11 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

11 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

— —— 11.171-939 SERBEST SÜTUN Yabancı Dil Tedrisatında Kullanılac Salâh İZEDİN İstanbul Erkek Lisesi ve Edebiyat Yaktltesi Yabanci Diller o Okulu Muaiilmlerinden; Yazan: Son zamanlarda gazetelerde ya - bancı dil tedrisatına dair bir çok ya- alar çıktı, bazı değerli mütalealar ö-| ne sürüldü. Meselâ Galatasaray tipi mekteplerin çoğaltılması, lise ile Ü- niversite tahsili arasında sırf yaban. ci dil öğreten mekteplerin açılması vesaire... Bunlar hep lisan tedrisati- ni verimli kılmak ve dolayısıyle memleket kültürüne büyük ( hizmet| etmek yolunda atılacak (mühim $- dımlardır, Fakat bu söylenenler da- ha ziyade umumi mahiyettedir ve büyük külfetlere yol açarlar. Ben bu rada meseleyi bugünkü (imkânlar dahilinde ve ancak metod ve teknik bakımından inceleyeceğim. Bu mahdut fakat önemli saheyi gözden geçirince başlıca şu noktalar tebarüz eder. i — Sınıflarda kalaba. hık, 2 — Ders saatlerinin azlığı, 3— Lisan derslerine gereken chemmi » yetin verilmesi, 4 — Metod. 1 — Lisan derslerinin temel taş. larından biri dershanelerde çok tale. | be bulundurulmamasıdır. Bir Jisan mualliminin 60 - 70 kişilik sınıflar. Ja karşılaşması adetâ korkunç bir manzaradiır. Bu muallim çocukların ana diliyle ders takrir edip arada de bir yoklama vi ak değildir. Her öğrettiği kelimeyi, cümleyi talebeye tekrarlatacak, telâffuzlarına dikkat edecek, sık sık yoklamaya kaldıra - cak, hasılı mükâlemeli, canlı, ders yapacaktır. Kalabalık sınıflarda ise buna imkân yoktur. Talebenin sirası nadir gelir, ders çok gürültülü ve is. tifadesiz olur. Şimdiki kalabalık sınıf mevcut - ları meselâ otuza indirilirse, muhak- kak daha iyi neticeler elde edileceği Eğe 1 DU âdet rnese- lesi yukarda da dördüncü olarak si. raladığım metodla'da: alâkadardır.| Ayni muallim yetmişlik | sınıflarda mevcudu az olan rısıflarda kullan - dığı metotdan ayrılır. Ayni | zevkle ders vermez, basma kalıp bir usule, “routine'e” kapilir. 2 — Haftadad ilâ 5 saat lisan dersi, hele muhitinde yabaner dil i- şitmeyen talebe İçin azdır, o Frke* buna bir çare düşünülecek olursa, zaten umumiyetle yüklü olan mual limlere ders saatleri ilâvesiyle yapı! maması temenni olunur. Aksi tak dirde, fena heticeler'elde edilir, Ho. caya bırakılan istirahat gün ve saat. leri azalır ve bu zamanlarda yaptığı talebe defterlerini düzeltme*ve saire işleri yapamaz olur: Dersle bunalır kalır. 9 3 — Lisan derslerine, lâyık ol . dukları ehemmiyet verilmemekte dir. Bazı muhitlerde bunlardan hiç bir netice elde edilmediği kanaati de hâkimdir. Maalesef Umumi manzara bu kanaatı az çok muhik gösterecek mahiyettedir. Fakat mübalâğaya ka- pılmamalıdır, Bazi mekteplerimiz ve muallimlerimiz vardır ki o bugünkü şerait içinde âzami neticeyi elde et- mektedir. Bunu Edebiyat Fakülte . sine bağlı Yabana (Diller Oku - lundaki Oo müşahedelerine daya. narak ileri sürüyorum. Orada muay. yen bazı liselerimizden gelen bir « | talebeler liyakat gösteriyorlar. Ben.| ce üteki liseler de bu seviyeye erişes| bilirler. Bu her şeyden evvel bir cid. diyet ve metod meselesidir. 4 — Nihayet varmak (istediğim bü metod meselesidir, Bugün mek - teplerimizde üç metod kullanılmak - tadır; a - Tercüme metodu, b » Di - rekt metod, c » Muhtelit metod. A — Tercüme usulü, . Bu usul bizde çok kullanılmaktadır. Hoca 5i- nıflarda kitaptan bir parça (okur Kelime kelime manasını verir, grs- mer kaidelerini daha ziyade mücer. ret bir zurette öğretir, Füllerin bü- tün zâmanlarını ezberlemek (Üzere talebeye yazdırır, Bazen imlâ yaptı. rır. Nadiren talebeyi derse kaldırır. Sene sonunda, kıraat parçaları - nım seçiminde hiç bir esasa istinat edilmediği için, talebe rastgele bir sürü gayet az kullanılan kelimeleri ak Metod lunur, Öyle ki bu derin malümatla mücehhez talebeye imtihanda yaban. ca dille meselâ; “Baban adı nedir?” Diye sorduğunuz vakit ya susar ve. ya saçma cevaplar verir. B — Direkt metod . Burada tale. beye ilk dersten itibaren sınıfta ana diliyle konuşması menedilir. Etra - fında gözle görünen eşyanın İsimleri öğretilir. Bu İsimler çok kullanılan| fillerle bağlanarak basit mükâleme. ler yapilir. Yavaş yavaş basitten mü. rekkebe gidilerek her yeni keli. menin mânası evvelce öğretilen ke. limelerin delâletiyle anlatılır. Çocu. ğu alâkadar Oeden mevzular, ki. raat parçaları seçilir. Fiillerin tasrifi muhavere arasında ve en kullanılan bir kaç zâman vasıtasiyle öğretilir. Yavaş yavaş talebe öğrendiği yaban. cı dille düşünerek onunla az çok lemeğe, yazmağa başlar. Bu metotda hoca mütemadiyen talebe ile uğraşır, kontrol eder, kabiliyetlerine göre kâh ileriye kâh geriye adımlar atar. Bu uşulün, Avrupada da uğradığı bir çok tenkitlere rağmen en iyi usul olduğu kanaatindeyim. Çocuk ilk dersten itibaren heveslenir, Sonra. arı iyi kötü velev çok basit cümle. lerle konüşabildiğinden şevki artar. Kafası, tercüme usulünde olduğu gi bi fazla yorulmaz. Bir de öteki me- totda bir saat zarfında beş altı cüm.| le tercüme ediliyorsa burada mükâ. leme suretiyle ayni zaman içinde yüzlerce cümle geçer. Fakat bu me. todun tatbiki için sınıf mevcutları - vet yirmiyi geçmemesi ve hâftalık ders saatlerinin beşten faz. la olması şarttır. Yoksa beklenilen neticeyi vermez. Bu sebepten dolayı sırf bu usulün tatbikini mektepleri, mizin şimdiki halinde muvafık bul - muyorum. v C — Muhtelit metod, - Bu, bahsi geçen İki usulün bir arada meözedil, | “esir. ANCAK Tercüme “usulüne mümkün olduğu kadar az yer veril. melidir. Çocuğun az Kullanacağı ke. lime ve filllerden, derin gramer ka- idelerindep katiyen ietinap edilmeli, dir. Talebeyi sık sık derse kaldırma. lı, mükâleme yapmalıdır. Hasılı di rekt metodu esas tutarak ancak el zem olan hallerde tercüme usulüne baş vurmulıdır. Kaldi bu muhtelii ometodu bütün mekteplerde tatbik ettirmek imkânı. Mütehassıs bir hoca veya bir heyete bir kitap yazdırılır, Muallim. lere, bir müddettenberi Kültür Ba . kanlığı makamından verilen isabetli tavsiy: gibi bu hususta da direk. #ifler verilir, Bunların tatbik edilip edilmedikleri mütehassıs müfettişle rin vukubulaçak ziyaretleriyle temin edilir, Sözümü bitirmeden evvel, Edebi, yat Fakültesine bağlı Yabancı Diller | Okulu hakkında da iki söz söylemek isterim, İkide bir bu okulun lâğvın. dan bahsedilir. Bu doğru değil. Ar zu edilen netice elde edilemiyorsa kusur yalnız bu mektebe yüklenme, meli, Liselerde lisan tedrisatı iyi bir yola girerse, burası da biraz himmet. e iyi randıman vermeğe başlar. Li, selerden talebe memnuniyet verici bir lisan bilgisiyle mezun olsa bile bu mektebi ipka etmek muvafık o - İur. Çünkü burada yüksek tahsil ta lebesinin lisan bilgisi U tetebbülerin' kolaylaştıracak surette tekâmül) et tirilebilir, aş Ça aaa aaa aş ASKERLİK İŞLERİ $ b AN Tütün Beyiyesi Alacakları Çağırıyorlar Uiküklar askerlik şubesinde kayıtlı v tütün belyye ikramiyesi almakta olan m, 141 subay ve erat (le sehit yetimlerine ik- ramiye tevzi cüzdanı verileceğinden bu sa» kâtların maaş resmi senedi ve rı ve nüfus cüzdanı ve bir adet ötoğrafla birlik. te derhal Şubeye müracaatla cüzdunlarını ikramiye tevslinden evvel almaları lâzım. dır. Cüzdan almıyanların ikramiye alamı» yacakları ilân olunur, —. aş KAYIP — Gayri mübadiller tekdi- ri kıymet komisyonundan üç defa at, dığım 476 No. h dosya ve 334 Nolu fiillerin bir çok çetrefil ve lüzumsuz #yga ve zümanlarını ezberlemiş bu- kurar zayi olduğundan hükmü yok» tur. MAHŞRIZ Bayan GABY WAGNER hakiki yaşını itiraf ve bu derece cazip bir tarzda nasıl güzelleştiğini izah ediyor. On gün kadar evvel çektir. | diğim Fotografımı gördükçe gözle- | rime inanamıyorum. En aşağı 40 | yaşında görünüyordum. Alnımda ve gözlerle ağiımın etrafında bu- ruşukluklarım vardı. Tenim esmer ve sert idi. Bugün ise cildim yu- muşak ve dostlarımın gıpta naza- rile baktıkları açık ve buruşuksuz- dur. İerkes benim hakkımda 33 yaşında olduğum halde ancak 25 yaşmda göründüğümü söylüyor. Yegüne cild unsuru olan Tokalon Kreminin gece için Pembe rengini ve gündüz için beyaz renktekini kullanarak güğelleşmeye muvaf- fak oldum. Tohalon kremini tav- siye ettiğim dostlarımdan bir çok- Jarı du benim gibi memnuniyet- bahş semeresinden hayrette kaldı- Cild unsuru olan Pembe renkte- ki Tokalon kreminin terkibinde Viyana Üniversitesinden meşhur bir Profesörün keşfi ve Biocel tâ- bir edilen kıymetli gençlik cevheri vardır. Akşamları yatmazdan ev- vel pembe rengindeki Tokalon kremini kullanınız. Siz uyurken o, besleyici ve güzelleştirici tesirini gösterir. Cildiniz yumuşayıp gü- zelleşir ve buruşukluklarinı gide- rir. Gündüz için de beyaz rengin- | deki Tokalon kremini kullanınız. Siyah benleri yok eder ve açık mesameleri sıkıştırır ve cildinizi beyazlatıp kadife gibi yumuşatır. Bu basit usulü bilen her kadın, “günde beş dakika" daha genç gö- rünebilir ve tene yeni bir güzellik verebilir. Tokalan kreminin seme- resi garantilidir. Aksi takdirde pa- ranız İade olunur. MATEM ZİK Muhammen bedeli 7675 lira olan 500 litre parex, Detmolin w. veya bu evsaf ve kuvvette haşerat öldürücü mayi 21 - 7 - 939 cuma günü sa- at İl on birde Haydarpaşada gar binası dahilindeki komisyon tarafın- dan kapalı zarf usulile satın alınacaktır, Bu işe girmek İsteyenlerin 675 lira 63 kuruşluk muvakkat teminat, kanunun tayin etliği vesikalara tekliflerini muhtevi zarflarını aynı gün saat 10 ona kadar komisyon retsliğine vermeleri lâzımdır. Bu işe aid şartnâmeler komisyondan parasız dağtılmaktadır. (4616) BU'GÜN KUMBARASINA PARA ATAN KI ÇOK EL BIN ÇEK DEFTERİNE İMZA ATAN OLACAKTIR Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğünden: Tayyare ve Otomobil Benzini Alınacak 1 — İdaremiz için 300 bin litre tayyare benzini ile 50 bin litre oto- mobil benzini kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. 2 — Teslim yerlerine göre hesap edilen mecmu muhammen bedeli 74000 bin liradır. 3 — Eksiltme 19 - 7 - 930 Çarşamba günü saat ii de Devlet Hava Yolları mum Müdürlüğü binasında yapılacaktır. 4 — Eksiltmeye gireceklerin eksiltme şerinemesinde sıfları halz olmaları lâzımdır. 5 — İsteklilerin 4950 liralık muvakkat teminat mektuplarile birlik- te mukavele ve şartnamede yazılı teslim yerlerine göre tesbit edilmiş Hat tekliflerini havi kapalı zarfları eksiltme saatinden bir saat evve- line kadar Tayyare meydanındaki Umum Müdürlük binasında topla- nacak Alım Satım Komisyonu Reisliğine tevdi etmeleri. 6 — Şartname ve fenni şartnameleri ile mukavele projeleri Ankara- da Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğünden parasız alınabilir. “2764” “4897” gösterilen va- Nafıa Vekâletinden: 5 - 8 - 839 Salı günü saat 16 da Ankarada Nafa Vekâleti binası için- de Malzeme Müdürlüğü odasında toplanan malzeme eksiltme komisyo- nunda “2300,, lira muhammen bedelli 1 adet Santrifüj Tulumba ve 1 a- det elektrik gurubunun Çumra İstasyonunda vagonda teslim montaj masrafı Vekâlete, montajı müteahhide ald olmak şartile kapalı zarf usu- ile eksiltmesi yapılacaktır. Eksiltme şartnamesi ve teferrüatı bedelsiz olarak malzeme müdür- lüğünden alınabilir. Muvakkat teminat 172 lira elli kuruştur. İsteklilerin teklif mektuplarını muvakkat teminat ve şartnamesinde yazılı vesaik ile birlikte aynı gün saat 15 e kadar mezkür komisyona makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. “2666,, “4768,, M. M. Vekâletinden: 1485 sayılı kanuna göre savaş sakatları ile şehit Oöksüzlerine İsabet eden ikramiye mikdarları aşağıda yazılıdır, Bu paraların dağıtılış müd- deti dört ay olduğuna göre malül ve şehit öksüzleri ellerindeki vesaik» le derhal tevzi komisyonlarına müracaatları. “91, “5002, Lira Kuruş Lira Kuruş 115 92 69 46 2 423 231 207 161 138 115 92 00 90 70 60 50 40 derece subaya ere » ” ” derece ” ». »” '. 2. 8. 4, 5 6, ” Başvekâlet İstatistik Genel Direktörlüğü Eksiltme ve 'İhale Komisyonundan : a 1 — Kapalı zarfla eksiltme ve ihalesi yapılacak olan 11 aylık harici ticaret İstatistik mecmuasıdır. 2 — Bu eserlerin baskı adedi 250 - 300 dür. Yalnız kânunuevvel ay- tığı 400 - 500 olacaktır. 3 — İl aylık mecmuanın forma yekünu 343 tahmin olmuştur. 16 sa- hifelik beher forması için tahmin olunan tabı bedeli 27 liradır. Tutarı olan 9281 lira üzerinden 96 7,5 muvakkat teminat olürak 695 Hiralık banka mektubu veya makbuz verilmesi lâzımdır. 4 — Eksiltme temmuzun 20 inci perşembe günü saat 16 da umum müdürlük binasında toplanacak olan komisyonda açılacaktır, Bir saat evvel zarfların komisyon relsliğine verilmesi lâzımdır. Bu baptaki şart- name komisyon kâtipliğinden istenebilir, Nümune dairede görülecek» tir, “2740., 4838, İl Dr. SUPHİ ŞENSES İdrar yolları hastalıkları mütehassı Fakirlere barasız. BÜYÜK EL SÜDORODO PERTEY KORUR Terin tslattığı elbise kısa bir za- manda harap olmıya mahküm. dur. Terkibindeki tuzlu madde- lerden dolayı ter bilhassa ku. maşların rengini boyar. JSUDORONC PERTEV elbiselerinizi, İç çamaşırlarınızı tere karşı korur, Teri keşmez, sâdece mecrasını değiştirir. Her eczane ve ıtriyat mağazalarinda bulunur, ; BAKER Mağazalarının MA, Sattığı kostüm ve parde- süler, emsalsiz bir biçimdedir. SAĞLAM ŞIK UCUZ Hali hazımda piyasamızım en zengin ceşidleri, her yerden ucuz flat ve müsald sartlarla emellere li iy i