13 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN ürkler, rilemi Okullar Kılavuzu “delilsiz cennete bile gi. KE ” derler, Delil, kılâvu- zun atapçasıdır ve kılâvuza yeryü - zünde en çok değer veren Türklerdir. Metenin her dılı yüz bin o süvariden mürekkep canlı, heyecanlı ve şanlı bir murabbaı Çin ülkesine sürüp te zaferden zafere koştuğu günlerde or- du kılâvuzları bu zaferlerin şerefi ni - pek haklı olarak - kılıçla ve atla AHİLİ HA GÜNÜN RESİMLERİ: paylaşıyorlardı. Subutay ve Cebe ku-| mandasındaki ordular, Karakurum - dan Bavyeraya kadar uzayan mesa! feyi yine kılâvuzların himmetiyle a şabilmişlerdi. Onların Kafkas ge: lerinde kılâvuzlardan o gördükleri i- haneti nasıl cezalandırdıklarını tarih kitaplarda okuyoruz. ise Bu başlangıçtan maksadım kılâ - vuz usulüne Türklerin ötedenberi ver | dikleri ehemmiyeti tebartiz ettirmek- tir. Türkler, yukarıya kı meselden anlaşıldığı üzer ettiğim ölümden sonra dahi kılâvuza ihtiyaç görüle -| | söylemekle o mevzuu kıy - metini bilhassa canlandırmak iste - mişlerdir. Hal böyle iken bilgi kılâ- vwzu yapmakta son asırların o gârip veya feci bir tegafül £ kaydettikler görülmektedir. Meselâ Kâtip Çe bir keşfüzzunun yazarak hir çok tapları çağdaşlarını ve | kendinden sonraki nesillere tanıtmış, yâni bize | mükemmel bir bilgi kı mıştır. Lâkin o değerli bilginden son- ra yetişip te ayni işi yapmak ve keş - füzsinunu çağ, çağ yürütmek iste - yenlerin eserlerine kıymet madığından Kâtip Çelebinin çığır kapanıvermiştir. Dert kitap kılâvuzundan ibaret ol. sa yine tahammill olunurdu. Fakat memleketimizde ormanların, nehir - lerin, yaylaların, göllerin, madenle- rin kılâvuzları olmadığı gibi devlet tarafmdan idare olunan her çeşit mü esseselerin de ne umumi, ne hususi kılâyüzları yoktu. Ahmet Vefik pa- şsan himmetiyle teessüs eden sal - Bamecilik bu noksanr kısmen olsun tölâfi ederken | sonraları © yol dahi terkolundu ve her şeyin möçhul”füz tulması tarikntine stilük edildi en ol- açtığı Cümhuriyet devrinde yurdu yurt taşlara da, yabancılara da tanıtmak için çok şey yapıldı, çok eser vücude getirildi, Hele Cümhuri; ve on beşinci yıl dönümle: betiyle basılan muhtelif broşürlerle tin onuncu | münase- kitaplarla, “yurt kılâvuzluğu yapa » cak” bilgilerin her çeşidi tesbit ve tamim olundu. Bununla beraber bütün okulları- miz hakkında, şöyle bir el ve göz atı p ile, istediğimiz bilgiyi bulmak, yâ: ni mekteplerimizin - kemiyet ve kı fiyet bakımından - mahiyetlerini bir çırpıda kavramak kolay (değildir. “İstanbul Muallimleri Yardım Cemi- yeti temiş ve bir okullar kılâvuzu vücn - de getirmiştir. Eserde Türkiye dahi- linde bulunan bütün mektepler mur-| kayyettir. Şu veya bu mektebe çocu ğunu kaydettirmek isteyen bir baba, “Okullar kılâvuzu” nu açar açmaz is- tediği bilgiyi - küçük bir tereddüde, şüpheye mahal vermeyen tam bir vu- ruhla - bulabilecektir. e Çocuklarını yurt dışında ihtisas o mekteplerine yollamak isteyen babalar da yine bu kılâvuzun delâletinden son derece fayda göreceklerdir, Çünkü (komşu ve uzak memleketlerdeki tahsil mü - esseselerine de kılâvuzda lüzumu ka- dar yer verilmiştir. Bu kılâvuzdan mubarrirlerin de müstefit olacaklarını söyliyebilirim Çünkü her ders yılı başında yurdun dört köşesinden gazetelere mektup - lar yağmıya ve mektepler hakkında malâmat sorulmıya başlar, Bu sual yağmurunu üzerlerinde teksif etti - ren meslektaşlar için “Okullar kılâ - vuzu”, çok cömert ve ayni zamanda | mesine göre, firın #ahiğleri işte bu eksiği tamamlamak is -| İstanbulu Ekmeksiz Bırakıyorlar Fırıncıların Dünkü Kararının Neticesi Un fiyatlarının yükselmesi üzerine fırıncılar Belediyeye müracaat ede- rek ekmek narhının yükseltilmesini istemişlerdir. Belediye piyasada yap- tığı tetkikatta, ekmek fiyatlarına zam yapılmasını icap ettirecek bir vaziyet görmediğinden dolayı fırıncıların bu taleplerini kati olarak reddeyletmiş İtir. Bunun üzerine fırıncılar, öteden- beri bakal ve sai rakenhdeci ekm satıcılarına ekmek başına birakt ta oldukları ondalık miktarını mişler ve çıkardıkları ekmekleri ay» ni narh üzerinde yalniz kendi fırın larında satmıya başlamışlardır. Bu yüzden şehrin bir çok semtleri dün ekmeksiz kalmış ve darik etmek için halk uzak yerlerde- ki fırınlara kadar gitmiye mecbur ol- muştur. Halbuki belediye zabıta talimatna- kendi mıntakalarının muhtelif noktaların- da ekmek bulundurmıya mecburdur- ler, Talimatnamenin bu maddesine aykırı hareketlerinden dolayı zabıta, dün bunlar hakkında zabıt varakala rı tanzim ederek slâksdar kamlıklara vermiştir. iki Kabotaj Bayramı » o Programı Bir temmuzda yapılacak olan Ka- botaj bayramınm, esas reisliğinde armatörlerin ve lantı yapılmıştır. Geç vakte devam eden bu toplantıda deniz bay tur, ekmeklerini te-| programını hazırlamak üzere dün Merkez liman tün de- niz mensuplartın iştirakiyle bir top- kadar ramı etrafında evvelki seneler içinde yapılan bayram programlari esas tu- tularak görüşmeler olmuş ve pro - gramda küçük bazi tadilât yapılmış- ER Gafenko Ankarada Dost Romanya Hariciye Nazırı Ankarada temaslarına devam ediyor. Resimlerde nazırı Ankarada karşılanırken ve Atatürkün kabrine çelenk koyarken görüyoruz. Bir Anonim Şirket Kuruluyor | bi . . . itirildi , Istanbulun süt işini tetkik eden he- yet, hazırladığı rapora ait bir hulâsa derek, dün vali ve belediye si Lütfi Kırdara vermiştir. Bu hu- lâsa İle sütün bugünkü vaziyeti, tihsal ve İstihlik miktarı ile yapıla cak tesisattan sonra sütün geli masrafları ve tâbi olacağı muamele- ler izah edilmiştir. Verilen izahata, gö BELEDİYEDE ; Mesai Programı Hazır Belediye, yapı ve yollar. kanunu mucibince, hükümetçe tasdik edilen şehir plâmının tatbiki için bir mesai programı hazırlamıştır. Bu mesai programına göre, plân beşi olmak üzere üç devrede tatbik edile- cektir, Birinci beş sene zarfında, her İsene 3 milyon lira olmak üzere 15 milyon lira sarfedilecektir. Buradan beş milyon lira ile imar edilecek is- tikametler şunlardır: Eminönü — Unkapam, Karaköy — Azapkapı, Azapkapı — Tozkoparan, Unkapanı — Şehzadebaşı, Taksim— Karaköy, Karaköy — Yolcu salonu, | Barbaros Hayrettin türbesi civarı, Beyazıt — Koska caddesi, Beyazıt — Koska caddesi açılırken İ şimdiki Inkılâp kütüphanesinin alt tarafındaki saha tamamile istimlâk edilecektir. Buranın istimlâkine 135 bin lira ayrılmıştır. Vali ve belediye retsi Lütfi Kırdar dün buraya gide- rek mahallinde tetkik etmiştir. Taksm — Şişli Refüjü Taksim ile Şişli arasındaki cadde üzerinde bulunan bina sshipleri, be- diyeye müracaat ederek evlerinin İönündeki trotuvarlarını kendileri yapmak arzusunu İzhar etmişlerdir. Bu trotuvarlara ait (o plânların belediye tarafından hazırlanması İ- cap etmektedir. Bunun İçin bu sv sahiplerinin iştirakile yarın saat 14 te Beyoğlu halkevinde bir iöplentı yapılacaktır. is- biri Istanbı Ida santral | törlze ediletektir senelik | Süt meselesi üzerindeki tetkikler rapor valiye verildi de osis diğeri de Anadolu cihe olmak üzere iki büyük santrali dile - cektir. Bu her iki santrala tâbi olmak üzere müteaddit süt toplama mer « kezleri bulunacaktır. Bu merkezler-| de töplanan sütler, oralarda kontrol | edilecek, süzülecek ve ondan sonra| sevkedilerek orada Pas- Busameliyeyi mü- kâlt şişelere döl DENİZ ve LİMANDA; ieakıp, Yeni Umum Müdürler Devlet Denizyolları Umum Mü - dürü İbrahim Ke ile, Devlet li « man İlşetmesi Umum Müdürü Raufi Manyas dün Ankaraya gitmişlerdir, Her iki Umum Müdür mensup ol- dukları Münakale Vekâletinde ken - di teşkilâtları ve kadroları etrafında son tetkiklerde bulunacaklardır. Yunan Gemisi Gitti Bir haftadanberi limanimızda bü- lunmakta olan Alis ismindeki mek - tep gemisi dün saat on birde Köster; İceye müteveccihen hareket etmiştir. Gemi kısa bir müddet te orada kal - dıktan sonra tekrar Boğazlardan ge- çerek Yunanistana dönecektir. İngiliz Seyyahları Geldi Dün sabah Arendera Stas isimli, iki baeslı ve son stilde inşa edilmiş olan bir İngiliz seyyah gemisi lima - nimıza gelmiş ve Kızkulesi açıkla - rında demirlemiştir. Şirketihayriyeden kiralanan bir vapur seyyah vapuru ile kara arasın- daki münakaleyi temin etmiş vapur- la gelen 336 seyyahtan 334 ü şehre çıkarak müzeleri, camileri, âsarıâti - kayı ve şehrin muhtelif mahallerini gezmişlerdir. Seyyahlar, sabahleyin İda bir gezinti yapmışlardır. Vapur yarın sabah limantmızdan Boğuzda| ayrılacaktır. SUAL $ — Anonim şirketler mecli: İ vaziyeti görüleeşkive bayiler vası le şehirde tev cektir. için şehirde bir de ba Yi teşkilâtı yapılacaktır. Bu teşkilâtı kurmak nim şirket tesi Bunu de bayiler, ete hissedar sıfatile işti deceklerdir. Halktan şirketesiştirak edebileceklerdir. Sü MÜTEFERRİK; Oztrak vE ak ştir. mki trenle Ankari ya gitm Sergide Kitap te Ankarada açıla min etmek maksadile bu ser mallar sergisinde hususi bi inde kurulacaktır. dürlüğü de Istanbu pav alkırmza gö: stand açmağı düşünmektedir. Bu #u- retle şehrin müstakbel plânıma göre, maketlerle plâ- nın en İnee noktalarına Kadar hâzır. lanmış olacaktır. Kitap sergisi için, Mas neşriyat müdürü Faik Reş toplanacak $ etmiştir. Bugün ii pilikler için mitesi bütün ye rarını verecektir. Komitenin vilâyet- te, valinin riyasotinde toplanması ih- timali de vardır Yalovanın Bursaya Bağlanması Yalovanın İstanbulla üzerine Yâlovalılardan mürekki yet MU Şefimiz İsmet İnönü yaret ederek Yalovanın tekrar Istan- bula bağlanmasını rica etmişlerdir. YA an im ram KARİLERİMİZİN SUALLERİNİ “i S — Devletimizin admin birkaç meliyim? URADA CEVAPLIYORUZ CEVAP i edile- istiyenler de imar rif Vekâleti, Ga İntasarayı gezerek sergi Yörini tetkik gi ko- alâkasının kesilerek Bursaya raptedilmesi hak- kında şehir meclisince verilen karar > he- dü zi i Türkkuşu Filosunun Uçuşları ——— İstanbul Halkı Yeşilköye Davetlidir Şehrimizde bulunan Türkkuşu fi- losu bugün Yeşilköyde akrobasi ve Ss Bütün fs tanbul halkı bu gösterilerde bul mıya dav ) uçuşları yapacaktır larak İtün fiyatı henüz.tesbit sdilmemistir. rdâ Filo. ça Bursaya hazır bulunacaktır. sabahı Yalova Çar ile amba günü rsada, ikmal Filo, meydanların çamurlu oiinesin dan dolayı Edirneye gidemiyecektir. ÖNİVERSİTEDE : Avrupaya Gidecek Talebemiz Profesör Hâmit Nafiz Pamir ve profesör Paryasın riyaseti altında fen fakültesi asistan ve talebelerinden ir grup Alplerde jeole- pak üzere, müteşekkil & Yabancı Diller Kursu 19 Haziranda açılacağını yazdığı" mız Üniversite yabancı diller yaz kurlarına istiyen lise talebeleri de devam edebileceklerdir. erime Sığırlarda Şap Hastalığı Edirne yilâyetinin Sırpi:ndığı böl gesindeki sığırlarda şap hastalığı çık- mıştır. Mahallinde veterinerler tara" İtindan icabeden tedbirler almış ol makla beraber Virantekke hudut ks- pısı karadan gelecek hayvan muvare- ine Karşi kapatılmıştır. TAKVİM ve HAVA 13 Haziran 1939 SA. 4) 8 nc sy Gin: 20 Arabi: 1950 Rebiüii Güneş: İkindi: Yata: » 423 — 16.14 2144 — .— Hâve Vaziyeti — Oğle Yeşilköy meteoroloj idare rels' ve azalarının action sa- türlü yazıldığını görüyoruz, Cum- C — Orta mektep mezunla.. çok dürüst hir müşavir vazifesi göre- cek ve mekteplere taallâk eden her suale mutlaka cevap verecektir. İstanbul öğretmenlerine yardım cemiyeti namina böyle bir faydalı kitap tertip eden Kültür Direktörü Bay Tevfik Kut'u takdir ve tebrik e- tün müesseselerimiz için de böyle hibi olmaları şart mıdır? C — Değildir. * $ — Ecnebi bir gi mıdır? Cc - Evet. Lâzınidır, derli toplu kılâvuzlar vücude getiril» | mesini - ehil olanlardan - bekleriz. | marşı çalındığı zaman, bizim milli marşımız çalındığı zaman olduğu ihtiram vaziyeti almak lâzım huriyet, Cümhuriyet ve Cumuri - yet gibi. Bunların hangisi doğru - dur? € — Türkiye Cümhuriyeti di - ye yazmak lâzımdır. * $ — Orta mektebi | bitirdim, Devlet demiryollarına memur ola - bilir miyim, nereye müracaat et - wletin milli Devlet demiryollarına memur ola. rak imtihanla almırlar. Bunun 4 - çin kendileri ihtiyaçları olduğu za- man gazeteler vasıtasiyle ilân e - derler. * & — Yedi senelik evliyim. Ka - rım rahatsız olduğu için çocuğum olmuyor. Bu yüzden aramizda ge- çimsizlik başladı. Üç senedir de Ayrı yaşıyoruz. Kanun Yeniden ev lenmeme müsaade eder mi? C — Bu vaziyet boşanmamz #- çin bir sebep olabilir. Fakat karı- nızla aranızda nikâh bağı varken yeniden evlenemezsiniz. En evvel mahkemeden boşanma kararı al - manız lâzımdır. nan malâmata göre, hava yurdun ile kısmen de diğer bölgülerde &z bu ler cenubi istikametten orta kuvvette #5” migtir, Dün İstanbu | gür cenubu garbi esmiştir. San 13,5 #nilibar tdh. £ en düşük 134 & dilmiştir. a hava açık geçmiş, F saniyede 1 4 te hava hunet en yüksek 259