14 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

14 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Dün kavga yüzünden yarım kalan maçta Haydarpaşa ve İşık takımları een Re TAN Şildi Finali Yarıda Kaldı Maç, 0-1 Işık Lisesinin Lehine Cereyan Ederken Kavga Çıktı, TAN ZIT ŞAKALAR p Harita!... Yazan: Naci SADULLAH on aylarda, gazetelerimiz, coğ- rafya kitaplarına döndü: Ha- ritasız çıktıkları gün yok! Evvelki gün, “Ciddi!, gazetede intişar eden bir haritada, Norveçle Jİsveçin yerleri değişmişti. Dünkü “Tan,, gazetesinde çıkan! harita ise, bizim Trakyayı “Mib. ver, e dahil gösteriyordu Görüyorsunuz ya? En sonunda, gazeteciler de haritayı şaşırdılar! Fakat bir günün içinde, Norveci İİsveçe, İsveçi de Norveçe geçiriver- mek, yanl iki milletin yerlerini be- edivermek, diktatörlerin bile elinde değildir. gazetecinin kale- mi, diktatörün | kılıcından keskin. Fakat mübarek, ekseriya 2 - Dünkü Hâdise Önünde “TAN,, Şildinin finalinde ho- şa gitmiyecek bir hâdisenin max | çın ikmaline mâni olmuş ol- duğunu kederle öğrenmiş bu- fak oldu. Bu neticeye bakınca, İngi- liz Başvekili Chamberlain'e verebi- leceğimiz isim şudur: Balkan Kupası Olimpiyadının İhyası İçin Bu Yüzden Oyun Inkıtaa Uğradı Dün Tan şildi final maçı Haydar-)lar. Beşinci dakikada Fikrete yapı- paşa - Işık liseleri arasında oynandı. İlan bir favulü attılar. Kaleci bü gü- lanuyoruz, İsterdik ki; her yıl daha in- kişaflı bir şekilde tekrarma Sofya, 13 (Tan Muhabirinden) — alkan kupası olimpiyadının yeniden ihyası için bazı teşebbüsler yapıl Şilde ismini yazdıracak takımı tayin €decek bu karşılaşma çok geniş bir alâka uyandırmış ve stada üç bine varan bir seyirci kütlesi toplamıştı. Teessürle kaydetmek o mecburiye- tindeyiz ki, maç müessif bir hâdise We kapandı ve bitmesine dört dakika kala kavga yüzünden inkrtaa uğra. | dı. Hâdise nasıl oldu? ğ Sast 15.30 da her iki takım saha- ya şu kadrolarla çıktılar: Işık: Adnan - Necmi, «Salim - Aytekin, Rifat, Yavuz - Nizam, Hüseyin, Şeret, Adnan, Haydarpaşa: Sabri - Cemal, Sü- leyman - Tarik, İsmail, Kadir - Gazanfer, Hidayet, Şinasi, İbra- him, Fikret. Hakem: Feridun Kılıç. © lik hücumu Haydarpogı yaptı ve| Işik muavin hattında kırıldı. ikirei dakikada Fikretten açılan bir hü- cum, İşık kelecisinin müdafaasile ne- ticesiz kaldı. Dördüncü dakikada, Ad- Banın çok güzel bir ortasını Işık Sağ içi avuta attı. Hücumlar karşılıklı oluyorda, O- Yun mütevazin cereyan ediyor. Her iki takım da gol fırsatları kaçırıyor- lardı. Altıncı dakika: bir pası Niyaziyi güzel kaleye attı ise de Haydarpaşa kale cisi bunu kurtardı. Sekizinci dakika: Haydarpaşa mer- kez muavini bir favul yaptı. Favu) atışt kornerle neticelendi ve korner kalecinin kurtarışile bir netice vere- medi. On ikinci dakikadan itibaren Işik oyunda hâkimiyet tesisine muvaffak oldu. Bilhassa Işık sol muavini Ayte- kin nazarı dikkati celbedecek bir o- yunla Haydarpaşarın en tehlikeli o- yuncusu Fikrets göz açtırmıyordu. Birinci devre Işık lisesinin baskısı al- tında 0 - 0 beraberlikle kapan. İkinci devrede Oyuna Işık başladı. Işik muhacim- leri Haydarpaşa kalesine dayandılar. Acele yüzünden ilk fırsatı kaçırdı. - zel vuruşu yumrukla detetti, Oyun da Işık yine hâkim, Haydarpaşa biz türlü toparlanamıyordu. On beşinci dakikada Işik merkez muhacimi al- dığı bir ara pasını üç metreden a- İ vuta atarak muhakkak bir gol fırsatı | kaçırdı. 18 inci dakikadan sonra oyun mü- tevazin bir şekle girdi. Haydarpaşalı- da Salim ve Aytekinin yerinde mü: 'dahaleleri bu akınları neticesiz bıra. Kryormaz GOK geyve IŞIK TEKA oyuna hökim olmağa başladı ve Hü- yinin bir kaş şütünü” Haydürpaşa kalecisi güçlükle kurtardı. Devre de Işığın hâkimiyeti altında yine golsüz olarak berabere bitti, Oyun temdit edildi Oyun onar dakikadan yirmi daki- İka temdit edildi. Birinci on dakika- lık temdit Haydarpaşa hücumile baş- ledı. Haydarpaşanın hücumuna Işık mukabele etti ve Şerefin bir şütü a- vuta gitti. Dördüncü dakikada Ga- zanfer vasıtasile Haydarpaşa bir hü- cum yaptı. İbrahim aldığı pası gü- şel. kullansmıyarak ir gol fırsatı kaçırdı. Beşinci dakikada Hüseyinden Şe- İrefe, Şerelten Nizama geçen topu, Nizam yirmi metreden çok sıkı bir şütle sol köşeden Haydarpaşa ağla- rına taktı ve birinci on dakika bu ne- İtice ile kapandı. | İkinci on dakika Haydarpaşa hücumda, Sağdan bir inişte, Salim akını hendbolle dur - durdu. Hendbol atışını Fikret, Hida- yetin önüne düşürdü, Fakat Işık ka- lecisi yerinde hir çıkışla takımını bir sayıdari kurtardı. Oyun, bundan sonra sert bir şekil simağa başladı. Oyuna, Haydarpaşa hâkimdi. Işık ta galibiyeti elden ka- çırmamak için topu, sağa, Sola at- mağa başladı. Yedinci dakikada oyun $ol tribün önünde devam ederken diğer tarafta Haydarpaşa sağ açığı Fikret rakip o- yuncuya bir yumruk salladı. Salim, bunları ayirmak için koştu ise de lar sağdan hücum etmek istiyorlarsa İ| karar verdiğimiz bu spor te- ması tam bir arkadaşlık hava- sı içinde bitsin! Gençlik, deha mektepli / çağlarında heyecan- larına hâkim olmasını öğren- | mekle spordan beklenen mü- samaha ve arkadaşlık hisleri in doğmasına ve ruhi asaletin inkişafma doğru bir miihim a- dım atmış olacaktır. Bir müsa- bakaya girmek onu kaybetmek ihtimalini evvelden kabul et HİCR ETMEMEK. ALEME Tee | hâkim olamamakla kaybedik | miş maçları kazanamıyacağı- miz muhakkaktır. Fakat bu gi- bi hareketlerle kazanılmış ar- kadaşlık ve sevgileri kaybet memiz ihtimali de çoktur. Bü tün dünyanın o centilmenliğine nümüne olarak aldığı Avrupa ve Amerika üniversite ve kol- lejlerinin spor maçları, kaza- nanlar ve kaybedenler için da- ima ve muhakkak bir arkadaş. lık toplantısı ve bir sevgi taa- tsi ile biter, İİ Emelimiz ve ümüdimiz genç: |! İerimizin de bu nümuünelerden (| birini teşkil etmesi ve onların maçlarının da bu manzarayı maktadır. Ayım 18 inde Belgralta bu turnuvanın ihya edilmesi için Balkan memleketleri fatbol organizasyonları mümessillerinin iştirakile bir kongre aktedilecektir. Bu toplantıya Bulgx İyistan, Yunanistan, Romanya, Yu- goslavya futbol mümessilleri iştirak edeceklerdir. Bulgaristan bu kongrede, futbol || federasyonu reisi Batembergski, ikin- || ci reksisLazariPopoy, sekreterlerden D. Bojinev, As. Stanişev ve futbol sil edeceklerdir. Diğer Balkan mem- İöketleri de heyetlerini seçip gönde- receklerdir. Fenerbahçe İzmirde 1-0 Galip Geldi İzmir, 13 (Tan Muhabirinden) — Bugün milli küme maçına burada devam edildi, Stadyoma büyük bir kalabalık toplanmıştı. Fenerbahce, güzel bir oyundan sonra o Ateşsporu | 1 0 yendi. Ankaragücü Galip Ankara 13 (Tan muhabirinden) — Bugün Ankaragücü ve Deyirepar! takımları 19 Mayıs stadyomunda) milli küme karşılaşmasını yapmışlar, neticede Ankaragücü müsabakayı! 2 - 1 kazanmıştır. arzetmesidir. oyuncular biribirlerine girdiler. Hâ- dise kapanırken seyirciler sshaya .doldular ve vaka tekrar canlandı, çok müessif bir şekil aldi. Hattâ gazele fotoğrafçılarma ve hakeme tecavüz edildi. Maç ta oyunun bitmesine dört dakika varken inkıtaa uğradı. Hakem ne diyor? Maçtan sonra hakem Feridun Kı lıçla konuştuk. Bize şunları söyledi: “.— Işık daha güzel oynadı, Tem- didin ikinci on dakikssının yedinci dakikasında ban topu takip ederken, diğer tarafta Haydarpaşak bir oyun- cu bu hâdisenin çıkmasını sebep ol- du. Halkın sahaya girişi de hâdise- nin büyümesin» sebebiyet verdi. Kız Okullar Atış Finali Haydarpaşa « İşrk maçından evvel Kız İiseleri arasındaki atış müsaba- kalarında finale kalan Kandilli - Mu- allim mektebi karşılaştılar. Takım- lar beşer kişi idi, Kandilli 229.5 met- re ile birinei Muallim mektebi ikinci oldu. Mânialı müsabakalar da hâdise İ dolayısile tehir edildi. İsmet Paşa Kız Enstitüsü Talebelerinin Dünkü Ziyaretleri Ankara, 13 (A.A) — İsmetpaşa| Kiz Enstitüsü talebeleri öğretmenle. | ri ile beraber sabah saat 830 da Türkkuşumun motörlü kampını ziyaret etmişlerdir. Talebeye burada tayyare başmâs #skerlik dersinde gördükleri bom- bardıman, atış ve gazdan korunma hakkında izahat verilmiş ve birçok| uçuşlar yapılmıştır. Bundan sonsa| plâzör meydanına gidilerek talebeye | paraşütle atlamalar ve plânözlerle akrobasi hareketleri gösterilmiştir. Talebe, gördüklerinden fevkalâde mütehassis kalmış ve hepsi de uç mak arzusunu izhar etmişlerdir. Etimesut M4 - 5. 939 > E KONU MI Son Bir Hafta Içinde Son hafta içinde ton buğday, 190 ton arpa, 240 ton musır, 280 ton çavdar getirilmiştir. Dün dahi tüccar ve Poprak ofisi mal. larından 335 ton buğday “atılmıştır. Yumuşak buğdaylar 5.92 - 5.35, seri ler 5.05 - 5.17, çuvalir kuş yemi 3.28, keten tohumu 10.325, ufak fasulya 13.20, natürel nohut 7, yernezlik zey- tinyağı 43 » 45 kuruştan “atılmıştır. Dün 67 ton arpa, 184 ton “ın, 30 ton mısır, 25 ton yulaf, 30 ton çavdar gel miştir. Son haftanın piyasa hareket- leri BUĞDAY : Bu hafta buğday fiatlarında ehemmiyetli “bir değişiklik . olmamıştır. Topruk mahsulleri ofisi, namına gelen buğdayları muntazıman” piyasaya arzeb- mekte ve satış yapmaktadır. Un gelişatı derum etmektedir. Serbest piyasaya buğ- day gelmemektedir. ARPA : Açığa satışlar yapmış olan bazı eirleri, dört buçuk kuruştan #r- ayaa etmektedir. İhracat için yeni r gelmemiştir. Haziran teslimi yeni mahsul top Mersin 3 kuruş 30 paradan muameleler olmuştur. ÖLÇÜLER : Kilo Yerine Okka Kullanılıyormuş ! Yurdun bâzı merkezlerinden veri- len haberlere göre, bilhassa Bolu, Kastamonu, Satranbo'u, Çerkeş, Ço- rum miptakalarında meri kanun hi- lâfına olarak kilo yerine hâlâ okka kullanılmakta olduğu aniaşılmakta- dır. Bir çok seyyar tüccarlar köylü ve müstahsilin ellerinde bulunan tif- tik ve yapakları okka hâsabile satın almaktadırlar, t Fakat okka hesabile yapılan bu sabile edir. Bu suretle müs tahsilin okka ve kilo arasındaki iki yüz küsur gramlık bir hakkı kay- bolmaktadır. Bu muntakılarda satı- lan malların hâlâ okkakk ölçü ile dartılmakta olması da şikâyelleri mu- cip olmaktadır. Yeni Kırkım Yapaklar Şark vilâyetlerinde bu senenin ye- ni kırkım yapaklarını 'atın almak İ- çin başlamış olan pazarlıklar niba- yet bulmuştur. Izmir ve Aydında ça- İışan mensucat fabrikaları bu mın- takan yapaklarından kilosu altmış üç kuruştan yüz bin kiloluk mühim bir parti satın almışlardır. piyasamıza 506 | İT Zahire Borsasında Geçen Muameleler ÇAVDAR : Çavdar vaziyetinde değişik» Hik olmamıştır. Hafta içinde Anadolu ve yadan gelen #z miktarda çavdar, yer- i sarfiyat için 4 kuruş 5 paradan sahi- jem TİFTİK * Hefterin son günlerine doğru ıda dni bir fanliyet başlarmğtır. müddet içinde (2000) balya tiftik sa- tılmıştır. Bu malları satın alan firmaların ihracatçılar ve spekülâtörler olduğu anla- şalmaştır. YAPAK : Anadolu cinsi yapaklara tslep #zalmıştır. Kıvırcık eltsleri ise, yerli #abrlkalarımız tarafından hararetle aran- maktadır. Hafta içinde Trakya, Marmara sevahili ve Ceyhan ve Erzurum ve havalisi yöpaklarından ceman (4000) balya mlkta- rında satış edilmiştir. DERİLER : Oğlak ve kuzu dertleri üze- rine hararetli satışlar olmaktadır. Piyasa- Yar sağlamdır. KURU ve SALAMURA SIĞIR: Son A- merika İla yapılan ticaret muahedesinden sonra Aterikedan salamura ve kuru siğir derisi ithal edileceğinden - yerli malları- mızın fiatları bir miktar geriliyeceği tah- min edilmektedir. AV DERİSİ : Bu matah üzerine mua- mele olmamıştır. IHRACAT: Yeni Alman Kredisinin Tesirleri Son yapılan Türkiye, Almanya kredi anlaşması üzerine bir çok Al man firmaları tarafından ihracat mü» esseselerimize yeni talepler zelmiye başlamıştır. En fazla istenilen mallar: Eski yün paçavrası, pamuk, am de- ri, kıl, kuru meyva ve zehiredir. Dünya Zahire Rekoltesi Piyasamıza gelen malmata maza- ran 1938 - 1989 ekim ve mahsul se- nesinin dükya Suğdiy rekolfösinin BUL. RİEYUM Kreme, Şirazi İrmerinie da 352.2 milyon kental, cenubi A- merikada 103.5 miljon kental, Asya- da 185.3, Afrikada 37.2, Okyanusya» da 413 milyon kental olarak tesbit edilmiştir. Bütün dünyada arpa 360, savdar 270, yulaf 503 milyon kenisi tahmin edilmiştir. -— Erzincanda Şeker Pancarı Erzincan (TAN) — Ziraat mekte- bi tarlasında geçen sene yapılan şe- ker pancarı ekimi tecrübelerine bu sene de devam edilmeğe başlanık mıştır. Yozgat (TAN) — Ziraat Vekâle- tinin gönderdiği beş selektör maki - nesi bu sene 465700 kilo tohum te- imizlemiştir. Bu mıktarın yarısı ka- dar da tohum ilâçlanmıştır. Tohumlukları ıslah için, Ziraat Vekâleti hesabına, köylünün en iyi tohumluklarından kırk altı bin kilo, beher kilosu 5'kuruş 30 paradan a - lınmış, kalburlatılıp temizlenmiş, ay- rica köylüye 900 ton tohumluk buğ- dap verilmiş, Ziraat Bankasının nak den yardımı da temin edilmiştir. Bütün bu tedbirler sayesinde 7e- t bu sene geçen yıllardakinden pek fazladır. Semavi bir âfet olma - dığı takdirde Yozgat vilâyetinin bu sene yetiştireceği mahsul pek bol olacaktır. Yeni ziraat usullerini ve makine. dalağın Silifkede Hükümet Konağı Yangını Davası Bitti Silifke (TAN) — Hükümet Kona- ğımızın yanmasından dolayı tabtı Bulgaristan - Letonya Maçı Bu yıl Bulgar milli takımı, ilk de- fa olarak beynelinile, karşılaşmasını Letonya milli takımile yapacaktır li zirasti köylüye göstermek üzere, maliyeye alt olan on bin dekarlık Midilliçoğlu çiftliği, devlet ziraat İş- letmeleri kurumuna devredilmiş ve Karşılaşma Sotyada aym 24 ünde ya- pılacaktır. Bu münasebetle halen Bul gar milli takımı takviye edilmekte- dir. Sofyadaki klüplerle yapacağı maçlardan sonra Letonyalılara karşı çıkarılacak takımın kimlerden ibaret olduğu yakında ilân edilecektir. İrar verilmiştir. Maliye kütibi Hasün muhakemeye alınanlar hakkında ks-| çiftlikte işe başlanılmıştır. Hazirandan sonra, aşı kalemi de Kölgeli beraat etmiş, maliye odacı-İdağıtacak olan bir meyve bahçesi vü- 81 Mehmet Kölgeli ve dahiliye ods-)cude getirilecektir. Bir tavuk istas- cısı Hakkı Ceylân, ihmal ve terahi-| yonu açılması da muhtemeldir. den birer ay hapse mahküm olmuş-| © Vilâyetimiz içindeki çıplak yer - lardır. leri ağaçlandırmak maksadiyle kü - Yozgatta Yeni Sene Mahsulünün Çok Bol Olacağı Anlaşılıyor çük bir meyvesiz ağaç fidanlığı tesis edilmiştir. Umran hareketleri Yozgat, (TAN) — 621000 lira ü- zerinden tanzim olunan yeni vilâyet bütçesi tasdikten © gelmiştir. Şimdi yeni sene İş proğramları hazırlan - maktadır. Modern vali konağı inşaatı bit - mek üzeredir. Yeni mezbahanm te - melleri atılmıştır. Sorgun ve Boğaz- layan kazalarında yapılmakta olan büyük ilk mekteplerin inşaatı çoş i- lerlemiştir. Bu sene Madende de bir ilk mektep binası Yapılacaktır. Aşım durağı İnşaatına devam olu- nuyor. En iyi sıhhat müesseselerin den biri olan hastanemizin etrafı bah çe haline getirilecektir. Hükümet konağının etrafına da park yapıl“ maktadır. Yoğgadın başlıca mesiresi olan Yeşil çamlıkta yeni yeni köşkler ya pılacaktır, Ayni yerde bir xahve ile bir kaç dükkün inşasima başlanılmış” tır. Bigada Et Ucuz Biga (TAN) — Sekiz - on kiloluk kuzular iki liraya, etin kilosu yi. beş kuruşa kadar veriliyor.