27 Ocak 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

27 Ocak 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

iikâye POSTA KUTUSU Yazan: Muazzez Tahsin Berkand Mektubu hayretle açtı, tanımadığı birinden geliyordu. Nes fi aydanberi ber sabah postaneye giderek şirketin hususi kutusu adresine gelen mektupları alıyor ve kutu. ya tekrar kilitliyerek aleldcele postaneden çikiyordu. Bugün, ge en zarflar arasında bir tanesi na. zarı dikkatini celbettiği için bir saniye durarak üstündeki yazıyı okudu ve hayretle kaşlarını çattı. mavi bir zarfti ve üzerinde sâde. ee "Nemide Hanmıa,, kelimeleri yazılı idi. Genç kız yüzünün üzüntü ile ku zardığmı hissederek etrafına bak. tı ve kendi kendisine; — Acaba halimdeki tuhaflığı gören oldu mu? Diye sordu. Hayır, kimse onunla meşgul değildi. Yal Bız gişedeki Ftiyar memur, her zamanki gibi tatlı tebessümü ile Kendisine gülümsüyordu. Nemide ihtiyar adamm bu gü. Yümsemesine güçlükle mukabele e. derek süratle postaneden çikir. ve kendi namma gelen bu mektubu çantasına koyarak acele adınilarla dairesine doğru ve şöyle yazılmıştı; Nemide Hanım, Size kendimi “tanıtmıya vakit bulamadan bu mektübu o yazmak mecburiyetinde (kaldığımı pek müteessirim, bu cesaretim için bö mi nffediniz.. “Sizi ilk defn olarak hir ay ev. vel gördüm. Acele adımlarla pos- taneye geldiniz, şirketinize mit o Tan kutudan mektupları alıp çan. tanıza koydunuz ve gişedeki yaşlı gülümseme ile bakarak yürüyüp geçtiniz. Siz bs. ni görmediniz Nemide Hanım, fa. kat ben, gişe memüru olan baba- mmm yanında olduğum sizi gördüm. Babam benim alâka ile baktığımı farkedince isminizi ve çalıştığınız yeri söyledi ve sizi bana elddi bir kız olarak tanıttı. İki aydanberi ker sabah ayni sa. atte gelip kutuyu açıyor ve etra- nza bile bakmadan postancden şikıyörmuşsunuz... “Sizi tam bir hafta hergün ba. yanında bulunduğum esna. da gördüm. Bir defa olsun bana dınız. Belki de bunun için tecessüslim arttı ve sizi daha yar tanımak istedim. Sizi bir aydanberi hergün görüyorum Ne. mide Hanım; her sabah sizin bin. diğiniz tramvaya biniyorum, her akşam, size kendimi göstermeden Adımlarınızın arkasından yürüyo. Pum, “Size buzünlerde kendimi tanıt. Miya karar tim; fakat yeni bir vazife emri aldım; bir kaç ay uzaklara gitmiye mecburum, iş verilen vazile biraz çe- ve güçtür, hattâ biraz tehlikeli. dir de... Bunum için, gidip dönme. evvel sizinle görüşmek, haya. bağlamak, yahut ta bu uzun Yolculuk yükünü hafifletecek 0- ümidimi kaybetmek Istemiyo- Bir tayyarecinin herşeyden “vel maddi ve manevi üzüntüler. a zak kalması Jizrmdır. Yarın gidiyorum Nemide Ha- hai bu mektubu aldığınız zaman goktan sizden uzaklasmıs ola. dini,“ Çabak dönmem için dun €- ». Gelir gelmez sizi arıyaca- M zaman... Yır, biç bir söylemiyo. Yem; siz ve ben ikimiz de serbes. ğı bizislndendi, tiz... Allahaısmarladık Nemide Ha. nim, Sizden tekrar af dilerim... ORHAN Hâmiş: Zarfı kapamadan evvel kâğıdın arasına ufacık bir resmimi koymaktan kendimi menedeme. dim. Ben sizi o kadar çok düşünür- ken sizin beni tanmamanız içime garip bir hüzün veriyor. * emide için yeni bir bayat lamıştı. Şimdi posta ku. tusunu açarken kalbi helecarla çarp'yor, ondan gelecek haberin ümidiyle içi titriyordu. Meçhul sevgiliden gelen mek. tup ikin onu hiddetlendirmiştiz iskat günler geçtikçe ve eri küçük mukavva üzerindeki yakı, şıklı tayyarecinin yüzüne alıştık- ça bu hiddeti yavaş yavaş sönmüş, onun yerine tatlı bir İntizar ve ü. mit kaim olmuştu. Yalnız ve zevk. siz hayatında bu ümit ışığı çok te. selli edici bir müjdeci idi ve onu her gün srtan bir sıcaklıkla sarr yordu. Posta gisesindeki yaşlı memurun tebessümü de daha müşfik, daha yakın ve tatlı olmuştu. Hattâ bir iki günlük bir hastalıktan sonra tekrar postaneye geldiği gün bu as dam kendisine kıtap edecek kadar yakınlaşmış: — Ne oldunuz kızım? Merak et. tim. Diyerek ona olan alâkasını göstermişti. Fakat günler, haftalar geçiyor, ondan yeni bir haber gelmiyordu. Yoksa,'bir kaç aydanberi sinsi sin. &i içine girip yerleşen ve öksüz ha- yatına ışık vecen bu tatlı hayaller bir rüya gibi uçup gitmiye mi mahkümdu? Nemide soğukkanla muhakeme ederek kendi hayalperestliğine ve ifrat o hassaslığına o gülümsemek, kendisiyle alay etmek İstedikce, içine acip bir şüphenin yavaş ya- Yaş sokulduğunu da hissediyordu. — Acaba birisi benimle alay mi etti? Bu Mitimale İnanmak çok güç. tü, Elinde bir resim yardı. Bundan başka, mektup çok candan ve hâ- kiki bir ciddiyetle yazılmıştı. Her hangi bir arkadaş gevezeliği bu kadar uzun müddetle gizli kala. mazdr. Bir sabah ihtiyar gişe memuru. nun kendisine bakan gözlerinde derin bir acı görür gibi oldu ve buna tahammül edemeden kaçtı; fakat o gece, zavallı genç tayya- recinin bİr kazaya uğramış olması düşüncesi sabaha kadar onu uyku. suz bıruktı ve ertesi gün, ne olur. sa olsun, bunca aylık sükütu kiras rak gişe memurile konuşmıya, on. dan hakikati öğrenmiye, icabında mektubu Ona göstererek ondan yardım istemiye karar verdi. Bu karışık olduğu kadar üzücü vazi. yetin daha fazla devam etmesine İmkân yoktu. Matbuatın Gelir - Kaynakları Başı 5 incide) dınintacak mahiyette 72 Potrograt telgen- fa meşredecektir.) 1920 senesi —eulh henüz #mza. lanmadığı, binaenaleyh o Bulgaris. tanın Fransaya karşı henüz düş. man vaziyette bulunduğu zaman— Bulgaristanin o Paris sefareti 750.000 frangı, başta Le Temps gazetesi olduğu hslde birkaç Fran. sız gazetesine dağıtmışlır. L e Temps gazetesi, Yunan hü. kümetinin de mali yardımı. ni temin etmek istemiştir. Fakat Yunanistanın Paris sefiri bulunan Mösyö Politis buna muvafakat et. mediği için gazete, doğrudan doğ. ruya Hariciye Nezareti ile ballet- mek maksadiyle bir adamını Ati- naya göndermiştir. Bunun üzerine Mösyö Politis Hariciye Nezaretine şu mektubu yollamıştır: “Pür bi kontratoyu İmzalıyacık o- tursak, Le Temos gazetesi, manevreları- nin muvaffakıyeti ile cesaretlenerek, Yu- narlstanın Fransadaki mümessil larını dikte edecek bir vaziyete gelecek» tir, ve biz böyle satılık bir gazetenin ti- biiyeti altıma girmiş olacağı. Sefaret, böyle bir koniraloyu imzalamakla, mak, buat üzerinde her hangi Dir tesir yapa- mıyacak bir hale gelecektir. Yanıt, diğer Paris gazelelerile de ayni mahiyette mu- kaveleler skdetmek lenp edecektir. 1914 senesi iptidalarında Primo de Rivdra'nın bir adamıilke Le Temps gazetesi İdaresi arasında müzakereler başlamış, fakat gaze. te idaresi 200.000 frank üzerinde rar ettiği için müzakereler neti, celenememişti, Bu esnada, Katalonya istiklâl. cileri, gazeteye bir miktar para | temin edebildiklerinden, Le Temps güzetesinin sütunlarında, İspanya diktatörüne karşı müthiş hücum. lar intişar etmiştir. Fakat Kata. lonyalıların paraları tükenince, bu hücum yazıları gittikçe azalmış ve nihayet büsbütün yok olmuştur. İşte tam bu zamanda, Primo de Rivera ile olan müzakereler neti- lerimiş ve Le Temps, İspanya hü- kümetinden istediği 200.000 frangı almıştır. Fakat gazete, İspanya hü- kümetinin tamamiyle emri altina girmek ve onun direktiflerine gö. re yazı yazmak için, mali yardı. min bir buçuk milyon #ranga çıka. rılmasını istemiştir. Bunu temin edemeyince, lisanmı değiştirerek, İspanyada demokrasiye karşı indi. rilen darbelerden, büyük hürriyet prensiplerinden bahsetmiye başla- mıştır, Bu değişiklik, Primo de Rivdra- yı kızdırmış ve Le Tempa gazetesi aleyhinde alenen beyanatta bulun. mıya sevketmiştir. 1929 senesi Tebrard'ın oğlu Le 'Tenips'deki aksiyonların 25 mil yon frank mukabilinde, Fransanın en kuvvetli iki muazzam İktsadi teşkilâtı olan (Comltö des Forges) ve (Union des Mines) e satınıştır. Ve o tarihten itibaren Le Temps garetesi, Fransanın demir ve kö. mür sanayini ellerinde tutan top tacirlerinin organı olmuştur. erdiğimiz izahattan anlaşl. mıştır ki, büyük demokra. silerde matbuat, iktisadi ve mali hayata hâkim olan kuvvetler ta- rafından idare edilmektedir. Büyük (Havadis gazeteleri) ef- kârı umumiyede, bu iktısadi ve mali teşekküllerin menfaatlerine uygun fikirler, görüşler ve kana. atler yaratmakta ve halkı, dilediği istikamette arkalarından sürükle. mektedirler, Şimdi, bu İzahatın aydınlığı al tında Fönelon'un yazımızın başın. da kaydettiğimiz sözünü, bugünkü vaziyete uygün olarak, şu suretle formüle edebiliriz: (Demokraside herşey halkm e Tindedir, halk gazetelerin elinde- dir; gazeteler de sanayi ve maliye adamlarının elindedir.) Memleketimizde matbuatın, bu derecede ve bu istikamette inkişaf etmemesi, bizim için büyük bir te- sellidir. “Nemide Hanım, geldim. Has. tayım. Sizi görmek istiyorum. Ad- resimi yazıyorum. Beni görmiye gelir misiniz?,, Genç kız bir saniye tereddütle etrafma baktı; sonra mektupları tekrar posta kutusuna rek kutuyu kilitledi ve koşa koşa e Ümlde, sevgiye, belki de saade. te doğru koşuyordu. 20-1 1040 ESHAM VE TAHYİLÂT Türk borcu L peşin . » ML peşin Sıvas , Erzurum V. Bomonti - Nektar 10.125 19125 1926 1080 BORSA Gediz Mansabının Temizlenmesi İsteniyor Menemen, (TAN) — Son yağmur- lardan taşan ve şimdi çekilen Gediz nehri bilhassa Musabey, Kesikköy, Tuzçullu köyleri arazisini busmuşsa da insan ve hayvanca zayiat yoktur. Sulama kanalı tesisatı kismen bozul- muştur. Menemen ovasına ekilen kış lık mahsulât, büyük zararlar gör. müştür. Emiralem Boğazı civarında Nafıa Vekâletinin yaptırdığı Muaz. zam köprüye bir şey olmamıştır. Gedizin sık sık taşatak Menemen ovasında nihayetsiz zararlar yapma- sının, manssbının temizlenmemesin- den ileri geldiği mütehassıslarca be. İyan olunuyor. Senelet geçtikçe mil. yonları bulan zararı önlemek maksa- dile nehir mansabının temizlenmesi lâzım gelmektedir. Yağmurlar, turistik yollara dahil bulunan İzmir - Bergama şosesinin, bilhassa Menemen içinden geçen iki kilometrelik kadar bir kısmını fena halde bozmuştur. Bunun bir an ev. vel tamiri beklenilmektedir. ——— Hukuk Mezunu Kâtip Namzetlerinin Vaziyetleri Ankara, 26 (TAN Muha den) — Adliye Vekâleti, hukuk me zunu kâtip namzetlerinden kati su. rette memuriyete alınmış olanların isimlerinin vekâlete bildirilmesini bir tamimle müddelumumilerden is. temiştir. Ayni tamimde; Hukuk Fakültesi leyli mezunlarından askerlik hizme. tini yapmamış olanların muvakka. ten kâtip namzetliğine tayin edil. mekte bulundukları ve bunların mu- vazzaf askerlik hizmetlerini ifa için devet edilmeleri halinde vazife ile nlâkalan kalmıyacağı, halbuki bazı mahalli encümenlerce, kâtip namzet- lerinin kati surette memuriyete ka. bulleri yolunda kararlar verildiği anlaşıldığı, askerlik hizmetlerini ik. malden sorra haklarında hâkimler kanunu bükümlerine göre musmele olunarak hâkim namzetliğ'ine tayin edilen ve esas meslekleri kâtiplik ol. mıyan hukuk mezunu kâtip namzet, lerinin kati surette memuriyete ka, bul edilmeleri caiz bulunmadığı bil dirilmektedir. — —— Sellerin Tahribatı İzmir, 26 A.A.) — Son yağmur. ların mezruata büyük zararlar fka ettiği anlaşılmaktadır. Trenin Mah- mutlar köyünde sellerden yıkılan ka- nal setleri 350 dekar arazide toprak- ları bile alıp götürmüştür. Buralar. da uzun müddet zeriyat yapılması şüpheli görülmektedir. Balıkesirde Yollar Yapıldı Balıkesir, 26 (A-A.) — Vilâyet yol. ları ve köprüleri üzerindeki devamlı çalışmalar neticesi olarak yağmur. lardan bozulmuş olan yollar tama. men tamir edilmiş olduğu gibi Ban. dırma ve Edremit 18 muhtelif köprü de betonarme olarak yeniden yapılmış bulunmaktadır. Dr. HAFIZ CEMAL Pazardan manda saat (1430 dan 18 e Salı, Cumartesi 12 ye kadar fi. karaya. Divanyolu No. 104. ————C Kadıköy Ikinci sulh hukuk hâlim- liğinden: Kadıköyünde Halit ağa s0- kağında 9 No, da mukim doktor Nec. det nezdinde bulunan küçük Yaşar ve Kayanin ana ve bâbalarınm öl müş bulunmasına binsen K. M. 354 üncü maddesine tevfikan mümsileyh Necdetin 25-1.940 tarihinde vasi tâ. yin olunduğu elâkadarlara Nân olu nur, ,, | mizin hakemleri SPOR Hungarya Takımı . Anirenörünün Gözüyle Futbolümüz Şehrimizde bulanan Macar Hun. garya takımının antrenörü Feldman dün akşam Galatasaray klübünde (Türk Futbolü) mevzulu bir konfe. rans vermiştir. 19 senelik antrenörlük hayatının 10 senesini İtalyada 3 senesini Ma. caristanda 2 senesini Yugoslavyada 2 senesini Almanyada geçiren antre. nör şunları söylemiştir: “Ben Türkiyede bu derece yük. sek bir futbol göreceğimi tahmin et- miyordum. Cidden teknik elemanlar görerek hayrette kaklım. Yalnız şu var ki futbolünüzde İntizam yok. Futbolde yalnız teknik değil intizam da lâzımdır. Sizde ferdi teknik mü- jkemmel fakat takım oyunu inkişaf etmemiş, Futbolün üç oyun tarzı vardır. 1 — İngiliz hücum tarzı, 2 — İtalyan müdafan tarn, 3 — Merkezi Avrupa hem bücum İve hem de müdafaa tarn. En muvaffak tarz olan Avrups tarzını Çekler, Macarlar, Avustur. yalılar en iyi tatbik etmektedirler. Oyuncularınız üzerindeki görüşüm şudur, Kaleci cesur ve-atletik olma- idir ki bu da sizde mevcuttur. (Ci. hat). İki müdafi sizde çok geri kalı. yor. Halbuki müdafilerin en mühim vazifesi açıkları kollamaktır. Müda. dırlar. Dört maçta gördüğüm vazi. yet bunun tamamiyle aksidir. Merkez muavinin vazifesi merkez muhacimi marke etmektir. Halbuki bunu sizde yapmıyorlar. Nitekim Beşiktaş maçının farklı netice ver. mesine merkez muavin sebep ol. muştur. Onun bozuk oyunu bizim takımı İstediği kadar gol yapabilecek vaziyete koymuştur. Hücum. hattına gelince içler geri oynamalıdırlar. Sizde İse hücum hatları bir hat üze- rinde oynuyorlar. "Türk futbolcüle. rinde sürat var. Topa vuruş yok. Futbolün alfabesi topu iyi . tutmak, İyi görmek, iyi pas vermektir. Hakemlere gelince, ilk iki maçı. (Sami, Refik Os- men) ı görünce Türkiyede hakem ol- madığına kanast getirdim. Halbuki son İstanbul — Ankara maçı hakemi (Şazi Tezcan) 1 görünce bu fikrim tamamiyle değişerek iyi hakemleri. niz de bulunduğuna inandım. Maçı bir Avrüpa hakemi kadar keskin bir görüşle idare etti.ş Bundan sonra konferansta bulu. nan Bürhan Felek antrenörden Türk futbolü ile Balka futbolü arasında bir mukayese yapması ricasmda bu. lunmuş ve antrenör de Yuğoslavya. da antrenörlük ettiğini Rumen, Yu. nan, Bulgar futbolünü yakından gör. düğünü ve Türk #utbolünü Balkan- larda en yüksek futbol olarak kabul ettiğini söyliyerek sözlerine nihayet vermiştir, Galatasaraylılar bu konferanstan İstanbul ikinci iflâs memurluğun- dan: Müfls İstavri Tomariiye sit ve tamamına 975 lira kıymet takdir 0- İlunan Tophanede Çukur Cuma namı İdiğeri Muhiddin Fenâri mahellesin- de Topsakal çıkmazı sokağında kâin 2/2 mükerrer yeni 2/10 No. lu arsa açık arttırma suretile iflâs idaresince paraya çevrilecektir. Birinci arttırma 28/2/940 çarsamba günü'sant 15/17 de Adliye ikinci iflâs dairesinde ya- İpılacaktır. Şartname 1/2/940 den herkesin görebilmesi için datrede a- çık bulundurulmuştür. Birinci arttır. mada konan kıymetin “© 75 bulduğu takdirde isteklisine kati ihalesi ya- pılacaktır. Kanuni kıymeti bulmadığı takdirde en son artlıranın taahhüdü baki kalmak üzere on beş gün daha temdit edilerek 14/3/940 persembe günü ayni sasite ikinci arttırması yapılacaktır. Satışa iştirak edecekler 96 yedi buçuk teminat parası ve ya- hut Mill banka mektubu verir. Gay- ri menklün satış tarihine kadar olan Vergi ve İcare ve tenzifat ve tenviriye resimleri masaya ve 20 senelik vakıf bedeli müşteriye aittir. Talip olanla- rın 938 . 35 No. ile iflâs dairesinde müflisin masa mümessillerine müra- caatları ilân olunur. (23316) ——————— İstanbul ikinci iflâs memurluğun- dan: Müflis Beyoğlunda Kalyoncu Kulluğunda İstanbul Pazarı Bakka- ye sahibi Dimitri Dimitriyadis alacaklılarına konkurdato teklif etti. ğinden konkurdatonun müzakeresi ve ikinci toplanma için alacaklıların /2/940 çarşamba günü. sant 11 de dairede hazir bulunmaları ilân olu- nur, (23817) ———— Eyüp İcra Memurluğundan: Bir borçtan dolayı mahcuz bulunan E- yüpte Dökmecilerde ve caddesinde 8 No, lu bostandaki sebzeler ile 2500 İadet sırık açık arttırma suretile 2.2. 940 cuma günü saat 10 ile 11 arasın. da satılacaktır. Almak istiyenlerin mahallindeki zaemura müracsetları ilân olunur. KAYIP: İstanbul İthalât gürorüğü. ne ibraz ettiğimiz 26131 sayı 26.1. 940 günlü beyannamenin ikinci nüs. hası ile 26133 sayı 25-1.940 günlü'be yannamenin birinci ve ikinci müsha- larını ordinolarile birlikte kozâcn za- yi ettik. Yenilerini alacağımızdan ex. kilerinin hükmü yoktur. Yeni Pazar - Nea agora ve Ermis XY. ve A. Katanos kard. ve oğulları evvel Macar futbolcular ve sporcn. lar şerefine mükellef bir çay ziysfe- t vermiştir. Basketbol müsabakası Barkohba ile Kurtuluş dün akşam Galatasaray OKlübünde hususi bir Basketbol karşılaşması yapmışlar ve neticede İstanbulun en iyi takımla. rından olan Barkohba 38 — 42 mü- sabakayı kazandı. Dolmabahçe Stadyumu İnşaatı Münakasa İlânı Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğü İstanbul Bölgesi Başkanlığından : 1 — Yapılacak is Delmabahçede eski İrtablamize binalırının bulünduğu #a- ba İle Havagazi Fabrikasının bir kısım pik siedyumun bilumum körgir inşası arazisi Üzerinde yeniden yapılacak olem- e "Elektrik, kalörifer sıhhi teeisat İş- leri hariç,, burada mevcut binaların yıkılması ve enkazının kaldırılması işidir. 2 — İlsle şartları: Kapalı zarf umuliledir. Ve vahidi fiyat iledir. İbele en müssit fiyat teklif eden firmaya yapılacaktır. 3 — Keşif bedeli: Bu ipe mit İlk keş t bedeli 755.584,03 Jiradar #baret olup muvakkat teminatı 34450 liradır. “Betonarme demiri ayrıca Belen Terbiyesi Ge- nel Direktörlüğü tarafından temin edilecek olup onun fiyatı bu yeküna dahil de. giieir., 4 — İsale günü ve yeri: İhale 14/Ma rt/1940 Persembe günü sat onbeşte Be- den Terbiyesi İstanbul Bölgesinin Taksimde Ay Yıldız Aparumanının $ cü ka- bada khin Merkezinde fern edilecektir. 5 — Bu iye ait evrak şunlardır; — Hususi fenni şartname, — Futbol sahası ve koşu pistine ait izahname, € — Sladyum binasına ait izahname, d — İlk keşif hülâsası, $ — Bayındırlık işleri genel şartnames, 4 — Nefa Vekilei yapı İşleri umumi fenni şartname & — Mukavele projesi, h — Eksiltme şartnamesi, 4 — 20 parça plân ve prole. 6 — Münâkasaya iştirak etmek isteyenler yuknmda yazılı evrakı Beden 'Ter- biyesi İstanbul Bölgesinin Taksimde Ay Yıldız Apartımanındeki Merkezinde Mov- hasebe servisinde 25 lirm mukabilinde alabilecekleri gibi soracakları her hangi bİr hususta her gün ssat on baş ile on sekiz rafından kendilerine hizım gelen İzabat arasında burada bulunacak Mimarlar te. verilecektiz. (610) Beyoğlu Vakıflar D irektörlüğü İlânlari KİRALIK EMLÂK Semt Mahallesi Sokağı o Nosu Cinel Ortaköy Ortaköy Dere boyu n Ev Galata — Müeyyet zade (o Aymalılokanta 4 Dükkân 0/P hisse Büyük dere Çayır başı 20 Numaralı Bostan yanındu Arsa Yukarda yazılı emlâkin 31 - $., 940 günü soruna kadar kiraya verilmesi &- satılmıştır. İsteklilerin 1 « 2 - 940 günm seat 14 de müracaz'ları, (801)