8 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

8 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Lei MEMLEKETTE yükte Yeni Hi iki Konağı Bozö Yeni hükümet konağının açılma merasimi Bozöyük (TAN) — Iki sene evveı inşasına başlanılan hükümet konağı, bitmiş, halkın ve memurların iştira- © kiyle, binanın meydana gelmesinde “yardımları olan kaymakam Eminin bir nutkiyle açılmıştır. Halk, bine- > DestekteYapılan SünnetDüğünü Sünnet olan çocuklar ve köylüler Erbaa (TAN) — Kızılay ve çocuk “esirgeme kurumları, Destek nabiye- > sindeki Romanya ve “Bulgaristarıdan gelen muhacirlerin çocuklarını sün- eklikmişlerdir. Cidede İaşe Güçlüğü - “Cide, den yazılıyor: Kastamoni vilâyetine tâbi ve Bar- ile İnebolu arasına sıkışmış 38 pillik sahile malik bir kaza merke- ri olan kasabamız, umumi zan bilâ- na, güzel bir yerdir. Bütün kaza üfusunun 44600 e varmasına mu- 1750 nüfuslu olan Cidenin her yeşillik içindedir, evleri iki tlıdır, esbabı istirahati câmidir, anları yüksektir, bol pencereli ve dır. Her evin meyva, çiçek| hçeleri vardır. Hulâsa Cide, bir) den farksızdır. Sahilden içeri- uzakan ve bilâl ikiye ayrılan ükemmel bir şosexi, yeni beton köprüsü, her yüz metrede bir beskı- a çeşmeleriyle muntazam su tesisatı 'bir mezbehası ve elekirik tesişa- mevcuttur. * ziy « Cidede vapur günlerine, mahsus) hal vardır. O günlerde, kütle 'kütle halkın çalışmak üzere bilhas- ı Zonguldak kömür ocaklarına git- daha evvel gidip çalışarak bir kaç kuruş kazanmış olanların da dükleri görülür. “Toprak münbit ve mahsuldar ol uğu halde, halkın iaşe tarzı maale- şef çok acıklıdır. Halk sırf mısır ye- ekte ve âdets açlıkla pen;eleşmek- Hükümet, halka bir çok yardim- larda bulunuyor. Lâkin en esaslı hiz- , bu feyizli topreklardan istifade larını hazırlamak ve hâlka öğretmek olacaktır. ——— Bir Güvey Yaralandı © Karaman (TAN) — Davgandas kö- Şerit çavuş oğlu Ürfetin du- ünü yapılırken, Üret havaya silâh! istemiş, fakat nasılsa kurşun pol kasığına girmiştir. Ağır yarah genç, gerdek yerine ya hastanesine götürülmüştür. İ şasına başlamıştır. Temmuz başında Jya gezmiş ve kendilerine şeker ik- fram olunmuştur. Dağınık hükümet daireleri bir a- raya toplandığı ve kasabaları güzel bir bina kazandığı için halk mem- İnundur. Merasimde bir çok halk bulun- muş, bando da çalmıştır. Yavrular, Belediye hekimi tarafindan: sünnet edilmiş, kendilerine birer kat çama- şir ve entari, bütün köv'enruklarına da şeker verilmiştir. BOR Kasabası Genişliyor Bor (TAN) — Niğde - Adana de miryolu üzerinde ve büyük bir ova- da kurulmuş olan kasabamız, istas-| yona doğru genişlemektedir. Kasaba ile istasyon arasındaki mezarlığın geçen sene bözulmesiyle yerine yapılan park, şimdi ağaç ve çiçeklerle güzelleştirilmektedir. Yine orada belediye, halkın yaz| ve kış istifade edeceği bir gazino in- tamamlanıp küşat resminin yapılma: | sı muhtemeldir. | İstasyon caddesinde yeni bir çarşı vücude getirilmesi için projeler ha- zırlanmış ve yer yer inşaata başla nılmıştır. Belediye, asri bir mezbaha vücu- de getirdiği gibi, iyi su İsâlesi için de, tetkikata başlamıştır. 'Tamire muhtaç caddelere taş döşenmektedir. Borda Elektrik Gayrimuntazam Bor (TAN) — Elektrik cereyanı muntazam verilmemektedir. Bu yüz- den petrol lâmbası ve mumla geçi- rilen geceler olduğu gibi, Ankara radyosunun neşriyatı da muntaza- man alınamamaktadır. Bu derde ça-! re bulması belediyemizden rica 0- lunmaktadır. ———— İnegölde Temsil , İnegöl (TAN) — Halkevi temsil kolu aylık müsameresini vermiş, bu arada “Kızıl çağlayan,, piyesini tem- İsil etmiştir. Piyes, birisi köylülere mahsus olmak üzere üç gece temsil| olunmuştur. Evin içtimat yardım şubesi, on bir haziranda yapılmak üzere güreş mü- sabakaları tertip etmiştir. Başa sek- sen lira mükâfat konulmuş, tanın- mış bütün pehlivanlar davet edil parke İ mevkide güzel ER Yeni Çankırı Valisi İşe Başladı Yeni Vali Refik NOYAN Çaşzırı (TAN) — Rize valiliğine tayin olunan vali Hüsnü Üzgören gitmiştir. Yeni vali Refik Noyan gelmiş, ilk olarak şehri ve bütün müessesatı gezmiştir. Refik Noyan kütüphaneyi beğenmemiş, iyi bir bina bulunarak kütüphane yapılmasını emretmiştir. Yeni yali: "Çankırı'yı çok güzel bulduğunu, dolaştığı caddelerde ev- kafın ve eşhasın yaptırdığı yeni bi- nalar arasında eğri büğrü, mali in- hidam binaların büyük bir çirkinlik teşkil ettiğini, halbuki Çankırıda 500 liradan ucuz dökkün yaptırtmak mümkün olduğunu, halkevinin yeri- ni gördüğünü ve derhal emanet suretiyle inşasına başlanmasına ka- rar verdiğini,, söylemiştir. e Burdurda Yağmur Burdur (TAN) — Uzun zaman- danberi beklenilen yağmurlar yağ- mağa başlamiştir. Bundan dolayıltı köylü esvikmeltsdir Yağmurların yağması piyasa üze- rinde de tesir etmiştir. Meselâ, bir hafta içerisinde 20 — 30 kuruş yük- selen yağ ve peynir fiyatları inme- ğe başlamıştır. Bu vaziyet te fakir şehir halkını sevindirmiştir. —— Alibey Düzünde Mektep Yapılıyor pozöyük (TAN) — Buradan bir saat uzaktaki Ali beydüzü köyünde, | beş dershaneli başlanılmıştır. O köyden Sait, mektebin yapılma- | #i için İki bin İlira vermiş, icap ettik- çe, yardımda bulunacağını da vaa- deylemiştir. Buradan giden maarif memuru ile muallimler ve halktan mürekkep bir kafile önünde mektebin temeli tılmıştır. Maarif memuru bir nutuk İ söylemiş ve temelde kurban kesil- miştir. bir mektep inşasına mari Çocuk Düşürme Bozüyük (TAN) — İsmetpaşa ma- hallesinde oturan Ali karısı Şerife, ayni mahalleli Hasan karısı Ayşe ile kardeşi Meryem tarafından dövül- düğünü ve bu yüzden dört aylık ço- cuğunu düşürdüğünü iddia eylemiş- tir. Ayşe ve Meryem tevkif edilmiş- lerdir, rini Borun İhtiyaçları Bor (TAN) — C. H. Partisi bura reisi Cevdet ile Şarbaydan ve bele- diye encümeni âzasından mürekkep bir heyet Ankaraya gitmiştir. Bura- da orta mektep açılması ve inşaatı yarım kalan halkevinin bitirilmesi gibi işler hakkında teşebbüsatta bu- lunacaktır, Eceabatta İmar Cemiyeti (Maydos) — (TAN) — Merkezi burada olmak üzere bir “İmar ve güzelleştirme, teşkil edilmiştir. Faaliyete başlıyan cemiyet, Umumi Harbin en büyük tahribatına hedef olan bütün kaza- Eceabad miştir, mizin imarına çalışacaktır. İki gün, iye koğuşunda hayata gözlerini yum- | Küsi; İlorinalı, mizahcıların cemiyeti ear İZ Florinalı Nâzım Öldü Yazan: Naci SADULLAH Şiir kralı, Florinalı Nâzım, evvel- “Gureba” hastanesinin asabi- muş. Matbuat sayfalarında, seneler - ce, Pazarola Hasan heye döndürülen İbiçare kral, bütün ömründe hasreti- hi çektiği ihtirama ve sitayişe, ancak öldüğü gün kavuşabildi: Halbuki bi- çare Filorinalının, cılız, sulanmış hi zekânm gölgesinde yaşayan müdafa- asiz şahsiyeti, bizim caddenin irili u- faklı bütün kalemlerine tehlikesiz bir alay menbat olmuştu. Şimdi onu olmaktan duydukları vicdan azabmı gidermek isteyenler, kralının cenazesine, edebiyat tarihinde makam ikram e- dip duruyorlar: Bu sahte ikramlar, hazin birer kefarete benzemiyor mu? Filorinalı Nâzım hayattayken, şi- ir krallığına lâyık olduğuna inanrsış- ta. Şimdi, onun masum ruhu edebi - al tarihine girmeğe lâyık olduğuna aanacaktır, Fakat bence, e birin- levcih, bu sonuncu ikramdan çok daha hazindir: Çünkü vaktiyle ona şir krallığını tevcih edenler bir “di- yi kandırmışlardı Şimdi ona, edebiyat tarihinde ma- kam gösterenlerse, “ölü” yü al - datmağa çalıştyorl, Demek ki, artık, insanları alda - tılmaktan, ölüm bile kı ramıyor! “Son Posta” gazetesi de bu ölüm- den bahseden yazısına şu serlevhayı koymuş: senelerce, valdızlamış “— Filorinalı Nâzım, ölümünün gazetemize haber verilmesini vasi - yet eti Anlaşılan, son günlerde, başında” ki taca lâyık olduğundan © şüpheye düşen biçare Filorinalı, ölümüne cid- di gazetelerin lâkayt davranacakla - içi vehmetmiş: Ve yalnız “Son Pos- ” yı, kendisine hemdert bulmuş! e ee YL . tün ömründe ağır bir desti gibi taşı- mış olan meezüp Pazarola Hasan bey, bu “Komik” refiklmizin sayfaların - da, her gün “nükte!” savurur. Bina- enaleyh, mizah sütunlarını Pazarola Hasan beye, ikram eden bu refikimi- zin, Filorinalıya da ayni — derecede mevki vermesinde bir mahzur yok - tur sanırız. Bu itibarla, temenni ederim ki, muhterem refikimiz, merhum Şii ir kralının 6 dostane vasiyetine bir ce- mile olmak üzere, edebi ve makalelerine de “Filorinalı imzasını atsın, Hem zaten, siyasi! Nüzüm” Gureba hastahanesinde, şiir kralını. son, söz lerini dinlemiş olanların söyledikle - rine göre, Filorinalı Nâzım, facının, tahtının da, “Komik” gazetenin baş- muharriri Muhittin Birgene verilme- sini vasiyet etmiş! Vâkıâ, bu vasiyet, o orefikimizin mensupları arasında bir ihtilâfa se - bebiyet verebilir. Meselâ, İsmet Hu- Muhittin Birgenin şair olmadı- ğını ileri sürebilir, ve: '— O taçla taht, bana lâyıktır!” Diyebilir. Muhittin Birgen İse, vasiyeti İleri sürerek, hakkını koru- yabilir: Fakat bence, bu ihtilâf, dos- tane halledilmelidir: Zira bana kalır- sa, her iki meslektaşımız da iddinla - rında haklıdırlar: Ve bence, taht Muhittin Birgene, taç da İsmet Hulüsiye teslim edilmelidir! Şiir kralının ölümüne ben eminim ki, meslektaşlarım, unla, insan” değil, bir “mevzu” kaybettiklerine müteessirdirler! Fakat, okadar muharrire mevzu olabilmek, hiç şüphe yok ki, en ebe- di mevzuu bulabilmekten bile zer - dur: Ve zaten Filorinalının kazandı- ğı en büylik muvaffakıyet te, bence budur, O, bir tek nükte savurmadığı, ve hiç bir gün ciddiyetini bozmadığı hal de, hepimizi hergün güldürürdü: zaheı, ciddi hâdiseleri kalemiyle ri- dikülize eden insan değil midir? Fi. kalemleriyle marifeti, o hayatı gelince, becerdikleri ile yaşardı. Binaenaleyh, Filorinalı Nâzım, mizahcilarm kâğıt sayfaları üzerin - bu de yaşatmak istedikleri tipi - ister Trakyadan piyasamıza gilen malü- mata göre son güplerde bütün Trak- yada bereket verici bol yağmurlar yağdığından köylü ve müstahsil bü- yük sevinç içindedirler. Bu sene Trakyada ekiliş vaziyeti de iyi oldu- ğu için mahsulât çok mükemmel bir vam etmesi de buğdayların dolgun- laşmasına yardım etmekedir. Trakya- nın sert buğdayları, arpa, yulaf, kuş yemi, susam gibi hububatının geçen fazla ola- cağı tahmin ediliyor. Şu halde bu se- ne yalnız Trakya mahsulât yurdun tir. Yazlık zeriyat dahi iyidir. Bilhas- sa son yağmurlar bu mahsuller üze- rinde çok faydalı olmuştur. Kavun, karpuzların vaziyeti sağlamdır. Bağ- IÇ PİYASALAR : Perakende Yün ee İpliği Satışı Yün ipliklerinin perakende satış larında ambalâjları hakkında Tica-| ret Odası umumi heyetince kabul e dilen karar 10 Haziran Cuma günün- den itibaren tatbik edilecektir. Bu karara göre çilesi yirmi gramdan !ba ret olarak dört çilelik turalar seksen gram olacak ve her turanm üzerinde bir bandaj bulunacaktır. Bu şarta uymıyârak gelmiş veya hazırlanmış yün ipliklerin üzerinde muhteviyatı. m gösteren bir etiket bulunmak şar- til KA er rita şekilde piyasamızda kırk bin “paket kadar mevcuttur, - Cuma gününden itibaren oda memurları piyasada tet- fına hareket edenlerin cezalandırıl. ması için zabıt varakası tutacaklar- dir. Dokuma Bezlerden Şikâyet Şehrimizde mevcut iki bin kadar el dokuma tezgâhlarında imal edil- mekte olan bezlerin kalite itibariyle gittikçe düşük çıkarıldığı nazarı dik- kati celbetmiştir. Ticaret Odası bu işi tetkik ederek bu gibi imalâtha- nelerde yapılan bezlerin standardize edilmesine lüzum görerek keyfiyeti Iktısat Vekâletine bildirmiştir. Ve- kâlet odanın mülalâasını muvafık görmüştür. Dokum tiplerinin ve ev- safının tesbiti i4İWoda meclisince bugünlerde karar ittihaz olunacak- tir. Dünkü Zahire Satışları Dün piyasamıza tüccar namına ge- len ve toprak ofisi tarafından 810 ton buğday çıkarılmıştır. Ayrıca Es- kişehir ve Karaköyden 108 ton un getirilmiştir. Trakyadan 45 ton kuş yemi, 25 ton beyaz peynir, 10 ton ka. şer, Anadoludan 45 ton arpa, 30 ton çavdar, Karadenizden 40 ton iç fn- dık getirilmiştir. Yumuşak buğday- lar 5,33, sertler 5,13 — 5,20, kızılca- lar 5,32, yemlik çuvallı arpalar 430, Anadolu dökme arpalar 4,25, çavdar 4,20, sarı mısır çuvallı 417,5 kuruş- tar satılmıştır. —— bilerek, ister bilmiyerek » kendi sah- sında yaratmış olan insandır: Yâni, o, tabii, ve canlı hir mizah şaheseri - dir: Onun yaşayacak olan tarafı bu- dur. Ve biz onu, müellifi meçhul ve İcanlı bir şaheser gibi, daima, ae acı gülümsiyerek, anacağız! Geniş, ve popüler bir şöhret ka - zanmış olan sevimli, zararsız ve za - yallı Filorinalı, bütün ömründe bir palyaço kadar gülünç görülmeyi, bir kahraman feragatiyle göze aldı: Hem de, sadece şair olabilmek uğrunda! Şu halde, artık ona: “Şiir kral gibi komik bir unvaz takmakla yap- tığımız büyük haksızlığı da itiraf ve tâmir edelim: O, şiirin kralı değil, Kölesiydi!” inkişaf içindedir. Havaların serin de- | bütün ihtiyaçlarını karşılıyabilecek- | kikata başlıyacaklar ve karar bilâ| 8-6.939 EKONOMİ Memlekette Bol Yağış Var Zamanında Yetişen Yağmur İle Trakyada Mahsul Iki Misli Olacak lar normal şekilde çiçeklenmişlerdir. Muşta Mahsul ve Tırtıl Muş, (TAN) — Her sene bu hava- liye mebzul yağmurlar yağdığı halde bu sene pek az yağmıştır. Maamafih Muş havalisinin toprakları “Kuru zi- İraat,, usulüne müsait olduğu, yani si- nesindeki suyu tedricen verip mah» i beslediği cihetle, sühunet de- İrecesinin hemen hemen zait on beşi de geçmemiş bulunmasının yardımi- le, yağmursuzluktan o müteessir de- gildir. Bilâkis bu sene mahsul çok be Feketlidir. Yalnız her sene meşelere, bağlara ve ağaçlara musallat olan tır- tıllar bu yıl salgın bir hale gelmiştir. | Ağaçlarda yaprak ve meyva kalma- mıştır. Onlar da bundan zarar gör- müştür, Halkın bilgisizliği ve fenni mücadele yapılmaması, tırtılların ü- remesine sebep olmaktadır. IHRACAT: 200 Bin Kilo Tütün Satıldı Geçen Mayıs ayı içinde Almanya hesabına Tütün Limitet Şirketinden iki yüz bin kiloyu bulan büyük bir parti tütün satın alınmıştır. Alman- yanın büyük firmalarından iki mü- messil dün şehrimize gelmişlerdir. Bu firmaların piyasamızdan ehem- miyetli miktarda tütün ve muhtelif cins deriler mübayaa edecekleri ha- ber verilmektedir. Fransızlar hesabı- na da son günlerde bir miktar tütün mübayaa edilmiştir: . Almanya hesabina piyasamızdan tilki derisi toplanmaktadır. Mevcut stok çok azalmıştır. Son satılan 3200 tilki derisinin çifti üç yüz kuruştan verilmiştir. Amerika için de piyasa- mızda mevcut sansar derilerinin mü- kim bir kısmı satın almacaktır. Bu derilerin çifti 20 — 30 arasında pâ- zarlığı yapılmıştır. — —— Kâhtada Yeni Mahsul Kâhta (TAN) — Arpaların biçil- mesine başlanılmıştır. Bir haftaya kadar buğdayların da toplanmasına başlanılmıştır. Bu sene buğday, ger çen senekinden çoktur. Çiftçiler ve bahçıvanlar yağmur beklemekte, havalar pek sıkıntılı geçmektedir. ——————— DENİZ ve LIMANDA i Gemi Siparişlerinin Mesulleri Denizbank tarafından Almanyaya sipariş edilmiş olan vapurların plân- larının hazırlanışındaki hatalar ile sonradan yapılan yersiz tadil trol ve tesellüm işindeki yolsuzluk- lar hakkında hazırlamp Muhabere ve Münakale Vekâletine verilmiş 0- lan fezleke etrafinda tahkikatın de- rinleştirilmesine lüzum görülmüş İtür. Almacak neticeye göre mes'ul- ler hakkında kanuni takibat yapıla- caktır. POLIS : Ver YIŞI Tramvaydan Düştü Beşiktaştan Ortaköy istikametine doğ- ru gitmekte olan 608 marsh tramvay arabam Kabataş seri önünden geçerken yolculardan Dursun Ali isminde birisi at- Jarken yere düşüp muhtelif yerlerinden #ehilkeli sorette yaralanmıştır. Yarak can- kurtaranla Beyoğlu hastanesine kuldıni- maştır. © Çırağan sarayı önünden geçen bir tromvaydan atlamak isteyen ve Çadırcı- Yarda oturan Mehmet All, yere düşerek başından ve bacağından yaralanmıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmıştır. © Havüyollarına ait 296 numarali ote- büs şoför Mehmedin idaresinde olarak E- dirnekapıdan geçerken o civarda oturan Fıristoya çarparak omuzundan yaralamış” “ar. Yaralı Gureba hastanesine kaldırılmış” İr,