23 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN Babil Esareti Yazan: M. Turhan TAN ngiliz gazetelerinden Londradaki meslekdaşin bu yaparken nasıl bir - vechi şebeh bul. duğunu bilmiyorum. Fakat öyle sa. niyorum ki o meslekdaş, yetmiş yıl- lık bir esaret hi bil esirlerinin yurdlarına döndükle - rini ve o harap yurdu yeni baştan şen bir yuva haline koyduklarını , Polonyalıların da er veya istiklâllerine ka vuşacaklarını umarak bu teşbihi » mıştır. Fakat ben, Polonya İle eski Ku - düsün talileri arasında daha haşka türlü benzeyişler de buluyorum, Me. selâ Kudüsün bir yandan kuvvetli| hir Mısır, hir yandan da kuvvetli bir » Mezopotamya imparatorluğu tara - fından boyuna tazyık, boyuna tehdit olunması gibi!.. İzaha hacet Yöktur ki tarihin en şevketli günlerini yaşayan o Mısırla! İstilâ devrini bütün âzametiyle id - rak etmiş olan Mezopotamya impa - Tatorluğu arasında ne yapacağını şaşı | ne, p- “ran yahudiye devleti, sağındaki muh | b: teşem Rusya ile solundaki muazzam Almanyaya karşı yıllardanberi sabit bir politika takip edömeyen Polon - yanın ilk çağdaki timsalidir. O kü - çük devlet, yukarı tükürse sakalının, aşağı tükürse bıyığının berbat ola. Kını düşünerek rüzgâra göre siyaset | takip etmek istemiş ve bu O yüzden hem Mısırın, hem Mezopotamyanın kahrına kendini hedef eylemişti. Kudüsle Varşovanın bahtları a - ratındaki ayrı bir benzerlik te her © iki hükümet merkezinin bir — değil, bir kaç kereler istilâya uğraması, ha. rap olması ve halkının göç etmek zorunda kalmasıdır. Çünkü Mezopo- tamyanın cebbar ve kahhar htiküm - darı Nabuchodenosor — “Buhttınasr” kısa bir devre içinde Kudüsü tç ke-| re muhasara gimiş ve son muhaşara- — da şehrin altını üstüne © getirmişti, Halkın Babile nakli de her muhana- | ra sonunda daha geniş bir mıkyasta| yapılmak üzere yine liç kere vukua gelmiştir. Biri Milâttan altı yüz yıl © önce,| biri zamanımızda felâketlerin en ağ- rına uğramış, baştan başa harap ol- muş ve halkından on . binlercesini! düşman ordularına kurban vermek Btırarında kalmış olen bu iki tarihi şehrin bahtlarındaki benzerliğin bir — kere daha tecelli etmesini ve Polon. yanın da eski Kudüs gibi viranelik- ten mamureliğe çevrilmesinin gecik- - memesini temenni ederiz. * 'Bu mevzuu şu suretle sültunuma geçirirken Mezamirin Babil esareti. ne taallük eden şu satırları hafızam. da canlandı: “Babil şehri kenarında oturduk, Kudüsü düşüne düşüne gözyaşı dök” tük. Nehirin kıyısındaki iilere tanburlarımızı astık. Bizi esir eden - ler yanımıza gelerek: “Bize. Siyon âlâhilerinden okusanıza” dediler. Bi- — ze azap ve ızlırap veren bu insanlar — Bizden ilâhiler, sevinçler istiy “dı. Fakat Rabbin ilâhisini ecnebi bir memlekette nasıl © okuyabilirdik?... Ey Urşalim! Seni unutursam sağ © Jim hünerinden mahrum olsun!” Her Polonyalı da esir götürüldü. #0 yerde aşağı yukarı böyle düşün - mez mi? m a Şehrimizde Bir Tarife Müzesi Kuruluyor Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti, gümrüklerimizden geçen * bütün e$- yanın gümrük tarilemizin tasnifle- rine göre tatbik edileceği pozisyonlu- rı gösterebilecek şekilde nümüneler toplayıp bir tarifeler müzesi vücude | getirmiye karar vermi MZ Balta İle Adam Öldürd Bergama — İnekçiler köyündeki ormanda bir çınar ağacından bal al. mak meselesinden çıkan kavga 50-| nunda Ali oğlu 28 yaşında Mustafa Kapak, Ömer oğlu 60 yaşında Eyübü birinin | Polonya faciasını Babil esare-| tine benzettiğini radyoda dinledim.! teşbihi | yatından sonra Bas) Hariciye Vekilimizin “Kadeş, vapuru ile Moskovaya hareketine ve tleşyi merasimine ait iki muhtelif intiba Varşovadaki İran Elçisi Şehrimizde Semplori ekspresi #le konvansiyo- Del treni dün sâbah ikişer saat tesh. urla şehrimize gelmişlerdir. Dünkü konvansiyonelle Avrupada tahsilde bulunup son harp vaziyeti üzerine memlekete dönmeleri icap eden tale. be kafilelerinin sonuncusu da miştir. Semplon ekspresi ile de memleket. lerine dönmekte olan İraklı ve İranlı bir Kısım aileler şehrimize gelmişler. dir, Dün sabah gelen Romanya bandı. ralı Transilvanya vapuru ile, İ ve Çekoslovakyanın Varşovade çileri şehrimize gelmişlerdir. Bunlar transit olarak limenimizdan mişlerdir. MAHKEMELERDE: 65 Yaşında Bir Kadin | Adliye Koridorunda Rakı İçiyordu Barı evlerde aşçılık yapan isminde altmış beş yaşınd kadın dün sabah yarım kilo rakı & miş. Sultanahmet parkına yırların üstünde içiyormuş. muş ve ahbaplık yapmak istemiş, — İlâç mı içiyorsun, demiş. Zeh ra bu suale kızmış, hemen ayaj kalkmış. kadının saçlarını eline do- lamış ve adamakıllı dövmüştür. Po-| lis Zehrayı yakalamış ve müddein- mumiliğe göndermiştir. Zehra ad koridorunda da şişesini başına dike. rek rakı içmiye devam etmiştir. Ken Gisine soranlara: — Ben rakı içmedim demiyorum. İçiyorum, Fakat o kadın ne karışır, demiştir. Zehra sarhoşluk ve dövme süçile meşhut suçlar müddeiumumi- liğine verilmiştir. Eroin Müptelâları Tophanede Mescit sokağında 3 - 5 numaralı Hafızın kahvehanesinin üs. tündeki odada oturan o Abdülkerim oğlu Zeki ile Haygo oğlu Sergis dün eroin çekerlerken cürmü meşhut ha. İlinde yakalanmışlar ve asliys beşin- ci ceza müddelumu lerdir. ne verilmiş. Bunların üstünde birer pantalon, ve ceketten başka bir şey yok Müddeittmumilik bunların tiryaki! lerinin iptilâ derecesinde olup olma. dağının tesbiti için adli tip müesse. İ sesinde muayenelerine lüzum göster- ştir, Âdil Pamirin Muhakemesi Bazı müesseselerden sahte mak- buzlarla fazla para aldığı için tevkif edilen telefon idaresi memurlarından Adil Pamirle arkadaşı Cemilin dün ağır ceza mahkemesinde duruşmala. rına devam edildi. Suçlular ve katları müdafanlarını yaptılar, Mu- hakeme karar için talik edildi, ru. İzmirde Talebe Miktarı İzmir, 22 (A-A.) — Bu sene şeh. ile pa vurarak öldürmüş rimiz orta okullarına 6507 ve lisele- oyl$.€ talebe die isminde bir kadın da yanına sokül./ “İdiköy kazasında: ; |Osmaniye. Mecidiye, Göztepe, Mer Ihtikârla İhtikâr yapanları tetkik © için teşkil olunan ticaret odası heyeti faaliyetine devam etmektedir. Ko- miteye dün yeniden şikâyetler ya. pilmıştır, Pazartesi günü komite toplanarak şikâyetleri yerinde tet- kik edecektir. Sikâyetlere mevzu teşkil eden maddeler arasında kâ- ğıt, kalem, zamk, bandajlar, ka - lem ucu, mahtelif © madenlerden yapılmış eşya, demir, tel ve çivi, yünlü ve ipekli mensucat, kundu- ra, çorap, giyim eşyası, £ elektrik emesi bulunmaktadır. Hükü- metçe hazırlanmış olan ihtikârla mücadele kanununun bu hafta i - Bugünden itibaren o Cümhuriyet Halk partisi ocak kongreleri başla - İ yacaktır. İnihayet bulmuş olacaktır Bugün İ Bakırköy kazasının: Alış alanı, Hak kalı, Safra, Beşiktaş kazasında: Mu. radiye, Beykoz kazasında: Muradlı Esenceli, Koçullu, Fatih kazasında: Karagümrük, Kadıköy © kazasında: Caferağa, Osmanağa, Rasim paşa, Zühtü paşa, Tuğlacı, Kartal kazasın- da; Kurtdoğmuş, o Emirli, Kure, Sarıyer kazasında Kumköyü, Us - kumruköyü, Zekeriyaköyü, Kireç » burnu, Rumelikavağı, Tarabya, Ru- melihisarı, Şile kazası'nda: Kızılca, Meşrutiyet, Değirmen çayırı, Kara kiraz, Üsküdar kazasında: Kuzgun. cuk ocak kongreleri toplanacaktır. Yarın da Bakirköy kazasında: rinci ocak, Esenler, Firuz, Ambarlı, Avcılar, Beykoz kazasında; Sarıpı - nar, Ömerli, Hüseyinli, Beyoğlu ka- zasında:; Kâğıthaneköyü, Mecidiye - köyü, Çatalca kazasında: o Muradlı, Kavaklı, Yassıviran Hisarbeyli, Ka: Hasan © Paşa, enköyü, Kartal kazasında; Kurt » köyü, Şekli, O Babalar, © Dolayobü Sarıyer kazasında: Garipçe, Emir - gün, Ayasağa, Rumelikavağı, Gümüş dere, Sile kazasında; Ahmetli, Ha - İsanlı, Dumalı, Kurne, Yalova kaza » İsinda: Çiftlikköy, Taşköprü, Koru - köyü ocaklarında kongreler topla - nacaktır. z Kali mdn kağan Kamyon Motosiklete Çarptı Muratlı (TAN) — Şoför Mustafa. İnın idaresindeki kamyon, bir moto. İsikletliye çarpmış, beyni parçalanan motosikletli ölmüştür. Soför tutul- muştur. Zeytin Bol Izmir — Bu sene mıntakamızda zeytin mahsulü boldur, Köngreler 23 teşrinievvelde | - Fenerbahçe G. Saray bi) İücadelâ Kanunu Bu Hafta Meclisten Çıkıyor çinde Büyük Millet Meclisinde müzakere edileceği bildirilmekte- dir. Kanunun hükümlerine muhlekirlere verilecek © cezalar hükme istinat eder etmez derhal tatbik ve tahsil edilecektir. Kanu. nun ihtikârn o başladığı 1 eylğl tarihinden itibaren tatbik edi leceği tahmin edilmektedir. Hu - kuki prensip ve esaslar böyle bir kanuni kaydın kabul edilmesine mâni teşkil etmemektedir. Kanu - nun tatbikatı için Belediyelere, TL. caret Odalarına geniş salâhiyetler verilmektedir. güre, “ Parti Ocaklarının Kongreleri Başlıyor Bugün 29 Ocak Kongresi Yapılıyor, Yarın da 35 Kongre ooo SPOR : İle Karşılaşıyor leri yarın Fener: stadında caklardır. sahaya ruk — Esat, ret, Rasih, Melih, Rebii, Fikret. Galatasaray: © Osman— Faruk — Yusuf, Enver, Celâl — fim. cu değiştirebileceklerdir. Yarın Güreş Maçlarına | Devam Edilecek sına yarın Taksim stadında edilecektir. pacaktır. Tekirdağlı Hüsey reşinden başka hafta güçlükle ve kilde yendiği met güreşecek, Habeş Tafari lâyimle, Molla ile karşılaşacaktır Beşiktaş - Pera Arasında Bir Maç Yarın saat 11 de Beşiktaş baka yapacaklardır. Si lar bu maçla liz maçlarını Yekirdağlının Şeref Gece Maçı lari stadında bir gece maçı yapacı Emniyet Müdürü Polis Âmirlerile Hasbihal Etti Emniyet müdürü Muzaffer Aka - ln dün saat on beşte Şehir Meclisi in kaza emniyet âmirleriyle miserleri toplamış ve kendile riyle uzunca sören bir hasbihal yaj mıştır. Muzaffer Akalın © vazifeye | başladığ eri yaptığı teftiş ve tetkikleri neticesinde edindiği kana. atlerini anlatmış ve zabıtamızın fas aliyeti etrafında yeri direktifler ven Her Akalının hasbihali LİMANDA: 'Karadenizden Gelen Fenerbahçe ile Galatasaray kiup- güzele - için karşılaşa - ağlebi ihtimal şu kadrolarla çıkacaklardır: Fenerbahçe: Cihat— Lebip, Fa - M Rıza, Reşat — Fik -| Adnan, Be. İlan atış talimleri buğün dahi de" dü, Salâhattin, Cemil, Boduri, Sara- Yalnız takımlar oyunda üç oyun Profesyonel güreş müsabakala - devam Tekirdağlı Hüseyin Rus pehliva-) , İni Skorobof ile greko rü'nen güreş — Rus gü. iki iirazlı bir şe - Alman ile Dinar Meh), - Mü- Mehmet — Skoviç stadında — Pera hususi hir müsa - azl » a çıkara. câkları takımı tecrübe edeceklerdir. Fenerbahçe — Şişli takımları 5. nümüzdeki hafta içinde Şişli Çocuk Esirgeme kurumu menfaatine e) -ileri Heyeti ayrıca 100 Kuruşluk pul- Yunan Vapuru İzmirde Kaza Raporu İstedi Kalastani İzmire mühim miktarda Kereste yükü ile giden Yunan ban- dıralı vapurunut. Kkâptâni tiç ret mahkemesine müracastla vapur, yükünün yolda fırtınadan za: düğünü ileri sürerek bir kaza rapo- ru istemiştir. Karadeniz Hattı Kış Tarifesi İ Denizyolları idaresinin hazıtlamış | olduğu Karadeniz hattı kış tarifesi İnin tatbikine yarından itibaren boşla İ nacaktır. Akdenizde başlamış olan deniz kon trolü üzerine muhtelif limanlara rerek barınmiş olan bir çox gemiler yollarına devam etmektedirler. Bir Yolcu Denize Düştü Erenköy vapuru dün Heybeliden İ Büyükadeya giderken yolculardan 122 yaşlarında Mesut denize & ise de vapur durdurularak kurtarıl- mıştır. Denizde Atış Talimleri Zeytinburnu önünde başlamış 0- am dl in bu mintakadan geçecek merâkibin uzaktan geçineleri tebliğ olunmustur, Hariciye Vekiline Başvekil Vekâlet Edecek Ankara, 22 (TAN — Hariciye ve Saracoğlunun e Moskova sında Hariciye Vekâle. wekil Refik Saydam 1. dare edecektir, Kömür Havzasının Haritası Yapılıyor $ Zonguldâk (TAN) — kik ve Arama Enstitüsünce kömi havzasında yapılan tetkikat bitiril miştir. Şimdi, muayyen bir sahanın havadan fotometrik haritasım al . mak üzere bir tayyare ber gün ça - lısmaktadır. Yeni Normal Seri Pullarımız İcra Vekilleri Heyeti 19 kiymette yeni normal pul serisine, 1, 26 ve 49 kuruşluk kıymetlerden üç adet. pul daha ilâyesiyle serinin 22 kıymete iblâğinı kabul etmiştir. İcra Vokil lardan bir kısmının da blok olarak bastırılmasını kararlaştırmaştır. dil müş | Maden Tet. | Mahsul Fiyatları Ucuzluyor İç piyasalarda aliş veriş iyi bi reya girmiştir. Satışlar artmıştır. Anadoludan muhtelif » mal mektedir. Mevrudatın — fazlal fiyatlara tesirsiz kalmamıştır. Kilo - su 28 kuruşa kadar fırlayan pirinç » ler 23,5 kuruşa, ku: kan zeytinyağlar 48 kuruşa, sadeyağ: lar 100 kuruşa düşmüştür. Sabunlar cinslerine göre 1-2 kuruş, kuru fa - Sulye, mercimek, nohut, bezelyede kuruş tenezzül olmuştur. Antep fıstığı 0 kuruşa; iç fındık 33 kuru - sa, ceviz 10 Kuruşa inmiştir. Meyve sebze ır, Yalnız e İtmuş v ithalât maddeleri ü - zerinde hissolunur derecede | fiyat tenezzülü olmamıştır. Kahve 110 - 120 kuruş arasındadır. Yerli limon- ların Mersinden getirilmesine baş - lanılmıştır. İtalyadan beş yüz san - dık limon getirilmiştir. Limon stö » ku artmakta olduğu için ihti; mâmen karşılanacaktır. Biri diğeri Holanda bandıralı iki vapur ir. Bu vapurlarda (muhtelif ithalât maddeleri (bulunmaktadır. Vapurlar fındık, ceviz ve lisansa tâ. bi mallar yükleyeceklerdir. Meyve ihracatı yapılmadığı için razakı üzü- mü 6.11, yapıncak 6-0, müşkele 6 - İ10, elma Amasya 10-12, Osmanpaşa ması 5, kestane 4-7 kuruştan Si maktadır. Seyyah otomobilleri Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti yabancı ahlara ait olup da mem. leketimize getirilmiş olan hususi o - tomobillerin memleket haricine çı - karılmasına müsaade etmiştir. Dün alâkadarlara bu voldaki karar tebliğ olunmuştur. © Dün Galatada Bir Cinayet Oldu Suçlu Bugün Muhakeme Edilecek Galatada oturan Ahmet oğlu Meh. medin şarapçı Moizle ötedenberi a- rası açıkmış, Mehmet dün Moizi bir çok yerlerinden v Sen Jorj hastahanssine kaldırılmış ameliyat yapılırken ölmüştür. Polis Mekmedi elinde kamâsile yakalr- miştır. Bugün meşhut suçlar kanunu. na göre ikinci ağır ceza mahkemesi. ne verilecektir. Bu hâdise yeni şekkül eden ikinci ağır ceza mahke- (mesinin ilk el koyduğu iş olacaktır İkinci ağır ceza mahkemesi dün asliye altıncı hukuk salonunda faa. liyete geçmiş ve verilen evraki tet- ike başlamıştır. te Erzurumdan 3 Günde Mektup Geliyor Erzuruma kadar uzatılmış Olan jtrenin Erzuruma (o muvasalatinden sonra başlamış olan posta nakliyatı ile mektupların üç günde şehiri gelmesi Erzurumlu tüccarları sevindirmiştir. çok 23 Eyldi 1939 CUMARTESİ Huncüay o Günd Hizli Arab TSE Şaban: 9 Günes: 548 — Öğler di: 15.32 < Akşamı 940 — İnmeli; Hava Vaziyeti — öy Meteoroloji İstasyonundan Ax hnan malâmâta göre hava yurdun Ese bölgesi ile Akdeniz kıyılarında #7 buludu Doğu bölçelerde bulutlu ve mevzii ya- ğişlı geçmi wmiyete Garbi istikametten orta kuvvette ser Dün İstanbulda heva bulut! rüzgür Cenubu Gerbilden saniyede 2 — 4 metre-hizla esmiştir. Saat 14 te hava tar- Yk 10122 müllihar. idi ”