8 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

i BALKANLILAR ARASINDA | Bulgaristanda Gazeteciler Nasıl Çalışıyor? Yazan: Aka Gün ski bir mebus, iyi gören bir politisyen, ve nüfuzlu bir yasi başmuharrir! olan Bay Yordan Metchkarov “Y. Meçkarof,, bugün hem Bulgaristanın tanınmış siyasi ve gün- delik gazetelerinden olan (Sloyo) nun başmuharriridir, hem de (Bulgar Gazeteciler Birliği) nin birinci reisi, Geçenlerde Türk - Bulgar münasebetleri hakkında hulâsası ajanslarda ve tamamı gazetemizde çıkan başmakaleyi yazan bu zattır. (Bulgar Gazeteciler Birliği) Balkan gazeteciliği arasında hatırı altınla sayılabilen zengin müesseselerden idir ki, bu teşekkül ve tuttuğu yol birçok »emleketler icin iyi bir örnek olabilir. Profesyonel Bulgar gazetecisi, hayatının hiçbir noktasından kork- maz. Endişesi yoktur. Bilir ki, on beş yıllık bir emekten sonra orta halli bir yaşamağı temin eden te- kaütlük hakkı başlamıştır. Yirmi beş yıl sonrabu hak artacaktır. Hasta, sakat, malül olursa — hiç- bir meslekdaşın başına gel kendisi bir bakım ve sıhhat em- niyetile derhal karşılanır. Bulgar gezetecisi sıhhi ihtiyat, keyif ve ne- şe hususlarında da — hem ailesile beraber — emniyettedir. Sofyanın meşhur ve tarihi Ban- ki kaplıcalarında kendi malt olan heybetli bir binaları vardır. Çiçe. ğe ve madeni suya ve istirahate ih- tiyacı olan gazeteci çoluk çocuğu ile ve bedavadan ucuza orada beş, on gününü geçirebilir. Plâja ve a- çık deniz ufuklarına, melteme mi göz koydu? Kolay, birliğin Var- mada ayni çapta, ayni ucuzlukta ve yine kendi malı olan bir yeri ha- zırdır. Birlik, ormanın, çamın ve çağlayanların biz güzeteci kullar için dahi faydalı olduğunu düşün- müştür ve Gafya civarındaki meg hur (Camkorü) mevkiinde yer'ai- mıştır, Bu yaz örmdada Fuva bir keyifsaray kuracaktır. Yalmz gazeteci kullar için Hayır! Banki'de ve daha haşka ilk okul öğretmenle: malları ve ayni şartlar sıhhatsarayları ve pale ri vardır Burada, bilhassa kafa ve sinirle çalışan teşekküllerin bir göyeye U- laştıran üç yolu vardır; tek gaye şudur: Çok çalışmak ve > nisbette randıman almak. Bunun için de sıhhi tedbir, istirahat ve keyif lâ- zımdır. Bunlar olursa o gayeye va- rılmış olur. Bizim maarifin açtığı prevantor yomlardan ne kadar mühim is İadeler edildiğini hepimiz biliriz. Matbaa tarırısı biz gazeteci kulla- rına da böyleler nasip eyliye. Bulgar Gazeteciler Birli yanın en iyi bir caddesinde kendi alı olan kâgir bir konakları oldu- ğunu ziyaret edip gördüm. Kütüp- hanesi, salonları ve büroları ile bir kül teşkil eden bu merkez binası- nn mimarisi ihtiyarmış, bu yıl te- eline kadar yıkıp modern bir bi- na yapacaklar. Hakkı Tarık karde- şimizin kulakları çınlasın, Beyoğ” Yunda kıtıplyoz bir gazeteci sığına- ğı satın almıya cesaret gösterdiği zaman içten içe ne kıyametler kop” tuğunu hepimiz biliriz. Kırk bin yillik Türkün (Basın Birliği) henüz bir yaşını bitirme- diği için şimdilik ondan bir tahta- da her şeyi bekleyemeyiz, fakat ber şeyi en kısa zamanda başara- gağına kuvvetli ümitler beslemek te hakkımızdır. (Bulgar Gazeteciler Birfiği) ne dair elde ettiğim rakamlı malü- matı aşağıya kaydediyorum: ükümet merkezindeki Gaze- teciler Birliği 1918 yılında kurulmuştur. Ancak profesyonel vadide hakiki mesaisi 1919 da baş- lemıştır. Bu birlik, Sofyada işliyen bütün gazetecileri bir araya topla- dığı gibi matbuat müdüriyetinde çalışanları da Idari kısımlarda bu- Yunanlar hariç olarak, sinesine al- maştır. Birliğe aza olmak için Sofyada cikan gâzetelerden herhangi birin- de en az iki yil çalışmış olmak şart- tır Bu kabil kimseler de yardımcı aza olarak alınır ve ancak üç yıl göçtikten sonra daimi ve hakiki »- salığa geçirilirler. Fağat bu müd- Bulgar Gazeteciler Bi liği Reisi Y. Meçkarof Utro'nun başmunarrırı St. P, Tanef detlerin doldurulmasından sonra da bususi bir komisyon huzurunda imtihan vermesi ve bu imtihanı ka. zandıktan sonra azalığa kaydı için birlik umumi heyetinin de bir ka- rar vermesi lâzımdır. Birliğin bir çok tuhsisatları var- dır; | — Tekaüt tahsısatı, Bundan birliğe kayıtlı dalmi azalardan 25 'asılasız gazetecilik edenler. yaşını doldurmuş olanlar istifade edebilir. Tekaüt maaşı da 3500 leva olup 55 yıldan fazla hiz- meti olanlara yüzde 15, 60 dan faz- la hizmeti olanlara yüzde 29 zam yapilır. 2 — Yardım tahsisatı, bu- nunla hastalık, işsizlik, kaza vu. kuu gibi hallerde her azaya yardim edilir. 3 — Ölüm tahsisatı. Birlik azasından berhangi birinin vefatı vukuunda ailesine bir defada ve ia- de edilmemek üzere 30 bin leva verilir. 4 — Yazlık tahsisat. Bu para birlik azasının istirahatlerini temin etmek ve yazlık evler yap- mak için ayrılmıştır. Bu para ile ayni zamanda gazeteciler tatil za. manlarını, mezuniyet haftalarını, rahat ve konforlu bir yerde ve eğ- İenceli olarak geçirebilirler. Gaze- teciler için Sofya civarında en iyi bir sayfiye yeri olan Bank'de büyük bir park içihde 32 yataklı fevkalâde güzel bir bina vücude getirilmiştir. Önümüzdeki yaz içinde kışlık is. tirahat evi olarak (Çamkoru) da da yeni bir bina inşası kararlaştı- rılmıştır. Banki'deki bina, Türk matbuat umum müdürlüğü müşavirlerinden Burhan Belge tarafından ziyaret &- dilmiş ve o zaman Türk ve Bul. ger gazetecilerinin yazın mübade- le suretile istirahatlerinin temini /Kız Kaçırma | | Maarif Vekiline Çay Verildi Erenköydeki Hâdisesi Mubhsineyi kaçırmıya teşebbüs eden Rawf Şenerin muhakemesine dün İ- kinci Ağ:rceza Mahkemesinde devam edilmiştir. Tabibi adliden geler ra- por, Raufun akli ve ruhi bir hastalı. | ğr olmadığını bildirmiştir. Bundan sonra Rauf hâdisevi söyle anlatmış. — Dört senedenberi Muhsineyi seviyorum. o Mektep idare memuru. nun müsaadesi ilede kızla konuşu. yorum. Aşkımız iki sene gizli kalı Sonra ortaya çıktı ve Muhsine leyli. lik hakkını kaybetti, Ailelerimiz ev. lenmefhiz hususunda temaslarda bu. lundu. Sonra, kız taraf» izdivaçtan sarfınazar etti, Fakat kızla ben, ka miya karar verdik. Hâdise gi Muhsine arkadaşlarından ay beni bekledi. Nihayet otomobile ? reeçBimiz Zaman. kır hiraz.temmirim göste “— Haydi canım. dar 8 vince, kahveci Ylabip geldi, kızı #rrmak İstediğini söyliyerek, b 1. O sırada nasılsa tabancamı çeke. ek, kahveye ve kızı zorla al. mak İstedim.,, Mahkeme evrakın tekemmülü için dosyanın Üsküdar müddeiumumi'iği. ne gönderilmesine karar vermiştir. | Kömür Havzasında Tayin Ve Tetkikler Etibarık umum müdürü Raşit Os. man Gençer, tetkikatta bulunmak ü- zere Zonguldağa gitmiştir. Ereğli kömürleri işletmesi umum müdürlüğüne tayin olunan Bedri Be. ğlu vazifesine başlamıştır. Eski umum müdür Bekir Vehbi Er. gene, yüksek murakabe heyeti mü. tehassıslığna tayin olunmuştur. bi Maarif Vekili, dün Jen sonra Üniversite Fen Fakültesine gitmiş, Fakülte dekanile görüştükten sonrü sınıfları gezmiştir, Vekil, öğleyin ime giderek, Hariciye Veki.| Yile konuşmuştur. Hasan Âli Yücel, öğleden sonra evvelâ yüksek mua lim mektebine (gitmiş ve sonra dai Güzel Sanatler Akademisinin kendi şereline verilen çay ziyafetinde bu- Yunmuştur. öği mi mi m. la — içi Portakal ve Limon Mahsulü Adana, Kozan, Kadirli, Karaisah, Ceyhan, Osmaniye ve Bahçede bu sene 24,785.000. portakal 1.973.000 Ilmon, 851,700 mandarina, 5,486,000 turunç elde edilmiştir. Vali Cumarte Ankara, 7 (TAN) — İstanbul Val ve Belediye Reisi cuma günü burn. 'dan İstanbula dönecektir. ———— imkânlarına dair bir fikir de urta- | ya atılmıştıf. Birliğin varidatına gelince: 1 — | Her aza, her ay yirmişer leva, ve tekaüit sandığı için de ayrica yüz leva verir. 2 — Hükümetin yaptı. ğı bir kanunla hükümet ve beledi- ye Ilânlarından alınan muayyen bir pursantaj. 3 — Yine kanun i- cabı olarak memlekette çıkan gaze- telerden tirajları üzerinden alman muayyen bir pursamtaj. 4 — İki yortu gününde çıkan “Gazetelerin Gazetesi,, hamındeki gazeteden el- de edilen hasılat, cekti belediye İmar müdürü H işlerine ait Ankaradaki temasların: bitirerek, dün şehrimize dönmüştür. Ankarada tasdik edi re, yeni açılacak b nünden yeye uzatılacak ikinci rafi yi dal üzere, Tal bahçeden T ile gidecektir. . İHRACAT İŞLERİMİZ Almanya Ile Yapılan mes b un Veni Ticaret Anlaşması Gümrüklere Bildirildi Almany Heş m Alman; İhracat mallarımıza talepler artmaktadır: Sovyetler, İtalya, Fransa bin vagondur. gelen sekiz vagon derhal satı Yeni Yapılacak Yollar i Ve Bahçelerin Plânı Ankarada Tasdik Edildi Vali ile beraber Ankaraya giden isnü, imar n.plânlara gö k caddelerden ri Eminönünden başlıyarak. sahil. den Unkapanına gidecektir. Eminönünden, Mısırçarşısınm ö- eek şartile, Süleymsni. caddenin et. eşillik olacak ve cadde Süley- eniye eamisinin önünde nihayet bulacaktır, Sürpagop yeşillik sahası, Taksim eydanından başlamak ve halihazır. stadyormun ortasından geçmek im bahçesinden geç 'aşkışla ile, kışla müşte- ilâtı arasındaki koridora bir köprü Gezinti mahalli dan sonra Sürpagop mezarlığının inden. geçerek, Nişentaşında vali konağı caddesine kadar devam ede. cektir. Yine Taksimde, jandarma karako. 8 — Halit Fahri Ozansoy hangi lise de hocadır? C — Galatasaray linesinde, o 8 — Orta okulu birini sınıfta birak mdi orta okul bitirme imtihanına girebilir miyim, bu İmtihanda muvafe fak olursam ziraat mektebine girmek mümkün olur mu? C — Sizinle ayni sınıfta okuyan ere kudaşlarınız. mektebi mislerse ve aradan da bir sene geçmiş İse nisanda bir istida fln biuarif Vekâletine mürn- enat etmek şartile orta olcukt bitirme imtihanina girebilirsiniz, Bu imtihanda muvaffak olursanız İlse derecesindeki sraat mekteplerine girmek mümkün olur, . 8 — Fet he sınıflı İdaeinin Teteei Almanlar le yeni yapılan muvakkat ticaret anlaşması gürprüklere tebliğ edilmiştir. Anlaşma şimdilik beş milyon Türk liralık ticarl müba. deleye müsaade etmektedi biralığı tütün, bir milyon lirası fındık, bir milyon üç yüz bin lirası incir, üzüm, pamuk çekirdeği, küsbe, harda incir olarak ihraç edilecektir racata derhal başlanacaktır. afyon, deri, palamut ve hülâsası, zeytinyağ, tftik gib istemişlerse de, bu maddelerin ihracına şimdilik imkân görülememiştir. da bu beş milyon lira nayi? eşyası gönderecektir. İyon liranm iki milyon yedi yüz bin ih. rıca iki buçuk milyon liralık i maddeler almak ya mukabil bize, ilâç ve demir sa. ve Romanya için susam İstenilmiştir.Sovyetlere eski tanhhütler için yüz bin kilo yapak, Fransaya tütün ve fındık, İtal; derilmiştir. Bu ihracatın kıymeti dört yüz Arpa Fiyatları Yük: Yüdeki malın nisbetine göre arpalarından bir miktarını mahalli ihtiya. ca ayırdıktan sonra, diğer kısmını ca ayrılacak mikta . Bu karar, nlâkadarları memnun etmiştir. İhraç müs ne, 4,5 kuruşa düşen arpalar yeniden 5.30 kuruşa yükselmiştir. Piya- sa a deri ve balık gön. m li eldi ihraç edebilecektir. Mahalli ihtiya. Bu miktarın hedeli tüccara ödene. desi üzeri. İmaştar. İngiliz Müsteşriki Halkevlerinde Temaslar Yaptı Şehrimizde bulunmakta olan İngi. liz müsteşriklerinden profesör Deni. son Ross ile Şark Usanlarında müte- hassıs Burton, Üniversite ile Halkev. i ziyaret ederek, Türk - İngiliz uğu ile iki millet arasındakl a rabıtaların arttırılması ii erda bulunmuşlardır. Profesör Denison'un “bu maksatla mesi muhtemel İngiltereden * şehrimize gönderilen harbe ve muhtelif İngiliz sanayiine ait kiymetli filmlerin sinemalarda slâkadarlarin gö- Londra radyosunun çe meşriyatta bulunması © düşünüldüğünden, bu mevzu etrafında da tetkikler yapıl. maktadı lunan önünden başlıyacak olan Mete caddesi de, Taksim bahçesinin arka. sından Taşkışlanın önüne kadar de. İvam edecek, oradan Dolmabahçeye, Dolmabahçeden o Maçkaya kadar u. Bugünkü teşkilata göre taheli derecem nedir? Ç — Bugünkü teşkilâta göre orta mektep mezunu addedilirsiniz. Maama #ih bir istida ile cant ettiğiniz tak- dirde lise bil nina girebilir . ve Unkapanı köprüferinin ne kadardır? - Gulstn köprüsünün uzunluğu 464, eril de 25 metredir. Unkapanındak! Gezi köprüsünün uzunluğu 478 imetre dir, Eni de 25 m 8 — Maydarpaşa İle Diyarbakir ve Haydarpaşa Vie Erzurum arasındaki gi erin uzunluğu ne kadardır? hattı da A Kilamatemedir. | Fırınlardan Şikâyet Çoğaldı Fırıncılardan şikâyetler çoğalmak. tadır, Halk, ekmeği bakkal ve tabla. kârlardan narhtan 20 — 30 para faz. lasına almaktadırlar. Bunun sebebi, fırıncıların bakkallara ve tablakârla. Ta da eki Barh üzerinden verme. leri ve bütün İstanbul halkımın ek. meğini bizzat fırından alamamasıdır. Evvelce İstanbulda 192 fırın var. dı. Bunlar, birbirlerile rekabet eder. ler, tab cla bakkallara onda. lıkla ekmek verirler, rekabet dolayı. sile, hattâ narhtan eksiğine ekmek sattırırlardı. Fakat, bu 192 fırıncı a. ralernda tröste benzer, bir şirket kurduktan sonra rekabeti kaldırmış. Jar, ekmeği fırınlarda: narh üzerin. den satmıya, tablukâr ve bakkallara da ondalık vermemeğe başlamışlar. dır. İş bu kadarla da kalmamış, öte. de beride açılmış olan şubeler kapr efazrulmniş, ALAMAYA ikisi KüpA. tılmıştır. Bütün bunlara rağmen firınerlar, narhın idare etmediğini iddia ede. İrek, ekmek fiyatına zam edilmesini stemektedirler. Belediye, fırıncılarm taleplerini kabul etmemiş, diğer tarfatan da fı. rıncıları, şehrin muhtelif yerlerinde şubeler açmıya mecbur etmiştir Fi. İ rıncılar henüz bu şubeleri aşmamış- lardır, Fırıncılar ne diyor? Dün görüştüğümüz birkaç fırıncı, bütün bu meseleler hakkında şu id- diaları ileri sürmüşlerdir. “Kabahat bizde değil, değirmencilerdedir. Hü. kümet ekmeği on kuruşa satmak için değirmencilere ücuz buğday vermi. yor. Fakat biz ekmeği buğdaydan değil, undan yapıyor ve değirmen. cilerin ucuz buğdaydan yaptıkları u- nu pahalı alıyoruz. Böylece ekmeği ancak 10 kuruş 10 paraya satıyoruz. Tablakârlara ve bakkallara da ek. meği ayni fiyattan vermeğe mecbu. ruz. Çünkü daha ucuz verirsek, za- rar ederiz. Filhakika şehirde bazı f. İrinlar kapalı bulunuyorlar. Lâkin bunlar, kasden kapatılmış değildir. Bazısı tamirat dolayısile ekmek yap- mamakta, bir kısmı da sermayesi az olduğu için, idare edemiyerek, ka. patmışlardır. Bazı fırınlar bozuk ek- mek çıkarıyorsa, bunları takip ve tecziye işi belediyenin vezifesidir. Bizi alâkadar etmez... Diğer taraftan, aylandanberi firme kapalı olan bir fırıncının kalabalık bir yerde arkadaşlarına aşağıdaki sözleri söylediğini bir muharririmiz tesbit etmiştir — Ne yapalım? Arkadaşlar şirket kurmuşlar; bana günlük kazancımı ve bu parayı muntazaman vereceklerini, fırının: kapamamı söy. lediler. Sırtüstü yatıp, para kazan. mak varken, ne diye uğraşayım. He. men kepenkleri indirdim. Param muntazaman veriliyor, U 8 Şubat 1940 PERŞEMBE Indsy Gün: 29 Arabi: 1088 Zünicce: 29 Günesi 7.05 — Öğle: İkindi: 15.15 — Akşam: Yatsi : 1905 — İmsâk; Kasım: 93 Peri vas İkinelkânün: 28 12.25 1733 s2 |