27 Ağustos 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

> farla bir sürat elde ederek evvelce © veli veriyor: Tayyare rekoru bugün > Tuşuna bakıp, ondaki iç cevherine © Onun için tellâl, hiç dereddüt ef! . *le geçirdiğine zahip olarak sevin- — Saraya kadar rehberlik eyledi, PENCEREMDEN Değişen Hakikatler Yazan : M. Tarhan TAN B inbaşı Gambel adı bir sportme- mobili ile saatte 277 kilometreden nin Mavi Kuş adlı Kano oto- 214 kilometre olarak tesbit olunan rekoru kırdığını yazan gazeteleri- mizden biri bu münasebetle su cet- için saatte 755, etomebilinki 575, molesikletinki 279, Kano otomobi- Jinki 277, moto - bisikletinki 122, Bisikletinki 45, yayalarınki 19 kilo. metredir. Kuşları derece derece İmrendire- ceğine şüphe edilmemek lâzim ge. len bu rekor cetvelini okurken, ha- tırma şu fıkra geldi: Meşhur Bekri | Mustafa, bir gün gedikli meyhane. | lerden birine postu sererek, her bi. ri uzun boylu bir adam yüksekli- ğindeki kilplerden şarap çeşnisi tat- makla oyalanır ve yavaş yavaş ta çakır keyif olmak yolunu tutarken, kulağına bir tellâlin yu biçimdeki haykırışı çarpar — On günde Bağdada gidecek babayiğit yok mu? On günde Bağ- dada gidecek babayiğit yok mu? Bekri Mustafa hemen çevresiyle ağzını siler, silâhlığına çeki düzen verir, Börkünü y; fırlar ve tellâh yı — Ulan, der, Bağdada on günde gidecek babayiğiti kim arıyor? — Şevketlü hünkâr! — Götür öyleyse beni saraya! Bekri Mustafa, o devrin en tanın. mış simalarındandı. İstanbulluların! çoğu kendisini tanıdığı gibi, tanımı. yanlar da arslan yapılı bir insan o- sokağa intikal etmekte güçlük çekmezlerdi. medi, aranılan babayiğiti kendisinin | di, Bekri Mustafanın önüne düşerek Nümunesi Hazırlanıyor Dahiliye Vekili ekmek işleri hak- kında belediyede yaptığı tetkikat sı-! rasında verdiği direktif üzerine ek. jmek imalinde kullanılacak tek un) hümünesinin tesbiti üzerinde çalış. maktadır. Bunun için belediye ikti- sat müdürlüğü değirmenciler ve be- lediye kimyahanesi m'dürlüğü ile de temas etmiştir. Verilen karara göre, sert ve yumu. şak buğdaydan mürekkep olmak Ü. zere yüzde seksen randımanlı bir un nümunesi hazırlanacaktır. Bu nümu- De kimyahaneden geçirilip tahlil ra- poru alındıktan sonra yeni bir ek. mek çeşnisi hazırlanacaktır. Stadyomun Plânı Eylülde Geliyor Malyan mimarı Viyeti Violi tara- fından hazırlanmakta olan Dolma- bahçe stadına alt plân ve maket 15 eylüle doğru şehrimize: gönderilmiş bulunacaktır. Plân ve maketin hazır. lanmasında Vieti Violiye yardım et. mek üzere belediye mimar Şinasi ve Fazıl memur etmiştir. Genç mi. marlarımız yalnız stadm plânında değil, Viyeti Violinin almış olduğu bütün siparişlerin hazırlanmasında kendisine yardım etmek suretile ye- tişecekler ve ancak ondan sonra İs. tarbula döneceklerdir. — — Gülhane Sertabipliği Çorlu Hastahanesi ser tabibi Ak bay Cemal Gülhane hastahanesi ser tabipliğine tayin edilmiştir. Çorlu| Halbuki sarayda bur kat daima mest yeniçeri neferini tas Bimiyan yok gibiydi. Onun için, her kapı önünde açıldı, her kapıcıdan önüne selâmlar saçıldı, yiğit sarhoş izzetle, ikram ile kapıağasının hu- yüruna götürüldü. , O da Mustafayı tanıyanlardandı böyle davetsiz yanına geldiğini gö- rünce neşelendi; — Hayrola Bekri, dedi, seni han- gi rüzgâr buraya attı? O, bıyıklarını burarak, yataganı. nı okşıyarak cevap verdi: — On günde Bağdada gidecek bir adam aranıyormuş ta... Kapıağası hemen yerinden fırla. dı, kızlarağasına müjde verdi, oda dördüncü sultan Mürada beşaret gö- türdü ve biraz sonra Bekri Mastafa koltuklanarak, pohpohlanarak, hu- #ura çıkarıldı. Hünkâr, Bağdadı muhasara eden ordu kumandanı Hafız Paşaya bir mektup uçurmak istiyordu, saatler- denberi sabırsızlanıp o duruyordu. Bekri Mustafanın bu iş için gelme. sinden pek mahzuz oldu, onu güler yüzle karşıladı ve sordu: — Tellâh duyup saraya geldin,İler, Beş kuruş daha zam yapıldığı)mas” öyle mi Mustafa? hastahanesi ser tabipliğine de Albay | Havin, edilmiştir. Tahmil ve Tahliye | IşçilerineZam Yapılıyor Amele, Mükellefiyet vergileri yüzde ten yüzde yirmiye çıkarılan tahmil tahliye amelelerinin bir kısmı işleri: Bi bırakmışlardı. Amele mürahhas- larile iktisat vekâleti iş bürosu mü- fettişleri dün limanlar işletmesi u- mum müdürlüğünde toplanarak va. ziyeti görüşmüşlerdir. Heyet tahmil ve tahliye ücretlerine zam yapmağa karar vermiştir. Eskiden ücret ton başına gündüz 18 gece yirmi küruş” tu, Yeni şekle göre ücretler ton ba- şına gündüz 20 gece 23 kuruş ola. rak tesbit edilmiştir. Ameleler bu miktarı da az gördü. — Evet şevketlâ hünkâr öyle. He. rifi dinledim; on günde Bağdada gi- decek bir adam aradığınızı anladın. on Bu işin elimen gelemiyeceğini, günde Bağdada gidemiyeceğimi söy- lemek için koşa koşa buraya geldim!. Bugün Bağdatta acele görülecek işleri olanlar, Bekri Mustafa gibi, doğru sözlülerden (sabır) dersi al maktan müstağni kalmışlardır. Çin- kü Bağdada değil, Tokyoya bile İs- tanbuldan dört, beş günde mektup göndermek mümkündür ve mesafeye taallük eden hakikatler, siyasete ait kanaatler gibi temelinden değişmiş- ti Tramvay Kazalarına Ait Davalar Ötedenberi tramvayla diğer nakil vasıtaları arasında vukubulup ta mahkemeye intikal eden vakalarda mahkeme belediyeden ehlivukuf o- larak mühendis tayin edilmesini is. temekte idi. Tramvaym belediyeye geçmesi üzerine ehlivukuf vazifesi görecek şahısların başka müessese. lerden seçilmeleri okararlaştırılmış- S. — Osmanlı, İstiklâl Harbi ve Cümküriyet pullarmdın. bir mik. tar pula sahibim, bazı serilerin fotoğraflarını gönderiyorum, Bun- ların kıymetlerini nasıl anlıyahi. lirim? Cc. — Fotoğrafisini şgönderdiği- niz pulların serileri noksandır. Bundan dolayı kiymetleri düşük- tür, Kıjmetlerini anlamak için, bir pul kataloğuna müracaat et meniz lâzımdir. . S. — Sar'a illetine müpteliyım, hükümet işlerine girebilir miyim? GC, — Hükümet işlerinde de, diğer işlerde de çalışabilmek için, tam sıhhatli olmak lâzımdır. Sar'a işe olduğu kadar, müptelâsı için de zararlı bir hastalıktır. Tedavi- si mümkündür, Sinir doktorları. muzdan veya sinir hastalıkları has- tanelerinden birine müracaat edi- Kendilerinden TAN DAHİLİ HA TEK UN Orta Tedrisat Müfredat Programı Değiştirilecek Tecanüsü Temin İçin Orta Mektepleri Bitirenler, Seçme İmtihanından Geçirilerek Liselere Alınacak Maarif Vekâleti, Maarif Şürasında verilen karar. lar üzerine, orta tedrisat imtihan talimatnamesiyle beraber,' müfredat programlarını da esaslı şekilde değiştirmeğe karar vermiş ve mütehassıs bir heye- te tetkik ettirmek üzere, bu programın ana hatları» p: hazırlamıştır. Vekâletin hazırladığı orta tedrisat müfredat programı taslağına göre, ise sınıflarını teşkil eden talehenin, kabiliyet ve fikri inkişaf ba. kımından tecanüsünü temin etmek için, tedris sevi- yeleri başka başka ve düşük olan orta mektep ta- lebesi, ancak esaslı bir seçme imtihanına tâbi tu tulduktan sonra, lise sınıflarına geçirilecektir. Ted- risattan beklenen tam randımanın alınabilmesi için, mualfimsizlik ve yersizlik bir mazeret telâkki edil. meden, lise sınıflarında talebe miktarı pedagojik usullere irca edilecektir. Yine ayni maksatla hare- ket edilerek, programlar esaslı şekilde ıslah edile. cek, tedrisatta, en modern metotların takibi gay» © dinilecek, ilmi ve pedagojik kifayetsiziği görü- len lise müalimlerinin bu metotlsra göre hazır- lanmaları için, muhtelif çarelere baş vurulacak, milletin içtimai ve iktisadi hayatında İdareci ve teşkilâtçı anasırı yetiştirecek olan liselerimizin, ha- kiki kültür veren müesseseler haline gelebilmeleri için icap eden ıslahat yapılacaktır. Liselerle ortalar birbirinden ayrılacaklar Bu ıslahat sırasında, lise ve orta mektepler, hina ve sınıf bakımlarından birbirlerinden tamamen ay. srilacaktır. Bir lisenin işgal ettiği binada, münhası- ran lise tedrisat yapılacak ve şimdi olduğu gibi, birinci devre İsmiyle orta mektep sınıfları liseye buğlanmıyacaktır. Üniversiter bir teşekküle malik olmıyan İisansiyeler, lise tedrisat heyeti arasında yer almıyacaktır. Bundan başka Hse muallimi ola. caklar için, bir nevi Agrögation imtihanı ihdas edi- lecektir. Program meselesine gelince; buğün mühlelif dersler gere | İstenilen o Vergiyi |... 200 Belediy Memuru Terfi Ediyor Dün belediyede yapılan bir izale edilecek,“ asgari bir kültür programı tesbit etmek suretiyle lise programları hafifletilecektir. Ayni zamanda programda, her dersin hedefi ve tedris tekniği hakkındaki direktifler bulubacak ve her ders müfredatı senelere değil, aylara taksim ©. Tunacaktır. Lise tedrisatını müteakıp, yüksek tahsil sahası nın gençlere lisan öğreterek bir mektep olmadığı gözönünde tutularak, gençlerin liselerde ecnebi dil- lerden birini okuyup anlıyacak ve tercüme yapa. cak derecede öğrenmiş olarak çıkması gözönünde tutulacak ve program da buna göre, ecnebi dil ders- lerine ehemmiyet verilecektir, Müfredat programla- rt tanzim edildikten sonra, mevcut ders kitapları müitehassıslar tarafından bu programlara uygun bir gekilde gözden geçirilecek, ilmi kifayetsizliği gü“ rülen kitaplar, programlardan büsbütün tayyedile- tek, bunların yerlerine yeni kitaplar hazırlanacak. tr. Bu kitaplar tabedilmeden evvel, ilmi ve didak- tik bakımdan üniversitenin alâkadar zümreleri pro. fesörlerinin ve bazı lise muallimlerinin nazarı tet- kiklerinden geçirilecektir. İmtihan talimatnamesinin son şekli Vekâlet, bu taslağa göre bir müfredat programı hazırlamak ve tesbit edilmiş bulunan imtihan tali- matnemesine son şeklini vermek üzere, bir de ko- misyon teşkil etmiştir. Komisyon, Vekâletin alâka- dar umümi müdürleriyle İstanbul Maarif müdürü vfik Kuvvet, Pedagoji Enstitüsü profesörlerin. den Sadrettin Celâl Antel, Izmir maarif müdürü Ali Rıza, Galatasaray Hisesi müdürü Behçet, Uni- yersite Hukuk ve Tıp Fakültesi profesörlerinden Ordinaryüs profesör Hirş, Noymark, Edebiyat Fa. kültesi Felsefe tarihi Ordinaryüs profesörü Peters ile hazı vilâyetlerden davet edilen otoriter şahsi. yetler ve maârif müdürlerinden mürekkeptir.. Şeh- ERLER İyasetinde toplanmışlardır. İçtima iki 27-8 -939 TÜCCAR Alacağını Alamıyor Şehrimizde müssses büyük ecnebi ticaröthanelerinden bazıları tüccar. Jarımızdan ve müstahsillerden satın aldıkları malları ihraç eitikleri halde bedellerini vermemişlerdir. Kendile- rine vaki olan müracaatlara vaziyet icabt bankalardan para #lamadikla- ri bir müddet beklemeleri lâzım geleceği cevabı verilmektedir. Hal buki bu müesseselerin kendi ihtiyat paraları ile borçlarını ödemeleri lâ. zmgelirken alacaklıları bekletmek- tedirler. Bu yüzden şikâyetler baş- lamistur. e Takas İşleri ve Takas Ofisi Ticaret Vekfli Cezmi Erçin dün sa. bah Takas Limited şirketine gelerek öğleye kadar meşgul olmuştur. Saat on birde şirketin müdürleri ve idare heyeti azalarile dış ticaret dairesi re is vekili Cemal Ziya, mıntaka ticaret müdürü Mehmet , Mersin mınta- ka ticaret müdürü Mithat, vekilin ri. saat sürmüş ve takas işlerine ait me. seleler etrafında yeni kararlar itti- haz edilmiştir. Ticaret vekâletince bir takas ofisi kurulması tasavvuru hakkında Vekil Ankaraya gittikten sonra İcap eden esasların tesbit edi- leceği söyleniyor. — —— Kadeş Vapuru Havuza Alındı Kadeş vapuru.dün Haliçte havuza girmiştir. Sür'at vesaire tecrübeleri rimizden bu komisyona davet edilenler Büzün An. ... Pasif Korunma İçin YeniTedbirler Alınıyor Mökallela013 Vazife Söreceklerin İşleri Ayrıldı, zamn ği iii emi İş 4 Verebilmek İçin Bu Zammı da Az Görüyor Beş. (takdirde ancak ilâve edilen mükel- iyet vergilerini karşılayabilecek- lerini söylemektedirler. Bu husus gö rüşülecektir; Gl lm Çocuk Bahçeleri Yapılıyor Nişantaşında 15 inci ilk mektep ei- varında yapılacak çocuk obahçesile Şişhane karakolunda yapılacak ç0- cuk bahçesinin plânları belediye & mar müdürlüğünce ikmal edilmiş, şürtnamesi de hazırlanarak eksiltme- ye konulmak üzere dün belediye'da. imi encümenine verilmiştir. İk! ço. cuk bahçesi için 50 bin liralık bir af tahmin edilmiştir. toplantıda yeni barem kanunu. na göre, maaş vazlyetleri yeni- den tesbit edilecek memurların sicilleri tetkik edilmiş ve bun- lar hakkında bir liste hazırlan. maşlar. Yeni liste We 200 e yakın me- wurun barem derecesi birer de- röce zam verilmek suretile de. giştirilmektedir. Bundan başka dünkü komis- yonda birçok yeni o tayinler yapılmıştır. Gerek zam gören gerekse yeni tayin- $ lere ait listeler, tasdik edilmek üzere dün akşam vali ve bele» diye reisine verilmiştir. .aaaaaasaneeeeakanaazaaaemeeemeee Havadan korunma komisyonu dün toplanarak pasif korunma faaliye. tinde vazife alacak 40 ve 47 yaşla. İrındaki şahışların yapacakları işleri tesbit etmiştir. Bunlar bir hava hü- cumu vukuunda mahallelerde hasta bakıcılık yangın söndürme, gaz te- mizleme işlerinde çalışacaklardır. Bu vazileyi yapacak adamların isimle. ri mahallelerindeki duvarlara yâpış- tırılscak ilânlarla tesbit edilecektir. Diğer taraftan Denizyolları bütün vapurlarına hava hücumuna » karşi tedbir almak üzere maske, kireç kay mağı vesair içabeden lovazımı dağıt- #iştır. Badema vapurlar sefere ha- Mİ AL. Tee Nİ Aİ akm linda İ SORUNUZ, CEVAP VERELİM şi ———> niz, tedavi edilerek bu illetten kurtulunuz. . S. Z Üniversite asistanlarının terfihi eski esaslara mı tâbidir. yoksa yeni hükümler konulmuş mudur, veyahut konulacak mıdır? C. — Üniversite asistanlarının terfihi için yeni tasâvvurler olup olmadığını bilmiyoruz, terfi etme bahsine gelince, bunun içinde yeni bir şey yoktur, asistanların derece derece “terfileri eski hü- kümlere bağlıdır. . 5. — Kazalarda Ermenilerin dükkân ve mağaza açıp Gearetle iştigal etmelerine müsaade edili. yor mu? C. — Türk tebassı olan, Tür- kiye vatandaşlığı vasfını hiliz o- lan her vatandaş, bulunduğu yer- de dilediği ticaretle iştigal edebi. lir. Türk vatanında, Türkiye va- tandaşları arasında hiç bir fark yoktu" . S, — Snadet zinciri serlevbalı bir mektup aldım, bu mektubun elden ele gönderilmemesinin şea- met tevlit edeceği yazılıyor ve vatandaşları o haklı bir endişeye düşürüyor. Bu nedir, şenmet tev- Hit edeceği doğru mndur? C. — Bu mektubun elden ele gönderilmemesinin şeamet tevlit edeceğine © inanmamak lâzımdır. Bâtıl itikatlara inanmakla bu Şe- amete inanmak ârasında fark yoktur. Mektup işsiz, bazı kimse- lerin dostlarına yaptıkları azizlik- ten başka bir şey değildir. Bu ka. bil mektupları yırtıp atmak en doğru harekettir. S. — Hataydaki öğretmenler, Türkiyenin her hangi bir şehrin. de tavzif edilecekler mi? Yoksa orada kalıp, maaşlarını oradan mı alacaklar? C, — Halen Hatayda bulunan öğretmenlerden orada kalmak # gin Vekâlete müracuat edenler vardır. Orada bulunanların maaş- ları Hatay vilâyetinden verilecek- tr: Hatayda kalmak istemiyenler hakkında Vekâlet henüz bir karar vermemiştir. S — Sovyet Rusya Franko hü- kümetini tanımış mıdır? C — Tanımamıştır Sefere Çıkacak Vapurlarda Tertibat Alınıyor ikmal edilir edilmez: hemen selerle. va tehlikesine karşı mücehhez bir vaziyette çıkacaktır. Ayrıca hususi şirketlere ait vapurlarda da öyni teş- kilâtn yapılması için alâkadarlara emirler verilmiştir. Vapurların bu hususlara riayet edip etmedikleri Denizyolları tarafından kontrol edi. Jecektir. LK Cerrahpaşa Hastanesi ! Pavyonları Tamamlanıyor Belediye evvelce inşaatları ya- rı kalan Cerrahpaşa hastahanesinde- ki Çamaşırhane ve mutbak pavyon- larını ikmal ettirmeğe karar vermiş tir. Belediye ayrıca bu iki pavyona konulâcak olan makineler için de 50 bin Hira tefrik etmiştir. TAKVİM ve HAVA 27 Ağustos 1939 PAZAR 8 inci ey Gün: 31 Hirr; 114 Arabi: 1838 Rün: 1355 Recep: 12 Ağustos: 14 Güneş 8.21 — Öğle 1216 İkihdi: 1600 — Akşam! 18.55 Yatsı: 20.31 — İmsök: 839 — Hava Vaziyeti — Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan a- hınan malümata göre, havı yurtta - Eğe, Orta, Cenup ve Cenubu Şarki Anadolu bölgelerinde açık, Trakya bölgesi ile Marmara havzasında ve Karadenizin Garp kiyilerinda bulutlu, Doğu Anadoluda çok bulutlu ve mevzii yağışlı geçmiş, rüzgâr- lar Doğu bölgelerde Gorbi, Trakya böl- gesi ile Karadeniz kıyılarında Şarki, di“ ğer bölgelerde Şimuli isiksmetten orla kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda havs er bulutlu gec- S — Refik Halidin soyadı yok mudur? C — Vardir. “Karay, dır, miş, rüzgâr Cenupian saniyede | — 3 metre bızla esmiştir. Sant 14 te hava taz- yiki 1012,7 şmilibar idi. Sühunet en yök- sek 293 ve en düşük 16,9 santigrat ola- rak kaydedilmiştir. x