayaasına 86912, bu faslm istimlâk bürosu, ve şehrin imârı için 1,733,030 lira, Beden terbiyesi için 245,523, Üsküdar tramvaylar için 180,000 Riyaset konağı masrafı İçin 2,300, Cümhuriyet Merkez bankası için 72,110, Belediye bankası istikraz taksiti olarak 57,570, Haydarpaşa ge çit köprüsü için 50,000 lira ki fevkal- Ade bütçe de 2,340,536 lira olarak tes- bit edilmiştir. £ Fevkalâde bütçede Florya inşaatı, hava tehlikesi, Eminö- nü istimlâki işleri için birer fasıl ay- rılmakla beraber bunlara yalnız birer Uralık tahsisat konmuştur. Bundan sonra Şehir tiyatrosu büt- çesi 148,089 lira, Kuraağaç müesses& leri bütçesi 1,165,400 lira, Darülaceze bütçesi de 181/828 lira olarak kabul edilmiştir. Bu vesile ile sorulan bir suale Vali, 'buz bayiinin 100 paradan fazlaya buz sattığı takdirde mukavelesinin feshe dileceğini söyledi. Darülâcezeye verilecek yeni isim hakkında bilâhare görüşülmesi mu- vafık görüldü. Dün Mecliste okunan vilâyet müzekkeresine göre Meclisin on beş gün müddetle toplantısı vza- almıştır. Meclis cuma günü topla- nacaktır. - Tren altında kalan kadın Hüviyetini tesbit etmek henüz kabil olamadı Üç gün evvti Etyemezde tren küp- rTüsünün altında bir tren tarafından çiğnenerek ölen kadın hakkında &d- liye tahkikatı devam ediyor. Dün geç vakte kadar yapılar tahkikata rağ- mer kadının hüviyeti tesbit edileme diği gibi, cesedi morgta gören birçok kimseler de kendisini tanıyamamış- lardır. Ölen kadının üzerinde siyah man. to, beyaz benekli, kırmızı bir boyun atkısı, pembe entari, pembe panta. İon, bâki renkle çoraplar vardır. Kendisi yeşil gözlü, kumral kaşlı, kın mızımsı saçlı, kısa boylu, orta şip manlıkta ve tahminen yirmi beş yaş- larındadır. Bunun bir müsevi kadını olduğu tahmin ediliyor. Tren altında sağ ayağı bileğinden tamamile kopmuş, sol ayağı mafsw ından kismen ayrılmış * ve sol kolu omuzundan kesilmiştir. Kadını çiğnediği anlaşıları 49 nü- maralı trenin mekinisti Halil hak- kında tahkikat devam ediyor. Apartıman sahipleri Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşamsımn KÜÇÜK İLÂNLARI'ndan. İsti- inde ediniz.