7 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

7 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

e i Sahife 10 “Mecliste dün on bir Yunanistanda Üçler paktının Türkiy, Lehistanın iştira- kanun kabul edildi Sirkeci- Haydarpaşa arasında feribot tesisi ve işletilmesi hakkındaki kanun da bu meyandadır Ankara 6 (A.A) — Büyük Millet | üzere müteakib senelere devredilecek- Meclisi bugün saat 14 de B, Şemsed- din Günaltay'ın başkanlığında top- Janmıştır. Vergilerde itiraz ve temiyiz usulle- rine ve mercilerine ve vergi ihbar- namelerinin tebliğ suretine dair ka- nun lâyihası görüşülmüş, bu lâyiha üzetinde müzakere açılmış fakat ni- hayet maddelere geçilerek heyeti 'umumiyesi muvakkat encümenin tek- Uf ettiği şekilde kabul olunmuştur. Bunu müteakib Ankara Orman çif- Mğindeki bira fabrikasile tesisat ve müştemilâtının ve arpa silosunun in- hisarlar umum müdürlüğüne devri hakkındaki kanun lâyihası görüşül- müştür. B. Refik İnce Söz alacak bu devir dolayısile bazı endişelerini iz- har ederek alâkadarlardan tatmin edici cevaplar istemiş, ziraat encü- meni reisi B, Yaşar Özey tatminkâr cevaplar vermiş, Ziraat Vekili B. Mubh- Jis Erkmen ile Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz beyanatta bulunmuş, heyeti umumiyenin bu beyanatı tasvip etmesi üzerine mad- delere geçilerek bu lâyiha da aynen kabul edilmiştir. Bundan sonra Devlet Demiryolla- rına muharrik ve müteharrik edevat mübayaası için gelecek senelere ge- çici taahhüde girişilmesi ve Haydar- paşa - Sirkeci arasında feribot tesisi ve işletilmesi hakkındaki kanun lâyi- hası, alâkadar encümenin talebi Üze- rine müstaceliyet usulü ile müzakere ve kabul olunmuştur. Bu kanunun hükümlerine göre, Haydarpaşa İle Sirkeci arasında işle- tilecek feribotlarla bunlara aid teçhi- zat ve her türlü malzeme satın alın- ması, feribot yanaşma yatakları, dal- gakıran, mebani vesair tesisat, Inşaat, ameliyat, istimlâk ve bunlara müte- ferri sair levazım ve hizmetler için 4,300,000 liraya kadar gelecek yıllara geçici taahhüdlere girişmeğe Müna- kalât Vekili mezundur. Bu taahhüdatın 1800,000 lirası, 3525 sayılı kanunla tasdik edilen an- Jaşma mucibince açılan krediden, 2.500,00 lirası da 3628 sayılı kanu- nun beşinci maddesi mucibince çıka- rılacak bonolar hasılatından temin olunacaktır, Bu paralar Devlet Demiryolları ve Timanlar işletme umum müdürlüğü bütçelerinde açılacak hususi bir fas- » Ja irad ve tahsisat olarak kayıt ve sar- folunacaktır. Senesi içinde sarfedil- miyen mebaliğ ayni işe sarfedilmek tir. Bu suretle sarfedilecek mebaliğ 1939 senesinden itibaren on sene için- de itfası şartile senelik itfa mikdar- ları ve faizleri Devlet Demiryolları bütçelerine konacak tahsisattan öde- necektir, Devlet Demiryolları ve limanları Iş- letme umum müdürlüğüne muktazi muharrik ve müteharrik alât ve ede- vat mübayaası için 8,650,000 liraya kadar gelecek yıllara geçici taahhüt. lere girişmeğe Münakalât Vekili me- zundur. Bu taahhüdatın karşılığı 3525 sa- yıı kanunla tasdik edilen anlaşma mucibince açılan krediden temin olu- bacak ve bu paralar Devlet Demir- yolları bütçelerinde açılacak hususi fasıllara irad ve tahsisat kaydoluna- caktır, Bu suretle sarfedilecek mebaliğ 1939 senesinden itibaren on sene için- de itfası şartile senelik itfa mikdarla- rı ve faizleri umumi muvazeneye KO- nacak tahsisattan ödenecektir. Büyük Millet Meclisi, bugünkü top- latısında yine müstaceliyet usulü ile müzakere ederek hâkimler kanunu- nün bazi maddelerini değiştiren 3501 sayılı kanunun ikinci meddesinde yazılı bir ve iki numaralı cedveller yerine bu kanuna bağlı bir ve iki sa- yılı eedvellerin ikame edildiğine dair kanun lâyihâsını, hazineye alt ecrimi- sillerin affı hakkında kanun lâyiha- sını, İstanbul üniversitesinin müvaze- nel umumiyeye alınmasına dair olan 2467 sayılı kanunun bâzı maddele- rinde tâdilât yapılması hakkında ka- nun lâyihasını, ordu subaylar heyeti- ne mahsus 863 sayılı terfi kanununun 8 inci maddesinin tadiline dair kanun lâyihasını, teşviki sanayi kanununa müzeyyel 2261 sayılı kanunun üçün- cü maddesiyle 3537 sayılı kanunun birinci maddesinin son fıkrasının ilga sı hakkındaki kanun lâyihasını, ti- yatro ve sinemalarina konserlerden devlet ve belediyelerce alınmakta olanı damga, tayyare ve belediye re- simlerile darülâceze hissesinin mik- darına ve sureti istifasına dair ka- nun lâyihasını, umumi nüfus sayımı hakkında kanun lâyihasını ve yedek subây ve askeri memurlar hakkında- ki 1076 sayılı kanunun 3, 9 ve İT nel maddelerinin tadiline dair kanun lâ- yihasını kabul eylemiştir. Meclis yarın saat İdde toplana- caktır. - Mareşal Fevzi Çakmak te yeme devam ediyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) miş, hava birliklerimizi teftiş ederek meseleler vermiştir. Mareşal, bun- tatbikatını tedkik etmiş ve umu- yetle neticeden memnun kalmış- lardır. Defi tayyare toplarını teftiş ederlerken, müteaddid hava filoları vazife uçuşları yapmışlardır. Mare “ şal öğle yemeğini Gaziemirde yemiş- lerdir. Saat 16 da Kızılçullu meydanında İzmirden ve civar köylerden gelen on binlerce halk önünde ordu birlikleri © büyük bir resmi geçid yaparak mare- EREEEE i şalı selâmlamıştır, Halk Mareşalı ve * kahraman ordumuzu hararetle alkış- İ Tamuştır. Geçid resminden sonra İzmirdeki Orduevine gelen mareşal Fevzi Çak- mak, saat 19,30 da, Belediyenin Al “manyâdan yeni satın alarak getirtmiş olduğu 40 kişilik üzeri açık turist oto- büslerinden birile, refakatlerinde ge: Poligonun önü davetliler ve kala- halk ile dolu idi. Belediye Reisi Behçet Salih Uz kapının önünde «Kahraman Türk ordusunun mare gali diye başlıyan bir nutuk irad ede- rek, İzmir yangın sahası üzerinde 933 t temeli pla seminer hükümetin yardımı ve Fuar sayesinde kısa bir zamanda şimdiki mamur ha- le getirilmesine nasıl çalışıldığını, im- kânsızlıklarla nasıl mücadele edildi- ğini anlatmış, aziz Mili Şef'imiz İnö- nü'nün himaye ve yardımlarını şük. ranla anmış, her zerresinde Türkün asil ve şerefli kanı ve İzmirlilerin alın teri bulunan bu topraklar üzerinde vücud bulan eserden gelecek nesille. rin, çocuklarımızın ferahlık duyaca- cağını işaret ettikten sonra: — Türkiyenin Akdenize açılan en büyük bir limanında meydana gelen bu varlık ve ümran hareketi, fıtri ka- biliyeti ve kahramanlığı ile anılan Türkün, ayni zamanda bir imarcı ve yapıcı bir millet olduğuna da en iyi bir delildir, Belediye Reisi, kudretli ve uğurlu elile atış poligonunu âçmalarını ma- reşaldan rica etmiş, mareşal da İzmir Belediyesinin gösterdiği bu muvaffa- kıyetten dolayı İzmirlileri ve İzmir Belediye Relisini tebrik ederek kurde- leyi kesmiş ve içeriye girmiştir. Ma- reşalı, generaller, yüksek rütbeli su- ei e m li Atina 6 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: Gazeteler beş bin mülteci tarafından evvelki gün şerefine veri- Jen ziyafette Başvekilin söylediği nu- tuk hakkında uzun uzadıya tefsirat- ta bulunuyorlar ve bilhassa Yunanis- tanın yeni ahalisini temsil eden beş bin kişinin bu tezahüründeki mâna ve şumulü tebarüz ettiren şu satırla» ri ehemmiyetle kaydediyorlar: eFge- nin ötesinden gelen mülteciler, ken. dilerini kabul eden toprakta derin kökler saldılar, Mültecilerle yerliler arasında artık bir fark yoktur. Yal- nız kül teşkil eden taksim kabul et- mez ve ezeli bir ırka mensup Yunan- lılar mevcuttur.» B, Metaksas nutkunun diğer bir yerinde Yunanistanın uzun bir nifak- tan sonra bir tek şef etrafında ve bir tek gaye ile manevi ve maddi kuvve- tini tekrar bulduğunu kaydeylemiş- tir. Metaksas mültecilerin nelere ha- dim olduğunu kaydettikten sonra de- miştir ki: «Şurası itiraz kabul etmez bir ha- kikattir ki, mülteciler olmasaydı Yu- nanistan ne şimdiki ırki insicamını, ne de istikbali bir kaç yıl evvelkinden daha fazla nikbinlikle karşılamasına imkân veren çalışma kabiliyetini bu- labilirdi. Yunanistan bugün bütün vatandaşları müşterek menfaat için sarsılmaz bir tesanüt ve kardeşçe teş- riki mesai hissile birleşmiş olan bir Devlet teşkil eylemektedir.»> Amerikadaki Naziler hak- kında takibat yapılacak Nevyork 6 (AA) — Memark- New - Jersey'den bildiirliyor: Nord- land kampında Alman - Amerikan de adli takibatta bulunulmak zaru- reti hasıl olmuştur. Hükümet makamları cemiyet şef- lerinin, New - Jersey devleti arazi- sinde ecnebi üniformaları giyilmesi- ni meneden kanuna aykırı hareket etmekle itham edildiklerini bildir. mişlerdir. Kahire havrasının kapısında bir bomba bulundu Kahire 8 (A.A.) — Kahire havrası- nın kapılarından birinin civarında bu sabah bir bomba bulunmuştur. Uykuda geze: gezerken merdiven- den düştü Pangaltıda oturan ve uykuda gez- me hastalığına müptelâ olan doksan yaşlarındâ Corci evvelki gece uyku arasında gene gezerken omerdiven- lerden aşağı yuvarlanmış, ağır suret- te yaralandığı cihetle polis tarafın- dan Etfal hastanesine kaldırılmıştır. Sarhoş & gezen bir kadın yakalandı Tophanede oturan on sekiz yaşla- rında bayan Neşe, Mecidiye köyünde sarhoş bir halde dolaşarak umumun istirahatini selbettiğinden polis tara- fından yakalanmış ve mahkemeye ve- rilmiştir. Bisiklet küçük bir çocuğu yara. İhsan İsminde bir çocuğun idare- sindeki bisiklet, dün Erenköyde iki yaşlarında Sevim adında bir kıza çar- parak yaralanmasına sebep olmuş- EEE EEE EE EEE ERER EEE ESR baylar ve davetliler takip etmiştir. Atış salonunda otomatik hedeflere evvelâ mareşal, sönra da örgeneral Fahreddin Altay ve diğer generaller muvaffakıyetli atışlar yapmışlar ve alkışlanmışlardır. çok , Büyük misafirimiz büfede izaz edil. dikten sonra Kültürparktaki asfalt yolda bir tur yapmıştır. Belediye Re- İsi, Fuar hazırlıkları hakkında kendi. lerine izahat vermiştir. Mareşal şere- fine bugün Kültürparkta Göl gazino- sunda 130 kişilik bir ziyafet vetilmiş- tir, Mareşal Fevzi Çakmak, yarın (bu- gün) İzmirdeki deniz birliklerini ve Bornovadaki tümeni teftiş ederek ak. kile beşler paktına çevrilmesi İsteniyor (Baştarafı 1 inci sahifede) gün mahdut paktın derhal akdedil. mesi lehinde bulunmuşlardır. Fakat Fransa hükümeti, üçüncü milletleri de içine almak suretile paklı tamam- layacak bir formül bulunabileceğini ümid ediyor. Binaenaleyh (OB. Seedse, kütleyi pakt müzakeresine devam etmesi ve bunun akdi imkânsızlığı tahakkuk etmedikçe mahdut pakta avdet ct- memesi için talimat verilmiştir. Şimdi «tecavüz tehdidi. tabirinin “bilhassa üçüncü milletlerden birine taalluk ettiği takdirde. tefsiri mü- zakere edilecektir. Paris ile Londra hükümetleri, Lehistan ile Türkiyeyi, nihai itilâfa ithal etmek teklifini tedkik ediyorlar, Londradaki Leh mahafilinin fik- rine göre vaziyet Lehistanın Sovyet Rusyaya vereceği garantiyi haklı gösterecek bir şekilde değişmiştir. Malümat sahibi mahafilde beyan olunduğuna göre, Sovyet Rusya ile münasebetlerinin mükemmel Oldu- ğunu nazarı itibara alarak ağlebi ih- timal Sovyet tekliflerini kabul ede- cektir, İngiliz Kabinesinin mü resi Londra 6 — Harici işler komitesi bugün toplanmış, Danzig meselesi ve Sovyet Rusya ile yapılan müzake- re hakkında tedkiklerde bulunmuş- tur. Baltık devletlerinin garanti edil- mesi teklifi ufak tadilâtla kabul edilmiştir. Diğer taraftan Polonya, Türkiye, Romanya ve Ynanistanın vaziyetleri hakkında da anlaşma ol- muştur. Şimdi İsviçre, Hollanda ve Lüksemburgun garanti edilmeleri meselesi kalmıştır, j İngiliz Başvekilinin Avam kamarasında bir suale cevabı Londra 6 (A.A.) — Chamberlain, dün Avam Kamarasında beyanatta bulunarak Lord Halifax'ın Moskova- da cereyan eden müzakereler hak- kında Sovyetlerin cevabını aldığını bildirmiştir. Bu cevap, Fransa bü- kümeti ile birlikte tedkik edilmekte- dir, Başvekil, şu sözleri ilâve etmiş- tir: «Henüz bhalledilmemiş olan ihti. ilâflar hakkında tafsilât vermeğe lü- zum görmüyorum, Müşkülâtın yak nız bir taraftan geldiğini zannef- mek yanılmak olur» Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 6 (A.A.) — Petit Parislen gazetesinde Bourgues yazıyor: Sov- yetler Birliğinin Hollanda, İsviçre ve Lüksemburgun toprak bütünlüğüne karşı vuku bulabilecek bir taarruzu harp sebebi olarak kabul etmek iste- memesinden doğan güçlükler hariç olmak üzere, Moskova, halli oldukça sıkıntı verecek diğer bir mesele daha ortaya koymaktadır: «Almanya kendisine Baltık mem- leketlerinde istinat noktaları temini için doğrudan doğruya bir harekette bulunduğu takdirde takip edilecek hattı hakeret meselesi, Tallin ve Ri- gada Alman lehtarı bir <Putsch» Moskovada bir taarruz başlangıcı olarak telâkki edilecek ve bu takdir. de Sovyetler Birliği (o ihtimal kendi stratejik mevzilerini teminat altına alacak tedbirleri derhal ittihaz ede- cektir. İngiltere ve Fransa böyle bir vaziyette derhal müdahale mecburi- yetini kabul edebilirler mi? Mesele tedkike lâyiktir, Zira hakikaten Hit- ler tarzı da tamamen böyledir; Füh- rer; kurbanını yutmadan önce par- çalamaktadır.» Populaire gazetesinde Blum diyor ki: «Pakt çerçevesi dahiline icra ve onun hakiki mana ve hedefi güz önünde tutulursa, zorluk ortadan kalkar, müzakereler esnasında bir çok hayali meselelerin ortaya çıktığı ekseriya vakidir. Ve bunun içindir ki müzakereleri çok uzatmamak iâ- zimdir.» Jour - Echo de Paris gazetesine Berlinden bildiriliyor: «Almanya, Bul garistanın dış ticaretinde ilk yeri iş- gal etmekle beraber - Bulgaristanda daha büyük iktisadi inkişaflara im- kân olduğu hanaatindedir, Herhalde ekonomik görüşmeler bir anlaşma akdi ile değil bu anlaşmanın hazır. lanması ile neticelenecektir, Doğru- dan doğruya Sofyadan gelen bazı malümat, Köseiyanofun Berlinde hiç bir siyasi taahhüde girişmiyeceğini ve umumiyet itibarile hiçbir siyasi vesikanın imza edilmiyeceğini gös- termektedir. Adli tebligat için geniş teşkilât yapılacak (Baş tarafı 1 inci sahifede) alt evrakın 4 milyon 444 bin 404 ve şehirler harici tebligatın da 1 milyon 861 bin 101 adedi bulacağı anlaşıl- mıştır, Yapılan tarifeye nazaran şehir dahilinde tebliğ edilecek evrakın be- herinden 21, şehirler haricinde tebliğ edilecek evrakın her birinden 24 ve her iki evraktan da ayrıca 5 kuruş sürtaks tahsil edileceğine göre ağıt tebligattan senede elde edilecek gelir 3 milyon 475 bin lirayı aşacaktır. Buna mukabil bu hizmetin sarfını istilzam edeceği senevi masrafın 2 mil. yon 200 bin lirayı aşmıyacağı tahmin edilmektedir. Bu suretle adil tebilgat işleri posta telgraf ve telefon idaresi için yeni ve mühim bir gelir kaynağı olacaktır. Ne kadar posta merkezi var? Posta, telgraf ve telefon idaresince yapılan bir istatistiğe göre bugün memleketimizde mevcud posta mer- kezlerinin sayısı 689 dur. Buna mu- kabil mevcud köylerin sayısı 44 bin 142 dir. Şu halde her merkeze 64 köy isabet ediyor demektir. Adli tebliga- tan en hücra köylere dahi vaktinde | telgraf ve telefon idaresi bunun için geniş bir teşkilât vücude getirmek zarureti karşısındadır. İşte mevzuu bahis kanun ptojeleri bu zarureti önlemek maksadile hazırlanmıştır. Altı yüz memur alınıyor Bu projelere göre umum müdürlük kadrosuna merkez teşkilâtı hariç ok mak üzere 600 memur, 75 mürakib ve 1500 ü süvari, 700 ü piyade olmak üzere 2 bin 200 müvezzi ilâve edilecektir. Müvezzilere asgari yedi âzamı do- kuz, baş müvezzilere de asgari on Azami 20 lira asli maaş verileceletir, Süvari müvezzilere ayrıca ayda beş lira hayvan yem bedeli verilecektir. e en Posta, telgraf ve telefon idaresi adif tebligat işlerinin, bilhassa büyük şe hirlerde zamanında ve teahhura uğ- ramadan icrasını temin için, bisiklet ve motosiklet gibi nakil vasıtaların- dan istifade edecektir. Bunun için bütçeye ayrıca tahsisat konulmuştur, Kurslar açılacak Teşkilâta girecek memurların vazi- felerini hakkile yapabilmelerini te- min maksadile muhtelif mıntakalar. da bir defaya mahsus olmak üzere zaruri olduğundan sa, | Adli tebligat kursları açılacaktır. Gümrük muhafaza genel komutanlığı Istanbul levazım âmirliği satınalma komisyonundan 1 — Komutanlığın 63 numaralı motörü için iki adet pazarlıkla alınacaktır, neval Bronz şaft 2 — Tahmin fiatı 627 lira 20 kuruş ve muvakkat teminatı da 47 liradır. 3 — Şartnamesi komisyondadır, görülebilir. 4 — İsteklilerin teminat makbuzlarile Temmuzun 17 nci Pazartesi günü saat 11 de Galata İthalât gümrüğü binasındaki komisyona gelmeleri, (4948)