8 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

8 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

ÖOİNÖNÜ Sefirleri Kabul Etti Ankara, 7 (A.A) — Reisicümhur İsmet İnönü, bugün saat 11 de, bir- kaç zamandanberi şehrimizde bulu- ban Yunanistanın Paris elçisi Poli- tisi, öğleden sonra saat 16.30 da da İ mezunen gittiği memleketinden An- | © karaya avdet etmiş olan Almanya elçisi Ven Papeni kabul bu- yurmüştur. Her iki kabulde de Hari- ciye Vekili Şükrü Saracoğlu hazır bulunmuştur. MİHYERCİLERİN FAALİYETİ Di Almanya, Letonya ve Estonya İle de Bir Pakt İmzaladı Berlin, 7 (A.A) — Alman - Leton ademi tecavüz paktı Munters ve Von Ribbentrop tarafından imza edilmiş- tir, Birkaç saniye sonra Selter ile Von ” Ribbentrop Alman - Estonya ademi |, tecavüz paktını da imza etmişlerdir. Bu vesikalar Danimarka ile Al- manya arasında aktediler ademi te- cavüz paktının aynidir. Paktlarda imza eden tarafların birbirine karşı harbe veya bir cebir hareketine mü- racaat etmiyeceklerini taahhüt ettik- eri tasrih edilmektedir. üçüncü bir devlet tarafından âkid taraflardan birine karşı harp İlân edildiği veya © bir cebir hareketine tevessül olun- duğu takdirde diğer taraf mezkür devlete hiçbir vechile yardım etmi- © yecektir. Bununla beraber bu üçün- z cü devletle ticari münasebetlerin i-| “> damesi ve eşyaların transit suretile © geçirilmesi bitaraflığı ihlâl mahiye- tinde telâkki edilmiyecektir, © Finlândiya garanti istemiyor k Helsinki, 7 (A.A) — Finlandiya Hariciye Nazırı Erkko, Aland adala- zı meselesi hakkında diyet meclisin- © de beyanatta bulunarak Finlandiya- Onun beynelmilel taahhütlerini daima ifa etmiş olduğunu söylemiş ve de- © miştir kiz © — Büyük devletler arasındaki müza- kerelere gelince, Finlandiya, kendi © tasvibi olmadıkça, kendi emniyeti- © min garanti edilmesini kabul ede- © mez. Biz istemeden bize yardım et- © mek isteyen, müstevli addedilerek © püskürtülecektir. - i Japonların kararı Roma. 7 (A.A) — Japonyanm Ro- «ma ve Berlin sefirlerine Avrupanın vâziyeti karşısında Japonyenın takip » ettiği siyasete dairdün Tokyodan “yeni talimat geldiği öğrenilmiştir. © Kont Ciano, dün akşam Napoliden “avdet etmiştir. © Japonya sefirinin mumafleyhi bu- gün ziyaret ederek Japonyanm nok- tai nazarı hakkında malümat verme» “si muhtemeldir. © Japon mahfellerinde söylendiğine göre Tokyo prensip itibarile antiko- > mintem paktın . takviyesine, hattâ, ia Sovyetler Birliğinin muhte. tarzı hareketile alâkadar bazı şartlarla Roma, Berlin ve Tokyo a- sında tedafüi bir askeri ittifak akdine tarafdardır. , Ni ve Ni o Sırp - Hırvat Müzakereleri — Yeniden Başlıyacak © Belgrat 7 (A: A) — Pravda gaze-| verdiği beyanatı meşretmekte- © — Bu beyanata göre, Sırplarla Hir - “yatlar arasında bir anlaşma husulü - “nün Sırp, Hırvat ve Slovenlerin'men fâstine olacağını ve bundan dolayı bu anlaşmanın elde edilmesi lâzim diğini kaydettikten sonra şunları “ilâve etmiştir: “- Maçek ile yapılan müzakere- inkıtaa uğramamiştır. Bü müza- ler, devam edecektir. İki tarafta da hüsnüniyet mevcuttur. , Başvekil Zetkoviçin, bir mubar-| .Ye İngiliz - So (Başı 1 incirle) Paris 7 (A. A.) — Fransanın Fas- taki umumi valisi Nogves bu sabah bir deniz tayyaresiyle o Cebelitarıka hareket ve muvasalat etmiştir. Ora- da İngilterenin denizaşırı kıtaatı u - mümi müfettişliğine tayin edilen Co- belitarık valisi Sir İronsidel ziyaret edecektir. Anlaşmıya dcir Moskovadaki kanaati Moskovada çıkan Pravada gazete- #i son Rus teklifleri hakkında yazdı- ğı bir yazıda diyor ki: Son zamanlarda yabancı matbuat. Sovyetler Birliğinin harici siyaseti meselelerini ve hassaten İngiltere ve Fransa ile Sovyetler Birliği arasında yapılmakta olan görüşmeleri geniş surette bahis mevzuu yapmaktadır. Malüm olduğu üzere, Molotof'un yüksek Sovyet meclisi önündeki be- yanatından sonra, Sovyet hükümeti. İngiliz - Fransız tekliflerine cevaben kendi tâdil tökliflerini Londra ve Pa- ris hükümetlerine tevdi eylemiştir. Molotoftun yüksek Sovyet Meclisi önündeki nutkunda İleri sürülen gö- rüşü ihtiva eyliyen son Sovyet tâdil teklifleri, Avrupa'da tecavüzlerin bundan sonraki inkişaflarına karşı bir sulh müdafaa cephesi organize €- dilmesi için elzem asgari şartları bildirmektedir. Bu şartlar, kısaca şöyle hulüsa olunabilir: 1 — İngiltere, Fransa ve Sov- yetler Birliği arasında tecavüze karşı fili karşılıklı bir yardım paktı akdolunması. 2 — Sovyetler Birliği, İngilte- re ve Fransanm şimdiye kadar (e. cavüze karsı garanti verdiği beş devlete yardımı taahhüt eyliye- cektir, 3 — İngiltere, Fransa ve Sov- yetler Birliği, mütecavizler tara- fından malâm üç Baltık devletle- rinin bitaraflıklarını karşı ya- pılacak her türlü ihlâl teşeb- dım edeceklerdir. 4 — Yatdinların usul, mahiyet ve genişliği hahsinde müshet bir anlaşma akdolunacaktır. Sovyetler Birliğinin istekleri işte bunlardır. Görüşmelerin bugünkü safhasınm bâriz vasfı şuradadır ki, son Sovyet teklifleri yalnız hükümetin hattı ha- reketini değil, ayni zamanda bizzat yüksek Sovyet fikirlerini de ihtiva etmektedir. Her halde bundan dola- yıdır ki yabancı gazeteler, son Sov- yet tekliflerine karşı hususi bir nlâ- ka göstermektedir. Polonya Sefi: mühim bir hâdisedir Mister Chamberlain'in Lord Hali- fax'la birlikte Polonya sefirini kabul etmesine büyük bir ehemmiyet ve- rilmektedir. Pariste çıkan Echo de Paris bu münasebetle diyor ki: Polonya sefirinin ziyareti, bilhas- sa Polonyaya silâh ve lâstik temini meselesile alâkadardı. Bu mesele, Beck'in Londrayı ziyareti esnasırıda hailedilememişti. Maamafih İngilte- re hükümeti, bu işleri sonra tetkik etmeğe âmade bulunduğunu bil mişti.. Dünkü görüşmelerin umun bir mahiyet iktisap ettiği zannedil- mektedir. Söylendiğine göre Cham- berlain, Polonya ve Dantzig'deki si- yasi ve askeri vaziyet hakknda ma- Jlâmat istemiştir. Polonyanın. Ro- manya ve Baltık devletlerile müna- sebetleri ve İngiliz - Leh itilâfının kat'i surette islahı meselelesinin de müzakerelere mevzu teşkil ettiği söylenmektedir. Nevyork. 7 (A.A) — Colombia Ü- niversitesinin ziyafetinde bir nutuk irad eden Hariciye Müsteşarı Sum- mer Welles, Amerikanın sulhün ida- mücadelesindeki rolünün e- hemmiyetini tebarüz ettirerek, bi- taraflık kanununun sulh tarafdarı memleketlerin lehine olarak tâdili prensiplerini müdafaa etmiştir. Hatip, demiştir ki: — Bugün pek mühim bir sual kar- şısında bulunuyoruz: Ecnebi mem- leketlerle siyasi itilâflar skdetme- mekten ibaret olan an'anevi siyaseti. mizin hakimane hudutları içinde nü- fuzumuzu mu kullanalım, yoksa ba- tacak olan gemiden ne mümkünse önü kurtarmak için bize müracaat e- i mesi büslerine karşı bu üç devlete yat- | TAN vyet Paktı dilmesini mi atalet lim? Welles şunları teklif etmiştir: 1 — Amerikanın kara ve deniz kuvvetlerinin tecavüze uğramıyacok bir seviyeye çıkarılması ve bu Kita- daki komşularını müessir bir şe de müdafaa etmek üzere onlara ilti- hak edebilecek bir hale getirilmesi, 2 — Bitaraflık kanununun Ame- rikanın esasen arzu etmediği bir ha- le girmiyeceğine dair mümkün mer- tebe teminat verecek ve bitaraflığı idame etmekle beraber yeni kanu- nun dünyanın diğer kısımlarında as- keri istilâ tarafdarlarına cesaret ve emniyet vermiyecek bir şekilde tâ- dil edilmesi. içinde bekliye- MAARİFTE : Muallimlerin Tatil Faaliyetleri İstanbul muallimlerine mahsus ol. mak üzere tatil ayları için bir faali- yet programı hazırlanmıştır. Bu programa göre evvelâ şehir dahi- linde muhtelif tetkikler ve geziler tertip edilecektir. Bundan başka bir de uzak vilâyetlere kadar teşmil © dilmek üzere seyahatler tertip edile- cektir. İlk seyahat Karadeniz vilâ- yetlerinde yapılacak ve bu seyahat 10 gün sürerektir. Bu seyahatlerden başka şehirde fo toğrafçılık, böden terbiyesi, musiki resim ve iş kursları açılacaktır. Vi. lâyetlerden gelecek muallimler de bu kurslara iştirak edebileceklerdir. Kurslara ait programlar, müfettiş lerden mürekkep bir heyet tarafın- dan hazirlanmaktadır. ! Köy Tedrisat Müdürlüğü Maarif Vekâleti, köy terbiye ve tedrisatiyle meşgul olmak Üzere, mev cut ilk tedrisat umum müdürlüğü gi. bi bir köy tedrisatı umum müdürlü- ğü kurmya karar vermiştir. Yeni müdürlüğün teşkilâtına aft projeler hazırlanmaktadır. Bu umumi müdür lük münhasıran köy tedrisat ve ter- biyesiyle meşgul olacaktır. Yeni müdürlüğe, ihtısasına bina- ken şimdiki ilk tedrisat umum müdü. İrüü Ismail Hakkı Tonguçun getirik mesi muhtemeldir. Mektep Kılavuzu İstanbul maarif idaresi, talebe ve- lilerine, tahsil çağına gelmiş çocuk babalarına bir kolaylık olmak üzere bir mektep kılavuzu çıkartmıştır. Bu kılâvuza bütün resmi ilk, orta, İse, muallim mektepleri ve sanat mektep leriyle hususi Türk, ekalliyet ve ec- nebi mekteplerinin açılış ve kapanış tarihleriyle tedrisata başlangıç tarih- leri, her mektebin kayıt ve kabul şart leri bu mekteplerde tatbik edilen ted riş lisanları, bir mektebi bitiren $a- lebenin hangi mafevk mektebe gide- bileceği, ihtisas ve teknik mekteple- tinden çıkan talebe gençlerin hangi müesseselerde ve hangi branşlar üze rinde iş bulabilecekleri hakkında et- raflı mâlümât konulmuştur. Meclis >. : Müzakereleri (Başı 1 incide) İlâve edilen fıkra: “On beş yaşından aşağı ve #ltmış beş yaşından yukarı olanlarla mafül ve sihhati muhtel bulunanlar, ba - kıma muhtaç çocuğu olan ve gebe o- lan kadınlar şahsi mükellefiyete tâbi tutulmazlar.” Bundan sonra kanunun diğer mad deleri müzakere ve kabul edilmiştir. Büyük Millet Meclisi cuma günü sast 19 te toplanacaktır. Ölüm cezaları Celseniri bidayetinde kabul edilen Idam mazbataları şu mahkümlara &- ittir: Bergamanın Arif bey mahallesin- den Şeref oğlu Ali Örkmez, Konya- nın Hasandede mescit mahailesinden Mustafa kızı Huriye ve Vezirköprü- nün Taşkale mahallesinden Kara Mehmet oğullarından Cemal Sakarın ölüm cezasına çarptırılmaları hak - kmdaki mazbatalar kabul edilmiştir Dr. HAFIZ CEMAL Pazardan maada saat (1490 dan 13 Sah, Cumartesi 12 ye kadar fıkaraya. Dİ- sanyolu Na, 10 Totaliterlerin Balkanlara İktisadi Taarruzu (Başı 1 incide) tün mahsullerini mihvere verecek « tir. Hulâsa, dün de izah ettiğimiz üre re, Yugoslavya ekonomi bakıinın - dan Alman iktisadiyatının bir cü- zü olarak çalışacaktır. Binaenaleyh, Yugoslavyanın ke ri veya siyasi istilisma © ihtiyaç kalmamıştır. * “Yermtir devletler bir taraftan da Bulgaristan üzerinde çalış- makta devam etmişlerdir. Bulgaristan iktısaden zaten Al manyaya bağlıdır. Harici ticaretinin yüzde sekseni Almanya ile cereyan eder, Fakat Bulgarlar bu vaziyetten memnun değildirler. Çünkü iktısaden birdev lete bağli kalmanın onları siyaseten de esarete sürükleyeceğine vâkıftır- lar. Binaenaleyh kendilerini bu vazi- yetten kurtaracak bir kombinezona çoktan hazırdırlar, Fakat onların bir de arazi iddlala. rı vardır, Bulgar Başvekili Köseiva- nofun bir kaç gün evvel Paris - Soir muhabirine vaki olan beyanatı Bul- garistanın hâlâ Dobricadan ve Ak - denizde bir limana sahip olmak iddi. asından vaz geçmediklerini göster - mektedir, Binaenaleyh, Bulgarlar bir taraf- tan harpte kaybettiklerini geri al - mak, bir taraftan da Almanların e- linden kurtulmak arzusundadırlar, Be paktı devletleri Bulga - ristsnin arazi arzusunu tat - min edemeözlerdi. Fakat, (İngiltere iktisaden Bulgaristana yardım ede - bilir, ve Türkiyenin yardımı ile Bulk garistanı az çok tatmin edecek bir şe- kil bulunabilirdi. Böyle bir kombine zon bulunsaydı Bulgaristan kazan - mak ve Balkan blokunu kurturmak mümklin olacaktı, Fakat, İngiliz siyasetinin yavaş yürümesi, totaliter devletlere Bulga- ristan üzerinde xnüessir olmağa im- kün bıraktı, Onlar da bu fırsattan İs trade “eğerek “Bülğürlari muhtelil vaatlerle kandırmağa teşebbüs etti - ler. e gelen haberlere göre Bulga- ristanla İtalya arasmda akte- dilen bir kültür anlaşması neticesi o- larak Bulgar mekteplerinde şimdi « den sonra italyanca dersi verilecek - tir, Yine dün gelen haberlere göre Al- manya Bulgaristandan beş bin işçi a- larak Almanyada çalıştıracaktır. Demek ki Bulgaristan adım adim kendisini totaliter devletlere terket- meğe başlamıştır. Umarız ki, Romanya Hariciye Na- zirı Gafenkonun Ankara — seyahati, Bulgaristanm tamamen mihverin eli ne düşmesine mâni olacak, ve Bal - kanlarda yeni bir anlaşmaya başlan giç teşkil edecektir. Çünkü Bulgaris- tanın mikverin eline düşmesi, şimdi- ye kadar sulhe 'alışmış olan Balkan- lsrda yeni bir huzursuzluk ve emni- yetsizlik unsuru olacaktır. Varşova İstasyonu Yangınında Kast Yok Varşova, 7 (A.A.) — Salâhiyettar mahfeller, Varşova istasyonunun bir suikast neticesinde yandığına dair &- leri sürülen faraziyeleri katiyetle reddetmektedirler. Yangın esnasın- da iki kişi ölmüştür. Hasarat takri- ben 20 milyon franga baliğ olmakta- dır. Fakat İstasyon binası sigorta © dilmiş idi. Yangın. bir şişe tazyik e- dilmiş oksijen patlaması neticesinde çıkmıştır. Enkezm süratle kaldırıl- masına” çalışılmaktadır. Seferlerin normal bir şekilde başlaması pek ya- kında temin edilecektir. Büyükderede Bir Ev Yandı Dün gece saat 23 U beş geçe Bü- yükderede Girmez sokağında Vakit muharrirlerinden Sabahattinle Şir- keti Hayriye memurlarından Fehmi- nin müşlereken oturdukları büyük bir evden yangın çıkmış ve gece saat ikiye kadar devam etmiştir. İstinye İtfafyesinin bütün gayreti- ne rağmen Yangını söndürmek müm- kün olamamış, ev kâmilen yanmıştır. Akşehirde Bir Tren Kazası Konya (TAN) — Akşehir istasyo- nunda bir kaza olmuştur. Ağıthanı nahiyesi halkından Hasan, İstanbula gitmek için, 207 numaralı katara 1- gında biletsiz ve gizlice binmişlir. Tren Akşehir istasyonuna yaklaştığı zaman görülmemek, tutulmamak için trenden atlamak istermiş, fakat altına giderek ölmüştür. Toprak Mahsulleri Ofisi İstanbul Şubesinden : 8-6-939 ii Eceabatta Doktor Yok Eceabad (Maydos) — (TAN) — Kazamız hükümet doktoru Çeşmey* nâkledilmiş ve yerine kimse tayin 9 lunmamıştır. Bu yüzden muayen? ve tedavi evi kapalı bulunmakt& bundan da bilhassa muhacirler mü toessir olmaktadır. Ağır hastası olanlar, ÇanakkaleY* gidip doktor getirmek için deniz v# sıtası aramakta ve herkes te bun yapamamaktadır. Serlan bir doki0 gönderilmesine ihtiyaç vardır. ei İdaremizde aşağida cinsleri gösterilen takaslar satılıktır. Satış şartlar rını öğrenmek ve muktezi malümatı alabilmek üzere taliplerin 15-6-939 tarihine kadar Şubemize müracaatlar! Hindi Çini Takası : İngiliz Takası : İstanbul Gİ Otobüs imtiyazının kisa bir zaman zarfında doğruya icrasına kadar devam etmek üzere açılması Takriben £, 8200-/- &. 1000-/- İlânları belediyece doğrudan kararlaştırılarak evvelce ilân edilen Eminönü - Cihangir otobüs hattı görülen lüzum üze“ rine Edirnekapıdan başlamak ve mevcut otobüs güzergâhim takip ede” Tek Taksim, Sıraserviler tarikile Cihangire gitmek ve avdette Cihangir, Taksim, Ayazpaşa, Topkapı, Necatibey caddesi, Karaköy, Pminönü ve Edirnekapıya gelmek suretile tesis edileceğinden ruhsatla işleme? üzere “15,, adet otobüse ihtiyaç vardır. Burada otobüs işletmek isteyen ve herhangi bir hatta çalışma ruhsa- tı bulunmayan otobüs sahipleri Haziranın 10 uncu gününe müsadif cumartesi günü akşamına kadar tasarruf vesikaları bağlı olduğu halde bir istida ile belediye reisliğine müracaat etsinler. “3974, Kapalı Zarf Usulile Eksiltme İlânı. Kayseri C.H.P. İlyönkurul Başkanlığından: 1 — Eksiltmeye konulan iş Kayseride yapılacak Halkevinin sathı 78- mine kadar temel hafriyatı ve inşaatı yapılmakta olduğu cihetle satbi zeminden itibaren binanm heyeti umumiyesinin inşaatı eksiltmeye ko- nulmuştur. İnşaatın heyeti umumiyesinin bedeli keşfi (127749) liradır. Bu bedeli keşiften sathızemine kadar yapılan temel hafriyatı ve in şant keşifnamedeki nisbet üzerinden tenzil edildikten sonra geri kalan kısmın heyeti umumiyesi ihale edilecektir. 2 — Bu işe alt şartnameler ve evrakı saire şunlardır: AA — Eksiltme şartnamesi A - B — Eksiltme şartnamesine ek şartname. B — Mükavelename projesi. € — Bayındırlık işleri genel şârtnamesi. D — Keşif cetveli silsileyi fiat cetveli metraj cetveli, E — Proje ve sair evrak. İsteyenler bu şartnameleri ve evrakı saireyi Kaysöri Parti başkanlı- ğında görebilirler. 3 — 1/Haziran (939 tarihinde ihaleye iştirak edenler tarafından y#- pılan tenzilât haddi lâyikında görülmemesinden dolayı i haziran 930 tarihinden itibaren bir ay müddetle yeniden eksiltmeye konulan bü kurağın ihalesi i temmuz 939 tarihine rastlayan cumartesi günü sasi 11 de Vilâyet Parti merkezinde ilyönkurul tarafından yapılacaktır. 4 — Eksiltme kapalı zarf usulile yapılacaktır. 5 — Eksiltmeye iştirak edebilmek için Nafia Müdürlüğünden alınmı$ ehliyetname fle cari senenin ticaret odası vesikasını ibraz etmesi ve bir millhendis veya fen memuru İstihdam edilmesi şarttır. 6 — Muvakkat teminat miktarı (8500) liradır, 7 — Teklif mektupları yukarda yazılı gün ve saatten bir saat evv&- Une kadar Parti başkanlığna makbuz mukabilinde verilecektir. Posta" da vuku bulacak gecikmeler kabul olunmaz. Muhabere ve Münakale Vekâleti İstanbul Tramvay ve Tünel. İşletmesi Muvakkat İdresiai 1939 yılının Mayıs ayında tram. vay arabalarında bulunan öşyanm müfredatlı listesi: adet 80 31 Muhtelif cins çantalar Muhtelif cins çamaşırlar Kadın ve erkek, çift ve tek eldivenleri Kadın ve erkek, çift ve tek çorapları Kadın ve erkek, çift ve tek ayakkabı ve lâstikleri Rop ve manto kemerleri Kâdın ve erkek şemsiyeleri Baston Kadın, erkek ve çocuk için GE ka, bere ve kasketler Gözlük Erkek için caket ve pantalon Basma ve kumaş parçaları Kadın için eşarpa Erkek paltosu Kadın atkısı Kilim Kitap, kâğıt ve evraklar Röntgen filmi Dolma kalem Fotoğraf makinesi Hırdavat Sefer tası Yiyecek maddeler Bu eşya sahiplerinin Galatada, Tü- nel arkasında Hayneman Hanındaki Tramvay İdaresi Hareket Dairesine müracaatleri, 104 3 15 2 20 2 LR - paslanma MÜDÜRİYET “4039, BAR A, , SENE Saç bakımı İY) Güzelliğin en birinci şartı Petrol Nizam Kepekleri ve saç dökülmesini “avi eden tesiri mücerrep bir ilâçtır. Almanca Sfenoğrafi bilen bir BAYAN ARANIYOR Galata, Voyvoda Cad, 44, Çı- nar Han $ üncü kata müracaat. Kâmil Kitabevi Orta Anadolunun en kiymetli kütüphanesidir. Bütün gazete, mecmua ve mek- tep kitapları satış yeri —————— şu DOKTOR ms Şükrü Mehmet SEKBAN Gureba hastanesi ell4 ve zührevi hastalıkları sabik hekimi Cağaloğlunda, Kapalıfırın karşımda Ko, 30 Teleton : 21614, Hergün suat 10-13 ve 16-18 kadar