11 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ip © buyurdunuz?., bilgilerden Ölü Bilgiler ) göklete taallâk öden Yazan : M. Turhan TAN D iyojen, bilgileri gereksiz sayar ve ya- nında Zühalin çemberinden, hin hızından bahsedenicre surat a- sarak: “Gökten me zaman deşrif diye çatarmı Osmanlı müverrihlerinden ve â Jimlerinden Sadrazam Lâtfi Paşanın da temsili hikâyelere düşman oldu- ğu Kelil Demne adlı meşhur Hint €serini Farsçadan Türkçeye tetcüme eden Alâettin Ali Çelebiyi azarlayıp huzurundan kovmasiyle sabit. Fakat bu telâkkilerle istihza edi- lemez, çünkü herkes kendi d cesine göre bir ilmi mânasını ve hiç olmazsa faydasını bulabilir. ben —seve seve hâlâ okumaklığıma rağmen— Divan Edebiyata ait coğunu ölü saymakta yım. Gelgelelim ki kanaatler müt- tehit değil, bulduğuma bir başkası terütaze diyor. Nitekim hir okuyucu rübai'nin ne demek oj- in- Meselâ Benim ölü Mirri- ENCEREMDEN GÜNÜN RESİMLERİ: Yedek Subaylar duğunu sormakla bu hakikate bir| misal vermiştir. Rübai?.. Dörtlü diye Türkceye çevrilmesi belki doğru düşecek olan bu kelime eski edebi ıstılahlardan- dır. Aruz'un ahrem ve ahrep vez-| ninden alınma hususi bir ölçüye gö- Te söylenilen iki beyitlik nazmın a-| dıdır. Rübainin birinci, ikinci dördüncü mısraı mutlaka Üçüncü mısraı da ka- yapmak şairin keyfine ba; dır. Yani bu cihet edebiyat kaidı ri bakımından zaruri değildir kat şair üçüncü lendirirse o çeşit adı verilir. Vezni ve ilk beytinin mutlaka ka- fiyeli olması dolayısiyle kıtadan rılan rübaiye terane ve dübeyt dahi denilirdi. Bu biçim nazma mahsus olan vezin ise yarısı ahrem, yarısı shrep olmak üzere dört nev'e ayrılmıştı. İşte iki nümune; Erbabı dil oldu hep eivana meftun iç kalmadı hive üMetinden mem Pa | mısraı dahi kafiye-| rübalye musarra yirmi nun Ekser suaravı asr kullanmazlar Bikr olduğiçin uhande,..daze mez-| . mun | —ı— Bu halet senin oynunda mndar? | Aşıklarımın günahı boymnda mıdır? Doymam şebi vaslına sebi rüze gibi| Ey Sim - beden sabah koynunda mi- dir? İşte, aziz bir okuyucuyu memnun etmek için, rübaiyi kisaca anlattım Fakat yine hu okuyucunun zevkine, bedii hassasiyetine rek soruyorum: Şu bilgi ölü de nedir?. Rakkas. edebi üvene- * an K, R. rumusiyle mektup yellı- he olan Osmanlı tarihlerinden hiç biri 6 tarihin hakikatini ifade eder m hiyette değildir. Eskiler | saltanat maka» mına kavuk sallamışlardır. Yeniler pek Östünkörü yazılmıştır. Frenkçe yazılan. lar ise ham eksiktir, ham garazlı bir ruh ma alınmıştır. Fakat yarım esi, i mâni bir Osmanlı tarihinin de et devrinde yetişen Alimler ta rafından yazılacağına şüphe yoktur. Ve ntiyaçtır. Günkü Türklerin kur- > devletler içinde ömrü en üzün ve medeni eserleri en bel olan slya- at teşekicü! Osmanlı İmparatorluğudur. W. FT Armatörler Birliğinde İntihap Armatörler bir birlik kurmuşlar ve | dün öğleden sonra Galatada Kefeli handa ilk içtimalarını yaparak idare heyetini seçmişlerdir. Heyete İsmail Hakkı Denizaşan, Rıza Kalkavan, Lütfi Yelkenci, Rıza Sadık oğlu ve ilay intihap edilmişlerdir. İdare heyeti yakında toplanarak bir reis seçecektir. Vapurcular arasında tesanüt ve ta avünü temin, umumi menfaatler da- hilinde biribirine yardım ederek ça. lışmak maksadile kurulan birliğin| sırf müessislerden mürekkep 33 azası | vardır. Kurtdoğmuş Köyünde Orman Yangını Kartal kazasına bağlı Kurtdoğmuş Köyü civarında kömürcülerin yak- makta oldukları İkömürlerden sıçrı. mıs- | biri İ presle mubtelis katar yollarına Staja Çağırılıyorlar | l BEYOĞLU ASKERLİK SU- | BESİNDEN: 1 — Şubemizde kayıtlı piya- de sınıfına mensup nız as- teğmen (yarsubay rütbeli olup rı 25 lira ve daha yukarı olan devlet memuru ye- dek subaylar 5 Eylâi 939 günü 45 gün talime gönderilecektir. 2? — Bunlardan son terhi dildikleri tarihten bugüne ka. dar iki seneyi tamamlamış o- lanlar dahil değildir. İ 3 — Bu şartları taşıyanların Ağustos 11 ve 12 inei Cuma ve || Cumartesi o günleri behemehal şubeye gelerek (o vaziyetlerini tesbit etmeleri ilân olunur. asıl maasi Gerzeyi Su Bachi ——— Birkaç “Köprü “Yıkıldı Ve Yıldırım Düştü Gerze, (TAN) — Buraya bir bu çuk $üat sürekli yağmurlar ve gayet taneli dolu yağmıştır. Neticede çay kabarmış ve etrafa iki metre Yük sekliğinde yayılmıştır. Seller, ağaç | köprüleri yıkmış, enkazı hükümet binası önündeki beton köprüye çarp- miştır, Köprü yıkılmıştır. İskele civarındaki bir satıcınn kar- püzları, kum yığınları ve çakıllar, bir kısım diğer kili iki sandal, seller tarofından de. nize kadar sürüklenmiştir. | ve köprü altına çe-| Hükümet binasını ve çay civdrn. daki diğer binaları su basmıştır. Köşk evkit sahiline yıldırım düşmüştür. İnsanca zayiat yoktur. Seylâp saat 8 de baslamış, 9,5 ta bitmiştir. ilg — Ankara Trenleri Teahhurla Geldi Dün Ankara ekspresi 3,5 ve muh- telit katar da 1.5 saat rötarla Hay- ya gelmiştirRötara sebep mar şandiz treninde husule gelen bir ârı- zadır. Kısa zamanda icap eden ted- birler alınarak yol açılmış ve eks. de- : İ dar vam etmişlerdir. SUAL $ — Ortaokul mezuniyet imti. hanında ikmale kalan bir talehe Yüksek Deniz Ticaret Mektebine kabul edilir mi? C — Ha mutlaka ikmal etinek icap ede: * S — Adapazarı Ortaokulunu bi- tirdim. Askeri Baytar Okuluna girmek istiyorum. Şartları neler- dir, ve bu mektep nerededir? C — Askeri Baytar Meklebine Msayi ikmal edenler alınır. Mektep ortaokulu yan bir kıvılcım, büyük bir yangına sebep olmuş, 10 bin dönüm mikta- | sında orman yanmıstır. Ankaradadır. Film kumpanyasının otomobilleri Dahiliye Vekilinin tetkikleri İmarile Meşgul Oldu | Şehrin İmarı İçin 15 Senede Harcanacak 60 Mily: Liranın Nasıl Sarfedileceğini Tetkik Etti Dahiliye Vekili dün Belediyede şehtir imarı için hazırlanmış olan maket ve plânları tetkik etiniş ve senede dört milyon lira sarfedilmek üzere, on beş yılda tatbik edilecek beşer yıllık imar tatbik pro- gramları hakkında izahat almıştır, Birinci beş yılda yapılacak işler şunlardır: ebze hâli Unkapanı caddesinin açıl. dde güzergühindaki istimlâkler için 3 milyon, Unkapanı - Şehzadebaşı caddesi için 2 milyon, Karaköy meydanının tevsli için 1 milyon, Karaköy - Taksim yolunun açılması için 2 milyon 500 bin, Karaköy yoleu salonu enddesi için 200 bi Azapkapı - Karaköy“Yolu için 1 milyon 506 bin, Koska » Reyuzıt yolu 400 bin, Taksim meydanının açılması ve tanzimi 2 milyon 500 bin, Eminönü - Beyazıt yölünün kısmen İbşası 750 bin, Sultanah- aköy iMüsak yolu Y0b”Bri, Ghtatiz danının tevsli ve tanzimi İçin 300 bin,' Beşiktaş - Bebek yolu 750 hin; Kasımpaşa - Şişhane kartkoln - yolu 900 bin, Tozkoparan yeşil sahasının tanzim ve islahı 250 bin; Çukurbostan - Edirnekapı yolu 100 bin, Usküdar ve Kadıktiy semtlerinin ima. ri için de $00 bin lira sarfedilecektir, İkinci beş senelik plân ş Ikinci beş senelik programla Beyazıt meydanının açılması İçin 1 milyon, Şehzadebâşı « Yenikapı end. desinin acılması için 2 milyon, Aksaray - Topkapı cuddesinin açılması ve bu cadde üzerindeki mey. dunların tanzimi 1 milyon 506 bin, Eminönü » Sultanahmet caddesiyle Sultanahmet o meydanı, birinci beş sehelik programdan kalan kısmının ya” pılması için 2 milyon 250 bin lira, Eminönü - Beya- zit yolunun, birinci beş senelik programdan kalan kısmının inşası için 750 bin lira, rayburmu ile Çatladıkıpı arasında kurulacak olan arkeolojik park sahasının istimlâki için 500 bin, Emini « Saray. burnu - Yenikapı turistik yolunun kısmen istimlâk ve inşası içinsl milyon lira, Taksim - Karaköy yo. lunun Cibangire bağlanması için 500 bin, Ahsaruv - Yedikule yolunun açılması için: 1 milyon 256 bi Taksim meydanı ile Harbiye ârasındaki yeşil saha dahilinden geçecek olan yol üzerinde yapılacak sisat için 1 milyon 500 bin, Taksim - Kurtuluş Viya. düklü yolunun inşası için 500 Kültürpark sa. hasının tanzim ve tesisatı için 4 milyon, Aksaray - Yenihahça caddesinin açılması için 750 bin, Unka- panı - Eyüp caddesinin açılması için 1 milyon, Top- hane - Dolmabahçe yolunun açılması için de 190 bin lira sarfedilecektir, Sütlüre Üçüncü beş senelik plân Bu son hınar devresinde Yenikapı - Yedikule cad. desinin açılması için 2 milyon, Ingiliz sefareihanesi, SORUNUZ, CEVAP VERELİM Taksim caddesinin açılması için 1 milyon 600 bin, Mısırçarşısı - Unkapanı caddesinin açılması için 1 milyon 300 bin, Unkapam - Universite yolunun a- çılması için 1 milyon, Unkapanı » Fatih yolunun &- çılması için 600 bin, Eminönü - Uzunçarşı - Divan. yolu eaddesinin açılması için $ milyon, hâl meyda. Binin tanzimi için 1 milyon, Üniversite « Unkapanı iltisab, yolu için 500 bin, Fener . Fatih caddesinin açılması için 1 milyon, Cihangir - Sıraserviler yo- lunun oçılması, için 250 bin, Karaköy . Azapkapı rıhtım yolunun İnşası için 1 milyon, Eminönü - Ün. kapanı rıhtım yolunun açılması için 1 milyon, ye- sil sahadan geçmek şartiyle Taksim ile Maçka ura. sında yapılacak yolun inşası için 250 bin, Dolma- bahçe - Taksim yolunun açılması için 250 bin, Ka. dinapaşa - Dere yolunun açılması İçin: 600 bim, Ihta. Küreği” Miku yörumun açisi Tin TTU bii, Ka dıkiy, Boğuziçinin Anadolu ve Rumeli sahilleri ve müteferrik imar işleri için de 6 milyon 150 bin lira sarfolunacaktır. Dahiliye Vekilinin beyanatı Bu izahatı müteakip, Dahiliye Vekili Faik Oz. irak kendisini ziyaret eden bir muharririmize Şu beyanatta bulunmuştur: “— Istanbulun on beş senelik imar plânı üzerin- de verilen izahatı dinledim. Hükümet, Istanbul Be- lediyesine bu hususta bütün yardımları yapmağa Belediyelere bulunacak yeni varidat membaları üzerinde de çalışıyoruz. Büyük Millet Meclisi milzaheretini elbet bizden esirgemiyecek- ür, Biz, teknisiyenlerin bize yapılmak İüzu gösterdikleri şeyleri muhakkak yapmak azminde- yiz. Yalnız bu nevi büyük imur hareketlerinde ya- rin tenkide mevzu teşkil edecek hatalardan çekini. riz.Bu sebepten dolayı çok titiz davranmağa mec. buruz.,, Hazırlanan bu on beş senelik imar tatbik progra. mı, ayın on beşinde toplanacak olan Şehir Meclisi fevkalâde içlimaında tetkik olunduktan sonra, Na. fin Vekâletine gönderilecek, Vekâlet ba programı tasdik ettikten sonra, Büyük Millet Meclisine arze. docektir. Havadan korunma tedbirleri Dahiliye Vekili Falk Oztrak öğleden sonra yilâ- yete giderek, havadan korunma kumandanı Gene- ral Hüseyin Hüsnü Kılg riyasetinde toplanan pasif korunma komisyonunda bulunmuş ve bu mev- su etrafında verilen kararlarla da alâkâdar olmuş- tur. Bu toplantıda da Vali Lütfi Kırdarla seferber. lik umum mildürü Hüsamettin de hazır bulunmuş. tu amy mmm İİ S — Ortaokul son sınıfında ik- male kaldım. İmtihanda kazana- Kastamonu İiselerini tavsiye ede- riz. Yatılı liselerin ücretleri ve bu- lacaksıız. x $ — Ortaokulun son sınıfında cağımdan eminim. Burada lise ol- in bir leyli mektebe pa- ralı olarak girmek istiyorum. Yal nız silemin vaziyeti fazla bir üc ret vermiye müsait olmadığından senelik ücreti bizim gibi orta hal Hi bir aileye en müşait leyli bir li- se nerede vardır? C — İstanbul hariç olmak üzere diğer vilâyetlerde bulunan pansi- yonlu resmi liselerin senelik üc- retleri 120 ile 160 lira arasında te- halüf eder. Size Afyon, Konyi Jundukları yerler (hakkında 6 Temmuz tarihli gazetemizde daha fazla malümat vardır. * S — Ortamektep mezunuyum. Barem Kanunu tasdikten çıktı mi, bu kanuna göre 14 üncü derecede maaş alacak miyim? C — Barem Kanunu tasdik © dildi ve 8 Temmuz tarihli Resmi Gazete ile de meşredildi. Orta- mektep mezunu olduğunuza göre 14 üncü derece üzerinden maaş & ikmale kaldım, kendi kendime çalışmak mecburiyetindeyim. Proz Tama uygun olmak üzere hangi kitaplardan istifade (edebilirim? Ortaokulun son sınıfında ikmale kalan talebe imtihan vermeden liseye kabul edilir mi? C — Size en uygun tavsiyemiz imtihanını vereceğiniz sınıfın res- mi ders kitaplarım âlıp çalışmal hizdır. Ortaokul imtihanını ver- meden liseye giremezsiniz. mmm m | 10122 miliber idi, Armatörler birliğinde intihap Dahiliye Vekili Istanbulun n Muallimlerin Kıdem Zamları Verilecek | Maarif Vekili Hasan Âli Yü cel'dün Kınltopraktaki çocuk | kampını gezdikten sonra İstan- | bula dönmüş ve belediyeye gi- İ derek; ilk tedrisat mektepleri ve | ilk tedrisat müallimlerinin kı- | | dem zamları hakkında Vali ve Doktor Lütfi Kırdar ile görüşmüştür. Bu görüşme esnasında, istih- | kak sahibi olan muallimlere kı | dem zamları verilmekle bera- | ber Barem Kanunu İle maaş ları yirmi liraya çıkacak olan muallimlerin © maaşlarına kar- şılık olmak üzere tahsisat te dariki kararlaştırılmıştır. Süt Şirketi Faaliyete geçiyor 800 Bin Lira Olacak Süt işleri hakkında yali Lütfi Kır- dar gazetecilere şu beysnatta bulun. muştur: «.— İstanbul şehrinin hayati mese. lelerinden biri de süt işidir. Beledi- ve halka temiz bir süt temin etmek çin bir çok teşebbüslerde bulunmuş ise de müsbet bir netice alınamamış. tır, Bu iş Ziraat Vekilimizin kıymetli alâka ve müzaheretlerile müsbet hal yoluna girmiş bulunmaktadır. Süt işi için bir snonim şirket teş- kiline karar verilmiştir. Bu şirieetin sermayesi 800 bin İiradir. Bunun 850 bin Tirası devlet ziraat işletmeleri ku- rumu; 250 bin lirası da İstanbul Be- lediyesi ile İstanbul süt müstahsille- Ti tarafından temin olunacaktır. Şir. keti kurmak için icap eden kanuni formaliteleri ve müktazi fabrika si. parişlerini yapmak üzere devlet zi- raat İşletmeleri kurumu Idare mec. lisi reisi Bay Cemllin reisliğinde beş Kişilik bir heyet teşkil olunmuş ve faaliyete geçilmiştir. ———— m TAKVİM ve HAVA 11. Ağustos 1939 CUMA Gün gi Hizar: 08 Rümü 1358 Temmuz: 29 1249 8 and ay Arabi: 1358 Cem, abar: 25... Güneş 500 — Öğle: İkindi: 1641 — Akşar 19.17 Yatsi 2101 — İmsâki 30 Hava Vaziyeti — Yeşiiköy Meteoreloji nan malâmala yöre yurtta baya, Tenkya, Kocaeli bölgesiyle Eçenin » rında bulutlu ve pek mevzii Yi Anadolunun Garp kisımlariyle Doğu A- nadaluda ve Karadeniz kıyılarında buluta hu, diğer yerlerde açık geçmiş, rüagiri bütün bölgelerde Şimal istikametinden orta kuvvette etmiştir. Dün İstanbulda hava bulutlu geçmis, rüzgâr Şimali O Garbiden 8 — 8 metre nızla esmiştir. Sant 14 ie hava tazyik Sühünet en yüksek istanyonu 33,4 ve en düşük 21,9 santigrat kayde dilmiştir.