15 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

e PENCEREMDEN Evrak Müfettişlerine İhtiyaç Var! Yazan: M. Turhan TAN Pis meşhurdur: Adamcağızın biri baba olmak üzere bulun- duğunu görünce ilk iş olarak yavru- mun beşiğini yaptırmayı düşünür, o işte ün almış bir ustaya başvurur, heyecan içinde meramını anlatır; — Yolda bir gelenim var. Allah nasip ederse üç ay sonra elimizdedir. Ona bir beşik yaptırmak istiyorum. Bu gibi siparişlere alışkın olan usta kısaca ce verir, — Peşin verilmek şartiyle bir al- tma yaparım. Baba olacak zat, yıllarca sürmesi mukadder bir masraf zincirinin ilk halkasını o altınla vücude getirir, sevine sevine evine döner, Fakat bir hafta sonra verilmesi meşrut olan beşiği aradan iki üç ay geçtiği hal. de alamaz, Hattâ çocuk doğunca beşiği ustadan almak mümkün ol- maz. Herif her başvuruluşta: “Bu- günlerde başlıyacağım, hele sabır!,, der, lâkin yine başlamıyarak ipe un serermiş. Bir altınlık beşiğe bir türlü gire- miyen çocuk işte bu durumda kun- daktan çıkar, emekleme devrini at- latır, yürüyüp oynamıya başlar, son- şir, mektebe gider, hıf- hafız olur, yavaş yavaş *rileşir, dört kaşlıktan kurtulup de- likanlı çağma girer ve... evlenerek baba namzedi olur. Onun babası da benliz sağmış. Dede olmak üzere bu-| lunduğunu duyunca heyecanlanır, torununa bir beşik yaptırmayı düşü- nür ve yirmi sene evvelki macerayı hatırlıyarak —yine berhayat olan— ustaya gider, — Efendi, der, yirmi yıl önce sana bir beşik ısmarladım, fakat bugüne kadar alamadım. O beşikte yatacak gocuk şimdi baba oluyor, bize de bir beşik tedarik etmek dişüyor, Nasıl, iki aya kadar boretin olan beşiği ya- pip bana verebilecek misin, . yeken|.. yine kem küm mü edeceksin? Usta, ters ters dedelik namzedinin yüzüne baktıktan sonra çekmeceden bir altın çıkarıp herifin eline tutuş- turur. — Yooo, der, ben bu kadar ace- leye gelemem. Al paranı, çek ara- banı!.. Eski devirlerden bu güzel, bu te. miz ve bu feyyaz devre miras kalıp ta beniz giderilmesi miimkün ola. mıyan kötü itiyatlardan biri de (bu- günün işini yarıma bırakmak) tır, Kırtasiyecilik denilen işi uzatma il letinin kaynağı da —vazife ve mesu- liyet hislerinin olgunlaşmamasından ziyade— bu kötü itiyatlır. Memur var ki çekmecesinde -kâğıt kalmazsa âdeta üzülür. Zira muamelesi yapıl- mamış kâğıtların varlığı ona, işgal etmekte bulunduğu sandalyenin ta- pu senedi gibi gelir ve o kâğıtları gördükçe bir sandalye sahibi bulun- duğuna İmanı kuvvetleşir. Yine me- mur var ki “acele işe şeytan karışır,, diyerek bir lâhzada, bir çırpıda çıka- rilabilecek kâğıtları günlerce masa“ sında süründürür, tiğim zümreyi asırlardan süzülüp on- larin damarlarmda yer tutan bu kö- tü itiyattan uzaklaştırımaz, Halbuki işlerin günü gününe görülmesi, res- mi dairelere işi düşenlerin günlerce, haftalarca gidip gelmek külfetinden kurtarılması bugünün en mühim ye- <ibelerindendir. Bir zamanlar mektep, medrese ve mabet duvarlarına yazılan pis şeyle- rin ve yine o duvarlara yapılan mur- dar nakışların, iğrenç resimlerin her gün giderilmesi için mahiytinnükuş adıyle memurlar tayin olunduğunu düşünerek maliye ve nüfus kalem- leri gibi halk ile temasları ziyade 0- Jan yerlere birer evrak müfettişi ta- yin edilmesini gerekli görüyorum. Bu müfettişler, tatil çaldıktan sonra odaları dolaşmak, masaları a- raştırmak ve müamelesi gecikmiş kâğıt bulurlarsa o suçu işliyen me- muru mahkemeye sevketmek vazi- fesiyle mükellef olmalıdır, Düşüncem biraz mizahi gibi görü- nüyorsa da ciddidir. Çiinkü işlerinin geciktiğinden dolayı şikâyet edenler © kadar çok ki bu vaziyette lâtile ha- tıra dahi gelemez, Lâyihasında Tadilât Lâyihanın | ve 5 inci Maddeleri Değişiyor Bugünlerde, Büyük Milet Medi- sinden geçecek olan yeni istimlâk ka- nunu lâyihası hakkında tetkikatta bulunmak üzere şehrimize gelen Da- hiliye Vekâleti mahalli idareler w- mum müdürü Faik,bu tetkiketini ikmal ederek Ankaraya dönmüştür. Vekâlet, lâyihanm Iki maddesi ü- zerinde tadilâta lüzum göstermiştir. Bunlar birinci ve beşinci maddeler- dir. Lâyihanın birinci maddesi #stim- lâk edilecek araziye kanunun süreti teşmilidir. Lâyihanın ilk şekli me- nafil umumiyeye tahsis edilscek sa- haların iki tarafında 35 şer metrelik fazla istimlâke hak vermekte idi. Ve- kâlet, bu miktarın 25 metreye 'indi- rilmesini lüzumlu görmüştür. Beşinci madde istimlik edilecek sahalar hakkında verilen İstimlâk ka rürinm mülk sahiplerine tebliğine dairdi. Vekâlet bu maddenin hükuk usülü muhakemeleri kanununa mu- gayir olduğunu görmüştür. Bü müga- yereti bertaraf etmek için de yapılan tetkikattan sonra madde icabına gö- re tadil edilmiştir, —.— Lâyiha, Meclisten çıkar çıkmaz, derhal belediyece tatbik edilerek ge- niş mikyasta İstimlâklere başlana- caktır, MAARİFTE : Yeni Mekteplerin Yeri LELE aş ae yer gramla yaptıracağı 1l mektebin ye- rini tesbit etmiştir. Idare, bunlardan beşinin yeri üzerinde belediye imar müdürlüğü İle mutabık kalmış bu - lunmaktadır. Diğer altı mektebin ye- ri de tesbit edilmiş olmakla bu yer- ler hakkında henüz vali ve belediye reisinin fikri alınmamıştır. Yerleri kati olarak tesbit olunan mektepler, Koska, Aksaray, Yusufpaşa, Vefa ve Ayaspaşada yapılacaklardır. Bu mek- teplere ait plânların hazırlanmasına başlanmıştır. Mekteplerde Imtihanlar Bugünden itibaren bütün ilk mek- teplerin son siniflarının mezvniyet imtihanlarına başlanacaktır.Liselerin birinci ve ikinci sınıflarında sözlü im tihanlara bugünden itibaren baslana- caktır. Başmualilimlerin Toplantısı lik mektep başmuallimleri, dün maarif idaresinde maarif müdürü Tevfik Kutun riyasetinde toplanarak önümüzdeki ders senesi için mek- teplerin vaziyetlerini tetkik etmişler ve tamire muhtaç mektepleri tesbit etmişlerdir. Şimdiye kadar tamiri- ne karar verilen mekteplerin adedi 24 ü bulmuştur. Bunun 62 ye kadar çıkacağı zannediliyor, Mekteplerin tamiratı ihale edilirken ders senesi başına kadar ikmal edilmesi şart ko- İ şulmaktadır. bilir miyim? Kaç lira maaş alabi- lirim? Nereye müracaat edeyim? C — 15 lira maaşla köy mektep- lerine muallim tayin edilebilirsi. niz. Bulunduğunuz yerin maarif müdürlüğüne müracaat ediniz. * S: Ayni mücssesede memuruz, İşten çıkarıldık. Arkadaşımla Şö- rayi Devlete müracaat ederek me- muriyete inde edilmekliğimizi is- S — Ortamektep mezunuyum. Köy mekteplerinde muallim ola- TAN Yeni İstimlâk Kömür Depolarının Usküdar Tarafında Kurulmasının Zaruri Olduğu Bildiriliyor Salâhiyettar Bir Zatin Gazetemize Beyanatı Şehir mütehassısı Prost, Salacık ile Haydarpaşa arasında kurulacak liman ile bu civarda münasip bir ye- re yerleştirilecek olan kömür depo- ları hakkındaki tetkiklerine devam etmektedir. Prost plânını bitirince Ankaraya giderek vaziyet hakkında Nafia ve Dahiliye Vekâletlerine iza- bat verecektir. Belediye erkânından salâhiyettar bir zat, kömür depolarının, limanın yeri hakkında dün bir muharririmi- Ze şu İzahatı vermiştir: “— Imar mütehassısı Uk plânında limanın Yenikapıda yapılmasını mu- vafık görmüştü. Bu plân o vakitki Nafia Vekili Ali Çetinkaya taratın- dan kabul edilmedi. Nafla Vekâletile son temasımızda şimdiki Nafia Veki- MÜTEFERRİK; Nafıa Vekilinin Tetkikleri Nafia Vekili General Ali Fust Ce- besoy, dün Nafıa Teknik okulunu zi- yaret etmiş ve talebenin İmtihanla- rında da hazır bulunmuştur. Birinci sınıfta talebeye bazı süaller soran General, diğer smıflar talebesinin verdikleri cevaplarla da yakından a- likadar olmuşlar, son smnif talebesi tarafından yapılan proje ve maketle- ri çok beğenmişlerdir. Oğle yemeği- ni mektepte yiyen Vekil, mektebin yeni inşaatını tetkik etmiş ve mek- tebe ilâve edilecek bahçe için bazı notlar almıştır. eöitten Zehirlenenler. .... sütten zehirlendikleri (o hakkındaki neşriyat üzerine, belediye s'hhiye müdürü Sarıyere gitmiş, mahallinde tetkikler yapmıştır. Ayrıca sütlerin tahlil raporu da belediyeye gelmiş- tir. Anlaşıldığına göre, Sarıyerde bir sütçü akşamdan sağdığı sütleri erte- si gün saat dokuza kadar bekletmiş ve ondan sonra sattırmıştır. Havanm fazla sıcak olması dola - yısile, sütler bozulmuştur. Bu sütü içen beş ailede de hazmi teşevvüşat görülmüştür. Sıhhiye müdürü ve Sa- riyer kaymakamı hâdiseyi bu şekilde tesbit etmişler ve sülçü hakkında i- cap eden takibata başlamışlardır. Bir Profesörün Konferansı Viyana — üniversitesinde | Şirürji profesörü ve bilhassa mide cerrahi- si bahsinde derin tetebbuları ve hu- susi ameliyat usulleri ile dünya tp sahasının çok iyi tanıdığı Profesör Finsterer, bir konferans vermek ü- zere şehrimize gelecektir. Profesör Finsterer “Mide ve duo- denum ülserlerinin tedavisi ve ihti- lâtları,, mevzulu bu konferansını Türk Tıp 'cemiyetinin Beyoğlunda Bursa sokağındaki salonunda 22 ha- ziran 939 perşembe günü saat 6.30 da verecektir. Divriğide Elektrik Divriği, (TAN) — Hastaların. re- çetelerini Sıvasa gönderip oradan İ- lâç beklemek külfeti artık kalmatnış, kasabamızda eczâhane açılmıştır. li General Ali Fuat ta, eski plânm tadiline ve limanın Haydarpaşa İle Salacık arasında yapılmasına lüzum gösterdi. Bu doğrudan doğrüya hü- kümetin noktai nazarıdır. Buna gö- ve hareket etmiye mecburuz. Esasen Holandalı bir grup te Nala Vekâ- letine verdiği bir rapor ve plânda Ji- manın bu mıntakada yapılmasını gös termiş ve bunun faydalarını da ra- porda izah etmiştir. Kömür depolarının yerine gelince, şahidi olduğumuz hâdiseler ve ya- (hut verdiğimiz kararlar bir-takım İzaruretlerden doğmuştur. Her sahil şehrinde daima kömür depoları, W- manların yanında kurulur, Bu iktısa- di bir zarurettir. Esasen şehir müte- hassisi limanı Yenikapıda teslis ef- BELEDİYEDE ; Harbiye - Şişli Refüjü Şişli Halâskâr Gazi caddesindeki emlâk sahipleri dün akşam Beyoğlu Halkevinde bir toplantı yapmışlardır. Belediye, Taksim - Harbiye ara-| sında olduğu gibi Harbiye - Şişli a-| rasında da bir refüj yapmıya karar vermişti. Fakat bu caddenin trotu- varlarını yapmak için tahsisat olma- dığından bu kısmında bu caddede em lâki olan kimselerce yaptırılmasını teklif etmişti, Dün Halkevinde toplanan O emlik sahipleri bu teklifi memnuniyetle kabpl etmişlerdir. Herkes kendi bi nası önündeki yaya kaldiriinmin £ —220 a anan hadim Çocuklar İçin Atölye Darülâceze müdürlüğü, tasfiyeye tâbi tutulan eski Okmeydanı yatımsk tebi ile Belediye çocukları Kurtar- ma yurdundan kalan anormal çocuk» lar için müteaddit atölyeler tesis et- miye karar vermiştir. Bu atölyeler de, çocukları kurtarma yurdundan devredilen ustalar ve yeniden mües- seseye alınacak ustalar marifetile bu çocuklara muhtelif sanatler öğretile- cektir, Ekmek Sıkıntısı Azalıyor Belediyenin aldığı tedbir üzerime ekmek tevziatındaki sıkıntı kismen bertaraf edilmiştir. Belediye reis mu- avini Lütfi Aksoy dün Eminönü, Fa- tih, Beşiktaş kazalarım gezerek bu- ralarda ekmek tevziatında tnüşkülüt gösteren fırıncıları tecziye © ttirmiş ve ekmek tevziatının sühületle yapıl. masını temin etmiştir. Vali Geliyor Yalovada bulunmakta olan vali ve belediye reisi Lütfi Kırdar yarin şeh rimize dönecektir. İşçi Mümessilleri Seçimi İşçi mümessillerinin saçiıni bu ak- şam sona ermiş bulunacaktır. Nizam- name hükmüne göre seçim müddeti uzatılmıyacaktır. Istanbulda dün ak- şama kadar iki bin iş yerinden ancak beş yüzü seçim yapabilmiştir. Geri- ye kalan yerler için yeni bir karar ittihazı zaruri görülmektedir. ——ıkrmtak mek istediği vakit kömür Jepolarınm da yine bu civarda kurulmasını esas olarak kabul etmişti. Şimdi liman Haydarpaşa - Salacık arasina nakle- dilince, zaruri olarak kömür depola- rı da bu sahada kurulacaktır. Ikinci bir Kuruçeşme yaratmamak için kö- mür depolarından ve dolayısile li- mandan vazgeçmek lâzımdır. Halbu- ki Istanbul bir sahil şehri vs mühim bir transit merkezidir. Bu şebrin in- kişafı için kömür depolarını da bir âmil olarak kabul etmek mecburiye- tndeyiz.,, Sömikok fiyatları indirildi Iktısat Vekâleti, sömikok “ kömür Miyatlarını Zonguldakta teslim etmek şartile tonunu 17.25 liradan 15 ra ya indirmiştir, Belediye bu kömürle rin Istanbulda toptan ve perakende atlarını tesbit etmek İçin kömür- in nakliye, sigorta, tahmil ve tah- liye masraflarını hesap etmiye baş- larııştır. Elde mevcut formüle göre, bu fiyatlara 4 lira zam yapmak sure- tile İstanbulda toptan 19 liraya sat- mak mümkün olacaktır. Gazhane kömür fiyatlarına gelince Gazhanede teslim, beşten fazlası top- tan satış addedilmiştir. Bu satışlarda fiyat 16.50 lira olacaktır. 5 tona ka- dar satışlar perakende satış addedi- lerek 18.50 lira olarak tesbit edilmiş- tir. Mahalle aralarındaki ikinci pera- kendeciler ise kömürün tonunu 19 liradan satabileceklerdir. Bir Motör Battı, İki Kişi Yaralandı Dün akşam saat 16 da Çubuklu gaz depoları önünde bir infilâk ol- muş, içinde 5950 teneke gaz ve ben- zin dolu olan büyük bir motör yan- İsmi Deniz Kaplanı olan motör 90 tonluktur ve Mehmet Şener isminde bir zata aittir. Yangını haber alan İstinye deniz itfaiye müfrezesi der- hal motörün bulunduğu mahalle ge- lerek söndürme işine başlamıştır. Bir hayli uğraşıldığı halde ateşi sön- dürmek mümkün olmadığından mo- törü batırmak meçburiyeti hasıl ol. muştur, İştinlin neden ileri geldiği tahkik edilmektedir. . Dün akşam Sirkecide iki işçinin muhtelif yerlerinden ağır yanması $- İe neticelenen bir kaza olmuştur. Salkımsöğüt caddesinde Takvora ait otomobil tâmirhanesinde oksijen kaynağı yapılırken sıçrayan kıvıl- cımla bir teneke benzin ateş almış ve patlamıştır. Bir anda, yanan ve etra- fa yayılan benzinlerin arasında ka- lan Takvorla çırağı Zâhrap muhtelif yerlerinden yanmışlardır. Yaralılar! cankurtaranla Corrahpaşa hastanesi- ne kaldırılmışlardır, KARİLERİMİZİN SUALLERİNİ BURADA CEVAPLIYORUZ tedik, Şürayi Devlet arkadaşımın hakkını verdi, Benim hakkundaki karar aleyhimde idi, Arkadaşım benden fazla bir vesika ibraz et- memişti. Hakkımı teslim ettirmek İçin nereye müracaat etmeliyim? C — En yüksek marci Devlet Şürasıdır. Teşkilâtı Esasiye Kanu- nu Büyük Millet Meclisine de mü- racaat hakkını vatandaşlara ver- mektedir. * $ — Yüksek tahsilime devam ————— etmek şartile İstanbulda veyahut Ankarada bir iş bulabilir miyim? C — Bulabilirsiniz. Usulü daire- sinde resmi veyahut hususi mües- seselere müracaat ediniz. * S — Lise merumuyum. İlkmek- tep muallimi olabilir miyim? Ma- kadardır? MO kmektep muallimi olmak için mesleki dersler görmek lâzım- dır, Ancak İlkmekteplerde mual- lim. vekili olabilirsiniz. Maaş ve- kâletini yapacağınız muallimin al- CEVAP makta olduğu #paaşın Üçte ikisi * Haydarpaşa talebelerin- den Mustafa Er a Şikâyı maarif idaresine bildiriniz. Osmaniye ortamektebi müdür muavini Kemal Erdem: — Barem Kanunu henüz Mec liste müzakere edilmemektedir. Neticesine intizar ediniz. z Denizbankın Tasfiyesine Başlanıyor o Kadro Harici Az Memur Kalıyor Denizyolları umum müdürü Tbra* him Kemsl ile Liman İşletmesi umum müdürü Raufi Manyas, dün Arkaı8- dan şehrimize avdet etmislerdir. Dün öğleden .sonra Denizbankta, Denizbank “müdürlerinin ve iki Ww mum müdürün iştiraklerile bir top” lantı yapılmış, biz temmuzdan itiba ren meriyete girecek kanunlar mü eibince faaliyete geçecek ölün her ki umum müdürlük teşkilâtı etrahn- da görüşülmüştür. Büyük Müllet Meclisince bu yeni i* ki umum müdürlüğün bütçeleri ka” bul edilmemiş olduğu için Münaka“ le Vekâletince hazırlanan kadrolar henüz tasdik edilmemiştir. Bütçele” rin kabulünden sonra tasdik edile“ cek olan kadrolar umum müdürlük” lere tebliğ olunacak, umum müdür“ lükler de derhal alâkadar memurla" ra tebligatta bulunarak teşkilatlar nıtekemmül ettireceklerdir. Denizbank memurları iki umur müdürlük arasında taksim edilece Binden kadro haricinde kalacak me mur adedinin pek az olacağı tahmin edilmektedir. Liman işletme umum müdürlüğü” nün şimdiki Denizbank binasına, De let Denizyolları umum müdürlüğü" nün de Topnedeki eski Denizyollari binasına yerleşmeleri | düşünülmek* tedir. Bu cihet te bir kaç gün zarfın ida katiyet kesbedecektir. tolagilir Askeri Tuğgeneril “O. *M. Lundin riyasö” tindeki İngiliz askeri heyeti, dün 59 bahki Semplon ekspresile şehrimi?9 gelmiştir. Heyet Sirkeci garında or” du namına Istanbul merkez kuman dan: Cemal Akan, mihmandar ola © rak Ankaradan gönderilen *yüzba$ Orhan Türkkan ve kalabalık bir su* bay heyeti tarafından karşılanmıştır Misafirler doğruca Perapalasa git” mişler, biraz istirahatten sonra vol muavinini, merkez kumandanını mâ” kamlarında ziyaret etmişlerdir. Oğ” leden sonra vali muavini Hüdal Ks“ ratabanla merkez kumandanı Per# palasa giderek iadci ziyaret etmişler” dir. Heyet akşamki ekspresle Anka” raya hareket etmiştir, amman Yeniköyde Arteziyen Seyitgazi (TAN) — Valinin teşe” büsile, Yeniköye bir arteziyen kuyu” su mütehassısı getirtilmiştir. Bu köy“ de bol su çıkacak olursa çok istifad? edilecektir, Seyitgazide Mahsul Seyitgazi (TAN) — On gündenbefi İri yağan yağmurların mahsule çok faydası olmuştur. Geçen yıldakine 8 zaran mahsul daha iyidir. ' a m TAKVİM ve HAVA 15 Haziran 1939 PERŞEMBE | l Bnci ay Gün: 30 Hizir: 41 Arabi 1358 Rümt! 1355 Rebilahar; 27 Haziran: 3 iz 1941 200 Göneş 418 — Öğle İkindi: 1015 — Akşam: Yatsı: 3148 — İmsâk: Hava Vaziyeti Yeşilkty meteoroloji istasyonundan #1” nan malümata göre, yurtta hava Trakj” Ege bölgelerinde kapalı ve mevzii yazsi” Kocaali bölgesi ile arta Anadolunun gr? taraflarında bulutlu, diğer yerlerde 6 "İ seçmiş, rüzgârlar doğu bölgelerde ve or Anadoluda şimall, diğer yerlerde cent istikametten orta kuvvette; Bga.denizind? ceruntarı firlina şeklinde esmistir. Dün İstanbulda hava kapalı (gecmi” rüzgâr sakin kalmıştır. Saat Iste hav” tazyiki 10İL0 mllibar idi. Sühuret © yüksek 207 ve en düşe va'santera larak kaydedilmiştir.