7 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 İs anbülda Devlet daire- leri nerede yapılmalı? Imar müdürlüğü mimarlarından B. Salıri, Sirkeci ile Eminönü arasını muvafık buluyor Dün bir gazete, Karaköy köprüsü Üzerindeki iskele ve dükkânların bu- radan kaldırılmasına şehircilik mü- tehassısı B. Prost tarafından karar verildiğini yazıyordu. B. Prost pl&- nında Karaköy köprüsünün bugün- kü şeklinde ve harici vaziyet ve mân- xzarasında değişiklik vücude getirile- cek hiç bir nokta yoktur, Ancak köp- rü, evvelce yazdığımız gibi, Karaköy- den Eminönüne geçecekler için Yeni- camiin bütün güzellik ve ihtişamile görülmesini temin etmek üzere şim di bulunduğu mevkiden Halice doğru elli metre daha ileriye alınacaktır. Diğer taraftan Belediye imar mü- dürlüğü (mimarlarından B. Sabri, Eminönü, Sirkeci ve civarının tanzi mi için bir proje ve bu projeye göre de köprü ve Eminönü ile Sirkecinin alacağı müstakbel şekli gösteren bir resim yapmıştır. Şehircilik mütehas- 8ısı B. Prostun nâzim plânında tes- bit ettiği esaslardan büsbütün başka düşüncelere istinad eden mimar B. Sabrinin bu projesinde köprü, şim- diki vapur iskelelerile dükkânlardan tamamile tecrid edilmektedir, B. Sab- ri, vapurla köprüye gelen halkın Beyoğlu ve İstanbul taraflarına geç- İ tiklerini gözönüne alarak biri şimdi- ki Kadıköy iskelesi arkasında, diğeri de eski Akay acente binası önünde Karaköy rıhtımında iki vapur iske- lesi yapmaktadır. İstanbul cihetinde de biri Yemiş ile Eminönü arasında ve Haliç tarafında, ikincisi, Eminö- nünün şimdiki antrepo binaları üze- rinde, Üçüncüsü de Sirkecide olmak Üzere üç iskele inşa edilecektir. Mimar B. Sabri Eminönü - Sirkeci arasındaki deniz kenarını da vilâyet, Belediye gibi Devlet dairelerine tah- İ sis etmiş ve bu Devlet daireleri saha- sı arasında biri Eminönünden, diğe- ri Sirkeciden olmak üzere içeriye doğ- Tü İki geniş cadde açmıştır. B. Sabri, B. Prost plânında Sul tanahmed meydanında Adliye sara yı, vilâyet, Belediye daireleri gibi res mi dairelerin inşasını doğru görme- mekte, Sultanahmed meydanında sergi daireleri tesisini daha faydalı bulmaktadır. B. Prostüun nâzım plânı Nafia Ve- kâletince tasdik edilmekle beraber, mimar B. Sabrinin bu projesi de ya- kında Valiye takdim ve muvafık güö- rülürse tafsilât plânını yapacak B. Prostun da tedkikine tevdi edilecek- tir. Satye binası Dün B. Refi Bayarın istinabe suretile ifadesi alındı B. Refi Bayarın hasta olarak yattığı Çiftehavuzlardaki köşk Satye binası yolsuzluğu etrafında bir müddettenberi devam eden adli- ye tahkikatı son safhaya gelmiştir. Satye şirketinden alınan 12,500 lira komisyonun yarısını aldığı iddia edi- len sabık milli reassürans müdürü B. Refi Bayarın mazmun sıfatile-sor- guya çekilmesi ve kendisi hasta ol. duğundan sorgunun Üsküdar sorgu hâkimi B. Saim tarafından istinabe yolile yapılması kararlaştırılmıştı. Dördüncü sorgu hâkimi tarafından gönderilen talimat üzerine Üsküdar sorgu hâkimi B, Saim dün sabah B, Refi Bayarn hasta olarak yattığı Çiftehavuzlarda babası B, Celâl Ba- yarın köşküne gitmiş ve orada ken- disini sorguya çekmiştir. Sorgu evrakı henüz dördüncü sor- gu hâkimine iade edilmemiştir, Bu- gün evrak gelecek ve dördüncü sorgu hâkimi bunu tedkik ettikten sonra B. Refi Bayar hakkında kararını ve- recektir. Satye binasınm satın alınması işi etrafında tahkikat yapılırken dör- düncü sorgu hâkimi bazı müessese. lere de müzekkere yazarak malümat- larına müracaat etmişti. Bu müzek- Beşiktaş SUATPARK Sineması yazlık bahçesinde vr m Semira MUHAMMET ve arkadaşlar, Filim: YAŞASIN AŞK Abdülvehap ve Leylâ Murat Büyük Bahçemiz dar geliyor. Yüzlerce insan yersizlikten geri dönüyor. Biletlerinizi gündüzden alınız, Her yer 10 kuruştur. Saat tam 9 da başlar, Telefon: 43143 kerelerin bir kısmının cevapları sor- gu hâkimine gelmiştir, Diğerleri de bir taraftan gelmektedir. Bunlar da tamamlandıktan sonra evrak müd- delumumiliğe verilecektir. 6 Temmuz 1939 Esham ve Tabvilât Türk borcu I peşin 19,30 Türk borcu TI peşin 1930 Ergani 1920 Sıvas - Ersurum TE 1943 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterim 543 New-York 100 Dolar 120015 Paris 100 Frank 3355 Miâno 100 Liret 6,8625 Cenevre 100 İsviçre Pr, 28,555 Amsterdam 100 Florin 0724 Berlin 100 Rayşmark 80425 Brüksel 100 Belpa 215325 Atina 100 Drahmi 1,0825 Solya 100 Lev& 156 Prag 100 Çokoslorak Kr 434 Madrid 100 Pezeta 14405 Varşova 100 Zloti 23045 Budapeşte 190 Pengo 248425 Bükreş 100 Ley 0005 Belgrad 106 Dinar 20029 Yokohama 100 Yen 3462 Stokholm 100 İsveç Fr, 305425 Moskova 100 Ruble 309025 AKŞAM Terfi edecek adliye memurları İstanbulda müddeti dolduran ve terfie lâyık görülenler Ankara 5 (Akşam) — Adliye ayır- ma meclisleri terfie lâyik görülen muavin, hâkim ve müddelumumiler- le hâkim sınıfından sayılanların terfi defterlerini hazırlamıştır. Defterlere göre İstanbul muavin, hâkim ve müddeiumumilerinden terfi müd- detlerini dolduranlardan terfie lâyik görülenler şunlardır: Asliye hukuk reislerinden Mehmed Suphi Tulun, Salâhaddin Tuğlacı, Mehmed Zeki Erel, Fazıl Saruşbay, ağır ceza reisi Refik Omay, ticaret reisi Faiz Yürükoğlu, asliye ceza re- isi Ömer Cemil Güze, hâkimlerden Mehmed Mitat Şahingil, sulh hâkim- lerinden Mehmed Ali Balcwsoy, Os- man: Necdet, Nureddin Sirer, Hay- reddin Perk, sorgu hâkimi Hüseyin Fahreddin Güren, Üsküdar hukuk hâkimi İrfan Gürkan, aza muavinle- rinden Yusuf Ziya Günay, Hatice Muazzez Savakşan, Nadire Din. Sadeddin Gökay, müddelumumi Hik. met Onat, müddelumumi muavinle- rinden Celâleddin Kuralmen, Refik Bülbül, Üsküdar hukuk hâkimi Be- kir Sıtkı Peynircioğlu, Üsküdar ceza hâkimi Mehmed Emin Göktepe. Cumarlesi akşamı İki Amerikan istasyonu New-York sergisindeki pavi- yonumuz hakkında fransızca müsahabe verecek Amerikanın Nevyork şehrinde kâ- in (W3XL) ve Pittsburgh şehrinde (W8XX) işaretli radyo istasyonları, Nevyork Dünya sergisinde Türk pa- viyonu hakkında Fransızca bir mü- sahabe hazırlamışlardır. Bu müsahabe, 8 temmuz 939 cu. martesi günü her iki istasyondan da ayni saatte, yani Türkiye saatile sa- at 22,45 de aşağıda yazılı metreler. den neşredilecektir. W3XL (Newyork) 1647 metre W8SXX (Pittsburgh) 25-27 metre, Türk Maarif Cemiyeti umumi heyeti toplantısı Türk Maarif cemiyeti umumi he- yeti 3/7/1939 tarihinde fevkalâde toplanarak 3512 numaralı Cemiyetler kanununa göre esas nizamnamesin- de yâpılması zaruri değişiklikleri müzakere ve kabul etmiştir, Yeni nizamname hükmüne göre merkez idare heyetine ve hesab mü- rakipliğine seçilenlerin adları aşağı- da yazılmışlır. Merkez idare heyeti: Kemal Gedeleç: Cümhur umumi kâtibi, Vehbi Demirel: Nevrad Tandoğan: et Ülgen; Urfa saylavı, Rahmi Köken: İzmir sayları, Fakihe Oymen! İstanbul sayları, Halit Bayrak! Beyazıd saylavi, İhsan Sungu Maarif Vekâleti ta- lim ve terbiye başkam, Şefik Yürekli; Devlet şürası birinet dajre başkanı, Hay- dar Günver; Başvekâlei müsteşar mua vini, Avni Çubukgil; Riyaziye öğretmeni, Hesab mürakipleri Muhiddin Baha Pars: Bursa saylavı, Hilmiye Dener: Riyaziye öğretmeni. TİYATROLAR: HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Bu akşam Beykoz İskele tiyatrosunda AMCA BEY 3 perde Mişel varyetesi, Başkanlığı, Başkanlık Ankara EGE TİYATROSU Nuri Gençâur ve Bu gece Şehremini İnşirah bahçesinde CİLVEİ KADER TÜRK REVÜ OPERETİ Bu akşam Üsküdar Bağlarbaşı Hâle sinemasında EFENİN AŞKI Büyük orkestra ŞEHZADEBAŞI TURAN Bu gece ERKEK HALA ATİNA KAÇAKÇILARI Pazartesi, salı, çarşamba bayanlara 5 kuruş Teletan: 2217 Naşid Ören - Ertuğrul Sadi Tek birlikte Bu gece: Gedikpaşa Azak balıçeside ŞAanNYA » MİRZOTİ Vodvil 4 perde, Mahkemelerde - Üç liralık kâğıt para iki Saat zarfında hazmedilebilir mi ? İkinci ceza mahkemesinde garip bir rüşvet davasının görülmesine başlandı Çöphanede seyrüsefer memuru iken Mehmed adında bir arabacıdan üç Bra rüşvet almak sırada paraları yutmaktan mazmun Fuadın muhakemesine dün asliye ikinci ceza mahkemesinde (o başlan. mıştır. Evrak okunduktan sonra maz- nun Fuad cürmünü inkâr ederek va- kayı şöyle anlatmıştır: — O gün yemek yememiştim. Kar- nim fazla acıktı ve fırından birkaç tane küçük simid aldım. Vazife esnâ- sında birşey yemek yasak olduğu için simidleri parçalayıp avucuma aldım ve birer birer ağzıma almağa başla- dım. Bu sırada birdenbire arkadan biri geldi ve ensemden yakaladı. Ne olduğunu anlamağa vakit kalmadan beş kişi birden üzerime atıldılar; «Rüşvet aldığın paraları yutma. Çr kar ağzından.» diye gırtlağımı, avurt- larımı sıkmağa başladılar. Ceplerimi de aradılar. Etrafımıza halk toplan- muştı, Oradan bir otomobille beni alip polis müdüriyeline götürdüler. Ora- da zabıta doktoru muayene etti, son ra da Cerrahpaşa hastanesine götü- rüldüm. Muayene ettiler, müshil ver- diler fakat bir şey bulamadılar, Ben arabacıdan para almadım. Bu bana Mtira etmiştir. Sözleri tamamile ya- Jandır. Hastanenin raporunda da, hadiseden iki saat sonra hastaneye getirilen Fuad muayenesinde ve verilen müs- hil neticesinde midesinde paraya benzer birşey bulunmadığı, yuttuğu iddia edilen paralar kâğıd olduğun- dan ve kâğıdlar da röntgenle görüle- miyeceği cihetle röntgen muayenesi de yapılamadığı bildiriliyordu. Maz- nun vekili de üç liralık kâğıd para- nın iki saat zarfında insan midesin- de hazmedilip edilemiyeceğinin ve beş kişi tarafından avurtlarına bası- lan bir adamın ağzının açılıp açıla” ve yakalanacağı | mıyacağının tesbiti için bu husvs- ların tıbbı adliden sorulmasını istedi, Mahkeme bu talebleri kabul ederek | muhakemeyi başka güne bıraktı ve maznun Fuad da tevkif edildi. Tehdid var mı, yok mu? Küçükpazarda oluran Şaban adın- da biri bir kaç gün evvel beraber ya- şadığı Keziban adındaki kadını döv- mek, sövmek ve bıçakla tehdid etmek suçlarından yakalanarak adliyeye ve- rilmiş, Sultanahmed üçüncü sulh ce- za mahkemesinde yapılan muhake- mede Keziban, bir daha yaplığı işlere karışmaması şartile Şabanı affederek davasındar, vazgeçtiği cihetle Şaban hakkında dövmek ve hakaret suçla- rından davanın sukutuna karar ve- rilmiş, fakat bıçakla tehdid suçundan dolayı hukuku âmme davası sukut edemiyeceğinden 3 gün hapse ve 36 lira para cezasına mahküm edilmişti, İddia edildiğine göre Şaban bu su- retie yakayı kurlarınca evvelki ak- şam gene Kezibanla kavga çıkarmış, gerek Kezibanı ve gerekse evvelki da- vada aleyhine şahidlik yapan Gazi adındaki tehdid ve hakaret etmiş tir. Bu iki suçtan dolayı oŞabân tekrar yakalanmış, dün evrakile bir- dikte adliyeye verilmiştir. Asliye dördüncü ceza mahkemesin- de muhakemesine başlanan Şaban #fndesinde: — Katiyen yalandır. Ben böyle söy- ler yapmadım. Kimseyi tehdid de et- medi. Bana iftira ediyorlar. Diye suçunu tamamile inkâr et- miştir. Fakat mahkeme, Şaban hak- kında tevkif kararı verip kendisini tevkifhaneye göndermiş, evvelki dâ- vada verilen karar suretinin Sultan- ahmed üçüncü sulh ceza mahkeme- sinden getirtilip tedkiki için muhâ- keme başka güne bırakılmıştır. Fatih Kızılay şubesinin faaliyeti Kızılay haftası münasebetile Kizil ayın Fatih şubesi halkın bu şefkat sine alâkasını (artırmak Fatih parkında ufak kıta- da bir Kızilay hastanesi ve bir Kızıl- ay yemekhanesi yaptırmış, parkın içi- ne de muhtelif afişler asmışlır. Fatih dığımız malümsta göre Fatih halkı | buşe müessesesine 8 dum bulun: Yukardaki resi parkta yapr Jan küçük mikyastaki Kımlay ? nesile Kızılay için çalışanları riyor, | kazası Kızılay idare heyetinden al- seve yar- ler