18 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

18 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

İh Vİ 18.7.939 BUGÜN Tecavüze Karşı Müdafaanın Üstünlüğü Yazan: Ömer Rıza mpi arp vasıtalarının korkunç bir tekâmül safhasına eriş bir sıradayız. Bu yüzden yeni bir harp çıktığı takdirde, açacağı yaraların, bir felâket teşkil edeceği mütemudi- yen söyleniyor. Bunun böyle olduğu şüphe götürmez. Fakat asrımız, mü dafaa vasıtalarının da ayni derece. | de tekemmülüne şahit olmakta ve bu du harpten muzaffer çıkarak, za- feri istismar etmeyi düşünen teca- vüz taraftarlarını İster İstemez, te. reddüde sevketmektedir. Hattâ te cavüz zihniyetini taşıyanların harp- siz zaferler peşinde koşmalarının en büyük sebeplerinden biri de bı Ve bu büyük sebep, bugün sulhü koruyan âmillerin başında bulunu- yor. Müdafaa vasıtalarının daha fazla tekemmülü ise, sulhü korumakla kalmıyacak, bütün harp ihtirasları. na karşı set çeken mahiyet alacak, ve mütecavizler, harp açtıkça, mü- dafan “kayalarına çarparak o gerile- mekten ve bu uğurda sonsuz 2aTar- lara uğramaktan başka bir şey ka- zanamıyacaklardır. Acaba bugünkü müdafaa vasıtala. rı bu seviyeye varmış mıdır? Bu vadinin salâhiyetli mütehas, sıslarından Liddell Hart'ın mütale- asına göre, müdafaa kuvvetleri, bu. gün bu seviyededir ve bu seviye, müdafaa kuvvetleri ehinde müte- madiyen tekâmül edecektir, İ Onun için bugün de tecavüz zih-! niyeti, harpten kâr aramayı düşüne. cek ve zafer kazanarak hasınlarını ezmek pahasına istifadeler temin etmeyi istihdaf edecek olursa, elde edeceği netice hüsrandan ibaret o. lacak, ve bu da onu, harpten feraga- te sevkedecektir. İngiliz mütehassısına göre, harbe mak va yet olanlar, harbi göze alamazlar, Fakat her ha. kikat gibi, bu hakikat te kolay kolay anlaşılacak, kafalara kolay kolay kök salacak mahiyette değildir. Fakat bu hakikati anlatmak icin, | sarfolunacak emeklerin boşa gilmi. yeceği bilâkis, bu emeklerin sulhü teyit edeceği nazarı dikkate alınır. sa, bu emekler ancak takdir ile kar. şılanır, Müdafaanm, tecavüze üstün gel. Brüksel Sefiri Cemal Hüsnü Cemal Hüsnü! Varşova Sefiri Oldu Bağdat Elgiliğine Sedat Tayin Edildi Ankara, 17 (Tan Muhabirinden— Hariciye daire şeflerinden orta elçi Sedat Bâğdat elçiliğine tayin edil - miştir. Brüksel orta elyimiz Coral Hüsnünün Varşova ük elçiliğine terfian tayini de Yüksek Tasdike ik- tiran etmiştir. Ispanyadaki o mümössilimiz Saba- hattinin Protokol dairesi şefliğine ge- tirilmesi kararlaşmıştır. : Ankara Polis ğe Ensfifüsünde SU A Dünkü Tören Ankara, 17 (TAN Muhabirin. den) — Bugün polis enstitüsünde diploma tevzii merasimi yapılmıştır. Merasimde Dahiliye Vekili Faik Öz- trak, Adliye Vekili Fethi Okyar, Maarif Vekili Hasan Âli Yücâl, Sıh. | hat ve ilçtimal Muavenet Vekili Hu-| lüsi Alataş ve Dahiliye Vekâleti ileri gelenleri hazır bulunmuştur. mesi, şüphe yok ki, insanlık için bir kazanctır. Fakat bu vaziyet harbi bir felâket olmaktan çıkarınaz. Bilâ. kis müdafaanın kahir kudreti karşı, lanacak, tecavüz kuvvetleri Bem za. rar görecek, hem zarar verecektir. Belki de bu zararlar medeniyet ve insanlık bakımından çok büyük olacak, fakat bütün zararlar bir ta- rafa galibiyet şerefi vermekten da. hi uzak kalacak ve harp Yyalsız ha. bis bir ihtirası tatmin için yapılmış olacaktır. Müdafaa kuvvetlerinin bugünkü seviyeye varması, şüphe yok ki. bir hayırdır, hem de tecavüzün saygısız ve anut kafasına ağır bir darbe gibi inen büyük bir hayırdır. aaa Bulgar Mebusları Moskovaya Gidiyorlar Sofya, 17 (Hususi) — Moskovada açılacak ziraat sergisinde bulunmak için Bulgaristandan 71 mebus Mos- kovaya gidecektir. Bulgar mebuslarr- na, meclis reis vekili G. Markov Ti. yaset edecektir. Mebuslar, ayni 28 manda Rusyada tetkikler yapacak” lardır. la ADA, Japonya İle Almanya Arasında Ticaret Muahedesi Berlin, 17 (A.A) — Japonya İle Almanya arasında bir ticaret mus- hedesinin imzası pek yakındır. Vesi- kular pek yakında Bertinde parafe e" dilecektir. Bir seneden fazla zaman- dır devam eden müzakereler ekseri- ya pek çetin olmuştur. Japonyanın Almanyaya ihracatının mahsus suret te arttırıldığı bildirilmektedir. Saat 14 de enstitü talebeleri mo. törlü ve suvari kıtalarile birlikte önlerinde muzika olduğu halde önce Ulus Meydanına gelerek anıta müte. akıben Emniyet oÂbidesine giderek âbideye merasimle çelenk koymuş. lardır. Saat 16,30 da Dahiliye Vekili Faik Öztrak mezunlara diplomaları. mi tevzi etmiştir. Dahiliye ekili, bu münasebetle söylediği bir nutukta, yeni mezun- ları tebrik etmiş ve demiştir ki: kadaşlar, vazifeleriniz kanunla (Ove 1 iseh eden nizamaamelerle gösteril miştir. Mocalarınız bunları size izah etti. Ben size hulâsa olarak ; şunları söylemek İsterim: Bu mesleğin size tevdi ettiği va- zife yurt içinde nizamı temin etmek, onu korumak ve bozulunca “tekrar temin et- mektir, Tiençin Ihtilâfı Ingiltere Uzakşark Siyasetini Değiştir miyecek Japon Hariciye Nazırı İle İngiliz Sefiri Yarın Müzakerelere Devam Edecekler Londra, 17 (Hususi) — Mister Chamberlain, bugün beya- natta bulunarak Japon ve İngi neşriyata işaret etmiş, Japony: siyasetini değiştirmesi lâzım g bahseden bu neşriyatın doğru ten vuku bulan taleple siyaseti: böyle bir talep vuku bulmadığı İngiliz gazeteleri Tokyo müzake- releri hakkında esssen fazla ümit beslemeğikleri için bu müzakerelere dair gelen ilk haberlerden bedbinli- ğe düşmüş değillerdir. Fakat ilk noktal nazar teatilerinin gösterdiği az cesaret verici manzara, Japon id- diaları karşısında tâviz yoluna gir. meği imkânsız bulan İngiliz efkârı umumiyesinin azmini her balde hiç- bir suretle sarsmamıştır Tokyo, 17 (A A.) — Salâhiyettar bir kaynaktan bildirildiğine göre, A- rita ile Robert Cralgie arasında bu- gün öğleden sonra yapılacak olan i- kinci görüşme 19 temmuza tâlik e. dilmiştir. Bunun sebebi Craigie'nin 15 temmuzda yaptığı görüşme hak- kında verdiği rapora Londradan ce- vap beklemesidir. Şanghay, 17 (A.A) — Pekinden Domei ajansına bildiriliyor;. Japon makamları, şimal Çininde- ki Çin ordusuna İngiliz vapurları ile silâh ve mühimmat nakline yarıyan Tiensindeki Peiho nehrinin seyrise- İsine kapatılmasına karsr vermişler. dir. Meke e Adliye Vekili Geliyor Ankara, 17 (TAN) — “Adliye Ve. kili Fethi Okyar, bu akşamki eks. presle İstanbula hareket etti. Ziraat Vekili Muhlis Erkmen de Antalyaya gitti. ——— olacaksınız. Biz sizin muvaffakıyetinizden dalma zevk “duyarız. Arkadaşlar, mesleğiniz zahmetli, hattâ tehlikelidir. Günün hangi saatinde, hangi ağır vazifenin sizi beklediğini bilmezsiniz. Uyanık ve besiretkâr olacaksınız. Bu iti” barladır ki müşkül bir vezife deruhte e- diyorsunuz. Fakat yurtta emniyetin temi- ni vi i Wa edebilmiş olmanın vere» ceği zevk de çok büyüktür. Bu zevk o fe- dakârliğa kat kat değer. &izl dalma bu fedakâr zilmre arasında görmek bizim en büyük emelimiz ve medarı iftikanmiz- darı, Dahiliye Vekili, muvaffakiyet te. menni ederek (sözlerini bitirmiştir. Enstitüden 108 talebe mezun olmuş- Hiç şüphe etmem ki hayatımada dalma bu düsturlara dikkat edecek ve muvatfak tur, AAA İN İngiliz - Sovyet müzakereleri bu hafta da bitmez- se, İngiltere ve Fransa şimdilik müzakereleri kes- mek niyetindedirler. Çünkü iki taraf da anlaşa- mıyacaklarına artık kanaat getirmiş gibidirler, * W san lerinde faaliyete geçmek ilterenin teslihat masrafı 1939 — 40 seneleri tahsil 730 milyon İngiliz lirasını bulmuştur. Bu rakam İngilterenin beş sene evvelki bütçesinin tamamına mu- adildir. Bu masraf yüzünden bütçede 500 milyon İngi. liz liratık bir açık görünmektedir. Hükümet bu miktar içie dahili bir istikraz akdini düşünmektedir. * Almanların Gestapo ismi verilen meşhur hafi po- lis teşkilâtları vardır. Bu teşkilât Akdeniz sahil- üzere Trieste'de bir merkez ihdas etmiştir. İtalyanın diğer şehirlerin- de de Gestapo İtalyan zabıtasile beraber çalış maktadır. liz gazetelerinde görülen bazı anın İngiltereden Uzak Şarkta eldiğini izah etmiş olduğundan olmadığını, İngilterenin hariç- ni değiştirmiyeceğini ve esasen ını söylemiştir. Japon Başvekili Arita Yarkmnazldi Büyük Bir Tren Kazası Oidu Vali ve Vali Muavinleri Arasında Yeni Yapılan Tayin Ve Nakillerin Listesi Ankara, 17 (TAN) — Seyhan va- Uliğine Niğde valisi Faik Ustünün, Niğde valiliğine sabık valılerden Sü- merbank idare meclisi reisi İsmail Safa Apaydının tayinleri yüksek tas- dike iktiran etmiştir. Açık bulunan İzmir vali muavin. liğine Balıkesir vali muavini Emin Kiriş, Bahkesir vali muavinliğine Di- yarbakır vali muavini Abdülkadir Beykoz kaymakamı Ihsan Korta, Bey koz kaymakamlığına Uzunköprü kay makamı Sadettin Ertan, Uzunköprü- ye Refahiye kaymakamı Ilyas Bil. gin, Keşan kaymakamlığın Pertek kaymakamı Sabri Berkmen tayin e- dilmişlerdir. Memurlar sicil ve muamelât umum rlüğü birinci şube müd ne Nazilli kaymakamı İhsan Kâhya. oğlu, nüfus işleri umum müdürlü üçüncü şube müdürlüğüne Kula kay- makamı Necmettin Selen mahalli ida reler umum müdürlüğü belediyeler muamelât şubesi müdürlüğüne Çorlu kaymakamı Necmettin Erçinin tayin-| leri kararlaşmıştır. Muhasebe müdürleri arasında Ankara, 17 (TAN) — Hariciye muhasebe müdürlüğüne posta tel- graf idaresi muhasebe müdürü Sait Kıyak, Nafıa muhasebe müdürlüğü- ne harlelye muhasebe müdürü Tbra. Seberman, posta telgraf muha- sb müdürlüğüne gumrukler tetkik müdür muavini Reşat tayin ediliniş- lerdir, Varşova, 17 (A.A.) — Varşovanın bir Belçika kumpanyası 'arafından işletilmekte olan varoş şimendifer hatlarından birinde bir şimendifer kazası olmuştur, Powsin istasyonu şefinin hatası yüzünden muhslif (a. raftan gelen 'iki tren ayni yola sev. kedilmiş ve bu trenler çarpışmıştır. "Trenler, musademe esnasında elli kilometre süratle gidiyorlardı. Bu trenlerden birinin üç diğerinin iki vagonu harap olmuştur. Diğer va. gonlar da ciddi surette hasara uğra- mıştır, Lokometiflerin berizol depo. larında! infilâk vukua gelmiştir. Bir çok ki tar, üş ve yaralanmış- Londrada bir infilâk Londra, 17 (A.A) Bu suvah Wolverhampton istasyonunda ema. İnet deposunda bir yangın bombası infilik etmiştir. Depo, “kismen ha. rap olmuş ise de, yaralı yoktur. Bu suikastın “İrlanda cümhuriyet ordusu,, âzası târafından © yapılmış olduğu tahmin edilmektedir. İÇYÜZ Prens Pol Londrada Londra, 17 (Hususi) — Yugoslav. ya saltanat naibi Prens Paul ile re- flkası kısa bir ziyaret için Londraya gelmişlerdir. Prens ile refikası, kral ile kraliçenin misafiridirler ve Dük dö Kent tarafından karşılanmışlardır. Bulgar Meclis Reisi de Londrada Londra, 17 (A.A) — Bulgar mec- is reisi Muşanof dün akşam Londra. ya gelmiştir. Bir hafta kadar bura. da kalarak bazı parlâmento azası ve nazırlarla görüşecektir. Bulgar mahfilleri, bu görüşmelerin bilhassa iktisadi sahada Ingiliz — Bulgar münasöbetleri moselesini tet- kike imkân vereceği kanaatini gös « termektedirler, Malümdur ki, bu hususta iki ay kadar önce SofyadaBulgar nazırlarile Sir Frederick'in başkanlığında Bük- reşe gönderilen heyet azasından biri arasında görüşmeler cereyan etmiş. tir. Ü G irönsada Alman istihbaratından para slarak Almanya Mana propaganda yaptıkları için meşhur Le Temps gazetesinin istihbarat şefi ile Figaro gazetesinin neşri. yat müdürü tevkif edilmişlerdir. Bu tevkifler Fransa. da büyük bir iskandal yaratmıştır. Gazetecilerden da. ha bazılarının tevkif edileceği zannedilmektedir. gazeteciler Almanlardan mühim paralar almışlardır. Bu * Tirolde bulunan Almanların tehciri büyük bir hâdise olmuştur. Bu Almanlar evbarklarından çıkarılmalarından dolayı Hitleri mesul tutmakta- dırlar. Almanya bu hoşnutsuzluğu gidermek için, Almanya ile İtalya arasındaki hudutta ufak bir tashihat icrasını ve mümkünse Tirol Almanların- dan bir kısmının bu hudut içine alınmasını iste- Körlerden Medet Yazan: B. FELEK uradaki kör sözü, herhangi bir Âfet sebebiyle gözünü kaybe. denleri değil, manevi görme deliği tıkalı olanları kasdetmektedir. Gaf. Rivayet ederler ki Akdeniz devlet. lerinden İtalya hükümeti tayyarele. rin geldiği tarafı keşfetmek için körlerin kuvvetli | seziş duyguların. yi düşünüyormuş. Körlerin görmedikleri bir şeyi İsezdiklerine dair gerçi bir çok müşa- hedeler, hattâ bazan insanı hayrete İ düşürecek vakalar vardır. Lâkin me. İ deniyetin, makinenin ve fennin akil İları durduracak derece ilerlediği bu. günlerde körlerin bu sezişlerini bir müdafaa vasıtası olarak kullanmayı doğrusu pek anlıyamadım. Akıbeti yine kendilerine münhasır olacak böyle bir hareketi tenkit etmek bize düşmez, Fakat bu usulü politika âle. mine de teşmil ederek siyasi tehlike. lerin ne taraftan geldiğini de körlere araştırmak İsterlerse işte o zaman iş kördüğüm olur. *. İnsaf ve ahlâk bahsi Ne derseniz deyiniz! Ticaret İşi herşeyden evvel bir ahlâk tezahürü» dür. Bu, ne bir ekonomi, ne bir 308. yoloji, ne de psikoloji hâdisesidir. Dün şehrin en civcivli yerinde bir lokantaya gittim. Ben dışarıda ye- mek yemem, nasıl hazırlandığını bilmediğim yemekleri, hassas mide. me kendi elimle indirmek istemedi. ğim için. (Yine ayni sebepledir ki nasıl hazırlandıklarında şüphe etti. ğim gazeteleri de pek okumam.) Lâkin zaruret hasıl olunen tabii bir lokantaya düşüyorum. Bu gibi hallerde daima ızgara ye. meklerini tercih ederim, Bu sefer de bir kılıç balığı kebabı #smarladım. Söylemesi kötülük, listede fiyatı da 40 kuruş. On dakikalık bir intizar. dan sonr bizim kıliç “kebabı geldi. Allah sizi iandırsın; beheri beşer, al. tişar gramlık beş pârça balık. Bir hesap ettim, lokması sekiz kuruşa geliyor. Biraz daha hesap ettim: Bu fiyata nazaran bir kılıç balığı bir Arap alından pahalı, Dayanamadım. Lokanta sahibini çağırdım. -— Döstum! Bu ne kadar az porsi. yon! Bari fiatı arttıraydınız da müş- terilerinize doyacak miktarda ye- mek vereydiniz! — Efendim, > pahalı aldık. Fiyatları da arttıramayız, — Demek ki; fiyatı arttıramayın. ca miktarı eksiltiyorsunuz, Eğer ki. Uç bugünkünün iki misline satılsa siz bana iki buçuk lokma mı getire- ceksiniz?. Adam biraz sıkıldı ve bu sikilma neticesi nottan on kuruş tenzilât yaptı, Belediye istediği kadar fiyat lis. telerini tetkik, tasdik ve teftiş etsin, kılıç balığının ne tartıda satılacağını da tesbit edemez ya! Mesele bir insaf ve ahlâk meselesidir. . Ticarette doğruluk Bursada karilerimden bir zat ço. cuğuna bir patik almış. Akşam evde ökçesi düşmüş. Bir de bakmış ki, ök- çe kâğıttan Soruyor: “— Bizim gibi deri ihraç eden bir memlekette kâğıttan kundura yapıl. mak reva mıdır?,, Hiç kimse, hiç bir. kunduracıya kâğıt kullanmayı oemretmez, Bunu menetmediği gibi. Yalnız ticaret ah. lâkı şunu emreder; Kundurayı satarken ük. olduğunu söylemeli! pi, İşte bütün mesele buradadır. Tica. rette doğruluk denilen ve bir çok mülesseselerin yıkılmaz şöhretinin esasını teşkil Glen unsur budur. Bu da ne belediye kontrolü, ne ka. nun, ne de teftişle temin edilir. İş, ahlâkı düzeltmektedir. Yalan söylemenin kötülüğünü, müşteri al datmanın fenalığını öğretmede, an- latmadadır, . — Dokter Bay Selâmiyer Çok kıymetli mektubunuzu aldım. © bahse avdet edince değerli Mmütalâaları- mızdan istifade edeceğim şüphesizdir. De rin sayılar, &. F.