11 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

11 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

icil Talimatnamesi Eksik ve Yanlıştır Güçlük Doğuran Bazı Maddelerin Tadili L âzımdır Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğü tarafından hazırlanaı- katiyet kesbeden sicil talimatnamesinin bazı noktaları ü- zerinde durmak zaruridir. Bugi ün bir idareci gözü ile bu tali- athamenin bazı taraflarını münakaşa etmeği faydalı buluyo- 1 — Tescil ve lisans işleri nin B fıkrasının ikinci madde- de “klüp ve bölge değiştiren üyeler usulü dairesinde istifa e bu istifaların klübünce ve İgesince usulü dahilinde ka- “bul ve tasdikinden sonra yeni intisap edecekleri klüplerde hu- susi spor faaliyetlerine iştirak edebilirler,, deniyor. Son Maçın Kararı Ne Olmalıdır? Ne hakem raporunda bir noksan- ne de F.İ.F. A, ya sorulacak bir 1 — Hakemlerin, raporlarda olan oyun neticesini tesbit eden kati ihai'kararları; ancak beynelmilel futbol kaideleri çerçevesi" dahilinde İntaç olunan maçlar için gayri kabili ünakaşmdıri <5. çed “2 — Muebir sebepler dölaynile, ve raporlarda zikredilecek esbabi mucibelerini tetkik ve kararlara rap- tetmek salâhiyeti yalnız Federasyo- “Bun vazifeleri cümlesindendir İ 3 — Umumi kaidelerin Sinci mad. desinin C fıkrası mucibince bir ma- çın inkitama sebebiyet veren hâdi- © seleri hakem raporlarında mütalen ve bir karara bağlamak vazifesile mükellef olan federasyon, bu inkıtaa tarafeyn takımlarından birinin ve. * ya taraftarlarının sebebiyet verdiği. ne kanaat getirirse verebileceği yeğâ ne karar o takımın hükmen mağlü- biyeti suretinde tecelli edebilir. Bu-| nun başka yolu yoktur. 4 — Haküm inkitaa uğryan maç- larda tarafeynden birinin hükmen mağlübiyeti ve diğerinin galibiyeti hakkında raporunda mütalea beyan “ etmiye salâhiyettar olmadığı gibi bu işlerle de tavzif edilmiş değildir. * 5 — Hakemin kanaatile nizami ve “fakat Taporun tetkiki neticesinde 0. © yunun futbol kaidelerine muhalif su- rette neticelendiği tebeyyün ederse, hakemin oyun neticesini tesbit eden | © kati ve nihai kararları keenlemye:| kündur. Futbol federasyonu mevcut kava © İde biraz uyacak ve tetkik etmek zoh metinde bulunacak olursa, haklı ve © haksızı kolayca tefrik edebilir. Osman Müeyyet İzmitte Serbest Güreş Birincilikleri İzmit, 10 (TAN) — İzmitin Saray lerinin ancak ağustos ayı zarf Bu maddenin bir parça muğlâk ol- duğu görülüyor. Meselâ ağustos &- yının birinci günü klübünden istifa ile o klüple olan ilgisini kesen ve di. ger bir klübe kaydedilen bir idmenci doğrudan doğruya hiç müddet bek- lemeden. oynıyabilecek midir? Bu- nün tasrihi lâzımdı 2 — Bölge değiştiren idmancıla. tin klüp değiştirenler gibi muamele. nda yalabileceği bu talimatname ile gös- terilmektedir. Genel Direktörlük bu- tada büyük bir hataya düşmektedir. Meselâ ey yında memuriyet, tah- sil, ailevi vaziyetler dolayısile diğer bir bölgeye nakletmek mecburiyetin. de kalan bir idmancı bu kararla #- ğus ayını bekliyecektir. Halbu iştiren idmancılazın hiçbir gibi Bölge klübe intisap etmemiş olanlar müamele görmesi icap eder 3 — Klüpler her sene 15 ağustos tarihine kadar; o sene resmi müsa- bakalara iştirak edecek idmancılai nın bir listesini bölgeye vermiye mecbur edilmektedirler. Bu liste vermiyen klüpler müsabakalara | de listede ismi bulunmıyanlar her ne süretle olursa olsun bilâhare listeye ithal edilemiyeceklerdir. İdmancılar klüplere tescil edilerek lisans müsaadesi verildikten sonra klüpleri böyle bir liste vermiye mec- bur etmek neden ileri gelmiştir? 4 — 'Talimatnamede “klüplerin birinci, ikinci, üçüncü takım kad- rolarının ayrı ayrı cetvellerle göste. rileceği, üst takım oyuncularının alt takımlarda yer alamıyacağı kayde- dilmektedir. Bu karar çok sakattır. Tabiatile şimdi klüpler, öyuncular üzerinde yaş tahdidi gibi kayıtlar olmayınca üst takım kadrolarını on birer kişi o- larak vereceklerdir. Alt takım oyun- cusu üst takımda yer alacağına göre bunu yapmak zaruretindedirler. Çün kü, üst takımda yer almak icap ede. ceği güne kadar oyuncusunu sit ta- kımda oynatacaktır. İşin en sakat tarafı şudur: Farze- delim ki, bir klübün iki kalecisi var- dır. Birisi birinci takımda, birisi de ikinci takım müsabakalarına iştirak layısile bir hafta oynıyamiyor. nun yerini tabiidir ki, ikinci oyuncusu dolduracaktır. Beden Terbiyesi Genel Direktörü General Cemil Tahir Taner Yüzmeler Bu Hafta da Yapılıyor Yar NN "Saçların Utansın!,, Yazan: Naci SADULLAH ıl süren bir hasretten ihayet Raşit Rızayı © sahnede göreceğiz. Henüz bir binaya kavuşamamış bulunan tiyatro sahnemizin — temellerini alınlarının terlerile sulamiş olan sayılı san” kârlardan birisi de, hiç şüphe yok ki Raşit Rızadır. Bizde san'atkâr “San. at, Je “Kâr, ı sadece, taşıdığı $i- fata bakınca bir arada görebilen in- sandır. Ve bizde san'atkâr, “san'a le “kâr, 1 hayatta bir türlü bir ara. ya getiremez. Fakat çok şikür, Şe. 'atromuzun san'atkârları, ka- ideyi değiştirmeğe başlamış bulunu. yorlar. Vâkıâ bugün, maalesef tiyat- romuzun bir yoktur ama, çok şükür ki, #yatro san'atkârlarımızdan çoğu birer bina sahibi olabildiler, Fakat maalesef, onların çoğu, bu im. kâna, san'at safhası haricindeki te. şebbüsleri sayesinde kavuşabildiler, Eskiden, san'atin yeri vardı ama, san'atkâr yersiz kalırdı. Şimdi tica. ri işlere girişen san'atkârlarımız bir yer buldular. Fakat bu sefer de san'at açıkta kaldı! Raşit Rıza, açıkta kalmış olan san. atin, en yakın hemdertlerinden biri. dir. Zira, epey zamandır, tıpkı san. at gibi, o da açıkta kalmıştı. Yarın akşam, bu iki öksüz, Tepe. başı bahçesinde gerdeğe girecekler. (miş: İnşallah, bundan böyle, "bir! İsahnede,, kocasınlar! İstanbul bölgesi İstanbul yüzme şampiyonası bu cumartesi ve pazar | günleri Beşiktaş yüzme havuzunda yapılacaktır. Bu sene yüzmelerde Mahmut bize 100 ve 200 metrelerde | iki Türkiye rekoru kazandırdı. Fakat bu müsabakalara kendisi iştirak ede. miyecektir. ! Şampiyonaya lisansı olan ve seç. | melerde derece alan yüzücüler işti- mi v. Gazetelerde okuduğuma göre, Ra. şit Rizanın, yarın akşam oynayacağı | vedvilin adi; “Saçlarından o utan!,, ış! Bu isim, beni hayli düşündürdü. evvelâ kendi kendime: Demek, dı Raşit Rıza, bu vodvilde “Mektepli âşık,, rolüne çı. kacak!,, | Fakat dün Raşit Rızayı görünce,| tirak hakkını kaybedecekler ve bu şampi 1 kuvvetli İhmal edilmez rakipler bulunmakta İ İstanbul Yüzme Ajanlığının hafta yapılacak şampiyona bakkın- Beden Terbiyesi İstanbul Sporları Ajanlığından! YÜZME: | — Bölge yüzme şampiyonluğu mü ve 13 Ağisten Cu Pazar günleri Beşiktaş Klübü yüzme hâ vuzunda yapı e, 2 — Müsabakalara 12 Ağustos Oumar' tesi günü saat 15 de, Jâ Ağuslas Pezsi günü smat 14 te bâşlanacaktır. | rece ölün yüzücüler 4 — Jüri Heyeti İs: Sıtkı Eryar, Ali Rize Hikmet Üstündeğ, Nu Lig Maçları Ne Zaman Başlıyacak? rak edeceklerdir. Deniz sporlatında | eelerdenbeni gösterdikleri vara | lukl bir ihti ilinde ise de karşılarında da bu daki tebliğini aynen aşağıya alıyo- Bölgesi Su 3 — Bu müsabakalara seçmelerde des İbu hükmi utana utana tashih ettim; | Zira takvimlere yuf borusu — çaldığı ii mite rebilecek kadar genç ve dinçti, Ben eminim ki, yarın akşam hepi- miz, çok usta bir kalemden çıkmış olan “Saçlarından Ut vodvilin. deki muvaffakiyetini seyredeceğimiz. Raşit Rızaya: “— Üstad; bu ne dinçlik?,, demek arzusunu duyacağız. Ve belki de se- vinç dolu bir hayreti ifade eden bu sualler, şu kelimeleri de ilâve ede. ceğizi “— Sade saçlarının rengine bakan -|lar, seni yaşlanmış sanırlar; Halbuki | saçların yalan söylüyor üstad! İ O aman, “Saçlarından utan,, vod. vilinin değerli aktörü, o sevimli, © sıcak, ve o samimi tebessümile, bize pek haklı olarak şu cevabı verecek. tir: “— Saçlarım utansın!, “İki Aylık Tahsilâtımız Geçen Seneden Fazla Ankara, 10 (Tani — 939 rnali se. nesi haziran ve temmuz ayları tah.| silât miktarı 64,106,388 lira olarak ir etmektedir. Birinci takım oyuncusu berhangi bir sebele veya sakatlık do. ©| takım Ve ikinci Lig maçları, Futbol federasyonu. nun evvelce verdiği karara göre, 26 ylülde bütün bögelerde birden baş- İuyacaktı. Yeni sicil talimatnamesine | İ göre, sicil işlerinin yeniden tanzimi yalnız bu sene için 15 eylül tarihine kadar temdit edildiğine göre, lig maçları ancak teşrinievvel ayı için- de başlıyabilecektir. ———ğ—ğ— tilâfı, veya diğer bir sebeple klübün- den istifa eden bir oyuncunun o ih- tilâf halledildikten sonra eski klübü- ne avdetini kabul etmemekteki sebep tesbit edilmiştir. Geçen senenin ayni aylarındaki tahsilâ 58, 472, 884 lira idi. Bu vaziyete gö. re, bu yıl ilk iki ayda geçen seneye nazaran 5,633,704 lira fazla tahsilât yapılmıştır. tmiktarı ancak Müddetleri Uzatılan Profesörler Ünivetsite kadrosundan bü sene yaşlarının ilerlemiş olması dolayısile tekaüde sevkedilmesi icap eden iki| profesör ve bir lektörün hizmet müd- detlerı Heyeti Vekile kararile bir se- e daha uzatılmıştır. Bunlar, Tıp hafta tekrar birinci takım kalecisi oynamıya başlıyor. Bu suretle bir hafta birinci takımda oynıyan çocuk bir sene müsubaka yapmamıya mah- küm oluyor. Bundan daha sakat bir pahçesinde yapılan bölge serbes: gü. zeş birincilikleri kalabalık bir me- rekl kütlesi tarafından bu güne ka- dar görülmemiş büyük bir alâka ile takip edilmiştir. Güreşe 44 güreşçi iştirak etmiştir. Neticede 56 kiloda İbrahim, 61 kilo- da Niyazi Yıldız, 66 kiloda Beslen Kışınbay, 72 kiloda Bekir Yıldırım, 70 kiloda Enver Yener ve 87 kiloda karar olamaz. Bu yüzden bir çok gençler âtl kalacak, çocukların idare heyetlerine karşı gelmelerine sebebiyet verecek- tir. Tabiatile birinci takıma ihtiyat bir oyuncu üst takımda oynamak İs- temiyeçektir. 5—Müteferrik hükümler maddesi ayni bölge dahilinde bir klüpten is- tifa eden bir üye başkü bir klübe gir- mezse, eski klübüne avdeti kabul et- da Ahmet bölge birinciliğini kazan. muşlardır. miyor. Halbuki, bir nokisi nazar ih. anlaşılamıyor. Hattâ Türkiye İdman | nizamnamesi, klübünden istifa edenleri eski klüp. lerine avdeti halinde bir aylık bek-| leme müddeti koyduğu halde bilâha- re bu müddet kaldırılmış, avdet €- İdenlerin hiç müddet bekletineden oy namalarına müsaade edilmiştir. Cemiyetleri fakültesi profesörlerinden Tevfik Re- cep ile Hayrullah Diker ve Edebiyat Fakültesi arapça leklörü Kilisli Ri- fattır. Amerikan Film Kumpanyası Amerikan film kumpanyalarından Bu İ birinin Balkanlarda muhtelif man- defa Genel Direktörlük bu gibilere | zaralar tesbit etmek üzere gönderdiği eski klüplerinin kapısını ebediyen | bir mümessil heyeti, dün Bulgaris- kapamaktadır. Görülüyor ki, bu sicil talimatna-|kan fülmellerinin film makinelerini mesinin bazı noktalarında, belki ace- nakleden büyük otobüslerinin ön leden olâcak; hatalara düşülmüştür. | kısmı bir kaza neticesi parçalanmış- Alâkadarların nazarı dikkatini celbe. | tr. Otobüs tamir edildikten sonra deriz. tandan şehrimize gelmiştir. Ameri- filmciler şehrimizin muhtelif man- zaralarını filme alacaklardır. Muvakkat Anlaşmanın ameleleri olmadığı için anlaşm. fayda temin edilememektedir. ham deriler için dünya piyasal, yüzde kırk nisbetinde daha yü Amerikaya doğrudan doğruya Amerika müesseseleri tüccarları. mıza akreditif açtıkları halde mus. mele olamıyor. Esasen yapılan anlaş manın muvakkat mahiyette olması | ve tecrübelerin vereceği neticelere göre esaslı ve devamlı bir anlasma yapılması düşünülmüş olduğuna gö- gun tadilâtlı bir anlaşmıya ihtiyaç vardır. Düne kadar Amerikadan pi. | yasamıza gelmiş olan bir çök talep- Almanyaya Hararetli Satışlar Yapılıyor Almanya için yeni siparişler gel- mektedir. Almanya hesabına hara-| çetli satışlar olmaktadır. Yapak tışları devam ediyor, Anadol pakları 53 kuruşa kadar satılmıştır. Dün otuz beş bin kiloluk bir parti! tiftik satılmıştır. İki gün evvel de o tuz bin kilo satılmıştı. Fiyatlar yük- selmiştir. İtalyaya da az miktarda ih. racat devam etmektedir Mühim bir Alman firmasının Doktor Maks is- mindeki mürnessili dün şehrimize gel miştir. Bu firma piyasamizdan ebem miyetli miktarda mal almak için tüc- carlarimizla temasa başlamıştır. daş ig rla, Görelede Fındıklar sorar Eeee rar kooperatifinin açılma resmi ve id elisi seçimi yapılmıştır. Fındık mahsulünün toplanmasına başlanılmıştır. Herkes bu işle meğ- gul olduğundan, küsubu çok tenhalaş- | miştir, mn Suni Pamuklu Mensucat Manifatura tacirlerinin suni opa- muk karışık mensucat ithali sırasın- da ceza ödemek mecburiyetinde. bi- rakılmalarından (vâki şikâyetleri ve badema bunlardan ceza alınma- ması kararlaştırılmıştır. Dün bu hu. süsta Gümrükler o başmüdürlüğüne bir tamim yapılmıştır. mn yi Dünkü Zahire Piyasası Dün Ticaret ve Zahire borsasına 600 ton buğday, 40 ton arpa J5 ton çavdar, 31 ton kuru fasulye, 82 ten mercimek getirilmiş ve bir kısmı sa- tılmıştır. Arpalar 4,06 - 4,08, çavdar 407,5 bukla 3.30 - 3-31, Yulaf 3.63 - 3.30, kuş yemi çuvallı 5.23 - 5.26, ke- tentohumu 10, susam 14,33 kuruşten satılmıştır. Bira Sakdan İtibaren Ucuz Fiyatla Satılacak Ucuz bira satışı önümüzdeki salı; gününden itiberen başlıyacaktır. 50 santilitrelik.. şişeler 16 ve Salon bi- roları da 20 kuruşa satılacaktır. .Pa- zartesi günü akşamına kadar ellefin- de eski fiyattan alınmış bira bulu nanlar bir liste hezırlıyarak İnhisar. lar idaresine vereceklerdir. Ucuz bira satışı başladıktan sonra bilhassa gazinoların kontrolü icap etmekte, fiyat listelerinde ona göre, tadilât yapılması zaruri görülmekte. dir. İnhisarlar idaresi bu hususta be- lediyenin nazarı dikkatini celbede. cektir. Belediye iktısat müdürlüğü- nün icap eden kontrolü yapacağı zan olunuyor. Düble ile bira satışının da ucuzlaması lâzım geliyor. Halen bir duble bira ayakta içmek şartile 12,5- 19 kuruştur. Yapılan tenzilât hemen hemen yüzde 50 ye yakın olduğu İ- çin salı gününden itibaren bir duble re, Amerika ile takasmevzunna uy-İr Gümrük ve İnhisarlar Vekâletince | | İ ehemmiyetle nazarı dikkate alınmış! 1.8. 939 Amerika Ile Ticaret İşleri Yapılamıyor İyi Netice Vermediği Görülüyor Ve Değiştirilmesi İcap Ediyor Amerika ile yaptığımız ticaret anlaşmasında takas mü- a hükümlerinin tatbikinden Amerika ile ithalât ve ihracat işleri tamamen durmuştur. Amerkanın istediği yapak, tiftik, larınâ nazaran Türkiye malları ksek fiyatta bulunduğu için ihracat yapılmamaktadır. lere ve tekliflere cevap verilememiş- tir. Dün yine büyük bir parti yapak gelmiştir. Amerikalılar, Kanada yo. unun kapammış olmasını da nazarı dikkate alarak Türkiye mallarının Fransa veya Holanda yoluyla gön. teklif etmektedirler Gö- cat formaliteleri buna mâni olmak. tadır. Yerli Mallar Sergisi Dün Akşam Kapandı On Birinci Yerli Mallar sergisi dün 4006 saat on buçukta kapanmıştır. Kapanışı sergi komiseri Halit Güler- yüz, sergi radyosile sergiye iştirak edenlere ve halka bildirmiştir. Halit sergiye iştirak edenlere teşekkür et- miş ve halkımızın sergi ile ola kasını takdirle yadettikten sonra ge- lecek sergilerde dahi muvüffekıyet- alâ, Kişler görülmesini temenni etmiştir. Dün akşam, Maarif Vekili Hasan Ali Yücel, ikinci defa » tetkikat yapmıştır. Sergi müddetin. ce gezenlerin miktarı İki yüz bini bulmuştur. Sergiye devlet işletmesi ne dahil. müesseselerden başka 119 trene emme şile yeni dü madalya ve diploma verilmesi şünülmektedir. Londra Nevyori Paris Milâno Cenevra Amsterdam Bertin Brüksel Atina Sola Prag Madrid Varşova Budapeşte Bükreş Belgrsd Yokohama Stokholm 40.5623 Moskova 23.00 ESHAM VE TAHVİLÂT 85 648125 28.506 61.53 50.538 214175 1.0825 156 4m 14.005 238429 244525 0905 2.925 3463 Ergani 936 Yeniden Üç Tane Vapur Ismarlanacak İngiltereye ısmarlanması kararlaş- tırılan 11 büyük vapurdan başka ya- kin sahiller için iki veya üç vapur daha yaptırılması üzerinde telkika- ta başlanmıştır. Bu vapurlar Suvat e Ülev vapurlarına müşabih ola İ caktır. Doğu vapurunda gorulen noksan. Lik bu vapurun diğer iki eşinde de büluriacağından şimdiden tedbir alınması münasip görülmüş Bu vapurlarda da icap eden tadilâtın ya- pılması hususunda teşebbüsata giri- ilmektedir. İ biranın 7,5 kuruşs satılmasının temi- İni lüzumlu görülmektedir. Lokantalarda meze ile bir duble bira 20 - 25. şişe ise 50 . 60 arasın dadır. Bu fiyatların da 12.5 . 15 ve 30 - 40 kuruşa indirilmesinin müna- sip olacağı bildirilmektedir.