9 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

9 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Ga «8-939 BUGÜN Suriye ve Lübnanda | Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL Ubnandan gelen haberlere gö- re, oranın idaresinde de bir değişiklikler yapılması bek- enin bir kaç böl bu bölg takım lenmektedir, Suri geye tefrik edilerek | her birine muhtariyet verilmesi, Su- | Cümhuriyet rin riyede anayasanın ve rejiminin tatil edilmesine, memleket idaresinin Fransa Fevkalâde Komi- seri tarafından tayin olunan bir mii. diran heyetine verilmesine sebep ol. tur. Arada Suriyenin bir krullk lacağı ve krâllik tahtına Şarki Erdün Emiri Şerif Abdullahın geti- rileceği hukkında bir takım şayialar dönüp dolaşmakta, fakat bu şayiala- rın değerini anlamağa imkân hasıl olmamaktadır. | Şimdi de Lübnanın, Suriyeys ben- | zer, bir takım değişikliklere şahit ©- lacağı anlaşılmaktadır. Verilen ma- lâmata göre, Lübnan Cümhuriyeti de, Suriye Cümhuriyeti gihi berta- raf edilecek, Lübnan hududu geniş- letilecek ve Lübnan bir Fransız Ko- miseri tarafınden idare olunacaktır. Onun için Lübnan Cümhurreisinin de yakında istifa edeceği söylen. mektedir. Lübnan Cümhurreisi, hâli hazırda Pariste bulunmakta ve mola. şilan Lübnan mukadaeratı ile a- lâkadar olan bu meselelerle mesgul | olmaktadır. Onun Paristen Dübnana dönmesi üzerine değişiliklerin ta- hakkuk edeceği ve Lülhnanın dar Su. riyeye benziyeceği anlaşılınaktadır. Bütün bu malümattan çıkarılabi- lecek bir şey varsa, o da, Suriye ile Lübnanın istikrarsızlık içinde olduk. ları ve bu istikrarsızlığın killer almak üzere olduğudur. Bu istikrarsızlığın sonunun da neye bağlanacağı henüz belli değildir. Bi rivayete göre, Suriys ile Maveray Erdin birbirine bağlayacak ve veni şe. aitecektir. Bu super; İngilir mar Fransız mandası altında bulunan b Arap ülksei ile birleştirilmiş olaca- ğı için, evvelâ mandater devletlerin birbiriyle anlaşmaları icap edecek. Bu anlaşmanın tahakkuk edip, tir, etmediği henüz anlaşılmadığından, bu rivayet üzerinde mütalea yürüt mek imkânı da has olmamaktadır. Diğer bir riva ne eskisi gibi k fe göre, Suriye yi rine bırakacak krah olacaktır. Su te taraftar ve bu fırkanın Sehberderin Amava: kendisi giderek Emir Abdullah ile mürakere er yaptığı ve onunla mutabik kaldığı anlaşılmak- tadır. Diğer taraftan yen zamana ka. dar Suriyede iktidar mevkiinde hu- hâva kuvvetleri, fazla tayyare İ rar verdiği manevralara başladı. 590 tayyare Simal taarruz edecek ve İngilterenin bi le mücehhez isi de Erdün Emiri tarafından idsre e- mir Abdul. lah Erdün emaretini oğullarından bi- Suriye ed: bu hareke- bir ferkanın kulunduğu resi olan doktor VA Dün Fransiz Sefarethanssinde gazetecilere bir çay ziyafeti verilmiştir. Bu resimlerde, Fransız Büyük El İngiltere (TokyoKabinesiAvrupa Siyaseti Hakkında Henüz Karar Veremedi Ve Fransaya Hücum! ia 1300 İngiliz Tayyaresi Taarruz ve Müdafaa Manevralarına Başladı Londra 8 (Hususi) — İngilterenin | 1300, belki de daha irakile yapmağa ka- denizinden İngilt hava dâfii techizatı istasyonları ve tayyare dâfii bunlara mukavemet edecektir. Fran. saya gidecek ve dönecek, Fransanın cenup sahillerine kadar da uzanacak olan İnigiliz teyyarelerine Fransanın topları r giltereye karşı gece taarruzu yapa- cak ve İngiliz müdafaası da bu tay- yarelere mukavamet edecektir. Bu yüzden bu defaki manevralar bü- yük bir kiymet kazanmaktadır. Seferber vaziyette bulunacak R İngiliz askerleri Londra, 8 (A. A.) — Ağustosun son aftalarından eylül nihayettne kadı anavatan otdusunda 750 bin asker vesubay silâh altında bulundurulacak tır. Büna havâ kuvvetlerinin 118 'bin subay ve askerini ve gerek ofratça gerek silâhça seferber vaziyette bu- lunan unavatan filosu mevcudunu da ilâve etmek lâzımdır. kk kğ İtalyada Bir Karar arada görü Londra, 8 (Hususi) — Tokyodan verilen malâmata göre, Japon kabi- İnesi bugün beş saat kadar Japonya. nın Avrupaya karşı takip edeceği si- yaset üzerinde görüşmüş, fakat içti-! mada bir karar verilmemiş! Harbiye Nazirının izerine | bu mesele hakkında kat'i bir karar| verebilmek için daha bir kaç toplan- & yapılacaktır. sratı Çin Hariciye Nazırının beyanatı Chungkiang, 8 A.A.) Cheklai Ajansı bildiriyor; Son günlerin:mü- yorsunuz bayaası siyasetine durmudan tefsir edilmektedir. İngiliz mallarına boykot biri bildiriyor Gazeteler, alınması menedilen kaim olabile: yerine Japon sini neşretmektedir. tırmak maksadiyle Cin gümüşü mü. etmek azminde bulunduğu şeklinde Pekin, 8 (A.A.) — Retiter muha. halk tarafından eğ nın bir Jistesi ile İngiliz mallarının man ve İtalyan mallarının bir li him hâdisesi bulunan seyrisefain “ İyeti ve şerelini - İazmettiğini gösterir. Amerikanın bir da sulh üze: tir, tir, hakkında tefsirlerde Çin Hariciye Wang - Chung - Hui, demiştir ki: — Japon - Amerikan muahedesinin muhafaza adım daha atârik beynelmilel anar-| şiyi izale ve mütekabil sulh ve em- niyeti yeniden tesis edeceğini kuv- vetle ümit ediyoruz. Dr. Wang - Cung - Hui, kanın harbe girmeden U veya dünyanın her hangi bir kısmın. de ciddi müessir olamıyacağını Amerikanın yardımı Vaşington, 8 (A.A) — Maliye Nezareti altı milyon onsluk Çin gümüşü almayı taahhüt etmiş-| Ons başına 35 cent olan fiatla Çin hükümetinin eline iki mil| Nazırı Dr ticaret ve a-l etmeğe feshi Ameri: | liği arasındaki zak Şarkta nu da ilâve etmektedir. . Londra, 8 (Hususi bir şekilde ilâve etmiş- -— Amerika Mister S: jreleri hakkında > , | meşgul olacaktır. şimdiki Polonya ve Moskova Müzakereleri rüşmelerine iştirak etmek üzere bir Polonya askeri heyetinin Moskovaya gideceğini yölanlamakta, fakat ayni| zamanda, Polonya ile Sovyetler Bir- münasebetlerin iki tarafı memnun edecek bir tarzda i0- kişafta devam eylemekte bulunduğu. | dahi gözle görülür vazi, — Moskovadan | dönen Mister Strang yarın vey bür gün Lord Halifax ile görü tir. Lord Halifax tatilinden dön: ng'ın Moskova verece; ği silelim müzake- rapor ile M. Massigli'yi davetlileri ile İtalyadaki Almanların Nakli İşi Avusturya Nazileri m Tarafından Bile Nefretle Karşılandı Londra, 8 (AA.) — gazeteleri talyan Tirolündeki Alman Almanyaya nakli kuvvetli karşıl lölerinin güç lerle iy cebri şiddet hareketlerini tahrik ey. İlemektedir. News Chronicle gazetesi, muhabirinden aldığı aşağıdaki Tümatı vermektedir: ri organize edil lüden, dilini konu AL sto- k | memleket lerini ve barklarını terkten kalmaktadır. sörüne men olan bitenleri Viyanadaki derin öğrenmektedir. infial ve takbih tedir, intiba, bilhassa Saint - Germain mu. daşı olarak kalan Şimal Tiröllük arasında bilhassa barizdir. Şi Sırp - Hırvat Anlaşması İçin Görüşmeler Belgrat, 8 (A. A.) — Başvekil Tsvet koviç, dün Hırvatistanda Vukova '— Gorska'da Maçek ile bir görüşmede Ekser Londra in yazdıklarına göre, İ- Avusturya bihini mucip olan Viyana mim emekte bulunanlar, cebir ve şid- Nazi san- rağmen Avusturya balkı-kıs- Nazi rejimine sadık olarilar arasında Bu| ahedesi mucibince Avusturya vâtân.| x Zuhuri Kolunda Ev Gezer Gibi Yazan: B. FELEK aşı otuzdan fazla olanlarmız a. dına son zamanlarda oria 6. yunu denilen Zuhüri Kolu isminde. İki Türk meydan tiyatrosunu az çok bilirler. Bilmiyenlerinize kısaca (o anlata. yam Bu açık hava tiyatrosu bir geniş Orta yere perdesiz şeklinde adına yeni bir ev kurulur. Bu ev dört parça biribi. büyücek çer. yerde oynanır bir paravana dünya denile dediğim gi Fine menteşe ile bağlı çeveden ibarettir. Bunun içine de bir kaç iskemle konur. Zuhüri Kolunun başlıca şunlardır: üç, eşhası Peşekâr. Bu nüktedan, zarif, bi. raz kurnaz ve ahbabı, aşinası çok bir adamdır. Ortaya İlkönce bu adam çıkar. Bu çıkarken de alelâsul zurna ve çiftenâra seri bir curcuna çalar ve acele yürüyüşlü bir adamın geli. çini haber verir, Peşekür ortaya gelince, halkı se. lâmlayıp oynıyacağını söyler. Daha eski zamanlarda hariçten birisi bu adama: — Pehlivanım! Diye hitap eder- miş. Alaturka hokkabazlarda da bu pehlivan sözü mevcuttur. Kendisinde bir «por kokusu sez. diğim bu-pehlivan sözü bana eski o- limpiyatlara —şimdikilerde de öyle ya — iştirak eden sanat mensupları. pm 'da atlet telâkki edildiğini göste. rir gibi geliyor. Ne İse orası lâzım değil. Arkadan oyunun şekline göre nekre adı verilen kavuklu ekse. riya ardında bir cüce veya kanbur bulunduğu halde çıkar. Daha sonra zenne adı verilen yaşmaklı, feraceli güya kadınlar gelirler. Bunların da azami kadrosu bir kocakarı, iki zen. ne nigâhi bir de siyah ohalayıktır, lâkin fakir kadrolu kollarda bu iki zenne veya bir zenne ile'bir Arap halayıktan, teşekkül eder. Bir orta oyununun esaslı eşhası bunlardır. Sonra arkadan muhtelif taklitler gelir. Lâkin temel taşı bu İpeşekâr, kavuklu ve zennedir. İ Ne olursa olsun bir orta oyunun. da mutlaka z#nneler veya kavuklu bir ev kiralar, Bu evin kiralanması da hayli tuhaftır. Yeni dünya dedi. niz bu evi dalma peşekâr tavsiye €der ve gezdirir. Bu gezdiriş bir âlemdir. Bir müd. İdet meydanda dola: İyürüdükten sonra eve varırlar. Kapı açılır. İçeri girerler. Üst katın man. İzarası pek güzeldir. Deniz derya a- vak altında. Köprü, Haliç, Boğazl, çi Adalar falan hep görülür. Tabi yon dolardan fazla pura geçecektir. Singapurda Tahşidat bu görüşler ve evin içindeki salon. bulunmuştur. Umumiyetle sanıldığı. na göre Kral Naibi Prens Paul da pek yakında Hırvat liderini kabul e. decektir. İÇYÜZÜ feti güçleşmiştir. Alman erkânıharbiyesinin plân Po. Iewyaya Slovakya hududundan taarruz etmektir. Çün. kü bu cephe müdafaasızdır, * Şarki Prusyada Almanyaya karşı hoşnutsuzluk artmaktadır. Çünkü bir harp üukuunda Şarki Prusyanın işgal edileceği kanaati vardır. Şarki Prusya halkı Polonyaya karşı harp sözünü işit- mek bile istemiyor. Halbuki Şarki Prusyada alı. nan tertibat Hitlerin harbe hazırlandığı hakkın- daki kanaati kuvwvetlendirmektedir. Henüz asker çağına girmemiş gençler talim görmek üzere si. lâh altına çağırılmışlardır. Dahilde pasif müda- faa talimleri yapılmaktadır * Juponya hükümeti, Berlin ve Roma sefirlerine mihver devletleriyle ittifak akdi için salâhiyet vermiştir, As- keri ittifakı imzalamak üzere Tokyodan Berline bir as- heri heyet hareket etmiştir. * Mussolini, Adalar Denizinde seyahat etmekte olan Römanya Kralı Karolla görüşmek arzusunu izhar etmiştir. Kendisine Macaristan ve Bulga- ristanla olan ihtilâflı meseleleri halle delâlet ede- ceğini, fakat buna mukabil Romünyanın inihvâre kati surette girmesini teklif edecektir. lunan ve milli ekseriyeti temsil ettik- leri söylenen milli kütlec çıkmamakta ve bir vaziyet aldıkları görülmemektedir. Görülen Lir şey| varsa e da, milli kütlecilerin, Suri. yenin muhtelif yerlerinde çok 5 detli hücumlarla ve çok ağır itham- larla karşılandıklarıdır. Sebebi, mil. | li kütlecilerin üzerlerine aldıkları isi | başaramamaları ve bir neticeye bağ. yamamalarıdır. Halbuki bunlardan heklenen şey, Fransa İle yaptıkları muabeden'n tasdikini temin etmeleri ve bu mua- | tedenin İcaplarını tahakkuk ettir. meleriydi. Halbuki böyle olmadı. Ve kütleciler, iş başında bulundukları | müddetçe, fırka ihtilâflariyle ve fır. ka ihtiraşlariyle meszul olmuşlar, ve bir çok kıymetli fırsatları kaçır mışlardır. Bu vaziyet bugünkü buh- ranı ihdas etmiş ve Suri kolay kolay çıkılamıyacak içinde kalmıstır. Şimdi de Lübnan ayni vaziyetle karşılasınakta yanı lan, veda etmek üzeredir. Bu hâdiseler, ancak kat'i bir ma- hiyet aldıktan sonra, mütalea yürüt. e değer bir kıymet kazanabi! ndiden söylenecek bir şey varsa © da, istikrarsızlığın devamıdı; Roma, 8 (A. A.) — Bütün gazete- lere, süratle gaz maskeleri tedarik i. çin emir verilmiştir. Ma Nezaretinin bu karar: si- yasi mahfillerde Amerikanın, Çinin| Japonlara karşı mukavemetini art- lar, merdivenler, hattâ içine — Cumburlop Diye taş atılan bü. tamamen hayal mahsu- Singapur, 8 | dah buraya mi A) — Hindistan. im bir İngiliz tabu. ru ile iki Hintli taburu gelmiştir. ARANAN Gg Dansiz'de gizliden gizliye seferberlik ilân edilmiştir. Polonya hududunda da Almanlar mühim kuvvetler tabşit etmektedirler. Danzig'deki Naziler de hududa 5060 kişi göndermişlerdir. Danrig'de silâh altında 55 bin kişi vardır. Seferberliğe çağrılanlar, geceleri ya- taklarından kaldırılmaktadırlar. Bunlardan 2000 kada- nı siper kazmak, istihkâm yapmak üzere hududa gü derilmişlerdir. — Bütün bu kuvvetlere Hitlerin Şarki Prusya'yı ziyaret edeceği 25 ağustos İçin hazır bulun. maları emredilmiştir. sesi Buraya kadar size anlattığım orta oyununda ev tutmayı ne zaman ha, tirlarım — biliyor musunuz? Gazete. lerde bir ecnebi ordunun manevra. lar yaparak hasmını mağlüp ve pe. risan ettiğini okuduğum zaman! Eğer harp manevralardaki gibi ka. zanılsa İdi, dünyada malğlüp olacak ordu bulunamazdı. “Sovyet - Japon Hava Muharebesi Tokio, 8 (A. A.) — Domel sının Mançukov dundan aldığı bir habere günlük bir fasıladan sonra Buir gölü civarında Sovyet ve Japon ta leri arasında tosta tekrar başlamıştır. Sovyet tay. yare filoları mükerrer def du geçmişlerdir. Mezkür haberde tay» yarelerinden uldüğü bildirilmektedir. İki Japon tayyaresi üssüne avdet etmemiştir. * Birkaç gündenberi Berlin halkı endişeli ve heye- canlı günler geçirmektedir. Alman milleti, Ağus- tos ayında dünya mukadderatının halledleceğine kanidir. İhtiyat sındına mensup olanlar sabah- leyin kalktıkları zaman kapılarında kıtalarına iltihak emrini bildiren mektuplar bulmaktadır. lar. Bunlar 14, 15, 16 Ağustosta kıtalarında bulur nacaklardır. Şarki Prusyaya 15 Ağustosa kadar bu seneki hasadın ambarlara konmus olması lâ- zimgeldiği bildirilmiştir. ajan» Mogolistan hudu- zöre, üç re- müsademeler 5 ağus- ve £ hudu- bu Sovyet inün Almanya, Polonyaya çevirme hareketini haber vermiş- tir. Polonya hududuna 490,000 asker tahşit etmiştir. Bir taraftan da asker sevkiyatına devam edilmektedir. Cenup Karpatyasında da tahşidat devam : etmektedir. Macaristanın Alman askerlerinin geçmesine muhale- Alman İşçilerini İstemiyenlerin Grevi Varşova, 8 (A.A) — Lodz'da bü. yük bir mensucat fabrikasında grev çıkmıştır. 700 işçi Alman kadın lerile ustabaşılara yol verilmedikçe İçalışmaktan imtina etmektedirler Polonya Hava Müşavirliği Nevyork, 8 (A.A) — Stratosferik uçuşlar mütehassısı ve yi rekortmeni Amerikalı vens hava işleri müşaviri Yakında Polonvava gidecektir. sek uçma binbaşı Ste. sdatiyle