2 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

2 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

27.9-93) Almanyada Ciddi Bir Telâş Göze Çarpıyor Kadınlar Kiliselere “ Dolup Ağlaşıyorlar Ber 27 (Hususi) — bir . kaç gündenberi Alman halkı büyükbir heyecan içinde bulunmakta- dır. Berlinde Başvekâlet bi - nası önünde kalabalık, fakat sessiz bir halk kalabalığı bir şeyler öğrenmek ihtiyacı ile toplu bir halde bulunmakta - dır. Alman halkınm büyük bir ek. seriyeti şu bir kaç gün içinde Hit- lerin birdenbire değişen siyasetini bir türlü anlayamamışlardır. Şim- diye kadar Hitler silâha müracaa. te lüzum kalmadan işlerini mu « vaffakıyetle başaran bir reis ola - | rak tanmıyordu. Son hâdiseler karşımda Almanya ufuklarında beliren tehlike, herkesi şaşırtmış ve paniğe uğratmıştır. Bir defa altı senedenberi Al - manyanın dostu olarak tanınan Po. Jonya ile Almanya arasında bir ih. tilâfın çıkabileceğine hiç kimse ih- timal veremiyordu. Diğer taraftan Nasyonal Sos - yalist gazeteler tarafından on ye. di senedenberi mütemadiyen tah - kirlerle zikredilen o Bolşeviklerin dost olarak gösterilmesi ve komü. nist « Faşist düşüncelerinin birbiri içinde hâlledilmeğe kalkkışılması Alman efkârı umumiyesi tarafın - dan bir türlü © anlaşılamamış ve hoşnutsuzlukla karşılanmıştır. Söylendiğine göre, bu yeni ma- nevra bilhassa Almanyanın yüksek sanayi erbabinı fena halde hiddet. lendirmiştir. Vilâyetlerden gelenler bütün halkm heyecan içinde olduğunu söylüyorlar. Kadınlar ağlamakta, kiliseler dolüp boşalmaktadır. Alman radyoları dış haberleri pek kısa kesmeğe başlamışlardır. En ehemmiyetsiz dahil! haberlere dakikalar vakfettikleri halde Fran- sa ve İngilterenin almakta oldu - ğu tedbirlerden, Amerika cümhur. reisi Rooseveltin Hitlere gönderdi- ği mesajdan, İngiliz sefiri Hender. sonun mütemadi seyahatlerinden ve Alman -Rus paktı karşısında Ja. ponyanm almış olduğu (O muhajif vaziyetten hiç bahsedilmemekte - Alman propaganda teşkilâtı, halkın bozulduğu aşikâr bir şekil. de görülmekte olan maneviyatını İflâsa götürmemek icin bu tedhir. leri almaktadır. —— — — Tek Un Tipi Tecrübe Edilecek Ekmek imalinde kullanılmak üzere tek tip un imali için dün belediyede bir toplantı yapılmıştır.Bu toplantıya belediye hududu dehilindeki bütün değirmen sahipleri de davet edilmiş. bir, Toplntıda tek tip unun hangi buğ day nevinden mürekkep olacağı de. girmencilere izah edilmiştir. Değir. menciler bu husus hakkında tecrübe- ler yaptıktan sonra neticesini beledi- | ye iktisat müdürlüğüne bildirecek » lerdir, Muamele Vergisi Cetvelleri Ankara, 1 (TAN) — Müamele ver. gisi kanununun beşine — Maddesine tevfikan sınai müesseselerin vergi miktarını tayin için 939 mall yılı ip- tidaf maddeler tenzilât “nisbetlerini gösteren cetvelin tenzilât nisbetleri bugünden itibaren satılacak mamu- lâtın vergilerine tatbik edilecekti. Bu listenin bir teşrinievvelden itibaren meriyete konulması ve 938 cetveli. nin teşrinievvele kadar meri tutul. iması Vekiller Heyetince kabül odil- miştir. ATLAS OKYANUSU BI skAy KÖRFEZİ TAN ALMAN . © erin 2 ., K ..İ 2 Avrupa büyük bir harbe girmiş bulunuyor. Yukarıdaki harita, Avru pada: askeri bakımdan ehemmiyeti haiz olan kara, deniz ve hava sev. kulceyş noktalarını göstermek üzere yaptırılmıştır: 1 Fransanın Majine hattı, bir çok senelerdenberi İnşa ve takviye edilmektedir. Bu hattın zapledilemiyecek kadar kuyvetli olduğu söy- lenmektedir. 2 Almanyanın Garp seddi; Sizfrid hattı, İnşası geçen sene ikmal edilmiştir. Bazı noklaları su selinden bozulmuştur. Majino hattı kadar sağlam değildir. 3 Eski bulundurulmak lâzım gelen yer. “halkimıp isyanına mâni olmak için kuvvet 4 Polonyanın Slovak hududuna yığılan Alman kuvvetleri. 5 Evvelce Avvsturya ve şimdi Almanya olan dağlık arazi 6 Brener geçidi, Alp dağları arasından İtalyaya geçen en büyük geçittir. 7 Montsenis g kapısıdır. on günlerde Almanya- dan dönenler Almanya- nın harp hazırlığı ve Alman şehirlerinin manzarası hak - kında dikkate değer tafsilât veriyorlar. o Evvelki sabah Berlinden gelen bir vatanda- şımızın verdiği tafsilâtı aşa - İ ğıda okuyacaksınız: “.- Alman halkı siyasi hâdisa. tın son inkişafile büyük teessür i- çindedir. Halk harbi İstemiyor ve heyecandan bitkin bir vaziyette. dir, Buna mukabil son günlerdeki müthiş askeri hazırlıklar, geceleri sabahlara kadar asker nakliyatı ya. pılması, tayyare ve motör gürültü- leri halkı derin bir yelse sevket. miştir, Türklerin Ayrılışı Almanyadaki Türklere ağusto. sun 27 sinde verilen âni bir emirle 24 saat zarfında Almanyayı terket- meleri ve aksi takdirde hudutlar kapanacağı cihetle Almanyada ka. lacakları bildirilmiştir. 700 kişinin birden müracaatı ile Berlinde vize İtalyanın sanayi mıntakası olan Po vadisinin muamelesi için birikenler yüzün. den izdiham oldu ve ekseriyet vi- zelerini yaptıramadı. Bir kısmı da bu muameleyi hudutta tamamla. mak Üzere derhal hareket ettiler. Almanyadaki Eczacılar konferansı. na giden 15 kişilik eczacı kafilesi de orada kaldı. Almanyayı terketme işi o kadat heyecan içinde ve acele İle oluyor ki, trenlere dolan halk, bagajlarını bile almıya vakit bulamıyorlar, Demiryolu memurları da yolcu- ların ihtiyaçlarile meşgul olami. yorlar ve fevkalâde sinirli bir hal. - de hareket ediyorlar. Bilet alabil- mek de çok müşküldür, Bunun için Reichbanck'a müracaat edin döviz almak icap etmektedir. » Çekler Ayaklanmışlar ! "Yi senlerin arştleri de in tizamını kaybetti, Servisler gelişi güzel ve saatte 120 kilomet. re süratla yapılmaktadır. Trenle- rin taarruza uğrıyacakları da riva. yet edilmekte ve bu yolcuları bü. vük telâşa sevketmektedir. Almanya dahilinde trenle geçti- 3) Avrupanın Sevkulceyş Noktalarını Gösterir Harita ak g“ e LETTONY YA vw Gi iğ İĞ oromapi 8 Polonya koridoru Şırki Prusyayı ve Memeli Almanyadan ayırır. 9 Gdynya, Danziy'e rakip yezâne Polonya mahreci 16 Litvanyaya hükim Alman hududu, Poloriya iğine ilerleyişte üs. silhareke diye kullanılabilir. nı ız Un “ Rodos İtalyan deniz üssü Bizerta Fransız deniz üssü. Li ları yardır, lı. İlalyan Batı Afrikasına giden yegâne rda İtalya tarafından istilâ eğlen Arnavutluk. Malta, İngilterenin bahri üssü, Pantelarya adaları, Müstahkem İtalvan deniz ileti Romanyanın petrol mıntakası, yol Fransızların ve İtalyanların buraan karşılıklı müstahkem hat- 19 Balear adaları, İtalyanın kullanmayı düşündüğü İspanyol deniz üssü, 20 Cebelitarık. Dünyanm en kuvvetli müstahkem noktası, Bütün Alman Halkı Endişe İçindedir Berlinden Gelenler, Halkın Katiyen Harp İstemediklerini ve Müthiş Bir Heyecan İçinde Bekleştiklerini Anlatıyorlar ğimiz her yerde küçük köprüler altında küme küme asker kıtaları. na tesadüf ettik. Bilhassa Çek ara- zisindeki manzara dehşet verici mahiyette idi. Çekler kısmen ayak- lanmıştır, Her tarafla Almanlarla müsademeler olmaktadır. Geçtiğimiz her istasyonda büyük bir telâş ve kargaşelık gördük. Almanyada iaşe şimdiden feci bir safhaya girmiştir. Yumurta ve et tamamen ortadan kalkmıştır. SI. yah ekmek bile vesikaya tâbidir. Haftada verilen 180 gram yağ, 60 grama indirilmiştir. Halk, gıda ba. kımından büylk sıkıntı içerisinde- dir ve bilhassa ilerisi için ciddi en. dişeler hissediyor. Benzin hükümet tarafından top. latılmıştır. Bütün otomobil ve kam- yon nakliyatı tamamen ordu elin. dedir, Bu vaziyette halkın bütün propagandalara rağmen harbin ve rejimin aleyhinde olduğu, en dik- katsiz göze bile çarpacak bir hale gelmiştir. Türkiyenin sulh cephesine ili. hakını ilân edişi Alman halkı üze. rinde pek acı bir tesir bıraktı. AL manlar Umumi Harpteki İttifakı. mızı iyi hislerle hatırlıyorlar ve son ayrılıştan büyük teesssür du. vuyorlar. İtalyanlara Karşı A Danyada mükemmel yetiş. tirildiği herkesçe kabul e- dilen şey ordudur. Askerin, biz geç tiğimiz sıralarda her türlü hareke, te tamamen hazır olduğu görülü. yordu. Fransızların Ren hududuna İn- gilizlerle beraber 70 fırka tahşit ettiklerini de Almanyada duyduk. Alman parası dahilde ve hariçte tamamen kiymetsizdir. İktisaden, Almanyanın devamlı bir harp ba- şarabilmesinin, herhangi bir müşa. hit nazarında, imkânsız olduğu mü. bakkaktir. Almanyanın İlalyaya karşı iti. madı du kalmamıştır. Yalnız, son zamanlarda Alman halkını sevin. diren ve hattâ içinde bulunduğu feci şartlara rağmen halkı şenlik yapacak kadar heyecana sevksden $ey, Alman - Rus ittifakı olmuştur. İtalyanlar da Vaziyeti Çok Vahim Sayıyorlar Danzig: Yüzünden Bir Harbe Girmiyecekler Ber 27 (Hususi) — beynelmilel vaziyetin İ- talya için çok vahim bir vazi- yete girdiği, diplomatik işle- rin bizzat Mussolini tarafın- dan tedvir edilmeğe başlan- masından belli oluyor. Harici- ye Nazırı Kont Ciano, artık sahnede gözükmez olmuştür. Sefirler Mussolini tarafından kabul edilmekte, Hitler tara- fından gönderilen mesajlara yine onun tarafından cevan - lar verilmektedir. İtalya ve Almanya arasında tam bir fikir birliği mevcut olduğu id- dia edilmesine rağmen son günler. de Berlin . Roma arasındaki siki siyesi temaslar bir çok kimselerin şüphelerini haklı gösterecek muhi- yettedir. Bu temaslar evvelâ Alman dev- let reisinin göndermiş olduğu bir mesajla başlamıştır. Mussolini bu mesaja derhal cevap vermiştir. Hitler ikinci bir mesaj göndermiş, fakat buna Mussolininin cevap ve. rip vermediği anlaşılamamıştır. Ü- çüncü mesaja Mussolini yine der- hal cevap vermiştir. Bu temasların pek normal oldu. ğu iddia edilebilir ini? Şüphesiz hayır. Çünkü Roma - Berlin &ra. sındaki normal bir temas böyle bir. denbire kullanılan diplomatik usul içinde cereyan etmezdi. Anlaşılan mihver devletlerinin iki mutlak hâ. kimi aralarında münakâşalarda bu. lunuyorlar, Bu münakaşaların bir takım sürprizli neticeler vereceği şimdiden tahmin edilebilir. İtalya. nın Danzİg yüzünden bir harbe sü. rüklenmiyeceği anlaşılmış gibidir. Askeri mahafilde Mussolininin, kara, deniz, hava müsteşarlarile ve münakalât nazırile yapmış olduğu | temaslar nazarı dikkati kuvvetle celbetmiştir. Bu temaslarda İta'ya yarım adasının müdafaası hazırlık- larile meşgul olunduğu muhakkak sayilıyor. Diğer taraftan İtalyanın şimali Afrika kuvvetleri başkuman danı ve Habeşistan umumi valisi | Mareşal Balbo, Trablusa gelerek seferber edilmiş kuvvetleri teltiş etmiştir, Bakırköyde Ehli Hayvanlar Sergisi Açıldı Dün Bakırköyde üçüncü ehli hay> yanlar sergisi açılmıştır. Şap hasta, lığı dolayısile bu seneki sergiye d. ğer senelerdekinden daha az hayvan getirilmiştir. Serginin gayesi mem- leketimizde (Boz ırk) sığır cinsinin ıslahıdır. Muhtelif sığır elnsleri için de, et, süt, ve kuvvet bakımından çok kıymetli olan ayni zamanda pek 87 itina istiyen bu ırkın memleketi. mizde çoğaltılması için hükümet 332 senesindenberi çalışmaktadır. Geçen sene ayni sergide 250 kadar hayvan teşhir edilmişti. Bu sene an. cak 100 hayvan teşhir edilebilmiş, 534 lira mükâfat verilmiştir. İyi hayvan yetiştiren köylüler a rasında bilhassa Çıfıtburgaz. Avcılar İkitelli köyleri göze çarpmaktadır. Boz ırkın itina gösterilen ineklerin den günde on kilo süt almabilmekte ve 600 kiloluk boğalar yetiştirilebil. mektedir. Ml ği Müstevli Bir Çıban Aksaray, Samatya ve Yedikule semtlerinde oturan halkın bir çoğu, mahiyet itibarile biribirinden farksız bir çıbandan şikâyet etmektedir. Bu çıbanları çıkaranların anlattıklarına göre bu bir nevi kan çıbanıdır ve vü cudün rastgele yerinde çıkmaktadır. Müracaat edilen doktorlar da “kan çıbanıdır., teşhisini koymaktadır.