25 Haziran 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

25 Haziran 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

| iv PE b N ğ | i PENCEREMDEN Derlemeler Yazan: M. Turhan TAN 1 — İnsan gülünç olmaktan korka korka yücelmekten vazgeçmiştir. Canrobert 2 — Fertler için fikir ne ise mil. letler için de tarih odur: Şahsiyetin ç Şartı? Sorel 3 — Bir zaman gelir ki insan hâ- lâ düşman kazanabilir, hâlâ nawkör Kazanabilir. Lâkin artık dost kazana. maz. Jules Claretie 4 — Hakiki tevazu, dürüst akıl kaidelerine aykırı bir şey yapmaktan utanır, Sahte tevazu muhatabının mizacına aykırı bir şey yapmaktan utanır. Adison 5 — Amir olamıyanlar memur oL| miya tahammül etmelidir. Shakespeare 6 — İnatçı biri adam fikirlerine hâkim değildir. Fikirleri ona hâkim. dir. Pope 7 — Muztarip olanlar karşısında asla gülmemeli, #skat gülenler kar. şısında bazan istırap hissetmelidir. Hügo 8 — Nefsine karşı hiç bir şeyi af. fetmiyenin herşeyi affolunur. Confucius 9 — Kendilerine başkalarını ita. at ettirmek istiyenler yerinde ve ica- bında başkalarına itaat etmeyi bil. melidirler, , Bossuct Not: (Umumi Harp sirasında Bağ. dat Valisi bulunan rahmetli Süley- man Nazif ile Üçüncü Ordu Kuman. | damı rahmetli Hafız İsmail Hakkı 2. rasında hiç yoktan bir ihtilâf çıkmış! ve Süleyman Nazif tarafından İs. mail Hakkı Paşaya yazılan bir tel” grafta: “Muta' olmak istiyenler mu. ti" olmayı bilmelidirler,, denilmiş idi ki Bossuet'nin bu sözünü, hatırlatan bir vecizedir. 10 — Dostluğu söylemeden belli etmek için yüz yol vardır. Madame de Sövigne 11 — Mi'mari dondurulmuş must. kidir, da 4 Madame de Stağl 12 — Nasihati “ akıllılar, çareyi zenginler vermelidir. Mozart 13 — İkbal, büyük bir muallimdir. > Fakat idbar ondan da büyük bir mü. rebbidir. J.M. de Hörddin 14 — Eğlence, işlek ve sezen bir .dimağ için tetebbü demektir. P. Larousse 15 — Tahammülü güç felâketler hiç gelmiyenlerdir. Louvel 16 — İtizar hodgümliğin tersidir. Holmes 17 — Çok başlıyan az bitirir, Lacordaire —— © POLIS: ; 24 Saatteki Vakalar Yirmi dört sast zarfında İstanbulda 12 yaralama bıçak çekme, 6 dövme ve 5 te sövme hâdişesi olmuştur. Polis burların hepsini tahkike başlamıştır. Dükkâna Çarptı Annesini va İki Kardeşini Vurdu Adana — Güneşli mahalle- sinde oturan Mahmut oğlu Mu- allâ, miras meselesi yüzünden kavga ettiği kardeşleri Haydar ve Mahmut ile annesi Havliyi ağır surette yaralamıştır. Mu- alâ, tutulmuştur. i Dilencinin Hâkime Cevabı " Belediye İş Vermiyor Aç Duramam ya, Yine Dileneceğim,, Sultanahmet sulh birinci ceza hi. kimi, dün, Yakup isminde bir dilen- tilik suçlusunun duruşmasını yaptı. Yakup, üç gün evvel yine yakalan. mış ve ayni mahkemeye verilerek on gün âmme hizmetlerinde çalışmıya mahküm edilmişti, Dün sorgusu ya-| pılırken: | yok, param yok. aç kalacak değilim ya.. Elbette dileneceğim. Diyordu. Hâkim kendisini yine on gün âmme hizmetinde çalışmıya mah küm etti, Salondan çıkarken: — Beni mahküm etmek ekmek ye. rine geçmiyor ki, belediye karnımı doyursa elbette dilenmem. Belediye de ekmek ve iş vermiyor. Beni bura- dan götürüp belediyeye teslim edi- yorlar; oradan da: — Haydi defol, diye kovuyorlar. Tabii ben yine dileneceğim ve tabii beni yine huzurunuza getirecekler, diyordu. — —— Bir Resim Sergisi “istanbul, orta okulunda bir sesli sergisi açılmıştır. Sergi im muallimi Ekrem Akmandır. Bu ser. gi simdiye kadar açılan bu kabil ser. gilerin en güzeli ve en muvaffak ol- muş olanıdır. iyi açan res Fıkaraperverin Kongresi Yapıldı. Topkapı Fıkaraperver Müessese. sinin senelik kongresi dün ressam Şevket Dağın riyasetinde yapılmış, müessese ve muhit için faydalı ola. cak bazı kararlar verilmiştir. Bu arada yeni Cemiyetler Kanu. nuna uyularak yeniden hazırlanan nizamname de umumi tasvibe ikti. ran etmiş ve cefiyetin ismi “Top. kapı Fakirlere Yardım Cemiyeti, olarak değiştirilmiştir. İntihabından bugüne kadar cemi. yet ve muhit için eidden faydalı me- sat sarfeden, bir sene zarfında da 15 lirası Sular İdaresine verilen su parası olmak Üzere topyekün 56 lira gibi ayda beş liraya bile varmıyan hayır işlerini başaran idare heyetine teşekkür edilmiştir. devam eden bu kongre iptidasından /cular ve değirmenciler — Ne yapayım, bay hâkim, işim | Ekmek Ucuzlayabilir Buğday Kaç Kuruşa Satılıyorsa Ekmek meselesinde fırıncılarla un- biribirlerini cerheden mütaleslar serdetmekte- dirler. Fırıncılar bugünkü narh üze. | rinden ekmek satılabilmesi için un| çeşnisinin değiştirilmesini ileri sürü. yorlar. Fırıncılara göre, buğdayların | ber gün nevi değiştirmektedir. Bunla. rın randımanı da tebeddül etmekte- İdir. Değirmenciler ise, Toprak mah. sulleri ofisinin sattığı buğdayların randıman vermediği gibi fiyat itiba- rile de pahalı olduğunu iddia ediyor- lar. Ofise gelince, ofis satılan buğ- dayların 3 — 4 ve 6 — 7 çavdarı yu. muşak ve sertlerden olduğunu ve ö- tedenberi bu cins buğdayların piy sada daima ekmek yapmak için alı nan nevilerden bulunduğunu söyle. mektedir. Tüccar namına. gelen ve satılan buğdaylar bile ofisin olalı satışından da Vilâyet v ha yüksek fiyatta olduğu halde bu noktaya İtiraz etmenin manası anla- şilama maktadır. İDDİALAR DOĞRU DEĞİL Bu mesele etrafında yaptığımız tah | kikata göre, ne fırıncıların, ne değir. menci ve ne de uncuların iddiaları doğru değildir. Kaide olarsk kabul edilen bir nisbet âdeta teamül dere- cesine girmiştir ki, o da, buğday kaç kuruşa satılıyorsa, ekmeğin de o fi- yattanı satılması lâzımgeldiği noktası- dir. Bugün 7 « 8 kuruşa satılması icap ederken 10 kuruşa satılmaktadır. 72 kiloluk bir çuval unun vereceği ek- mek hesaplarını hakkile anlamak i- çin yapılmış tecrübeler vardır. Ek- meklik buğdayların ne miktar ran. dtmanlı olduğunu, glütenin:, hamur haline giren unların uğradığı tahav- -i vülleri gösteren yapılmış Yenni tah- e Adliye | Her İki Dâire İçin Su Saraylar Önümüzdeki Yerinde Adliye sarayın yapıla. cağı umumi hapishanenin yıktın. masına ait keşifname hazırlanmıştır. Hapishanenin yıktırılması 10 bin'li- raya ihale edilecektir. Hazirlanan şartnameye nazâran bina 100 günde yıktırılacaktır. O güne kadar Adliye sarayına sit plân-işi de ikmal edile- cektir. Plânın tanzimile meşgul olan mühendis Asım Kömürcü bu hususta e EEE Vilâyet sörayı du Adliye sarayının yanıbaşında olacaktır. Vilâyet sara- yının bütün vilâyet teşkilâtını istiap edebilmesi için 320 odaya ihtiyaç var dır. Yeni vilâyet sarayına alt plân hazırlanırken bu nokta nazarı dik - kate alinacaktır. Milli emlâkin satiş ve idaresine 8- it kanunun bir maddesine göre satt- lacak milli emlâkten temin edilecek para Vilâyet sarayının inşaatına sar- tedilecektir. Bu itibarla Vilâyet sa- râyının inşaatina alt masrafların bu- radan temini için Maliye Vekâletile Dahiliye Vekâleti arasında temaslar | yapılarak mesele halledilecektir. İnşaatı 940 senesi zarfında eli edilmesi düşünülen her İki & ön tarafları, başlan başa mermer mer divenli olacâk ve bu merdivenlerden sonra birer cümle kapıları buluna; caktır. Sarayların önünde boydan bö- ya devam etmek üzere merasim mey- danmı ihtiva edecektir. KÖMÜR DEPOLARI Eminönünün tanzimine alt plân| nan maket üzerinde pek az bir tadilât rın inşaat larzı ile cephelerine veri- İtanahmette Yapılacak Sene Tamamlanacak sina yerleştirilmesi ve buradaki hi. man dolâyısile bu iki kazaya müntehi olacak caddelerin istikametleri ta. mamile değişecektir. TARİHİ ESERLER Istanbulun imar plânı tatbik edi- İlirken, gerek Osmanlı imparatorluğu tarafıridan, gerekse daha evvel Dalama. direnmelam mia kan meri vesair tarihi binaların Yerleri de tesbit edilerek meydana çıkarıla. caktır. Şehir mütehassısı ile müzeler idaresi, müştereken çalışarak bu gi- bi eserleri tesbit edeceklerdir. Eğer bunlardan bir kısmı hususi eşhas e- line geçmişse ve yahut üzerlerinde bina yapılmışsa, bu binalar istimlâk edilerek bu gibi eski eserler tamami- le meydana çıkarılacaktır. HALKIN MERAKI Imar plâninın tatbik vaziyetini an. lamak istiyen bir çok alâkadarlar idi lip edilemiyeceğini öğrenmek için be- lediye imar müdürlüğüne müracaat mar müdürlüğünde her gün akşama UN. kadar büyük bir izdiham müşahade edilmekte ve büroya ait başka işlere bakılamamaktadır. Belediye bu va. İ yete müni olmak için imar plânını İteksir ettirerek her belediya şubesi- | | ne birer kopye göndermiye karar İ vermiştir. Badema alâkadarlar men- İ sup oldukları belediye şubelerine mü tacaat ederek mülklerinin vaziyetini bir masraf yaparak bütün idare ve) bitmiştir. Prost burası için hazırla İ öğrenebileceklerdir. Bundan başka 1- mar plânı ayrıca gazetelerle de flân İki saat kadar | yapmıştır. Yapılan tadilât ta binals, | edilecektir. Yapı ve yollar kanununa göre plân. sonuna kadar hıçkırıklarla | geçmiş, lecek stildir. Mütehassıs Kadıköy ve |da yola gidecek olan emlâkin, plânın her yapılan işte, her düşünülen ha.| Usküder elhetinin imarına ait tet - | tatbikine başlandığı günden itibarın Galatada Mendo Radyoları gcentesinde|yırda müessis merhum doktor Ga.| kiklerini de ikmal etmiş gibidir. Şe-|beş sene zarfında istimlâk edilmesi Firuk Tümayın idaresindeki 202 ral hususl otomobil Beyoğlundan ken ünl olarak önüne çıkan O dramvaya gider- kırmıştır. Bir Otomobil Kazası Dün sabah Fenerden geçen 483 numa Falı husus! olemobil beş yağında İsmail isminde bir çocuğa çarpmış ve yaralamış» Ur. Polis otomobilin şoförünü yakalamış, © tahkikata başlamıştır. Yaralı çocuk has- #anede tedavi altına alınmıştır. amm emma, Yeni Hastabakıcılar Türkiye Kızılay cemiyeti hastaba- © kiçi hemşireler okulunun diploma © tevzli merasimi dün sant 17 de mek- © tep bahçesinde yapılmıştır. Merasim. o deS.1 M. V. müsteşarı hazı? bulun- © muştur. Beş yüze yakın davetli önün- de yapılan merssimde müsteşar. Dr. Asım Arar, bazı öğretmenler tarafın. dan hitabeler verilmiştir. Merasim © — arasında davetlilere müzik dinletil - Ni miştir. z ri arttırmıştır. Kongre Erzurum Me. 5 — 2290 numaralı ve 10.6.933 ta- rihli yapı ve yollar kanunundan başka bu hususta yeni bir kanun çıktı mı? Binaların kat yüksekliği. ne ve ışığına dair İstanbul bele- diyesi yeni hükümler tatbik edi. yor. Asıl olan kanun mü, talimat. name mi? Talimatname (kanıma aykırı olabilir mi? C — Kanunun numarası 2290 değil 2190 dır. Bu kanunu tödil e. den diğer bir kanün henüz çıkma. maş olduğu için bugün için meri - çinde Ankaradan döndükten sonra parak son şeklini verecektir. Kömür bumu-İlip Hakkınin aziz hatırası teessürle. | hir mütehassısı önümüzdeki hafta i.| isap etmektedir. Bu müddetin hita- mında belediye isterse bir defaya çarpmamak için İstiklâl caddesindeki 15)busu Nakiye Elgünün reisliğindeki | plân üzerinde &on bir tetkik dâba ye | mahsus olmak üzere 5 sene daha ter numaralı bakkaliye mağazasının camını İldare heyetini ipka etmiştir. dit ettirebilir. depolarınm Kadıköyle Üsküdar ara. | kendilerine ait mülkün yola kalbedi- | etmektedirler. Bu yüzden belediye i-| Ekmek de O Fiyata Satılabilirmiş Jile vardır. Buğdaylarımız da çav- darların nisbetine ve her mıntaka buğdaylarından hangilerinin diğer i buğdaylarla karıştırıdarak ekmeklik buğday mahlütunun hazırlanabile. | ceğine dair de yapılmış fenni çeşni tertipleri mevcuttur. Bütün bu esaslı noktaların halli lâzımdır. Bu esasla- rı Belediye iktisat komisyonunun e- hemmiyetle nazarı itibara almasını arzu ediyoruz. ESKİ BİR TETKİK Mili Şef, Ismet İnönünün daha Başvekil iken ekmek meselesi hak- kında gösterdiği yakın alâka ve em. ri üzerine o zaman zahire borsası kimya lâboratuvarı müdürü olan ve şimdi Yüksek Mühendis mektebi, Münşi tarafından hazırlanarak hü- kümete verilmiş raporların bir defa ukunması ile fırıncıların, uncu ve ———— | doğirmencilerin bütün iddiaları suya düşecektir. Halkımız pahalı olan ekmekten sarfınazar, Beşiktaş, Ortaköy semt- lerinde dişler arasında gicırdıyarak ezilemiyen taşlı ekmek yemektedir. | Taşından, toprağndan temizlenme- miş olan buğdaylardan yapılan bu unlar, halkımızın sıhhatini tehdit e- İdici bir mahiyet almıştır. Ekmek £i- yatını yükseltmek için çalışanlar ev- velâ değirmenlerinden temiz mal çı- karmıya çalışmalıdırlar. Ofisin sattı. ğı buğdayların kaliteleri ve randı manlari düşük değildir. Meselâ 3 - 4 çavdarlı yüksek malların veya 6 « 7 çâvdarlıların randımanın; da Nuret. tin Münşiden kolaylıkla, öğrenmek mümkündür. ESAYAN, AKAY Telkikatımıza göre fiyatın yüksel- tilmesi değil, bilâkis indirilmesi ve hattâ buğday fiyatına yakın bir hu- duda indirilmesi lâzımdır. Gerçi buğ- dayın demiryolları nakliyatı ve Hay. darpaşada rıhtım masrafı gibi kilo başına 60 - 70 para kadar masrafı vardır. Belediyemiz bu inasrafın ya- rı yarıya indirilmesi Için teşebbüsat- ta bulunacak olursa, ilk hamlede ek- mek bir kuruş ucuzlatılmış olacaktır. Bazı tüccarlar Anadoludan namla. rına gönderilen buğdayları bir kısım nakliye masrafile rıhtım parasından kurtarmak için mallarını İzmite ge- İtirmekte ve oradan motörlerle daha ucuz navlun ve rıhtım parası - kilo başına 10 para « vererek piyasaya arzetmektedir. Böyle olmasına rağmen bu buğday» lar da kalitelerine göre ve trenlerle gelen ayni kaliteli buğdayların fiya- tından farksız olarak satılınaktadir. Halbuki arada 25 - 30 para fark var- İdir ki, bu terk tüccarın kazancını ar. İ tirmaktadır. FIRINCILARIN BİR MÜRACAATI DAHA Fırmeilar, dün belediye iktisat mü- dürlüğüne müracaat ederek ekmek pişirlei ve diğer firin amelelerine ve- rilmek üzere belediyece tesbit edilen 156 kuruş imaliye parasmın arttırı)- masını istemişlerdir. Halbuki beledi. ye Iktısat müdürlüğünce yapılan tet- kikattan bu 156 kuruşun da tama - mile ameleye verilemediği anlaşıl- mıştır. İ .SORUNUZ, CEVAP VERELİM yettedir. Maamafih bu O kânuhun bazı maddelerinin tâdili için Dahi. liye Vekâletine teklifler yapılmış. & ç Kanunun 4 üncü maddesinin M fıkrasında deniyor ki? “Müstakbel şehir (o haritasmda yolların mevki ve ehemmiyetina göre binaların kat adetleri ve yük- seklikleri tesbit olunacaktır. Şehir haritaları yapılıncaya kadar bele diyeler bu fıkranin hükmünü tat. bika salâhiyettardır.,, İstanbul belediyesi (o kanunun verdiği bu salâhiyetten istifade e - derek yapmış olduğu bir talimat - nameyi şehir ve vilâyet meelisin. den geçirmiştir. Bu talimatname de temmuzün birinci gününden İ. tibaren mevkii tatbika vazoluna « caktır, . S — Halk biletleri Avrupa hat tında da muteber midir? C — Muteberdir. Yalnız Edir - neye gidilirken Yunan hududun- dan geçilir, Bu kısma ait ücreti ö. demek lâzımdır. S — Trende Son bir yoleu için en yakın hükümet merkezine tes. Jim edilinceye kadar katedilen me- safe dahilinde her kilometre başi na elli kuruş ücret alındığı doğru mudur? C — Hayır, böyle bir şey yok- tur. kimya profesörü bulunan Nurettin | 25-6. 939 Kar Yağdı, Bir Kadın Dondu Bulanık 24 (TAN muhabirin den telgrafla) — Hamirpet yay- lâsıma kar yağmış, tipili bir fur tına olmuştur. Bir kadın ve 25 koyun donarak ölmüştür. Üç Çuval Tahkikat Evrakı Telgraf Kelimelerini Eksiltip Para İhtilâs Ediyorlarmış Müddelumumilik epeydenberi Be. yoğlu posta ve telgraf idaresinde ya- pılan ve miktafı mühim bir yekün tutan bir ihtilâs iddiasmı tetkik edi- yordu. Hâdise suçluları Beyoğlu pos» ta ve telgraf muhabere memuru Ce. mal ile Niyazidir. Iddiaya göre bunlar bilhassa harf- ce çekilen telgraflardan çıkarılmala- rında mahzur olmıyan kelimeleri sil« mek suretile ve makbuzlarda tahrifat yaparak hayli para ihtilâs etmişler. dir. Meselâ telgraf sahibi Tahrana göndereceği telgrafın başına (Iran » Tahran) yazıyor. (Iran) kelimesi kon- maşa da bu telgraf Tahrâna çekile- cektir. İşte bu gibi telgraflardan (1. ran) gibi kelimelerin paralarını mür- sillerden aldıkları halde sonra bu kelimeleri çiziyorlar ve parasını da kendileri aliyorlarmış. Müddeiumumilik tahkikat dosya sını üç çuval ile birinci sorgu hâ- kimliğine vermiştir. eiçainm Giri iğ - Bir-Bulgar VEYKU iyiiuu Müddetumumilik Eyüpte kahveci- lik yapan Tanaş isminde biz Bulgar tebaası hakkında tevkif kararı al. mıştır. Suçu da halkı heyecana vere" cek mahiyette yalan İşaelerde bulun- mak ve yabancı devlet lehine propa- ganda yapmaktır. 'Tanaş Yunanistanda Atina üzerin. de tayyare manevraları yapılmasın: dan İstifade ederek fena niyetini iz- har etmiş ve dost ve müttefik devlet aleyhinde de propaganda yapmıştır. Müddetumümilik — tahkikatımı ikmal ettikten sonra dosyayı birinci sorgu hâkimliğine vermiş ve suçlu hakkın. da tevkif kararı almıştır. yla Denizbank Yangınında Kast Yok Denizbank deposunda çıkan yan- gın tabkikatına Denizbankça teşkil edilen bir heyet tarafından deyam edilmektedir. Bu heyet henüz rapo- runu alt olduğu makama vermemiş- tir. Maamafih alâkadarlar yangında bir kast olmadığı kanaatini izhar ey- lemektedir. eee El İşleri Sergisi Dün saat 16 da Üsküdar kız ensti. töslinde ders yılının sona ermesi mü- hasebetile talebelerin el işlerinden müteşekkil serginin açılina merasimi yapılmıştır. TAKYİM ve HAVA 25 Haziran 1939 PAZAR Gün: 80 Bine: 51 Tum 1385 Haziran: 12 1246 190,4 208 Yatsı: 21.48 — İmsâk: Hava Vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istatyonundan alı- ran malâmata göre hava yurtta Egenin Senp kıyısı ile Axdeniz kıyılarında sz bulutlu, diğer bölgelerde çok bulutlu ve yağışı geçmiştir. Rüzgürlar ger- ismetten orta kuvvetin esmiştir. Dün İstanbulda hava ekseriyetle kapal geçmiş, rüzgâr şimalden saniyede $ - 5 Wetre hızla ermiştir. Sant 16.te hava tar» yikı 10101 milibar idi. Sühemel en yüksek a 18 ve en düşük 20 sahtiğrat kaydedilmiş” ir.