7 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

7 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ingiltere Başvekili Danzig meselesi hakkında pazartesi günü beyanatta bulunacak İngiltere ve İngilizler 7 Oxford Yazan: Halide Edib Bugün 5 inci sahifemizde , Bene 21 — No. 7438 — Flat her yerde 5 kuruş CUMA 7 Temmuz 1939 Üçler paktının Türkiye ve Lehistanın da iştirakile beşler paktına çevrilmesi isteniyor Mareşal Fevzi Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Çakmak teftişlerine devam ediyor Mareşal, İzmirde atış poligonunu açtı ve ilk kurşnu kendisi attı Bugün izmirde deniz birlikleri teftiş edilecek Müzakereyi tacil etmek için Hali- | “ğa faksın Moskovaya gitmesi muhtemel vi Sovyet Rusya, Türkiye ye Lehistan tarafından da garanti edilmek şartile Hollanda, İsviçre ve Lüksemburgun tamamiyetini garanti etmeği kabul ediyor Londra 6 (Fransızca İstanbul) — İngiltere, Sovyet notasına (cevabını 43 saat zarfında verecektir. Sovyet Rusya, bu notada İngiltere - Rusya ve Fransa arasında akdi düşünülen Üçler paktının Türkiye ve Lehistanın da iştirakile Beşler paktına çevrilme- sini teklif ediyor, Öğrenildiğine göre Sovyet Rusya, Türkiye ve Lehistan tarafından da garanti edilmek şar- tile Hollanda, İsviçre ve Lüksembur- gun tamamiyetini garanti etmeği kabul ediyor. Diğeri taraftan Sovyetler tarafın- dan örtaya atılan «tecavüz tehdidi> meselesine bir hal çaresi bulunaca- ğı zannedilmektedir. Fakat Lehista- nın, Türkiye Sovyet Rusyayı gâran- ti etmeği kabul etse bile Sovyet Rus- yaya garanli vermesi müşkül görül- mektddir. Malümat sahibi mahale göre Sovyet Rusyanın nolasına © vap vermek için Paris, Londra Varşovanın aralarında üşaverede bulunmaları lâzımdır. Lord Halifax Moskovaya gidecek mi? Londra 6 (A.A.) — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre, Sov- yet hükümetinin tekliflerine cevap i Lord Halifax vermek, ve pakta dair müzakerleri tacil etmek üzere Lord Halifax'ın yakında Moskovaya gitmesi ihtimali vardır. İngiltere bazı ihtiyatları silâh altına çağıracak Müttefiklerine teslihat işleri için 100 milyon sterlinlik kredi açıyor Bir mebus donanmanın seferber hale konmasını Londra 6 (A.A.) — Hava Nezareti- nin bildirdiğine göre, temmuz, ağus- tos ve eylül aylarında kara, deniz ve hava kuvvetlerinin manevraları ile ayni zamanda yapılacak olan hava alimlerine iştirak etmek üzere gele. cek üç ay zarfında bazı ihtiyatlar da- vet edilecektir. İngiltere, müttefiklerine kredi açıyor Londra 8 — Yarı resmi mahafilde beyan edildiğine göre İngiltere, ken- dilerile ittifak aktettiği veya garanti verdiği devletlere, sırf teslihat için kullanmaları kaydile yüz milyon İn- Biliz liralık kredi açacaktır, Lomdra 6 (A.A.) — İngiliz gazete- leri hükümetin parlâmentodan «İh- | Tacat garanti ve kredileri» dairesi için 100 milyon sterlin veya daha fazla tahsisat istiyeceğini yazıyorlar. Daily Mail gazetesi, (İngilterenin müttefiklerine silâh ve mühimmat ve Saire satın almak imkânı verilmek | | | ! Üzere 150 milyon sterlin isteneceğini | bildiriyor. Financial Times gazetesi, projenin Biustos tatillerinden evvel çıkabilme- *İ için meclise vaktinde verileceğini Zânretmektedir. teklif etti Londra 6 (A.A) — Vyvyan Adam, İn hakkındaki tasav ciddi olduğunu Almanyaya isbat et- in, 938 de olduğu gibi, İngiliz nun seferber hale konma- sni teklif etmiştir. Başvekil bu tek- life şu cevabı vermiştir: — Hükümet tarzı hareketini pek açik bir şekilde ifade etmek için lü- zumlu ve arzuya şayan addettiği bü. tün tedbirleri almaktan geri durmı- yacaktır, Mebuslardan renin Danzig Yarın başlıyoruz (VÂ-NÜ) nun naklettiği bu büyük macera romanının tefrikasına Yarın başlıyoruz İskender Fahreddin'in yazdığı bu aşk romanı yakında başlıyor. arinın ne kadar | değil. Müzmin bir illet haline giren Bu sabah bu haberi veren Daily Expr Sovyet hükümet mahtfillerile tam salâhiyetli bir İngi- liz devlet adamı arasında yapılacak | olan bir temasın şimdiki güçlükleri süratle izale edebileceğini yazmakta» dır. Londra mahafilinin mütalâası Londra 6 (Fransızca Istanbul) — Malümat sahibi mahafüde beyan olunduğuna göre, İngiltere, Rusya tecavüze veyahud âkid devletlerden birinin hayati menfaatleri tehdide uğradığı takdirde karşılıklı yardım esası dairesinde bir paktın akdi için Moskova ile müzakereye devam et- meğe karar vermiştir. İngiltere hükümeti, üç taraflı pak- ta yardım anlaşmalarını ithal etmek İ ptojesi lehindedir. Fükat üçüncü | milletleri garanti edecek bir formül bulmak imkânsız görünmekte ve Rusya kabul etmiş olduğu cihetle derhal mahdut mahiyette üç taraflı bir pakt akdedilebileceği ilâve edil- mektedir, İngiliz siyasi ricalinin fikrine gö- re, İngiliz Nazırlarmın ekserisi, bu | (Devami 10 ncu sahifede) | | | Kastamonuyu sel bastı Dört kişi boğuldu, altı köp- rüyü sular götürdü | Kastamonu 6 (A A.) — Dün saat 16,30 da oldukça büyük bir sel gek miş ve elli dakika kadar devam etmiş* tir. 1913 denberi tesadüf edilmemiş olan bu sel neticesi mecrasından bir metre kadar yükselen sular derenin İki tarafındaki caddeleri ve evleri ta- mamen İs etmiş ve bir iki evin de- rg tarafınd: rmüştür. n selde boğulduğu bildi. kirik hatlarını da tah- niş olduğundan şehir karanlık- | tır. Hükümet her türlü ted- | MUŞLIK, | k birleri em m mma Dikkatle: | Muntazam hamal İstanbulda hamal işi mühim bir derddir; halledilmesi de pek kolay bu meseleyi Belediyemizin bir gün kökünden halledeceği ümidindeyiz. Ancak şimdilik şu köprü hamallar: ıslah edilemez mi? Burada çalışacak yirmi yirmi beş hamala yeknasak el- | bise giydirilse, kollarına numara bağ- lansa; kabil değü midir? Unutmıyalım: Haydarpaşadan İs- tanbula, İstanbuldan Heydarpaşaya giden yolcular yalnız bizim halk de- ğildir. Haydarpaşa hattı Londra, Mi sır, Hindistan yoludur. Yabancıların yakasına, yırtık pantalonlu, pejmür- de gömlekli, bir alay kılıksız biçare insanı hamal diye çıkarmasak, İzmir 6 (Telefonla) — Genel Kur- | may başkanı mareşal Fevzi Çakmak, refakatlerinde ordu müfettişleri gene- raller, İzmir valisi, hava müşaviri, Mi 1! Müdafaa Hava müsteşarı ve maiyet- leri erkânı olduğu halde, bügün İzmir | ii 7 Çakmak İzmirde civarındaki ordu birliklerini teftiş et- mişlerdir. Sabahleyin sâat 8 de otomobil ile Gaziemir mevkiine giden mareşal, tay- yare alayında merasimle istikbal edil. (Devamı 10 uncu sahifede) . Adli tebligat için geniş teşkilât yapılacak Ankara 6 (Telefonla) — Adli teb- | ligat işlerinin posta, telgraf ve tele- | fon idaresine devri üzerine bu idare- | nin teşkilât ve kadrolarına yapılacak ilâveler hakkındaki kanun projeleri- nin Meclis ruznamesine alındığını bildirmiştim. Yeniden 600 memur, 75 mürakib ve 1500 silva! (1000 piyade olmak üzere de 2200 müvezzi alınacak Adliye, Nafia Vekâletlerile posta, telgraf ve telefon umum müdürlüğü murahhaslarından mürekkeb komis- yon tarafından İstatistikler üzerinde yapılan Ledkikler neticesinde; Şehir-, “ler dahilinde yapılacak adli tebligata (Devamı 10 uncu sahifede) Doktor — Derece kaç?... Hasta memi — Şey... Âcizane... 151... — 15 mi?... Vah dostum vah!... Sen ölmüşsün yahul:..