10 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

10 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

İİ ERER anl Yy TY Ye v m si PENCEREMDEN Şen ve Tabaka 4 . Hikâyesi i Yazan: M. Turhan TAN V aktile Şen adlı bir çöl çocuğu vardı. Keskin ferasetli, işlek zekâlı bir adamdı, Evlenme çağına geldiği halde bir türlü yuva kura muyordu. Çünkü zekâca, fcraseiçe kendine uygun bir kız arıyordu. Bö; lesini bulmak ise kolay değildi hayet vaha v dolaşmıya karar verdi, atına binip kum deryasına daldı. Bir gün bir yolcuya rastladı, selâmlaştı ve ayni istikamete gide. çeğini anlayınca onunla yoldaş oldu. At başı beraber gidiyorlardı. Bir a. ralık Şen ona sordu: — Ben mi seni yükleneyim, yoksa sen mi beni yüklenirsin Yoles, garip garip Şen'in yüzüne baktı, bön bön başını salladı: — Ne tuhaf sual, dedi, ikimz de atlıyız. Birbirimizi nasıl yüklenebi- liriz, Şen sustu, saatlerce onunla konuş- madı ve bu sükütünü bir tarla önün- de bozdu. Tarla hasat görmüştü, bi çilmiş ekinler küme küme güze çar. pıyordu. Şen, ekinlere baktı ve yü. zünü yoldaşına çevirdi: — Acaba, dedi, bu ekin yenmiş midir, yenmemiş midir? Herif hir kahkaha kopararak ce- vap verdi: — Sen gerçekten cahil ve gülünç bir adammışsın. Ekini tarlada yığılı görüyorsun da yine yenip yenmedi-| ğini soruyorsun. Se Şen, sesini çıkarmadı, yoluna de- vam etti. Artık köye yaklaşmışlar. dı, biraz sonra konak yerine girmiş olacaklardı. O sırada karşılarma bir cenaze çıktı. Ölünün akrabası ve dostları tarafından o matemli bir a. layla götürülüyordu. Şen, düşünce. Wi düşünceli alaya baktı: -— Yoldaşım, dedi, bu tabutun & gindeki adam acaba diri midir, ölü müdür? | Herif bu sefer, kasıklarını tuta tuta güldü: — Senin gibi, dedi, eahil ve ah- mak adam görmedim. Bununla bera-| ber, seni evime götürüp misafir ede-| ceğim. Çünkü ben bu köy kafkında. nım, Sen de garipsin. Yoldaşlık hak. kına riayet etmekliğim gerektir. Biraz sonra Şen, onun evinde idi, ye sinin yanındaydı, Yetişkin bir güzel olan ka, yanına sokuldu ve sordü; — Getirdiğin misafir kimdir ba- ba? — Soyunu sopunu, hattâ adını bil miyorum. Lâkin pek cahil, pek alık t değiştiriyordu. kızı Taba- bir adamdır. Çünkü yol boyunc ahmakça konuştu, beni güldürüp durdu. — Neler söyledi sana? Herif, Şen tarafından neler sorul. duğunu - yine güle katıla - anlatın ea zeki Tabaka heyecanlandı: — Aman baba, dedi, bu adam alık değil, son derece zeki, ferasetli bir insanmış. Onun “Ben mi seni yükle- neyim, sen mi beni yüklenirsin” si. alinden maksadı, “Ben mi bir söz a- çayım, yoksa sen mi açarsın” de re pk Üçünü de Ağır Yaraladı rinden) — Akyazı nahiye- sinde Alaağaç köyünde tar- lada çalışmakta olan köylü. lere yıldırım isabet etmiş, 5 kişi ölmüş, 3 kişi de ağır- ca yaralanmıştır. Maarifte Mühim Tayinler Yapıldı Maarifte bazı yeni tayin ve küler yapılmaktadır. membadan aldığımız melümata göre, talim terbiye heyeti reisi Ihsan, Ma- arif Vekâleti müsteşarlığına, mülii- profesörlerinden Ethem Menemenci yüksek tedrisat müdürlüğüne, doktor Ratip, yüksek müalli tebi müdürlüğüne, Istanbnl üniver- siteni edebiyat fakültesi deçentlerin- den Mazhar Şevke şube müdürlüğüne tavin edilmişler. ir. Masrif Vekâleti müfettişleri tara- fından hususi orta mekteplerle lise. lerde yapılan teftiğlere ait raporlar, Vekâlete gönderilmiştir. Bu raporlar- dan alâkadar mektep idarelerinin mevcut talimatname hükümlerine uy gun hareket elmeğikleri anlaşılmış- tır. gönderdi sözlü imtihanlara girmelerine lüzum görülen talebelerin adlarını, mektep numaralarini, dersten sözlü imtihanlara girecekle- rini gösterir bir listenin hazırlana- rak vekâlete gönderilmesini, bundan başka her sınıfta sözlü ntihana kal. meksizın sinif geçecek talebe hek- kında da ayni mahiyette olmak ü mesini istemiştir. Kütahyada ve Sıvasta Sel Büyük Zararlara Sebep Oldu Kütahya, (TAN) — Çarşamba günü saat 13.5 ta başlıyan sağnak halindeki yağmur bir saat kadar sürmüş. bu yüzden, Mecidiye mahallesindeki dere taşmıştır. Dere, kenarındaki oldukça kuvvetli duvarı yıkmış, yanın- daki bahçeye girmiş ve orasını tamamen harap etmiştir. Ci- ...... Bir Yıldırım Beş $| Köylüyü Öldürdü İzmit, 9 (TAN Muhabi- ...... ve hukuk fakültesi ordinaryüs Mü. fizik pro fen fakültesi © gi im mek-| Hususi Liselerde Yapılan Teftişler Vekâlet bu mektep idarelerine bir tamimle her sınifta sınıflarını ve hangi birer listenin hazırlanıp gönderil- ma boğulmuştur. mektir. Bu suretle “konuşa konuşa yürürüz, yol yorgunluğunu duyma- ek istemiştir. Biçilmiş ekin İçin “Yenmiş midir, yenmemiş mi- dir” demekle sahiplerinin tarla mah. yı” dı sulünü biçmeden satıp satmadık! Ri Kiliste Bir Cinayet Kilis (TAN) — Musabeyli köyle- rinden geceleyin buraya dönmekte olan Mansur ile babası Baraz, Gırrık Hasan isminde birinin tecavüzüne uğramışlardır. Hasan, Mansuru kur- rını anlamayı kesdetmiştir. Üçüncü sualin mânası İse “ölünün ardında | Pa ayit vaa - adını andıracak - bir eser veya ha- yırlı evlât bırakıp araştırmaktan ibarettir, Ev sahibi kızından bu sözleri du. yar"duymaz odadan fırlıyor, Şen'in yanına gidiyor, bir iki havai lâftan Sonra gülümsüyor: — Yolda, diyor, mamazlığa geldim, cevabını vereyim. Şen, cevapların başka bir dimağ- dan geldiğini anlıyor, işi inceliyor ve Tabaka ile evleniyor. O günden- beri çöl çocukları, bizim “Tencere yuvarlandı, kapağını buldu” meseli- ne mukabil olarak “Şen ile Tabaka birbirine çydu” derler. İçimiz hoplaya hoplaya biz de İn. gilterenin Şen, Rusyanın Tabaka Tolü oynamasını bekliyoruz. Fakat günler, haftalar hâlâ kısır, Acaba Londra ile Moskova Türklerin “Su uyur, düşman uyumaz” dediklerini duymamışlar mi7. suallerini anla İstersen şimdi 8. — Hikâye ve tercümelerini okuduğumuz Halikarnas Balıkçısı kimdir?. G, — Cevat Şakir. . S. — Cep kitapları serisi müte. madiyen devam edecek mi? C. — Evet, . S. — Alçak, yüksek tazyik ne demektir? Milibar ne demektir? Rüzgârın saniyedeki ve saatteki sürati nedir? 4 C, — Soğuk havanın tazyiki dazladır. Soğuk havanın bulundu- vardaki evlere de hücum ederek be. şini kâmilen yıkmış, birçoğunun da temellerini yerinden oynatmıştır. Yetişen belediye zabıtası ve itfa. iyesi, bu evlerdeki halkı büyük fe dakârlıkla kurtarmıştır. Sultanbağı semtindeki Şengül ha. maminı da su basmıştır. Hamamdaki İ kadın, çoluk ve çocuk, büyük bir he. kendilerini | yecan ve korkü içinde, hamam civarındaki evlere atmışlar dır, a m İnsanca zayiat yoktur. Boğulma. ları çok kuvvetli bir ihtimal dahilin. de olan bir kaç vatandaş, (belediye zabıta müfettişi Ahmet Vural tara. Gnden kurtarılmışlardır. Maddi zarar çok büyüktür. Kü - tahya, elli yıldanberi böyle bir felâ. ket geçirmemiştir. . * 4. Sıvas (TAN) — Son yağan yağ - “ İmurlar, mınfakamızda zararlara ve insanca zayiata sebep olmuştur. Hafike bağlı Süleymaniye, De - mirci, Eldives, Kızılviran köylerine yağmurla beraber dolu da düşmüş, mahsulât büyük zarar görmüştür. Yine Hafifçe bağlı Celâlli nahiye. sinin Tepeköyünde, sekiz yaşmda İs. mail ile İbrahim kızı 15 yaşında Es- Kayadibi nahiyesinin yünde sel, bir çok mahsulâtı harap etmiştir, O nahiyenin Kimlova kö yünde, Molla Alinin nişanlı olan kızı Sultan boğulmuştur. TAN Tayinleri Dahiliye Vekâleti Yeni Bir Liste Hazırladı Ankara, 8 (Tan Muhabirinden) — İzmir vali muaviniiğine Balıkesir vali musvini Emin Kırış, Balıkesir vali muavinliğine Diyarbakır vali muavini Abdülkadir. Keskin, Diyar. bakır vali muavinliğine Eykoz kay- amı İhsan, Beykoz kaymakamlı- Bina Uzunköprü kaymakamı Sadet tin Ertür, Uzunköprü kayınakami na Refahiye kaymakamı Ilyas Bilgin, Keşan kaymakamlığına Erdek kay- makamı Sabih Berkmen, memur sicil ve muamelât Umum müdürlüğü şube müdürlüğüne Nazilli kaymakamı Ih- son Kâhyaoğlu, nüfus işleri umum lüğü şube müdürlüğüne Kula akamı Necmettin Selen, mahal- Hi idareler umum müdürlüğü beledi. yeler muamelât şube müdürlüğüne Çorlu kaymakamı Necmettin" Erkin, Dahiliye Vekâleti hukuk müşavirii- ği müavinliğine mülkiye müfettişle- rinden Saim Hazer, nüfus İşleri u- mum müdürlüğü muavinliğine tabi. iyet müdürü Fuat Yurttaş, açık olan üçüncü sınıf mülkiye müfettişlikle- rine Uşak kaymakamı Kema! Aral, Tarsus kaymakamı Mehmet Ali U- Tan, Emirdağ kaymakamı Emin Er- güven, Gönan kaymakamı Nurettin Arslan, Malâzgirt kaymakamı Fuat naklen tayin edildiler. z Japon Maslahatgüzarı Bundan bir #tüddet evvel Berlin ve Parise giden Japon maslahatgü- zarı M. Terajina, dün sabahki eks. presle şehrimize dönmüştür. —— Bir Hırsız Yakalanınca BıçaklaBekçiyeSaldırdı Sabıkalı hırsızlardan Haydar İs- de bir genç, evvelki akşam Tah- alede dolaşan Alinin cebinden çinde 640 kuruş bulunan para çan- tasmı aşırıp kaçmak — İstediği sıra da Ali ve arkadaşları tarafından ya- kalanmıştır. Ali suçluyu mahalle bekçisi Meb- mede teslim edip karakola gönder- mek istemiştir. Fakat Haydar bekçi ile beraber giderken birdenbire bi- çağını çekmiş ve bekçinin üzerine hücum etmiş ise de bu sırada yeti- gen devriye polisleri tarafından yâ» “ | kalanmıştmr. Dün cürmü meşhut nöbetçisi olan asliye üçüncü ceza mahkemesine gönderilen Haydarın suçu sabit gö- rüldüğünden tevkif edilmiştir. Yalnız üzerinde zuhur eden bıça duruşma başka güne bırakılmıştır. Bir Caket Hırsızı Talât isminde bir boyası, dün Un kapanında bir dükkânın kepenklerini boyarken yanıbaşına astığı caketinin ortadan kaybolduğunu görerek poli- si haberdar etmiştir, Caketin Hüse. yin isminde biri tarafından çalındığı anlaşılmış ve biraz sonra Hüseyin ca. ketle beraber yakalanmış ve dün çürmümeşhut nöbetçisi olan Su'tan. ahmet birinci sulh ceza mahkemesi: ne gönderilmiştir. Mahkeme suçu sabit görmüş, hir- sızı 4 ay, 15 gün hapis çezasına mah- küm ederek derhal tevkif etmiştir. Değirmende Boğuldu | Birecik, ULAN) — Mehmet oğlu - | Hasan isminde bir köylü, buğday ö- gen memnu silâhlardan olup olmadığı | gütmek Üzere, Halfeti nahiyesinin hakkında mahkemeye lâsım gelen | Değirmenderesine gitmiş, orada de- malümatı vermek üzere bir ehli vu. - İ ğirmenin suyunda yıkanmak istemiş, kufa gösterilmesine karar verilmiş, | boğulmuştur. —ş SORUNUZ, CEVAP VERELİM m ————————— —————— Bu mıntakalara (Oyüksek tazyik merkezleri denilir. Sicak havanın tazyiki azdır. Sıcak mıntakalarda hava tevessü ederek yükselir, ye- ri boş kalır. Bu mıntakalara al. çak tazyik merkezleri derler. Yük. sek tazyik merkezinden alçak tazyik merkezine doğru bir hava akışı başlar, bu akıntıya rüzgâr denir, Rüzgârın şiddetini ölçen &- lete milibar derler. Rüzgrin $e- niyedeki ve saatteki sürati tazyi. ka ve hava cereyanlarının şidde. tine göre değişir, muayyen bir nisbeti yoktur. . S. — Yeni baremden sonra, devlet sermayesiyle teşekkül et- miş olan banka ve milesseseler memurları (o devlet memuru gib muamele görecekler midir? GC. — Devlet memurları hakkın- da biri sivil, diğeri askeri olmak üzere iki barem vardır. Devlet sermayesiyle teşekkül etmiş ban. kâ ve müesseseler memurları i. çin de ayrı bir barem vardır. Bu banka ve müesseselerin momurla- Vali Muavini, Sulama İşleri Için Nafıa Kaymakam | Vekâletinde Bir Şube Teşkil Ediliyor bulunmaktadır. Bu lâğvin . sebebi, su bürosu. nun intaç eylemesi lâzım gelen işle. ri mahdut bütçesiyle bâşaramıyac ğının anlaşılmış olmasıdır. Maama fih bu lâğve bedel, bütün Konyalı ları sevindiren ve Orta Anadoluyu ihya edecek olan bir teşekkül vücut verilmek üzere olduğu memuüniyet- ber alınmıştır. a Vekâleti, orta Anadolunun maruz bulunduğu susuzluk ve ku - Taklık endişesinin kökünden izalesi.. ne çalışmak ve merkezi Konyada ol- mak üzere bir su şubesi teşkiline karar verdiğini vilâyetimize bila miştir. Bu şube, su ihtiyacının temi. ni, bataklıkların kurutulması, sula ma yerlerinin tespiti, civardaki zat miyahiyelerden dahi te mümkün olabilecek #u kayrakları » nın araştırılması işleriyle meşgul o - lacak ve etütlerinin neticelerini sü. ratle tatbik edecektir. Mülga su bürosundan müdevver vesaitle projelerden de istifade edile. cektir. Orta Anadolunun ezeli bir derdi olan susuzluk ve kuraklık âfetinin böylece hükümet tarafından ele alın. maşına karar verilmesi, bu korkunç derdin ebediyen devam vasat OAMU Bkm ceği demek olduğundan, bi leket hesabına bir kazançtır. —— Mebuslar Geliyorlar Meclisin yaz. tatiline başlaması münasebetile Recep Peker, Hamza Osman Erkan ve daha bazı mebus- larımız dün sabahki ekspresle şehri- mize gelmişlerdir. Yaz münasebetile Ankaradan Istanbula gelen yolcular da çoğalmıştır. Trenler pek kalabe- hik olmaktadır. Manisa Muallimlerinin Seyahati Manisa (TAN) — Maarif Müdürü Rauf İnanın riyaseti altında bulu- nan kırk musllimdeti mürekkep ka- file, Hataya kadar uzanacak olan memleket seyahatine çıkmışlardır. Sarhoşluktan Mahküm Oldu Kemal isminde bir genç, evvejki gece, kendisini bilmiyecek der: paşa mahallesindeki metresi Ayşenin evine gitmiştir. Fakat kapıyı bir hay. İli çaldığı halde açılmadığını * gören sema tekmelemiye Ve üvazı çıktığı kadar da bağırmıya başlamıştır. Dev riye polisleri Kemali yakalamışlar ve dün cürmü meşhut mahkemesine tes- lim etmişlerdir. Yapılan duruşma neticesinde Ke- mal sarhoşluk ve umumi istirahati selp maddesinden bir gün hâpis ce- zasına mahküm olmuştur. ri kendilerine mahsus beremin çerçevesi, dahilinde muamele gö- receklerdir. . S. — Askeri sanat okulundan mezunum, orta mektep mezunu addedilebilir miyim?. GC, — Karikkaledeki askeri sa- nat mektebinin orta kısmından mezun olanlar orta ihtisas mezu. nu addedilirler ve bunlar memu- riyete -tayinlerinde orta mektep mezunu gibi muamele görürler. ik bn ea mermi mm Eİ| sant birden Konya, (TAN) — Vilâyetimiz hususi idaresinden aldığı mahdut tahsisatla üç sene içinde birçok faydalı ve enteresan etüdler meydana getiren su bürosu lâğvolunmuş, elindeki ma- kineler, etüd ve projeler, Nafia Müdürlüğüne teslim edilmiş Müdürünün İhtilâsı —— : ; 2418 Lira Açık Çıktı ; tahanesi müdürü Kemalin, bir müfettiş tarafından yapılan ka- sa tâdadı neticesinde 2418 lira açığı çıkmıştır, Kemal hakkın. 3 da takibat yapılmaktadır. Dün 200 Bin Kişi Gezmeğe Çıktı Sıcaklar gittikçe şiddetini arttırı- yor. Pazar günleri plâjlar, mesire yerleri çok kalabalık olmaktadır.Dün de, tahmin edildiğine göre, 200 bin kişi vapurlarla Adalara ve Boğaziçi. ne gitmişlerdir. Vapur idareleri, faz- la kalabalık karşısında tarife harlei vapurlar tahrik etmek mecbüriyetin- de kalmışlardır. Boğaziçinden dönüş seferleri dün, ruhurat postalarile arttırılmış, gece ülrlinmk ETİLER, o BE: Vapne Mk POLIS » “ Şüpheli Bir Ölüm Topkapı sarayi itfaiye memuru Abdurrahman dün Şişliden bindiği tramvayla Harbiye istikametine doğ- ru gelirken birdenbire “gasayan et- miye başlamıştır. Abdurrahman derhal tramvaydan inâirilerek bir otomobille Şişli Ço- cuk hastanesine kaldırılmış ise de hastaneye varmadan ölmüştür. Ölü- mün sebebi tahkik edilmektedir. Maşrapa İle Yaralandı Beyoğlunda Aynalıçeşmyede oturan Ya şarın oğlu Üç yaşında Metin evin bahge- sinde oynarken #yni evin üçüneli kat pen-, ceresi önündeki bir kilo ağırlığında bakır maşrapa çocuğun başına düşerek ağır ve tehlikeli surette yaralanmasına sebebiyet vermiştir. 4 Abanorda 41 numaralı evde serma- ye Nedime ile Mecidiyeköyünde o oturan Adil arasında çıkan bir kavgada Adil Ne- dimeyi iki yerinden bıçakla yaralayıp kaçmıştır, Yaralı hastahaneye kaldırı) - mış, “suçlu aranmaktadır. Çırcırda Gülbahçe sokağında otu - ran Meryem ile kocasi kasap Riza -dün Kumkapıda gezerken aralarında kavga çıkmıştır. Riza karısını sokak (oOortasmda bıçakla ağırca yaralamıştır. Yaralı tedavi «luna alınmış, suçlu yakalanmıştır. A Haydarpaşıda Devlet Demiryolları #melesinden Mehmet, inde demir borular yüklü hir vagonun kapısını açarken baru- Jardan bir kaç tanesi, üzerine yuvarlan - ması neticesinde muhtelif yerlerinden teh- Yikeli surette yaralanmıştır. Yaralı Hay - durpaşa Nümüne hastahanesine kaldırı » pi TAKVİM ve HAVA | 10 Temmuz 1939 PAZARTESİ 7 indi ay Arabi: 1858 ; ; ; ; ; : ; ; ; Kozan (TAN) — Kadirli pos. ; ; 0 — — Gün 31 Hizst 66 Rumi: 135 Cam, #vvel: 23 Haziran: 27 Güneş: 488 — Öğü 1219 İkindi: 16.19 — Akşam: 1943 Yatsi: 2143 — İmşsâk: Hava Vaziyeti Yeşilköy Meteoroloji | İstasyonundan 2119 alınan malâmata göre, hava yurdun doğu Anadolusunda kapalı ve mevzii (o yağışlı, tatl, diğer bölgelerde açık geçmiş, TÖZ - gürler şimali istikametten, Eğe bölgesinde kuvvetlice, diğer bölgelerde orta kuvvet» te esmiştir. . Dün İstanbulda hava açık geçmiş, Tüz- gür şimali şerkiden saniyede 3 - $ metre hizla esmiştir. Sant 14 te hava (o vaziyeti 1017/0 müliber ii. Subunet en o yüksek 20,2 ve en düşük 164 santizret (olarak 'kaydedimistir. menin a