7 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

7 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

si A TİE SE 'TA mİ Düzcede köylüye ziraat makineleri Verildi Düzcede misir ufalama makineleri muhtarlara Düzce (TAN) — Kazamız içinde köy kalkınması hayli ilerlemiştir. Mevcut 190 köyde, köylülerin şahsi- yeti maneviyesi namına işlenen tar. alar 4500 dekarı bulmuştur. Bunig. râ, İmece usulile mısır, buğduy ve saire ekilerek hayli varidat temin e- dilmekte, böylece köylünün salma külfetinden kurtarılmasına çalışı). maktadır. | 31 köyde de 81 dekarlık meyva bâhçeleri tesis edilmiştir. Bilhassa fındık, elma, armut, dut ve kiraz yes tevzi edilirken Bütün Düzce köyleri telefonla bi ribirlerine bağlanmıştır. ne kadar iptidai şekilde ise de ka - ” dınlar bunlarda çalışıp bezlerini ve ie Ucüzca temin etmektedir. ler, okuluna her sene yirmi fakir çocuk, köy sandıkları hesabına okutulmak. tadır. Ayrica İl eğitmen mektebi ie vardır. X | . ektedir. Her tarafta yollar yapılmaktadır üzcede meyvacılık hayli müte-| Küçü r rakkidir. Daha ziyade fındığa rağbet edilmektedir. Bu çalışma, bir kaç so. , me sonra iktisadi. vaziyetin yüksel. mesine yardım edecektir. Husus! rmı- © hasebe de 75 dönümlük bir sahada meyva fidanlığı vücuda getirmi © başlamıştır. Gi 121 köyde 4500 çiftçi tütün zeri. yatile uğraşmakta ve senelik tütün zi Ahracati iki milyon kiloyu bulmakta- dir. Şimdiye kadar köylerde 36 adet misir ufalama makinesi ve 2 adet bu; lü bunlardan parasız istifade etmek» rirdeki Asar suyu köprüsü de esasi: şekilde yapılmıya başlanılmıştır. nun küfi gelmediği görülmektedir. Düzcede elektrik ve ihtiyaçlar Düzcede, lokomobil ile ii kilovatı halka 30 kuru; nük elektrik ziyası tarihe karışmak üzeredir. Belediyeler Bankasmdan Sali için tesisata başlanı'mıştır. © © Busöne 30 mısır ufalamı makine- 8; 3 buğday kalbur riakmesi daha | rüştür. Güzel bir sahne de yapı — alınacaktır. miştir, Beş yıllık mesai progrâmna dahil “ dulan yol şudur: Her köyün birden | YâPtırtmıya karar vermiştir. ir LE mar plânı Vekâletçe tasi üzere olduğu haber alınınıştır. hususta belediyeden Halümat, gönderilmiştir. Erzincana İyi Su Getirtiliyor | *hrimizin $- edilmek Bu son Erzincan (TAN) — istenilen Şehrimize demir borularla iyi su TAN SPOR: . Balkan Atletleri Geliyor İlk Beynelmilel Temas Gelecek Hafta Yapılıyor 16 temmuz pazar günü senenin TT.) B>»EKONOMİ < Almanyanın Döviz ve Altın Ihtiyatı Yüzde Biri Geçmiyor Alman hükümetinin ' yeni bi? ka.Jasgari $$ 40 altın veya döviz muka. nunu ile Reighabank doğrudan doğ.!bilinin bulunması derpiş edilmişti. ruya devlet reisinin emrine veril.| 1931 senesinde husule gelen kredi miştir, Bu kararname ile Reichsban. | buhrani neticesinde bu had kendili. Köylerde dökuma tezgâhları her getirtilmesi İrojesi Nafta Vekâletin. ce tasdik edilmiş, proje belediyeye gelmiştir. Yüz otuz Iki bin liraya ma) olacağı anlaşılan bu iş, yedi kilomet- re uzaktaki Kurutllek köyü sirtla- rmdaki Kurutilek suyu ile o civarda. ki Kara suyun demir borularla ge- tirtilmesi suretile yapılacak,' Erzin- tonda büyük bir su deposu inşa edi- lecektir. Tesisat bitince, her semt- (ie, istiyen evlere de üctet hukabi - ilk beynelmilel atletizm teması Ka. diköy Fenerbahçe stadında yapıla. caktır. Bu müsabakalara Balkonla. rın birinci sınıf atletleri iştirak ede. eeklerdir. Rumenlerden Yordaki, Da. nanlı Mantikes, Lambrakis, Strata. nanlı Mantikas, Lambraki, Sirata.| kos, Mısırlı Abid, Maskaris davet e- dilmişlerdirr Masirlı atletler şehri. mize gelmişlerdir. Müsabakalera İz tanbul, İzmir, Ankara atletleri gire- ka tahmil olunan Vezaif kadunu ikinci maddesinde musarrahtır. Mil sosyalist hükümetinin esas prensiple. rinden olan para kıymetinin muha. fazası hususundan maada Reichsbank dahilde ve hariçte olan para tediye münasebetlerini tanzim, iktısadiya- ten disponible paralarından emilli ik. bsadm ve ümumun menfaati nazara alınarak istifade edilmesini temin ey. liyecektir. Reichsbarkın devlet mekanizma. dinden sâkıt olmuştu. Reichsbankın bugünkü altin ve dö. viz ihtiyatı ancak “£ 1 nisbetine bal'£ olmaktadır. Para kıymeti, milli $0s- yalistlere göre, altın ve döviz mevcu- dile münasebettar olmayıp, sırf milli istihsale dayanmaktadır. Binaenaleyh kanun (madde 21) tedavüldeki para karşılığının poliçe, çek, hazine bono. su, esham ve tahvilât gibi kıymetli Ağıtlardan teşekkül etmesini ve al. &n ile dövizin ancak İkinci derecede İlinde su verilecektir. Kaldırımlar yapılıyor Belediye önünden postuhaneya ka. çeklerdir. Atletizm Federasyonu Başkanlığı sında aldığı yeni mevki, gerek Relehe vereceği yeni krediler hakkindaki takyidatın kaldırılmasını, gerekse pa. böyle bir karşılık teşkil edebileceği. ni âmirdir. Altın ve döviz evveles Düzcenin köylerinde 17 mektep vardır. Bunlardan üçü yatılıdır. Yatı Melen suyuna mükemmel bir beton köprü yapılmıştır. pazar ye - 18 bin nüfusa malik olan Düzcede! 5 — 6 ay evvel polis teşkilâtı yapıl. miş ise de beş kişiden ibaret kadro- hin Jr alınmış ve bu para Şagoç A elektrik istih. Dar olan halkevi binası büyütül- Inhisarlar idaresi, 250 bin lira ke. olan damızlık boğa alınması, için tu, |9i£ bedelli bir tütün imallihanesi dar olan caddeye parke döşenmesi a- meliyesi bitmişti, Çârşı mta) sındaki yaya kaldırımları beton ola. rak yaptırılmaktadır. ilorkes, kendi dükkânının önünü betonlaştırmak su retile bu işe yardım ediyor. Tuzlalarda yeni tesisat Inhisarlar idaresi, muhitimizdeki tuzlalarda yeni Binalar yaptırmak kararını vermiş ve kismen de inğu- sta başlamıştır. Bu meyanda Pölümür kazasındaki | Ağa tuzlasında bir daire, Kemah 1u7- lasında da uzaktan gelen müşteri köy lülerin istirahati için bir pavyon. hay vanları için büyük bir ahır, ayrica bir daire, tuz ambarları ve dekovil tesisatı yaptırılması kararlaştırılmış- tır, Atletizm federasyonu işlerini gör- mekte olan Şinasi, mimar Viyeti Vi. yoli ile tetkikat yapmak üzere İtal- yaya gitmiştir. Kendisine Ankara stadyomu müdürü Kerim Asaf vekâ. Jet edecektir. Atletizm federasyonu reisliğine kimse tayin edilmemiştir. Bulgar Pehlivanı ,Bir Müsabaka Daha Yapmak İstiyor | Geçen hafta Taksim stadındaki| müsabakalarda mağlüp olan Bulgar pehlivanı Feriştahof, 'dün matbaa. miza gelerek bir müsabaka daha yapmak istediğini anlatmış ve şun- lam söylemiştir; “ Benim İstanbulda bir müsa. baka yapmam icap ediyordu. Geçen hafta bir müsabeka yaptım. Kendi arzum ile bir güreş daha yapinak is. tiyorum. Yalnız şu şartla güreş. te vakit tahdit edilmemelidir. Yeni. şuceye Kadar vir guseş yapman izm terim,” Bulgar pehlivanımın söylediklerini aynen yukarı aldık. Bu arzusunun yerine getirileceğinde şüphe yoktur. Karşısına Dinarlı Mehmedin çikan. 3 ” At yarışları Halkevi namına tertip edilen (st yarışları çok alâka görmüstür. Tay. lara mahsus koşuda birinciliği Şev- ket Serezin saf kan Arap atı Yalçın, 2 ciliği Selimin yarımkan Ceylânıçü. Çünçülüğü Delila 2aŞIN AUUZL Kü» zanmıştır. Sürat koşusunda Ömer Elitaşın saf kan Arap Arslanı birinci, Hakkı Ie- rin yarım kan Alucu İkinci, Rıfkı Günerin Erkveziri üçüneü olmuştur. Mı janeak 100 milyon marka kadar “iş. 50 - 100 lira vermesi bir yük teşkil Büyük Cami adlı muhteşem âbide- ,eleceği düşünülmüş, köy bütçelerine | nin etrafı, insanı sinirlendirecek şe- İO - 20 lira gibi mürtasip tahsisat ko. | Yildedir. Oradaki umumi helâlar sü. “Dulmüştur. Bankaya yatırılan bu pa- | $UZ ve pistir. Camiin içi de tozludur, kın Serdar: da üçüncülüğü almiş- tır. iekavemet koşusunda Ömeri oğalar satın alınacaktır. Köylerde duş ve telefon © Muhtelif köylerde 18 sağlık koru- , cusu vardır, 70 köye de ecza dolabı © ulunmışter. 33 köyde seyyar duş yer. “leri tesis edilmiştir. Bu duş yerleri, | İstenilen sahaya nakledilebilecek şe, kildedir. Düzcenin merkez bölgesinde 21 köy kâtibi, Yıkılca nahiyesinde 1, © Gümüşova nahiyesinde 2 köy kâtibi relar matlüp miktarı bulunca, bo. |” ça olsun azalması için oradaki batak- biği kurutmalıdır. Çarşı içinde de pis Jrasının alt katına sıkışmış vaziyette- Kizlidir ve bakımsızdır. Cemlin yanında, bir bina y't-tsı vardır ki içi bataklık haline gezmiş tir. Belediye, hem bu onkazı kaldırt- malı, hem de sivrisineklerin bir par. İzmirde Bir Kitap Sergisi Açılıyor izmir (TAN) — Kültürparkta bu sene inşa edilen ve müzeler sitesinin suların aktığı görülmektedir. en güzel binası olan Inkılâp müzesi, Düzcede bataklık çoktur, bunlara | Maarif Vekâletinin verdiği ehemmi. takılmamakta, yalnız muntazam su. | Yetle, cazip bir şekilde tanzim edi- rette halka kinin verilmektedir. lecektir. Burada kültür fasliyetimiz , Fener - Galatasaray ması #htimalinden bahsedilmektedir. Kanaatimize göre de Dinark - Fe. riştanof müsabakası güreş meraklı. larına güzel bir müsabaka seyrelti. recektir. Tan Kupası Maçı İçin Fenerbahçe ile Galatasaray, gaze- temiz tarafından konulan Tan kupa. sı için ikinci karşılaşmayı önümüz. deki pazar günü yapacaklardı. Fakat Demirsporun Bükreş seyahati dola. yısile bir hafta teahhura uğrayan| Adliye dairesi, kaymakamlık bi, | ve göstermekte bulunduğu inkişaflar eski ve yeni mektep, tedris usulleri © we bunlarm başımda da bir büro kö- | dir. Salon bir tane olduğu için hu tibi vardır, Köy korucuları, hep genç. |kuk ve ceza davaları, münavebe ile tebarüz ettirilecektir. milli küme maçları bu hafta oyna. nacak ve Ankaranm Demirsporu Ts.| tanbula gelerek Beşiktaş ve Vefa ile ranın kuvertürüne müteallik ahkâ. mın değiştirilmesini icap ettirmiştir. Şimdiye kadar Reiehsbank, devlete letme kredisi,, verebiliyor ve 400 mil. yon marka kadarda azami üçay müddetle mukayyet hazine bonoları iskonto edebiliyordu. Bu hadler yeni kanunla kaldırılmış, hem devlete ve. rilecek kredi, hem de hazine bonol: rınm iskonto miklarlarınm tesbiti devlet reisinin kararına bırakılmış. | tır. Paranın kuvertürü, “1924 " tarihli| kanunda, tedavüldeki banknotların İzmirde Alivre Satışları Başladı İzmir, (TAN) — Üzüm ve İncir mahsulleri üzerine alivre satışlar başlamıştır. Alman piygsalarından| Henüz teklifler gelmemiş olmakla be. | râber, satışlar pek cüzi miktarda Tahmin edildiğine * göre, bu sene ihir rekoltesi geçen yıldan biraz fazla ve kalite itibarile de daha ne- fistir. Üzüm rekoltesinin 60 - 70 bin tonu bulacağı kanaat! vardır. Rekol. te tahnfin heyetleri, üzüm mıntaka. mirde heriçle olan tediyatın tanzimi ve icabında para kıymetinin herice karşı müdafaası yolunda istimel edi. lecektir. Dün, akel hesabına birçok mallar Batılsıştır.Kilosu 35 kuruş. tan yünlü çorap eskisinden 00 bin ki. lo, Tonkli çorap eskisinden kilosu 15,5 kuruştan 20 bin kilo, Konya ova, Çerkeş, Gerede, oOÇorum, Sivas ve Kayseri tiftiklerinden kilosu 97 « 103 kuruştan altmış bin kilo,, Beypa- zarı, Polatlı mallarından kilosu 106 - 107 kuruştan yirmi bin kilo ile ayrıca keçi kılı ve sarı misir satılmıştır. Pamuk İplikleri Serbestçe Satılacak Pamuk ipliği ile pamuklu mensu. catın nathsız olarak satılması hak. kındaki karar üzerine yapılan mürz. caatlere İktisat Vekâletince bir teb. liğ neşrolunmuştur. Bu tebliğde de. Menileketimizde tesis edilecek pa- muk ipliği ve mesnsucatı sansyiinin. tâbi olacağı şartlar hakkindaki 2/8903 sayıh kararname kükmü 2/1117) sayılı kararname ile kaldırı. muş olduğundan eski kararnamelerin larında tetkikata çıkacaklardır. İhracatçılarımızın Londra piyasa. İarına vâki alivre satış tekliilerinde| meriyetle olduğu sirâda müracaatta bulunup ta talepleri reddedilmiş 0- lanlar, yeniden müracaat edebilirler. fat farkları görüldüğünden, bunun! sebebi sorulmuştur. Şimdiki halde, i eylülde teslim sif Londra Cenevrin | cins üzüme 21 . 22 şilin verilmekte. dir. Almanya kontrol dairesinin, ü. züm . incir ailvre flatlarını tesbiti| beklenmektedir. EL GEL Polonya İzmir Fuarına İştirak Ediyor İzmir, (TAN) — 939 İzmir Enter. nasyonal Fuarma Polonya da iştirak edecektir. Polonyanın (caret ataşesi e Denizlide Kızılay Haftası Denizli (TAN) — Kızılay haftası bu yıl, geçen seferkilerden iyi geç- mektedir, Birinci gün, ilk mektep ta- lebesi halkevi önünde toplanmışlar, yaralı bir askeri tedavi eden hemşi- releri gösteren canlı bir tabloyu ha- vi araba önde olarak ve bando mu- zika çaldığı halde, şehrin en kalaba- lik yerine gelmişlerdir. Burada, mu allim Murat Gürsoy, Kızılayın çalış malurinı anlatan bir nutuk söylemiş- tir. Alay, orduevi bahçesine gitmiş, ve merasime nihayst verilmiştir. O. “lerden seçilmiştir. Disiplin ve kıya. Maarif Vekili Hasan Ali Yücel, 20 karşılaşacaktır. Bu vaziyet karşısın. “Teodosis Somateski bu iş için İstan. © fetleri muntazamdır. Bünyanda Bir Karakol Açıldı ©“ Bünyan (TAN) — Kazamızın bü- tün köylerinde, köy kanunu ahkâmı - tatbik edilmekte ve bu arada bil - “hassa köy mekteplerinin yeniden ya. ' © pılmasına ehemmiyet verilmektedir. © Ön bir köyde, yeni eğitmen mektep- leri binasının inşaati bitmek üzere- dir. Akkışla nahiyesinde iki aygırlık bir aşım durağt yapilmiştir, Sarloğ. olan nahiyesinde de bir ayni yapıl - maktadır. Jandarma umumi kumandanlığı- nin göçen sene bütçesinden, köylüye © Önsyak olmak için verdiği 500 lira o ile, Sıvas - Kayseri şosesi üzerinde — Tezhisarda yapılan yeni tip iandar- » ma karakolunun inşası bitmiştir. Kü- © şst resminde, Kayseri valısi Şefik — Soyer, jandarma kumandanı Kâşit “te bulunmuştur. Bir çok Köylünün iş. tirak ettiği küşat resmindş vali ve kaymakam Kisim Atakul birer nu- “tuk söylemişlerdir. Vali Şefik Soyer, orada, akşama kadar köylü ile hasbihalde bulun. nüştur. görülmektedir. Bir mâhkeme salonu. na daha şiddetle ihtiyaç vardır, Akçakocalılar Yol İstiyorlar Akçakoca (TAN) — Vaktile Düz- es, Bolu ve Mudurnunun ithalât ve ihracatım yapan kasabamız, Akça. koca - Mudurnu yolunun Balkan har. bindenberi tamir edilmiyerek geçile.. #Miyecek bir hale gelmesi yüzünden bu kürle vaziyetini kaybetmiştir. Son ra, her ne kadar gemiler Beforlerini muntazaman yapmakta iseler de, iskele olmadığından, kışın çok defa vapurlara bir şey vermek veya va- purlardan bir şey ülmak mümkün ol- ağustosta açılacak Izmir enternasyo Bal fuarmda, Ankarada büyük alâka gören kitap sergisinin de bulunması, nı muvafık görmüştür. Kitap sergi- si, İnkilâp müzesinde ziyüretçilere teşhir edilecektir. C. H. Partisinin, yurdun muhtelif yerlerine ait ressamlarımıza yaptır- dığı 116 tablo ile muhtelif ressamla. rın değerli eserlerinin de burada yer #lması kabul edilmiştir. Kitap sergisinin tertip ve tanzimi. ne, Maarif Vekâleti Basma yazı ve derleme şubesi müdürü B. Selim Nüz het tayin edilmiştir, —————— ca yetmediği ve teşkilâtm tev; ihtiyaç olduğu görlilmekedir. MTA mamaktadır. Kazamiz merkezinde tam teşkilâtı Banka lâzım iki ilk mektep vardır. Mevcut 7 mu. Akçakoca kazasında iktisadi vazt. yet düzgündür, fakat bir banka şu- kesi bulunmaması, işleri sarsmokta- dır. Kazamızın baştıca servet mempal alim, 600 talebeye kâfi gelmemek. tedir. Köylerde ise ancak 3 sınıflı ve tek muallirli 3 mektep vardır. Bu da eğitmen teşkilâtına şiddetle ihti. e bulunduğunu göstermiye kâfi . ir, Ü da "Tan kupası” nın bu pazar günü oynanmasına imkân kalmamaktadır. Futbol mevsimi geçmek üzere oldu. ğundan bu maçın eylül veya ilkteş. rinde oynanması daha muvafık ola. caktır. İki klübümüzün oyun tarihi. ni tesbit etmelerini bekliyoruz. Haftanın Yüzme Müsabakaları İstanbul Su Sporları Ajanlığı tara. ! fından tertip edilen. Halkevi yüzme | müsabakaları bu pazar Şeref stadı havuzunda yapılacaktır. o Bundan evvel yapılan iki müsabaka munta. zam bir şekilde yapılmış ve büyük bir alâka ile takip edilmişti. Müsabakalar saat 13 te başlıyacak. tır. Müsabakaları Ahmet Fetgeri, Riza Sueri, Sıtkı, Ali Riza, Hüsamet. tin Güreli, Bekir, Hikmet Üstündağ, Behzat Payidar, Celâl Gözen, Nuri Bosut idare edeceklerdir. * “ Hilâlli Hakkı, Demirspora Girdi Hilâl merkez muhacimi Hakkı bu sene oynadığı oyunlarda nazar) dik. findik olup senevi ihracatı 40 mil. yon kiloyu bulmaktadır. Kerestecilik te mühim bir mevki tutmaktadır. Adliye ve maarif noksan Akçakoca belediyesi iyi çalışmak. tedir, Yolları muntazam Yaptırtınış. tir. ve temiz tutmaktadır. * Sudan elektrik istihsali için Bele. 34 köyü ve on üç bin nüfusu olan | diyeler Bankasından borç almak ka- kazamızda adli işler tek hâkimle i- İrerını da vermiştir. Akçakocada yeni dare edilmekte ise de bunun ihtiya- ' yeni binalar yapıldığı görülmektedir. kati celbetmekte idi. Hakkı klübün. den istifa etmiş ve Ankaraya nakle. derek Demirspor klübüne intisap et. miştir, Hakkının Hilâl klübünden ayrılması Hilâl takımını zaafa uğrat. buldan şehrimize gelmiştir. Polonya | ataşesi, fuar ve belediye erkânile te. | maslara başlamıştır. Pavyonun inşa. sina derhal başlanacaktır. Bu pav. yonda Polonya ( sansyiine ait eserelr teşhir edilecektir. Altın Fiyatı Hükümetin son neşrettiği karar. name ile memleket dahilinde altm a.! hm ve satımı serbest bırakılmıştı. Dişçilerin ve kuyumcuların altın ih. tiyacını temin etmek için sarraflar tarafından altın satışı başlamış ve ta. lebin çokluğu yüzünden bir Türk gl. tanı 13 lira 75 kuruşa kadar yüksel. miştir. , — — ——— Nevşehir Belediye Bütçesi Nevşehir (TAN) — Nevşehir bele. diyesi, 939 bütçesini 59760 lira o'a- rak kabul etmiştir. Belediyenin, kale- nin harâp olan bazi yerlerini tamire karar verdiği İşitilmiştir. — Kozanda Şiddetli Sıcaklar | Kozan — Bu yıl çok şiddetli sıcak. lar hüküm sürmektedir. En kuytu gölgeliklerde bile hararet derecesi muş, Demirspor da çök kiymetli bir oyuncu kazanmıştır, 37 i gösermektedir. Yaylaları göç de- vam ediyor. tada, Kızılay kurumu tarafından ço- cuklara gazoz ikram edilmiştir. Hafta içinde sinemada, Kızılay menfaatine bir müsamere verilmiş- BORSA .—71— 090 ESHAM VE TAHVİLÂT ! İ ÇEKLER İ Londra 5.3 İ Nevyork 120.075 |, Pari 3395 Milâno 6.8825 | Gevrme 20.555 Amsterdam 6124 İ Berlin 40.825 İ Brüksel 1.5925 İ Atina 10825 İ Sofya 166 Prag 434 | Madrid 14.085 Vursoya 23.43 Budapeşte 248473 Bükreş 0.905 Belgrad 2.8923 | Yokahama 2082 | Stekhelm 305425 | Moakora 334025 ! ! Türk Borcu I, peşin o 1930 Türk Borcu İL, peşin | 1930 Ergani 1020 Sivas - Erzurum 1 o 188 iii İpi düze rezin e