18 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

18 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Sporumuz Ne Vaziyette 7 Bu suale General Cemil Taner aşağıdaki mühim mülâkatile her cepheden cevap vermiş oluyor Istanbula geliyorum. Tren Polatlı, © yı geçerken yemek vagonuna girdim. Yolcular masaları yarı yarıya doldur müşlar. Bazı gruplardan neşeli kah- kahular yükseliyor. Bir masada say- lav Kâzım Nami, kendisini dikkatle © dinliyenlere, “zamanı eshiliyet,, de. nilen devirde Arap milletinin asla cahil olmadığını, bilâkis Süku Ukâz'. in bir medeniyet iade ettiğini izah ediyor. Yanındaki masada eski güzelik kraliçemiz Naşide Saffet vapur dü- manı gözlükleri ardından melânkolik bir bakışla ufukları seyrediyor. Bir başka masada iki genç Kiz kitap o- kuyor. Gözüm, en uçta dört kişilik bir © masayı yarı yarıya gözete ve kitapla doldurmuş gri saçlı olgun bir gence © kaydı. Uzun zamandanberi görmemiş olmama ve sivil giyinmiş olmasına rağmen tanıdım: Beden Terbiyesi Genel Direktörü General Cemil Taner.. Onunla en son Bursada karşılaş. aştık. zy Atatürkün son seyahati... Çelikpa- Jas geceleri... Şefin hastalığından iç- leri sızlıyanların yüzlerine cali bir neşe vermek için kendilerini zor ela ©“ dikları geceler. O da beni tanımıştı. Ricamı red. detmesine asla imkân vermiyecek bir nezaketi olduğunu bildiğim için yâni- “na varmakta tereddüteetimedim e» — Generalim müraada”sdğr mii niz? “ — Memnuniyetle buyurunuz, © —FBöhi masaniZa kabül “#tmenize müteşekkirim. Fakat masum, masüm. oturmamı İstememenizi de rica ci- meli miyim, bilmem? — Asla, dedi. Konuşabiliriz. Vakit kaybetmeden, fuzuli mu, “kaddemelere sapmadan ilk süslimi sordüm: © — Istanbul şehir stadyomu sizce © neredö yapılmalıdır — Şehir stadyomunun değişmez “yeri, Istanbul plânmda tesbit-edilen yerdir. — Yani? — Edirnekapı ve Topkapı ârasin- da sur dışında bir yer! Stadyom bü- tün teşkilâtı ile orada yapılacaktır. © Yani futbol sahası, tenis sahaları, bi podrom.. Ve saire. — Delmüâbahçede bir stadyom Ya. pılması, Yenibahçede stadyom yapıl .mıyacağı suretinde tefsir edilebilir mi? * — Asla... Biz Dolmahahçede bir #ıntaka stadyornu yapıyoruz. Buna esasen lüzum vardı. Taksim stadyo- “mumun yıkılacağı , günlerin yaklaş- “ması bu lüzumu tacil etti. Biliyorsu. nuz ki, şehir stadyomunun yapılma- & için beş, altı milyon lira lâzım. Sonra bu kadar büyük işin bâşamıl- ması bir de zaman meselesidir. Tak- #im stadyorunun yıkılması ile bu şe- hir stadyomunun yapılması arasında “şehir, sahasız kalamaz. İstanbul vi- iâyetinin spor sahaları için direktör- füğümüze ayırabildiği para yılda üç yüz bin liradır. Bu para İle de o projeyi başarmak mümkün olamaz. — Istanbuldan başka nerede Sa“ ha yapmıya başladınız? © — Şimdilik, ilk ağızda 62 vilâyet merkezimizde birer saha yaptıracs. “Biz. Bunlar için her vilâyet kendi hütçesinden bir para ayıracak, Bir “ stadyorm yapmak, ne derece ufak o- lürsa olsun yine büyük masraf işi- dir, Bunun için çalışmayı plânlaştır- dık, ve derece derece yapmayı'dü. indük. Evvelâ sahalar yapılacak, sonra yıkanma yerleri yapılacak ve nihayet sira tribünlere gelecek. — Görülüyor ki, Beden Terbiyesi “Direktörlüğü de yine birinci plânda uibole itibar ediyor. — Asla... Fakat futbolün psikolo- Beden Terbiyesi Genel Direktörü General Cemil Taner Spor Direktörü Diyor ki: Sporumuz Yok Gibidir, — Yeniden - “Ya pe jik Güm ikin isi etmek te-| raftarı da değiliz. Futbol ferdi fera- ğati ve kollektif muvaffakıyeti telkin eden bir spordur. Bu manda kabul edilerek devamı lâzımdır. — Bizdeki futbol asla bu manada değildir. Daha çok ferdi şöhret sını tahrik ettiği meydanda değil mi- dir? — Evet. Eski klüpçülük zihniyeti futbolün spor terbiyesindeki hakiki manasını kaybetmiş gibidir. — O halde işe klüplerden başla mak İâzim gelmiyor mu? Faraza klüp lerin hep birden kaldırılması düşü- nülemez mi? — Evvelâ bunların yerini tutacak teşkilâtı yapıp kuvvetlendirmek lâ. zımdır kanaatindeyim. Böyle bir teşkilât yapılmadan klüpler lâğvedi- lemez, — Beden Terbiyesi teşkilâtı bizde hakiki manasile spor klüpleri bulun- duğuna kani midir? — Hayir... Bu klüplerde sporcu hakikatte 11 kişilik bir timle bir kaç yedek oyuncudan mürekkeptir. 500 azası olan bir klüpte aylık aidat ve- ren 50 kişi bulmak mümkün de. Fin kendilerine yaptırmak düşünüle- mez mi — Stadyomdan maksat elbette. Esasen hakiki sporcu böyle bir teklifi bir angarya olarak telâkki etmez sahırini. Bütün spor mütehas- sısları en mükemmel spor olarak o- dun kesmeyi ve toprak kazıp aktar» | mayı göstermektedirler. Faraza her klüp mukayyet azasını - eğer bunlar rin hepsi hakikateh sporcu ise » üç grupa ayırarak saha yapılacuk arazi üzerine çıkar. Birinci grup kazmacı, ikinci grup kürekçi ve üçüncü grup aktarıcı olur. Isveç usulü talimde ol- duğu gibi düdükle verilecek kuman- da ile ve muntazam hareketlerle bi- rinei grup kazarak ilerler, arkadan gelenler küreklerle el arabalarını doldururlar ve üçüncü grup ta bun- lafı taşır. Böylelikle hem mükemmel bir.idman : hareketi yapılmiş olur, hem de şehirler masrafsız sahalar ka- zanırlar. saha ise/ Bir an geçtiğimiz ovalara gözleri- ni daldırarak sustu, sonra gülümsiye- rek sordu: — Bilir misini İnşaat programları. mizi tahakkuk ettirmek için ne kadar paraya ihtiyacımız var? — Tam 163 milyon lira, Eğer bu konuştuğumuz tarz tatbik o edilecek olursa bu masrafın asgari yüzde kırkı eksilir. — Teşkilâtınız sporu nasıl mura- kabe etmektedir? — Bu murakabe henüz sathi ma hiyettedir. Fakat yakında £ bul lisansı vermiye başladığımız ana da murakabemiz fiili bir almış, tahakkuk etmiş olacaktır. — Bu lisans nasıl verilerek? — Oyuncuda bir takım şartlar a- rayalcağız. Faraza, 3000 metreyi şu kadar dakikada koşabilecek. Lâakal bir metre 35 santimetre yüksek atlı yabilecek. Yüz metreyi 11 yahut 13 saniyede koşabilecek. 4,5 metre uzun atlıyabilecek ve saire... Eh, ya bir! sporcu bu atletik mezi e sahip- | &r ve futbol oynyabilir. Yahut “bu meziyetlerden mahrumdur, oynıya- maz. Bakınız size bir şey söyliyeyi Göçenlerde bir Ingiliz akımı gelmiş- ti. Bizlmkilerle oynuyorlardı. Dik- kat ettim. Onların bir oyuncusu ile bizim bir oyuncumuz top ardından koşuyor ve çok defa topa önlar yeti şiyor. Havsdan gelen töpu Iki taraf ia bas.vurmak İstivor. mutlaka onlar vurabiliyor. Hele oyunun son kısımında bizim: kiler soluk soluğâ, Neden? Zira on- lar yüksek atlıyabiliyorlar, sıçraya- biliyorlar, koşabiliyorlar ve refesle- pe ri kesilmiyor, yapılan tetkiklerde bir! çok futbolcülerimizin göğüslerini ve kalplerini zayıf buluyoruz. Bu hal atletik hazırlık yapmadan topa 8- yak vurmaktan ileri gelmiştir. — Mıntaka stadlan ile birlikte klüplerin de mıntakavi olmaları lâ- zım geleceği kansatinde misiniz? — Mutlaka, Her klüp özasını bu- lunduğu mıntakadan seçmelidir. Ez- raza Fenerbahçe ekibi için Beyoğ - lundan adam alınmamalıdır. Yeni teşkilât takarrur edince bu bale nihâyet. verilecek. Eğer filân vatandaş mutlaka falan klübe girmek isterse bunun tek çaresi nakli mekân | etmek ölabilir. — Bu plânin tatbiki daha uzun sürer mi? — istişare heyetimizin beş aylık çalışması neticesinde hazırlarım ni- zamname Başvekâlete verilmiştir. Şürayı Devletten ve Hayeti Vekile- den çıktıktan sonra 13 yaşından 45 yaşına kadar erkekler ve 12 yaşin- dan 30 yaşına kadar kadınlar spor mükellefiyetine tâbi olacaklar. Bu kadar çok vatandaşı syni zamanda spor mükellefiyetine devet şüphesiz büyük iştir. Bunu zaman ve imkân nisbetihde başarmıya çalışacağız. — Teşkilâtınız bu hedefe yollanır. ken “spor mütehassıslarımızm, fik- ri yardımlarından istifade etmediği- ne kani midir? — Iiraf etmeliyim ki, müasir'ma- nada spor mütehassısına bizde çök rastlanmıyor. Teşkilatın başına ge- tirildiğim zaman, bugüne kadar spor sayfalarında adlarma (rastladığımız kimselere sualler gönderdim, bir an- ket yaptım. Netice pek yüklü çık- madı. — Ya klüp idare heyetleri? Onlar arasinda bir ihtisas ifade eder tarzda cevap veren olmadı mi? — Klüp idare heyetlerinin bizimle bütün münesebetleri klüplerine yar- dım aramakla hulâsa edilebilir. Garsonlar yemek dağıtmıya başla. ypışlardı. Muhterem Generalin iştiha- Sını bozmamak fçin suallerimi büra- da bitirdim. Maamafih o. catalını &- za fut-İ yy mahiyet | YILINI TN Belediye Cezası Yazan: Naci SADULLAH ir okuyucumun © gönderdiği mektup, muhtelif tarihlerde, muhtelif gazetelerden kesilmiş “Bi le doluydu. Bu ha- vadislere göre; 1 — Biga Belediye reisi, vaktile, vazifeyi ihmal suçundan, üç ay hap-| se, Üç ay memuriyetten mahrumiye. te, ve altmış lira da para cezasına mahküm olmuş. 2 — Biga sokakları, dağlardaki keci yolları kadar bakımsızmış. 3 — Koca Bigada, bir tanecik u- mumi belâ yokmuş, 4 — Bira Belediyesi, her sene halktan 300 kuruş “kaldırım eskit- me,, parasi alırmış. 5 — Bira sokuklarında bisiklete binmek, belediye kararile. memnu: muş, 6 — Biga kahvelerinde, hoparlör. | lü radyo calinması yasakmış, 7 — Biza hele: reisi, Bigalıln- rin içecekleri suyu, kendi evinin im-| şaatında kullanmıs. i $ — Biyada, dükkânına buz dola- getirten bir müskirat bavil, mo. ir isletiyor diye vergiye tâbi tutul. , müsl i Eter bütün hu i ez Vinm gelirse, bütün Bizalılar, | “Belediye cezası, na carpılmışlar | demektir. Fakat bana kalırsa, haksiz yere cerasn uğramış olan yegâne vatandaş, Beledive reisidir: Zira, 0- | kuduğum bavadinlerden bir tanesi. İne göre, Belediye reisi, “vazileyi ih- mal, sucundan mahküm olmuş, Hal. huki, diğer havadislere bakılırsa, bü kararı hmksız bulmamak mümkün değildir. Birnda, Reledive rei- me bir vazife düşmemiş ki ihmal etsin! Atinanın — Yaptığını Yapamuz mıyız? |; (Başı 5 incide) bozuk mal satan esnaf, ağir para ce- zasına çarptırılmakla beraber İsim: leri gazetelerle ilân edili dükkün- ları kapatılır ve dükkânlarına kara lâvhalar asılır. Belediye zabıtası me. murlarmin ceplerinde, sütlere su ve yahut başka bir yabancı madde ka. riştrılıp karıştırılmadığını anlamak için dereceler bulunur, Bunlar sabit ve seyyar sütçülerin süt kaplarına, bu santigrat derecelerini daldırarak slite su karıştırılıp katıştırılmadığını İ muayene ederler. Atina Belediyesi, piyasa miiste- sarlığının riddi takibatı, cezaların- da şiddetli hareketi ve sıkı kontrolü ile Atinada ihtikâra imküm birak mamıştır. Biz de, İstanbulda olsun, bunu ya. pamaz mıyız? © havadislere inan Limonatanın Bardağı Kaçadır ? (Başı 5 incide) yerlerinde, © yüzlerce (o dükkünda, binlerce kişiye tatbik ediliyor. Çifte hile Hem “küçük bardak, büyük bardak” hem de “oturarak ve ayak- ta” farkları, Halktan bunun farkın- da olanlar kaç kişi? * Böyle ufak 100 paralık fark için bu kadar gürültü etmek, bunu bu kadar uzatmak belki de doğru değil- dir. Ne yapalım ki böyle uzatılmazaa yine göze çarpmaz. Ne Belediye, ne halk farkında olmadan birçokları böyle “bile” ve “hud'a” ile halktan para koparmağı devam ederler. Halbuki rakı, bira, salata ve çiroz kadar göze çarpmıyan limonata “misillâ!” kim bilir daha neler var?! | Meraklı .— — ——— line ahrken bir iki cümle daha söy. lemekten kendini alamadı: — Sporu başı bozukluktan kurtar- mak icap ediyor. Teşkilâlımızın ka- ize şöyle hulâsa etmek müm “Sporumuz lazım.,, yok. Spor yaratmak Nizamettin Nazif Fındık Rekoltesi Bu Sene Mahsulün Üç Misli Fazla Karadenizin fındık mintakaların- dan piyasamıza gelen matümala na- zaran bu vene bu mıntakalarda beş yüz bin kantara baliğ olan rekoltenin tamamen devşirildiği ve kurutulmak üzere sergilere başlandığı anlaşılmış- tır. Geçen seneki rekolte 150 bin kantar idi, Fındığın bolluğuna raj- men İlk piyasa açılışı iyidir. Eylül teslimi şartile satışlar 44 55 kuruşa kadar iç fındık olarak a- Mere yapılmaktadır. Son üç günde 85 bin kilo satılmıştır. Şehrimiz pi- yasasında stok olarak ceviz ve fındık kalmamıştır. . Trabzon (TAN) — Bu sene fındık mahsulü çok bol ve hastalıksızdır. İ Fındık ağaçlarında dallar, mahsulün çokluğundan, kırılma tehlikesi gös- terdiği için tedbirler ittihaz edilinek. tedir. İhracatımız Devam Ediyor Her sene temmuz ağda ihracat, tamamen tevakkuf devresine girdiği halde bu sene Almanya ve Italya ts- | rafından devamlı surette mal ithal edilmektedir. Dün dahi Almanyaya yüz bin Jiralık keçi ve koyun derisi, Italyaya elli bin liralık sığır derisi ile susam ve diğer memleketlere de gönderilen malların kıymetine göre, dün piyasamızdan iki yüz bin liralık mal ihraç edildiği tesbit edilmiştir. Kayseri mıntakasının yapakların- dan 75 bin kiloluk Mersinde Alman vapuruna yüklen- mek Üzere sevkedilmiştir. Bu malla. rın u 49,5 kuruşlar satılmıştır Diğer kaba yapaklara da Âlmanya- manyanın "her nevi yapaklarımızdan ithal etmiye karar verdiğini göster- mektedir. “ i Yerli fabrikalarımız dabak yünle. rini taplamakta devam ediyorlar. Ye dikuledeki tabakhanelerde bu nevi yünlerden beyaz ve boz renklilerden on beş günde yüz bin kilodan faz'a mal satılmışıtır. Yıkanmamış olan cinslerin kilosu 52 - 53 kuruştan sa- tılmıştır. Kız Mekteplerinde Çocuk Bakımı Dersi İstiyoruz (Başı 5 incide; larının tatbiki ve tatbik için de bu ilmin yurda yayılması lâzım- dır. Makül ve; şuurlu bir şekilde cinsel vazife esasını çocuk baki- mından alir. Çocuk bakımı, cemi- yet hayatının o menfaatlerini ko. Tumakls mükelleftir Y wllerdanberi yaptığım tet- kikler bana maarif sistemi- mizin çocuk bakımı işine lâyık ol- duğu önemi vermediğini ve kız o. kullarında çocuk bakımı dersleri» ne Üçüncü, beşinci derecede yer ayrıldığını anlatmıştır. Yurdun hayat ve istikbali bakımından kızlarımıza iyon mazariyesinden önce çocuk bakımı kanunları lâ- zımdır. Bence bu işe önem vermek için yapilacak işler yedi grupta topılan- maktadır: 1 — Kız okullarında çocuk bakımı dersleri haş köşeye ge- girilmelidir. 2 — Haltada bir saatle ço- cuk bakımı öğrenilmesine im- kân olmadığından ders saatleri arttırılmalıdı 3 — Bu ders mütehassıs he- kimler tarafından okutulmalı. dır. 4 — Fizik, kimya dersleri i çin nasıl lâboratuar lâzımsa ço- cuk bakımı için de ameli dersle- re lüzum ve ihtiyaç vardır. Bu kuruştan | yük bir parti |Yİ Geçen Senekinden Olduğu Anlaşıldı Hopadan Vakfıkebire kadar olan sahada, bu sene evvelki yi ldakınden 15 milyon 200 bin kilo fazla milyon kilo fındık istihsal edileceği tahmin olunmaktadır. » Yurdun her tarafında buğdayların harmanları başlamıştır. Bu sene mah salıgok iyi ol dir. iğu için müstahsil se- wing Bu haftadan sonra piyasalarımıza bol buğday gelmiye yacaktır, Bu itibarla buğday fi- yatları ineceğinden un piyasaları da bol ve ucuz un tedarik edebilecek- lerdir. Netice itibarile Toprak ofisin piyasalarımıza buğday çıkarmasına lüzum kalmiyacağından ucuz buğ. dayların artma; ekmek fiyatları- nm da bir dereçe f kân hasıl olacaktır. içinde. Tuğla Tip Tesbi? Edilecek Iktısat Vekâleti çimentolarda ya- pıldığı gibi, tuğlaların da bir Norm dahilinde satılması şekillerinin, ha. cımlarının ve kalitelerinin sabit bü- lundurulmasının temini için tetkikat İ yaptırtmıştır. Bu tetkiklerin neticesi bu ayın yirmi dördünde Ankarada Sanayi tetkik heyetinde bir toplantı yapılacaktır. Bu toplantıya tuğla imal eden min takalardan murahhaslar o gönderile- çektir, Bugün Ticaret odasında sena- toplanarak raya gönderilecek murahhasla. tı seçeceklerdir. Londra Nevyork Paris Milâre Cenevre Amsterdam Berlin Brüksel Atina Sofya Prog Madrid Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohama Stokholm Moskova ESHAM VE TAHVİLÂT 588 «28.657$ 8388 6.66 20.5026 8145 50825 21.516 10823 156 43325 14,035 23.45 248425 0.503 2,8025 34,63 3055125 33.90125 Yüzde Baş 1038 #zramiyeli 19.— Sıvas - Erzurum 1 1092 Yeni Bir Deniz Lokali Istanbul Demirspor klübünün de- niz lokali dün Samatyada açılmıştır. Bu münasebetle muhtelif yüzme mü. sabakaları, sandal, yelkenli ve şarpi yarışları yapılmıştır. ——————— ders nazarilikten çıkarılmalı. dır. 5 — Talebenin elinde çocuk bakımına dair kitap yoktur. Maarif Vekâleti bunun için bir müsabaka açmalı ve maksada en uygun şekilde yazılan kitabı kabul etmelidir. 6 — Bu dersin imtihanların- da hocaların ve mümeyyizlerin çok titiz davranmaları gerekli- dir. 7 — Maarif Vekâleti, Sıhhat ve İctimai Muavenet Vekâleti, Çocuk Esirgeme Kurumu, Cüm- huriyet Halk Partisi ve Halkev- lerile işbirliği yaparak yer yer balka mahsus cocuk bakımı 0- kulları açmalıdır. Yurdun nüfus siyasası bökt mından istikbali Şürada vereceği- niz karara bağlıdır, hürmetletimi kabul ediniz sayın üyeler,