20 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

20 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

- Bugünkü Sovyet TAN Orta Okul MuallimleriPE sex 7> ANKARA RADYOSU ONANMASI i usyanın son yıllarda deniz : kuvvetlerine fazla bir ç- j : hemmiyet verdiği görülmektedir. Halen tezgâhlarında inşa edilmek- te olan hattı harp gemileri, kru. hi vazörler, hafif kruvazörler, muh. ripler, torpidobotlar, depizaltılar ve bazı muavin gemiler vardır. Bu inşaatın mühim bir kısmı 940 senesi başlarında diğer Kısım 41, 42 senesinin ortalarında bitecek ve donanmaya iltihak edecekler dir, . Hattı Harp Gemki “Halen Rusyada mevcut değildir, fakat tezgâhlarında ve 940 sene- sinde İnşaatı bitecek 35000 tonluk Tretij international hattı harp ge- misi vardır. Topları 40.66 santi: metrelik ve sürati 30 mildir. Ve adetleri üç olacaktır. Diğer Ikisi plân halindedir ve 40,000 tonluk ve süratleri 32 mil olacaktı.r Muharebe Kruvazörleri Halen donanmasının üç muha. rebe kruvazörü vardır. Bunlar 911 de inşa edilmiş ve 31, 33 senele. rinde tâdil edilmiş ve en son si. lâhlarla takviye ve teçhiz edilmiş- lerdir. Onlar da: Ort. Revolutia tık denizinde) Süratli 23 mildir, Marat (o (Karadenizde) ( 22600 tonluktur. Sürati 24.5 mildir. Pa- ris Kaya Komuna (Karadenizde) 23,100 tonluktur Sürati 248 mil. dir. Bu üç geminin ağır batarya. sı İZ adet 30.5 santimetrelik 52 çap tulünde toplarla, vasat batar. yası 16 adet 12 santimetrelik 50 çap tulünde ve hava bataryası 6 “© adet 7,5 luk 8 adet makineli tü- fekten ibaret olup 4 torpido ve 2 şer tayyare taşırlar, Bu gemiler tam hamule ile 26.000 tondur. Mecmu tonajları 69,873 tondur. Zırh kuşak kalınlığı vasatta 30,4 santimetredir. Boyları 181 ve” ge- nişlikleri 26.5 metredir. Güverte zırhının kalınlığı cephanelikler ü- zerinde 16 ve diğer tarailarda 38 santimetredir. (Bak 2330 tonluktur. Tayyare Gemileri Halen tayyare gemisi yoktur. 1937 de inşasına başlanan 9,000 “tonluk ve 22 deniz 10 kara tayya- resi taşıyacak olan 30 mil süratte Stalin tayyâre gemisi inşa edil. mektedir. Ve. 939 yılında donan- maya iltihak edecektir. “ Kruvazörler Halen donanmasında 1916 sene- sinde inşa edilmiş ve 32 sehesin- de tâdil görmüş 8,900 tonluk Kra. sini — Kavkaz kruvazörü vardır. Bundan başka inşası bitmek Üzere olan yine 8.000 tonluk Maksim Gorki kruvazörü vardır. Bunun © inşasına 936 da başlanmıştır. Bun. başka inşa plânında 6 adet İ Modern bir Sovyet muhribinde torpidolar hazırlanıyor Yazan : H. KORUR daha kruvazörleri vardır. Bu kru. vazörler 8 er bin tonluk ve sürat- leri 30 — 33 mil olacaktır. Bu gemilerin ' ağır bataryası 4 adet 18 santimetrelik 55 çap tu- lünde toplarla vasat batarya 4 a- det 10 santimetrelik, hava batar. yası 4 adet 3,7 lik 4 adet makineli tüfekten ibarettir. 4 er torpido ve 100 mayn bir katabor, bir tayyare ve $ gdet we surDomuası vuudd. leti olacak 18 adet su bombası ta. sıyacaktır. Bu gemiler en son ci- hazlarla teçhiz edilmiş kuvvetli silâhlar olup harpte kendilerin- den beklenilen vazife çok mühim ve kıymetli olacaktır. Hafif Kruvazörler Halen donanmasında 6.000 ner tonluk dört hafif kruvazör var. dir. Bunlar da: Avrora Baltıkta 1900 senesinde inşa edilmiş ve 917 de tâdil gör- müş 5600 tonluk bir gemidir. Ağır bataryası 10 adet 13 santi. metrelik toplarla vasat ve hava batarya 6 adet 7,5 luk 2 adet 47 lik 4 makineli tüfekten ibaret o. lup 125 meyn taşır, süreti 18 mildir. Chervonya Okranta (Karadeniz. de) 1915 te inşa edilmiş 924 sene- sinde tâdil edilmiş 6.400 tonluk bir gemidir. Ağir bataryası 15 &- det 13 santimetdelik toplarla va- sat ve hava bataryası 6 adet 10 santimetrelik. 4 adet 75 luk 10 makineli tüfekten İbarettir. 12 torpido ve 100 maysı alır, bir tay. yaresi de vardır. Bu gemi bu sını. fın en kuvvetli tipldir. Taşıdığı 12 adet torpido harpte eok büyük işler görecektir. Süratinin çoklu- ğu taarruzi maksada uygun ve el- verişlidir ve sürati 30 mildir Profinteran: (Karadenizde) 6.660 tonluktur, bu diğeri gibi 1915 te inşa edilmiş ve 925 te tâdi müş ayni - kifayette bir Aymi si kuvvetine mali ayni techizatla techiz edilmiştir. Komintern (Karadenizde) 6.300 tonluktur. 902 de yapılmış ve 925 te diğerleriyle beraber tadil edil. miştir. Ağır bataryası 10 adet 13 toplarla vasat ve Ka bataryası 6 gdet 75 luk, 3 adet 4.7 lik 2 adet makineli tüfek. ten ibarettir. Diğerleri gibi torpi. dosu ve mayni yoktur. Torpido Kruvazörleri En son denize indirilen ve 938 da tezgâha konan üç lideri vardır. Bunlar 2800 tonluktur ve bun- lardan maada 937 de tezgâha kon- muş inşa edilmekte olan 8 adet daha Mideri vardır. Halen donan. il Sİ masında bulunan biderler şunlar. dir. Charrov, Minsk, Leningrad. Bu gemiler 2895 tonluktur 5 adet 13 santimetrelik 2 adet 7.5 luk 2 a- det 2,7 lik topla 6 ader torpido taşırlar. Süratleri 33 — 363 mil dir. Çok sağlam yapılı gemilerdir. Bunlardan Leningrsd Ebedi Şe- iimiz Atatürkün cenaze merasimi. ne gelen gemidir Ayni sınıfa men sup ve 937 de tezgâha konan Tuş. kent 42 mil süratinde olacaktır. Muhripler Halen: donanmasında o 21962 meçmu tonajda 17 adet muhribi vardır. Bunlar 1914 We 1917 ara- sında inşa edilmiş bir kısmı 1925 te ve bir kısmı 1928 de tâdil gör- müş gemilerdir. Süratleri 29 — 32 mil ve 1300 er tonluk gemilerdir. 10 santimetrelik toplsrla 9 ar adet torpidoları olduğu gibi 60 &- det te mayn taşırlar. Torpidobotlar 10500 mecmu torpidobotu vardır. Bunlar 700 er tönlük olup 30 mil sürattedirler, Ve en son donanmaya iltihak © den gemilerdir. 2 adet 10 santimetralik topla 2 adet 3,7 lik 2 adet makineli tüfe. fi vardır. 3 torpido ve 40 mayn taşırlar. 2 şer adet su bombası at- mu öletleri ve 20 şer su bun ri vardır. *onajda 15 adet Denizaltılar Ruslar denizüstü kuvvetlerine ebemmiyet verdikleri kadar de. silâhına da (ehemmiyet Son yapmış olduk. ları inşant programında denizaltı kadrosunu 31,000 tona ve adedini 160 a iblöğ etmişlerdir. İnsa ede ceği 160 denizaltı gemisi 1400 ton ile 200 ton arasında değişecektir. Mayn "Gemileri nizaltı vermişlerdir. Ruslar top, torpido silâhina e- hemmiyet verdikleri kadar mayı silâhına da mühim yerler veri. yorlar. Halen ellerinde 8 mayn taşıyıcı gemi olduğu gibi, mec muu 15311 tondur. Ellerinde şim- di on son denize indirilmiş Marti mayn gemisi vardır ki top cihetin- den kuvvetlidir. 4,600 tonluktar Sürati 25 mil 4 adet 13 santimet. relik topla 3 adet 7.5 luk topu var dır. 300 Mayn taşır ve keza 4.500 tonlük Azaoktjabryo mayn gemisi 50 mayn taşır, Bunlardan başka bir çok hücum botları muavin gemiler, mevcut olup her geçen günde donanmüsi- na yeni, yeni kuvvetler ilâve et- mektedir, Arasında Ankara, 19 (TAN Muhabirin. den) — Maarif Vekâleti lise ve or- tu okul öğretmenlerinden kendi ar- zulariyle (omakillerini (o istiyenlerin mümkün olanlarının" rekillerini yap mış ve -alâkadarlara bildirmiştir. Listeyi aynen bildiriyorüm: Mersin okulundan Mediha Rona Adan orta okulunm, Isparta orta okulun- dan Şiikrü Saysalı Cağaloğlu ortu okuluna ii#ke orta okulundan Turgut Pögün İz- ir Tülkilik ert okuluna, Edirne crta 6- kulundan Hamdi Öncel İzmir Karataş or- #a okuluna, Gelibolu orte okulundan Le- man Ütkü İzmir orta okulura, Karaman örta okulundan Mütrime Emiroğlu Gem- okulundan Hk orta okuluna, Ödemiş © Feride Beren Bursa orta okul orta okulundan Mesut Akta, okuluna, ehir orta okulundan Taner İzmir Gazi ortn okuluna, Edime er» kek öğretmen okulundan Rıza Berker Bur- sa orta okuluns, Adapazarı orta okulun- dan Turgut Aktansel İstanbul Vefa Hisesi- ne, Develi orta okulundan Galip 4 Bandırma orta okuluna, Trabzon İlşeri der Şaban Vehbi Edirne okuluna Van orta okulundan İbrahim Özkan Ma- Kaş oria okuluna, Akhisar orta oktlundan Zekeriya Tunalı Aydın orla okulüna, Ga- tintep lisesinden Hali Şahverdi Üstü dar birinci orta okuluna, Gaziantep lise- sinden Necmiye Hiçdurmaz Karataş orta okulunu, Rize oria okulundan biüsip Mur- muz Kadıköy Günel orta “okuluna, Kayseri Hsesinden Yusuf Ziya Öner İzmit orta okuluna, Adapazarı orta okulundan Rıfat Tigaz Karagümrük otta okuluna, El bistan orta okulundan Rıza Çürüklü Ada- pazarı orta okuluna, Balıkesir lisesinden Hilmi Erözden Bursa İkinci orta okuluna. Kaztamonu lisesinden İsmet Tümtürk An- kara ikinci orta okulunu, Biga orta o bundan Kâmil Ülkümen Bolu orta oku LR İzmir Tilkilik örta okuluna, Bilecik dan Hüsemetiin Ege Gemlik drta okuluna, Manfsn orta okulundan İh» wa Çobansuy Bursa kız öğretmen oku! Aksaray orta oğulurdan güt Uşak okuluna, Yalvaç orta oku- tundan Binzet Yula İzmir ikinci erkek li- sesine, Giresin orta okulundan “İdris Ça-| kir Trabzon Tizesine, Muş orta okulundsn | orta” okulundan “Hüseyin Ergin Behkesir ilseşine, Bafra arta okulundan Zinmur Ba- Lkesir lisesine, Samsun Hzesinden Salim Dündar Bursa İisesine, Kayseri İlsesinden Ömer Lâttl. Baykan Rursa lisesine, Prab- ?on orta okulundan Mebruke Alsel Eşiki- sehir ilsesine, Kayseri, lisesinden Muhtar Erdemer Malatya lisesine, Mersin orta o- ——— AÇIK TEŞEKKÜR Eşim Bursa Sıtma Mücadele Re- isi Doktor Hamdi Saysnın ani ölü. mü münasebetiyle bizi telgrafla, mektupla ve bizzat teselli lütfunda bulunan ve cenazesine iştirak eden kıymetli meslekdaşlarına, arkadaşla. rına dostlarımıza ve akrabalarımıza | orta na, duyduğumuz minnet hislerimizi ayrı, ayrı arza teessürümüz mâni olduğun- dan şükran duygularımızın sâyın ga- zetenizle izharını ailem namına dilee rim. Nadire Hamdi Suyan —— m m NİŞA Muharrir Kerime Nadirle Yüxsek Mübendis Cevdet Tanjunun nişanla- nı B, Nedirin Emirsündaki evlerinde bir mile toplantısı Te tesit edilmistir. NİŞANLANMA — İstabul Zirsat İ kası böşveznedar muavini Bay Daniş Sa- Xız kezimesi Bayan Mufahharla askeri di 2 mahieeiy tem; verim İrtel nişanlanmaışlardır. YENİ NEŞRİYAT : ARTUK İLİNİN TARİHİ Yan! ortamektebi musllimlerinden İ him Artuk'un bu eseri kitap halinde miş, VARLIK — Bu milliyetçi fikir mecmu- #snin "140 uncu sayısı intişar etmiştir. UYANIŞ (Servetifünun) — Son 1247 » 562 nci sayısı *çıkmiıştır. / YARIN AKŞAM İPEK'te gösterdikleri büyük alâkadan dolayı| # Nakiller Kendi Arzularile Nakillerini İsteyen Muallimlere Ait Yeni Tayin Listesi kulundan Avn! Mutlu Ankara #çöncü or- ta okuluna, Adana ikibci orta okulundan Edibe Aktuğ Ankara üçüncü orta okulu- na, Antalya Meesinden Turgut Kömürcü- ağlu İzmir ikinel erkek lisesine, Antalya Bsesinden Salim Reflkoğlu Bursa Hsesine, Uşak orta okulundan Lütfi Ertek Kayseri Msesine, Simav orta okulundan Ruhi Al per Eskişehir İisesine, Ödemiş orta oku- Tundan Bekir Erel Balıkesir Hsesine, Diz- orta okulündan Müyeddet Sanay Balı- kesir Usesine, Kumkapı orta okulundan Mevhibe Siler Ankara ücüncü orta olculu- ra, Bilecik orta okulundan Mansur ©ars Bursa birinci orla okuluna, Samsun orta okulundan Lürfiye Dündar Bursa fkinel or *s okuluna, İzmir kiz lisesinden Aliye Ci ven Burte ikinci orta okuluna, Persima orta okulundan Rehime Kaftan İzmir Karayaka orta okuluna, Nevşehir orta o- Kkulundan Osman Nahit Özden Buca orta okuluna, o Rahıkesir | tlsesinden o Davud Güney Bursa birinel orta okuluna, Tar- sü8 orta okulundan Salih Zeki Maraç Ur- fa örta okuluna, Konya İlsesinden Hatice Yazıcıoğlu Ankara ücüncü oria okuluna, Antalya lisesinden Feride Bergin Konya ma, Elâzığ orta okulundan Ha- sun Yeğin Niğde orta okuluna, Samgnn sesinden Rıza Ülgen Berkams orta okulu- na, Çankırı orta okulundan Şaban Taşkın Edirne orta oruluma, Rize orta okulundan Hamdi Peker Burdur orta okuluna, Gire- sun orta okulundan Nebahat Noyan Bay- burt orta okuluna, Sinop orta okulundan Zekeriya Cokoy Bilecik orta okuluna, Ünye orta okulundan Hüsnü Dikmen Sam- sun orta okuluna, Kirkisreli orta okulun- dan İbrahim Gürtunca Edirne orta oku- Tuna, Bergama orta okulundan Cahit Tun- cel Bakırköy birinci orts okuluna, arta okulundan Muslih Sey Nevşehir örtü okuluna, Van orta okulundan Hasan Eraygen Manisa orta okuluna, E ta okulundan Fehmi Ergino! M 5 orin okulundan Sal kinci orta okuluna nskle- ce Dinliyenler! mest edecektir: Bu LÂ pe başlıyor. Damgalı Filminde her kalbe gizli hsyatla aşklarının iztirabızı., Her insana sini anlatacak |, BU AKŞAM MELEK'te Türkiye Radyodifüzyon | Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1839 m. 183 Kes, 120 Kw. TAG iim 15155 Kes 20 Kw. TAP 3i7Om 9466 Kes 20 Kw Çarşamba, 20. 9. 1939 1230 Progrâm ve memleket suat âyarı, 1235 Türk müziği (PL), 13.00 Memleket saat ayarı, ajans ve meteoroloji haberle- ri, 13.18 - 14 Müzik (Riyaseticümhur ban- dosu) Şef: İhsan Künçer 1 — Blenken- bur: Marş, 2 — Valdteyfek: Valzer les Si tenes, 3 — Jericho Posme Symphoninue: M. Beray, 4 — Leo Elibes: Fantazi Lak- me,$ — E Grleğ Norvegiennes No.l Dans, 10,00 Program ve memleket Faat ayarı, 19.05 Müzik (Hafif orkestea müziği PL), 19.30 Türk müziği (İnce saz faslı), 2016 Konüşma (Diş politika hâdiseleri), Memleket sani ayarı, ajans ve metearoleji haberleri, 20.50 Türk müziği: Okuyan: Mü- zeyyen Senar. Çulanlar: Cevdet Kozan, Refik Fersan, Kemal Niyâzi Seyhun, 1 — Karciğar peşrevi, 2 — Udi Ahmet: Karci- Bar şarkı (Tiri çeşmanınla saydeyledin), # Bey; Kareiğar şarkı (Gönül bez- p Abâdı gamdır), 4 Şükrü: Kar- ciğer şarkı (Hasta bir ümül ile), 5 — Cev- det Közan: Ud taksimi, 6 — Tanburi Al efendi; Karciğar sarkı (Bir taruflan âşika 2030 Kârciğur şarkı (Vah meyusu vienlindiz #önül), 8 — Karciğar saz semaisi, 9 — Sa- lâhattin Pinar: Muhayyer türkü (Gökler perisi gibi Emine), 10 — Halk türküsü (rafa fincan koydum). 3130 Haftahk posta kutusu, 2145 Müzik (Romanş ve- #sire), 22.00 Müzik (Küçük orkestra) Şef Necip Aşkın. 1 — Kulsch: Mürş, 2 —J. us Yarasa operetinden potpuri, $ — Bela Volgraf: Kalbim aşkla doldu (Ağır vals), 4 — Syiverster Sehider: Dinle keman he söylüyor, 2800 Son ajans haberi ziraat, esham, tahvilât kambiyo - mukut | borsam (Fiyat), 23.20 Müzik (Cazbund PL) 133.55 - 94 Yarinki program, SİNEMASINDA Barr Çurya, Matmelertenlz. rın yegine Kadın San'atkârı ÜMMÜ GÜLSÜM' Mısır Film müsabakasında birin. ciliği kazanan, ÜMİT ŞARKISI ( Neşidei Emel ) Türkçe Sözlü Arapça şarkılı eseri bütün İstanbul halkına tav- siye ederiz. Yarın Akşam bütün dünyayı hayran eden büyük filmlerinden biri. Sinema âleminin gözbebekleri olan : BETTE DAVİS-LOLA LANE Kadınlar rinin esrarını... Her gönüle derili korkunç damgalarının kara leke- İLÂVETEN: EN SON METROJURNAL, klar ve Locaları evvelden aldırınız. Tel: 4595 gs FREDERİC MARCH ve CAROLE LOMBARD tarafındon nefis bir surette yaratılan Renkli ve Fra ——————— —->— | YALANCI Emsalsiz derecede gülün; sah bi Numalı koltukların erkende! msızça sözlü LAR ŞAHI nelerle dolu harikulirle eğlenceli, r şaheser. n aldırılması rica olunur. Telefon: 40868 w AŞK - HEYECAN » ARKADAŞLIK ve FEDAKÂRLIK tamamen RENKLİ ŞAHESERİ KANATLI İNSANLAR Görülmemiş derecede Heyecanlı ve Meraklı bir mevzu Baş Rollerde: FRED MC MURRAY - RAY MİLAND y na