8 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

8 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

İstanbul” Ankara Caddesi 102 TELGRAF: TAN, İSTANBUL TELEFON : 24310, 24318, 24319 BEŞİNCİ YIL — Ne. 7623 5 KURUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Tem müşter Dr Gamen diyor ki: BDuunun yuz “Her tacir bu kitapta gösterdiğim weslleri tatbik etmek süretiyle bir iki sene gil rinin adedini bir misli bi kıa bir zaman içinde müşterile arttırabilir. Ben bo Şükrü Saracoğlu Diyor ki: Balkanlılar Arasındaki Sıkı Tesanüt Harbi Uzakta ———— BELGRATTA Gördüklerim Ve İşittiklerim Yazan: M. Zekeriya SERTEL Belgrat, $ gelen çokluğu Bir günde mensup yabancı muhabirlerle taneçla çanı, Alman muhabirleri ve bi N. B. konferansın seyr memnun görünmüyor'u. Kiminle ko. nuşsam daima Alman muhabirlerini gösteriyor ve gülüyordu: — Şu fraklarının etekleri yere de- adamı görüyor musunuz? İşte D N. B. muhabiri odur. Herkesin on dan nasıl kaçtığına dikkat ediniz. Filhakika her yerde birbirlerile dost olan gazeteciler burada sempati ve antipatilerini gizliyemiyorlardı İngiliz ve Fransiz muhabirleri, bu. Faya gayet bedbin olarak gelmişlerdi. Onlar konferanstan müsbet bir no- tice çıkmıyacağını zannediyorlardı. Fakat konferans müsbet bir şekilde bitince sevindiler. Hangi İngiliz ve Fransız muhabirile görüşsem bana gunu söylüyordu: “— Bu işte Türkiyenin büyük rol! oynadığı görülüyor, diyorlardı. Sa. racoğlu gelmeden Belgradda esen hava fena idi. Hattâ Yugoslavyanm bu içtima istemediği zannediliyordu, Fakat Saracoğlu geldikten sonra her şey değişti. Ortalığa bir nikbinlik yayıldı, Ve bugün elde edilen netice. de şüphesiz onun büyük tesiri oldu. Bu vesile ile Türkiyenin Balkanlar. da kuvvetli bir âmil olduğu bir defa daha sabit oldu İtalya, Belgratta görünmüyordu. İtalyan muhabirleri de Bulgur gaze- tecileri gibi pek siliktiler. Onlar (Sonu Sa, 6 Sü: 1) AYAŞ SALAŞ İRİŞ AR YARIN BAŞLIYORUZ Ahmet Mithat Ef. © Ahmet Mithat Efendinin hayatı, Türk gazeteciliğinin ta- rihidir ve Amerikan filmlerindeki hayali maceraları gi gede bırakan hakiki mücadelelerle doludur. Bu büyük Türk gazetecisinin bir romana benzeyen tam yarım asır- lık mücadele dolu hayatı nasıl başlamış, nasıl devam et- miş ve nasıl bitmiştir? Bu dikkate değer hâtıraları, yarından itibaren neşre başlıyacağımız yeni tefrikamızda zevkle, heyecanla oku- yacaksınız. Eser, daha ilk satırlarından itibaren sizi sa- racak ve sonuna kadar ayni heyecanla sürükleyecektir, YARIN TAN SÜTUNLARINDA alkan Konseyinin içtima münasebetile (Belgi yabancı omuhabirl dikkati celbediyordu. muhtelif milletlere n Gü ğen işasasaasase Rİ Kahirede ——— Bugün Bir Geçit Resmi : Yapılacak Londra, 7 (Husust) — Şarki Ak- deniz harekât sahası başkumandanı General Weygand, yüksek rütbeli erkânibarp zabitleri fe biriikte bu- gün tayyare ile Beyruttan Kahireye gelmiştir. General, Misr ve İngiliz resmi makamları tarafından karşıs lanmıştır. Yarın, Weygand. şerefine İngiliz ve Mısır askerleri tarafından büyük bir geçit resmi yapılscak ve General Kabhiredeki ikameti esnasında Kral ş ; $ Faruk tarafından kabul edilecektir. Üreaaaaeeamamananaasasasesız £ Weygand :Tü ürkiyenin Takip Ettiği Politika Balkanlarda Takdirle Karşılanıyor Saracoğlu Dün Akşam Ankaraya Hareket Etti, Yugoslav Başvekili Ankaraya Gelecek Balkan Antantı: Daimi * Konseyinin toplantısına iştirak et- mek üzere Belgrada giden Hariciye Vekilimiz Şükrü Saracoğ- lu, dün sabah şehrimize dönmüş ve askeri merasimle karşılan- mıştır. Hariciye Vekilimiz, dün akşamki Ankara ekspresine bağlanan hususi bir vagonla Ankaraya gitmiştir. Şükrü Saracoğlunu ve heyetimzii ©— hâmil olan Avrupa ekspresi saat 9.30 da Sirkeciye muvasalat etmiş ve Hariciye Vekilimiz, Ankarada bulunan Vali ve Belediye Reisi na. mına vilâyet muavinleri Hüdai Ka. jrataban ve Halük Pepeyi ile Parti müfettişi Fikret Sılay, şehrimizde bulunan mebuslar, Üniversite Rek. törü, Balkan antantına dahil dev. letlerin başkonsolosları tarafından | istikbal edilmiş ve bir kıta asker tarafından selâmlanmıştır. Hariciye Vekili; kendisini karşılamağa gelen. lerin ellerini sıkmış, askeri teltiş e. derek hatırını sormuş, asker de ken. disine (Sağ oli).hitabında bulunmuş. tar. Şükrü Saracoğlu istasyondan doğ. ruca Parkotele giderek orada isti. (Sonu Sa. 6 Sü: Milli Piyangoda KAZANANLAR Mili Piyango dün Anka; kilmiştir. 41141 numaralı bile liralık büyük ikramiyeyi kazanmış. tır. Dün çekilen nırmaraların tam Mania a Tutacak Kadar Kuvvetlidir O ve 5 Şükrü Saracoğlu, dün sabah Sirkeci garında askeri teftiş ediyor T | zat bana şu sırrım açmıştır: Şükrü Saracoğlu, Nişte istikbal edilirken İTALYA MEM Balkan Ant NUN DEĞİL antının Bir Blok Yoluna Girmesi Pek Iyi Karşılanmadı Bu Temayül Ne İtalyan Politikasına, Ne de Almanyanın Menfaatine Uygun Görülmüyor Roma, 5 (Hususi Muhabirimiz bildiriyor) — 4 Şubatta bi- ten Balkan Konseyi içtima hakkında Roma resmi mahfillerinin mi yalnız Yugöslây ve için takdir eden nutukları öne sü intabalarını öğrenmek kabil olamadı. Bununla beraber yarı res- Rumen nazırlarının, Balkan- lardaki İtal teşebbüslerini, Ssulhü korumağa matuf oldukları irülüyor. Bu mahalil, Balkan antantının, kendi organizması içinde — bir blok haline gelmemiş olmasını âfi derecede iyi bir netice saymak- Geçen mektubumda da yazmıştım: Malya, kendi nüfuzu altında bir blok yapmak işinde Almanya ile an. laşmıştı. Bu blok, Alma: le Fransa ile İngilterenin Balkanları Almanyaya kapamak emelleri suya düşecekti. İtalyanın kazancı, şimdi. lik Balkanlarda nüfuz dâvasını ko. ruması oluyordu. Balkan Blokuna Doğru Halbuki, Belgradda alınan karar. lar, Romanın umumi havasında pek tatlı bir hava estirmiş değildir. Res.|l mi mahfillerle teması çok olan bir Antant, müttefiklere dost bi bloku haline gelmemiştir 1ş olan antant n maddesi ile.| sa ve İngilterenin mütte. i olan Tür in dahil olduğu antant devletlerini haklarını, is. tiklâllerini ve topraklarını korumak. ta müşterek bir bekçilik yapmaları Sonu Sa. 6 Sü: 6) dası Si İreisi tarafından gönderilen grafta Müslüman cem felâketze: zere 100 bin frank teberru olduğu bildirilmiştir. Felâketzedeler İçin (Kral Zogo da | 500 Sterlin Teberrü Effi Ankara, T(A.A) — P, Elçiliğinden bildirildiğine metlü Kral Birinci Zo; felâketzed er için 500 İngiliz lirası teberru & lemiştir. *. Reisicümhur İnönüne Reunio; t Denis Müslüman Lahor İslâm Encümeni Kâtihi S adet Ali Han imzasile İnönüne gel (Sonu Sa. 6 Sü: 5) Harbin Yeni SAFHASI Başlıyormuş! | Bem, 7 (A.A.) — Hitlerin 31 kâ- nuhusani nutkunda haber vermiş ol- duğu harbin ikinci safhasının başlı yacağına dair bir takım nlâmetler vardır. Bu harp, tayyarelerle kütle halinde yapılacak taarruzlarla başlı yacaktır. Bu havadisi veren Bund de Berne'dir. Almanya taarruzlarını bil. hassa İngiltereye karşı tevcih ede-| cektir. Ingiliz limanlarına karşı harp donanmasının da iştirakile hava hü- cumları yapılması beklenmektedir. Zira Alman mahafili. başlıca İngiliz eyaletlerinin ve İngiliz donanmasının bir kısmının tahrip edilmesinin bü- tün diğer devletleri felce uğratacağı mütaleasındadırlar. Almanya, tahtel bahirle mürettebatı yetiştirmek için İYeni İstanbul Kumandanı Geldi Tümgeneral Ishak Avni Akdağ, dün akşam sır£ect gü: Korgeneral Halis Bıyıkdayın ölü. görmekte olan General mile açık kalan İstanbul komutanlı- | Akdağ, yeni vazifesine baş cephelerdeki sükünetten istifade et ğına tümgeneral İshak Avni Akdağ |zere dün akşamki trenle Edirned