11 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

11 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

10 İ inönünün Mesajı (Başı 1 incide) Cümhuriyeti ile ittifak fikrine karşı göster- diği samimiyeti memnuniyetle karşıladık Bu ittifakı, ilham eden siyasete gösterdiği hararetli müzaheretten dolayı İngiliz mat- buatına bilhassa teşekkür ederim. “İngiliz milleti, ittifak hakkındaki ruhte etmiş olduğu vecibeleri yerine getirmek- teki arzusu kadar samimi olan Türk milletin- de en sadık bir müttefik bulacaktır. İki millet arasında mevcut olan eski dostluk bütün o çe- tn yılların devamınca köklerini Türk milleti- nin kalbinin derinliklerinde muhafaza etmiş- tir. “Memleketlerimizin her sahadaki karşi- lıklı menfaatleri namına ve cihan sulhünün muhafazası için bizim elele vererek ilerle- memizi mümkün kılacak olan bu dostluğun yeniden canlanmasına itimatla intizar et- mekteyiz.” Yeni Basın Birliği Faaliyete Geçiyor * (Başı 1 incide) hüsnünlyete makrun tenkitlerinizde ancak fayda ve kuvvet buluruz. Ha- reketlerimizle sizi daima bü yolda teşvikten hali kalmamağa çalışıyo- Tuz. Bu kadar mühim ve kuvvetli bir unsurun üzerine aldığı büyük ve || ifası güç hizmeti memleket ve mil Iete en faydalı bir surette ifa, mes. leğin ve onun müntesiplerinin şeref ve vakarını ilâ, meşru menfaatlerini müdafaa, meslekdaşlar arasında mu- hadenet ve tesanüdü temin ve onla- rın hal ve âtsini tanzim edebilmesi elbette çok arzu edilir bir seydir. Büyük Millet Meelisince kabul & dilen 3511 numaralı Basın Birliği kanunu bu arzunun tatminini istil daf etmektedir. Bu kongre de o ka- nunun emri icabıdır. Cümhuriyetimizin müessisi ve matbuat hürriyetinin cidden âşıkı|| olan Ebedi Şef Atatürkün yüce ha. tarasını huzurunuzda hürmetle yâd ederim. Bu büyük eserde Ebedi Şefin en yakın arkadaşı ve milletin hakiki göz bebeği olan Milli Şefimiz ve Reisi- cümhurumuz İsmet . İnönünün #er vesile ile matbuat ve onun hürriyeti hakkında bize ne güzel dersler ver. diğini hepiniz bilirsiniz. Matbuatın esas prensipleri demek daha doğru olan bu işaretlere uymak heplmiz için milli ve vatani vazife olduğunu hatırlatmak bizim için bir borçtur. Çalışmalarınızda muvaffakiyet ve #sabet temenni ederim. Sizleri bir kere daha saygı ve sevgi ile selâm- lıyarsk Tuzname mucibince işlerimi- © ze devam Için kongre reisinin intiha- bına davet ederim.” Kongredeki seçimlerin neticesi Dahiliye Vekili Faik Öztrak'ın © kongre mesaisini açan ve sürekli al © Okışlarla karşılanan nutkundan son. Ta, yapılan: teklif kabul olunarak! © kongre riyasetine Faik Öztrak ve © kongre kâtipliklerine de Anadolu A- © jansı o muharrirlerinden o Kerami © Kurtbay fle Haber gazetesi muhar- rirlerinden Yekta Ragıp seçilmişler dir, © — Kongre riyaset divanının böylece teşekkülünü takiben verilen takrir. ler tasvip edilerek merkez idare he- yeti riyasetine Ulus başmuharriri © ve Ankara mebusu Falih Rıfkı Atay, © merkez idare heyeti yüksek haysiyet © divanı Aza ve yedek âzalıklarına da © aşağıdaki murahhaslar seçilmişler. Merkez idare heyeti : X Asli âza: 1 — Asım Us (0) 0(00 Mtilsilemetem 1 — Asım s (Mebus, Vökit gatetesi baş © mühatriri) : 2 — Ahmet Şükrü Esmer (Mebus, mu- 4 barrir) 3 — Abidin Daver (Mebus, muharrir) 4 — Sadri Yertem Çilebus, mubartir) 5 — İbrahim Alâettin Gövsa (Mebus, muharrir) 6 — Kerami Kurtbay (Anadolu Ajansı müdürlerinden, muharrir) 7 — Selim Ragıp Emeç (Son Posta sa- hiplerinden) 8 — Sedat Simavi (Yedigün ve Kari- > okatür sahibi. Yedek âza: 1 — Ferit Celâl Güven (Mebus, mu- Barrir) , 3 — Fazl Ahmet Aykaç (Mebuk, mu- harrir) 3 — Komal Ünal (Mebus, muharrir) : 4 — Şefik Özdemir (Mebus, Babalık a sahibi) 5 — Cemal Âliş (bebu, Bertin gazete si sâhibi) 8 — Etem Hidayet Alkımsnr (Müharrir) 7 — AM Bkrem Uşaklıgil (Son Posta — gözetesi sahiplerinden) 4 9 — Ali Nel Kuracan (izdam gazete“ 7 Basın Bi iği | İşe Başlıyor Ankara, 10 (TAN Muhabi. rinden) — Basın Birliği idare “heyetleri bugün © toplanmışlar ve 15 temmuzdan itibaren ida- | re heyetlerinin faaliyete geç. | mesine karar vermişlerdir. 1 İağünimeinn itibaren 1 ay zarfın - da Türkiyede çıkan gazete ve mecmuaların sahipleri ile bun- İİ arın ve Türk istihbarat ajanlar rının yazı, haber, resim, fotoğ raf ve tashih işlerinde ücretle | devamlı ve muntazam surette İİ salışarak bu işi kendisine mes- lek edinenlerin hepsi birliğe ya. zılacaklardır. Bunun İçin lâ- | heyetleri yapacaklardır. Basım Birliği kanununa göre, bu kim- zası olacak- lardır, Kendilerinden dühuli. | ye olarak 50 kuruş ile 5 lira | arasında bir para alınacak ve ayrıca aidat olarak gazetelerde ME Mem mmm em lışanlardan maaşlarının yüzde 1 i nisbetinde para alınacaktır. Merkez idare heyeti, nizamna- meleri hazırlayacak, sigorta, te. | kaüt vessire gibi birlik âzasmın | menfaatlerini koruyan işler icin | Bulkan devletlerinin Basın Bir- Tiklerinden oralarda ne gibi ko- laylıklar o yapıldığı etrafı malömat istiyecek ve birliğin | fenliyete germesi için lâzım gelen hazırlıkları tamamlıya. caktır. Bu suretle ağustos 1 den itibaren tam mânasile faaliyete | geçilmiş bulunacaktır. si sahibi) Yüksek haysiyet divanı : Asli âza: nel direktörü) harrir) baş muharrer) 1 — Zeki Mesut Alsan (Mebus, hserir) müdürlerinden) sahibi) yanış gazetesi sahibi) ları seçimi yapılmıştır. Ankara mıntakası idare heyetine : | — Nasuhi Baydar (Mebus, muharrir) 4 — Kemeletin Kâmi Kanu (Mebus, muharrir) # — Mümtaz Palk Fenik (Ulus neşri- yat müdürü) 4 — Naşit Hakkı Uluğ Oduharri 5 — Meki Salt Ken (Muharrir) Ankara mıntakası haysiyet divanına : Asli âzat 1 — Nurettin Artan (Ulus muhaeriri) 2 — Hfarrahian Raşit Öğmen /(mu- hârriri 8 — Fanl Kürtiş (Ajanı muharrirlerin- den). 1 — Nafi Atuf Kansu (Mebus, Ülkü ge- 2 — Necip AU Küçüka (Mebus, 'mu- 3 — Necmettin Sadak Çtebus, Akşam 4 — Reşat Nuri Güntekin (Mebus, mu mu 2 — Muvaffak Menemenciğoti (Ajans 4 — Burhan Cuhit (Köroğlu gezelesi 8 — Ahmet İhsan Tokgöz Çtebüs U- 6 — Rifat Yüce (İzmitte gözete sasi).) Merkez idare “heyeti ve yüksek haysiyet divanları âzaliklar? intiha- batını müteakip mıntukalar. idare heyeti ve haysiyet divanları âzalık- 3 — Şerif Armk (Ajans muharrirlerin- den) 3 — Fevsiye Abdullah (Ülkü muhar - Istanbul mıntakası idare heyetine : | 1 — Hakkı Tarık Us (Vakit gazetesi sahibi) ? — Etem İzzet Benice (Son Telgraf İ sahibi) 3 — Orhan Seyfi Orhon İhiplerinden) || © — M. Zekeriya Sertel (Tan gazetesi sahibi) 5 — Peyami Safa (muharrir). İstanbul mıntakası haysiyet divanına * Asli öze: 1 — Eni müdürü) 3 — Ömer Rıza Doğrul (Muhaerir) 3 — Refik Ahmet Sevengil (Muherrir) Yedek üze: 1 — Mitat Ci 7 Halit F. İzmir mıntakası idare kyani : 1 — Haydar Rüştü (Mebur, © Anadolu azetesi sahibi) (Akbaba sa- sin Til (Akşam neşriyat Us (Haber gazetas başmuharriri) 4 — Şevket Bilgin (Yeni Asır suhibi) 3 — Sirri Sanlı (Halkın Sesi sahip ve başmuharriri) İzmir mıntakası haysiyet divanına ; Asli âza: | ci — Hüyrettin Karan (Mebus, Türk Dili gazetesi sahibi) ? —Hamdi Nüzhet Cancan (Anadolu ga- zetesi b 3 — Rahırl Balaban (Fikirler mecmu- 281 nesriyat mbdürü) Yedek âza: | — Vasfi Bilge (Bergama © gazetesi sahibi) 3 — Etem Menderes (Aydın gazetesi | sahibi) 3 — Kemalettin Şükrü (Yeni Asır neş- riyat müdürü) Adana mınitakası idare heyetine : 1 — Coşkun Güven (Muharrir) 3 — Basri Erkmen (Ege gezötesi sahi- bij , 3 — Ahmel Remzi Böreğir (Yeni Ada- na gazetesi sahih) 4 — Punt Akbiş (Yeni Mersin gözelesi sahibi) TAN Süküt Hakkı Sayılan Para Adliyeye Teslim Edildi (Baş 1 incide) tikten sonra bir zarfa” koymuş ve mühürleyerek emanet kasasmda hıf. zedilmesine karar vermiştir. Jan Lâzayan dinlendi bah saat on buçukta, eski” tramvay şirketi müdürü ve şimdi Satie şirke- tinin tasfiye memuru olan Jan Lâ . zayanı ikinci defa şahit olarak dinle- miştir. Tahkikat esas İtibariyle bit. miş sayılmaktadır. Yalnız Ankarada istinabe suretiyle şehadetlerine mü. racast edilenlerin ifadeleri gelme - miştir. Hâdisenin bu hafta mahkemeye intikali beklenmektedir. Davanın Ankaraya nakledileceği haberini alâkadarlar tekzip etmiş . lerdir. Suç burada işlendiği için mah kemenin de buradâ © yapılması lâ zımdır, Chamberlain PolonyayaTaahhüdünü Tekrarladı pm (Başı 1 incide) müahedevi tek taraflı olarak ilga ot. ni, fakat bu muamelesinin de aksız olduğunu anlatmıştır. Ch berlain, bu nokta üzerinde şu sü ri söylemiştir: “Lehistan o Alman metalibini! reddetmesi, garantinin verilmesin. den beş gün evvel olmuştur. Onun için Lehistanın Alman metalibini kabul etmemesi garantinin verilme- si yüzünden deği > Mister Chamberlain, son günlerde vuku bulan Danziğ hâdiselerinin en- dişe verici mahiyette olması dolayı. sile, Lehistan tarafından tecavüz sa- yılabilecek bir hareket vukuu takdi. inde hâdisenin mahalli mahiyet- te sayılmıyacağım * ve İngilterenin ahhütlerini derhal ifa edeceğini söylemiştir. Lehhtsndin” gere haberlere. MP ri Almanyaya karşı daha lisan, kullanmağa bsslamışlardır. Şarki Prusyadan Danzig'e giden genç Almanlardan mürekkep bir grup. Polonya topraklarında Polop. ya aleyhinde şarkılar söylediğinden tevkif edilmiş çe Şarki Prusyaya fa- de olunmuştur. Lodz tüccarları tarafından Alman mallarnın bovkot edilmesi kararı ü. zerine, birçok Lodz mafazaları, ca- mekânlarına “Burada Alman malı satılmaz” levhalar asmışlardır. Paris, 10 (A.A.) — Havas ajansına beyanatta bulunan Lord Rotherme- ri, ezeümle demiştir kiz “— Danzig meselesinden bir harp tıkacağım — zannetmiyorum. Fakat bu sözlerimden Fransa ile İnriltere- nin silâhlanma yolundaki faaliyetle. rini ağırlaştırmaları lâzım geldiği manası ee bibi) Yedek âza: 1 — Fuat Kaya (Karadeniz gazetesi sa- bibi) 3 — Veysi Aksan (Karadeniz gazetesi başmuharriri) 3 — Bahadır Dülger (Erzurum Ata harrir) 3 — Nuri Genç (İskenderun) 5 — Halil Nihat Boztepe (Mebus, mu- Adana mıntakası harrir) haysiyet divanına : © — Hüseyin Cahit Yalçın — (ebesi) gayi gzaz ye muharrir) > ela eni 1 — Nevzat Güven (Türk Sesi gazetesi sahibi) 2 — Rüştü Ata (Halk Dül gazelesi s3- hibi) 3 — Seyret Bayar (Ulus Sesi gazetesi sahibi) Yedek âza: I — Razip Yazman”(Kilis gazetesi hibi) ? — Fehmi Barlar (Yeni Adana mü- harriri) 4 — Nibet Tangüner (Türk Sözü neş- riyat müdürü) Trabzon mıntakası idare heyetine : 1 — Ali Riza Gürsay (Gür Ses gaze - tesi neşriyat müdürü) Yolu neşriyat müdürü seçilmişlerdir. Kongrenin kararları Kongre, seçimlerden sonra alkış- lar arasında okunan ve Milli Şef İs. met İnönü'ye, Büyük Millet Meclisi Reisi Abdülhalik Rendaya, Başvekil Doktor Refik Saydam ve Parti Ge- hel Sekreterliğine kongrenin yüksek hürmet ve tüzimlerinin arzına ait takriri ittifakla tasvip eylemiştir. Murahhaslardan Hilmi Dilmeç, Türk gazeteciliğinin istikbali için bir hareket noktası olan Basın Bir. liği kongresinin toplanmasını temin eden hükümet ve Partiye kongrenin minnet ve saygılarının bildirilmesi- | 2 — Bekir Sükü Kulukszoğlu (Yeni Yol gazetesi sahibi) 3 — Nuri #yupoğlu (Olcay gözetesi sa- hibi) 4 — Nuri Ahmet Çemşit (Yeşil Giresun gzeteri Kahibi) $ — Talât Akyazı (Gür Ses gözetesi sa- bibi) Trabzon mıntakası haysiyet divanına : Asli öza: 1 — İsmeil Cenan Oral (Ahali gazete- şahibi İ2 — Bilâl Göyük (Güzel Ordu gazetesi Sahibi) 9 — Şükrü Uymur (Halk gazetesi sn- ni istemiş ve makamı riyâsetin tek- lifi üzerine kongrenin. izhar ettiği yüksek tâzim hislerine kongre diva- nının tercüman olması yine alkışlar. la kabul edilmiştir. Kongre, ruznamesindeki o madde- lerin müzakeremini tamamlıyarak kongre başkanı Dahiliye Vekili Fa- ik Öztrak'ın muvaffakiyet dilekleri- le mesaisine nihayet vermiştir. Murahhaslar şerefine ziyafet Türk Basın birliği kongresi mu- rahhusları şerefine bugün Ankara. palasta parti genel sekreter vekili detumumilik bu paraları tetkik et -|! Dördüncü sorgu hâkimi dün sa -|! 11.7.9359 ——— « Fransızlar Hataydan -——, | 4 Gün Sonra Ayrılıyorlar Anirara, 10 (Tan, Muhabirinden)— I tarsfindan kabul edilecektir. Bir | 4 | m | Fransız hükümeti, Franz askerleri İl nin Hatayı 15 temmuza kadar terke - deceklerini ve Hatayın © tarihte tes - | lim edileceğini hariciyemize çemen | güne kadar Hataya gidecek ve 23. tem- muzda vazifesi tayda vilâyet yapilacaktir, bildirmiştir. Fr tabliyeri Tür- “kiyeye bir demile alarak Wei etmiş » | l lerdir, i lerdir. Bayram. bütün yurtta tesit 6- Anbukyn vali dilecertir. Kısa bir zaman sarıra rü Sök l umumi &e i İpi ziyaret, etmiştir. Yön Asgvekli Adliye Vekil Fethi Okyar, dün İstanbul adliyesinde ve yeni binanın yapılacağı sahada tetkikler yapmış - İtir, Fethi Okyar, saat 11'de Adliyey, gelerek evvelâ Müddeiümüm! Hik met Onatla görüşmüş, sonra büt ğer teşkilât gezmiştir. Adliye Veti. li, hâkimlerle, müddelumumi mua - mahkemelerde; de inni dinle- miştir. Müddelumumi, bütün sorgu hâ - kimlerini de odalarında vekile tanit- maştır, Adliye sarayı inşası Fethi Okyar, bu tetkiklerinder sonra (o agazetecileri kabul etmiş. muhtelif suallere şu cevapları ver miştir? “— Adliye sarayının yapılmasını ehemmiyetle bekliyoruz. Şimdi gör. düğümüz yerler Adliye teşkilâtınr gayri kâfidir. Hükümetin Kararı veç. hile yakında Sultanahmet meydanm. da yeni sarayın o kurulmasını dört gözle bekliyoruz. Yeni saray, meyda- nin eski stiline uygun bir şekilde tâ. dil edildikten sonra inşa edilecektir. Plân işi belki müsabakaya da kona Zonguldak mebusu Halil Türkmen tarafından bir öğle ziyafeti verilmiş tir. Bu »iyafette Başvekil Dr. Refik Saydam ile Dahiliye vekili Faik Öz- trak, Riyasetitümhür umumi kâtibi Kemal Geledeç, Münakalât © Vekili ALI Çetinkaya, Nafia Vekili General Ali Fuat Cebesoy, Gümrük ve İnhi. İsarlâr Vekili Raif Karadeniz, Ziraat Vekili Muhlis Erkmen, Parti müsta- kil grup reisi vekili Ali Râna Tarhan İile parti idare heyeti azaları da hazır bulunmuşlardır. Dahiliye Vekili Faik Öztrak ta - rafından bu akşam şehir iykantasın. da Basın Birliği kongresi murahhas. İları şerefine bir ziyafet verilmis ve bu ziyefette Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu, Münakalât Vekili Ali Çe- tinkeya, Naa Vekili Ali Fuat Cebe. soy, Gümrük ve İnhisarlar o Vekili Raif Karadeniz, Relsielimhur gene! sekreteri Kemal Gedeleç, Parti ge- nel sekreter vekili Halil Türkmen ve parti Idare heyeti üyeleri. müsta. kil grup teis vekili AN Râna Tar - han ve Vekâletler ileri gelenleri ha. ar bulunmuşlardır. Çok samimi bir hava içinde ge - kili Faik Öztrak, kurultayın mstbu- at hayatımızda büyük bir adım teş kil eden toplantısının Türk basını * çin hayırlı neticeler vereceğinden emin bulunduğunu kavdederek mu. mahkemeleri, icra dairelerini ve di-.« çen bu ziyafet sonunda Dahiliye Ve. |" Fethi Okyar, Dün İstanbul Adliy cadde i Tetkiklerde Bulundu Fethi Okyar, Adliyedeki tetkikleri sırasında. caktır. Paramız hazırdı, Bugün bi na yerini de gözden geçireceğim. İcra ve İflâs Kanunu İcra ve iflâs kanununım bar maddelerinin tâdili meclise teklif e. dilecektir. Tâdilât esasları bazirla - ntrken evvelâ baroların, sonra * reislerinin mötaleaları alınmış sepya da Zeklietee biz Ag: Bir İsviçreli profesörün hazırladığı rapor da bir daha ve lâyiha önümüzdeki içtima devre. sinde Meclise takdim edilecektir. Hökim münferitlikler bahsi Hâkimi münferitliğin aleyhtarı o- lanlar da vardır, Bu husus hakkında kati karar vermeden evvel Vekâlet rüesasıyle konuşmak, sonra Meclis Adliye encümeninin fikrini sormak lâzımdır. İyi hâkim olmak şartiy münferit hâkimlik bence arzuya $a- yan bir teşkilâttır. İstanbuldaki mahkemelerin ade- dini kadromuzda fazla hâkim bulur- madığı İçin arttırmağa imkân yok - tur. Çünkü henüz adli ilâtı ta - mamlanmsyan yerler vi Boşanma davalarından şikâyet Boşanma davalarında iki | taraf ayrılmak talebinde bulundukları hal de hâkimin muvakkat ayrılık ka vermiş olmasından dolayı bazı şikâ yetler yapıldı. Bu kususlar, tama men hâkimlerin takdirine bağlıdır Bu kanun, şeriat usulünde olduğu gi- bi, seri boşanmaların önüne geçmek için yapılmıştır. Boşanma davaları - mın İstatistiklerini İstetmiştim. Bun. lart tetkik ediyorum.” Adliye Vekili bundan sonra, ye- ni adliye sarayının plânını da hazır. layacak olan mimar profesör Asımı kabul etmiş ve yeni plân hakkında kendisinden malümat almıştır. Esa. sen Asım, daha evvel Ankaraya git- miş ve yeni yapılacak saray hakkın. da Nafıa Vekâletiyle temas ederek İstanbula dönmüştür. Öğleden sonraki tetkikler Vekil saat on üçte Adliyeden ay- rılmış ve saat on dörtte tekrar gele- rek müddelumumi Hikmet Onat ve mimarla beraber yeni adlive sarayı. nın kurulacağı yeri gözden geçirmiş- tir. Burada müddelumumi Hikmet Onat eski bina hakkında vekile iza. hat vermiştir. Eski hapishane binasının yık. ması işi iki üç gün sonra Nafıo Mf dürlüğü tarafından bir müteahhide le edilecektir, Nafıa Vekâleti de dün İstanbul müddelumumiliğinden yıkılacak ve istimlâk edilecek yerle. rin ayrı ayrı plânların — İstemiştir İnşasta iki üç ay sonra başlanacağı muhakkaktır. Çayıra sosasie “ m rovrsurayı Smsze 29 v4 A - BOA PEP JOP UYEA NU ŞAN Ss .eaaai ironi