8 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN Bilmece | Dolandırıcılığı Yazan: M. Turhan TAN izim nesil, kelime oyunları ik yapılan bilmeceleri bulmak i- çin çok yorulmuştur. Ekseriya cinas sanatına dayanan bu oyunların, hele ilk mektep sıralarında, kavranması - na imkân yoktu. Fakat falaka korku- rakimize açıklık m gelirdi, yoksa imece usulünde (o keramet mi vardı, bilmem, o imkânsızlığa galebe ederek, bütün bir smıf başbaşa verip bilmeceleri el birliği ile çözerdik. İmtihanda hocamızın tertip ede- ceği kelime oyunlarını ise hep bilir. dik. Çünkü içinde okuduğumuz mektebin ilk açıldığı gündenberi son! sınıf Imtihanında sorulan oyunlu su- aller daima birbirinin ayniydi: Oğ - lum Yaver, aşçıy din kadının hükm bit, Fakat rüşüyede araya ebcet he- sabı girdi: “Üç otuzla bir otuz bir ad olur - Bu muammayı bilen üstat o- Yur” tarzında sualler meydana çıktı ve bizi hayli üzdü. Buna © rağmen, meselâ, gül üzerine tertip olÜnan bir bilmecenin hazzını tahsil çağını aş - tiktan sonra da unutmadım. Bu sürekli alâkanın ne kadar ta- bii olduğunu anlamak için mese yerek hatırladığım gül bilmeces şeklini bilmek kâfidir, Hocamiz en zeki, en anlayişlı talebesine sorardı ve imtihanda da birinci çıkacak şâ - kirdin rakiplerine rühcanımı sezdir - mek düşüncesiyle © bahtiyar çocuğa hallettirilirdi. Şekil şuydu: “Ben bir çiçeğim, çiçeklerin serdarıyım, suyuma bayı- lırsmız, yağımı sürünürsünüz. Fakat başınızda dert de olabilirim. O xa - man, size çok ıztırap ve iyi bakılmaz- sâm sonunda hicap veririm, Küçük bir hareketimle ayak altına düşerim, çiğnenirim, Bununla beraber bü yemde emir kabiliyeti vardır. O ka- biliyetime göre telâffuz olunursam sesime koşarsınız. Topluluk, beraber- İik te bendedir. Nasil, şu muhtelif kı- lıklar içinde beni tanıyabildiniz mi7” Bü uzun süâle' gül diye başlaya - rak tam bir cevap veren, dert olmaktan maksadın gü sini - arap harflerindeki imi yetinden istifade ederek - kel, sonra farsi çamur manasma kil, daha sonra gelmek mastarından emir olarak gel ve en sonunda da cüz'ün zıddını kas- tedip kül okuyan şakirt kocaman bir | aferin alırdı, : Dün matbaadan çıkıp postane ö- nünden Orozdibak istikametine gi - derken bir işporta başına yirmi otuz kişi toplandığını gördüm, kalabalık- tan kaçmak âdetimken gaflet göste- rip ben de sokuldum. İşportada beş altı yüz tane - beyaz, kırmızı, sarı, yeşil renkte - zarf vardı. İşportacı © zarfların muhtevasını şu suretle an- latıyordu: — Beş kuruşa bir bilmece, yaşı- nızı söyler, fikrinizi söyler, aşkınızı söyler, paranızı söyler bütün sırlarını zı söyler, Beş kuruşa, topu topu beş kuruşa, Fırsatı kaçırmayın, alın! Ne yalan söyliyeyim, o anda hatı- yıma şu arzettiğim gül bilmecesi gel- | di, rüştiye mektebinde o bilmeceyi hallederek kazandığım aferin vara - kası gözlimün önünde pırıldadı, içi - me bir çocukluk çöktü, elim yelek ce- | bime, kendiliğinden, girip çıkı ve beş kuruşlak bir sikke benden ayrı - hp yerine işportadan çıkma (o yeşil bir zarf geldi. Sokakta meşgul olmadım. Fakat vapura girer girmez zarfı çıkardım, beş kuruşa satın aldığım bilmeceyi| gözden geçirmek istedim. Boyları ay- rı mustatile sıralanmış bir takım ra- kamlardan ibaretti, Müstatil şeklin - deki küçük küğıtların hepsine birden yediye kadar birer numara konul - muştu, Lâkin bu yedi kâğıdın nasıl kullanılacağını gösteren ne bir satır, ne bir cümle vardı, Elimdeki yedi kâğıt yaşımı, aşkımı, paramı değil an cak beş kuruş dolandırıldığımı vu - zuhla gösteriyor ve takrir ediyordu. Bu, nâhoş bir alışverişi. Fakat kabahat kimde? —— m —— > Bir Batında 4 Çocuk Elbestan (TAN) — Zerdekeş kö- yünde Ali karısı Hanyes, ikisi kız ve ikisi erkek olmak üzere bir defe- da dört çocuk doğurmuştur. Erkek | taneyi Toptaşımdan buraya nakletti. “| tırılması için şimdilik beş milyon /i- ra ayıracak, bilâhare bu miktarı on İ ya Müzesi müdür muavini Şemsettin Bakırköy Hastanesinin YeniPavyonu Dün Mazhar Osmanın Bir Nutkuyla Açıldı Bakırköydeki emrazı akliye ve a- sabiye hastanesinde yeni Inşa edilen modern pavyonun küşat merasimi dün yapılmıştır. Pavyon 45 bin lira- ya çıkmıştır. 200 yataklıdır. Civarın- da bir mutfağın da inşasına başlan. miştir. Merasimde Sıhhat Vekâleti içti- mal muavenet dairesi relsi Ekrem Tok, İstanbul Merkez Kumandanı Cemal Akan, sıhhat müdürü Ali Rı- za, şehrimizin bir çok maruf doktor- ları ve gazeteciler hazir bulundular Hastane Başhekimi Doktor Maz har Osman verdiği bir nutukta Ba. kırköy hastanesinin teessüsünden ev- velki bimarhanelerin kısa bir tarih. çesini yaptıktan sonra sözlerine şöy« le devam etti: — Bundan on iki sene evvel has- ğimiz zaman, civarda etrafı yılan ve çıyanlarla dolu bir kışla harsbesin- den başka hiç bir şeyler yoktu. Fa- kat Sıhhat Vekâletinin ve halkın | yardımları, bizim de devamlı mesa- imiz neticesinde şimdi şu gördüğü. nüz sahada tamamen sıhhi ve kabili istifade bir hale getirilmiş 2200 ya- taklı otuz pavyonumuz, bir kısmı meyvalı, bir kısmı meyvasiz olmak üzere 150 bin ağacımız, hemen hep- si de yetişmiş ve meyva vermiye baş lamış 140 bin üzüm kütüğümüz vardır. Hastanenin sebze ihtiyacını buradan temin ettiğimiz gibi y. diğimiz buğdaylar müessesenin bi gur ihtiyacımı da karşılamaktadır. “Şimdiki halde en az 18 bin yata- ihtiyacımız vardır. Masmafih hü» kümetimiz bu gibi müesseselerin in- şası ve yalak miktarının süratle art- milyona iblâğ edecektir. Bu suretle Manisa ve Adanada büyük asabiye| hastaneleri inşa edilecektir. Biz de| her sene bir iki pavyon ilâve ederek | genişlemiye çalışıyoruz. Nitekim pa- ra istemeyi bildik ve bu yeni pavyo- nu yaptırdık. Malümya oğlamıyan çocuğa meme vermezler.,, Mazhar Osmanın nutkundan sonra davetliler otomobil ve otobüslere bi- | nerek yeni yapılan pavyona gittiler. Kapının önünde plâkla çalınan Ist 1âl Marşı dinlendikten sonra Ekrem Tok kordelâyı kesti, Pavyonun gezil- mesi hitama erdikten sonra davetli- lere bir öğle ziyafeti verilerek mera- sime nihayet verildi. ŞE İnkılâp Müzesi Müdürlüğü Beyazıt medresesinde kurulan Şe- hir ve İnkilâp Müze ve Kütüphanesi şimdiye kadar Selim Nüzhet tarafın- dan vekâleten idare ediliyordu. Kon- İ İ | buraya müdür tayin edilmiş ve dün yeni işine başlamıştır. Selim Nüzhet Şişlideki Inkılâp Müzesini bir sene daha tanzim edecek ve sonra açıla caktır, Yeni pavyon: Sertabip Mazhar Osman izahat veriyor Feribot Iskelesinin Yeri Yenikapı Ile Haydarpaşa Arasındaferibotlişliyecek Belediye tarafından hazırlanarak Dahilinye Vekâletine gönderilen ye- ni yapı ve yollar kanunu lâyihası ile yeni istimlâk kanunu lâyihası önü- müzdeki hafta zarfında Büyük Mi. let Meclisine sevkedilecektir. Yeni lâyihaların: Mecliste müzakereleri si- rasında hazır bulunmak ve icabında DAHİLİ HA TAN izahat vermek üzere belediye imar müdürü Hüsnü ile harita şubesi mü- dürü Galip Pazartesi günü tekrar Ankaraya gidecekledir. Iki belediye müdürünün Ankarada bulunduğu'sirada, hükümetçe tasdik edilmiş bulunan Istanbul imar plânı- nın sureti tatbiki hakkında da bir Yunan Denizcilerinin Ziyaretleri Bugün Misafirlere Ziyafet! er Verilecek Mektep gemisi Kumandanı rıhtıma çıkarken Limanımızda bulunan Yunan Komşu devlet bahriyelileri şehri- mektep gemisi süvarisi dün vilâyete mizde beş gün kalacaklardır. Misa- giderek vali muavi i Hüdai Karata-| fir bahriyeliler bugün Cümhuriyet banı, ondan sonra da İstanbul komur | âbidesine bir çelenk koyacaklardır. tanını ve deniz komutanmı ziyaret etmiştir. Saat 18.30 da gerek vilâyet tara- fından, gerekse bü komutanlıklar ta- ralından gemi süvarisine iadei ziya- ret yapılmıştır. Dün akşam da İstanbul vilâyeti tarafından saat 20.30 da Parkotelde gemi süvarisi şerefine 40 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Gemi talebesine de ayrı bir ziyafet tertip edilmiştir. Misafirler İstanbul o komutanlığı tarafından Tarabyada verilecek ziya- fette hazır bulunacaklar ve ziyafeti müteakip tersaneleri ve diğer bahri müesseseleri ziyaret edeceklerdir.Sa- at 18 de Harp Akademisi Komutanh- fı tarafından, mektep binasında ve- rilecek çay ziyafetinde bulunacak- lardır. Misafirler pazartesi günü buradan Köstenceye hareket edeceklerdir. RE 0 Vaği E — Orta mektebi bitirdim. Li- senin birinci sınıfında okuyorum. Fakat hemen hayatımı kazanmak üzere iş hayatına atılmak mecbu- sa çalışırım, devlet bana iş verir mi, köy muallimi olabilir miyim ve bunun için nereye müracaat etme- liyim? C — Devlet baremin on dör - düncü derecesi ile size iş verebilir. Fakat bir çok Vekâletler imtihan- lardır. Hangi Vekâlette çalışmak çocuklardan biri ölmüştür. Diğerle- ri sıhhattedir. istiyorsamz oraya müfğcaat edi - riyetindeyim. Yurdun neresinde ol- KARİLERİMİZİN SUALLERİNİ BURADA GEVAPLIYORUZ il ay eğer a e Ne a CEVAP niz. Köy muallimi de olabilirsiniz, Bunun için de maarif müdürlü; ne bir-istida ile müracaat etmeniz kâfidir, . S — Rodos adası, İtalyanlara ne zaman geçmiştir? C — Balkan harbinden evvel İtalya Trablusgarbe hucüm ettik - ten sonra 1911 de Rodos adasını da işgal etmişti. Umumi harbi müte - la memür almak yolunu tutmuş - akip Versay muahedesi ile İtalyan Jar adanın idaresini bilfül ele al - muşlardır. 8 — Fen Fakültesinin F.K. B. mezunlari ortamekteP muallimi © - abilirler mi, ye ne kadar maaşla ; m peşi B. mezunları yük - sek mektep mezunu addedilmezler, ortamektep muallimi olabilmek için bunların da imtihan ( Vermeleri e o s — Ankara Musiki Muallim mektebine girmek İstiyorum, şart lari nedir, tahsili kaç senedir, me- yunlarma ne İş verilir? G — Bu mektebin adı Ankara İmil ve tahliye işleri için küçük mik- İ edileceğine göre feribotlarım hareket tatbik plâm hazırlanacaktır. Esasen bu tatbik plâm, imar mütehassısı ta- rafmdan, taslak halinde hazırlanmış | bulunmaktadır. Bu seferki temaslar- da bu plân etrafında Nafia Vekâle- tiyle görüşülerek plânın son şekli kararlaştırılacaktır. | Tatbik plânma göre doğrudan doğ- | ruya Nafia Vekâletine tasllük eden | bazı işler de tesbit edilmiş bulun-| maktadır. Bunlardan birisi Istanbul ile Haydarpaşa ârasmda feribot İş- letmesidir. Otedenberi feribotların | Sirkeci ile Haydarpaşa arasında işle- | tilmesi düşünülmekte idi. Imar plâ- | mında Ilmanın Haydarpaşa ile Sala. den feribotların hareket ve muvasa- Yat noktaları dâ değişmiş bulunmak- tadır. Yeni plânla, Yenikapıda tah- yasta bir liman yapılacağına ve Sir. keci garının da Yenikapı ile Samat- ya arasına nakledileceğine ve bura- da, Sirkeci istasyonu yerine kaim ol- mak üzere büyük bir istasyon tesis noktası da burada olacaktır. Bunun için Yenikapıda feribotlara mahsus olmak Üzere modern tesisatı havi bir istasyon yapılacaktır. Yeni plânda Haydarpaşa İstasyo- nu Kavak iskelesine doğru uzatlar | cağından feribotlara mahsus olan İS- tasyon da şimdiki istasyondan biraz geride, mevgutsilolardan sonraki sa- hada kurul r. Tatbik piğn: ha- zrlanır hazıflanmaz Nafia Vekâleti derhal bu tesisata başlıyacak Ve kısa bir zamanda © feribotların İşletilme- sini temin edecektir. Feribotlar va- sitasiyle Semplon EKspresi değru- dan doğruya Toros Ekpresiyle bir. leştirilmiş olacaktır. | Tatbik plâniyle İstanbulun imar işleri de senelere taksim edilecek ve ilk senelerde Yapılacak işler, ön programa alınacaktır. Bu işlerin mü- bimleri, Kurulacak limanlarla şehrin ana cadeleri ve bir de bu ana cadde" Musiki Öğretmen okuludur. Tah - ler üzerinde kurulacak içtimai ve Ik- usmdi müesseselerdir. sil müddeti altı senedir, Bu mek - tebin birinci sınıfına beş Sinif ilkokul mezunlarından musiki öğ- retmenliği etmeğe kabiliyetli ve sesi elverişli olanlar alınır. Ortüo- kullarla liselerin muhtelif sıntfla- rından bu okula girmek isteyenle- rin, muadil sınıflara almabilmele- ri için bu okulda olup d& ortaokul. larla liselerde okunmı ERLER — | 8-6-939 Kızamık | Ve Tifo Vakaları Sıhhat Müdürlüğünün Tedbiri Bekleniyor . | Son günlerde şehrin bazı semi” rinde, bilhassa Beyoğlu tarafında tük tifo vakalarına tesadüf edil tir. Tifonun önüne geçilmek için Pİ tün mekteplerde tifo aşısı yapı) olmakla beraber yeniden lâzım g8 sıhhi tedbirlerin alınmasına karar W€“ rilmiştir. Son günlerde Büyükdere ile Üs” dar semtlerinde fazla kızamık v8$”” ları da tesbit edilmiştir. BELEDİYEDE : Köprüden Geçiş Saatleri Belediye, bir teşrinisaniye di devam etmek üzere kamyonlarla Yök $ arabalarının Karaköy köprüsi geçecekleri saatleri tahdit n Verilen karara göre arabalar, e5l 8onuna kadar sabahları saat 8 - 9 * rasında, akşamları 17 - 20 arası! bir teşrinievvelden bir şubata ki da sabahları 8 - 9, akşamları 17719 arasında geçebileceklerdir. Bu s8” ler haricinde Karaköy köprüsündö | yük arabalarile kamyonların geç” sine müsaade edilmiyecektir. Edirnekapı - Cihangir Hatt! Belediye, Eminönü « Cihangir © | tobüs hattını Edirnekapıya kadi” temdit etmeğe karar vermiştir hatta işliyecek otobüs sahipleri” ayın onuna kadar belediyeye mür” caat etmeleri şarttır. Bu tarihti” sonra vuku bulacak müracaatler K” bul edilmiyecektir. A tih, Beyazıt, Sultanahmet, Eminön yolunu takip edeceklerdir. Yeni » tn târifesi henüz tesbit edildi” tir. Meyvalar Kapalı Sahılacek Belediye meyva mevsiminin bi“ ladığı şu günlerde, meyvaların #” palı kaplar içinde satılması hakki”? belediye şubelerine bir tâmim BÖ” dermiştir. Bu tümimde dut ve kir?” ların üstü camlı ve temiz kaplar Ö” hilinde satılmasına dikkat edil ve bu beledi takayyüdata dikkat €X miyen esnafın cezalandırılması b” dirilmiştir. © Karesiz çalıştığı görülen 0'” mobillerden alınmakta olan cezs” 25 liradan 5 liraya indirilmesi bö kında şehir meclisince verilen Kar tatbik edilmek üzere dün şuböl tâmim edilmiştir. MUTEFERRİK: Kömür Ocaklarında Kos Zonguldak, (TAN) — Kozlu E” müriş Şirketinin Yeşirket ami” maruf ocağında geceliyin feci bir #* za olmuştur. Bir kısım ocak çökmüf dört amele altında kalmıştır. Bun! dan biri ölmüştür. Diğerleri Yi olarak kurtarılmıştır. 8 Haziran 1939 PERŞEMBE onay Gün 30 Arabi: 1358 Rebilaher: 20 yg Güneş: 4.29 — Öğle 28 İzindi: 18.13 — Akşam 8 Yatsı; 2138 — İmsâk: Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonundan nan malâmata göre, yurtia hava TSİ, Kocaeli ve Ege bölgelerinde kapalı vE İ. Brli, cenup Anadelusu ile Karadeniz yılarında, ve orta Anadoluda çok bül diğer bölgelerde az bulutlu geçmi sürlar umümiyetle şimali istikameti” e ia kuvvette, garp bölgelerinde KuvufÜ esmiştir. > Düriijetanbulda hava kapalı ve sip” derslerinden bir imtil leri Mzımdır. e geçmi rüzgl elmali şerkiden seniii - Tire hızla esmiştir. Saat 14 te "“, İaneas milimetre idi. Sühunit £. 31.0 ve en düşük 146 santi”! kaydedilmiştir.