18 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 PENCEREMDEN Maviler - Yeşiller Yazan: M. Turhan TAN B en ata meyi, eİrit atmayı, tomak sallamayı, güreş tut- mayı ve biraz da yüzmeyi her hangi bir vücut İçin gerekli olan spor ihtiyacını o karşılamıya kâfi görürüm. Elle veya ayakla ya - pılan top oyunlarının, meselâ at sporundan elde edilecek sıhhi fayda- ların yüzde onunu temin edemiyece- Kine eminim, Fakat bu zehabım, ya- hut kanaatim asri spor şekillerinden uzak kalmaklığımızı temenni mana - sını ifade etmez. Yalnız şahsi bir dü- şüncedir, daha doğrusu milli sporla- rımızın unutulmasından doğan bir iç tahassürüdür. Ancak şu var ki sporcuların «ık sık kavga etmelerini, hele seyireile - rin ateşe körükle gitmekte ( tehalük göstererek bu kavgalara karışmaları- mı ne eski, ne de yeni spor terbiyesi- ne uygun görürüm Ben büyük Avru- pa şehirlerinde de maçlar seyrettim. Hele İngilizler payitahtında İskoç - Tarla Londralıların bir maçım gör » düm, hayret ve gıpta İçinde kaldım. Orada yüz bin elden kopan alkış, an- cak kuvvetli bir tebessiim hissi uyan dırıyor!.. Halbuki bizde seyircinin te- bessilmü bir küfür ciimlesi şeklinde sırıtıyor. Evvelce de hir münasebet düşü- rüp söylemiştim: Spor sahalarında döğüşmek ve söğüşmek, spor klüple- ri arasında sanki başka (milletlere mensup teşekküllermiş gibi düşman-| ca davranmak âdeti o Bizanslılardan| kalmadır. Beşinci asrın ortalarını id- rak ettikten sonra lâtinliği andıran maddi ve manevi bütün renklerden, izlerden sıyrılarak, hattâ resmi mu- haberelerde kullanılan lâtin bırakarak Yunani bir sima, Yunani bir hüviyet almış olan Bizans şehrin-| de bu istihaleyle muvazj bir de par-| Gzanlık bid'ati yüz göstermişti. Bü- tün İstanbul halkı birbirine rakip iki spor teşekkülünün gayretini gü - düyor ve bu teşekküllerin bayrağını taşıyordu. Bayrakların biri yeşil, birl mavi olduğu için halk da “maviler”, “ye - şiller” namı altında iki büyük fırka- ya ayrılmıştı. Güya spor teşekkülü o- Jen bu fırkalar birbirlerini kıskan - mak, birbirini batırmıya çalışmak yü sünden yavaş yavaş milli tesanüdü baltalayacak vaziyete düşmüşler ve Bizansın izmihlâlini hazırlayan âmil- ler arasına girmişlerdir. Şehirde her şey - otelden ahıra, bahçeden hama- ma kadar » ya yeşil, ya maviydi. Hü- GÜNÜN RESİMLERİ : Deniz ve Liman Müdürlükleri Yeni Teşkilât Hazirandan Evvel İşe Başlıyacak Devlet Denizyolları umum müdür- lüğü ile Liman işletmesi teşkil adroları Ankarada ikmal edilmek üzeredir. Devlet Denizyolları umum müğü düğüne getirilen Ibrahim Baybura, Ankarada kadroların tanzimi işlerile uğraşmaktadır. Umum müdür mua- vinliğine Denizbank Izmir şubesi mü. | dürü Haşmet tayin edilmiştir. Hazirandan evvel faaliyete geçecek olan bu iki yeni teşekkül dolayısile müdürler ve muavinler ile şube mi dürleri bir kaç güne kadar Istanbu- la gelmiş olacaklardır. İ Liman İşleri umami müdürlüğüne Denizbank müdürlerinden Paufi Man yas, muavi de Hâmit Saraeoğ” Tu tayin edilmişlerdir. ni zamanda tah- işlerile de meşgul 0-| an işletmesi mil ve tahliy lacaktır. Denizbank müfettişlerinden Fikri Altayın, İzmir liman işleri müdürlü- ğüne tayin olunacağı söylenmektedir. mm erime nie Gençlik Bayramı Programı Gençlik bayramı yarın sant onda kutlanacaktır. Merasime Vali ve Be- lediye Reisi riyaset edecek ve me kümet bu renklerden biri lehine va- ziyet alırsa öbür bayrağa mensup 0! lanlar mutlaka isyan çıkarırlar ve hükümeti devirmeğe çalışırlardı. yük Jüstinyenden sonra sık sık-yüz gösteren ayaklanmalarda, takip eden taht ve hanedan değişik- liklerinde, Bizansın tarihi yangınla. rında ve hulâsa o şehrin n felâ ketlerinde yeşillerle mavilerin mesu- liyet hissesi vardır, Hele Bizans tarihinin kaydettiği ihtilâllerin en büyüğü olan (Nika) hailesinde yeşillerle e maviler bütün kuvvetlerini seferber ettikleri için bütün şehir halkı boğaz boğaza gel - miş oluyordu. Bir evde baba yeşille re mensupsa oğlu mavilere o meclüp olduğu için ihtilâl ateşi o sokaklara münhasır kalmadı, evlerin yatak ©- dalarına kadar girdi ve babalar ev- Tât, avlâtlar da baba katili oldu. Nika ihtilâlinde iki rakip fırka mensuplarından birbirlerini öldü - renlerin sayısını ancak Allah bilir. Fakat, ayaklanmayı hazırlayan ve gehri ateşe veren yeşillerden yalnız hükümet kuvvetlerinin - ki general| Belizar kumandasındaydı - öldürdü- İsporcular muayyen saatte yerlerini birbirini | aldıktan sonra, vali ve Istanbul ku- rasim Fenerbahçe stadında yapılacak tir. Merasime iştirak edecek olen Hse, orta mektep, muallim mektep'e- ri ve sânat mektepleri talsbelerile| mandanı tarafından teftiş edilecek- lerdir, Bu teftişi müteakıp, merasime ştirak eden bütün gençler mizıka i- le birlikte İstiklâl marşını söyliy cekler ve bu esnada bay lecektir. Bundan sonra merasim reisi ve talebe ile sporcular namına birer kişi nutuk söyliyecek, < nutuklardan sonra da jimnastik hareketlerine baş lanacaktır. Talebe tarafından yapılan spor ha- reketlerinden sonra sporculer ve Beden Terbiyesi Direktörlüğü ile halkevleri tarafından hazırlanan pro- gramlara göre spor gösterileri yapı lacaktır. S — Adalara verilmesi mu - karrer olan su, nereye depo edile- Jar çel ğü İnsanların yekünu otuz bini aş- muşta. Bir yandan korkunç, bir yandan da iğrenç olan şu misalle Londra maçlarının yanyana getirilmesi ha - linde medeni bir dimağ, medeni bir kalp, medeni bir ruh acaba hangi şekildeki sportmenliğe (o meyleder?.. Genç sportmenlerimizin ve spora me- raklı yurttaşlarımızın ellerini vic - danlarına koyarak bu suale verecek- leri cevap elbette medeni mefhum - larına uygun olacaktır. Bizansta değil, Türk İstanbulda oturduğzumuzu « spor sahalarında da- cek ve evlere ne suretle verile - | cektir? C — Büyükdada Kazoğlu de - posuna depo edilecektir. Buradan evlere su verilmesi için şebeke in- şa olunmaktadır. İsteyen evler â- bone olabileceklerdir. . S — Belediye bankasınm ser- mayesi ne kadardır, ne suretle te- min edilmiştir, belediyelere ikraz şerniti nedir ve temin edilen te - mettü nereye alttir? C — Belediyeler bankası evve- unutmamalıyız. İİ raz sevkine bu hafta içinde başlanı- lacaktır. Bu sene kiraz ve İ geçen seneki mahsulden öç mi İla olacağı kuvvetle tahmin edilmek- tedir, itibaren yapılması Tunmuş hazırlıklara başlanılmıştır. DAHİLİ İngiliz Firmaları Mal Almıya Bâşladı ere için yeni yapılmış muka- | | velelere göre tiftik satışları devam ediyor. Dün, Karahisar mallarından bin kiloluk bir parti 1128, 'orum malt 4 bin kilo 100 ku- rüştan, Eskişehir mali iki bin beş yür kiloluk bir parli 112 kuruştan atılmıştır. Yine İngiltere için Tenk- yadun ve şark riintakasından Muzu derisi toplatılmaktadır, Haber aldığımıza göre piyasamız- da mühim bir İngiliz firması İngilte reden gelen yeri siparişleri karşıla mak Için Anadolu ( tüccarlarından muhtelif mallar için fiat istemiştir. İhracat mevsiminin sona erdiği bu- günlerde İngiltereden geleri taleple- rin artması piyasamızda yeni İhra- cat mevsimi için şimdiden bağlan- mak ve farla miktarda mal angaje etmek için düşünülen bir tedbir te- Miki edilmektedir. İngiltereye mik- set ihracatı da devam etmektedir. Alman iktısat heyeti DEPOENME Ny laime kari gitmiş an Alman ihracat büroları sabık. relsi Yogetin relsii- ğindeki Hcaret heyeti şehrimize dön- müştür. Foyet Almanya hesabıma pi- yanalarımızdan alınacak malların te- dariki için şehrimiz tüccarlarımdan ve Almanya ile iş yapan birkaç ib- racateryı davet ederek kendilerile gö- rüşmüştür. Almen heyeti temasları» m bitirir bitirmez Berline dönecek- tir. Diğer taraftan Almanyadan tütün işlerile meşgul müesreselerimize de» len bir habere göre Almanyanın ge- çen sene ve bu sene yurdumuzdan satın aldığı tütünlerden mühim bir | | kismi Amerikaya satılmıştır. Satılan tötünler gecen hafta içinde Ameri- | | kaya sevkedilmişlerdir. Tavşancılda Kiraz, Vişne Bol Tavşancıl (TAN) — Istanbula ki- fazs — İzmit Yolları Yapılacak İzmit, (TAN) — İzmit—Karamür- sel, Adapazarı — Hendek, Kandır; aKrasl, Adapazarı — Karasu, Kan- dıra — Ağva şosslerinin ou yıldan vilâyetçe emro- TAN Yarın yapılacak olan 19 mayıs gençlik ve spor bayramının Son prövasi dün Fenerbahçe stâdyumünda yapılını GENÇLİK BAYRAMI PROVALARI ır. Provalarda, bayrama iştirak edecek olan bütün mekteplilerle genç- lik teşekkülleri bulunmuşlar ve muvaffakıyetli hareketler yapmışlardır, Adalara 15 Haziranda Su Verilebilecek Adalara on beş hazirandan itibaren su verilebilecektir. Büyükadaya y&s- pılacak olan su iskelesi, şaatı bi- raz gecikeceği için şimdilik muvak- kat bir İskele inşası takarrür etmiş-| tir. Bu iskele yapıldıktan sonra bu- nun yanına bir de x kurulacak ve buraya konacak olan bir tazyik| makinesi ile su bu havuzdan tepede- ki Kazoğlu deposuna sevkedilecek, | buradan evlere dağılacaktır. Adada su borusu döşenmesi İşine başlanıl- mıştır. Yalnız evlerin dahili boru tef- rişatı ev sahipleri tarafından yapıla- caktır. 33 kuruşa ve tenekesi 30 paraya mal olacaktır. Şimdiki halde tenckesine altr kuruş verilmektedir. Malüm olduğu üzere Adalara su Denizbank su tanklarila verilecek: | tir, Ancak bu da muvakkattir. Gele Mültepeden temin edilecektir. Bunun işin de denizin altımdan tesisat yapt- lacak ve buradan Elmalt suyu verile. cektir. Bu işin keşif bedeli 280 bin Wi râdır, MÜTEFERRİK: Sergi Hazırlıkları Con Vİ İLE ml nün hazırlıklarına başlanmıştır. İsta vali ve belediye reisi Lütfi Kırdar, sergi için seçilen komitenin reis'iğini kabul etmiştir. Sergi komites? valinin reisliği altında ilk toplantısını mayı- sm yirmi ikinci pazartesi günü yapa”! caktır. O gün için Sanayi birliği ida- re heyeti de içtmsa davet edilmişti Ticaret Müdürlükleri Ticaret Vekâletine merbut mınta- ka ticaret müdürlükleri ihdas edile- İseği evvelce yazılmıştı. Türkofis, öl çü ve âyar, ihracat kontro! teşkilâtı He ticaret lâboratuvarını da içine a- lacak olan mıntaka ticaret lükleri kadroları Ankarada hazırlan- maktadır. müdür Bir İngiliz Heyeti Londra - Istanbul asfalt yolu üze rinde tetkikatta bulunmak üzere Lon- dradan şehrimize yirmi kişilik bir he- yet gelecektir. Valide Hanı İnşaatı Valde haninin inşaatına tokrar baş- lanmıştır. Han beş katlı, 90 odalı ve 16 dükkânlı olacaktır. Altı aya kadar inşaatı tamamlanacak olan han 150 bin liraya çıkacaktır. POLİSTE: Bir Amele Yaralandı kandırdığı kuyunun için de çalışan amele, Çatâlenli Osmanın Üze- rine içi toprak dolu teneke düşerek sol muz kemiklerinin kırılmasına sebebi, vermiştir. Yaralı baygın bir halde ve can- kurtaranla Yedikule hastanesine kaldım)- maştar. © Beyoğlü Balıkpazarında handa Nikonun boyahanesinde çalışan A- Wi isminde bir işçinin boya kazanının par- laması B4 her iki eli de ağırca yanmıştır. Ali Beyoğlu hastanesinde toda- Yİ altına alınmıştır. © Tiryli zamandanberi İstanbulun bir- çok semtlerinde evlere girip ötebesi sabıkolilardan Necmettin en son olarak Dikilitaşta Fsmakaf sokağında oturan Ha- tee fle gene bu elvarde Havva isminde bir kadının evlerinden muhtelif eşyola rını çalmıştı. Suçlu buzün evrakile bern- ber müddelumum!liğe teslim olunacaktır. © Takrimde Arım spartımanında ka- pict Gülsüm ile ayni apartımanda hizmet- «i Neciye aramda iş yüzünden kavga gık- miştir, Gülsüm bir Takı gişesi (le Naciyeyi | başından ağırea yaralamıştır. Yaralı Bey- oğlu hasiamesine kaldırılmış, Gülsüm ya kalanmıştır. Kurşunlu icesinde v Be şiktaş - Fatih tramvayı o Divanyolundan geçerkn Akşam gazeterinde mi vere çarpmış ve Envar çenesinden yara lanmıştır. Vatman yakalanmıştır. © Hürbiyede oturan 27 yaşında Behi- ce Kurüçeşmede tramfaydan inerken ye- İre düşerek başından #ğır yaralanmıştır. İ Yaralı Beyoğlu hastanesine Kaldırılmıştır. KARİLERİMİZİN SUALLERİNİ BURADA CEVAPLIYORUZ Mi bir milyon lira sermaye ile ku- rulmuştu. Fakat her belediye se - nelik varidatının yüzde (beşini bankaya vererek hisse aldığı için sermaye tutarı şimdi beş milyonu geçmiştir. Belediyeler, bu banka - dan senede yüzde altı faiz vermek şartiyle ve on beş sene (vade ile bankadan istikrazda bulunabilir - der. Temin edilen temettü serma - yeye ilâve olunur. . S — Tan şildi Haydarpasa - I- şık liseleri maçı tekrar (o edilecek mi C — Bu husustaki karar İstan- bul Maarif spor bölgesi tarafın - dan verilecektir. Bu karar henüz gezetemize bildirilmemiştir. . 8 — Dilsizleri okutmak için bir müessese var mıdır, varsa merey9 ve ne şekilde müracaat etmelidir? € — Dilsiz ve körleri okutmak için İzmirde Karşıyakada bir mek- tep vardır, Mektep müdürlüğüne bir istida ile müracaat ediniz. . S — Gazetenizde şiir neşrolu « CEVAP S — Amerika yeni Ücaret anlaşmasından sonra radyo fiyatlarmın da ucuzlayacağı söylendi. Bu tenezzül ne mıktar da olacaktir? Bunun için daha cok beklemek lâzım mı? C — Anlaşma ile gümrük res- mi yüzde yetmiş beş inmiştir. An cak bunun radyo fiyatlarına pek tesir etmiyeceği ile imzalanan Adalarda su, halka, metre mikâbi | Yeni Vapurlarda Tadilât Yapılacak Siparişi Alan Şirket Farkı İstiyor Evvelce Denizbank tarafından In- giltereye ısmarlanmış olan on beş va- pürda yeniden bazı tadilât yapılma- sı istenildiği bildirilmektedir. Va- purları yapmakta olan şirket muka- vele harici olarak talep edilen bu ta- dilât üzerine fiyat farkı istemiştir. cek mayıstan itibaren Adaların suyu | Alâkadarlarca bu mesele üze-inde tet kikat yapılmaktadır. Bu mi Denizyolları umum müdürlüğü teş lâtı işe başladıktan sonra intaç cdi- leceği muhakkaktır. BELEDİYEDE ; Bir Memur Azledildi Belediye vergi tahsil ve tahakkuk memurlemdan Aşile yaşileşiniz n 230 un- vu maddesi deltletile vilâye. idare heyetine sevkedilmiştir. Bundan ev- vel de ayni suç dolayısile kendilerine işten el çektirilen dört memürün de- N raporu aldıkları bildirilmektesir. İktisat Müdürlüğü Kadrosu Belediya iktısat müdürlüğü kadro- #u 26 kişiden 15 kişiye indirilecektir. Bu on beş memurun da'yeni kadroda maaşları ücrete tahvil edilecektir. Bunun neticesi olarak bu on beş memurun mühim bir kısmının da İs- tifa ederek vazifelerinden ayrılacak» ları söylenmektedir. Meşahirin Kemikleri Meşahirin kemiklerinin Edirnekapı şehitliğine nakli takarrur etmiştir. Bunun için evelâ bütün mezarlıklar- daki meşahir yerleri ve isimleri ile tesbit edilecek ve bu da ancak me- zarlıklarm tahriri bittikten sonra ka» bil olacaktır. A. İzmirde Boks Maçları İzmir, (Hususi) — Izmirde boks sporu çok rağbet görmektedir. Bu poru İhya için çok çalışılmaktadır. Demirspor klübünde boks şubesi teş- kil edilmiştir. 56 kiloda Kemal yap tığı müsabakaların hepsini kazanmış ve nazarı dikkati celbetmiştir. ——— ——— TAKVİM ve HAVA PERŞEMBE 18 Mayıs 1939 Gün: 31 Hizir: 19 Rumi: 1339 Mayın: 5 12.10 19.21 26 5 inci ay Arabi: 1508 Rebiülevvel: 20 Güneş: 441 — Öğle: İkindi: 18.08 — Akş: Yatar: 2119 — İmadle Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı- nan maldmala göre, hava yurdun orta A- nadolu bölgesinde çok bulutlu ve mevaif yağışlı, diğer bölgelerde bulutlu geçmiş rüzgârler doğu Anadoluda garbi, diğer bölgelerde şimali istikametten orta kuv- vette esrmiştir. Dün İstanbulda hava bulutlu geçmis Şimdiden hakiki ğe imkân yoktur. rüzgir şimali şerkiden saniyede 3 « 5 ire hizla esmiştir. Sant 14 te hava tar” “1013 milibar idi, Sühunet en yüksek ve en düşük 12 santigrat olarak kay” miştir.