July 21, 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

July 21, 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Gala Galatasaray ka ile beklenmektedir. Galatasarayın takım kaptanı Salâhattin İstanbulun Spor Bütçesi Kabul Edildi İstanbul Beden Terbiyesi istişare © heyeti, Istanbul bölgesi bütçesi üze- © rinde uzun zamandanberi müzskere- lerine devam etmekte idi. Bütçenin bazi noktaları itiraza yol açmıştı. Son içtimada 410 bin liralık bütçe © kabul edilmiştir. Bölge Güneş klübü- “nü satın almıya karar vermiştir. Bir aya kadar satın almâ muame- lesi ikmal edilecek, bölge teşkilâtı ta- mamlanarak yeni binaya taşınacak» tr, iğ ii © Mısırlı ve Yunan Atletler , Bugün Dönüyorlar İstanbulda yapılan atletizm müsa- © bakalarına iştirak etmek üzere gelen © ecnebi atletlerden Rumenler memle- ketlerine dönmüşlerdir. Yunanlı ve Masırli atletler 43 bugün şehrimizden ayrılacaklardır. Atletizm istiştre heyotinin, atlet- lerimizin bu müsabakalarda göster dikleri muvdEfakıyetlerden cesaret a- larak, Macar atletlerin de Istanbula gelmeleri için teşebbüsatta bulunaca- “ğı da söylenmektedir. iz tasaray - Demirsporun Ankarada yaptıkları son maçtan bir enstantane İ devrede iyi değildi. - Demirspor Şampiyonluk Maçı “ Pazar Günü Fener Stadında Oynanıyor Demirspor - Galatasaray, bu pazar Fenerbahçe stadında şampiyonu tayin edecek iki karşılaşmadan birincisini oynıya- caklardır. Bu müsabaka hiç şüphe yok ki mevsimin geçmiş olmasına rağmen spor meraklıları tarafından büyük bir alâ- Galatasaraylılar, geçen hafta Pe- | raya karşı ekzersiz mahiyetinde bir maş yaptilar. Bu müsâbaka, bizi hiç timin atmadı. Raksidan mahrum | olarak çıkan Sarı kırı oyun oynayamadılar, Hücum hatjsr müessir değildi. Muavin hattı vasat- tan yukarı çıkamadı. Müdafas iIk devre iyi oynamakla beraber, ikinci Nitekim ikinei devrenin son dakikalarında arks ar- kaya iki gol yediler. Osman, bugün için takımda en İyi vaziyettedir. Demirspora gelince: Demirsporu Istanbulda son olarak Vefa ve Beşik- taş karşısında gördük. Mükemmel bir kaleciye, anlaşmış bir müdafas- ya, canlı bir muavin hattıma malik olan bu takımın hücum hattı o kadar milessir değildi. Iki O maçın neticesi © karşılıklı galibiyetlerle kapanırsa merkezi Av- Tupa şampiyonasında olduğu gibi gol farkına bakılacağına göre, Sarı Kır- mağılıların bu ilk maçı farklı bir ne- tice ile kazanmıya çalışmaları lâzım- dir. Her fki takımın vaziyetlerini göz- önüne getirecek olursak arada böyle farklı bir netice elde edilmesi o ka- dar yakın bir ihtimal değildir. Sarı kırmızılıların şampiyonayi kazanma- ları için bü hafta çok canlı bir oyun oynamaları icap etmektedir. Çünkü bir gol farklı galibiyet veya beraber- lik şampiyonluk ihtimallerini. hafif- letir, çünkü Galatasaray için Anka- rada maç kazanmak hayli güç olur. Maçın hakemi tesbit edildi Genel Direktörlük çok yecinde bir kararla, İstanbul - Ankara arasında- ızıllar İyi bir Ki bu maçın hakemini İzmirden in-|| tihap etmişti, Izmirli hakem Mustafa, mazeret beyan ederek gelemiyeceğini bildir- mesi üzerine Federasyon hakemin intihabını iki tarafın mutabekatine bırakmış ve Istanbula tebliğ etmiş- tir, Tarafeyn klüp murabhasları, bu |/ maç için Tarık Özengin üzerinde mu- tabik kalmışlardır. Bu suretle bü mü- bim maçı, Tarık idare edecek, yan hakemlik vazifesini de Feridün Kı- liç, Necdet Gezen yapacaklardır. mms Atletizm Birincilikleri Galatasaray - Demirspor maçı do- layısile Istanbul atletizm birincilik- leri, Atletizm ajanlığı tarafından bir! hafta sofraya tehir edilmiştir. Klüplerini Değiştirecek Sporcular Bir Nokta Üzerine Dikkati Celbediyoruz Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğünün her sene ağustos ayını klüp değiştir- me ayı olarak kabulünden sonra klüpler bu ay zarfın- da oyuncularının bir liste- sini bölgeye vererek kendi klüplerine tescilini yaptı - racaklardır. Bu şekil, biz - de tescil işlerini yoluna ko- yacak en sâlim yoldur. Yal wz Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğünün bir nokta üzerine nazarı dikkatini celbelmek isteriz. Bir id- mancı bir klüpten ayrılın - ca kolay kolay beraetizim- met kâğıdı alamaz. Çünkü bin türlü müs - külât çıkarılır. Ve formali- tenin ikmali bir aydan faz- la sürebilir ve tabiatiyle konan bir aylık müddet te geçer: Amatör bir futbol - cünün klübüne karşı ne gi- | bi borcu olabilir? Genel Direktörlüğün bu na bir şekil bulması, klüp - YAN Zar TE UN Tarihi Roma! Yazan: Naci SADULLAH Imanyanın Yugoslav caristana, Romany ve - farzımuhal ola rak - Danzigi alsa bile muradına er. miş sayılamıyacağını sarahatle İzah ve katiyetle isbat eden üstad Hüse- yin Cahit Yalçın, yazısını şu cümle. lerle tamamlıyor; “— Bu hesapça, Almanyaya “ha- yat sahası, olarak, Şimali İtalya, ve Triyeste kalıyor! Ve zaten, Almanya için tutulması en tehlikesiz, ve en münasip yol da budur: Zira Alman orduları, kendisine tarihi bakımdan, fikri bakımdan. siyasi bakımdan çok yakın bulunan İtalyan milletinin top raklarına, “askeri bir tenezzüh,, ya- par gibi, kolavlıkla girebilir; Bu su- tetle de, tehlikede buluman dünya sulhü kurtulmus olur, ve... Ne şiş ya Yalçının haklı olduğunu söylemiye lüzum var mı? Zaten, bana kalırsa Sinvor Mus. solini de, Hüseyin Cahit Yalçın üsta- dımızla tamamile hemfi yor: Nitekim, Triyeste kiralamakla, bu hayırlı işe başlamış beklenilen dost Almanları İtalyada versiz bırakmamak endişesindendir: İtalyanler, bu inceliği ve nezaketi gösterecek kadar o misafirperverdir. ler. Diveceksiniz ki: “. İyi ama, o takdirde, İtalvan- ların “Tarihi Roma imparatorluğu,, lerin bir amatör oyuncuya ne gibi borç gösterebilece- ğini tasrih etmesi lâzımdır. Bir Yüzme Rekoru Tasdik Edildi Su s ajanlığı fararından Ter tip edilen ve 9.7.939“tarihinde Şeröf yüzme havuzunda yapılan müsabaka- larda yüz metre serbest yüzmede €s- ki Türkiye rekoru olan (1.2.6) dere. ceyi (1.2.4) yapmak suretile kıran yü zücü Mahmudun, yeni derecesi Su sporları federasyonu tarafından tas- dik edilmiş olduğundan Türkiye re- koru (1.2.4) olarak ilân edilmiştir. Gönenli Hüseyin Bulgar Pehlivanının | Davetini Kabul Ediyor Kartalda Yakacık köyünde, Gönen Wi Kara Hüseyin pehlivandan aldığı. mız mektupta deniyor ki “Gazetenizin spor sayfalarında, Bulgar pehlivanı Türk pehlivanlarına meydan oku- makta olduğunu okudum. Bizzat, ben, bu pehlivanla istediği yer ve zamanda yağlı güreşmiye hazı rım. 'Tavassutunuzu rica »derim. ,, 6. Saray- Demirspor | | Maçına Bir Heyet | Nezaret Edecek Galatasaray - Demirspor ma- çının tekrarına karar veren ko- | mite her iki maçta da orta ha- keminden gayri birisi federas- yonlar dairesinden, birisi yük- sek hakem komitesinden ve bi. risi de mahalli istişare heyetin- den olmak üzere tiç kişilik bir heyetin maçların seyrini takip etmesine de karar vermişti. Bu karar mucibince, federasyonlar dairesi başkanı Ziya Ateş, yük sek hakem komitesinden Sadi Karasan ve İstanbul bölgesi başkanı Fethi Başarandan mü. rekkep bir heyet te teşkil edil- miştir. Ziya Ateş, bu akşamki ekspresle İstanbula hareket et- iştir. Kironun bütün Yakacık köylü Türk pehlivanının bu güreşme dileğini sadece yazmak- Ja iktifa ediyor, kendisine verilecek cevabı da Bulgar Kiroya birakıyoruz. hulvaları ne olaca Bence bü suale cevap vermek hiç te güç değildir. Sinyor Mussolini, bu koca hulyasınm içine, dünyanın sulh ve selâmeti namına. hir tek harf katmamıza müsaade edebilecek de- Tecede munsif ve müsamahakârdır. Bu müsaade de koparıldığı takdir. de, Sinyor Mussolininin meydana getireceği: eserin adj, pek küçük bir farkla şöy- le olacaktır: “— Ti Roman!” * Oniki ada! Eğer Sinyor Mussolini, beşeriye. tin sulh ve selimeti namına, bütün dünyanm alkışlıyacağı bu küçük fe- dakârlığı kahul ederse, yakm bir günde, İtalyan çizmesinin göze çar- pacak bir köşesine kocaman bir bant asılacak, ve üzerine de şu cümle ya- zılacaktır '— Terki siyaset hasebile, kati tenzi » Hiç şüphe yok ki, bu bant asılır asılmaz İtalyan toprakları, Musevi, Habeş, ve Arnavut müşterilerle do- lncaktır. Bize gelince, şimdiden söyliyeyim ki, on iki adaya talibiz! İhtimal, yapılacak hileli müzaye- dede, satıcı lehine pey sürecek mad- rabazlar da bulunacaktır: Fakat za rar yok: Biz, cömert bir milletiz: S: veriyoruz: Neye mal olursa olsun, mutlaka alacağız! * 1600 kelimelik küfür kitabı! Gazetelerde okuduğuma göre, İn- gilterede kocaman bir küfürmame basılmış. Bu kitabın basılmasından maksat, İngiliz halkına, savrulması kanunen cürüm sayılan bütün küfür- lerin bir koleksiyonunu vermek, ve bu suretle onları bu küfürleri ağız- İarindân kacırmaktan korumakmış. Fakat ben, bu kitaba konulan bü- tün küfürlerin, ancak 1600 tane ol- duğunu öğrenince, hayret etmekten kendimi alamadım: Doğrusu yazık- lar olsun şu İngilizlere, Mademki, karihaları bu kadar fakirdi, bu ese- ri bizim ediplere ısmarlasalardı va? Alimallah, kitenları en az 10.000 kelimelik olurdu! —— — Galatasaray Klübünün Fevkalâde Kongresi Galatasaray ktübünden: 15.7.939 tarihinde ekseriyet olma- dığından toplanamıyan kongremiz, 227.939 cumartesi günü saat 15 te Bebek Denizcilik şubemizde fevkalâ- de olarak içtima edecektir. Bu kere ekseriyete bükilmiyaca- ğından, sayın azanin behemehal teş- rifleri rica olunur. sayılabilir. Hattâ ihtimal, İtalyanla- rin, ötedenberi, Habesistana, Arna. vutluğa o tasınmaları di teşrifleri | 21 1.439 B5>>»EKONOMİ Yaş Meyva Ihracatı Için Haz Kooperatifler: Birliği olan İzmirdeki Tarişin Leş dırılmış ve yerine ikame, Kooperatif Birliğinin henüz ihrocst hazırlıklarına başlamamış olması hü- kümetin de nazarı dikkatini celb tiğinden İzmirden bu hususa dair malümat istenilmiştir. Diğer taraftan şehrimizde Yaş mahsullerimizi iraç işi ile meşgul olan Satış Kooperatif- leri Birliği üzüm için İngiltere fir maları tarafından vâki olan taleplere lâzım gelen cevapları vermekle be- rüâber bu mühim mevzuun hakkile başarılabilmesi için hükümetin bazı noktalar etrafında kolaylıklar göstermesine ihtiyaç gördüğünden birlik relsi Nazif Ankaraya giderek temaslara © başlamıştır. Aldığımız mevsuk malâmata göre, müteaddit Ingiliz firmaları birliğe müracaatla | | Bir Borsa Kaçakçılığı Yapıldığı Söyleniyor Borsa seçimi münasebetile tüccat- lar &rasında münakaşalar devam et- mektedir. Bir kaç gün evvel borsa komiserliğine, bir borsa kaçakçılığı yapıldığına dair ihbarat yapılmıştır. Kaçakçılığı yapanların elyevm borsa idare heyeti azasından Bulunuşu hâ diseye büyük ehemmiyet verdirmek- tedir, Geçen sene yabancı bir mem- lekete satılan yapaklarden dört mil yon kiloluk bir partinin borsaya kay- dettirilmeden ihraç edildiği ve bu yüzden borsanın binlerce | birasının kikata başlamıştır. Seçim içini Partinin namzet gös- termiyeceği alâkadarlara bildirilmiş- tr. Dün tüccarların hazırladıkları listeler dağıtılmıştır. Eski idare he- yeti yeniden kazanmak için çahış- makta, müntehipler “arasında taraf- tarlar toplamaktadırler. Borsanın ıslahını istiyen tüccarlar ise, eski idare heyetinin ataletinden ve büyük yapak kaçakçılığına karşı idare heyetinin süküt etmesinden do- layı mesul tutulması lâzım geleceği- ni iddia etmektedirler. dei Yapak ve Tiftik Satışları Şark vilâyetlerinin kızıl karaman ve beyaz yapaklarından kilosu 57 - 58 kuruştan 500 bin kilo yerli fab- tikalarımıza satılmıştır. Bu malların mühim kısmını Sümetbank almıştır. Bu hafta içinde Sovyetlere de İbin kilo yapak yüklenecektir, Satış. lar devam etmekte ve piyasa istekli gitmektedir. Almanyaya da yüz elli in kiloluk tiftik partisi hazırlanmış olduğundan bugün © yüklenmesine başlanacaktır. Çekoslovakyaya külliyetli miktar- da kuzu ve oğlak derisi satılmıştır. İstekler devam etmektedir. Alıcılar, kuzu derilerinin çiftine 150 - 170, oğlakların çiftine 140 - 145 kuruştan fiyat vermektedirler. la ii Türk Ticaret Bankasının Hisse Senetleri Esham ve Kambiyo borsası mte- lisinin, Türk Ticaret Bunkası hisse senetlerinin borsaya kabulüne dair rafından tasdiki üzerine, bu milli müessesenin hisse senetleri de borsa. İda kote edilmiş bulunuyordu. Bu kâ- rarla borsada hisse senetleri kote e- dilmiş milli bankaların sayısı sekize bulmuştur. Sk Yeni Bir Şirket 297 bin lirası Türk Anonim Şirketi) teşkil edilmiştir Türk Ticaret Bankası Adapazarında lacaktır. de| ziyaa uğratıldığı söyleniyor. Borsa |. 150| verdiği kararın Maliye Vekâleti ta | 'icaret Banka- sina ait olan 700 bin lira sermayeli (Demir ve 'Tahta Fabrikaları Türk ki fabrikalarını bu müesseseye dev- retmiştir. Bu şirket bilhassa pulluk ve araba imalâlı üzerinde meşgul 0- ırlanılıyor D. Demiryolları Soğuk Havalı Vagonlar Getirtti, Reisi Ankaraya Gitti Bu sene yaş üzüm mehsulümüzün , yaş üzüm ithal edeceklerinden, mü- ihraç edilemiyeceği anlaşılmakta ol- ayyen bir zaman için fiyatlarin bil duğu hakkındaki haber piyasada &-|dirilmesini istemişler ve şehrimize lâka uyandırmıştır. Bu işle alükadar | bir de mümessil gönderm tı kak n Satiş | ya rdir, Birlik ile Ingiliz firmaları arasında ın müzakerelerde fi, miktar ve kalite üzerinde uyuşulmuş gibi- dir, Bu suretle şehrimizden ve İz - mirden İngiltereye taze üzüm ihracı imkân dahiline girmiş bulunacaktır. İDiğer & n bazı ecnebi firmalı da Ticaret odasında geçende bir top- İlantı yapan yaş meyva ihracat te şekküllerinin kararlarından malümat almak ve bu ihracatçılarla temesta bulunmak arzusile Ticaret odasına müracaat ederek ihracatçılarımızla, j kendilerinin tanıştırılmasını istemiş. lerdir, Devlet Demiryolları da yaş meyva ihracını kolaylı 'mak Alman yadan 40 kadar soğuk havalı gon celbetmiştir. Yerli Mallar Sergisi Tehir Edildi Yerli Mallar sergisinde teşhir edi- lecek Hatay malları teşhir edileme. va- t J diği için küşat merasimi bu ayın 26 ıncı çarşamba günü edilmiş- tir. Dün Vali Lütfi Kırdar, sergiyi gezmiş ve hazırlıkları gözden geçir- dikten sonra daha fazla firmal iştirakini temin maksadi'e faal gösterilmesini ihzari komiteye tav- siye etmiştir. Sergide dekorasyonun tamamlanmasına çalışılmakta ve ha- zırlanmış olan payvonların tezyinatı nın bitirilmesine gayret #dilmekte- gününe kurlar Iktisat Ve- tadır. Ser- ginin Başvekil'târafıridan açılması'İ- çin komite reisi Yalovaya giderek Başvekil nezdinde temenniyatta bu- lunacaktır. Vali, sergide hazırlanan “Yarınki Istanbul pavyonu” nu çok beğenmiş, bu pavyonun İzmir fua- rmdaki vilâyetler pavyocunda da tekrarını emretmiştir. Vali Kitap sergisini de gezmiş beğenmiştir. Vali, Sile bezletinin de sergide teşhir e dilmesi için alâkadarlara emir ver- miştir. v Tomruk İstihsali Artıyor Ormanlarımızda fenni işletmeler dolayısile tomruk istihsalimiz devam h olarak artmaktadır. Bu arada mem leketin en verimli orman mıntaka- larından olan Bartın havzasındaki Helkeme ve Eğriceova ormanlarını işleten Ovel müessesesinin yıllık tom tuk istihseli 22 bin metre mikâbını bulmuştur. e Fırıncılar Cezalandırılacak Fırıncılar tarafımdan kurulan Ek. mekçiler şirketinin bazı semtlerdeki fırınları okapattığı o yapılan sehki- kat neticesinde anlaşılmıştır. Fırınei- ların şirket kurmaları kanunen mem nu olmamakla beraber, belediyeden ruhsat almadan fırınların kapamala- rı ekmiekçilik nizamnamesine aykırı. dır. Fırınlarım kapayan - ürinciların ekmekçilik nizemnamesinin beşinci müdüesine tevfikan tecziye edilmele- Gi'dün alâkadar kâza kaymakamları- na tebliğ edilmiştir. İzmirde ekmek meselesi Izmir — Yilâyet ve belediyenin müşterek teşebbüsile, Ziraat Vokâ- leti, Toprak mahsulleri ofisinin pi. yasaya derhal buğday çıkararak sat- masına müsaade etmiştir. Sert buğ- day beş kuruş yirmi beş paradan, yü- muşak buğday beş kuruş otuz beş pa- radan satılacaktır. Bu fiyatların. Istanbul horsa fiya- tından beş para fazla olduğu anlaşı- | ayor. Ofisin piyasaya bol buğday çıkar- ması sayesinde, İzmirde #kmek buh. ranına meydan verilmiveceği gibi. narhın yükselmesinin de önü slunmlş olacaktır. |