2 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

2 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

i/ kilim > nr Tefrika No. 148 Yeni Bir Milli Alay Kurulmuştu Alay, Şehit Halit Paşanın İntikamını Alacak, Payaslı Rumların Yaptıkları Vahşetin Cezasını Verecekti Hele, milli mücadeleyi devam et. tirmek, âmme hukukunu müteca- vizlerden sıyanet etmek gibi hu. suslarda pek titiz hareket etmiş ve bu suretle nazdrı dikkati çelbetme- ği, kendini methüsena ettirmeği ve herkesi bir merci gibi kendine mü. racaat ettirmeği kendine bir gaye edinmişti ve bunlara muvaffak ol- müştu. ENi yedinci fırka kumandanı, Demirci Mehmet Efenin milli kuv. vetlere iltihakını, bir çok sebepler- den dolayı memnuniyetle telâkki etmişti. Vatan râücadelesi işinde Demirci Mehmet Efeden azami de. recede istifade edilebileceğini tak- dir etmişti ve derhal onu mesai ve fasliyetine iştirak ettirmişti, Ku. mandan Şefik Bey bu İntihap ve takdirinde hiç te aldanmış değildi. Çünkü, Demirci Mehmet Wfe, sıra- sı geldikçe bahsedileceği veçhile, yapılmak istenilen bir çok menfi tesirlere kapılmamış, daima milli emel ve kuvvetlere sadık kalmış ve hizmetten katiyen sakınmamıştır. » ii kumandan kahraman Ha. lit Paşanın Papaslı nankör- leri tarafından kahbece basılıp şe. hif edildiği sıralarda merkezi Ko- yuncuda bulunmak üzere All Şe. fik Beyin kumandasında, Akhisar- da iki taburlu milli bir alay teşkil edilmişti. Bu taburlardan Koyuncu Aliye gönderilen Tireli zade İsmail ve Burunörene gönderilene de Murat Beyler kumandan tayin e. dilmişti. Bu alaydan başka kırk ki- şilik de bir süvari müffezösi meys dana getirilmiş ve yarısı alay em- rine alınmış, yarısı da Burunören. deki tabura gönderilmişti ve bu i- ki köy İlerisinde bir cephe teşkil e. dilmişti. Halkın ve alâkadarlarn gösterdikleri gayret ve himmet ile elrat ve zabitan miktarı günden güne artmış ve taburlar askeri bir zaptürapt altına alınmıştı. (1) Milli alay artık, şehit Halit pa. şanın intikamını almak, Papaslı Rumlarının yaptıkları vahşetin ce. zasını vermek zamanının geldiğine kanaat getirmişti. “Burunörendeki milli tabur iki makineli tüfek ile kuvvetlendirilmişti. Taburun bü- yük bir kısmı Papaslıyı şimalden saracak, bombalarla teçhiz edilmiş küçük bir kism: da Çaldağı üzerin. den dolaşarak Papsslının cenubun. daki hâkim tepeleri tutacaktı. Ko- yundu Ali tabürundan bir müfreze de Mihailli - Halit Paşa çiftlikleri istikametinde hareketle Papaslıyı şarkından ihata edecekti. Bu plâi- nın 1335 yılı ağustosunun onunda ve gece yarısında tatbikine geçil- di. Sabaha karşı müfrezeler Papas. lıyı basmış, nankörlerin üzerine a. tılmıştı, Köy civarında bulunan siperler tamamile temizlenmiş, sı- ra köydekilere gelmişti ve hemen işe başlanılmış köy sokaklarında şiddetle bir boğuşma baş göster. miti, F akat, baskını Manisa, Müto. veli, Kolderede bulunan mukabil taraf kuvvetleri pek ca- buk haber almışlar, Papaslıların imdadına koşmuşlardı. Maksat, Pa. paslıyı elde tutmak olmadığı, şehit Halit Paşanın da intikamı gereği gibi alındığı için müfrezelerimiz köyü terketmişlerdi. Yolda karşılaştıkları saldırıcı kuvvetlerle çarpışa çarpışa müda. fa siperlerine çekilmişlerdi. Bu muvaffakıyetli hareket ve ricate Akhisarlıları mücadele lehine büs- bütün coştürmuştu. Halkı teşkilât merkezine koşturmuştu, Az zaman- da süvari ve piyade gönüllüler ço- almış ve bilhassa (Burunören) tabuguna da iki makineli tüfek ve- rilerek kuvveti arttırılmıştı. Li Ni amat Ferit Paşa, şahlanmış, hiyanet sahasında alabildi. ğine koşuyordu. Vükelâdan bir kıs. manın bilhassa Tevfik Paşanın vaki ısrarlı mumangatına rağmen, Mus- tafa Kemal Paşa ile diğer bazı 7- vatın tutulup İstanbula gönderil. meleri hakkında Dahiliye Nezare- tinden vilâyetlere bir tami yade yaz. dırmıştı, Damat Ferit Paşa ile o sırada Da. hiliye Nezaretinde bulunan Adil Beyin müşterek bir ihanet eserleri olan bu tarihi vesika aynen şöyle yazılmıştı: “Erzurum ve civarında kongre akit ve bazi teşkilât yapmakta ©- lan ordü müfettişi sabıkı Mustafa Kemal Paşa ile Bahriye Nazırı 85. bakı Rauf Beyin ve Nazilli civarın. da milli teşkilât yapan ye Hacı Şükrü ve Demirci Efe namı müs taarları ile dolaşan ii şahsın he- men derdestleri ile İstanbula gön- derilmeleri...,, Bu tamimin Dahiliye Nezaretin- den çıktığı günü akşamı, Yıldız sa- rayı yine çok hararetli bir içtimaa sahne olmuştu. İstifa niyetinde bu- Tunduğu haber alınan Tevfik Pa. şanın bilhassa davet edildiği bu i timada, Süleyman Şefik, Hadi Pa- şalarla, bilâhare Ticaret ve Ziraat Nezareti ile Şürayı devlet riyase- tini deruhte eden Tunuslu Hayret. tin ve sabik Misir fevkalâde komi. seri Rauf Paşalar da bulunuyor- du. İçtimaa bizzat hünkür relslik e- diyordu. Has hazine müdürü Refik ve İhşan Beyler de kâtip şıfatı ile bulunuyor, içtimam zaptını tulu- yorlardı. Bu içtima, herhangi me. selenin istişari mahiyette müza- keresinden daha ziyade, Damat Fe- rit, ve Tevfik Paşalar arasında zü- hür eden bir ihtlüfin helline ma. tuf gibi gösterilmek istenilmişti. Süleyman Şefik, Hadi, Tunuslu Hayrettin ve Rauf Paşalara da su- rota hakem vaziyet ve salâhiyeti verilmişti. akat, bu bir entrika idi. Da. mat Ferit Paşa, kabinssin. de bir tasfiye yapmak, Salih, Ali Rıza ve Ahmet Abuk Paşaları ka- bineden çikarmak ve yerlerine Sü- leyman Şefik, Hadi, Tunuslu Fay. rettin ve Rauf Paşaları almak isti- yordu. Bu meyanda erkânı harbi- ye riyaseti, Harbiye Nezareti müs- teşarlığı ve İstanbul muhafızlığın. da da bir değişiklik yapılacaktı. Damat Ferit Paşa, bilhassa bu de. gişiklik için ısrar ediyordu. Erkânı harbiye reisi Cevat, !kin- ci reisi Kâzım, müsteşar Fevzi pa- şalarla şürayı askeri muamelât mü dürü Miralay İsmet (Milli Şefimiz) harbiye dairesi reisi Miralay Ömer Lütfi Beyleri Mustafa Kemal ps- şaya taraftarlık ve bir çok husus. larda yardım etmekle itham edi - yor, Harbiye Nazırı Nâzım ve İs- tanbul muhafızı Şevki paşaların da idaresizlik ve bilhassa Mustafa Kemal Paşaya karş: zaaf gösterme. lerinden şikâyet eyliyordu. (Devamı var) (1) Ali Şefik Beyin yerine bu #laya bilâ hsre Koyuncu Ali milli taburu kusnanda zade İsmati Bey m n ole muştu, 1335 yılı sonlarında yapılan Ta- tar muharebesi esnasında da etki Baş- vekil Celâl Bayar bu alayın kumandan” Uığını deruhte etmişti, O sırada Osman ZsZde Hamdi Bey de Akhisarda bulu- nuyor ve teşkilât. kuvvetlenmesine Yardım ediyordu. hiralay Avni Bey de, icabında Hemdi Beye vekâlet ediyordu. ni Tireli YÜZDE VE GÖĞÜSTE... Yüzün yukarı kısmında, gözle. rin etrafında ekzema epeyce çek görülenlerden biridi O zaman kırmızı lekenin kenarlarında ka. barcık hasıl olur, o kabuk bağlar. Bir taraftan deri şişer, Kabuklar döküldükçe, sızan su çoktur. Sakallı erkeklerin sakalları ara. sında ekzema çıkması da hiç nadir değildir. Bunun tedavisi de güç ©- lur... Bıyıkların nda ekzen daha ziyade © nezleli zamanlarda görülür, Fakat diş sularının yahut macunlarının dudaklara bulaşma- sından hasıl olan, Bayanlarda du- dak rujunun cildi tahriş etmesin. den ileri gelen ekzemalar epeyce çoktur. Kulakta ekzema iki türlü olur. Biri kulağın arkasında, öteki ku Jak deliğinin icinde. Birincisinden çokça su sızdığı için, can sıkarsa da, ikincisinin sebep olduğu kaşın. ma, ekzemaya tutulanın kendisin- den başka ahbuplarına da zararlı olur: Çünkü kulağında ekzemalı gittiği yerde önünde kibrit kutu- su bulunca dayanamaz, kulağını kaşır ve kaşıdıkça, ekzemnsi ar- tar. Ensede ekzema, çok defn saç boyasının oraya akmasından, ya. hut gömlek veya elbise yakasına orayı tahriş etmesinden ileri ge. lir. İlkin kırmızı lekelerden su sı. zar, sonra deri kalmlaşır ve sert leşir.. Çamaşır yıkıyanların kol- larında hasıl olan ekzemanın bo- yuna kadar da çıktığı olur. Fakat boyunda ekzema hafif olunca, hu. na sebep baştan oraya kadar gelen hayvancıklar olabileceği unutul. mamalı, hir kere de saçların arası iyice ayıklanmalıdır. Göğüste ve arkada hasıl olan kaşıntılar, da ekzemaya atlet. mezden önce, gömleği çıkararak tetkik etmek iyi olur. Çünkü bu , hayvancıklar insanı çek kaşındır. makla beraber, ekzema yapmala- rı nadirdir. Uyuzlularda bile hasıl olan ekzema, hu hastalığın hay- vancığından ziyade onu telef et. mek için kullanılan merhemlerin deriyi tahriş etmesinden İleri ge. ir, Bayanların göğüslerinin üzerin- deki göğüsleri de ancak gehelikte ve emziklilikte ekzemaya tutula- bilir. O vakit küçük göğüslerin u- cu — ikisi birden — kızarır, kaşı nır, Kimisi kuru kalır, kimisin. den su sızar, Kabuk bağlar. Ka. bukların üzerinde yarıklar hasıl olur ve çocuk emzirirken pek zi. yade acı verir. Yalnız bir tarafta göğsün ucun- da ekzema gibi bir şey hasıl olup ta devam ederse, on - dan mutlaka şüphe etmelidir. Bunun bir kanser başlangıc olması ihtimali vardır. Onun için durmadan bir operatöre göstermek lâzımdır... Koltuk altında da ekzema har- Tice görülür. Fakat Bayanların kü- cük göğüsleriyle — daha büyücek göğüsleri arasında hasıl olan kır. mızılık ekzema değildir. Karında ekzema, ya kemer sık. masından — bazılarında kasık çı. kığına karşı takılan bağların sık- masından — yahut © hayvancık- ların kaşındırmasından ileri geli İki bacakların arasındaki de — kadınlarda da, erkeklerde de — daima nazik ve ince olduğundan orada ekzema pek çok — hemen herkeste — görülür, o Kimisinde yalnız pembe lekeden su sızar, kimisinde orası kabuk bağlar, de- ri şişer, kaşınır ve sızlar. Su sz. ması ve şişkinlik & kaybolduktan sonra bile kaşınma kalır. Ekze. manın en çok görülenlerinden ve en çok zahmet verenlerinden biri de budur, TAN ”»)2322233322333233333732272222222222272227222729 0222333232322 ECE 5 Keti bir cevap Yeremiyece- im, fsal hizmetten ayrılalı çok ol- du. Ben şimdi gelen malümatı top- layıp yerlerine göndermek meşgulüm. Asıl oturduğum kendi evim, Ebury sokağında uğradığın ev değildir. Başka yerde ikamet ederim.” “ Öyle mi?” Misis Wallace gülümsedi: “ — Ebury sokağına ancak şunu bunu görmek üzere giderim, Ora. ya gizli olarak girip çıkarım. Girip çıktığımı Ogörmek imkânsızdır. Şimdi plânlarımızdan konuşalım, Evvelâ yemeğe çerezlerle mi baş- lamak İstersiniz?” Mis Wood, büyük bir dikkatle dinlediği ihtiyar kadına gülerek, cevap verdi: — Meyvayı tercih ederim. Fa- kat bugün nedense hiç iştiham yok. İsterseniz, plânlar hakkındaki ko. muşmamızı bitirdikten sonra, ye- meğe başlıyalım. Misis Wallace, lokantanın her tarafını süratle gözden geçirdik- ten ve kendilerine dikilmiş bir tek mütecessis nâzar Obulunmadığına tamamile kani olduktan sonra, gonç kıza yaklaşarak: — Yanımızda sözlerimizi dinli. yebilecek kimse yok, dedi. Plânla. rımızın tatbikini yemek esnasında da konuşabileceğiz. Yalnız sakla - yamıyacağım bir endişem var: Sen kararını değiştirmiyecek, her teh- likeye rağmen programımızın tat. bikine çalışabilecek misin? o Beni düşündüren cihet bu. Genç kız ciddiyetle cevap verdi: ice de t nat ver. miştim, Kararım katidir, emin ©- lunuz Misis Wallace... Mis Wood cumartesi günü yüz- | başı Klotz ile beraber Londrada tayyareye bindiler. Tayyare have- landı. Tayyare mavi havada bir eşek arısı gibi homurdana homurdana uçuyordu. Artık İngilterenin be- yaz tebeşir uçurumları tâ arkada kalmış, Frarsanın yeşil kıyıları git gide yanaşıyordu. Yüzbaşı yanıbaşında oturan Mis Wood'a şundan bundan, havai şeylerden bahsediyordu. Klotz'un ara sıra bakışında bir hüzün vardı. Mis Wood at yarışını seyretmek şöyle hoş böyle güzeldir, diye serçe ku. şu gibi cıvıldarken Klotzun yüzün- den havadaki bir buludun gölgesi geçiyormuş gibi oluyor, bakışı de- rinliyör ve kararıyordu. Fransa o kiyilarına yanaştıkça Klotzur halinde bir asabiyet b lirdi, Artık Fransız kıyısına adam akilli yanaşmışlardı. Klotz sanki bir şey unutmuş gibi elini alnına götürdü ve oturduğu yerin altına koymuş olduğu çantayı oradan çek. 11. Çantanın üstüne büyük bir şem. siyeye benziyen bir şey sarılı idi. Klotz onu oradan çıkardı ve pen- cereye yanaştı. Sonra birdenbire, kendini pencereden dışarı attı, Hal- buki o şemsiyeye benziyen şey bir paraşütü. Paraşüt hemen açıldı ve Kiotz sağa sola salmarak denize doğru inmiye başladı. Mis Wood ne olduğuna şaşıp kalmıştı, Mis Wood pencereden eğilip 1. nen Klotza baktı, Bir deniz motörü tam yolla Kloizun denize ineceği noktaya doğru ilerliyordu. Klotz, kendini uçaktan attıktan beş daki. ka sonra, çantasına koymuşolduğu bir saatli bomba müthiş bir tarra- ka ile infilâk etti. Tayyare, bütün yolcular ve bu arada Mis Wood parça parça oldular * Yüzbaşı Klbiz'u kurtaran motör Almanyaya doğru yol alacağına Fransaya doğru gidiyordu. İngiliz İntelligens servisi, yüzbaşı Klotz'u bir Alman motörü gelip alacağını anlamış, ve o motörü sabahleyin zaptedip İngiliz llmanına götür- müş, ve Alman metörü imiş gibi denizde bir İngiliz motörü beklet- Klotz, | Casusluğa Ait Hikâye Serisi BEYAZ ZENCİ Yazan: Arthur Mills - Çeviren: Cevat Şakir Motörün içinde Albay Marshali'le Percy Shore var idiler, Albay Marshall Yüzbaşı Klotza: — Akıbet sizi yakalamıya mu- vaffak olduk. Bu sular Fransız su- larıdır. Şimdi sizi Fransanın ikin- *i bürosuna teslir; edeceğiz. Dedi, Fakat sözünü bitirmeden tayya- renin müthiş bir infilâkla patla- dığım duydular, İşte © zaman yüzbaşı Perey; — Ah zavallı Mis Wood kurban gitti, diye saçını başını yoldu, Al- bay Marshall ayağa kalktı, Doğ- İP C. ZİRAAT BANKASI Kuruluş Tarihi: 1888 T. az 50 lirası bulunanlara senede 4 Adet 1000 4 — 500 4 250 d0 ci 100 100 - “ 120 Ç 40 160 a 2 tarihlerinde çekilecektir. ” Sermayesi: 160,000.000 Türk Lirası Şube ve ajans adedi: 262 Zirai ve ticari her nevi banka muameleleri Para Birktrenlere 28800 İkramiye Verecek Ziraat Pankasında kumbara ve ihbarsız tasarruf hesaplarında en plâna göre ikramiye dağıtılacaktır DIKKAT: Hesaplarındaki paralar bir sene içinde 50 liradan aşağı düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde “© 20 fazlasiyle verilecekti Kuralar senede 4 defa, i Evlâl, 1 Birincikânun, 1 Mart ve 1 Haziras GOLE CCE ; Tİ a me felâketlere kuru kirpikleri bakmış, bu taş yürekli adamın gözleri yaşlarla dolmuştu. Bir ba- ba haliyle Perey'nin omuzunu $ı- ğayor ve teselli etmiye uğraşıyor- du. Perey'ye: — Beni affet. Ne yapalım böy- le icap etti. Böyle Şu hınzır herifi ele geçiremite- cektik. Düşün ki Mis Wood bir kahraman oldu. Bir çok insanların hayatını kurtarmış oldu. —SsON— yapmasaydık. Lira 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdakı Liralık 4,000 2.000 1.000 4,000 5.000 4,800 N 3,200 ——6&———---—— Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Levazım Âmirliği Satınalma Komisyonundan : 1 — Muhâfaza memurlarına yaptırılacak 21 takım siv!! elbise İle be- raber 21 adet Fölr şapkanın 79:039 perşembe günü saat TI de pazarlığı yapılacaktır, " 2 — Tasarlanmış tutarı 583 lira ve ilk temihatı da 25 liradır. Nümu- ne kumaşlar, şartnamesi komisyondadır. Görülebilir. 3 — İsteklilerin kanuni vesikalarile ve ilk teminat makbuzlarile Galata Rıhtım caddesi Veli Alemdar han ikinci kattaki komisyona gel. meleri, (6876) >