7 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Son dakika Von Ribbentropla Bulgar Başvekilinin nutukları Köseivanof, “Bulgaristanın muahedelerin haksız- lıklarını tamir ve haklı bir sulh temin için Almanya ile ayni yolu takip ettiğini, söyledi Berlin 7 (Radyo) —Hariciye Nazırı Von Ribbentrop dün akşam Esplanade otelinde Bulgar Başvekilinin şerefine büyük bir siyafet vermiştir. Ziyafetin sonunda von Ribbentrop bir nutuk söyliyerek bu ziya- setin, B, Köseivanolun daha ziyade inki- gaf etlirmek âzminde bulunduğu Alman ve Bulgar dostluğuna bir delil teşkil ettiğini kaydetmiştir. Bulgar Başvekili B. Köselyanot verdiği cevapta «Almanya ile Bulgaristanın mua- hedelerin haksızlıklarını tamir ve berta- Taf etmek ve haklı bir sulh temin etmek için ayni yolu takip ettiklerini söyledik- ten sonra iki memleket urüsındaki Iktısa- di münasebetlerden ve iki milleti birbirine bağlayan mücerrep ve samimi dostluktan bahsetmiştir. Bu ziyafet verilirken Bulgar gazetecile- rİ şerefine de bir resmi kabul yapılmış, bu resmi kabule Bulgar Başvekili de git- zniştir. Slovo gazetesi mümessili irad ei- tiği nutukta «Bulgarlar, büyük bir millet değilse de sadakate sadakatle mukabele etmeği bildiğini. söylemiştir. Muhtelif hatipler, iki memleket arasındaki silâh arkadaşlığından bahsetmişlerdir. B. Küselvanofa refakat eden Zora mu- khabiri B. Köselvanofun B. Hitler ile bü- yük bir samimiyetle cereyan eden mülâ- katından memnun kaldığını gazetesine bildirmiştir. Roma 6 (A.A.) — Köseivanolun Berlin ziyareti matbuatta büyük baş- lıklarla tebarüz ettirilmekte ve hadi- se mihverin Avrupadaki mevkilerini takviyeye matuf yeni bir muvaffakı- yeti olarak gösterilmektedir. Gazeteler Berlin ile Sofya araşında- ki münasebetlerin bu dostluğu tak- viye ettiğini, Almanyanın Bulgar is- tihsalâtının üçte ikisini çektiğini kaydeylemektedir, Diğer taraftan, Yugoslavyaya sa- mimi bir anlaşma ile bağlı olan Bul- garistan Balkanlarda mühim bir rol oynıyacak vaziyettedir. Buna binaen bu memleketin «Fransız . İngiliz avanslarına mukavemet edebilmesin- den dolayı memnuniyet gösteriliyor ve Macar erkânharbiye reisinin hâ- len Almanyaya yaptığı ziyarete de işaret eyliyerek bir Bulgar - Macar - Yugoslav müsellesinin teşkili fikri ileri sürülüyor. Bu müselles mihvere dayanarak kendini Balkanlarda «İmar ve kalkınmaş vazifesine verebilecek- tir. Ingiltere ile Farnsa Rusyaya cevap verdiler Cevapta itilâfı tesri edecek bir çok formüller teklif ediliyor Paris T — İngiliz ve Fransız hükümetle- Fi arasında Sovyet Rusyaya verilecek ce- vap hakkında tam itiüâf has olmuştur. Dün akşam Moskovadaki İngiliz ve Fran- sz gelirlerine Rusyaya verilecek cevap büldirlimiştir. Bu münasebetle Moskova- daki İngiliz - Franz sefirlerine veren talimat, müzakereyi tesri edecek mahi- yettedir. . İngütere ile Fransa Sovyetlere cevap- larmda, müzakereyi süratle neticelendire- cek bir çok formüller, teklif ediyorlar. Dün Pransiz Hariciye Nazırı Paristeki Bovyet sefiri B. Suriç, ve Lord Halifax'ı lumdra Sovyet sefiri B. Maiski ile uzun müddet görüşmüşler, Moskovadaki İngi- giz ve Fransız sefirlerine gönderilen ta- limat hakkında izahat vermişlerdir. Pransz siyasi mahafilinin beyanatına göre, İngiliz - Fransız Sovyet müzükere- lerinin bugüne kadar uzaması gağri tabii bir şey değildir. Çünkü ilk plân siyasi ve askeri bakımdan çok Levsi edilmiş ve kar- gilıklı yardım sistemi bütün Avrupaya teş- mil edilmiştir. İngiliz Başvekili pazartesi günü parlâmentoda beya- natta bulunacak Londra 6 — İngiliz Kabinesi bu sabahki içtimaında, Danzigde bir Al İtalyan büyük deniz manevraları Paris 7 — Romadan bildiriliyor: Bütün İtalyan filosu 20 ile 30 temmuz arasında, merkezi Akdenizde büyük manevralar yapacaktır, Bu manevra- Jar 48 saat sürecek Ve bunlara kara, deniz İtalyan hava kuvvetleri de İş- tirak edeceklerdir. : Amerikada fayozan Vaşington 6 (A.A) — Kentucky havalisindeki tuğyanlar neticesinde 100 kadar kişinin ölmüş olmasından korkulmaktadır, Morehead'da kaybolan 48 kişiden $0 unun cesedi sudan çıkarılmıştır. Diğer cihetten sel sularmın bir. denbire kabarması yüzünden takri- “ben”30 kişinin boğulduğu Carterco- unty'edn bilirilmektedir. Yackson'da da 6 kişi boğulmuş- tur, © >. 0 man müdahalesi vuku bulduğu tak- dirde İngiliz . Leh tesanüdünü teyid için B. Chamberlainin yapacağı be- yanatın metnini tasvib etmiştir. Bu beyanatın metni, Varşovaya tebliğ edilmiştir. Varşovadan cevab beklenmektedir. Beyanat, ağlebi ih- timal Avam ve Lordlar kamarasında aynı zamanda yapılacaktır. Malüâmat sahibi mahafilde söylen- diğine göre B. Chamberlain bu beya- natında vaziyeti hülâsa edecek ve Danzigde cereyan eden hadiseleri, geçen martta Almanyanın Lehistana yaptığı teklifleri ve Dansiği terket- mesini, Leh Koridoru içinden Alman- yaya askeri bir yol açmasını tazam- mun eden bu teklifleri Lehistanın na- sil reddettiğini anlatacaktır. Aynı mahafllin istihbaratına göre, İngi- terenin bu deklarasyonu bütün fara- ziyelere tevab verecek derecede şü- mullü olacaktır. Lehistan, bu dekla- rasyonun metnine itiraz etmezse B., Chamberlain bunu pazartesi günü parlâmentoda okuyacaktır. Irak'ın harici siyaseti İrak ile İbnissuud hükümeti arasında ihtilâf çıktı Bağdad 6 (A.A) — Irak parlâ- mentosunda harici siyaset müzakere- leri esnasında söz alan Başvekil Nuri Sait paşa, Irak ile İbnissuut hüküme- ti arasındaki müngsebetlerde bazı ih- tilâflar çıktığını bildirmiş ve Bağ- dad'ın bü ihtilâfları Mısır'ın veyahud diğer bir memleketin hakemliğine tev- die hazır olduğunu ilâve etmiştir. Irak ile İngiltere arasndaki müna- sebetlerden bahseden Nuri Sait paşa, askeri hazırlıklar için Irak'a beş mil- yon İngiliz liralık bir istikraz vermiş olan İngilterenin dostane semahati- ni bilhassa kaydetmiştir. İngiliz Mühimmat Nezareti Londra 6 (A.A.) — Lordlar kamarası, bugün, bir Harp malzemesi Nezareti ihdası hakkında evvelce Avam kama- rası tarafından kabul edilmiş olan ka- nun lâyihasını tasvip eylemiştir. PN re ee Istanbul Parti müfettişi Eski Adliye Vekili B. Tevfik Fikret Sılay tayin edildi Ankara 6 — Cümhuriyet Halk par» tsi umumi kâtipliği, her üç vilâyet. ten bir mebus müfettiş olmak üzere 20 müfettiş tayin etmiştir. Ankara ile İstanbulda birer mü- fettiş bulunacaktır. İstanbul parti müfettişliğine sabık Adiiye Vekili B. 'Tevfik Fikret Sılay tayin edilmiştir. Matbuat kongresi bir gün sürecek Ankara © — Basın Birliği kongresi ayın onunda toplanacaktır. Kongrede Birliğin merkezi idare heyetine sekiz, haysiyet di- vanına altı &za seçilecektir. Bundan baş- Ka Ankara, İstanbul, İzmir, Adana ve Trabson mıntakülarinin İdare heyetlerile haysiyet divanları da ayrıca intihap edile cektir. Köngre âzasma Parti tarafından öğle, Dahiliye Vekili B. Fülk Öztrak tarafından da akşamı ziyafeti verilecektir. Milli piyango idaresi Kabul olunan kanunun esaslarını yazıyoruz Ankara 6 (Telefonla) — Tayyare pi- yangosunun devletin mürakabesi altına alınarak bir (Mili piyango) idaresi hali- De ifrağı hakkındaki kanun projesinin Büyük Millet Meclisince kabul edildiğini dün bildirmiştim. Projenin bazi esaslarını bugün bildiriyorum: Maliye Vekâletiie Merkoz ve Ziraat ban- kalarından tayin edilecek birer âza İle müdüründen teşekkül edecek olan Mil piyango Idare heyetinin vazifeleri proje- nin dördüncü maddesinde gösterilmiştir. Bu maddeye göre piyango idaresinin va- sifeldri! A) Piyango plânının tanzimi ve keşi- delerinin tertib ve icabında tadili ve bün- ların ilâm, B) İdare ve salış işleri için mukladi teşkilâ! , bütçesinin ve kadro ced- vellerin: zim, C) Biletlerin satış şekli ve şahılârınm tesbiti, ajan ve bayilere verilecek komis- yon,mikdarının tayini, D) Piyango emvalinin muhafazası, E) Piyango işlerinin iyi gitmesi için Yüzumlu tedbirlerin ittihazi, Hususlarını karara bağlamak ve tatbikı- hi temin etmektir. Kanun projesi kabul ve neşri tarihin- den ftiraben meri olacaktır. Elçilerimiz arasında nakil ve tayinler Ankara 6 — Elçiler arasında yeni bazı nakli ve tayinler yapılacağı söylenmekta- dir. Bu nakiller arasında Belgrad elçisi B. Haydarın Varşovaya, B. Yakup Kadri- min Bağdada, Atina elçisi B. Ruşen Eşre- fin Sofyaya tayini muhtemeldir. Paris büyük elçimiz B. Suad Davasın Tahrana, Roma büyük elçimiz B. Hüseyin Rağıbın Parise, Sofya orta elçimiz B. Şev- Kinin Berline, Tokyo sefirimiz B. Hüsrevin büyük sefarete kalbedilen Atinaya nakle- dileceği, Tiran elçimiz B. Fuad Hulüsinin “Tokyoya, nakil ve tayin edilecekleri söy- Jenmektedir. Bağdad eiçimiz B, Tahir Lütfi teknüde sevkedilmiştir. Haliç Fenerinde geceki cinayet Fıstıkçı Mehmed, komisoyncu Ahmedi kama ile vurdu Dün gece yarısına doğru Haliç Fene- rinde bir cinayet işlenmiştir. Fenerde Yıldırım caddesinde otüran ko- miayoncu Ahmed iminde birle, fıslıkçı Mehmed adındaki arkadaşı beraberce bir içki sofrası kurmuşlar ve geç vakte kadar eğlenmişlerdir. Kafalar bir bayli kızıştıktan sonra bu iki arkadaş aralarında eski bir ihtüâfh tazelemişler ve kısa bir zamanda işi bü- yütmüşlerdir. Nihayet hursını yenemiyen fıstıkçı Mehmed, kamasını çekerek OAh- medin üzerine atılmış ve ciğerlerile mide- sinden olmak üzere muhlelif yerlerinden yaralamıştır. Mehmed; vakayı müteakip kanlı kama- sile kaçmak istemişse de yetişen polisler tarafından yakalanmıştır. Ahmed haya- tından ümidsiz bir halde Cerrahpaşa has- tanesine kaldırılmıştır. Ankarada feci bir kaza Ankara, 5 — B. Şevket isminde birinin idaresinde bulunan ve arkasında da mat- büat umum müdürlüğü memurlarından B, Hilminin binmiş olduğu bir motosiklet bir otobüsle çarpışmış, bu müsademe ne- teesinde motosikletin rakipleri yaralana- rak hastaneye kaldırılmışlardır. B. Hilmi az sonra ölmüştür. Lehistanın Danzig âyanı- na göndereceği mektup Varşova hükümeti, Danzigin Almanyaya ilhakını ve şehirdeki hukukuna dokunulmasını kabul edemiyeceğini bildirecek Varşova 7 — Leh reisicümhuru B. Mosiski birkaç gün istirahat etmek Üzer Spaladakis köşküne çekilmiştir. Leh Kabinesi, reisicümhurun riyase. tinde akdettiği son içtimada, Danzig meselesinde hattı hareketini ve Danzg Ayan meclisine göndereceği mektu- bun esaslarını tesbit etmiştir. Salâhi- yettar menabiden âlınan malümata göre Lehistan bu mektupta şu üç nok- tayı tasrih edecektir: 1 — Lehistan, Danzigın Almanyaya ilhakını kabul edemez, ? — Danziş şehri, Lehistanın gümrük bhududun- dan çıkamaz, 3 — Lehistan, Danzig şehri üzerindeki bülün hukuk ve m& nafline riayet ettirmek, Liman, dok, rıhtım, şimendifer gibi tahliye ve na kil vasıtalarından istifade etmek az- mındadır. Danzigin, Varşova ile pos- ta, telgraf ve telefon muhaberatı üze- rindeki Leh kontrolu kalkamaz. Mogol hududunda mühim muharebeler oldu Sovyet - Mogol kuvvetleri tam bir muvaffakiyet kazandı Moskova 6 (A.A.) — Son zamanlar. da cereyan eden Moğol - Mançuko hâdiseleri hakkında yarı resmi bir teb- liğ neşredilmiştir. Bunda muhtelif mıntakâlarda Sovyet - Moğol kuvvet- lerinin kazandığı tam muzafferiyeti tebarüz ettirilmektedir, Mogol Halk Cümhuriyetinin Sovyet Moğol kuvvetleri erkânı harbiye he- yetinin bir beyannamesini zikreden tebliğde şöyle denilmektedir: «2 (emmüuzda Japon - Mançukolu- lar Buirnor'un cenubu şarkisinde kâ- in Nomön - Bourd - Obo'da' mühim miktarda piyade, topçu ve süvari kuv- Yyetlerile 100 kadar tank tahşid etmiş- lerdir. Bu kuvvetler, 3 temmuzda fe- cir vaktı Moğol hududuna tecavüz ederek Lâyyarelerin himayesi altında Yang gölü ve Khaikyngol nehrindeki Sovyet mevzilerine taarruz etmişler ve bu göl İle nehri geçmek istemişlerdir. Bu taarruza bir piyade alayı, iki tank alayı ve altı süvari alayının yardımı İle «Kamatsubara» ismindeki 23 üncü | piyade fırkası iştirak etmiştir. Kral Zogu | Varşovayolunda Bükreş 7 — Birkaç gündenberi bu- rada bulunan kral Zogu, kraliçe Gera- ! lin ve kralın hemşireleri bu akşam 21,20| trenile Varşovaya hareket etmişlerdir. Kral Zogu, Gdynia limanından vapur- la İngiltere ve Fransaya gidecektir, Resim alınmıyacak sinema ve konserler Ankara 6 (Akşam) — Orduevle- rinde münhasıran (subaylar ve as- keri memurlarla aileleri efradına gös- terilen sinemalardan damga, tavya- re ve belediye resmi gibi hiç bir su- retle resim alınmıyacaktır. Yalnız bu sinemalara haricten ücretle sivilierin kabulü memnu olacaktır, Hayır cemiyetleri, (o spor klübleri, mektepler ve Halkevleri tarafından tamamen pârasız olarak halka veri- len konser ve temsiller ve gösterilen filimler de resme ! tâbi bi olmmyacaktır. .Sümerbankın sermayesi arttırılıyor Ankara ö — Sümerbank sermayesi. ne 58 milyon lira ilâvesine dair ka- nun lâyihası meclisin iktisad, maliye ve bütçe ' encümerlerinden geçerek heyeti umumiyeye sevkedilmiştir. İzmirde bir hırsızlık İzmir 6 (Telefonla) — İstanbullu Alberto adında 15 yaşında bir musevi İkinci Kordonda Komerçiyale İtalya- no veznesinden 200 lira çaldığı için tevkif edilmiştir. Albertonun kahve, gazino ve barlarda bol bol para sar- Tetmesi nazarı dikkati delbetmiş ve hırsızlığı ancak kendisinin bu halin- den sonra anlaşılmıştır. Sovyet - Moğol kıtalarının ve Sov yet tayyarelerinin şiddetli bir taarru- su neticesinde Japon kuyvetleri akşa- mA doğru ağır züyiatin Khalkhyngol'- ün şarkına püskürtülmüşlerdir. Sovyet « Moğol topçu kuvvetleri, Ja- ponların 50 tankını ve 8 topunu tahrip etmişlerdir. Sovyet - Mogollar 50 tank ve zırın otomobil kaybetmişlerdir. Japon - Mançukoluların zayiatı 800 maktul, Sovyet - Moğolların zayiatı 100 maktul ve 200 yaralıdan ibarciz tir. 2.5 temmuz arasında cereyan eden mühim hava muharebeleri Sovyet « Moğolların lehinde neticelenmiştir. Bu muhârebelerde Japonlar 45, Sovyet- Moğollar 9 tayyare kaybetmişlerdir. Tebliğde, Japon tayyarelerinin mu- vaffakıyeti hakkında yalan haberler neşrettiğinden dolayı Kuantung ordu- su matbuat bürosu şefi miralay Ka- veyara'nın âzledildiği ilâve edilmek- tedir. Mısır Hariciye Nazırı Belgrada gitti Sofya, 7 — Burada bulunan Mısır Hari- ciye Nazırı Abdülfettah Yahya paşa, dün akşam trenle Belgrada barekel etmiş İs- tasyonda hükümet erkânı tarafından u- Burlanmıştır. Abdüllettah Yahya paşa, yaplağı beyanalla, Sofyadaki (o tesamları neticesinde Misir - Bulgar ticaret müna- sebetlerinin daha ziyade inkişaf edeceği kanaatine vardığını beyan etmiştir. Almanyanın Çine silâh ver- diği doğru değilmiş Berlin 6 (A.A.) — D. N. B. ajansı, «salâhiyettar bir membadan» kaydile neşrettiği bir tebliğde, Almanyanın Çine mütemadi surette silâh verdiği hakkında yabancı memleketlerde çis kan haberleri tekzib eylemektedir. İtalyan ve Arnavut silâhlı kuvvetleri Roma 6 (A.A.) — Meclisin silâhlı kuvvetler tâli komisyonu Arnavutluk ve İtalyan silâhlı kuvvetlerinin birleş- tirilmesi hakkındaki kanun lâylhasını kabul etmiştir... Kont Ciano cumartesi günü Barselona gidiyor Roma 6 (A A.) — Kont Ciano, cu- martesi günü bir -İlalyan harp gemi. si ile Barselona gidecektir, Nazra İspanyayı ziyareti esnasın- da birkaç eksper, gazeteci ve Hariei- İ ye memuru refakat edecektir. Fransız milli bayramında İngiliz tayyare filoları Paris 7 — Fransızların 14 temmuz millib ayramı şenliklerine iştirak et- mek üzere 52 tayyareden mürekkep 10 İngiliz hava filosu Parise gelecek- tir,