30 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

30 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

TA | Damat Paşa Yine Telâşlanmıştı Müsabakalarda İstanbul Tefrika No. S9 Sait Mollanın Verdiği Yeni Bir Haber, Neşesini Adamakıllı Kaçırıyordu Damat Ferit, bıyıkları ile oyna- endişeli bir tavırla: — Evet, o cihet öyle. Fakat, se- Bin bu adamla muarefen var, Şöyle ça bir tâdili Jisan teklifinde ihman herhalde fena olmuya- Sak gibi geliyor bana. — Güzel, Fakat, Mister Vilyam İS, bu tavsiye ve ilhamın men- “inı soruverirse.... Zatı devleti Dizden bahsetmiyeceğime göre, ku- İinuz fena bir zan altında kalmış mıyım?. Bilhassa zatı dev- letlerine olan münasebet ve ubu- Hiyetime de her halde vâkıf bu- Unduğunu zannederim bu zatın, t Ferit, İhsan beyin ce- ve mütaleasını muvafık bui- MUŞ, buna bir çare aramak için inmeğe koyulmuştu. Halinden belli ki, üzülüyor ve çok sikiliyor. « Bu sırada Zeki bey de sözs Kimıştı, Her vakitki gibi, Lütfi Slmavi beye biraz atıp savurduk- sonra, muhabirin huzura ka- bul edilmemesi için zatı şahane ü- inde tesir yapılması teklifinde bulunmuştu. Fakat, damat Ferit, teklifi kabul etmemiş, hünkâ- Bn büsbütün merak ve endişeye Pılacağını söylemişti. O sırada, Ali İhsan bey, yeis içinde buralı Yelinimetinin merak ve endişesi etmişti, Güler bir yüzle: “— Ekselâns, demişti. Bu kadar üre ve yoise kapılmanıza hay- Yet ediyorum doğrusu. Bu işin ar- dahilinde halli çaresi yok “eğil ki. Lütfen söyler misiniz, mu- hin huzuru o şahaneye kimin , Selâletiyle gireceğini”. >— Mehmet Ali beyim'delâlet ve Pefakatini düşünüyorum ama.. bey muhabirle birlikte huzuru neye girer, gerek muhabirin Satı şahaneye karşı yapacağı ma- İı ve gerekse oşevketmesbin olacak beyanatını nakil es- Basında işi, arzunuz dahilind3 ve Pek güzel idare eder. Hr Feridin. yüzü gülmüş, gözü ve gönlü açılmıştı. Fe- Pİ, iki gündenberi Sait Molladan Aldı bir haberin tesiri altında vramyordu. Bu kadar basit bir #yi düşünüp bulamıyacak kadar 'ekkiresi bozulmuş, âdeta am- bele olmuştu. Haber şuydu: “iu. ânıharp kaymakamı Kemalet- NİN Sami, Vaşington sefiri Rüstem teyler başmabeyinci Lütfi Simavi Beyle damat Ferit aleyhine örlağ- Müşlar. Elde ettikleri çNevyork Kerala gazetesinin İstanbul mü- Babirini vasıta ederek padişah inde, damat Ferit aleyhine Propaganda yaptıracaklarmış..... 0 eridin telâşına sebep buydu. » hatırı şahanenin rencide olma- n daha ziyade, hünkârın nez- kendi vaziyetinin bozulma- an, nüfuzunun kırılmasından lu. Biraz ferahlayır SA duramamıştı ve: ”— Biliyor musun İhsancığım, Meyhimizde çevrilmek istenilen “olapları?.. Demişti. Tevfik paşa- Din damadı, kayın pederinin sü- HU intikamını benden almak için R geçmiş. Vaşington sefiri Üstem, erkâmharp kaymakamı ettin Sami ve Baha Sait İzylerle birleşerek bana karsı giz- cephe almışlar. Hor halde Rauf Ahmet bey vasıtasiyle ola- » Lütfi Simaviyi de kendileri- Uydurmuşlar, şimdi bahsi ge- Ee muhabiri, Lütfi Simavinin de- letiyge, huzura kabul ettirmeğe teşebbüs etmişler. Bu muhabir, Muzur şahanede umumi veziyeti- Dizi pek tehlikeli ve karanlık gös- İtrecek ve devleti, içinde çalkan- Ül: bu bâdireden kurtaracak eh- Yet ve iktirlardan mahrum bu- andüğumu sö iyliyecekmiş... Nasıl Heğendin 7 ii — Her halde. Sait Molla doğru- luğunu temin etti bana. Hatti bu ve emsali işlere ait müzakerelerin milli talim ve terbiye cemiyetinin Binbirdirekteki binasında yapıldı- ğını da söyledi Hüseyin zade Ali, Haydar Rifat, felsefe muallimi Mehmet Emin, terbiyeci İsmafl Hakkı, doktor Reşit Galtp ve ar- kadaşları şu bildiğimiz kongreden sonra hep bu binada içtima edi- yorlarmış, hattâ, müşir Ahmet İz- zet paşa, Abdurrahman Şeref bey gibi eski kabineler mensuplariyle bazı ittihatçı âyan ve mebusan â- zaları bile bu gizli içtimalarda bu- lunuyorlarmış. Bir ilim evi olarak tanıdığımız bu bina, Adeta bir si- yaset ocağı haline getirilmiş te ha- berimiz bile yok. — Hayret!.. — Bu bir şey değil monşer, da- hası var. Yapılan içlimalarda da, kuru bir karar verilmekle iktifa e- dilmiyormuş. Bir çok teşebbüsler- de de bulunuluyormuş. Ezcümle, edip Servet adında bir orkânıharp İtalyanlarla, Refik İsmail adında bir avukat İngilizlerle, biraz ev- vel bahsi geçen Kemalettin Sami bey Amerikalılarla ve şimdilik is- mi meçhul kalan biri de Fransız- larla siyasi münasebet tesisine ve hattâ müzakerelere bile girişmek kadar işi ileriye vardırmışlar. — Eğer sahih ise, çok mühim şeyler bunlar devletlim. — Mollanın ihbarları ekseriyet- le doğru çıkar monşer. Ben bun- ların da hakikat olduğunu. şimdiden İ etmekle beraber, BOĞAZINA Mevsime göre sebzelerin, zama- na göre işlerin hassaları isteyen Bayan okuyu- ayıp bir şey- — Fakat, bu yazımdan boğazı- na düşkün birinsan olduğum ze- habına kapılmayıniz.. diye ilâve ediyor. Sonra da sorması» na sebep, aile sahibi olduğu için e- şine ve çocuklarına faydalı ve gi dalı şeyler yedirmek istemesi ol- duğunu haber veriyor. Ailesini gerçekten seven, tam bir ev kadını için eşini ve çocuk- larını, her yemeğin hussasını ve faydasını bile bile beslemeği arzu etmek pek ziyade takdire değer bir şey olmakla beraber, doğrusu- nu isterseniz, bu sayın Bayanın kendisini boğa: düşkün bir in- san olarak sanılmaktan çekinme- sini hiç beğenemedim. Fikrimce, bir aile annesinin bo- Hazma düşkün olması ayıp , hoğazına düşkün olmaması bir ek- ve boğamna düşkün olmak. olar re düşkün olmak, her şeyden çok yemek de- gil, yiyeceği şeyleri iyi seçmek ve yemeğini İştahla, seve seve ye- mektir. Zaten oburluk, her $€y- den çok te ayıp sayılamaz. Çok defa vücudün £ gerçekten hir ihtiyacıdır. nm vücü dünde metabolizma pek acele ol- duğu için çok yemezlerse cabuk erirler. Zayıflamamak için çok ye» meğe mecbur olurlar... Şişmanlık - Bayanlarca - modaya uygun ol- madığı için boğazına düşkün ol mak ayıp sayılırsa o da haklı de- ğildir. Çünkü şişmanlık ta mutla- lışmış olması ir, Bazı yu- varlacık kızlar bilirim ki modaya uymak için yemeklerin isteye İs- teye azalttıkları halde gene zayıf- lıyamazlar.. Her halde oburluk, çok yemek, boğazına düşkün ol- maktan ayrı bir haldir. Yiyeceği şeyleri iyi seçmek ve yemeğini iştahla yemek, yani bo- gazına düşkün olmak ev kadını, a- ile annesi için lüzumlu bir şeydir. Herhangi scfrada olursa olsun, ye- mek vivenlere ivi istah veren düşkün olmaktan gel- * , saydı eşine ve çocuklarına bu hususta tahkikat yapmasını ve bu işle alâkadar olmasını Zeki beyden rica edeceğim. Ayrica bi- ze karşı sadakat ve merbutiyetles rine emin bulunduğumuz bir kaç şahsiyeti de bunların arasına sok- mayı düşünüyorum. Bilmem ki, kimlere emniyet ve itimet ile bu işi verebiliriz. — Çok haklısınız, bu şekil bi- raz güççe paşam. Acaba bu içli- malar hakkında polisin siyasi kıs- mı vasıtasiyle malümat almak ini- | kânı bulunamaz mı?.. — Bugün için hayır. Çünkü, şimdiye kadar bu hususa dair da- hiliye nezaretinden bana bir işar vukubulmadığına nazaran, poli sin siyasi kısmı, ya bu gibi gizli | cereyanları takip edebilmek kud- ret ve kabiliyetinden mahrumdur, yahut ta içtima edenlere karşı zâ- af veya taraftarlıkla malüldur. Şimdilik bunu tetkik imkânı ve zamanı da yök monşer. Bunun i- çin işi, Zeki beyin hususi teşkilâ- tına tevdi etmek mecburiyetinde- | yiz. e» Ferit, bu sırada takip ve tahkiki icap eden husus- ları Zekiye not ettirmiş ve bazı direktifler vermişti. Biraz durup düşündükten sonra, birden bir şey hatırlamış gibi silkinmişti. Ciddi bir tavırla Zekiye hitap et- mişti: — Beyefendi. Sizden bir kaç gün evvel Mustafa Kemal Paşa hakkında bir şey rica etmiştim. Ne netice verdi o mesele? (Devamı var) DÜŞKÜN... manzara Bayanların dekolte kok larile çatallarını ve bıçaklarını ha- reket ettirerek seve seve yemek yemeleridir. Ondan dolayı mede- niyet âleminde Bayanların ziyafet sofralarına dekolte olarak gelme- leri pek faydalı bir âdet olmuştur. - Fakat sofradaki Bayanlar boğazla- rTina düşkün olmayip ta yemeği iştahla yemezlerse - kollarının ye- rine dilleri oynasa bile » in istahı kesilir, sofraya bir soğuk- luk basar, Aile sofrasında da eşine, çocuk- larına iştahla ve seve seve yemek yedirecek olan şey aile annesinin boğazıma düşkün ve iştahlı olma- sıdır. Aile annesi kendisi boğazı: na düşkün olmaz da iştahsız yer- se onun en derin bilgilerle seçtiği ve pisirdiği şeyleri yemeğe ne eşi» nin iştahı olur, ne de çocuklarının. Bir taraftan da, kendisi boğazı. na düşkün olmıyan bir Bayanın > yemekler üzerine fence ne kadar bilgi edinmiş olsa da - ailesinin yemeklerini seçeceğine ve İyi pi- sireceğine pek te ihtimal verile. mez, İyi yemesini ve iyi yedirmeği bilmek - erbabı arasında - nefis san'atlardan biri sayılır, Resim ve heykeliraşlık göz için, musiki kulak için birer nefis san'at olduğu gibi iyi yemek te zaika için bir nefis san'attir, derler, Her san'atı göstermek ve anlamak İçin valnız bilgi sahibi olmak yetismediği, ta- biatten o san'at için bir zevk bu. lunması lâzım olduğu gibi, yemek san'alını göstermek ve anlamak i- çin de tabiatten bir zevk İüzm- dır. Boğazına düşkün dediğimiz insanlar da tabintten o zevki al- öle: olani başka insanlar de- ” r. Bu sayın okuyucumuzun da tw- biatten yemek zevkini almış ol duğu şüphesizdir, Öyle olmasaydı, kendisi yemek zevkine lma- ye meklerini tatlı yedirmek hatırına gelmezdi. Boğazma düskün olmi- yan, önüne getirilen her şeyi ayır- / Kılıç (İstanbul), üçüncü Bekir Yolcu N Ankara Güreşleri ' Neticelendi Birinciliği Aldı 939 senesi | Ankara, 29 (Hususi) Türkiye Grekoromen birincilikleri seçimi bugün bitti, Afyon, Ankara, Eskişehir, İzmir, İstanbul, Balıkesir, Bursa, Çorum, Samsun, (Seyhan, Kayseri, Kocaeli, Kastamoni, Sıvas, Konya mıntakalarına mensup güreş- çilerle milli güreşçilerin iştirak et- tikleri bu seçmeler 19 Mayıs stadyo- munda üç gündenberi devam ediyor» du. 586 kiloda 13,61 kiloda 16,66 kilo- da 17, 72 kiloda 15, 79 kiloda 14, 87 kiloda 9, ağır siklette 5 olmak üzere müsabakalara 91 güreşçi iştirak et - mişti. Alınan neticeler şöyledir: 56 kiloda: Birinci Küçük Hüseyin (Milli takım Istanbul), ikinci Şefik Kandemir (İzmir), üçüncü Halil Kan ter (Bursa). 61 kiloda: Birinci Kenan Olçay (Mini takım İstanbul), ikinci Niyazi Yıldız (Kocaeli), üçüncü Rükalin A- Jaltın (Samsun). 66 kiloda: Birinci (M31E #akım İstanbul), ikinci Yaşar Doğu İzzet (İzmir). 72 kiloda; Birinci Celâl Atik (Mil li takım Ankara), ikinci Faik (İstan- bul), üçüncü İhsan Yılmaz (Çorum). 19 kiloda: Birinci Adnan Yurda- al (Mili takım İstanbul), ikinci Va- hit (Ankara), üçüncü Hüseyin (Bski- şehir). 87 kiloda: Birinci Mustafa Çak - mak (Milli takım İstanbul), ikinci Mehmet Ali Demirkaya (Çorum), ü- çüncü Ağiz Ripe (Ankara). Ağır siklet: Birinci Çoban Meh - met (Mili takım İstanbul), ikinci Ah met Yener (İstanbul), üçüncü Hasan Hüseyin (Çorum), Milli takım oyuneuları nazarı İti- bara alınmamak şartiyle yapılan tas- nif neticesinde altı sayı ile İstanbul birinci olarak kupayı kazanmıştır. ' Dört sayı ile Çorum ikinci, üçer sayı ile Ankara ve İzmir üçüncü, iki sayı ile Kocaeli dördüncü olmuşlar- dır. Bursa, Eskişehir, Samsun min -| takaları da birer sayı © almışlardır.! Çorumlu güreşçiler kuvvet bakımın- dan, İzmir ve Kastamoni güreşçileri | de teknik bakımdan iyi notlar almış lardır, Bu güreşçilerden en teknik gü | reş yapan müsabıka verilmek üzere federasyon tarafından konulmuş © - lan mükâfatı İstanbul mintakssın - dan 56 kiloda Küçük Hüseyin kazan- mıştır. Devlet Şürası Ankara, 29 (Hususi) — “Devlet Şürasında açık bulunan birinci sınıf muavinliğe orman umum müdürlü - ğü müfettişlerinden Riza Göksu ta - yin edilmiştir. * Ankara, 29 (Hususi) — Açık bu - lunan Bursa vakıflar müdürlüğüne İstanbul vakıflar müdürlüğü mü - meyyizlerinden zl Arda teyin e- dilmiştir. . * Ankara, 29 (Hususi) — Münhal bulunan Ziraat Vekâleti teftiş heyeti reisliğine Pendik bakteriyolojihanesi müdürü Ahmet Şefik Kolaylı tüyin edilmiştir. Senel Sekreter Muavinliği Beden Terbiyesi Genel Direktör- lüğü bir hazirandan itibaren resmen işe başlayacaktır, Genel Direktörlük bir de Genel Sekreter muavinine ih- z *' Ordu Hastabakıcı Hemşireler Okuluna Ait Bazı İzahat ve Okula Kayıt ve Kabul Şartları: 1 — Hastabakıcı hemşire yetişlirmek üzere Ankarada M. M. Ve- kâleti tarafından “Ordu hastabakıcı hemşireler okulu,, açılmıştır. 2 — 3433 sayılı kanun mucibince bu okuldan mezun olacaklar, memur olup tekaüdiye alacaklardır. 3 — Mezun olanlar 6 senelik meeburi hizmetlerini Ordu hesta- hanelerinde yapacaklar, ondan sonra arzu ederlerse memleketteki bü- tün sıhhi teşekküller kendilerine açık olacaktır. 4 — Tahsil müddeti 3 sene olup, bu müddet içinde okurlara syda beş lira harçlık verilecek ve laşe ve İlbasları tamamen okula ait ola- caktır, 5 — Okuldan mezun'olanlar, barem kanununa göre 17.5 asli ma- aştan başlamak üzere ş alacaklar ve bu miktar gittikçe çoğalacak- tır. Bu zaman dahi İcşe, giydirme ve barındırma orduya alt olacaktır. 6 — Okul 15 Eylül 939 da tedrisuta başlıyacaktır. 77 — Okula kayıt ve kabul şartları şunlardır: A — Türkiye Cümhuriyeti tebaasından olmak ve Türk ırkından bulunmak B hhati yerinde bulunmak ve durumu her iklimde vazife görmeğe müsait bulunmak “bunu herhangi bir hastahane heyeti ra- poru ile tevsik ettirmek ve evraka bağlamak lâzmmdır.,, C — Yaşı on altıdan aşağı ve yirmi ikiden yukarı olmamak. D — Kendisi, ana ve babası iffet ehlinden olmak “Bu vaziyet pö- Jisçe tevsik ettirilerek evraka bağlanacaktır. E — En wz orta okul tahsilini bitirmiş olmak veya bu derecede tahsil gördüğünü isbat elmek “Tasdikname suretleri musaddak olarak eklenecektir.,, F — Evli veya nişanlı bulunmamak “Evvelce evlenip boşanan- larla kocası ölmüş olanlar kabul edilir. Buna ait medeni hali bildirir müsbit evrak keza eklenecektir.,, G — Sihhi sebepler dışında okulu kendiliğinden terkettiği, yahut evlenmek suretile veya diğer inzibati sebeplerle okuldan çıkarıldığı yabut altı senelik mecburi hizmetini yapmadığı veya tamamlamadığı veyahut sihhi sebepler dışımda okuldan çıkarıldığı takdirde tahakkuk ettirilecek mektep masrfalarını tamamen ödeyeceğine ve gösterdiği vesikaların tamamen doğru olduğuna dair Noterden tasdikli ve kefili bir taahhütname vermek, 8 — Bu evrak sahipleri okula imtihansız olarak kabul edilecektir. 9 — 6. cı maddedeki evrakı tamamlamıyanlar bunlar Ankarada- kiler M, M. V. Shh. İş: Dairesine, diğer vilâyet merkezlerindekiler vali- likierine, kazadakiler kaymakamlara takdim edecekler ve bu yol ile M. M. V. Shh. İş. D. ne yollanacaktır. Müracaatların 25 Ağustos 939 da senu alınmış olac 10 — Taliplerin kabul edildikleri ve mektebe hareket etmeleri aynl makamlar tarafından kendilerine bildirilecektir. 1l — Kabul edileceklerin okulun bulunduğu Ankaraya kadar sarfedecekleri yol parası kendilerine ait olacak ve “M. M. V. Shh. İş D. ne hitaben yazacakları dilekcede bunu tasrih edeceklerdir.,, “1016, “3559, sama PIRLANTA TEK TAŞ KÜPE On bir karstlık çok temiz ve nadide bir çift Pırlanla tek taş küpeye, Beleği- ye Mezat idaresi tarafından (3800) lira kıymet takdir edilmiştir. Küpeler San- dal Bedesianındeki vitrinde teshir olunmaktadır. . Haziranın Beşinci Pazartesi günü saat On dirtte sabilacaktır. 1 Haziran 1939 tarihinden itibaren “Tür Yunan “Fran ko - Elenik” ve Bulgaristan arasmda doğru beynelmilel tarife ile ecne- bi memleketlere gönderilecek kesilmiş kümes hayvanları ve taze ba- Mkları, sıcaktan muhafaza için kullanılacak buzlar, muhafaza ettikleri eşyanın hakiki sıkletinin “5 20 sine kadar meccanen nakledileceklir. Fazla tafsilât için Sirkeci Garına müracsat edilmesi. “2030,, “3781,, * 26 - 5 - 939 tarihinde Ankaradan ve 27 - 5 - 939 tarihinde Haydarpa- şadan hareket etmek üzere Haydarpaşa - Ankara ve Ankara - Haydar- paşa arasında 3005 - 3006 numaralı gündelik munzam bir yolcu kata- Tı işlemeğe başlıyacaktır. Bu tren Haydarpaşadan 14.05 te hareket ile sani 6.35 te Ankaraya varacak ve Ankaradan saat 16.42 de hareket ede- rek saat 8.20 de Haydarpaşsya varacaktır. “3635, * Bulundukları yer, bir senelik muhammen bedel muvakkat teminat ve kira aktinin başlayacağı tarihleri aşağıda yazılı 7 adet kâğir mağaza her biri ayrı ayrı açık arttırma usulile kiraya verilecektir. Arttırma 12/6/939 pazartesi günü saat 10 da Sirkecide 9 işletme bi- masında yapılacaktır. İsteklilerin teminat mektuplarile beraber komis- yona müracaatları lâzımdır. Şartnameler parasız olarak komisyondan verilmektedir. (3646) Bulunduğu yer Muhammen © M. teminat AkitT, bedel Er. Kr. Sirkecide No. 16 kâgir mağaza 84000 6300 21/6/839 Na e ilk * 42000 3150 21/6/939 w. 10 > 42000 3150 21/6/939 va Sü di 42000 3150 1/6/939 . 2 ie v6 2 42000 3150 1/8/939 ? ii İŞİ | La 39500 2963 1/6/939 e vl les 39500 2963 1/6/939 ————<—<————<— Liseler Alım Satım Komisyonu Başkanlığından: Komisyonumuza bağlı Çamlıca lisesinin 38 kalem sebzesinin yapılan kapalı zarf eksiltmesine istekli çıkmadığından pazarlıkla ihalesi 5 Ha- ziran 1939 pazartesi günü saat 15.30 da Beyoğlu İstiklâl caddesi 349 tiyaç göstermiştir. Buraya kimin te- yin edileceği henüz belli değildir. Angelidis Fenerden Çıktı Fenerbahçenin eski merkez mua- vininin klübünden istifa etmiş oldu - Bunu haber aldık. Aytan senelerden- beri Sarılâcivertliler arasmda oyna- maktaydı. detmeden yer, herkesi öyle farze- der. Fikrimee, boğazıma düşkün, ne- fis bir san'ate vâkıf artist demek- Yine bazı kimselerden duyduğu: muza göre kendisi eski klübü Pera - ya avdet etmemiş Galataspora inti - 'sap etmiştir. Rİ e ek ği A kez ik Z e b Ve numarada İiseler alım saim komisyonunda yapılacaktır. İlk teminatı 228 lira 64 kuruştur. İstekliler ilk teminat makbuzile Ticaret odası yeni yıl vesikasile bek | li gün ve saatte Komisyona gelmeleri. “3785,, Akçinde Bir Kızı Eskişehirde Bir Kaçırdılar Çanakkale (TAN) Akçin köyün - den Ömer kızı Emine annesiyle be - raber tarladan köye dönerken, ayni köylü Ramazan oğlu İsmail Yıldız i- le şimdilik meçhul bir arkadaşı ta- & rafından zorla dağa kaçırılmıştır. m Çoban Mehmet, 12 sene ağır Suçlular takip edilmektedir. — İbanse mahküm edilmiştir. : Mahkümiyet Eskişehir (TAN) — Gündüzler kö- yü civarında sığır yayma meselesin- den dolayı aralarında çıkan kavga © sonunda arkadaşı Hasanı biçakla ökk