24 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

24 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

« sorgu hâkimliğine çıkarılarak istic- önüne çıktıktari'sonra anlaşılacaktır. — edildiği halde Denizbank tarafından « bin liraya mubâyaa edilmiş, binneti. zarara uğratılmıştır. Alım, satım İ- © ne, elektrik vesaiti temin etmek'mak © sen İidameli mevcudiyet edemiyecek bir hale geldiği ve tatili faaliyete ka Eski Denizbank Müdürü Ile Banka Erkânından 5 Kişi Tevkif Edildi (Daşı birincide) Başka yerlerde bulundukları an- Jaşıldığı için haklarında ibzar mü» zekkeresi kesilmiş olanlar şunlardır: Denizbank Umum Müdür muavini Hamdi Emin Çap, vukat Atıf Odul, 'ahkikatın Safhaları Bu hâdisenin ve adli tahkikatın İyeni safhası hakkındaki tafsilâtı ve müddelumum!liğin beyanatmı sıra - #iyle yazıyoruz: Satle binası işi etrafmda maliye ve iktisat müfettişleri tarafından yapı- Jan tahkikata ait dosya, evvelki gün Adliye Vekâleti tarafından İstanbul müddelumumiliğine o gönderilmiştir. Bunun üzerine müddelumumilik geç vakit polise tebligat yapmış ve dos. yada suçlu sanılarak isimleri geçen 14 kişinin müddelumumiliğe getiril. melerini bildirmiştir. Bu zsvattan Ts- | tanbulda bulunanlar, dün sabah saat 8,30 da polis refakatinde müddelu. mumiliğe getirilmişler ve dördüncü vap edilmişlerdir. Sorgu hâkimi saat 1230 da kararını vermiş, yukarda i- simlerini kaydettiğimiz 6 kişiyi tev." kif etmiş, dördü hakkındaki tahkika- tın gayri mevkuf olarak devamına karar vermiştir. Ankarada bulunan Hamdi Emin Çapla, Lüleburgazda olduğu anlaşılan Atıf Ödül hakların- da da ihzar müzekkeresi çıkarmıştır, Sorgu hâkimi, tevkif edilenleri jan. darmaya teslim etmiştir. Mevkuflar saat 13 te jandarmaların refakatinde taksi otomobilleri ile tevkifhaneye gönderilmişlerdir. Saat 13 ten sonra aileleri tevkif edilenlerle görüşmek üzere müsaade istemişlerdir. Suçlu- Jar, dün geç vakit tevkifhaneye avu- katlarını da çağırarak kendileri ile konuşmuşlardır. Oğrendiğimize göre, bugün suçlulardan bazıları tevkif ka- | Tarına itiraz edeceklerdir. Hamdi Emin Çöpler avukat Atsi-O- dulun yaziyetleri sorgu hâkiminin Müddeiumuminin Sözleri Dün bir muharririmiz, müddelu- mumi Hikmet Onatla görüşmüş, Sa. #le binası işi hakkındaki adl! tahki- katın safahatı etrafında izahat iste- miştir. Hikmet Onat, arkadaşımızın muhtelif suallerine şu cevapları ver. miştir; “— Denizbank tarafından Tesisatı 'Elektrikiye Türk Anonim şirketin- den satm alınan Satie binasının alım, satım işinde bir yolsuzluk olup olma- dığı hakkında İktısat Vekâleti emri. le Maliye ve Iktısat müfettişleri ta- rafından yapılan tahkikat sonunda hazırlanan fezlekeli tahkikat evrakı usulen memuriyetimize verilmiştir. Bu evraka nazaran, Satic binasına| Iktısat Vekâletince mütehaşsışlardan mürekkep olmak üzere teşkil edilmiş olan bir heyet tarafından 113,134 Ji- Ta kıymet konduğu, İstimlâk kıymeti de 106 bin lira bulunduğu ve banka. nin İnşaat servisi şefi mühendisi ta- rafından 223 bin lira kiymet takdir bu kıymetler nazara alınmadan ve istimlâk kanununun hükümleri tst- bik edilmeden pazarlık suretile 250 ce hazine 100 bin liradan fazla bir şinde muamele, Jerans şirketi müdü- rü ile Reasürans şirketi avukatları tarafından takip ve tavassutta bulu. nülârak ikmal edilmiş, bunların yap- tıkları bu işten dolay: da komisyon Bamile 12.500 lira para almış olduk- Yari ve komisyonun wsülen yüzde i. kiyi geçmemesi iktıza ederken alm- mış olan paraya nazaran komisyonun yüzde beşi bulduğu ve alım, satım İ- şinin de Elektrik ve Tünel şirketleri. sadile teşkil edilmiş olan Satie şirke- tinin elektrik, Tünel şirketlerinin hü- kümetçe satin alınması fizerine est. car verdiği ve ayrıca Nefis Vektileti- nin istimlâke teşebbüs ettiği bir za. | mana tesadüf ettiği anlaşılmıştır, o | Nafıa Vekâletinin Tezkefesi Nafıa Vekâleti İktisat Vekâletine, rafından istimlâkine teşebbüs edilen Satie binasının Deniz Bankça satın alınmak istendiğini - bildirerek ban. kanın mümkünse bu alıştan vaz geç- mesini islemiştir. İktısat Vekâleti, bunun üzerine bankaya yazmış oldu. ğu 8/11/938 tarihli tezkere ile bu binayı ne maksatla satın almak is tediğini ve mübayaasıma ne gibi lü- Zum ve zaruret. hasıl olduğunu ve bövle bir muamele mesbuk İse ne safhada bulunduğunu sormuş ve Nafin Vekâletinin yazısının bir su- retini de bağlıyarak ' bankaya gön- dermiştir. Deniz Bank, İktisat Ve- kâletirin tezkresini alır almaz ferağ muamelesini çabuklaştırmış ve 14/ 11/938 tarihinde binayı teferrüğ e derek 16/11/938 tarihinde İktısat Vekületine “Kısa bir müddettenberi fiili tasarrufumuzda bulunan bina- nın bu kerre muamelei ferağiyesi de ikmal edilmiştir... tarzında cevap vermiştir. Halbuki bankanın binayı fiilen işgal edebileceği tarih 31/12/ 938 olarak tesbit edilmektedir. Ban- kanın bu tarihten evvel verdiği ce- vapla FİİLEN TASARRUFUMUZ- DADIR,. demesi hakikate muhalif beyan mw nde ( görülmüştür. Bankanın bu binayı depo 'ttihaz et- mek kasdiyle iştiraya talip olmasına göre, denizle ittisalini temin iefn de ön tarafta bulunan ve belediyeye sit ölan denizden dolma arsa ve rıh- tımın da alınmasında zaruret bulun. duğu cihetle, şirket bu zaruret icabı / olarak rıhtımı da ihtiva eden arsa. İyi belediyeden satın alıp bina ile birlikte Deniz Banka satmak imkân. larini aramış ise de belediye bu tale- be yanaşmamiıştır. Yani, arsayı sat- mamıştır. Arsa İşindeki Formül Şu suretle Deniz Bankın bu arsayı belediyeden bilâhare satın alabilece- e zayıf bir vaziyette kalmış ve rih- tımla ittisali“ olamıyan bu binanın maksadı temin edemiyeceği meydan da iken bu cihet göz önünde tutul mamıştır. Fakat banka, zayıf bir ih- timal dahi olsa ve rıhtımı bele. diyeden almak ümidinde bulunmuş ve bu ümidini tecelli ettirebilmek için de araya girmiş olan müşkülün halli için bir formül aramış ve ban- ka aleyhinde olmak Üzere izah ede- ceğim şekilde şu formülü bulmuş- tur; Deniz Bank, arsa için bina be- deli olan 250 bin liradan on beş bin lira tenzil edecek ve banka he- lediyeden arsayı on beş bin Jira- dan fazlı satın aldığı takdirde fazlası için şirkete rücu hakkını muhafaza edecektir, Bulunan formül budur. Fukat ban ka, inşaat servisi şefi mühendisi ta- rafından tanzim edilmiş olan Keşif raporunda ise belediyeden mübayaa edilmesi iktiza eden mezkür arsa ve rıhtım 407,97 lira değerinde göste- rilmiştir. Alım ve satım müamelesi- nin ikmalinde ve İktisat Vekâletin- ce bu'işin incelenmesi hakkında âlâ- kadarlara tebligaf yapıldıktan ve işin tahkikine el konduktan sonra binalar servisinde bulunan Satie dosyası aldırılarak o evvelce banka- nın bina ve yapı servisi şefi mühen- disi tarafından tanzim edilmiş olan 4/8/93B tarihli 223,000 liralık ke. şif raporu müsveddeleriyle beraber yırtılarak yerine aynf mühendis ta- rafından yazılan 264,455 liralık bir keşif raporu konmuş ve bu Fapor es ki tarihle yani 4/8/938 tarihiyle tanzim ve ayni mühendis arafından imza ve alâkah memurlar tarafın. dan da kozalik imza ve havale müa- meleleri yapılarak dösyasına kohul- muştur. Şimdi elimizde gelmiş olan bu ha zırlık tahkikatı mündercatına göre memüriyetimiz Deniz Bank umum müdürl Yusu? Ziya Öniş, umum mü dür muavinlerinden Tahir Kevkep ile Hamdi Emin Çap, hukuk müşa- viri avukat İsmail İsa Caniş, kâtibi A Tolstoy. Hayatı ve eserleri Edvard Garnet Türkçeye Çeviren: Belkis Boyar BUGÜN Ç Okutacağınız En İnönünün hayatı Yaza 33 — Artistin ölümü. 32 — Ingilterede sanayi inkılâbı 31 — Yahudi dür ları 30 —öra Nelsönle Lear TRAİNER 29 — Eğe kıyılarından 28 — İspanyada istiklâl savaşı 27 — İtalyan hikâyeleri 26 — 'Tarihin meşhur kadınları 25 — Ablam nasıl evlendi? TAN Cep Kitapları Serisi Nesriyatına Muvaffakıyetle Devam Ediyor Yaz Tatilinde Çocuklarınıza * ZF 3 IKTI Faydalı Rudyard Kipling Türkçeye çeviren: | Halikarnaz Balıkçim İmer Rıza ri Şimdiye Kader 24 — Çinin kurtuluş kavgası 23 — Kırmızı saçlılar cemiyefi 22 << Kabahat kimde? 21 —-Aşkın tekâmülü 20 — Sötnine 19 — Kleopatra ve aşkları 18 — Kendi kendimizi tahlil ç N Cihan Harbinin VE Her genç neler Sanayi Kralı Eh ON — na bir-hntüses NN © bilmelldie? Türkçeya Çeviren: Leo Markuim NY Les Marküm Yalikarnan > Balikiğisi Türkoöğe * (Çeviren Na Sabiha Zekeriy> NX Ölüler Evinin Hâtıraları Yazahı Dorlayesve alikermme Hat Cinayetleri Aleksandr Duma T Detektif Bürosu Yaran? Yarcslav Hüşek Türkçeye çeviren: Doğrul Çıkan Kitaplar 17 — 26 erkek ve bir kız 16 — Yirmi'yıl sonre 14-15 — Karmen 13 — Büyük Katerina ve aşkları. 11-12 — Demokrasi ne demektir? 10-— Nasrettin Hocanm hayatı Abone Şartları Senelik abone 8 Tira. Altı aylık abone 4 3 hradır. Senelik abonelere bir küçük kü- tüphane hediye edilir, Adres: Ankara “caddesi Reşit Bfendi Hanı birinci kat, Posta ku- tusu 97. / 24-6.939 39 Bir sokak hâdisesi > Leonid Lenç Türkçeye Çeviren: B. Deniz BUGÜN CIKTI Kitaplar: Cep Kitapları Serisidir 9 — Uykulu Kuytu menkıbesi. 8 — Nefse itimat, 77 — Kazazede. 6 — İspanyada engizisyon: 5 — Acemi bir köylü kız İ4 — Markopolonun sergüzeştleri 3 — Kabuğuna çekilmiş adam. 2 — Rip Wan Winkle. 1 — Atatürkün hayatı, Fransız AskeriBir Ayda, Örnek Devlet ve Hatayı Tahliye Edecek (Başı birincide) münasebetlerini alâkadar eden bir cümlesini, “Hatay işinin halinden sonra Fransa ile Türkiye arasındaki yakınlığı hiç bir kuvvet bozmiya- caktır,, cümlesini hatırlatmış ve ka- debini iki millet arasındaki yakın dostluk şerefine kaldırmıştır. İki hükümet o mümessillerinin bu samimi temennilerine, Oo merasimde rig ken lar, bir anlaşma, “bir protokol, İki sürans İkinci müdürü Malik Kevkep| * m haklarında “Devlet alım, satma işle, |JâhlKe Ve bir proseverbal ile iki mek rine fesat karıştırmak suretile men- İnat temini, resmi evrakta sahtekâr. Irk ikaz ve vazifei memuriyetini sül- istimal suçlarından,, dava açmıştır, Tahkikat evrakı dördüncü sorgu hâkimliğine verilmiş, bugün sabah- leyen saat sekiz buçukta başlıyan sorgu saat 12,5 ta sona ermiştir. Sorguları yapılmış olan suçlular. dan Yusuf Ziya Öniş, Tahir Kevkep, İsmail İsa Caniş, Sadun Galip Sava- cı, mühendis Neşet Kasımgil Mete ostemel sorgu | hâkimliği karariyle tevkif edilmişlerdir. Diğer sorguları yapılan Ziya Taner, Şahingiray, Sedat Odol, Malik Kevkap hakların- daki tahkikatın hâkimlikçe gayri- mevkuf olarak devamına karar ve- rilmiştir. Dava açtığımız suçlular- dan mahalli aharda bulundukları umumi Sadun Galip Saver, yapı ve binalar servisi şefi mühendis Neşet Kasımgil, meclisi İdare teisi Ziya Taner, âza Şahingiray, Sedat Oröl, 1/11/9238 tarihinde yazdıği tezkere de Elektrik Umum Müdürlüğü ta- Reasürans avukatı Atıf Odol, Jerans sirketi müdürü Meteos Temel, Ror- ablaşilan Hamdi Emin Çap İle avu-| miş olacaktır.,, kat Atıf Odol haklarında da sorgu hâkimliğince ihzar müzekkeresi ke- silmiştir. Tahkikata devam olun- maktadır. hazır bulunanlar da kadehlerini kal. dırarak candan iştirak o eylemişler. idir. İ İmzalanan metinlerin esasları Samimi bir hava içinde geçen im. za merasiminden sonra, Hariciye Umumi Kâtibi Numan Menemenci- oğlu, imza edilmiş olan metinler hakkında gazetecilere şu izabatı ver- miştir: “Şimdi imza edilmiş olan vesika- tuptan ibaretitr, Bunların esaslarına göre, 1921,' 1926 ve 1930 mukaveleleriyle tesbit edilmiş olan hattı hudut tashih edil. mek Suretiyle, Hatay, Türkiye sra- zisine ilhak olunmaktadır. Hatay ile Suriye arasındaki hudut, esasen bir Türk - Fransız askeri heyeti tara- fından fahdit edilmiş bulunmaktay- dı. Bu tahdit, iki üç noktanın çök ufak bir tashihi ile yeni hududu teşkil edecektir, Vesikaların diğer bükümleri, bir takım emval, hukuk ve menafi me. selelerinin halline mütedairdir. Mukavele, tasdiknamelerin taati. siyle meriyete girecektir. Fakat, bu tasdiknameler, en geç 23 temmuzda tenti edilmiş bulunacaktır, Fransiz askerinin Hatayı tahliyesi ve Fran. sız makamalarınm devir ve teslimi de en geç 22 temmuzda ikmal edil Hariciye Vekilimiz, bugün Millet Meclisinde Hatay anlaşmasının imza- Hatay Vilâyeti (Başı 1 incide) tecrübelerin yarattığı bir kaneattir. Bir çok devletlerle en zor sanrlan, en uzlaşılmaz görünen, en kanlı saf! halara girebilmesi beklenen mesele. lerimizi hep bu fikre sadık kalışımik sayesinde halletmişizdir. .Fakat şu şartla ki hangi yeşil masaya otur . muşsak arkamızda büyük Türk or . dusunun silâh başmda hazır olduğu. Du bilerek, görerek © oturmuşuzdur; İyi ve insani niyetlerimizden müte, cavizape sulistifladeye kalkışılması ihtimallerini daima gözönünde tut - tuğumuz için, B> kuvvetimizi haksız davalsra kalkan etmedik, Sadece hak- kımızı kuvvetimize dayadık. Esasen haksız davalara kalkışmak yu insan. hık dünyası içinde Türkün vicdanm - dan ve elinden gelmez. Komşularına yapılacak tecavüz - leri kendisine yapılmış sayarak sün. güsüne davranacak şövalye bir mil letten başka türlü hareket beklen » miyeceği içindir ki bütün davaları mizin haklılıkları teslim olunmuş ve bütün meseleler sulh, emniyet ve iyi niyet havası içinde halledilmiştir. Bu yolda şu muztarip dünyaya bir çok örnekler veren Türkiye bu sefer de Hatay davasında yeni bir örnek vermiştir. Silâhının dipçiğini yastık, mili ve İnsani fikirleri yorgan edinip ya- tan Türkiye; gecelerini rahat bir uy- sm tebşir etmiş ve beyahatı uzun, sürekli alkışlarla karşılanmıştır. ku ve gündüzlerini neşeli bir emni - yet ve çalışma içinde geçirmektedir. Bu nimet ve saadeti bütün milletler İçin de temenni etmeyi insanlık vazi, fesi biliriz. Bu nimet ve saadete susamış o - lanlar da onu,ancak kuvvetli ve sar. sılmaz demokrasi dünyasının kuvvet. li ve sarsilmaz sulh cephesinde bula. caklarma emin olmalıdırlar, Şu son davada dostumuz ve ya - rınki müttefikimiz büyük Fransa da Türkiye gibi bir (örnek devlet) ol. muştur. ürk Hatay eskiden bir Türk sancağı, yâni mutasarrıflığı i. di. Son idari teşkilâtımızda sancak - “İları kaldırdık, yerine vilâyetleri koy. duk. Bu suretle Hatay böğün © yi - lâyetlerimizden biridir, Esasında me. sele de bundan başka bir şey değil di. Geçen on sekiz yıl ise ne bizim. ne Fransanın elimizde olmıyan bir takım karışık dünya hâdiseleri yü - Zünden geçmiştir. Sevgili Hataya geçmiş olsun di - Yelim ve bin türlü zorluklar içinden sıyrlap kendini bizim gibi bir örnek devlet etmeğe muvaffak olan Fran - sayı tebrik edelim. n Bu mesut vesile ile bir defa daha Söylemesi bizden: Anlaşma, emniyet ve sulh içinde Yüşamayı isteyen milletler! Eğer bu ideallerinizde samimi iseniz, haydi bizim cepheye! Yenibaştan kapılarım eşiklerine yaklaşmak isteyen kan ve ateş selini ancak bu kuvvet, insanlık ve birlik barajı gerisin geriye püakürtebilir. Bu barajda yeri olmayacaklar ne Yazık! y “kğ