10 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

10 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

r BELGRATTA | Maarif Vekili, Burada Yaptığı Son Tetkiklere Dair Izahat Verdi Gördüklerim Ve İşittiklerim (Bası 1 inelde) mek İstedikleri gibi, Romanyanm, Almanya ile anlaştım mânasınıda #azamtnun etmez. Mesele basittir. Bi. Myorsunuz ki, harp başlamadan ev- vel biz Almanya ile bir iktısadi an- Jaşma yaptık. Bu anlaşma mucibince Almanyaya her.gün muayyen mik. tarda petrol vaadetmiştik. Biz muhtelif sebeplerle bu vaadimi- Zİ tutamadık. Evvelâ dahili istihlik arttı. Bir çokları ihtiyaçlarından faz. a petrol biriktirdiler, Yollar kapan- dı. Zaten petrol istihsalinin mühim bir kısmı da İngiliz've Fransız ser- mayelerile işliyen şirketlerin elinde bulunuyordu. Bütün bu sebeplerle biz Almanyaya karşı taahhüdümüzü İfa edemedik. Bunun üzerine son günlerde Almânlar bizi taahhüdümü. zü ifaya davet ettiler. Bunu yapabil- mek için bütün petrol istihsal ve is. t&hlâkini hükümetin kontrolü altma almak ihtiyacı vardı. Bu ihtiyaç” ile “bükümet petrol istihsal ve istihlâkini bir elden idare etmek üzere bir te- şekkül vücüde getirdi. Bu tedbirler, tamamen dahili bir gesele idi. Bunu izam etmekte mânâ yoktu. Fakat İn- giliz ve Fransız sermayesi ile işiiyan ve petrol İstihsalinin yarıdan fazlası. ma sahip bulunan kumpanyalar bu kontrolden hoşlanmadılar, Bunun ü- zerine İngiliz ve Fransız matbuatin. da bir feryattir koptu. Bu feryadın sebebi bu tedbirin önüne geçmek 've serbestçe işliyebilmeyi temin etmek- ti, Yoksa, Almanya ile Romanya a- rasında yeni bir arilaşma bahis mev. zuu değildir, — Romanya için bir harp, bir te- <avüz tehlikesi görüyor musunuz? — Katiyen. Bu tecavüz nereden gelebilir? Almanlar, biz taahhütleri. mizi ifa edebildikçe ve Ifa edebilmek İçin, bugünkü vaziyetin devamında *menfaattardırlar. Romanyanın pet irol, kereste, hububat gibi kaynakla irından ancak sulh içinda istifalş e. wdebilirler. Romanyaya karşı bir te- envüz vukuunda derhal petrol kuyu. (ları berhava edilecek ve düşmanın İbu kuyulardan istifade etmesine im- kün bırakılmıyacaktır. Bunu Alman- lar da pek âlâ bilirler. Bu sebeple biz bir Alman taarruzunu varit görmü. yoruz. Sovyetler tarafından bir taarruzu da pek varit telâkki etmiyoruz. Mos- kova hiçbir tecavüz niyeti beslemedi. ği hakkında Romanyaya müteaddit “defalar garanti vermiştir. Bu sebep- Je harp tehlikesi kendiliğinden zatl oluyor, demektir. Muhatabımm yüzüne tekrar eski meşesi avdet ediyor: — Ve onun için, diyor, biz yaşıyo ruz, eğleniyoruz. İş yapıyoruz ve zengin olmıya çalışiyoruz... * Ne bahtiyar insanlar! Japonya - Amerika Münasebatı Etrafında Vaşington, 9 (A.A.) — Japon Diet 'Meelisinin müzakereleri ile 9 devlet mushedesininJaponya tarafından tek taraflı olarak feshi ihtimalleri hak. kında Aritanın beyanatı, siyasi mah. #illerde büyük bir sükünetle karşı. Janmıştır, Ayni mahafilde hâkim olan kana. ate göre, bazı Japon mebuslarının aykırı sözlerile tehditleri Amerika hükümetinin Uzak Şark meselesine karşı tarzı hareketinde bir değişik. ik husule getiremiyecektir. * İlân Fiyatları T inci sayfa santimi 2 ' , 3 4 , , iç sayfalarda 400 . 250 kdpladığı yere göre santim le ölçülür Şehrimizde bulunmakta olan Maa- rif Vekili Hasan Âli Yücel, dün tet- kiklerine devam etmiştir. Vekil, dün öğleden evvel maarif ıdaresinde imeş- gul olmuş, maarif umumi müfettişle. | rinden, yapmış oldukları teftişler ve tetkikler hakkında izahat almıştır. Hasan Âli Yücel, öğleden sonra ken- disini ziyaret eden bir muharririmi. zin sorduğu muhtelif sualler Üzerine $u beyanatta bulunmuştur: “On ik! gündenberi, bilhassa İs. tanbul üniversitesinin muhtelif da- kültelerinde, klinikleri, enstitüleri ve lâboratuvarları yakından gördüm, bâzı derslerde bulundum, Umümi 0- larak edindiğim kanaat şudur; İstanbul üniversitesi, gerek tedri. sat; gerek ilmi araştırma ve çalışma- lar bakımından ârzu edilen mükem. mellik derecesine varmak için büyük bir gayret sarfetmektedir. Her gün bir evvelkinden daha iyi denecek vaziyettedir. Husüsile talebenin, sa. bah derslerinden, çok erken gelmek zahmetine bile katlanarak büyük bir ihtimam ve alâka İle vazifelerine bağ hı olduklarını, sevinerek görmüş bu- Tunuyorum. Şahsan talebe ile yapmış olduğum temaslarda, matbunta da aksettiği veçhile üniversitede okuyan büyük kütlenin ana ihtiyaçları bir kaç nok- tada toplanıyor. Bunlardan birisi. Tıp fakültesinin tahsilin bitimine doğ ru staj zamanlarının azlığıdır. Mev. cut pragramlarda bazı hafifletmeler yaparak Tıp tahsilinin verimini te- min eden bu pratik görme ve alışma devresini uzatmak takarrur etmiş- tir, Üniversitenin kitap derdi İkinci mesele kitap meselesidir. Bundan bir sene önce üniversite rek- törlüğüne vekillikçe verilmiş direktif ler arasında üniversitenin bütün fa- kültelerinde manüel kitaplar hazırlet tırılıp basılmadıkça travaylar, hariç olmak üzere diğer neştiyatın tehiri meselesi de vardı."Bunun filli getice. si hasıl olmuştur. 1938 « 39 ders yılın da kitabi tamam olan 180 ders var. ken bu yıl 224 dersin kitapları basıl- mıştır, dersin kitabıda kısmen basılmıştır. Bunları tamamlamak ie çin Maarif matbaası kifayet etmedi” Bi takdirde mevcut usüller dahilinde diğer hususi matbaalara verilerek, bunların tabrlarının Ikmali hakkında üniversite rektörlüğüne icap eden €- mirler verilmiştir. 14 kitap yazilı ve hazırdır. Bunlar yakında basılacak. mn olmıyan deriler 38 dır. Bunların da ayni nisbet gözönünde tutulunca hazır- Yanıp batırılması yakın bir zamn İşt- dir. Şurasını da söyilyeyim ki bütün bu manüeller tamam olsa ön Üniversitenin Kitap işi bitmiş sayılamaz. Başka ve ileri memlekellerde çok rengin ilim kitapları- nı ihya eden kütüphaneler bulunduğu halde dalma talebe notları neşredilir. Mu- allimler kendi notlarını tabederler, Çünkü Üniversite mevcut ve sübit bir takım bil giler veren yer değildir. Yeni çalışma ve tetkikler de dalma tslebeye imtikal etii- rilmelidir. Bilhassa biz henüz ilmin her şübesinde, bütün mefhumları karşılıyacak klişeleri tesbit etmediğimiz için bu ihti- yaç duha baçirdir. Diğer taraftan tarih, edebiyat ve edebi- yat tarihi gibi henüz ilmi usullerle tedvin | &lilmemiş clan mevzularda bir el kila- bının klâsik çerçevesine tedrisatı sığdırs- cak hulde değiliz. Bu iübarla biraz önce arzettiğim şekilde kitap meselesini hal- iletmiş olsak bile Üniversite tedrisatını bü. nunla iktifa ettirmeğe imkân yoktur, Bus sun içindir ki her Üniversite talebesi bir ecnebi dilini, derslerini takip edecek se- kilde öğrenmeğe mecburdur. Bu meleke elde Yeni çalışma vasıtaları Üçüncü nokta, umumiyetle yüksek tedrisat müesseselerimiz için ve bu arada İstanbul üniversitemiz için de ehemmiyetle gözönünde bulunduru. lacak noktadır. O da tedrisat ve ted. risata esas olan tetkikleri imkân n's- betinde memleket renlitesine çekmek tir. Hâdiseler, meselâ Erzincan mın: İ mek için diyebiliriz ki, İstanbul üni- “İtormak ve bu yoldan kıymetli müel. Yeulile olan kendi memleketimiz üstünde İğlememiz lüzumuna canlı bir misal olmak üzere söyledim, Diğer sahalarda da vaziyet aynidir. İstanbul üniversitesinin henüz ça- ışma vasıtaları tamamianmış vir hai. de değildir. Kimya enstitüsünde gör- düğümüz vaziyet bu kanaatimi tak. viye etmiştir. Her yıl, talebesi büyük nisbette artan bu müessesemizin dü- ne nazaran noksan tarafları ihmal &- dilse bile yeni ihtiyaçların doğs- sağı muhakkaktır. Biz bunu tabii ve memnuniyeti mucip görmekteyiz. Cümhuriyet” hükümeti son yıllarda yalnız inşaat için bu müesseseye İki milyon İiradan fazla bir tahsisat ver. miştir. Bugünkü ihtiyaçları karşıla- mak için üç milyon liva daha lâzım. İ dir. İmkânların azamisinden istifade edilerek bu paraları da vermek su. retile mevcut noksanları ceste ceste tamamlatmak yolundayız. Kısaca ve üniversiteye dair sözlerimizi bitir. versitesi tekümül yolundadır. Eksik- lerini tamamlamak kudretindedir. Ortamektep - Lise kitapları Orta «kul ve lise kitaplarına ge- Tince, umumiyetle orta ve lise okul kitapları hakkında alâkah musllim- lerin, mürettip yanlışlıklarıma varın. cıya kadar gördükleri noksanlıkları ve iyi buldukları cihetleri bir rapor halinde hazırlamaları kendilerinden rica edilmiştir. Bunlar yavaş yavaş Vekâlete gelmiye başlamıştır. Yakın. da tamam olacaktır. Salâhiyetli ilim adamlarına bu raporları vererek miş terek olan ve olmuyan noktai nazar. ları tesbit ettirip esaslı görüşler bu suretle meydâna çıkarıldıktan sonra, icap eden ve lüzumlu görülen tadiller yapılacaktır. edebiyat ve orta okul okuma kitapları daha All ted- birleri istilzam ettikleri için bildiği- niz veçhile bir komisyona verilmiş- tir. Bu komisyon mesaisini ancak son hafta içinde bitirmiştir. Talim ve terbiye heyeti verilen bu rüporlarla meşguldür. Kendim henüz görmedi- gim için size kati bir fikir söyliye. miyeceğim. — ikmektep kitapları bitmiş olanlarını müsabakaya koy. İmuştuk. Bazılarının müsabaka neti, celeri alınmıştır. Elde mevcut kanun hükümlerine göre teşkil edilmiş olan tetkik heyetlerinin verdikleri rapor- Jar, maalesef müsabakaya iştirak ot- miş olan kitapların meveutlardan da- ha İyi olmadığını gösterdi. Biz müsa- baka sistemine muallimlerimizi alış. lifler yetişmesine imkân vermek için bu kitapları yeniden müsabakıya koy makla beraber, mevcutları islah et. mek suretile çocuklarımızın eline bu günkünden daha iyi bir kitap vermi- ye çalışıyoruz. Gramer terimleri tesbit edildi. Her şey- den önce bu cihet bir neticeye bağlarma- dıkça, hikâyekhal filmazi gibi tbirlerle gramer öğretmeğe İmkân olmadığı mey- danda bulunduğu için işe buradan başla dık. Müsabakaya konup yaptırılacak ki-| taplarda pilişterek esasların bulunmasını | temin etmek için de gramerle meşeul ar-| kadaşlarımıza bir rehber hazırlattırdık Zahiren pex basit gibi görünen bu ilk ha- zırlıklar yapılmadıkça ayni sistem içinde mektep kitabı vücüde getirilemezdi, Vüki Idır, olan gecikme #ümmettedarik iş yapmamak ve metodu çalışmak ıztırarından doğmuş- tur. Tahrir vazifeleri için yapılan tümim gibi, bu erzettiğim hazırlıkları da bir ara- ya getirerek gramer İşini salim bir güret- te halletmek kabil olacaktır.” Terimler ve eski ıslilahlar Maarif Vekili, beyanatmın bu nok- tasında, muharririmizin, orta tedri. satta talebeye öğretilen | terimlerle, yüksek tedrisatta kullanılan eski 15- tılahların biribirini tutmamasından doğan vaziyet hakkında Vekâletin nokta nazarı üzerindeki sualine de şu cevabı vermiştir; “.- Şimdiye kadar tesbit edilmiş olan terimler orta tahsil derslerini ve kitaplarını karşılamak üzere tertip ve tesbit edilmiştir. Haklı olarak &or. duğunuz veçhile bu terimleri okumu. ya alışmış olan talebe üniversite ve. ya diğer yüksek tahsıl müesseseleri- ne girdikleri zaman eski şekildeki te- rimlerle karşılaşıyor ve bir ikilik ha- sıl olmuş oluyor. Bu defaki ziyaret- lerimde de ayni mahzuru görerek ü. niversitede va meselesini tanzim etmek üzere ışmalara başlanması. ni rektörden giz ettim. Önümüzdeki sömestr başında muhtelif ilim şube- lerinden ayrılacak zatlarla muhtelif er teşkil edilecek ve bir tezada 3 düşülmemek için bu heyetler arasın- da koordinasyon yapılahilmek üzere vücude getirile- n)esaslı bir teşekkül AN Metaksasın Nutku yı tercih ediyoruz. Şimdiye kadar bize şerait değil, fakat Allah yardım etti ise bu yardıma lâyık olduğumuz için etti. Belgrat muvaffakıyeti “Belgraddak! faaliyetimiz, muvaf. #akiyetle tetevvüç eyledi, Bu muvaf. fakiyet, benim muvaffakiyetim de. #ildir, bu muvaffakiyet bütün Bal. kan devletlerinin mümessillerinin muvaffakiyetidir. Çünkü bizler isbat ettik ki, milletlerimiz ayrı ayrı dahi olsa; gerek cografi ve iktisadi ba. kımdan, gerek tarih bakımından bir kül teşkil ediyoruz. Çünkü Balkan devletlerinin, asırlardanberi süren müşterek bir terihi ve müşterek bir medeniyeti vardır. Bağlarımız, Bel. gradda daha ziyade sıkılaşmıştır Hiçbir diğer devlete fenalık yapmak, kimseyi rahstsız etmek istemiyoruz. Bilâkis Balkan antantına iştirek et-| miyen Balkan devletlerine ve Tuna | havzası devletlerine kapımızı açık bulunduruyoruz. Bu suretle sıkı bir halde bağlı olarak, fırtnayı karşıla. mağa ve sulhe müzaheret etmeğe, fakat ayni zamanda milli mevcudi. yetimize ve milli istiklâlimize daima hürmet edilmesini talep. eylemeğe karar vermiş bulunuyoruz.” Yugoslav ordusu Belgrad, 9 (A.A.) — General Bo. goljub İliç, Yugoslav ordusunun u. mumi müfettiş muavinliğine tayin edilmiştir. Ordu umumi müfettişli. ğinin Prens Paul'ün uhdesinde bu- Tunduğu malümdur. Şimdiki avhal içinde yapılan bu mühim tayin, Yugoslav zimamdar- larının milli müdafeayı âzami emni. yet altına almak hususundaki arzu. larını göstermektedir. Men me Hasta Kıyafetine Giren Gestapo Ajanları Amsterdam, 9 (A.A.) — Havas A. jansı bildiriyor: Alman sivil hekim. leri, gıda noksanından veya yiyecek maddelerinin kötülüğünden müte. vellit hastalık teşhisleri koymaktan menedilmişlerdir. Gestapo atanları hasta kıyafetine girerek. doktorları kontrol etmektedirler. Birçok Al. manlar doktorlara müracaatla, erzak vesikalarında yazıb olanlardan faz. la gıdaya ihtiyç gösteren rejim rs- porları almak istemişlerdir. Alman matbwatı, bütün bu taleplerin red. mim Almanyada Amela Buhranı Var Paris, 9 (A.A) — Polonyanın Al. man işgali altında bulunan kısmın. | da Alman makamları nisana kadar Almanyaya bir milyon Polonyalı zi. raat amelesinin nakledilmesine ka. rar vermiştir. Se Frankfurter Zeltung'a güre, bu tedbir, 1940 senesinde memleketin zirai mahsulâtını arttırmak gayesile| alınmıstır. Zirat ietihsalât amelesiz.| lik yüzünden ciddi surette azalmak sehlikesine maruzdur. . cektir, Takdir edersiniz ki, orta tahsil |dan kurtarmak için için dört ilâ beş bin kelime arasında | oynayan terim işi, bunun-fevkindeki İlim şubelerinde yüksek bir yeküna baliğ olacaktır, Mesainin özlü olabil- mesi için fazla emeğe ve o nisbette zamana ihtiyaç olduğu meydanda. Kütüphanelerin tanzimi Memleketin muhtelif yerlerinde mevcut kütüphaneleri intizamlı bir hale sokmak için yaptırdığımız teftiş ler bize her şeyden önce bu yerler.n, maddi taraflarından başlamağı telkin etti. Temiz, oturulabilir ve okumak i- çin lâzım gelen konloru temin et- mek zaruri olduğunu gördük. Gerek kemiyet ve gerek keyfiyet itibarile kütüphane bakımından birinci dere- cede mühim olan İstanbulda bu nok- Finler Dayanıyorlar Mannerhaim Hattına (Başı 1 incide) rin tesirini göstermeğe başladığı. Sovyet hava kuvvetlerinin son gün. lerde faaliyetlerini tahdit ettikleri bildiriliyor. Sovyet resmi tebliği Leningrad askeri mıntakası Ge- nelkurmayının son tebliği şudur: “Cephenin muhtelif bölgelerinde keşif faaliyeti olmuştur. Son günler | zarfında Kareli berrahında devam eden piyade ileri kalanı çarpışmaları neticesinde, Sovyet Kıtaları, Summa bölgesinde Hotinen müs- tahikem muntakasını İşini etmiştir. İşgal edilen mıntaka topçu tochizatını hâvi se- kiz beton istihkâmdır. “Sovyet kıtaları, Ladoğa gölü ile Su- vantajarvi arasındaki bölgede de, topçu techizatını hâvi beş belon istikkâm içgal eylemiştir, “Düşman her iki yerde de büyük zayi- ata uğratılmıştır. “Sovyet hava kuvvetleri sskeri hedef- leri muvattakiyetle bomburdıman etiz- tir.” Finlerin resmi tebliği Finlandahların tebliği şudur: “Kareli bersahnda Summa munlakasın. daki tazyik şiddetini kaybetmiştir. İki hö- cum terdedilmiş ve dört Sovyet tankı tah. rip olunmuştur. 6 ve 7 şubat tarihlerinde” ki taarruza topçu kuvvetleri, tanklar ve tayyarelerle birçok Sovyet fırkaları işti- rak etmiştir. Sovyetlerin sayistı, bin kişl kadar tahmin edilmektedir. “Ladoga gölünün şimali şarkisinde Fin- lahda kıtaatı, bütün tsarruzları tardet- mişlerdir. Bu kitsst, Kubmo istikemetin- de mevzilerini islah etmişler ve Sunmus- salmide bir müfrezeyi püskürterek mühim tniktarda malzeme elde etmişlerdir. “7 Şubat tarihinde Finjanda tayyarele- ei, birçek Sovyet kollarını ve otomobil de- İ polarımı bombardıman — etmişlerdir. Sov- yetlerin avcı tayyareleri, Finlanda kıtaa! na karşı mitraiyöz ateşi açmışlar ve m leket dühilinde birçok karabaları dor- bardıman etmişlerdir. “Eksgerler, Ladoga gölünün şimall şar- kisinde ve Kumbo mintakasmda vaziyetin memruniyete şayan olduğunu kaydetmek« #edirler. Sovyet kıtası, tedrici surette eri- mektedir. İyi malümattalmakta ulün mas hafıl, cepheden pek uzak olan Sorta-Val- la-Uleaborg demiryolu üzerinde kâln Ka- jsmnide Sovyet kıtastının mevcut olduğu baberini tekzip etmektedirler. Bu haberin bu noklsnın Sovyet tiyyareleri tarafından İ bombardıman edilmesi üzerine ortaya çık- muş olduğu tahmin edilmektedir.” o 2 Revtere Brükselden gelen bir ha. berde, vaktile Mannerheim hattının inşaatına iştirak etmiş olan mütekait General (o Badoux'nün, Belçikadan Finlandaya hareket ettiği bildiri. mektedir. Muallimlerin silâh altına alınma. Emirgân orta mektebinin bir şubesi halinde, yeni. iden alinacak talebelerle açılmış bir mektep mahiyetinde olmamak şartile Sarıyerde, İstanbul Parti başkanı ar. kadaşım Fikret Sılay ile birlikte tet- kikler yaptık. Mektep olabilecek bi- naları tesbit ettik. Munrif müdürlü- ğü usulü dairesinde sıhhat ve diğer bakımlardan alâkadarlara yaptıraca- ğı tetkiklerinin neticesini ovekilliğe bildirdikten sonra bu husustaki kati kararımızı vereceğiz. Ayni vaziyet Pendikte ve Kartalda da vardır. Kartal ahalisi güzel bir or. ta okul binası vücude getirmişlerdir. Pendikteki çocukları mevcut mek - tepleri muhafaza ederek yeni bir ta- Em heyetine ihtiyaç olmaksizin bu yeni binada bir orta mektep şubesi tanin teminine başlanmıştır. Umumi kütüphane bugün başka memleket- lerdeki emsalinden farksız bir inti. zamdadır, o hale getirilmiştir. Böyle olmıyanlar'da sıkı teftiş ve raurakâ. be ile bu vaziyete sokulmak yolun- dadır. Kütüphaneler için ikinci mesele, kataloğlarının ilmi usullerle yapıl ması ve tasnifin bu suretle vücude getirilmesidir. Bunun için de lâzım gelen emirler verilmiş ve tertibat alınmıştır. İstanbulun mektep ihtiyacı açılması üzerindeyiz. Bunun hakkın- da da kati kararı, dün oraya giden müfettiş arkadaşlartının verdikleri raporu gördükten sonra vereceğim. Yeni İslâm Ansiklopedisi İslâm Ansiklopedisinin birinci cil- di bitmiştir. Kontrolü yapılmaktadır. Tercümeler kontrol heyetinin, Lirer birer ve satir satır yözünden geç mekte, gerek tercüme ve gerekse İ- fade bakımından hatalar ve ihmaller varsa tesbit olunmaktadır. Bu vesile ile muhtelif maddeler içerisinde bazi Iyanlışlıklar da meydana çıkarılıyor. İstanbulda yeni okul açmazdan ön-İki bunlar zeyil olarak, ansiklopedi- ce, mevcut okulları, topladığı talebe- nin bulunduğu semte göre öyarla. mak ve çocukların gelip gitmesini kolaylaştırmak lâzımdır. Meselâ E. orta mektebinde Kavaklar- dan, karşı sahilin muhtelif iskelele- rinden gelen ehemmiyetli miktarda çocuk olduğu gibi Rumeli sahilinden Fındıklı kız lisesine giden çocukları- nin neşri bittikten sonra, kitabın s0- nuna k'nülacaktır. Bu ameliyede bitince redaksiyon heyeti bunları bis rer biter gözden geçirecek, kati şek. Wini tesbit edecek ve fasikül şeklinde neşredilmek üzere taba verilecektir. Ecnebi kelimelerin yazılış şekilleri de tesbit olunmuştur. Hasan Âli Yücel bu akşamki tren- le Ankaraya dönecektir. Yapılan Son Taarruz Bir Netice Vermedi ları dolayısile Finlanda, İsveç ve Norveçten 100,000 talebeyi okutabi. lecek 'miktarda muallim gönderil mesini istemiştir. Cenubi Afrika Kızılhaçı, İsveç hü. kümetinden Finlandalı yaralı ve ma. lüllerin İsveçe nakledilmelerine me. dar olacak teşrii tedbirler almasını istemiştir. Son sistem malzeme ile mücehhez bir İsveç itfaiye müfrezesi Sovyet bomburdımanları yüzünden çıkan yangınları söndürme işlerinde kul. lanılmak üzere İsveçten Finlandaya gitmiştir. Pek yakında başka müfre. zeler de sevkedilecektir. Frausız Parlâmentosu Gizli Toplantısı (Başı 1 incide) Gizli celseyi müteakıp, şu tebliğ neşredilmiştir: Mebusan Meclisi bugün iki gizli celse akdetmiştir. Milli müdafaanın tabzimine hasredilen müzakereler, etraflı müntkaşalara mevzu teşkil etmiş ve bu münakaşalar en ufak bir hâdise olmadan basiretkâr bir yurt. severlik ve Fransaya has vifakla meşbu bir ittifak duygusu içinde ce. reyan etmiştir. Yarın müzakerata de. vam edilecektir. * Bu suretle Fransız parlâmentosu 20 senedenberi ilk defa olarak gizli bir celse aktetmiş oluyor. Bu celsede hükümete itimat meselesinin görü « şülmediği, çünki, Daladier hükume- İtinin esasen tam bir itimada mazhar bulunduğu tasrih edilmektedir. İngiliz İşçi Partisinin Neşrettiği beyanname Londra, S(A A) — İngiliz “işçi partisi, harp Hedefler ve sur çar, İarı hakkında aşağıdaki boyannamef yi neşretmiştir: “İşçi partisi nazi taarruzu "karşı. sında müttefiklere tamamile müza. idi Çünkü harbi esarete tercih e. er. “İşçi partisi şu kansattedir ki cak Almanya Çek ve Polonya mil etlerine hürriyetlerini inde ettiği ve Çekoslovakya ve Polonyadaki asker ve polislerini geri aldığı takdirde müttefikler Almanya ile sulh müza. kerelerine girişmelidir. Avusturya milleti, Almanya ile beraber kalıp kâlmak istemediğini serbestçe beyan edebilmelidir. Alman milleti de dahil olmak üzere bütün milletlerin haklı menfaatlerinin korunulacağına dair Alman milletine teminat verilecek. tir.” . Fransaya da hitap eden bu beyan- namede deniliyor ki: “Her türlü Alman tecavüzüne mü. kavemet etmek için iki milletimiz İyalnız muayyen bir devrs için birleş- İ mekle kalmamalı, ebedi olarak kar» deşlik etmelidir.” Bu boyaname Alman milletine de şöyle hitap etmektedir: “Almanyanın imhasını 'stihdaf e- den ve hariçten gelecek olan her tür. lü tecavüze muarız bulunuyoruz. SL zi medeni milletler camlası içine ala. rak muslihane teşriki mesaiyi bütün kalbimizle arzu ediyoruz. Menfur nas zi rejimi devrilmeden evvel aramız” da sulh yapmak ümidi katiyen ola” maz.” Nihayet işçi partisi Alman - Sov- yet paktını tenkit etmekte ve Finlan. daya karşı yapılan Sovyet taarruzu. nu takbih eylemektedir, TAN Matbaası Kitap, gazete, mecmua ve her türlü tabı, cilt ve klişe işleri yapılır. TAN Matbaası - İstanbul Telefon: 24310