16 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

16 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Stadyom için hazırlanan ilk plâna göre yapılmış maket Yeni Stadyum HasahırArsasına Inşa Edilecek Yeni Tesbit Edilen Şekli Ile Stad, Bu Hafta Yapılacak Maçlar Doğanspor Galatasaray İle Karşılaşıyor Bu hafta da milli küme maçlarile beraber karişik takımlarla, ikinci kü- me maçlarına devam edilecek ve aşağıdaki müsabakalar yapılacak- tır: Cumartesi günü Şeref stadında Anadoluhisar Bozkurt, saat 14.30. Hakem: Refik Osman Süleymaniye Şişli — Topkapı Ar- navutköy, Saat 16.10. Hakem: Şazi Tezcan, Doğanspor — Beşiktaş. Saat 17.45. Hakem: Izzet Muhittin. Pazar günü Taksim stadında Fenerbahçe — Hilâl şild finali, Saat: 10. Hakem: Ahmet Adem. Demirspor — Kadıköyspor. 12. Hakem: Sıtkı. Beylerbeyi — Galatagençler. 1348. Hakem: Sami, Saat Saat 72-175 Bin Kişi Alabilecektir Dolimabahçede inşası istenen yeni stadın, has ahır arsası yerine daha ilerdeki arazi üzerine inşası fikri şehir mütehassısı M. (Prost) un da iltihak ettiği bir mulâhaza şeklinde şu gün- lerde gazetelerde mevzuu bahsolmaktaydı. . İşini spor ve fen bakımından tetkike memur olan komisyon dün Parti vinasında Beden Terbiyesi Genel Direktörü general Ce- mil Tanerin reisliği altında M. müdür muavini mühendis mimar Salimin huzuru ederek meseleyi ve mimar Viyolinin İtalyadan getirdiği make- ti tetkik etmiştir. Fener Stadı mii © Ne Zaman Kuruldu? Esbâk şehremini Operatör Cemil | Topuzludan aldığımız o mektubu aynen neşrediyoruz: “Muteber gazetenizin o 11.6.939 hli nüshasında Fenerbahçe klü « stadının evvel ssadan kiralandığını ve Türkiyede futbol sahasmı kurmak bahtiyar. mı kazandığını yazıyorsunuz. Halbuki hakikati hal (büsbütün adır. Müsaadenizle bu işi size kaç satırla arzedeyim: Fenerbahçe stadı, ilânı meşruti - yetten hemen bir ay sonra, yâni 1908 enesi temmuzunda Modada mukim © Bugün bu futbol sahasında gördü. Bünüz binaları da “Ünyon klüp” adı ile aramızda topladığımız üç bin al! “finla yaptırmış ve o zaman benim his. | “seme de 250 altın isabet etmişti. Hat tâ şimdi orada gölge veren büyük çı-| ır ağaçlarını da Çiftehavuzlardaki öşkümden çıkartmış ve bizzat yer. lerini tayin ederek bahçivanım ma - “ rifetiyle diktirmiştim. Herhalde ilânı #iyetten evvel Türkiyede hiç İdüşünülmektedir. “bir futbol ve spor stadı kurulmamış. İmabahçe stadı Prost ve belediye imar ile şubesi içtima Filvaki Dolmabahçe stadmin”i$0 iceri, lınması de zır bulunan gaz şirketi mümessilleri. nin verdikleri izahata göre bu'halde stad yerine tesadüf eden ve gazhane. nin üç ehemmiyetli binasının kaldı » rılnası işi yarım milyon liradan faz. laya mal olacağı ve bundan sarfina - zar inşaatın da bir kaç sene gecikece. ği anlaşıldığından, yeni stadın, Has- | ahır arsasını tecavüz o etmemek ve beynelmilel ebat ve evsafı haiz ol.| mak üzere kaç kişilik olursa (olsun adede bakılmaksızın inşa ettirilmesi hususu düşünülmüştür. Çirkinliği gidermek için Yeni stadm iç taraftaki kısmının tribünleri arasına, Gazhenenin ufak gazometrelerden biri girecekse de bunun yarış neticelerini (o bildirecek tablolarla setredilmesi temin oluna »- cak ve ileride oradan şehir haricine nakli mukarrer olan Gazhane ile bir. Mkte gazometre de kaldırılınca tri bünün o ciheti ikmal olunacaktır. Stadın deniz tarafındaki kavis or. ta yerinden geniş mıktarda açık ola. cak ve sahadan bakınca deniz görüle. bilecektir. | Stadın karşılıklı iki uzun dılıları| üzerindeki tribünlerin üzerleri örtülü olacak ve diğer açık kısımların he - men hemen hepsi ayakta (o durmiya mahsus yerler olacaktır, Stad bu gek« liyle tahminen 12 - 15 bin kişi alabi. lecektir. Inşaata (o teşrinievvelde başlana- ğını 940 eylülünde ikmal edileceği Komisyonun bu kararı vilâyetçe tasdik edilir edilmez, yeni stadın arsasma tesadüf o©den gaz borularının kaldırılması gaz şir. ketine yazılacaktır. Floryada havuz inşası Bu münasebetle | sporcularla te.| Istanbulspor Pera — Beykoz Kur- tuluş. Saat 15.45. Hakem: Nuri, Doğanspor — Galatasaray. 17.30. Hakem: Adnan Akın. m Genel Direktörün Teftişleri Bir haftadanberi İstanbulda bulu- nan Beden terbiyesi genel direktörü General Cemil Taner teftişlerine de- vam etmektedir. General dün, Fe- nerbahçe klübünü teftiş ve Moda deniz klübünü de ziyeret etmiştir. * Dün hakemler bölge merkezin- de bir toplantı yaparak pazar günkü İngiliz - Fenerbahçe maçının tenki- ni yapmışlardır. Angimater Oaiyei. Ankarada iki maç yapacak olan In- gilizler, bu sabah tayyare ile Anka- raya hareket edeceklerdir. Kendile- rine Fenerbahçe Ikinci başkanı Ha- san Kâmil refakat etmektedir. Anka- ra seyahat programı şu suretle tesbit edilmiştir: Dokuz buçukta Istanbuldan hare- ket, 11.40 ta Ankaraya muvasal Bir gün istirahatten sonra cumartesi ilk, pazar günü ikinci maç, pazsrte- si sabah İstanbula gelecekler ve ak- şam İstanbuldan Londraya hareket edeceklerdir, Her İki müsabaka da radyo ile ve- rilecek, devre arasında da takımın kafile reisi bir söylev verecektir. Boksör Kemali Dün Kaybettik Saat Memleketimizin yetiştirdiği kıy- metli boksörlerden küçük Kemalin Fransız hastahanesinde tifodan son- ra zatürreeye tutularak hayata göz- Zira Abdülhamit devrinde böyle| mas etmiş olan şehir mütehassıst M.İ lerini kapadığını büyük bir teessür- toplantı sahasınm © kurulmasma “ katiyen İmkân yoktur.,, 'TAN — Mektupta tashih edilmek istenen malümatı Fenerbahçenin © yıldönümü münasebetiyle yazdığı. mız yazıya mehar (edindiğimiz “Olimpiyat” mecmuasının Fener. bahçe için çıkardığı 1 Nisan 939 tarihli fevkalâde nüshasından al . mıştık, Binnenaleyh, bu | tashihin de oraya nit olacağı tabiidir. (Prost) spor sahalorma ait olan bir gok temennileri hüsnü telâkki etmiş ve bilmukabele plân £ işlerinin spor faaliyetine tanllâk eden husularında kendisinin tenvirini dilemiştir. M. Prostun bu münasebetle orta. ya attığı Filoryada mükemmel ve her türlü modern techizatı haiz de. niz suyu ile işler büyük havuz inşası le haber almiş bulunuyoruz. Kemal, nadir yetişen kiymetli bir boksördü. Avrupadan gelen ecnebi boksörlere karşı yüzümüzü o, ağar- tırdı. Kendisini spor muhitinde çok sev- dirmişti. Olümü ile Türk sporu çok büyük bir evlâdını kaybetmiş oldu. Ailesine, arkadaşlarına, Türk spor fikri de komisyonun kararetli tasvi. bini muelp olmuştur, efkârı umumiyesine taziyetlerimizi sunarken Kemale de rahmet dileriz. . İle başka kılığa giriyorlar... Yaa YE İN Lügat Kitabı Yazan: Naci SADULLAH Ça bildirdiklerine | gö- re, Almanya, Slovakyayı da “himaye” altma alacakmış. Yine gazetelerin bildirdiklerine göre, Romanya, Sovyet garantisini kabul ederse, Almanya © tarafından düşman sayılacakmış. Birinci cümleden, Almanyanın Slovakyayı da “işgal” etmek niyetin. de olduğu anlaşiliyor: Çünkü artık, “himaye” kelimesinin “işgal” mâna. sına geldiğini, ilkmektep & çocukları bile öğrendi İkinci havadisten de anlıyoruz ki, Almanya, Romanyanın korunma tedbirlerine baş (© vurmasını İsti Uzerinde Krom : Türkiyenin her sene muhtelif min- takalardan istihsal eylediği krom ma- İdeninden senede 208bin ton ihraç edil mektedir. Bu ihracatın en mühim miktarları Almanya, Amerika, Isveç, Norveç ve Fransaya yapılmaktadır. krom madeninin harp sanayiinde günden güne ehemmiyeti artmakta olduğundan dünya krom mıntakala- rına her taraftan müracaatlar yapıl- yor: Eğer Almanyadan bunun sebebi. ni sorarsaniz, alacağınız cevap her halde şu olacak: | « — Dost Romanyanm, — gidip te, yabancılardan yardım istemesine ne lüzum var? Onu ben “himaye” ede. mez miyim? Fakat, bana öyle gelir ki, “hi ye” kelimesinin hakiki mânasını, ar. tık Romanya da öğrenmiştir. Bu iti. barla, o da Almanyanın bu sözlerine şu cevabı verecektir: “ Dostluğuna çok teşekkür e derim ama, sonra benim halim nice olur? Beni, senin “himaye” nden kim koruyacak?” Ben bu vesileyle, son yıllarda, mânalarını değiştiren kelimeleri de düşünüyorum: Şimdi “himaye” ye “kardeş kav- gası” diyorlar. | Şimdi, bazı milletler, o istilâ et. mek istedikleri toprakların adım “ha | yat sahası” koydular, Ve şimdi “işgal” in adı, yumuşa. tıla, yumuşatıla “himaye” oldu, Görüyorsunuz ya? Artık siyaset! meydanında, bir çok kelimeler, hır - sızlara, casuslara veya taharri me - murlarına döndüler: Ortalıkta “teh. dil” geziyorli imi il İNAL . dişlerinin ayrı ayrı sez | Bazıları, tıpkı casuslar, | taharri| memurları gibi, avlarını gafil avla mak niyetindeler.. Bazıları ise çok sabıkalıdırlar. Ve onlar, lekelenmiş isimlerini, ve dam- Kalanmış suratlarını gizlemek istegi- Neticede de, yarının kavga silâh. ları ne kadar korkunçlaşıyorsa, ka ga İwlimeleri o derecede tatlılaşıyor. Meselâ “himaye”, “hayat sahası”, “teminat”, “kardeş kavgası” kelime- lerinin zarafetini, yumuşaklıklarını, ahenktarlıklarını, ve şimdi artık if. lâs eden eski münalarını hatırlatma. larından gelen cazibeleri Bu okşayıcı kelimelere, insan â deta ısınıveriyor değil mi? Tıpkı, korkunç, küflü ve kancalı iğneyi, zavallı balığın gözünden giz - leyen iştah kabartıcı yem gibi! Görüyorsunuz ya? Biçare İnsan. ları, artık tıpkı balık gibi avlivo: Vâkıâ artık, yem hayli o kullanıldığı için, kancalı olta iğnesinin sipsivri| ucu gözüktü! Fakat, gafil (o avcılar, bunun farkında değiller, Onlar hâlâ korkunç, iğneleri, en kör “av” larm gözlerine bile batan hayat yemlerini sallayıp duruyorlar. Neredeyse, bu usulü biraz daha ilerletip, “ordu” nun adını “seyyah kafilesi” “tank” an adını “kır otomobili”, “tayyare” nin adını “bahar kelebeği”, “zel ın adını “bereket yağmur: ba” nin adını rapnel misketi, adını da “misket üzümü” koyacaklar! O zaman, gazeteler faraza, istilâ - ya mukavemet gösteren bir “Slovak. ya” nım işgalini, şu kelimelerle ya. zacaklar: “— Almanyanm himayesinde bu. lunan bahtiyar Slovakyaya,. evvelki gece, 400 bin Alman seyyahı gezme - ğe gitmiştir. Seyrahları büyük bir sevinçle karşılayan Slovak halkının dostane bir heyecanla. yaptığı teza » hürat esnasında, müessif bir hâdise olmamıştır. Zira, “kir otomobilleri”, bahar kelebekleri, halkım üzerine “bereket yağmuru” serpiştirerek, “Hindistan ceviz” leri misket üzüm. leri yağdırarak, bir izdihama mahal bırakmamışlardır. O arada, fazla mık (103 kuruş arasında, maktadır. Bu arada Amerikanın da nan miktarların bir kaç misli arttı- rılacsğı haber verilmektedir. Norveç zeytinyağı istiyor : Norveç tahlilât lâboratuvarında . | yapılan tahlillerin raporlarına göre, Edremit zeytinyağlarından yüzde ya- rım ve yüzde bir asid nisbetini ihtiva edenlerinin Norveç balık kon- serve sanayiinde kullanılmıya elve- rişli olduğu neticesine varılmıştır. Resmi bir lâboratuvarın aldığı bu netice alâkadarları sevindirmiştir. Fiyat meselelerinde anlaşma olduğu takdirde bu kaliteli zeytinyağlarımız- dan Norveçe ihracat yapılacaktır. İç fındık : Son hafta içinde yapılan fındık sa- şartile 7 bin kilo iç tombul 101,50 — Giresun malı 960 kilo 103 kuruştan, 22165 kilo çü- rük fındık 13 kuruştan verilmiştir. Ordudan piyasamıza 20110 kilo, Gi- resundan 10910 kilo ve Fafsadan 9300 kilo gelmiştir. Yapılan ihracat Marsilyaya beş bin kilo, Kopenhaga memleketimizden mühim miktarda | krom alacağı ve şimdiye kadar öle-| tışlarında Giresun ve Trabzon fop| 16 - 6 - 939 << EKONOMİ Ihracat Maddelerimiz Hararetli Satışlar Yapılıyor İr BORSA 15 6 — 00 ÇEKLEK İ bend | Nevyork Paris Milâno Cenevre Amsterdam Berlin Brüksel Atina Sofya Madrid Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama Stokhelm 4053 Moskova 238925 ESHAM VE TAHYVİLAT 10.66 18.80 19.15 503 128.6426 215275 1.0825 156 14098 28.8725 14.415 0.905 2.8925 3482 Sivas - Erzurum 1 Sivas » Erzurum Yi Sivas - Errurum IV 1938 © 5 Hazine tah- vii 60— ——— ————— Tiftik : Dün Almanya İçin yeniden 800 balyada 70 bin kilo tiftik satılmıştır. Bu mallar Güdül, Ayaş, Gerede, Bey- pazar mallarıdır. Kilosu 107 - 108 kuruş arasında satılmıştır. Polatlı yapaklarından da elli bin kilo satıl mış ve 53 kuruştan verilmiştir. Trak- yâ malı yapak 15 bin kilo 64 - 65 ku- ruştan, Çanakkale yapaklarından beş bin kilo 59 kuruştan satılmıştır. Bu mallar ihracat için satılmıştır. Sov- 2000 kilo, Kalasa 1600 kilodur» rm ör tiişcie IÇ PİYASALAR : Zahire Borsasında Dünkü Muameleler Dün zahire borsasında 1031 ton buğday satılmıştır. Fiyatlarda tebed- dül yoktur. Yemlik arpalar 4:25, çav- dar 4.25 - 430, dökme sarı mısır 4.17,5 — 4.20, keten tohumu 9.26 ku- Tuştan satılmıştar. Buğday Rekoltesi İyi Olacak Yurdun muhtelif buğday mıntaxa- larından piyasamıza gelen haberler- de bu sene geçen seneden yüzde 25 nisbetinde fazla ekiliş olduğu ve son yağmurların da tane üzerine İyi tesir leri görüldüğü bildirilmiştir. Bu iti- barla bü senenin buğday Tekoltesi- ; İnin geçen seneden poksan olmıyaca- ğı tahmin edilmektedir.Bilhassa Trak yada buğdayların üstünlüğü mem- nuniyeti mucip olmuştur. Bu sene bazı mıntakalarda samanın az olacağı fakat tanenin dolgun bulunağağı söy» leniyor. Avrupada mevsimsiz yağış- lardan buğdayların kismen zarar gördüğü, hasadın gecikmesi yüzüm den İtalyanın bazı yerlerinde sapla- rw bozulduğu haber verilmektedir. bur Slovaklar rahatsiz olmuşlardır.” Görüyorsunuz ya: Harpten korun mak için, ellerimizde bir tek biçare silâh kaldı; “— Lügat kitabı?” . Florya plâjı ; Gazeteler yazıyorlar: Filorya plâ- İn, daha hâlâ açılamamış. Belediye, orasını yakında bir müteahhide vere. cekmiş. Müteahhit de plâjı tesellüm ettikten sonra, lâzım gelen hazırlık. ları tamamlayıp “yakında” açacak. maş. Bu hesapça, Filorya plâjı, kânu - nusani aylarına doğru küşat oluna - bilecek demektir. İşitir, imrenirdik: Kaliforniya gi. yetlerin talepleri artmıştır. Fakat Türkiye - Irlanda Ticaret Anlaşması Türkiye - Irlanda arasında mevcut ticaret ve İediye anlaşmasının 939 nisanının 15 inden itibaren bir sene müddetle temdit edildiği alâkadarla- ra tebliğ edilmiştir. Fransa İle Ticaretimiz 937 tarihli Türk - Fransız mal mü- badelesine ve bedellerinin tesviyesi» ne âit ticaret avenantı ile tediye an- laşmasının bu temmuzun birinci gü- nünden itibaren feshedilmesi için karar verildiği tebliğ edilmiştir. Ay- ni tarihli ticaret ve seyrüsefain mu- ahedesinin hükümleri bakidir, Ispanya Yumurta İstiyor İspanyada: iktisadi vaziyetin nor mal bir şekle girmiye başlaması Ü- zerine bu memlekete Türk yumurta» larının ithali için yumurta ihracatçı- larımızla görüşmelere başlanmıştır. Barselonadan bir firma Türkiyeden yumurta ithal etmek istediğini alâ- kadarlara bildirilmiştir. mart aylarında bile denize girilirmiş: Şimdi, Filoryamızın da kânunu - saniye doğru açılacağını öğrenince, sevinmekten, ve belediyemizi alkış - lamaktan kendimizi ( alamıyacağız: Zira belediyemizin himmetiyle pek yakında, Florya plâjı da Kaliforniya. ya dönecek demektir! “Kânunusânide açılan (o Filorya” dan çıktığı için bittabi “soğuk” ka - çan nükteyi anlamamazlıktan gele - cek olan vatandaşlar, kemali ciddi » yetle soracaklardır: “.— Birader! Kânunusanide ora » ya gidenlerin hali nice olur? : Hepsi de donup kalmazlar Donup kalırlar Oama,ne çikar? Biz, Filorva plâjına ağustos o ayında gidenleri de gördük: Acaip acaip plâj kıyafetlerini, ve yüklü hesap pusu » lalarımı görenlerin âkibetleri yine tarda misket üzlimil, ve fazla mik -İyi hazı verlerde. kânunusani, subat, ayniydi: Donup kalmak!