1 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 E Kendini Bilmezliğin Sonu! Yazan: M. Turhan TAN talarımızın me güzel sözleri, ne güzel © öğütleri me,, derler, Çünkü göstetilmek lâzımdır, saygı ise veriş Üzerinde ince hesaplar yürüt. | miye mânidir ve zararı mucip ola.| bilir. “Kendinden büyükle ortak olma,, emri de ayni mtlâhazaya istinat & der, Fakat (Kendinden kuvvetli ile tutuşma ) sözü gafletin gafile geti- receği ziyanı, hicabı ve azabı hatır- latır. Çünkü kendinden kuvvetli a- damlarla, - maddi ve manevi - gü- reşmeğe yeltenenlerin ya beli, ya- hut şerefi kırılır. Ata sözleri arasında bir de şu me- sel var: Kendi parmağınla kendini ölç!., Bu, başkalarını Kendimize ki- yas ederek tanımıya çalışmaktan bizi tahzir için darbolunmuştur. Sonra “Haddini bilmiyene haddini bildirmek öksüze kaftan giydirmek gibidir” sözü de unutulmaması lâ- zım gelen vecizelerdendir, Haddini bilmiyenlere haddini öğretmek, bu veçİzeye göre, ahlâk vacibesi oluyor. Şimdi kendini bilmezliğin tahlili- ne geçelim: Bu hâlet ya gururdan, ya cehaletten ileri gelir. Gurur, aşa- ğı yukarı (körlük) tür. Mağrur a- damlar hem kendilerini, hem başka- larını göremezler, bundan dolayı da çukurdan çukura, felâketten felâke- te düşerler. Cehalet yüzünden hu- sule gelen kendini bilmezlik te, gu- Turun doğurduğu (neticeleri husule getirir. Çünkü cehalet, bir gecedir ki dimağı, ruhu karanlık içinde bıra- kır, sağın solun görülebilmesini im- künsizlaştırır, Bu hakikate uzak ve yakın tarih- ten değil, dünkü gazetelerin spor sü. tunlarından misal alıyorum: Malüm olduğu üzere bir iki aydanberi Ka-| lento adlı bir boksör, yükseklerden yaptığı atışlarla bütün spor âlemi: hayret içinde Bırakıyor ve bizim muhitimize bile mağrur:sözlerini i- şittiriyordu. Onun - çeşit çeşit jestler alarak - söylediklerine bakılırsa boks cihan şampiyonu Coc Luiz, bir yumtukta #ârümar olacak ve şampiyonluk Ka- lento cenaplarının kaydihayat ile pençesinde kalacak İdi, Kalento, yalnız galip geleceğini iddia etmiyordu. Rakibi Coe Luiz ile kaba surette İstihzaya da giri yordu. Onun sözüne göre Luiz, bir yığın etten başka bir şey değildi. Kuvvet, kudret, maharet, sanat ve her şey Kalentodaydı, rakibi sıfır- dan aşağı bir biçare olup, anlaşıl- maz tesadüflerin o yardımile şampi yon olmuştu ve © şerefin artık on- dan ayrılması mukadderdi. İşte hu kendini bilmez adam ay- İaren hu ağızla konuştu, bu ağızla bağırdı, bu ağızla ni ttı. Coe Luiz İse sustu, bekledi. Vaktaki iki rakip karşılaştı. Söz sırası Luiz'e geldi ve meşhür şampiyon: “Al kendini bilmez. Al, sözünü bilmez” diye ya- pıştırdığı oyumruklarla Kalento'yu kepazeye çevirdi. Aylardanberi kendi kendine gelin güvey olan Kalento'nun âkibetini gözetelerde okuyunca “Kendi düşen ağlamaz” dedim. Fakat ahlâk namı- na sevinmekten de kendimi alama- dım. Çünkü kendilerini dev aynasın. da görenlerin köteklenmeleri ahlâ- ka hizmet sayılır, Ankara Belediyesi Zat İşleri Müdürlüğü Şürayı Devlet, eski belediye mu. hasebecisi Kemal hakkında cevazi İs- tihdam kararı vermiştir. Kemal An- kara belediyesi zat işleri müdürlüğü- | ne ve İlâvei vazife olmak Üzere ve- kületen de teftiş heyeti reisliğine ta. yin edilmiştir. MEVLÜT Merhum Trabzon Mebusu Süleyman Sırrı Gedik'in Ruhu için 2 temmuz 939 pazar günü Kadıköyünde Osmanağa camiinde, i- kindi namazını müteakip mevlüt o. kunacaktır. Çocukları, kendisini seven ve ar- #u edenlerin gelmelerini rica ederler. ENCEREMDEN vardır: “Kendinden hüyükle alış verişe gir-! büyüğe saygı Profesör Mazhar Osmanın hekimliğinin yirmi beşinci yıldönümü jübilesi yapılıyor Belediye Teftişleri -i— Halkın Sıhhatiyle Alâkadar İşler Gözden Geçiriliyor Belediye müfettişleri, Beyoğlunda ve Eminönünde grup teftişlerine de- vam etmektedirler. Müfettişlerden dört kişi Beyoğlu kazasında, üç kişi de Eminönü kazasında vazife almış| bulunmaktadırlar. Müfettişler ber gün sabahleyin saat 7 den itibaren akşam saat 19 a kâdar mmtskalitm- da dolaşarak beledi memnulyetlere risyet edilip editiizaipini a tadırlar, Bu araştırmalar esnâsında ana caddeler üzerinde halı sikenler, çarşaf ve yatak silkenler gi derhal bunlar hakkında ceza zaptı tu- tulmaktâdır. Bu gibi cürümlerden dolsyı dün Beyoğlunda cezalandırı- lanların miktarı 200 kişiyi bulmuş- tar, Müfettişler, esnafın sıhhi tenbihle- re riayet edip etmediklerini de kö trol etmektedirler, Evvelki gün İnz Beyoğlu kazasında açıkta satılan 112 tabla dut tesbit edilmiş ve bunlar İ derhal döktürülmüştür. | Müfettişler, bu son teftişlerda bir çok etiketsiz ekmek te yakalamışlar- dır, Fakat bu ekmekleri çıkaran fı rınlar belli olmadığı için takibat yap- mak mümkün olamamıştır. Bu $e. bepten dolayı badema belediye mü- fettiş ve memurları güyri muayyen zamanlarda ve ani bir şekilde firm- İları teftiş edecekler, çıkarılan bütün İ ekmekleri tartıya vuracaklardır. rülürse . Vali ve belediye reisi Lütfi Ki dar, dün öğleden sonra imar mü: rü Hüsnü ve fen heyeti müdürü A ri ile birlikte Usküdara geçerek Us- küdarla Çamlıca arasmdaki yol faa- liyetini gözden geçirmiştir. S — 19 Haziran 328 tarihinde teşkil edilen “Müteknidini askeriye Ülcaret anonim şirketi,, ile 3 Mart 1330 tarihinde teşkil edilen “eş. yayı askeriye anonim ticaret şirke. ti,, nin mevcut hisse senetlerinden istifade edilebilir mi?. Bu hususta nereden malâmat alınabilir?. C — Bu şirketler dağılmıştır. Hisse senetleri 1335 senesine ka. dar alınıp satılıyordu. Artık alıct bulamamaktadır. Bu hususta daha fazla malümat almak için İstan. bulda, Dördüncü Vakıf Hanında Ticaret Vekâleti Şirketler Komi. serliğine müracaat etmelidir. . S — Harbiye metkebi yüksek tahsil midir? tahsili Bir harbiye ne pancar zer 1-7-939 Mülga Denizbank vapurlarına Devlet Denizyollarının eski forsu yeniden takılıyor Memlekette Şeker İstihsali Artıyor Bu Sene'Yetmiş Bin Ton Şeker İthal Edeceğiz Yurdumuzün şeker ihtiyacım Senelik ihtiya mi bin ton kadar artması, yurtda fazlalaşmasmdan ileri gelmektedir. Bu sene Alpullu şeker fabrikasında temmuzun yir. misinden sonra, İstihsalât başlıyacak, Eskişehir fabri. kasında ise ancak ağustosta faaliyet olacaktır. Bu se. atının normali aşmamış olduğu ve ba. Kızılay Haftası Başladı Her sene mutat olan Kızılay hafta. sı bugün Türkiyenin her tarafında karşılamak içini bü sene hariçten yetmiş bih ton kadar şeker ithal edilece- ği hesâplanmaktadır. bin tondur. Bu senenin şeker hasılâtının ise 30 — 35 bin ton kadar olacağı anlaşılmaktadır. Geçen sene hariç. ten elli bin ton kadar ithalât yapılmıştı. İthal zi mintakalarda, camız 165 — 110 şeker istihtâklı iğ tır. Dünya şeker | ki olmuştur. Bilhassa rupa memleketlerini fazla miktarda şeker depo etme- ge sövketmiştir. alabilmektedir. Mazhar Osman Jübilesi Doktor ordinaryüs profes Maz- alınmakta olan şekerler, başlamıştır. S temmuza kadar devam | har Osman Uzmanın hekimliğinin edecek olan merasimde eskiden oldu-| 25 inci senei devriyesi dün akşam E- gu gibi sokaklara vecizeler asılacak, | trbba odası salonunda kutladı. Me- Kızılayın gerek barpte gerek | rasime üniversite rektörü Cemil Bil sulhteki mühim vazifesini! tebel- lür ettirmek maksadile bütüm şube- ve selin bir açış nutku ile başlandı. Onu müteakip doktor Nâzim $ ş lerde müsüâmereler ve nutuklar ter-| doktor Hüseyin Kenan Tunkan ve İtip edilecektir. Bunlara ilâveten bir yenilik olmak | dan üstadın hayatına, eserlerine ve Üzere İstanbul, Beyoğlu, Kadıköy ve Usküdar semtlerinde hoparlörlü oto- mobil dolaştırılarak seyyar ve sabit ! İdoktor Thsan Şükrü Aksel İ mesaisine ait nutuklar verildi. En son Jolarak Mazhar Osman Uzman davet- İlilere ve hatiplere bir teşekkür hita- nutuklar verilecektir. kir Şakar, | tarafın- | Tramvay ve Elektrik Bugün 1 temmuz öolmasıtia rağmen tramvay, elektrik ve tünel idareleri- nin belediyeye devir ve teslim mun melesi henüz bitmemiştir. Maamafih, bu müesseseler bugünden itibaren be İlediye namına çalışmıya başlıyacak. ter, İşletmelerin müdürlüğü, vekâle- ten belediye fen müşaviri Mustafa Hulki tarafından yapılacaktır. besinde bulundu. Toplantıya nihayet verildi. 0 — | o Münakele Vekili Ankaraya Gitti Bir haftadanberi şehrimizde bu- Tunmakta olan Muhabere ve Müna- kal Vekili Ali Çetinkaya, refakatin- deki zevat ile birlikte dün akşamki trenle Ankaraya hareket etmiştir. kuraklığın da tesirsiz kalmadığı gü. rülmüşstür. Pancar vetiştiren bazı mıntakalarda müs. tahsillerin, pancarın alış fiyatını da az görmekte olma. İllarındah dolayı zeriyatı gevşetmiş bulunmaları, bu seneki şeker İstihsaline tesirden hâli kalmıyacak- fiyatlarında, bir miktar yükseliş vâ- Avrupa hâdiseler, bütün Av- Bu yüzden tonu 6,5 İngiliz lirasına ancak 8,45 İngiliz lirasina UNUvEi Tatil Başladı Bugünden itibaren üniversite tatil devresine girmiştir. Universite tele. |besi yeni ders senesinin hazarlıkları- nı yapmak ve ilmi araştırmalarda bu lunmak üzere bir kısmı memleketin iç taraflarında, diğer bir kısmı yâ- bancı memleketlerde tetkik seyahat- lerine çıkacaklardır. Bu sene üniversitenin bazı genç profesör ve döçentleri hazırladıkları orijinal travaylarını dünya ilim âle- İmine tanıtmak üzere beynelmilel 1. mi kongrelere iştirak edeceklerdir. . Yüksek Iktısat ve Ticaret mektebi mezunları bu yıl dahi Avrupaya bir bu ayin ortalarına doğru kırk kişilik bir kafile olarak büyük Avrupa i- manlarını gezerek telkikat yapacak” lardır. la MİES mad Kalp Sektesinden Ölüm Dün sabah saat yediye doğru Çar- şıkapıdâ Tavukpazarı sokağında ba- kal Ispiro oğlu Kosti dükkânını açar» ken birdenbire üzerine fenalık gele- İrek düşmüş, ka'p sektesinden ölmüş- Mür, SORUNUZ, CEVAP VERELİM şa mektebi mezunu tekaüde sevkedil. diği zaman elindeki harbiye dip. lomasi ile yüksek tahsil yapmış bir mütekait addedilebilir mi? C — Harbiye mektebi yüksek tahsil o müesseselerindendir. Me. zunlarına verilen diplomalar da yüksek tahsil diplomasıdır. . Ss — 336 doğumluyum. Ortamek. tebi bitirdim. Gözüm trahomludur. Mali vazivetim müsait değil, dev let mekteplerinde meccânen tah- silime devam edebilir miyim? C — Maarif Vekâleti imtihanla Miselere meccani talebe alir, Bunun için meceanen tahsile devam im. kânı vardır, Ancak gözünüz, tra- homlu olduğu için müsabakayı kazansanız da mektebe kabul edi. lemezsiniz, Evvelâ trahomunuzu tedavi ettirmek lâzımdır. Trahom da bütün devlet müesseseleri ta. rafından meccanen tedavi edilir. . S — Lise birinci sınıfında bir sene kalan talebe muallim mekte. hinin birinci sınıfına kabul edilir mi?, C — Muallim mektebine gire. bilmek için geldiği mektepten iyi derece ile sımf geçmiş olmak şarttır, Sınıfta kalan talebe mu. allim mektebine kabul edilemez. . S — Avrupaya gitmek istiyo- rum. pasapori ve döviz için nere. ye müracaat etmeliyim. C — Pasaport için polis dördün. cü şubesine müracaat etmek lâzım dır. Pasaport muamelesini ikmal ettirdikten sonra pasaportunuzla birlikte Dördüncü vakıf Hanında kambiyo memurluğuna müracaat. la döviz müsaadesi almak İcap &- der. Taşrada İseniz bulunduğunuz mahallin en büyük mülkiye #miri- ne müracaat etmek lâzımdır. gezinti tertip etmişlerdir. Mezunlar, | Yeni Deniz Teşkilâtı —— e —— Kadrolar Dün Tebliğ Edildi, 50 Memur Açıkta Kaldı Mühabere ve Münakale Vekâleti; merbüt devlet-deniz. yolları ve dev- let liman işleri umum müdürlükleri, bugünden itibaren faaliyete geçtiler. Bugün eski Denizbank binasının üze- rine (Münakale Vekâleti Liman Zşle- ri Umum Müdürlüğü), Topharedeki eski” seyrisefain bihasına da (Mür- kale Vekâleti Devlet Deniz yolları) lâvhaları asıldı. Gerek yakın seterle- ri yapan (Akay), gerek uzak Seferle- ri yapan bütün vapurlardan Deniz- lan (D.B) forsları kaldırıldı. wii Eksorisi bankacılık servisinden ol- mak üzere Denizbanktan açıkta ka- Jan memur adedi elli kadardır, Bun- lardan on beşi şimdilik Denizbankın tasfiye işlerinde istihdam olunacak. lardir, Devlet deniz yolları kadzosında i- ki umum müdür muavinliği vardır. Bunlardan birine İzmir Denizbank müdürü Haşmet Dölge, diğerine de Denizbank müdür muavinlerinden Yusuf Ziya Kalafatoğlu tayin edil- mişlerdir. İşletme müdürlüğüne Nasuhi O- zok, enspektörlüğe Mustafa, kılavuz- lük ye romorkörcülük şubesi müdür- lüğüne Salt Salâhattin Cihanoğlu, muhasebe şubesi müdürlüğüne Emin Tokay, malzeme şubesi müdürlüğüne Ibrahim Borak, zat işleri müdürlüğü. ne Cevat Çetiner, hukuk işleri mü- dürlüğüne Emin Ali Durusoy, tarife ve haşılat servisi müdürlüğüne Avo Sertel, Van işletme müdürlüğüne Kemal, Izmir İşletme müdürlüğüne Zekeriya tayin edilmişlerdir. e | | TAKVİM ve HAVA 1 Temmuz 1939 CUMARTESİ Tnday Gün: 31 Hizir: $7 Arabi: 1331 Rumt 1358 Cem etvek 14 Haziran: 19 Güner 432 — Ölle 1241 İkindi. 18.18 — Asem: 190.04 Yatsı; 21,48 — İmsâk: 212 —. Hava Vaziyeti Yeşiiköy meteoroloji istasyonundan » in malömata hava yurdun Trak ya, Ke ve Orta Anadolu böltelerinde ç bulutlu ve mevzii yağışlı, Comüp Doğu: ve Akdeniz kiyilarında açık, diğer bel gelerde umumiyetle bulutlu geçmiş, Yüz girlar bütün bölgelerde simali istikamet ten, Trakya ve Ege bölgelerinde kuvvet Wee, diğer yerlerde orta kuvvette, Eçe de pizinde şimalden mutedil fırtına geklind esealetir. Dün İstanbulda bsva ekseriyetle bulu! lu geçmiş, rüzgür çiasli istikametten se tiyede 8 - 7 metre hızla csmlatir. Su 14 te Hava tezyikı 10182 miibar idi, Si em; yüksek 20/8 ve en düşük 2 olarak kaydedilmiştir.