31 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

31 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Arkadaşını Kazana Atıp Öldürdüğü Söylenen Suçlu Dün asliye birinci ceza mahkeme- sinde nisanın sekizinci günü, yece, Feshane fabrikasının dakikada do- kuz yüz devir yapan kurutma kaza- Buna işçi Rızayı atarak paramparça bir halde ölümüne sebep olduğu iddia edilen işçi Ömerin muhakemesine de- vam edildi. Hâdise yerinde keşif ya- pan belediye makine mühendisi F. © bi Amal ehlihibre sıfatile dinlendi ve müşahadelerini şöyle anlattı: — Hâdiseden sonra bizi çağırdılar. Ölüme sebep olan makine, yıkanan © kumaşların suyunu şiddetli hareketi deyraniye ile kurutmıya mahsustur. Ve yerden 90 suntim kadar yukarda- dır. Yanlarında mahfazası da vardır Bir adamın kendi kendine içine düş- mesine imkân yoktur. Yalnız bir damin kolunu, elini ve yahut elbise- « sinin bir tarafını bu makineye yak-| laştırması tehlikelidir. - Bu takdirde — deveranm şiddetinden insanı içine a- — labilir. Ihtimalin birisi budur. Birisi de herhangi birisi tarafından bir a- © damın içine atılmış olmasıdır. Bu i- ki ihtimal haricinde başka bir şık yoktur. Bir insanın makineye yalnız yaklaşması böyle bir felâketi hazırlı- ,yamaz, Reis, şahide kanaatini sordu. Aldı- ğı cevap şu oldu: © — Bu hususta kati bir kanaatim — yoktur. Suçlunun avukatı da şöyle bir su- al sordurdu: — Fethi Amal, kazanda ölen Rıza- nin takunyelerini görmüş müdür? Şahit bu cevabı şöyle karşıladı | | ... .. — Ben takunye görmedim. Yalnız küzanın bezi kanlı idi, Eğer takunye alsaydı görürdüm. Bundan sonfa dinlenen fabrikanın müdürü ve başmühendisi Vasıl Do- kuman da şunları söyledi: — Hidise saat ön sökiz buçukta, gece olmuştur, Ben fabrikaya gel dim. Kazanın olduğu'yerde bulünatı ameleyi veiiş başlarını dinledim Hepsi de Rizanin kendi kendine düş- | müş olması ihtimalini ileri sürdüler, her şeyi inkâr ettiler. Biz de bu ş& kilde zabrt varakası yaptık. Bu kı- sımda çalışan &meleyi tekrar odama çağırdım ve onlara: — Siz hiçbir şey görmediğinizi söylüyorsunuz. Fakat bana arkadaş- larınızdan birisi gizli bir mektup azdı ve hakikati anlattı, dedim, Şim di huzurunuzda bulunan suçlu Ömer de bunların arasında idi. Renginin sarardığını ve biraz sonra da bayıla- rak düştüğünü gördüm. Omerin ma» inenin başında ve Rızanın ii daşı olması, bütün şüphel di üzerinde topladı. Derhal Eyüp ko- miseri Mahmuda haber - gönderdim. Onunla anlaştıktan sonra bu odadaki Karyolanın altına bir adam sakladık ve bu kısımda çalışan bütün işçilerle beraber Ömeri de buraya Koyduk. Kapıyı üstlerinden kilitledik. Bü rada işçiler hakikati itiraf etmişler, karyola altındaki adamımızın bun- lardan dinlediğine göre hâdise şöyle olmuştur: Ömerle Riza şakalaşıyorlarmış, bir İstanbul “ Belediyesi ; İlânları Adalar kazası içinde 2001 sayılı arazi tahrir kanunu mucibince yapılan tahrire müte 10 uncu maddesi il Hik metcelerin kalenin nldakı ye tahrir. kazada 939 mal'yılından itibaren tatbik olunacağı söz ucibince ilân olunur. “neticelerin! geçen kanunun (B.) (3642) Tesviyeci ve Tornacı Alınacaktır : Askeri Fabrikalar Umum Müdürlüğünden: sw (Cürmü Meshut Kırıkkaledeki Fabrikamızda çalıştırılmak üzere iyi Tesviyeci ve ton nacı alınacaktır. İsteklilerin imtihanları yapılmak üzere Kırıkkale Gu- rup Müdürlüğü ile Ankara, İzmir ve Zeytinburnu Silâh Fabrikalarımız (3098) den: Müdürlüklerinden birine müracaatları, Sümer Bank Umumi Müdürlüğün 25 Memur Alınacaktır. Karabük demir ve çelik fabrikalarımızda istihdam edilmek üzere mü- #abaka imtihamı ile 25 memur almacaktır. İmtihanda muvaffak olanlara 80 lira maaş ve ayrıca 10 lira mesken zammı verilecektir, İmtihana kabul şartları aşağıda yazılıdır: 1 — Türk olmak 2 — Liseden veya Ankara, İzmir ve İstanbul Ticaret liselerinden ve- ya lise muadili olan eenöbi mekteplerden mezun bulunmak, 3 — Sıhheti tam olmek 4 — Yaşı 30 dan yukarı olmamak, Yalip olanların nihayet 6/6/1939 tarihine kadar nüfus tezkeresi, mektep şahadetnamesi ve hizmet vesaikile birlikte Ankarada Sümer- bank umumi müdürlük Personel şubesine ve İstanbulda Sümerbank İstanbul şubesi müdürlüğüne müracaatları. İmtihan 10/6/939 tarihinde seat 10 da Ankara ve İstanbulda yapıla- caktır. “2052” “3829” Kemalpaşa Maliye Şubesi Tahsil Şefliğinden: Cinsi Adet Ebadı İl Araba krasörü 4 Gürgen kalas 16 8X220 Şubemize 935 senesi kazanç vergisinden borçlu Yoleu zade İskender eaddesinde (Şişhanede İtfaiye garajı yanmdaki garajda) Ziya Ahdullah ve Aleksandır Burga namına yapılan takibat neticezinde haczedilen ve yukarda evsaf ve cinsi yazılı araba krasörü ve gürgen kalaslar 16-6-939 | cuma günü öğleden sonra aleni müzayede ile satılacaktır. Taliplerin yev- mi mezkürda bu garaja müracaatları lüzumu ilân olunur, (3810) Nafıa Vekâletinden: 12—6—939 Pazartesi günü saat 15 de Ankarada Nafıa Vekâleti binası içinde malzeme müdürlüğü odasında toplanan malzeme Eksiltme komis- yonunda 3231,30 Jira muhammen bedelli muhtelif demir ve saç malze- mesinin açık eksiltme usulü ile eksiltmesi yapılacaktır. Eksiltme şartnamesi ve teferruatı bedelsiz olarak malzeme müdürlü- Bünden alınabilir, Muvakkat teminat 242 lira 35 kuruştur. | İsteklilerin muvakkat teminat ve şartnamesinde yazılı vesalk ile hir- İlkte ayni gün saat 15 de Mezkür komisyonda hazir bulunulması lâzim- dır. (1937) (46210) z Jâralık Ömer, Rızanın takunyelerini alınca dakikada 90 devir yapan sık- ma makinesinin içine atmış Rıza ta- | Kunyesini almak için kazana eğilir. ken Ömer arkasına parmakla dokun- muş, Rıza ani bir heyecanla-kazana düşmüştür. Ömer ve arkağaşları bu- nu görünce derhal makinenin fren- lerine bütün kuvvetlerile - sarılarak İ makineyi durdurmuşlar, Makine 3 | dakikada durur. Eğer Rıza, üç daki- ka makinenin içinde kalmış olsuydı, bütün vücüdü pamuk gibi atılmış o- Vurdu, Halbuki yalnız kolları ve ba- cakları koptuğu halde diri olarak ma- kinenin içinden çıkarılmıştır. Bun- dan da anlıyoruz ki, Ömerin ve diğer arkadaşlarının hâdiseden haberleri vardır, derhal makineyi durdurmuş- lardır. Ben bu hâdiseyi polise de ha- ber verdim. Tahkikat yapıldı. Hâdi- sede kaşıt yoktur. Fakat ölüme sebe- biyet vardır. Benim kanaatim budur. Bundan sonra #öz alan suçlu avu- katı; — Şahidin söylediklerini şimdiye İkadar hiçbir şahit söylemedi, Polis komiseri “Mahmudun da ifadesi a- lındi. O da böyle bir şeyden bahset- medi. Fabrika mühendislerinden Ke- nan, Lütfi, Hasan, Mehmet te böyle bir şeye temas etmediler. Şahit bu sualime mantiki ve makul cevap ver- melidir. Böyle bir zabıt varakasını da görmüyoruz, dedi. Müddetumümi, evvelce dinlenen şahitlerin Vasıf Dokumanla yüzleşti. rilmelerini istedi. Muhakeme de bu- nün için 12 hazirana bırakıldı. Otomobilde Yapılan Kasap Ali Köroğlu İle bir arkadaşı evvelki gün akşam üzeri Memnune | isminde bir kızı bir otomobile alarak Belvü gazinosuna götürmüşler. Bu- rada saat yirmi buçuğa kadar kasap- lar bira içmişler, Memnune de limo- Data almış. Sonra Lala birahanesine | gitmişler, burada Memnune de arka-| daşlarının bira sohbetine iştirak et-| miş, saat yirmi dörtte birahaneden çıkmışlar, taksi ile Kamanto mezar- lığına kadar uzanmışlar, sonra Kara- | köy köprüsü ve Mercan yokuşu ile| Beyazıta dönmüşler. Şoför dikiz ay- masında kasap Ali Köroğlü ile Mem- nunenin alenen've hayasızca telâleki ödilecek hareketlerini gördüğü için otomobili doğruca Beyazıt karakolu- nun önüne çekmiş ve pölislere bir cürmü meşhut yaptırmıştır. Polisler Alinin arkadaşını otomobilde sızmış bir halde bulmuşlardır. Meşhut suçlara bakan Sultanah-| met sulh üçüncü ceza mahkemesi, dün bunların muhakemesini bitirdi. Hâkim Ali Köroğluna beş ay, Mem-| huneye de üç ay hapis cezası verdi ve ikisini de tevkif etti, Sabun Kazanı Cinayeti Suçlusnun Başka Bir Davası Dün Sultanahmet sulh ikinci ceza | mahkemesi göçen sene Tahtakalede bekçi Şevkiyi sabun kazanına atarak öldüren Mansurun başka bir dava- sina devam etti. Mansur bu cinayeti işlemeden evel fabrikadan birçok sa- bun ve yağ çalmıştır. Mahkeme bun- ları sabit gördüğü için kendisine ye- di ay hapis cezası vermişti, Suçlu dün kü celsede davanm eski hale getirii- mesini müdafaa ediyordu. Mahkeme bu davanın ağır .cezadaki dava ile birleştirilip birleştirilmiyeceğini a- Bit öeza mahkemesinden sormıya ka- rar verdi. MEVLÜT Elim bir köza neticesinde ölen oğlum yedek Topçu Asteğmen Tarık Kalafatoğlu'nun ruhuna ithaf edil. mek üzere 4.6.939 Pazar günü öğle| namazından sonra Kadıköyünde Os- manağa caminde mevlddü şerif kı-| râat edileceğinden > kendisini seven! ve tanıyanlarla bilhassa çok sevdiği | Subay arkadaşlarından arzu cdenle-| Sayfalarını . Milli Edebiyatımıza Geçiren İlk Şiir Kitabı: Yazan : Haftanın en DE 0 değerli şairi larda arayınız. M. FARUK 300 sayfa, 50 GÜRTUNCA kuruştur. en güzel şiirler.. Bu kitabın resimlerini kıymet san'ı ir “ubnir ren yeme ANADOLU Milli edebiyatın, tasannudan tuzak, kitabidir. Yalnız içindeki özlü memleket şi- muvaffak olmuş bir eseridir, ,ANADOLU Bugünkü Türk şiirinin, Türk dili. ANADOLU Şöraynn'n Savaşının Altın Eski HAYAT lüks. kitabıdır. Mecmuasının Bütün kitapçı- : Ana Kalbi, Vahşet, Bu Kız Kim? İste İstiklâl Savaşımızdan milli edebiyatımıza gecen içten duygularla yazılmış, her satı- rında memleket kokan en güzel şiir irlerinin güzelliğile değil, tab'ındaki nefaset ile Türk matbaacılığının da nin en özlü varlığı olarak yarma kalacak bir eserdir. Kitapta Münif Fehim'in bir tablosu mn bu kitabını bütün riz. e, MAMA. tçılarımıza, genç talehelerimize hararetle tavsiye ede Tevai yeri; İnkılâp Kitabevi, Her kitapçıda bulunur. 300 sâyfa, iplik dikiş, mukavva cild. Yalnız 50 kuruştur. YES LÂLE TATİL ETMİYOR Salonlarındaki Tecdidi Heva Tertibatından aldığı kuvvet, Müşterile- rinin gösterdiği yüksek alâkadan kazandığı cesaretle,, LÂ E Mevsimin en güzel 2 yeni ve Süper filimlerinden mürekkep büyük Programmı yaptı. 1 — BİRİNCİ FİLM: Meşhur NİNO MARTİNİNİ A K ŞARKISI 2 nci Film: Fransızca sözlü, Eşine ender rastlanan bir film; K-A-R-A ALAY HUMPHREY BOGART - ANN SHERİDAN ve Yeni METRO JURNAL en yeni ve en son; haberler Hepsi yarın Akşam saat £30 da LÂLE Sinemasında Şehzade vee FERAH Bugünden itibaren İstanbulda son defa olarak AŞKIN GÖZ YAŞLARI (Yeni Kopya) Ayrıca: MEMNU GEÇİT Ö. Yaz fiatları Baylara 10-15 Krş. Tek: 2150p! ÖLÜM HABERLERİ © ÖLÜM | Sevgili annemiz, muhterem kayın- valdemiz merhum Süleyman Şamlı refikası Saffet Baydar H. Tanrınm rahmetine kavuştu. Cenazesi bugünkü çarşamba günü seat 10.30 da Şişli Bilal hastanesi Samanyolu sokağı Dimitriyadis « partmanından kaldırılacak, aile mak- berine defnedilâcektir. Kendisini sa- yan ve sevenlere iblâği için sayın gâ- zetenizle neşrini dileriz. Oğulları: Osman Emerk;, - Vahit Baydar, Damatları: Naim Tekent, Cezmi Or, Fahıri Dişmen ve kızları. * Muallim Ziya Saya Deniz Klübünden : 2 Nisan 1939 tarihinde toplanan hey'eti umumiye içtimsında verilen karar mucibince 4 Haziran 1939 Pa- zar günü suat 15 de Modada kâin Klüp Merkezinde Fevkalâde olarak Umumi toplantı yapılacağını muhte- rem üyelerimize bildiririz. Ruznamei Müzakerat: Nizamnamemizin tödili, KAYIP: Sandaleilık ehliyetname- mi ve Kağızman askerlik şubesinden aldığım terhis tezkeremi kaybettim. Yenilerini alacağımdan hükmü yok- tur, Kabataş Lisesi resim muallimi Ziya Sa- ya'yı manlesef aramızdan ebediyen kaya betik, Kederli ailesine ve Sayın Erikadaş. lara taziyetlerimizi sunarız. BALTIG Markabı SÜT MAKİNASININ Teminatı İsmidir, TürksAyrupa Ltd. $. Galata Perşembe Pazar Rizenin Pazar Karasıdan Recep oğlu Tevdik Kiralık Apartıman Taksimde Abdülhak Hâmid soka- ğnda Kasım Zeynel apartımanında döşeli dayalı bir daire dört ay için| irin teşriflerini rica ederim Babası: Yusuf Ziva Kalafatoğlu kiralıktır. Tan matbaasında Turhan | 'Tana müracaat oluna. 31-5.939 RADYO ANKARA RADYOSU Türkiye oMadyodifüzyon ta! Türkiye Radyosu Ankara Rady' Dalga Uzunluğu 1639 m. © 183 Kes 190 T.A O Jiram. 15198 Kes 20 T.A. P, 370 m. “0458 Ken 20 Çarşamba, 31. 5. 1939 1230 Program, 1238 Türk müzigi, £ “İ Osman beyin hüzzam peşrevi, 2 — M.Ö iâlettin paşanın hüzzam şapkır (Kef eyle mestane)i $ — Hüzzam çaykı (Çık) yücelerden), & — Leminin (Yeter hicrafi sözler), 5 — Leminin (San aşkumı cif 6 — Taksim, 7 — Halk türküsü (Yİ dilber yürü), 8 — Halk türküsü (Derfiiij ler demir..), 1800 Memleket sönt 2 Müzik (Riyaseticümhur bandosu Şer » san Künçer), | — G, Gesesse (Marş), 1 Poppy (Endülüs Valsli, 8 — Flotowe “MAP ba” öperetinin uvertürü, 4 — Ch, Sü “La belle su bois dormani” aperetin seleksyon. 1830 Program, 1835 Müzik O ON plâklar) P!, 19.00 Konuşma, 1915 TÜ müziği (Pasıl heyeti), 20.00 Memleket at ayarı, ajans ve metogroloji haber 20.15: Türk müziği: — Mahur ? — Şeref İncilinin mahur şarks: (Alar doğrumu), 3 — Dedenin malnır sarkıt (8 Ba-lâyik ma), 4 — Klârmet taksimi, $ “ Kürdü: hicazkâr şarki (Aşkmta dolan # meme), & — Kürdili hicazkâr saz 7 — Artakinin eviç sarin: (Aşkınla olduğumu), 8 — Yesari Asmin evi (Benim öksüz benliğimdel, 9 — Halk tf küsü: GEM gözlerine kurban), 19 — Sİ kurdelâ. 21.00 Haftalık posta kutusu, #LÜİ Esham, tahvilât, kambiyo « puküt ve Z rant borsası (Pat), 21.25 Neşeli pıltıklar © R. 2130 Müzik (Küçük orkestra - Netip Aşkın), 1 — Backer (İlkbaharf ME İdi, ? — Oscar Fetras (ikinci « Fantezi, 4 — Demerseman ÇAranfueii” bir bayram), 4 — Drigo (Serenat), 8” Pöul Lincke (Olimpiyatlarda) Marş, 6“ Z. Strmuse (Artist kayatı) “yale, TZ. Chopin (Nokturne) mi minör, 220 Gitelodiler « PL), 23.00 Son ajans habif” eri Ye yarınki program, 23.15 - 24 MÜ | ik (Cazbard) Pİ, ASKERLİK İŞLERİ Yoklamıya Davet Yedek Sey ve | Askeri Memurlar Beyoğlu Yerli Askerlik Şubesinden 1 — Şubemizde kayıtlı yedek rubay askeri memurların yıllık yoklamalı 1 Haziran 839 da başlarılacak ve 30 zirün 880 günü bitmiş olacaktır. Her dek subay nü hüviyet cüzden ve tün askeri vesikalarile bizzat şubeye #€ lecek ve yoklamusını şahsen kendisi YAT tracaktır. 3 — Her ne sebepten olursa olsun beye gelmiyeck olanlar; yazı ile cakları müracaatlarını (taahhürn me tup) 30 Haziran 089 gününe kadar ye ulaştırmış olmalıdırlar, Mektupla * rocaat edecekler aşağıdaki hususatı ye bildireceklerdir. A — M.Y. Vekhleindeki sicil kayıt numarasile şubemizde k Bu deler sera numarası, sınif ve 9 — Yöimeiki #kametşik ve meri, yet söresiyle bulunduğu memuriyet". ya müstahdem olduğu müensesede makla olduğu manş veya ücret miki” C — Yitemiz kultanılmamak ve öl naklı yazılmak suretiyle adı, baba ad! soyadı, dg | D —) Hangi yabanc: âlleri büdiği bundaki tekellim ve tercdme Muf E — ) Topçu ve den sınıfları sui rinin #öslekleri dahilindeki ötisesis”” P — ) Hekim, eczacı, dişci ve ve nerlerin Siploma ve ihtızaş vesikalar maraları, G — ) Kimyagerlerin ibtsas şubeli meşgul bulundukları branşlar, sara 1 — | Deniz subaylarının, yi hangi kısmında ihtasas sahibi bulur. Tarı, 3 — Yoklamaların yazı ile de yeri, biledeğine göre: yoklama müddetinin ay timinde mazeret göstermek ve ba raporu göndermek calz değildir. vel masını vaktinde yaptırmıyanlar yılı kanunun 10 uncu maddesine tâbi talacaklardır. pe 4 — Yokiömü'her gün mesa ei zarfında ve aşağidaki sıraya göre PPİ caktır. 1 Haziran 038: 8 Haziran 939 Genet ler; Kurmay, piyade, suvari subaylsr” 8 Wariran 988; 11 Haziran &X9 j ihikim, muhabere, hava ve 14 Haziran 988: 10 Haziran m39 Mİ ye, levazım, jandarma, demiryok sanayi subayları, » 37 Heriran 988: 20 Haziran 909 DP” esiri ve” | z eri sanıfı subayları, 21 Haziran 930: 24 Haziran 990 Hye veteriner, etzacı, dişçi, kimyager #” ları. wi 25 Haziran 38: 30 Haziran GAP Aİ, hükimler, hesap ve muamele meri” İnaee, Byk, öde, sanki ranger vessir mekeri memurlar.