10 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

10 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

KiNCİ TN Mekteplerde Öğleye Kadar Tedrisat Yapılması Muhtemel VEREMLE Mücadelede Baş Mesele Yazan: Aka Gündüz K ötü günleri iyi pm den çok olan İstanbul belediyesini, sayın reisi Doktor Lütfi Kırdarın şahsında bir de- fa daha selâmlamak fırsatını buluyoruz: o Mecidiyeköyünde bin yataklı bir hastane daha yapıyor. Bu vesile ile şunu da tekrarlama- lıyız ki, Istanbul Belediyesi, bütün bütçe darlıklarına rağmen kurduğu ve miras aldığı haahane'yek ahize göre, bu iyi idare ediş örneğini kı demli! ve şöhretli Gülhane ile esk Haydarpaşadan almıştır. Nereden a- | İirsa alsin, Istanbul Belediyesi, bü- tün kifayetsizliklerile beraber mev- cut sıhhat müesseseleri ve mensup- Jarile iftihar edebilir, 'Bin yataklı modern bir hastanenin ne olduğunu ve neye mal ol R, kestirmek zor değildir. Sevinçle hs. ber aldığımız bu işin başarılmasını candan dilerken aklımıza yine vo- remliler geldi. Devlet içinde yer al- dığı gündenberi her tuttuğu işi tam başaran ve istenilen noktaya tam u- laştıran Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletimizin bu verem ve veremli. ler üzerinde çok durduğunu ve esas. k tedbirler almak yollarını aramak- ta olduğunu yakından biliyoruz. Fa- kat yine biliyoruz ki, kısa bir za- manda bir çok yerlerde büyük, bü- yük verem hastaneleri açacak vazi. yette değildir. Ancak imkânların &- zamisini kullanarak mühim bir şey- ler yapacaktır. ereme fıkara hastalığıdır di- V yenler yapılırlar. Verem 8a- dece gıdasızlıktan ve gıdasızlız yü- zünden gelen bünye düşkünlüğünden gelmez. Doktor değiliz ama, doğu. şumuzdanberi halkın özünde yaşa- dığımızdan (ohayati tecrübelerimiz vardır, ona dayanarak söylüyoruz. Vereme zengin hastalığıdır, diyen- ler de aldanırlar. Zenginliği, tedavi. yi kolaylaştırmak bakımından alıyor. larsa o başka, Fakat hastalığın geli- şi zenginlikten ötürü olmuyor. Biz hayatın her devrinde nice yeni veya zıpçıktı zenginler tanıdık ki, tas tas kâra havyar, arşın arşm bonfile, ok- ke okka azot yedikleri halde yine ve- reme tutulup Nisi, isviçreyi boyla" ruşlardır. Bizde verem; iki odalı, en kenar bir köyden, yirmi saraylı en baş şehre kadar bir cemiyet ve İsti.| mai seviye hastalığıdır. Biz (üvcya-| na) adlı romanımızda bu tezi müda- fasya çalışmıştık. Bugüne kadar da ilgililerin ve mütehassısların itirazla- | rile karşılaşmadık. Bu davanın böyle | bir iki dar sütunda izahı zor olur. Biz burada bir noktai nazar ortaya üta- 24310. 24318. 24319 KURUŞ aarif Vekili Geldi YIL — No. 1415 .Şüra, Buna Karar Verirse Ders Yılı Uzatılacaktır Hasan Âli Yücel, Beyanatında Yeni Bir İmtihan Sistemi Kurulacağını, Ancak Bunun Hayli Zamana Muhtaç Olduğunu Söyledi Dün Ankaradan şehrimize gelen Maarif Vekili Hasan Âli Yücel, gazetemize muhtelif maarif meseleleri hakkında beya- natta bulunmuştur. Vekil, ihtiyaçlarımıza uygun yeni bir im- tihan emi kurulacağını, ancak bünun zamana muhtaç ol- duğunu, çocuklarımızın içinde bulundukları tahsil dereceleri- ne fazla zaman bağladıklarını, çocuğu sene içinde daha çok gün mektepte tutmak, fakat, bu günlerin 24 şaatinde ders saaarilii SEREN , bu davanın Maarif Şüriası- ken saat s bü er bii ğ mü yapılabilirse, , çifte tedrisatın da kendiliğinden kalkacağını söylemiş. tir. Hasan Âli Yüclin bu mühim beya. malını aynen aşağıda okuyacaksınız: Sanat okullarının vaziyeti “ — Sanat okullarımız ve bilhassa il üs Yi i KLM ik —— Şampiyon ——.. Henüz Belli Değil taşla 1 - b Demirsporun puvanl rı müsavi vaziyete geldiği İçin şam». 4 plyonluğun bangi takımda. olduğu İİ ibtlâm bir hal almış ve federssyo - Bun kararına bırakıl Dün şehrimizde yapılan profes - yonel; güreşlerde Dinarlı © Bulgara, Her Alelirde de erse fr ti olmuştur. Günün spo? hareketl rine mit tafsilât spor miz ir, Almanya Seferberlik Hazırlığı Akşam Kız Sanat okulları hakkinda- ki sörgunuz bizim de esasen büyük ehermiyetle ve dikkatle üstünde durduğumuz bir meseleye temas € - diyor. “İlk öğretim üstünde tenevvüsüz bir mektep sistemi, © ekonomik ve endüstriyel kalkınma vaziyetinde bü lunan bir cemiyet için çok esksik bir şeydir, İlkten itibaren en yüksek öğ- retim derecelerini karşılayacak ve yalnız umumi kültür veren müesse- selerle iktifa etmeyecek bir | tahsil sistemi her medeni memleket gibi bizim için de bir zafuret olmuştur. “Bunu hisseden Cümhuriyet ma. arifi, milletteki öğrenme arzu ve Gazetemize beyanatta bulunan amlesini cemiyetin her sahasına tü. Maarif Vekili Hasan Âli Yücel (Sonu Sa. 10 Sü, 2) Moskova Temaslarında Güçlüklerin Bertaraf Edilmesine Çalışılıyor , Sovyetlerin, Ankara ve Varşova İle Müzakereye Girişmeleri Muhtemel Londra, 9 (Hususi) — İngiltere ile Fransa ve Rusya ara- sinda Moskovada yeniden başlıyan müzakerelerin şimdiye ka- dar geçirdiği safhaları bulâsa etmek mümkündür. Kararlaş- tırılan noktalar şunlardır: 1 — İngiltere, Fransa ve Rusya devletlerinden biri doğrudan, doğ- ruya taarruza uğradığı takdirde derhal birbirlerine yardım eder- ler. Dünkü Mülâkat Moskova, 9 (Hususi) — Melotof, Ve Fransız setirleri ile bu ak- at 45 dakika görüşmüştür. tuğız. Verem hastaneleri ve geniş t9$- kilât meselesini şöyle bir ; rakalım. Bize dispan: Yezelden ve bol bok, her vilâyet merközi yük kaza merkez! ler dc yalnız beledi (Sonu, Sar. ig ve Potemiinin de iştirak et- A bu mülâket, Strangın Moskova Ya gelişindenberi yapılan görüşme - erin en usunudur. Ve müzakerele- zin çabuk suretle birbirini takibetme- si, görüşmelerin hararetle devâma dığma delâlet etmektedir. 2 — Böyle bir hâdise karşısında erkânıharbiyeler arasıda müşs- reler vuku bulur ve ( tedbirler Umumi vaziyet tehlikeli buhran gösterdikçe üç taraf (Sonu Sa; 10, Sü: 5) İle Meşgul | Berlin, 9 (A. A.) — Milli menfaat işleri büyük progra- | mann tatbik edilmesi için ya- pılmakta olan sivil seferber- liğe, faaliyetle devam olun- maktadır. seselerinde, resmi dairelerde ve bürolarda çalışan erkekler, sıhhi bir muayeneye tâbi tu- tulduktan sonra, umumi inşaat mahallerine (o gönderilmekte- dir. Mecburi hizmete alınan- lar, bilhassa, ustabaşılar ve küçük sanat erbabıdır. Diğer taraftan 1939 rekol. tesinin çabuk surette kaldırıl- ması için de Alman makamatı büyük gayretler sarfetmekte- dir., Bütün sanat mües- Erenköyünde 3 Kişi Ağırca Yaralandı Dün sabah Erenköyde Bağdat caddesinde üç kişinin ağırca yaralan. masıyle neticelenen bir çarpışma ol muştur: Ağrı mebusu İhsan, hususi oto - mobili ile Erenköyünden asfalt cad. deyi takiben Göztepeye doğru gider- ken mukabil istikametten gelen bir motosikletle karşılaşmış ve otomobil üzerinde üç kişi bulunan motosiklete çarpimıştır. Motosiklettekiler ağı Talı oldukları halde Haydarpaşa Nü- mune hastahanesine (kaldırılmışlar, baygınlıkları devam ettiği için dün akşam geç vakte kadar ifadeleri alı. GÜNAH BENDE Mİ? Kerime Nadir Kitap Halinde Çıktı Fiatı 50 Kuru İNKILAP Kitabevi - stanbul Müli kümenin en son müsabakası olan Beşiktaş - Demirspor maçından bir görünüş Taksim Abidesinin Bir Kısım Taşları Renkli Mermerledeğiştirilecek Âbidenin Bazı Taşlarında Çatlaklıklar ve Döküntüler Görüldüğü İçin Mütehassıs Bir Komisyon Yakında Tetkikler Yapacak Taksim âbidesinin 'bazı taşlarında çatlaklar ve döküntüler görüldüğüne dair bir takım rivayetler vardır. 1929 senesinde heykeltraş Kanonikaya yaptırılan bu âbide, hemen küşadının ferdasında bir takım ârızalar göstermiş, ufak tefek çatlamalar yapmış, o zaman bu ârızalar o yıl pek şiddetli olan kış ve s0- gukların tesirine hamledilmişti. Bu heykel, Kanonlkaya liraya yaptırılmıştır. Bu ıda Kasaplar cemiyeti veya ite berru etmiştir. Heykel, dikileceği 2a- man Taksim meydanı da kismen Al. kazar sineması İle anlaşılarak, kas- men Emlâk şirketi ile edilerek etrafı istimlâk olunmak suretile ge- nişletilmiş ve bugünkü halini âlmiş* Ur 160 bin Ancak bu ameliyeler yapıldığı esnada Taksim übidesinde kullar nılacak olan taşların . İstanbulun iklimine tahammül etmiyeceği, bu taşlar yerine yerli renkli mermer veya somakinin tercih edilmesi i- cap ettiği etrafında mi edenler Kanonikanın tercih ettiği taşların İstanbulun iklimile imtis zaç edecek en iyi taşlar olduğunu söyliyerek bu münakasalara ilti- I fat etmemişlerdir. Aradan geçen seneler öbidede'kuk lanılan renkli taşların iklimle imti- zaç 'edemiyeceğini iddia ederler, haklı çıkarmıştır. Filvaki" âbidenin renkli satıhları yer yer çatlak'ar gös- termiş, parça parça dökülmiye baş samıştar. Kanonika tarafından yapılan ve 160 bin liraya malolan âbidenin görünüşü Bu dökülen parçalar çimento ile veya bir başkâ halita ile yerlerine İs tina Ile yapıştırılmışsa da diğer kis — Sımların böyle ufalantp parçalanma, sına mâni olunamamıştır. Bu vaziyet karşısında geçenlerde celbedilen mütehassı âbide gös- terilmiş, mütehassıslar yalnız taşla rın iklimle imtizaç edememesinden değil, monte (edilirken * kullanılan malzemenin de tesirleri yüzünden bu âbide olsa olsa daha on sene bu ha- Türkiye - Suriye Hudut Taşları Yerlerine Konuyor Ankara, 9 (A,A.) — Ekbez mey- danın bir kilometre 'şimali garbi- sindeki 312 No. hudut taşı ; bugün |linde devam edebileceğini on sene Ekbez meydanına giden (o Türkiye - |9Onra hayır bekleğemiyeceğini ifade Suriye hudutlarını tesbite © memur) *Urişlerdir. “4 v isyonüumuz tarafından kaldırı .|* mıştır. Hatay - Suriye hudut taşı ye. rine Türkiye - Süriye hudut taşı'ko. | debilmesi için taşları silmişler, par» nacaktır. “Eski hudut taşları heyeti, | Jatmışlar, üzerini hava tebeddülüt. JAbideriin hiç, olmazsa, budünkü halini: bir müddet'daha muhafaza &- namamıştır. Zabıta, tahkikata baş - Jamıştır, miz tarafından Ankaraya götürüle - | na, yağmura, kara mukavemet edebi- cektir, (Sonu: Sa. 10,sü.4) |