27 Ocak 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

27 Ocak 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Cumaı 27 SONKANUN 1940 KONSEY GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ içiN HAZIRLIK BelgrattaBalkanlarla Alâkalı Meselelerin Katı Neticeye ı Bağlanacağı Ümidi Kuvvetli HARP Balkanlara Geliyor mu?| Yazan: M. Zekeriya SERTEL Bır Balkanları tehdit eden harp tehlikesinin daha ziyade şimalden gelmekte olduğu kanaati vardır. Almanyanın ergeç Balkanlara £- Deceği ve belki de Sovyetlerle bir- likte Balkanları paylaşacağı kanaati hemen de umumldir, Onun içindir ki, Balkan devletleri bu tehlike karşısın. da kendilerini derleyip, toplamıya, hariçten, dahilden kendilerine hâmi ve müttefik aramıya ihtiyaç duyu. yorlar. Ve yine bunun içindir ki, Slo- vakyada seferberlik ilân edildiği, Al- Man ordularının Karpatları işgal et. mekte olduğu, Almanların Balkan devletlerini tazyik ettiği gibi haber TE, uyaranlar hili kalmiyor Bugün Balkanları kaplamış olan bedbinlik havasının en mühim sebe- bi de, Sovyetlerin, Romanya ile Al- manya arasında bulunan ve Karpat. | lardan geçen demiryolunu Almanla. ra terketmiş olması, Almanyanın Ro- | Manyayı tekrar sıkıştırmakta bulun- Mmasıdır. Macaristanın telâşı, İtalya. mın açtığı antibolşevik propaganda da bu bedbin havayı bir derece da. ba ağırlaştırmaktadır. pim Almanya Balkanlara # necek midir? Biz bunu şimdilik varit görmüye- ruz. Çünkü: Bugün Almanyanm menfaati Bal. kanlarda sulh ve sükünun devamın. dadır. İngiliz ablokasinın tazyikini azaltmak için Balkanlardan ekono mik bakımdan azami derecede İsti- İadeye mecburdur. Harici ticaretinin Yüzde 20 sini Balkanlar ve Tuna memleketlerile yapmaktadır. Hattâ Romanyadan kâfi derecede petrol ve buğday alamamaktan müştekidir.Tu. nanın donmuş olmasi Romanya ile Almanya arasındaki münakaleyi fel <e uğratmıştır. Bu sebeple Almanya bir taraftan Sovyet Rusyadan, Ro- Manyadan, Alman Polonyasına giden demiryollarını istemiye, diğer taraf- tan da Romanyayı bütün petrol ve hububatını Almanyaya vermek İçin ike mecbur olmuştur, Alman as. kerlerinin Karpatlarda görünüşü 4s. eri mahiyeti haiz olmaktan ziyade de sadi bir teşebbüstür ve sulh için. e Romanyadan azami surette İsti- a edebilmek gayesini güdmekte. r, Almanya, Macaristan. Yugoslavya, Ve Bulgaristanın harici ticaretini in. ni altına almış gibidir. Bu şartlar sinde Almanyanın Balkanlarda bir ATP İstemesine sebep yoktur. Bundan başka, Almanya, İtalyayı Orkütmek ve mihverden kaçırmak İstemez. İtalya ise, antibolşevik pro- Poğanda ile Balkanlar üzerindeki #- kasım. teyide çalışmaktadır. Ak yayanın Balkanları istilâya teşeb- sü İtalyayı rencide ederek bütün 3 in müttefiklerin kucağına atabi- Bi 24 Sebeple de Almanya şimdilik slkanlarda sulhün devamında men” Hardır, * İğvrin Balkanları harbe sü bilecek ikinci tehlikenin usya olduğu zannediliyor. Sonu Sa: 6, Sü: Annıraus amı Uluman YAYLA MAKARNALARI Bütün Türkiyede rağbet kazanan en üstün markadır, Adres: Yayla makarna fabrikası Ankara - Maltepe Telefon: 2105 KORUNMA KANUNU KanunResmi Gazetede Neşredildi ve Meriyet Mevkiine Konuldu Koordinasyon Heyetine Başvekil Riyaset Edecek, Başvekâlette Bir Büro Kuruluyor Ankara, 26 (TAN Muhabirinden) — Milli Korunma K nunu bugün Resmi Gazetede neşredilmiş ve meriyet mkekü Bilhassa Yugoslavya Mahfellerinde Buna Çoklhtimal Veriliyor Almanyanın Balkan Merkezlerindeki Elçileri Dün Berlinde Toplanarak Vaziyeti Gözden Geçirdiler (Arkadaşımız Aka Gündüz Sofyadan telefonla bildiriyor) Belgrattan telefonla aldiğim malimata göre, Balkan Konse- yi için hazırlıklar çok hararetlenmiştir. Yugoslavlardan başka Konsey için şimdiden gelen ve gelecek olan gazetecilerin sayısı bugüne kadar enaz 160 1 geçmiştir. Bunların arasında tanınmış garp gazetecileri de vardır. Eski konseyler normal geçerken bu | sefer Garbi Avrupa devletlerinin bu konseye büyük ehemmiyet | verdikleri anlaşılıyor. Bugünkü Paris radyo ajansı, bunu bahis mevzuu ediyor ve birçok gazetelerin mütalâalarını hulâsa ederek diyor ki: İ Ş. Saracoğlu Dün Ankaraya Döndü Rumen Hariciye Nazırı Gafenco “Avrupanın ve sulh istiyen mu- szıam bir beşer kütlesinin gözle. ri Belgrada çevrilmiştir. İnkâr e- dilemez ki, Balkan © Antantına dahil olanlar ve Bulgaristan, an. €ak sulh için çalışıyorlar. Fakat bu kâfi midir? Herkes ümit edi. Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu, dün akşamki ekspresle Ankaraya avdet etmiştir. Saracoğlu, çarşamba günü Anka- radan tekrar şehrimize gelecek ve Balkan Antantı Konseyi- nin Belgratta yapacağı içtimalarda bulunmak üzere ayni ak- şam Belgrada hareket edecektir. FELÂKETZEDELER İÇİN Hariç Memleketlerde Kurulan Komitelerin Teberrüleri Çoğalıyor Fransanın Yardımı 85,000 İngiliz Lirasını Bu'du, Milletler Cemiyeti de Serom Gönderdi ip olan köyirden birisinde yıkılan binalar (Yazısı altıncı sayfamızdadır) yor ki, bu seferki Konseyde yal. nız antant devletleri arasındaki meseleler değil, fakat Balkanlara sit bütün meseleler masaya ko. nacak ve her şey kati ve memnu. Biyete şayan bir neticeye bağla. macaktır. Doğrusu da budur.,, Bu ümitler bilhassa Yugoslav ma. hafilinde kuvvetlidir. Şayiaları aldı. dım gibi, vermeyi münasip görme. dim. Şurasını kaydedeyim ki, bütün şayialar daima müsbet ve sulhper. ver bir sahadadır. Bulgar siyasi mahafill, haklı bir ihtiyatkârlık gösteriyor. Şayialara e. hemmiyet vermiyor, neticeye bakı. yor. Bununla beraber. Balkan antan. tının sulhperverliğinden emin ola. rak işlerin kötüye değil, daha iyiye doğru inkişaf edeceğini zannediyor. En büyük hakikat Sâracoğlunun dünkü © beyâhatı bihassa Bulgaristan hakkındaki söz. leri buranın her sınıf mahafilinde i. yi bir tesir yaptı. Bugünün politika. sı ile meşgul olmıyan, fakat pek ta. nınmiış bir halk adami olmek sifa. tını muhafaza eden bir zat, biraz ön. ce nikbinlikle bana şunları söyledi; “Büyük hakikat şudur: “Balkan antantı, bir harbe sü. rüklenmemek için kati kararını vermiştir, Bize gelinee, biz zaten bu karardayız. Kendi hesahimize bunun aksini takip edecek hic bir sebep yoktur. Bu karar sulh perver ve fikrinde sami ü nen Balkanlıların ideali alize etmeleri için kendi nrala.. rındaki kücük meseleleri hallet meleri, dünden daha çok kolay. aşmış değil midir?,, Her taraftaki İntba Balkan me.! selelerinin nihsi bir şekilde Belgrat- | ta mevzuubahis edileceği noktasında | toplanıyor Konseyin Avrupa baro- | metresinde bir tesir yapacağı söyle. niyor. Temenni edelim ki, bu tesir| sıfırın üstünde olsun | Yarın, Belgrada gifivorum. Aka Gündüz Slovo'nun bir makalesi Sofya, 26 (Hususi) — Bulgar ga- zetecileri öemiyeti resi ve Slovo ga- (Sonu; Sa: 6 Si: 5) ne girmiştir. Hükümet, bu kanırla kendisine tevdi edilen vazife ve salâhiyetleri ifa ve istimale lüzum gördüğünü ve kanunu derhal tatbike başladığını en yakın bir zamanda "lân edecektir. Keyfiyet, bir tezkere ile de meclis reisliğine bildirilecekiir. Bu kanun hüküm:erine tevfikan, Heyeti Vekilece ittihar edilecek ka- rarları hazırlamak ve bu işle alâkalı vekâletler arasında ş birliğini te: etmek üzere teşkil edilecek koordi. nasyon heyetine hangi vekillerin da- bil olacağı buğün öğleden evvel top- lanan Heyeti Vekilsas kararlaştını!- ar. eyete bizzat Başvekil riyaset ©. decektir. Ayni kanım hükümlerinin tatbiki, ne müteallik işleri görmek üzere, Basvekâlette hir büro tesis edilmek üzeredir. Büroya, muhtelif daireler. den memurlar alınacaktır. Sovyet Londra, 26 (Hususi) — Moskova yet birliği ile Almanya arasında her mesele üzerinde tam bır anlaşma bu. lunduğunu, iki memleket arasında harici siyaset meselelerinde hiçbır ih tilâf bulunmadığını, Almanyanın, Sovyetler tarafından Finlandada ta- kip olunan siyaseti tasvip ettiklerini anlatmış ve neşriyat'nı şu sözlerle bitirmiştir: “Alman - Sovyet dostlu. ğu, kırılmaz, bozulmaz bir dostluk. ler Birliği Il Almanya Âras.zdak Dostluk Bozulamaz Moskova Radyosu, “Berlinin Finlandada Taki Olunan Siyaseti de Tasvip Ettiğini İlân Et radyosu, bugünkü neşriyatında Sov. | Havas ajansı muharririnin Ticaret Vekili Nazmi Topçuoğlu man kıtaatımın muvasılatı hakkın sual rine salâbiyettar Frarsız askeri m hafili şu cevabı vermişlerdir: “Galiçyaya gelen Alman kıtaatır mevcudunu bir fırka kadar tehm etmek doğru olur. Bu. azami yekü dur. Mevzuubahis olan cihet petr nakliyatı hususunda o demiryolu kontrole memur unsurların sevkedi miş olmasıdır. Almanlar. Cernauti Lvov demiryolunu kontrol etmi hakkını elde etmişlerdir. Bündi maksat Romanyadan Almanyaya gi derilen petrolün kısiren Sovyetli tarafından kendi orduları lehine aş rılmasına mâni olmaktı İNE Galiçyaya bir fırka Alman askeri girmiş Paris, 26 (A.A) — Galiçyays Al. Maresal Vorosilofun Teftiş Için Cepheye Gideceği Söyleniyor Fin ileri mevzilerinde harbeden iki Finlanda askeri (Yazısı üçüncü sayfamızdadır)