22 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

22 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

22-9-939 e Ateş Altında SARK CEPHESİNDE VARŞOVA Taarruzu Püskürttü Londra, 21 (Hususi) — Polon; guvvetleri dört cephede muharebe. ye devam ediyorlar: Varşovada, Var- şovanın şimal garbindeki Modlen'de, Varşovanın cenup şarkındaki Gorü- küyaya'da, Baltık yarımadasına biti- şik yerlerde. Alman ordusu başkumandanının harbi bitmiş, Polanya ordusunu im- ha edilmiş ilân etmesine Tağmen, Alman resmi tebliğleri muharebenin devamından bahse mecbur kalmış. tar. Almanların Tebliği: Vistül önündeki muharebenin ne- ticesi henüz kati olarak tesbit edile- memektedir. 20 Eylül öğle sonuna kadar esir adedi 170.000 e baliğ ol makta idi ve bu adet mütemadiyen artmaktadır. Muharebeye iştirak €- den İki Alman ordusundan biri tara. fından alınan ganimet şimdiye kadar 320 top ve 40 hücum arabasıdır. Şim- diye kadar dokuz Polonya fırkasının ve üç süvari alayının bu muharebeye iştirak ettiği tesbit edilmektedir. Cenupta, Zomosz ve Tomaszov ya- kınındaki şiddetli muharebelerde mühim Leh kuvvetleri teslim olmuş- tur. Esirler arasında cenup ordusu kumandanı da vardır. 10 eylüldenbe- ri burada 60.000 esir aldık, 108 hafif ve 22 ağır top aldık. Polonyalılar Varşova, Gorja Kal. varp& “Varşovanın doğu cenubu,, ve Hel yarım adasında müdafaaya de- vam ediyorlar. Alman başkumandanlığı bu gün- Jerde Polonya harbi hakkında bir teb iğ neşredecektir. Varşovanın Tebliği: —— Varşova, 21 (A.A.) — Varşova mü. dafaa kumandanının saat 22,55 te radyo ile verilen tebliği: Garpte Varşovanın hemen elvarın. da ve şimal bölgesinde bir süngü besinden sonra mevzilerimizi takviye ettik. Süvari kıtalarımız hücum ederek, bazı Alman motörlü müfrezelerinin esir edilmesini kolaylaştırmıştır. Ochota banliyösünde kıtaatımız düşmanı püskürtmüş Ve beş on mit. ralyöz zaptetmiştir. Kıtaatımızın maneviyatı mükem - po tayyareleri şehri Düşman 1 üç defa ederek kraliyet şato - sunu, milli müzeyi, beden terbiyesi âkademisini ve merkezde bir çok ev. Danzigten bildirildiğine göre, Hit. ler bugün Danziğ mıntakasındaki kı. taatı teftiş etmiş ve Almanlar tarafın dan çetin muharebelerden sonra ele geçirilen Polonyalıların Vesterplatta kalesini gezmiştir. Danzigte çıkan gazeteler yaralı - larla dolu trenlerin muvasalatinden bahsetmekte ve tayyareci | yüzbaşı Baron Volfram Von Richtoffenin bir hava muharebesi esnasında öldüğü - nü haber vermektedir. Mülteci Akınları: magma Lehistan mültecileri bir tarastan Romanyaya, diğer taraftan Maca - ristan ve Litvanyaya akın etmekte. dir. Macaristana muvasalat eden mu- hacir ve askerlerin elli bini geçtik leri bildiriliyor. Muhacirlerin hepsi de muhacir taşıyan trenlerin ve oto- mobillerin de Alman bombardıma- mına uğradığını ret m Poloriya Cümhurreisi oMoscicki, Kral Karolün bir köşküne misafir e. dilmiştir. Bükreş hükümeti, hükü - met azası ve askerlerle subaylar müs tesna olmak üzere sivillerin harice seyahat edebileceklerini tamim et - miştir. GARP CEPHESİNDE — İNGİLİZ Tayyareleri Faaliyette Tebliğler ...... Parla, 21 (A.A) — 21-9 sabah teb- tiği: Temas halinde bulunan kıtaat mev- sil taaliyette bulunmuşlardır. İki ta- ref topçusunun fnaliyeti kaydedilmiş» tir, Parla, 21 (A.A) — 21 EYidi akşam tebliği: Meyeti umumiyesi İtibarile bugünkü gün sükünetle geçmiştir. Düşman Sar. bruk'un senubunda topçu faal iştir. Keşif hareketlerimiz ha. vanın fenalığına ve düşmanın ateşine rağmen yapılmıştır. * Berlin, 21 (A.A) — Alman ordula- rı Başkumandanlığının tebliği: Garp cephesinde, düşmanın üç bale. nu ve sekiz tayyaresi düşürülmüştür. Başkaca kayda değer bir şey yoktur. Tondra 31 (sesi) Bal'den ge- len haberlere göre, Fransız kuvvetle- ri artık Sarbruk'u iki yandan tehdit etmektedir. İki taraf arasında hava harekâtı olmuştur. Almanlar, Ahen- deki faaliyetlerinin tecavüzi mah!. yette değil, fakat tedafüi mahiyette olduğunu ve Fransız kuvvetlerinin Mozelden ilerlemesi ihtimaline karşı yapıldığını söylemektedir. Askeri muharrirlere göre, bugün- lerde vuku bulan Alman hareketle- rinin bütün bedefi Fransız kuvvetle- rini meşgul ederek külli kuvvetlerin rahat rahat muvasalatını temin et- mektir. Bu itibar ile bu sırayı sirate. jik intizar devresi saymak gerektir. Cephedeki son hava faaliyetlerine İngilizler de İştirak etmiş bulunu- yorlar. * Belçikanın resmi ajansı olan Bel- ga bu skşam, Belçika, hududunda Alman tahşidatı yapıldığına dair in. tişar eden bütün haberleri tekzip et miştir. a * Alman - Holanda hüdudunden bil. dirildiğine göre, Alman makamları hudut boyuna çök mıktarda © balon dizmişlerdir. Bâlonların yeri sık sık değiştirilmektedir. Berlinden bildirildiğine göre Po- lonya kıtaları çekilirken terkettikle. ri mıntakalarda açlık husule getir - mek ümidiyle erzak anbarlarını tah. rip etmektedirler. Kurtulan Yolcular me iie Londra, 21 (A.A) — İngiliz hava Kuvvetleri bugün henüz şimdiye ka- dar kaydedilmemiş bir kurtarış işini tir. ui &skeri deniz tayyaresi Atlantik üzerinde devriye gezerken bir Alman denizaltısı tarafından torpillenen İn. giliz Kensington Courti vapurundan Yerilen imdat işaretleri almıştır. Tay yareler hâdise mahalline vardıkları zaman mezkür vapurun batmakta ve 34 kişinin bir tahlisiye sandalına bin- miş veya "kenarlarına yapışmış bu» İunmakta olduklarını görmüştür. Tay yareden biri havada dolaşarak dev- riye yaparken diğeri denize inmiş ve 14 tayfayı almıştır. Sonra o havalanmış, diğeri dönize ama İki Leh askeri tayyaresi de Bulge. ristanın şimalinde karaya inmiş, tay. yareler müsadere edilmiştir. * Londra, 21 (A. A) — Polonya bankasının altın mevcudu, İngiliz payitahtına nakledilmiştir. Polonya payitahtı, Alman ordularının tehdi » dine maruz bulunduğu sıralarda ha- zine, 8 eylülde Romanyaya gönderil. miş ve Köstence limanında bir İngi- gemisine yükletilmişti. Bu eylülde İskenderiyeye | ve iz petrol gemi, 14 evvelki gün de Londraya vasıl ol. mustar., TAN arbrük Iki HarpTürkiyeden Üzaklaşıyor (Başı 1 incide) Romanya hududunu kapamakla, Al man ordularının Karadenize inmesi. ne razı olmadığını göstermiştir. Hit- ler de Danzigte irat ettiği nutukta hiçbir tahrik ve hâdisenin Almanya ile Rusyayı biribirine çarpıştıramı. yacağını bildirmiştir. Almanya, garp cephesinde, dünyanın en kuvvetli iki devletile harp helinde iken Sovyet Rusya ile harbe girmek istemez. Bu sebepledir ki, Rus ordularının şarki Polonyayı işgal etmesine, hattâ Al man ordularının müstakbel hereket sahalarını kapatmalarına ses çıkar. mamış, bilâkis Sovystlerle harp et. miyeceğini ilâna mecbur olmuştur. Ss ovyetlerin bu hareketi ile Ma- caristanda nazizme mukave. met temayülleri artmış, Polonyada buzur ve emniyet teessüs etmiş ve Yugoslavya, şimdiye kadar tanıma dığı, Sovyet hükümetini tanımıya karar vermiştir. Binaenaleyh Almanya, Sovyet Rusya ile çarpışmayı göze alamadığı müddetçe Tuna ve Balkanlarda sulh ve emniyet garanti altındadır. Balkanlarda sulhü (bozabilecek olan ikinci unsur da İtalyadır. Al - manya, Romanya tarikiyle yapamı. yacağı tecavüz hareketini Arnavut. luktan İtalyaya yaptırabilir. Fakat İtalya bitaraflığı o kadar beğenmiş | İngilterede Mühimmat İçin Yeni Kararlar Londra, 21 (A.A) — Madeni sa- nayi ameölesi sendikaları mahfilleri, ile harp sanayii sendikfları mümes. silleri arasında yapılan bir toplantıda mühimmat imali için kadınların fab- rikalara kabul edilmelerine karar ve. rilmiştir. Son zamanlarda hazırlanmış olan itilâflar mucibince İngiltere Avustu. İralyada fazla stok halinde mevcut 0- lan çinko ve halis bakır ile kurşun stoklarının büyük bir kismını aşağı yukarı harpten evvelki fiyatlarla sa, tın alacaktır. Londra ile Malta arasında haftada 1k! defa hava yoluyla posta servisi ih» dasına karar verilmiştir. inmiş ve o da geri kalan 20 kişiyi kurtarmıştır. Kaçak Kontrolü Londra, 21 (A.A) — Reuter: İstih- barat Nezareti bildiriyor: 16-9 tarihinde biten hafta zarfında İngiliz kaçak kontrolü servisleri Al manyaya alt olduğu sabit olan 110 bin ton eşya yakslamışlardır. Bu e$- yanın yekün kıymeti 500 bin İngiliz lirası olarak tahmin edilmektedir. Muhasamatın başlangıcındanberi yakalanan manganez miktarı 30 bin ton, yani yıllık Alman ithalâlınım yüzde yedisidir. Manganez hususi çeliklerin imalinde büyük bir ehem- miyeti haizdir. Molibden mürekkebatı daha mü- him bir nisbeti bulmaktadır. Ayni hafta zarfında müsadere &- dilen eşya arasında 20 bin ton pet. rol mahsulleri, 15 bin 500 ton alo- minyum, 15 bin 500 ton demir, 10 bin 500 ton da fosfatlar mevcuttur. Cebelitarıktan geçen bütün bita- raf vapurdar tevakkuf etmek mecbu- riyetindedir. Durmadan geçenlere top atılarak durmaları ihtar olun- maktadır. Vapurlar bir İngiliz komiz. yonu tarafından muayene edilmekte- dir, Pazartesi günü Cebelitarık Ji- manında 83 bitaraf vapur durmuş- tur, Göbelsin Sözleri Alman ajansı, bugün, birdenbire süküt eden ve mukadderatı hakkin- da bir sürü dedikodular yapılan Gö- bels'in yabancı gazete muhabirlerine verdiği iddin edilen bir takım beya- matıni neşretmektedir. Göbels, AL man kuvvetlerinin Belçika veya Ho- landa bitaraflığım ihlâl edeceklerine dalr yapılan neşriyata cevap vermiş- tir. Göbels diyor ki: “Bu haberleri, team ve kati suret. te tekzip etmeğe mezunum. Alman ——————ğ—ğ— —— ve benimsemiştir ki kolay kolay bu vaziyetini bırakıp bir maceraya atıl- mayacak gibi hareket ( etmektedir. Bütün İtalyan ticaret ve posta gemi- leri açık denizlerde serbestçe dolaş- maktadır. Son bir hareket olmak ü- zere Atina İle anlaşarak Amavut - lukta Yunan hududunda (bulunan askerlerini geri çekmeğe karar ver. miştir. Bu karar da İtalyanın, hiç ol- mazsa şimdilik Balkanlarda bir ma- ceraya atılmak niyetinde olmadığı nın en son delilidir. Sovyet Rusyanın da Balkanlara karşı noktai nazarı ve siyaseti ma- Iümdur. Moskova, Balkanlarda ve Karadenizde sulh ve emniyetin de. yamından başka bir şey istememek. tedir. Şu halde Balkanlar ve Tuna ani ve seri bir tehlike karşisinda bulun- muyor demektir. Balkanlarda sul - hün devamı, Türkiyenin harpten u - zak kalmasını temine kâfidir. Akdenizde sulh ve emniyetin de- vamına gelince, İtalya bitaraf kal - dikça Akdenizde hiç bir harp tehli. kesi mevcut değildir. İtalya son günlerdeki hareketle - riyle bitaraflığını birakmak niyetin- de olmadığını gösterdiği için Akde- nizde de sulhün uzun bir müddet İ- çin müemmen olduğuna İnanabiliriz. Bu itibarla son hâdiselerin inkişaf etmesiyle harbin Türkiyeden uzak. laştığına hükmedebiliriz. Amerikada Siyaasi Şefler Konferansı Vaşington, 21 (A. A) — Beyaz Sarayda yapılan siyasi şefler kon - feransı, hazır bulunan © azanın icra kuvvetleriyle teşrii kuvvet arasında mümkün olan en siki teşriki mesai » nin idamesi suretiyle yabancı mem- leketlere Amerikanın dış politikası hakkında bir birliksızlik mevcut ol- duğu intibamı verebilecek her türlü tezahürden içtinap edilmesi husu - $undaki kati arzularını omeydana koymuştur. di De Valeranın Amerikayı ziyaret- ten vaz geçtiği resmen bildirilmek - tedir. hükümeti, Holandanın ve Belçikanın bitaraflığını ihlâl etmek o niyetinde ne evvelce bulunmuştur, ne şimdi bu unmaktadır, ne de istikbalde bulu - nacaktır.,, Bir gazetecinin sualine cevaben Göbels, bu beyanatının aynen Lük - semburg için de doğru olduğunu bil. dirmiştir, Dr. Göbbels, Renanyanın Ahen ile Saarbrück arasında sivil halktan tahliye edildiği hakkında / İngiliz menbalarından verilen haberleri de yalanlamış ve kendi vaziyeti hak - kındaki haberler bahsinde de şunları söylemiştir: “Yabancı gazetelerde, öldürüldü. gümü, yahut azledildiğimi veyahut Führerin ve Alman hükümetinin harp hedefleri ile ayni fikirde bulun- madığımı memnuniyetle haber al - dım. Bu icatlar o derece gülünç ve ahmakçadır ki bunlara cevap ver - mek bile lüzumsuzdur.., İsviçrede Vaziyet Bern, 21 (A.A.) — Bu hafta ma. nevralarda bulunan ve talim devre. sini ikmal eden kıtaların huduttaki müdafaa istihkâmların işgal ettikle- rini İsviçre erkânı harbiyesi bildir mektedir. Erkânı harbiye diğer ci- hetten ordunun vaziyetinin vahamr. tini müdrik bulunduğunu ilâve eyle. mektedir. Son günlerde askere çok miktarda modern teçhizat verilmiş- tir. * İsviçre Reisicümhuru Etter, bu sa- bah aktedilen milli federai meclisi içtimaında beyanatta bulunarak de- miştir ki: “Kuvvetli bir orduya malik bulun. malıyız. Kuvvetli bir millet taarruza dahâ az maruzdur., Etter, İsviçre yalnız bitaraf kal » makla iktifa etmeyip bitaraflığına riayet ettirmesi lâzım geldiğini söy- lemiştir. 7 eee İstanbul Levazım Âmirliğinden Verilen: Harici Askeri Kıtaatı İlânları Brem:t ve Ayvalık garnizonları birliklerinin ihtiyaçları olan 530 ton yulaf ka- palı zarfla eksiltmeye konulmuştur. Muhammen bedeli 24,730 lira, İlk teminatı 1856 Mira 25 kuruştur. İhalesi 5.10.539 perşembe günü saat 10 da Edremitte Tüm satın alma komlsyorunda- yapılacaktır. Teklif mektuplarını bir saat evvel kowisyana vermeleri, şartnameyi görmek ve okumak İsilyenler komisyona müracaat etmeleri. (434) (7301) # Çanakkale Mst, Mevki bölgesinde Inşa ettirilecek beş adet pavyon kapalı zarfla eksiltmiye konulmuştur. İhalesi 290.039 cuma günü saat | | 11 de Çanakkalede Mst. Mevki satın alma Ko. da yapılacaktır. Her pav. yon keşif bedeli 23999 lira 45 kuruş, ilk teminatı 1799 lira 96 kuruştur. | “Bu bir pavyona sit tutar ve teminat olup diğer dördünün de aynidir, Her pavyona ayrı ayrı teklif yapabilir. İsteklilerin muayyen tariht; 2490 sayılı kanunun 2 : 3 maddelerinde yazılı vesaikle 939 ticaret odası Ğ vesikaları ile birlikte ihale saatin'len bir saat evvel kapalı zarfları mak. buz mukabilinde Ko, na vermeleri. “Pavyonlara ait keşif, plân, husus! ve fenni şartnameleri İst. Ankara Lv. Amr. satın almaları ile C. kale Mst. Mevki satın alma Ko, da görülür. (405) (7195) * Tahmin bedeli Lira 34500 30000 500 30000 2280 15 480 27600 2070 16 289.930 perşembe günü yukarda yazılı saatlerde kapalı eksiltmesi yapılacak olan arpaların şartnamesi Karakösede satın alma Ko. dan be. deli mukabilinde alınır. İsteklilerin kanuni vesikalarile beraber mektuplarını ihale saatinden bir saat evvel Karakösede Ko, na vermele- ri, (402) (7189) Miktarı Ton Teminatı Lira Cinsi İhale saati 10 11 600 500 2587 2250 EK Bir det Simens marka canavar düdüğü pazarlık suretile alınacaktır. Yusueğ. sirtları Ankara, İstanbul ve Konya Levazım Amirlikleri Satınalma Komisyonlar rında istekliler okuyabilirler, Mühammen bedeli 600 liradır. İlk teminatı 45 lira. dir. Pazarlığı 28 - 9 - 939 günü şant 10 dadır. İsteklilerin Konyada Lavazım Amire liği satınalma komisyonunda bulunmaları, (400) (7570) ** Kskişehir garnizonunda hava okullarında yaptırılacak bir hamama İstekli çıkma» dığından 18-9-989 dan İtibaren 18-10-99 gününe kadar bir ay zarfında pazarlıkla yaplırılacaktır. İstekliler bu işe ald şartnameyi Ankara, İstanbul ve Eskişehir Les vazım Amirlikleri satmalma komisyonlarında görülür. Keşif bedeli 27,304 lira gö kuruş, ilk teminatı 2068 liradır. İsteklilerin kanunum 2 ve 3 cü maddelerinde yazı. li vesaik ve teminst makbuzlarile Eskişehirde Levazım âmirliği satınalma komis- yonuna gelm (465) (7373) *» * Demirköy ve civarında gösterilecek an barlara teslim eğilmek üzere 2000 kil. Sadeyağı, 8000 kilo bulgur, 1506 kilo Zeytinyağı, 4000 kile sabun ve Kirklareli, Pınarhisar civarında gösterilecek anbarla ra, teslim edilmek üzere 100000 kilo kuru “t, 2009 kilo zeytinyağı wcele pazarlıkla 23-9-999 günü saat 1! de Vizede Tümen | Satınalma komisyonunda satın almacaktır. Taliplerin bildirilen gün ve saatte Vi. zede komisyona müractatları. (461) (7574) a 12.000 adet nevresim ile 12.800 mdet yastık yüzü pezarlık süretile satın slınacakı | ör. Nevresimin beher adedi 318 kuruş ve yastık yüzlüğünün beher adedi 45 ku- Tuş fiyat tahmin edilmiştir. İhalesi 28-9-939 Pazartesi günü saat İl dedir. Kati ta- winat 6520 lira 50 kuruştur. Evsaf ve şart namesi 220 kuruşu Ankarada M, M. Vekğ- leti Satınalma komisyonundan alınır, Pazarlığı gireceklerin 2490 sayılı kanunun 3 ve 3 cü maddelerinde gösterilen vesaik ve yukarda yazılı kafi teminatlarile birlikte ihale görü ve saatinde Arkars4s DM. AL Vekdlei Satınılma Kömleyo. nunda bulunmaları, (462) (1578) »” » Çanazkale müstahken mevieti için kapalı sarfla 15.000 kilo sadeyağ: alı İhalesi 7-10-589 cumartesi günü «ant 11 de Çanakkalede müstahkem mevki satış ma Komisyonunda yapılacaktır. Sade yağının beher kilosu 100 kuruştan 15.000 H- tadır. Muvakkat teminatı 1125 liradır. Ta liplerin 2400 sayılı kanunun 3 ve 3 gü maddelerindeki vesüik ve muvakkat temi natlarile birlikte ihale saatinden bir evvel komisyana müracaatları, (464) çasra) İnhisarlar İdaresinden İspirto Satın Alanların Nazarı Dikkatine a İnhisarlar İstanbul Başmüdürlü. G8 ğünden: a 1 — Ecza depoları ile Kolonya ve Ayna #mlilerine: Satılan ispirtelar 25 Eylâl 939 tarihinden itibaren salı ve cuma günleri ceğinden isteklilerin ihtiyaçlarını üç gün evvel İnhisarlar Merkez Deposuna meleri. “İhtiyaç telefonla da 7 eleri Her ay almakta oldukları ispirtolarda 1,10.839 dan itibaren her ayın ilk | sına tesadüf eden salı, çarşamba ve perşembe günleri tevri edilecektir. i 3 — Mugayyer ve cilâ İspirtosu alıcılarına: ii On beş kiloya kadar olan ihtiyaçlar hergün ve bundan fazlası Öç gün evvel rilmek şartiyle salı ve cuma günleri satılacaktır. Sipariş mahalli: İnhisarlar Mer Deposu: Telefon: o 43799 091) k İstanbul Bölge Sanat Okulu Arttırma, Eksil İhale Komisyonundan: Cinsi vi kaydettirilebilir. No, 43799 in Miktarı Muhammen Teminat bedel, Ku. Pazarlığın T.G.8. Betteniye 280 Ad. 351X800 Pazartesi 14 İstanbul Bölge Sanat Okulu için Mektebda mevcut mühürlü nümünenin kımdan tamamen ayni evsafı haiz olmak Özere battaniye alınacaktır. İN 1 — Pazarlık Cağaloğlunda Yüksek Mektepler Muhasebeciliği binasında pan Komisyonda yapılacaktır, 2 — Pazarlığın gün, sest, muhammen fiyat ve teminat miktarı yukarıda rih , 3 — Eksiltmeye girecekler Ticaret Odasının 1889 yılı vesikası İbraza mecb Nümüneyi görmek isteyenler mekiebe müracnat etsinler. a ISTANBUL BELEDİYESİ İLANLARI Muhammet bedeli Hik teminat İste © 1223809 O Hestshanelerin #89 mali yılı ihtiyacı için alınacak sade yi İ Bı ve tereyağı, k Darilâcze 539 yılı ihtiyacı sabun. Tahmin bedelleri ile fik teminat mikdarları yukarda yarılı işler 2490 kanunun 40 we maddesine göre pazarlığa konulmuştur. İhale 28-0-930 günü saat 14 de Daimi encümende yapılacaktır. Şartnameler zabıt ve müdürlüğü kaleminde görülebilir. Talipterin ilk teminat veya mektupları ile iha günü muayyen saatte daimi encümende bulunmaları. İstanbul Telefon Müdürlüğürden: İdare ihtiyacı için 9 kalem fond boru ve teferruatı zarfla ” nulmustar, Muhammen (11267.75) ve İlk teminat (846) çi) eksiltmesi salı günü saat 15 te müdürlük binasında yapılacaktır. İstekliler, muvakkat makbuz veya banka mektubu ile kanuni vesa'ki mubtevi kapak o zarfların saat !4 e kadar komisyona vermelidirler. Şartnamesi hergün İevazım âmirliğii de görülebilir, © (0092) 421,50 3620,00 için ulınacak zeytinyağı “W