5 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

5 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

!vaziyet içinden 5-7-939 İBUGÜN| SESİN Telâş Değil, Uyanılkdık ! Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL ihverellerin neşriyatına bal hırsa, demokrasiler telâ: dedir, ve tehlikelerden bahsetmek - tedirler, fakat hakikatte bu telâş muhik gösterecek, bu tehlikenin aslı ustarı olduğunu ispat edecek hiç bir şeycik yok! Yine mihvereilerin © meşriyatına göre demokrasilerin matbuatı geçen sene de tam bugünkü havaya benze.) ven bir hava yaratmışlar, Almanya. nin seferberlik yaptığını idda et » mişler, hattâ Almanyanın Çekoslo - vakya üzerine yürüyeceğini söyle » mişler ve herkesi endişeye düşü müşlerdi. Halbuki © zaman da hiç bir endişeye yer yokmuş! Mihvercilerin siyaseti o ortalıkta hiç bir şey bulunmadığını iddia ede. fek bütün dünyayı gafil avlamaktır. Gerçi Çekoslovakya buliranmda dünya yine galil avlanmak istemiyor du. Fakat Çekoslovakya meselesinin halledilmiş olduğuna inananlar, ted. bir alımmasma mâni olacak derecede safdillik göstermişlerdi de o yüzden çıkılmayacak bir 'mahiyet almış ve emrivâkileri önle. Meğe imkân kalmamıştı. O zamanın nisbi uyanıklığı bile bir tekim hâ. diselerin önüne geçmediğine bakılır. sa, bu defa kat kat uyanık davran - manın isabetli bir hareket sayilaca - Bı şüphe götürmez. , UYamk kalmak korkulu rüyalar Sörmeğe mâni olduğuna göre iki kat Wyanık davranmak, her korkuya bertaraf etmeğe küfi gelir. Onun için mihyercilerin hayret. le temaşa ettikleri manzarayı, çok hayırlı bir alâmet saymak lâzım ge- lir. Çünkü sulheüi devletler, yine bir emrivâki karşısında kalmak, ve ge- sen defaki gülünç satdilliği bir kere daha göstererek yalnız gülünç değil #yni zamanda acınacak bir vaziyete düşmek” istemiyorlar, Mihvertilerin Ve bu Neşriyat bizim ale, srapça neşriyatı eğe yhimizde. » Bün geçtikçe © zavallılaş - Rl Bunların anlatışına bakı » mizde ge? Bazeteleri bizim aleyhi Tar. Fakgı 5 EFİYAL yapmaktadır - yapan gaze. zaman içle - teber gazete görül. Bilâkis bu güzel T Propaganda tar, af Rlinimeş biz takim sönük e Zetelerdir. yahut bulanığ avlamayı istihdaf eden Politikacılara mensup, rini bilmez, nie Söyledikle, maz bir takım zavallıl ralardır, Arapların muteber teler. va mihver. satın İgün ga- ara ait yaçay. Tokyo, 4 (A.A) — İngiltere Bü- yük Elçisi Craigie, bu sabah Harici. ye Nezaretine giderek, Arita ile, Tisnçin hakkındaki İngiliz . Japon konferansının programını görüşmüş” tür, Craigle öğleden sonra gazetecile- ri kabul ederek demiştir &i: “ — Siyasi mahiyetle herhangi bir mesele hakkında sizlere bir şey söy. uncak yeni güçlükler kâdis olabilir. Fakat şurasını o köydedebilirim ki ben, Tiençin meselesinin bir hal su. retine raptı bahsindeki görüşmeler hakkında ne bedbinim, ne de nikbi. nim. Yalniz, bu gürüşmelerin bir neticeye varmasını arzu © rum, Ve Japonların da bu bah Almanyada Sükünet Devri Başlıyor Berlin, 4 (A.4.) — Havas: j Gaçen haftanın hummah günlerin: ilden sonra bir sükünet devri başlıyor. | Her sene olduğu gibi bu sene de nazi partisinin Lezahürati temmuz ve &- İ Şustos aylarında yapılmıyacağı için Basyonal sosyalist mahfillezi bir müd vardır. Ve hanların şöhgen (eteri de| det istirahat edebilecekierdir. ret Ve Şiş Arap memleketli ti miştir. Fakat mihverci pi mın bunlardan bahsettiği ma Çünkü bu gazeteler sulhetidüy, 7m kü bu gazetelerin mütalealar; mite dildir ve içlerinde Hatayın Türkiye. — iltihakından hoşlanmayanlar “agi i » sulh ülküsü uğrunda bu fedakâr, pis katlanmak lâzım geldiğini söy. emektedir. Arapların bir çok mnte her gazeteleri, bu fikirde olduğu gibi Hatayın anavatana iltihakımı yakın gö sulhü namına büyük bir kıymet 'anıyarak ve bunun yakın sarka em. ve Ve İtminan veren bir hâdise ol. uğvnu söyleyenler de pek çoktur. Fakat bu mütatelaları nakletmek mihvereilerin işine gelmediği için bunlar ancak kendi idarelerinde ça. işan gazetelerle iktifa ediyor ve bun. lan mütalenlarını Arap âleminin iüşüncesi diye Araplara yutturmak 7 iyorlar, ) lünç vaziyete düş - liklerini tahmin etmek güc değildir. Çekoslavakyada lediye Mümessillikleri Feshedildi Prağ, 4(A. A) — Von” N; tarafından neşredilen bir kararna - m > Ççekyanın Brno, Olomuk, Jih- ava, Moravska - Ogtr, Budejorice belediye mala e” günden itibaren fes, lerine Alman kol dilmiştir. eurath edilmiş ve yer. misezleri tayin e- erinde tanın. giy j Alman matbuatı, demokrasi mab- lerini bir buhran havası yaratmuk- İn itham ettikten sonra şimdi de zam ve asayişin avdet ettiğini yaz” ml ta, bununla beraber Almanyanın bir metod dairesinde hedeflerine Ve- ğını ilâve eylemektedir. Uzak Şarkta Japonların İngilizlere karşı aldıkları cepheyi izah eden bir resim: Japon neferleri Tien - Çinde İngilizce yazılı lâvhaları boyuyorlar.. Tiençin Hâdiseleri Için Ingiliz-Japon Müzakereleri Başlıyor! l tam bir küsnüniyetle hareket eyli. yeceklerini zanneylerim.,, İ Graigie, nihayet, yarın için Arka bir randevu tesbit etmemiş ol. duklarını söylemiş, fakat ağer Ja. por Hariciye Nazır: arzu edetse ken disini görmeğe dalma, hazır bulun. TAN İN B BE Tamir, 4 (Hususi — Mareşal Fev- refakatlerinde ordu mü- zi Çakma fettişleri İzzettin Çalışlar ve Fah - rettin Altay bulunduğu Ha bah Köcatepr torpido Çeşmeye gelmişler ve büyük teza - hürstla. karşılanmışlardır. Mareşal Çeşmede urdu birlikleri- ni teftişten sonra Urlaya gelmişler ve burada da tezahüratla istikbal o- iunmuşlardır. Urladaki ordü birlikle- rini de teftiş eden mareşal 19.30 da otomobille İzmire gelmişler ve Gü- zelyalı mevkiinde merasimle karşı - lanmişlardır. Bu sırsdahal ta mareşal alkışlâmıştır. Mareşal Çakmak şerefine © gece Orduevinde bir ziyafet verilmiştir. Genel Kurmay başkanı yarın Fo- çaya hareket edecekler ve oradaki ordu birliklerini teftiş ederek ak$ü- ma İzmire döneceklerdir. Yarın ak- şam şehir gezinösünda mareşalin şe- refine bir ziyafet verilecektir. Perşembe akşamı Kültürpark ga- zinosunda, cuma akşamı da Ticaret Odası tarafından şereflerine (o birer ziyafet verilecektir. LER Mareşal F. Çakmak Dün Izmirde Bazı Teftişlerde Bulundu Mareşal Tezahüratla Karşılandı Dün İzmirdeki ordu birliklerini teftiş eden G. Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi ÇAKMAK İtalyadan Çıkarılan Bir | Gazeteci Roma, 4 (A. A,) — İtalyadaki ec- nebi matbuat cemiyetinin sekreteri ve Journal gazetesinin Roma mubu- biri Robert Gayan, gazetesine iğ detdiği makaleler dolayısıyle hükü- metçe memleketi terketmeğe devet duğunu da ilâve emiştir. edilmiştir. övyef-Japon Çarpışması Hâlâ Devam Ediyor Japonlar, Hududu Geç en, Yüz Kadar Sovyet Tankının Bir Kısmının Tahrip Edildiğini Bildiriyorlar Tokyo, 4 (A.A) — Mançu kıtaları, dün akşam, Mançu Domei Ajansının Mogeol - Mançu hududu üzerin. deki harekât sahasından alarak neşrettiği o bir habere göre, Japon - arazisi dahilinde Kala irmağı civa, rında dört bin kadar Sovyet . Mozol askerini ihata etmiştir. Yine ayni memhadon verilen diğer bir habere göre de, dün sabah, 100 kadar Sovyet tanka, Kala ırmağı etmiştir. Japon topçusu ve fayyareleri 20 kadar Japon hatlarına 100 metreye kadar varmadan muatial bir hale getirilmiştir. dudunda Japon hatlarına hücum tankı tahrip etmiştir. yaklaşan 6 tank ta bu hatlara daha Kudüste Patlıyan Bomba Kudüs, 4 (A. A.) — Kudüsün ya- hudi mahallesine' atılan bir bomba- dan beş arap ağır suretle yaralan - miştir. Hükümet, saat 8,30 dar itibaren yahudilerin şehir haricinde dolaş - malarını menetmiştir. smmm 750 Yahudi Muhacir Bratislava, 4 (A. A.) — 750 ya - budi muhaciri bügün Liberlaya git-| mek üzere Bratislavadan ayrılmış - tir. Bunların arasında bir kaç aydan beri mevkuf bulunan o Avusturyalı yahudiler de vardır. Danzig meselesinin vahamet Yapılacak her han müzakereler, b len tedbirler etrafmda cere, noklai nazarına göre, Dan Yaya ilhakını ilân otm. ile Gdynya limanına Alınanya tarafından müsellâh sa, Polonyanın etgiyecektir. Polonya silâhla Ya'ya taarrız edilirse, o vakit tomatik surette harekete geçe€: »gi bir emrivâklin bir harp doğur. ması ihimulinin çoğalmam üze, ya hükümeti arasında müzakereler Kn uu ihtimal karşılında alınması lâzem ge- Danziz'in Polonya kısmı ve müttefiklerinin müdahalesini davet Cemiyetinin miisandesini istemeğe mecburdur. , i içinden fethetmeğe ça- lişiyorlar. Hariçten yardım yapmıyor görüneceklerdir. Fakat koridora bir tecavüz vâki olursa veyahut Gdyn. > İngiltere hükümeti, Sovyetlerle anlaşmak için ga- ranti vermiye mecbur olduğu Baltık devletleriyle ayrıca müzakereye girişmiştir. Finlândiya hariç, Estonya ve Letonya hükümetleri garantiye müte- ARAMANIN kesbetmesi ve burada rine İngiltere ile Pulon. başlamıştır. Bu n etmektedi İngiliz âyanının şehrin Alman. vâki olmadıkça, ve dım yapılmadık. müdahale için Milletler Polonya ve İngiltere o. eklerdir. bul etmiştir. | İ mayil görünmüşlerdir. Bunun üzerine İngiltere bu devletlerin bütünlüklerini garanti etmeyi ka- Fransa ve İngiltere, memleketleri dahilinde bu- lunan bütün Alman casuslarını hudut haricine çıkarmıya karar vermiş, ve bu kararın derhal tat- bikine başlanmıştır. İzmirdeki Âfetin Zararları İnal, #AA A) > Bu sabah. ki gazetelerin verdikleri malü. mâta göre, geçen cüma günkü fırtınanın Kemal, daki bağ ve hahçelerinde ceviz ve yumurta büyüklüğündeki do unun, yağmur sellerinin o ve müthiş rüzgürin ika ettiği tah. ribat bağcılık tarihinde hemen hemen misli görülmemiş dere . ede büyüktür. Hasara uğra. yan saha iki bin hektardır, Mad. di zarar bir milyon lira tahmin edilmektedir. Şimdi ellerinde boş topraklardan başka hir şey kalmıyan müstuhsiller çok feci bir vaziyete düşmüşlerdir. Ar - mutlu ve Kızılca köylüleri hi rete mecbur kalacaklarını : lemektedirler. Bu iki O köyden gelen iki heyet dün valiyi ziya, ret ederek vergi ve hanka borç. larının tecilini rica etmişlerdir. Vali ziraat müdürünü âfet mıntakasında derhal tetkikat yapmağa memur etmiştir. Ne - ticeye göre, iktiza eden yardım yapılacaktır. * Gelecek hafta Viyanada mihver devletlerinin props- anda konferansı toplanacaktır. Bu konferansta mih. ver devletlerinin İslim ve Arap memleketlerinin pro. pazanda ile meşgul teşkilât mümessilleri ve Türkiye, Arap memleketleri ve Balkanlarda yapı, lacak propaganda etrafında müzakereler cereyan ede. cektir. İtalyanın da İslim ve Arap memleketlerindeki propaganda teşkilâtının mümessilleri bu konferansta hazır halunacaklır. Konuşulacak mevzular arasında hilhassa Hatayın işgalinden propaganda İçin ne suret. le istifade edileceği vardır, Konferansın gayesi İslâm memelketlerini demokrasilerin mayı temin vasıtalarını aramaktır. bulmmacak, aleyhine ayaklandır- * 3 arz İFELE Terbiyeden Fedakârlık! Yazan: B. FELEK imdi adetleri azaldı! Eskiden: atı sâminiz! Gibi hitaplarla görüşen ve uşağı. na bile “sen!” diye hitap edemiyen, ağaya efendi diyen bir nesil vardı. Bunların nezaketi gerçi biraz müba. lğalı idi, kin güzeldi, kibardı ve kendine mahsus bir kıvamda idi ki dinlemesi ve edalarını görmesi hoşa giderdi, Hattâ meşhur fıkradır: Herkese: — Efendimiz, hendenir! Diye hö. tap eden pek nazik bir zata yakınla, rından biri onun bu mübalâğalı ter. hiyesine işaret ederek: — Beyetendi! Elin hırpanilerine de bendeniz demekte mâna ne? Dİ» yecek olmuş ve şu cevabı almişi — Efendim! Elin hirpanileti için terbiyemi feda edemem. Bunun böyle olduğunu © bizzat kendimde denedim, ve âkıbetini de gördüm. Kfendim. Zaman garipleşti. Her kimse: — Bendeniz, zattâliniz, teveceü » hünüz! Arzışükran.. Falan gibi hi. taplar etsem pekaz istisnasile hemen kabarıyor, bana yukarıdan aşağıya bakıyor ve azıcık gevşek bulunur « İsam hemen; — Sen! Diye hitap ediyor; Ben, bana “sen!” denmesine kız. mam. Hattâ-benimle senli benli olan arkadaşlarımın başka türlü hitap et- melerine tahammül edemem, Lâkin kendisine hürmet ve nezaket göster. diklerimin hunu bir aciz ve küçük- lük eseri telâkki etmeleridir ki; gü » cüme gidiyor ve sinirime dokunuyor. İnsan böylelerine karşı: — İnşallah üfiyettesiniz beye - 'oktandır. şerefyâp olamadık! Dediği zaman onların bir türbe san. dukası gibi katılaşıp kabardığını his. sediyor. Hele: | — Eh! Şükür! Sen nasılsın baka» (am? Gibi mukabeleleri adamı büsbü » tün çileden çıkarıyor. Lâkin terbiyemden biraz feda kürlik edip te: — Os! Nasılan bakalım! Görü - şemiyoruz mirim! Gibi lâübali hitap etsem heriki hemen yerini buluyor! — Duacıyız bayım! Siz nasılsı - nız? Diye eli ayağı toplu bir cevap veriyor. Bu böyle olmakla beraber ben şahsen terbiyemi ve hitap sistemimi değiştirmemek ve bu gibi kaba mu. kabelelere tahammül etmek taraf - tarıyım, Her temiz şeyin olduğu gibi ter. biyenin de kendine mahsus çile ve cefaları vardır. Fakat terbiyeli olmanın büyük zevki yanında bunlar küçük kalır lar, İfemi Mısır Hariciye © Nazırı Sofyada Sofya, 4 (A-A.) — Misir Hariciye Veziri Yahya Paşa, resmen Bulgaris tani ziyaret etmek üzere, Bükreğien buraya gelmiştir. Yahya Paşa, dün Tuna üzerinde Rusçuk iskelesinde karşılanmıştır. | Bu sabah hususi trenle Sofyaya vas rışında İstasyondaki merasimde Baş- vekil ve Hi ye Nâzırı Vekâletini - ifa eden Dahiliye Nazırı Nedev, kral mümessilleri, hükümet azası, yüksek devlet memurları, Türkiye, Yunanis- tan; Yugoslavya, Ingiltere ve Roman- Ya diplomatik mümessilleri ve Misir elçiliği erkânı bulunmuştur. Yahya Paşa, kra) sarayına giderek hususi defteri imzaladıktan sonra Nelev ile ziyaretler teati etmiştir. Yahya Paşa, öğle yemeğini hususi 0- larak Misir elçiliğinde yemiştir. Bu akşam Dahiliye Nazırı Nedöv, Yahya Paşa şerefine büyük bir ziya- fet vermektedir. Bu ziyafeti bir ka- bul resmi takip edecektir. en —— Bir Genç Boğuldu Bukırköyde oluran Tanmç isminde bir genç dün denizde yıkanırken boğulmuş » tur,